Hej Akilles,
Vi verkar alla behöva prova oss fram på vägen mot balans, nu har du en pusselbit till. Själv göder jag aktivt mitt ointresse för alkohol och noterar att jag genuint börjar känna att fylla inte är något för mig längre. Jag fortsätter att hänga här på forumet, tycker det hjälper mig att minnas varför jag en gång slutade.

Hej! @Kennie
Det låter bra att hänga kvar här konstant. Men som du säger får man ännu mer erfarenhet också av att man ”provar”.
Jag mådde väldigt bra dock de 10 månader jag var utan alkohol. Saknade det egentligen inte. Men ”provade” igen för att se skillnaden…. Var det kanske ett roligare liv med alkohol?

Men slutresultatet är ju att jag mår ju bättre utan! Och har alltid haft svårt med att dricka
Måttligt. Och ibland dricker jag bara för att jag är uttråkad… det är väl konstigt. Finns ju så mycket annat att göra istället! Så det är nog mest lathet och en vana. Och kanske en smula självdestruktivitet….

Ja, jag mår också bättre utan. I april är det två år sedan jag var full senaste gången. Jag har druckit ett glas vid enstaka tillfällen sedan dess, men ju längre tid som går desto mindre viktig blir alkoholen. Min egen tolkning är att det är det psykiska beroendet som klingar av ju längre tid man är alkoholfri. Jag känner igen det från att sluta snusa. Jag slutade flera gånger men kom inte förbi det första året, men när jag till sist lyckades med det rann snussuget långsamt bort. Och med det känslan av att snus skulle göra mitt liv roligare. Och nu samma med alkohol. Det tog något år att släppa idén om att alkohol är kul. Men nu känner jag verkligen att det är så, alkoholen ger mig inget.

Välkommen tillbaka AkillesU. Jag är också en sån som slutat flera gånger, varje gång lite klokare.
Du skrev i början om din ”på gränsen till utmattning”. För mig var det nog så det började, mitt destruktiva förhållande till alkohol. Så mycket att göra, så lite tid, så lite ork. Du skriver att du dricker för att du är uttråkad… jag kan känna igen mig i det också, men nu när jag har slutat mer eller mindre så handlade det kanske mer om att jag hade svårt att fokusera på en sak och göra den som alldeles för trött och nykter. Alkoholen gjorde just det lättare en stund…
Nykterheten var en förutsättning för att få syn på resten, men jag tänker att just det där med utebliven återhämtning är en stor bov. Kanske är det så för dig? Har fattat mer och mer att alkoholen gav mig tunnelseendet som jag behövde för att orka, men det förstörde sömnen, lusten, energin… ja, typ allt. En riktigt dålig spiral nedåt.
Lycka till nu med ditt nya försök! Trägen vinner!

Hej! @Rehacer tack , ja jag vet ju hur man gör! Och jag vet ju att det känns så bra när livet UTAN alkohol istället blir till en vana, och att det inte känns speciellt konstigt!

Men det är också då man lätt börjar fundera på att börja igen 🙈” det kan väl inte vara så farligt”. Och så är man inne i de dåliga rutinerna igen…. Så lätt att halka dit!

Så jag började alltså dricka igen somras i Juli.. så 8 månader har jag druckit igen! mest rödvin.. och lite öl ibland. Båda slinker ner så lätt. Blir oftast fler glas än jag tänkt, och för ofta.
Så slutar jag just nu? Har det hänt något speciellt? Egentligen inte… jag öppnade en flaska vin i förrgår, fast jag egentligen inte ens var sugen.
Och det slutade såklart med att jag drack upp hela flaskan för att det var så gott och jag blev avslappnad, sedan hittade jag några öl, och somnade i soffan!
Så jävla onödigt. Och dagen efter var jag såklart avslagen, lite smådarrig och bara helt enkelt omotiverad till allt! Vad är det för liv?
Orkar inte ha det så!!!

Så därför tänkte jag gå tillbaka till de där 10
Månaderna när allt kändes skönt och lugnt och bra! Det var så lätt allting. Att slippa diskussionen med sig själv om alkoholen.

@kennie , vad skönt att höra att det blir lättare ju fler år som går! Och stort grattis till att du klarat dig igenom de första svåra åren. Sjukt bra jobbat!

@sisyfos tack tack! Jag måste läsa igenom min tråd igen. Var säkert en del smarta saker jag kom på förra gången under resans gång. Men som jag sen förnekade och slängde under mattan.
Jo man har ju alltid många ursäkter för att dricka; Uttråkad, trött, glad, ledsen osv… hjärnan är bra jobbig emot en, eller hur!?

Precis till en början kan man bli fokuserad med hjälp av ett glas vin, och slippa alla andra tankar som snurrar i huvudet. Men det håller ju inte i sig speciellt länge….
Ja jag är på läkning av många år av stress. Och den är inte klar ännu. Så ännu en anledning till att bli av med alkoholen i mitt liv känner jag. Kommer inte framåt annars.

Lyssnar återigen på böckerna av Annie Grace. Mycket bra info där!

