Hej hej! Här är det fortfarande alkoholfritt! Försöker sysselsätta mej med annat.
Igår storstädade jag hela huset från morgon till kväll så jag känner mej helt slut idag 😅.
Tror inte generellt på att ”sopa saker under mattan” (oj nu blev det vitsigt här!) men när
det gäller att komma ifrån beroende eller dåliga vanor så kan det vara bra med annat som distraherar.
Iallafall i början… sen behöver man nog snarare gå till grundproblemet. Om det nu finns något grundproblem 🤷🏻‍♀️ Alkohol är ju beroendeframkallande så många kan ju bli hooked up oavsett… 🤔 eller vad säger ni?

Ha en fin dag!
Dag 13 för mig idag 💕

Fredagkväll och det får bli Fanta Lemon 🍋 som dricka till snacksen.
I veckan på vardagskvällarna har jag druckit Valeriana med citron té för att få nåt slags lugn. Vet inte om det hjälpt men känns bra med diverse andra drycker för att släcka törsten.
Denna gång har jag varit rätt sugen på drika med citron.
Vad dricker ni som är alkoholfritt?

Dag 14! (Wohoo 2 veckor 🙌)

@AkillesU Hej!
Vet inte om jag skrivit i din tråd tidigare, tror inte det...
När det gäller drycker tycker jag att tranbärsjos är gott, på kvällen brukar jag dricka örtte som ska vara bra för sömnen - finns olika sorter, man får läsa på paketet. Annars blir det mycket vatten, kaffe o lite jos... Har inte börjat ännu med a-fria viner o öl - men börjar få lust att testa sånt också!
Det är väl de tipsen jag, hoppas fler skriver för nya tips är fint att få 🥰
Nu ska jag läsa lite i din tråd...Sen är det väl god natt för mig o önskar dig detsamma!
🤗 Kram

Dricka med ”mindfulness”….

Jag klarade 20 dagar alkoholfritt tills jag drack igen igår kväll.
Anledningen till det är att jag kämpat senaste veckan med jobbig ångest och oro. (Troligen extra jobbig PMS innan mens).
Jag har dock kämpat med ångest & oro hela livet sen jag var liten. Har ätit citalopram och setralin från och till i 20 år men den är främst för min underliggande depression/nedstämdhet. Som bekant finns ingen medicin just mot ångest & oro och det är det som är kruxet. Därför har jag använt alkohol som en flykt att slippa känna. Har haft Sobril vid tillfällen av extra jobbiga perioder (bensodezapid) men den är så beroendeframkallande så den får man knappt utskriven.

Så igår klarade jag inte av mitt sinnestillstånd längre utan drack 3 glas vin. Jag ville egentligen inte, fast ändå ville jag. Hatkärlek ni vet…

Det lättade mitt sinne, jag blev avtrubbad, och malande tankar och det tunga i bröstet försvann.
Men jag har reflekterat nu på morgonen (gjorde även det igår medans jag drack) för att se vad för- och nackdelarna var igår och idag.

Fördelar: lättnad, avtrubbad, lättare till sinnet, slippa malande onödiga tankar, avslappnad, fly för en stund.

Nackdelar: okoncentrerad, struntar i saker, luktar vin, dricker fort, äter onyttigt, sover oroligt framförallt de tidiga morgontimmarna.
Vaknar extra trött med lätt huvudvärk (ja jag kände av 3 glas vin, hade ju inte druckit på 20 dar). Hopplöshet, oro för framtiden.

Så jag vill helt enkelt inte dricka, för jag vet att det inte leder mig till en lösning på mina problem. Utan enbart för stunden. Och att det förstör mer i långa loppet.

Så jag behöver hitta något som gör mig mer avslappnad, mindre orolig och lättare att andas. Det är svårt att förstå för den som inte har en orolig själ. Men de flesta här inne har säkert en orolig själ som jag?

Tänker att jag behöver lära mig ännu mer KBT-terapi. (Har gått på en del samtal och terapi osv, men inget som fastnat ordentligt). Kanske ska kolla om det finns någon onlinekurs. Orkar inte gå på fler samtal just nu. Kanske prova CBD-droppar mot oro. Någon som gjort det?
Och kanske även borde kolla upp mina hormonnivåer. Vet ju att det finns hormontillskott att ta (mot PMS)…

Ok det var allt för mig idag!
En dag äldre och visare. Men vi kämpar vidare 🤷🏻‍♀️

Dag 1

Hej!
Jag håller på mycket med yoga, och även meditation och andningsövningar. Föruyom att massor sv människor använder dessa livsredskap och får mindre ångest, oro etc, så finns en hel del forskning som stödjer just dessa effekter. Värt att prova?

