Wow, fyra månader. Så himla bra jobbat. Härligt med alla fördelar du räknar upp, inte minst de vad gäller barnen. ?

Kram

Vad snälla ni är med era peppande ord! Kan vara värt för mig att läsa just nu. För har tyvärr hamnat i en liten svacka. Har inte druckit alkohol! Men har funderat i banor på att dricka vin igen. Speciellt under helgen som var. Bara för att jag är så uttråkad just nu! Mörkt och trist och har varit lite sjuk så inte kunnat träna...

Men kommer inte göra det i första taget och hoppas såklart jag aldrig kommer börja igen. Men tankarna maler...

Försöker dock tänka på det jag läst och skrivit själv här inne. Så mycket historier från alla... om att detta inte är lätt. Och inte är värt det heller... det vet jag ju. Sug är sug och det löser ju inget av att dricka vin.

Men jag är orolig hur det kommer bli när sommaren närmar sig och de ljusa och ljumma kvällarna kommer. Kanske att man umgås mer då igen med folk och vänner. Hur kommer det gå då? Har ändå varit ”lätt” pga det osociala i år.

Tar en dag i taget som ni brukar säga... Idag är jag nykter!

Har börjar lyssna på ”jag som var så kul att dricka vin med”. Vilket gör att jag börjar reflektera efter helgen och påminna mig själv om varför jag inte vill dricka:

- vinet tar fokus från barnen, inte närvarande. Luktar konstigt. Beter mig konstigt. Inte lika intresserad av dom.
- Vinet gör att jag inte är intresserad av andra saker. Får inget gjort. Tiden går. Gör konstiga val. Pinsamma saker.
- Vinet gör att jag känner mig plufsig och trött dagen efter. Orkeslös. Illamående. Ofokuserad. Känner mig dålig. Värdelös. Ingen självkontroll. Ingen energi. ÅNGEST!
- Vinet gör att jag inte har kontroll. Enstaka tillfällen utan kontroll alls. Super mig redlös. Blir full. Dum. Pinsam. Minnesluckor. Ångest.
- Oro för framtiden. Dricker mer. Klarar mer. Mer och mer alkoholist....

Jag vill inte det! Jag vill inte dricka. Det är så skönt utan. Jag har så mycket tid till annat. Ork dagen efter. Ork på kvällen och energi på helgen. Barnen. Barnen. BARNEN! Och jag själv. Det är viktigare än det lilla nöjet och det okontrollerade sköna som vinet gör.
Det finns skönare och finare och roligare saker än det. Äkta känslor. ?

Man behöver påminna sig ibland, och böcker är ett bra sätt. Rebecka Åhlunds bok är svinbra. Kan även rekommendera Persbrandts bok ”Så som jag minns det”.

Kram ?

Idag har jag tränat på gym igen för första gången på 3 veckor. Kände verkligen för det, även fast jag försökt undvika just gym, och tänkt att jag ska ut o springa eller köra styrka hemma. Men det är ju så MÖRKT! Och ruskigt väder. Så det fick bli gymmet iaf, fast vid halv nio på kvällen då det var rätt lugnt.
Och det kändes mycket bra! Lugnar mig och ger mig lite annat att tänka på. Och en skön trötthet tills man ska sova.

Det är verkligen segt med pandemin och man känner sig verkligen låst.
Hur har ni andra det? Går ni i affärer? Besöker salong? Tränar på gym? Simmar i badhus?

Min lilla tös har tjatat massor om badhuset. Men det har vi undvikit :( och affärer har jag skött online förutom maten...
men jobbar själv mot kunder så träffar en del folk ändå. Men vad ska man göra. Behöver ju mitt leverbröd. Svår sits....

Men jösses vilken kämpe du är. Träning ger en liten kick till hjärnan och välmåendet ökar, inte vill vi förstöra det med a. Som sagt en dag i taget gå vi vidare, tillsammans. Kram Jullan

Ja alla är kämpar här inne. Så starka ?

Fortsätter att lyssna på ”jag som var så rolig att dricka vin med” det kommer verkligen igenkännande saker som hon berättar om hela tiden. Och tänkvärda...
Tex, När blir man alkoholist? Vilken är gränsen? Och vem är alkoholist och vem är inte....

Kände även igen mig mycket i beskrivningen av när hjärnan är på högvarv och man bara vill bedöva den en stund för att slippa tänka (och känna).

Det är så bra att lyssna /läsa böcker om alkohol för att påminna sig själv. Så lätt att glömma varför man gör detta.
Därför många går på AA år ut och år in.
Men tror vi som är här måste påminna oss på andra sätt.
Men att bara gå in här hela tiden är ett sådant ☝️

Vi behöver verkligen påminna oss om hur det var, och hur vi VILL ha det. Och ett besöka forumet i princip dagligen är ett svinbra sätt. Att påminnas regelbundet är en del av framgångsreceptet. Tror jag.