Dag 2 🤷🏻‍♀️

Tränat idag! 🏋🏻‍♀️ Kändes skönt, dock lite segt. Dålig form!
Sen satte jag mig ner i soffan och kände mig lite trött men lugn inombords. Det var skönt. För annars känner jag mig ofta stressad eller orolig inombords. Har svårt att slappna av… en av många anledningar till mitt ”missbruk” av alkohol…. Men idag kändes det bra! Mycket Positivt!!!!! ☀️

Gokväll!

Dag 3 👋

Allt har känts topp idag också. Känns som att det var mycket jobbigare förra gången jag skulle sluta. Fast det var nog mycket oro för hur det skulle gå. Och det gick ju bra så jag oroar mig inte så mycket nu.
Känns mest skönt att vara pigg. Tänker på det då och då att jag inte ska dricka nåt mer nu. Men inte så ofta…
Har tränat idag också. Känns skönt att vara hälsosam.

Dag 4 🥰

Ja verkligen! Och det är bra att veta om de negativa.
Just nu försöker jag hålla igång med träning, motion och bra kost. Då tänker jag mindre på alkoholen. Den ingår liksom inte där.
@Sisyfos

Hade lite huvudvärk igår men inte känt av så mycket andra biverkningar. Kände mig lite orolig i kroppen igår kväll också. Kunde inte fokusera eller ta mig för att orka göra något. så jag gick och la mig tidigt.

Dag 6 idag 💪

Hej! (Detta blir som min dagbok, även fast ingen kanske läser). Men bra för en själv att reflektera! Förr kunde man se om någon ”likeade” men det verkar man inte kunna längre. Men det gör inget. Skriver ju ändå mest för min egen skull. Behöver jag se andras resor och problem i detta med Alkohol, läser jag såklart andras trådar!

Idag har jag känt mig lite stressad och irriterad. Har känt ett sug av vin vid något tillfälle under dagen men slog snabbt iväg det igen. Inget alternativ just nu… och vet ju att det ändå bara lugnar och gör en glad för stunden. Inte i det långa loppet.

Tänkte dricka Cola Zero till kvällsmyset och äta nåt salt. Det är vad jag är sugen på just nu. Ser fram emot en lugn och skön kväll med faniljen. Barnen 5 och 10 går förhoppningsvis och lägger sig hyfsat tidigt så man kan få lite tid för någon tv-serie.

Ciao! Dag 7 🤷🏻‍♀️

Hej,
Jag läser! Bra med cola zero trots stressig dag med sug! Och visst blir suget mindre för varje gång man väljer annat? Själv har jag en sån där kväll som inte är något särskilt med, lite låg, försöker vila i att det är ok. Och tänk vad skönt det blir att vakna imorgon, obakis!

eller hur! @Kennie himla pigg man är. Vad ska man göra av all energi 😅
Idag var jag lite arg på förmiddagen. Kände verkligen ”vad ARG jag är!” Så jag tog cykeln och cyklade en timma. Tänkte nu ska jag cykla tills jag är för hungrig eller slutat vara arg.
Och det funkade faktiskt! Sen kände jag att jag kunde umgås med barn och man och slappna av lite bättre. vanligtvis hade jag nog mest längtat till eftermiddag/kväll (eller ännu tidigare) när man kunnat ta ett glas vin en lördag… för att kunna härda ut. Om ni förstår hur jag menar 😋 .

Lördag kväll nu och det ska strax bli middagsdags. Har köpt chips som jag ser fram emot ! Och hoppas inte suget på vin dyker upp nåt under kvällen. Blir en bra söndag imorgon ju!

Adios! Dag 8 🚴🏻‍♀️

Ps. Jo kom på! Var rätt arg igår kväll också, och suget kom runt 22. tänkte tvinga min man att åka och köpa godis på något öppet ställe för att mätta det hela… men sen kom jag på att ”suget” kan även vara stress/oro/ångest så bad honom massera mig istället. Och det kändes mycket bättre! Blev avslappnad och suget/ilskan försvann. hjärnan är bra konstig!

Anonym31513

@AkillesU skrev:"vanligtvis hade jag nog mest längtat till eftermiddag/kväll (eller ännu tidigare) när man kunnat ta ett glas vin en lördag… för att kunna härda ut." Här är det hög igenkänning för min del. Bra kämpat! Kram!

Bra gjort, både cyklingen och massagen. Känner igen den där ilskan, jag tänker att man undermedvetet försöker jaga upp sig så man ska ha en ursäkt att dricka.. Men motion biter på ilska och självömkan!

Ja det är den där överlevnadsinstinkten :) när stress/ångest kryper på. Eller snarare den där ”vilja försvinna och sluta känna eller tänka”…. Men vi behöver helt enkelt hitta nya sätt att tapas med de känslorna @Lavendelblomman

Tack! Ja ilskan eller ångest eller sorg.. alla jobbiga känslor vill man ju bara dämpa med alkohol. Det är den snabba och enkla vägen… så nu när man inte dricker så måste man hitta nya sätt tänker jag. För känslor kommer ju alltid komma…. @Kennie

Måndag morgon! Känns bra efter helgen. Pigg i huvudet men något trögstartad. Men det gör inget! 😇

Dag 10 💕