Hej! Tack för tips! Jodå jag har provat allt :)
Jag gör yoga/meditation i perioder men har inte riktigt fastnat såpass att jag blitt frälst eller vad man ska säga. Men kanske att jag behöver öva mer…
Promenader och hantverk och pyssel ger mig avslappning. Men det är inte alltid det finns tid och ro finns för det.
Men andningsövningar gör jag varje dag! För det tar inte så mycket tid och det är enkelt. Det sänker min stressnivå och ångest, men tar tyvärr inte bort den helt.
Kram till dej!!
@Sattva

@AkillesU Känner så igen mig i din beskrivning om en orolig själ, har kämpat med detta i hela livet, också känslan av hopplöshet 🤦‍♀️ och oro för framtiden (är själv på dag 2 efter senaste återfallet). Vi kämpar på och jag hoppas vi kan följas åt💪🥰.

Härligt! Kämpa på 💕@Ny dag

Ska lyssna igen på Annie Grace ljudböcker. Hon beskriver allting så bra där, utan att lägga någon skuld. Men att ge det hela tid för reflektion… och att kunna fatta sina egna beslut. Känner att jag lär mig mer och mer om mitt mående och mitt drickande för var tid som går. Så inget ”bortkastat” egentligen av det man går igenom…. Men såklart jobbigt för det.

CBD-olja.
Köpte det igår för att testa. (Det är lagligt med dom utan THC). Man ska börja med en liten dos för att sen trappa upp med fler droppar. Och det ska vara bra för ångest.
Blev lite trött och sov en timme. Men det kanske jag hade gjort ändå. Om man tar de på rätt sätt och trappa sakta upp så ska man efter ett par dagar känna sig pigg, med mindre ångest och få sova bättre.
Så värt ett försök i kampen mot alkohol och ångest.

Lördag morgon och jag ska äta frukost och sen gå och träna 💪

Dag 1 🤷🏻‍♀️ på den fortsatta resan..
(Använder ”Nomo” app för att räkna dagar, så fick nollställa den igår igen.) men men spelar egentligen ingen roll. För det är framtidsmålet som är viktigast! Och jag känner mig starkare för varje erfarenhet.

Admin har tagit bort möjligheten att redigera, du kan gå in på deras sidor så får du veta varför. Har med ansvaret för innehållet att göra.
Jag tänker att du kan hålla koll på nu om det är hornonrelaterat alltså tidounktsmässigt. En av de som funnits i forumet för länge sen vet jag fick hjälp med sina PMS besvär med tabletter i samband med att hon blev nykter. Tror det hjälpte henne att komma över tröskeln.
Någon annan härinne beskrev att hen fick en av tabletterna mot beroende (minns inte vilken) och ”allt föll på plats”. Hen upplevde ett lugn i sin hjärna. Ska tydligen handen effekten på vissa.
Kör på med nya nyktra dagar nu. Det är lätt att halka dit egen efter ett par dagar, så var beslutsam nu. Och ja, jag förstår mycket väl att du kände av tre glas vin.
Jag tänker på det där med fördelar och nackdelar… För mig funkar det såhär:
Fördelarna är att om jag dricker så domnar jag bort en stund…
Nackdelarna är att känslorna jag drack på är tillbaka i trippel omfattning när alkoholen går ur kroppen. Dricker jag mer då mattas både toppar och dalar av, men det säger ju sig själv att det inte är en medicin som fungerar. Håller med om att det är jävligt trist insikt eftersom det inte finns någon annan Quick fix heller.

Hej! Tack för svar. Orkar inte läsa om
varför man inte kan redigera. Det är väl bara att acceptera att man skriver lite fel då 😜 @Sisyfos

Tack för pushning! Det gäller att hitta andra sätt än att hantera ångesten med alkohol helt enkelt!

Dag 3 idag 👍

Hej, hittade din tråd igen. Det var här inne som jag tog steget och faktiskt skrev något och ända sen dess har jag vetat att jag kommer att sluta dricka alkohol men har varit en rätt krokig väg för mig sen dess. Nu hoppas jag att vi båda klarar det! Ha en fin helg ☀️

Hej! Vad kul att höra att du minns min tråd :) ja det har varit krokigt för mej också! Men man lär sig av allt tänker jag. (Och för hoppningsvis blir lite klokare med åren 😋 får man hoppas 🤷🏻‍♀️ @AstridK
Jag försöker gå in här och skriva något en gång om dagen för att motivera mig själv.

Fredag kväll idag och allt känns fint! Har handlat Cola zero och lite chips. Så det blir det goda för kvällen! Väntar på att det blir min tur i soffan bara 😅 barnen får kolla klart på sitt, sen blir det mamma-mys! Kanske att mannen får vara med också. Vi får se 🌅

Dag 7 👏