Själv har jag ljudböcker som insomningsböcker. Böcker jag lyssnat på många gånger. Ställer sömn-timern i Storytel på 30 min och försöker lyssna så medvetet jag mäktar med. Jag varvar mellan ljudböckerna ”Skål ta mig fan”, ”This Naked Mind”, ”The Alcohol experiment” och ”Alcohol lied to me”.

Att jag lyssnar på engelska beror på att just de titlarna inte finns på svenska, och på kuppen har min hörförståelse på engelska ökat enormt. På 10 mån har jag hunnit lyssna igenom varje ljudbok 5-6 gånger, eller mer. Har slutat räkna. Konstigt nog är det nästan varje kväll ”nya saker” och formuleringar som jag fångar upp och omfamnar.

Aldrig glömma. Aldrig ta första glaset.

Kram ?

Hej! Haha jag somnar alltid på 5 minuter när jag lägger mig ner så skulle aldrig få nån bok att sätta sig :)
På så sätt har jag haft det bra, att jag somnar lätt. Med alkohol eller utan!
Är så slut av allt jag gör om dagarna. ”Alcohol lied to me” har jag inte lyssnat på än, tack för tipset! Ja har letat efter de på svenska (Annie Grace) men inte hittat heller. Men förstår rätt bra ändå. Bra träning på engelska ;)

Har du gått på AA någon gång? Ibland funderar jag på det. Inte för att jag behöver för att klara det här (eller jo det kanske jag behöver?) men mer för att jag är nyfiken.

Intressant med Zoom-träffen den 21:a. Har skrivit in det i kalendern.

Ha en fin dag! ?

Jag lyssnar just nu på podden ”2 fyllon och 1 sanning” och i avsnittet som släpptes 13/12 pratade de om stegarbete 6-7 som syftar till att erkänna vilka brister man har och göra något åt dem. Tänker att det är lite det jag håller på med, fast jag lägger inte det i Guds händer utan tar itu med det själv.

Jag är lite nyfiken på att delta på ett av AA:s zoom-möten. De lyckas ju hålla dem anonyma tänker jag ? Och jag tänker delta i forumträffen på zoom den 21/12.

Kram ?

Det stod om en zoomträff för forumet den 21/12 kl 12.30 i lucka 15 tror jag, möjligen 14. I forumets adventskalender.

Kram ?

Är också lite nyfiken på zoom-möte.
Bor i en lite kommun där alla ansikten är lite bekanta. Jag har också ett sånt jobb där jag träffar mycket människor.
Vill så gärna gå på ett AA-möte men vågar inte. Än så länge. Har förstått att det är viktigt att ta hjälp när man vill bli nykter. I alla poddar jag lyssnar på så säger dom det iallafall ;). Skulle man kunna vara med på ett möte via datorn vore det ju toppen.

Vi får hoppas att admin kommer med lite mer info om Zoom-mötet :)
tyvärr så jobbar jag då mitt på dagen. Undrar om man kan kolla på det efteråt om det blir inspelat?

Något jag också tänkt på här inne är att det vore bra med lite mer aktiviteter för att hålla uppe modet.
Vet att ”programmet” finns men det gjorde jag klart rätt fort.
Eller kanske lite notiser som ploppar upp. Eller ”test” hur det går efter ett par månaders nykterhet... eller en digital sponsor.... många ideer. Får nog skriva dom i den där tråden för uppdateringar ?

Återigen tack för tipsa @andrahalvlek
Lite mycket nu innan julledigheten på jobbet men ska försöka lyssna mer över jul.

För övrigt läste jag precis att i år kommer det drickas ännu mer under jul pga all ensamhet ? tänker på alla utsatta barn och kvinnor innanför hemmets dörrar..... ush

Härligt att du kämpar på! Jag har också haft en motivationssvacka under hösten, men nu har den gått över, utan att jag egentligen gjort särskilt mycket åt det, bara tragglat vidare och låtit bli alkohol. Nu känns nykterheten skön och inspirerande igen. Eller som Rebecka Åhlund sa i en intervju på Alkispodden: Att bli nykter är fan det punkigaste jag gjort. Och apropå sommaren så har denna alkoholfria sommar varit en av mina absolut bästa, mycket av den anledningen som du tar upp, att man blir mer närvarande med barnen. Kvällspromenad, kvällsbad, kortspel, sånt som jag inte hade lust med förut när vinet lockade, hade jag både lust och energi till denna sommar.

Då var man här igen!

Klarade ca 10 månader nykter men tyckte sen det kunde räcka. Slutade skriva här på AH fast att jag faktiskt fortfarande var nykter i några månader till. Hade bara tappat gnistan att skriva….
Men kom sedan på den förträffliga idéen att ”prova” igen i somras. Och se hur det känns!… men nej. Mitt förhållande med alkoholen är inte speciellt bra för mig. Jag vill att min kropp och huvud ska få må bättre än den gör nu. Finns inga positiva effekter av vad alkohol tillför mig och mitt liv. Eller som
Mamma….

Så tänkte hänga här lite mer nu. Och speciellt de första jobbiga veckorna…..

DAG 1 🤷🏻‍♀️