Dag 80
Och jag vågar mig på tanken att det var denna gång det klickade och jag faktiskt slutade. Det känns så i magen, kan inte rationalisera för mig själv varför jag skulle ta det där första glaset igen eller vinflaskan i min ensamhet som ingen märker. Vet att det inte kommer något gott ur det och jag har för mycket att förlora. Kan längta tillbaks till den första berusningen när jag var 15-16 och det inte var ett problem på riktigt ä än och man kunde njuta av att världen snurrade, skratt och tokigheter med kompisar som infann sig efter några drinkar. Men dit kommer jag ju aldrig tillbaks igen 😌. Och det varade inte särskilt många år, det blev mörkt och svårt ganska tidigt och för varje gång jag slutat och börjat igen har det blivit mer destruktivt oavsett om jag druckit mer eller mindre.

Dag 98 idag

Var en liten tid sen jag kollade i min app hur många dagar det var sen den där morgonen då jag vaknade bakfull/full och kände (igen) att nu räcker det. Den lilla ventil jag då använt mig av för att dricka, jobbet, är ju stängd. Har sagt till två nära kollegor utan något jättedjup i samtalet att jag nu skippar alkohol helt. Så i augusti när bi ses för kick-off behöver jag inte säga det första gången då, det känns skönt. Saknar inte alkohol annat än som tillfällig stressdämpning just nu. Hjärnan och kroppen försöker komma ner i varv för semester men lyckas inte riktigt. Då kommer suget litegrann. Då försöker jag tänka på befrielsen att aldrig mer vara bakis, ha bakisångest 🤦🏼‍♀️😵‍💫. Det tackar jag mig själv för!

Godnatt 😴

@AstridK Grattis till 98 dagar, jag läste att efter dag 90 kan man dra ett hårstrå på sig själv och glädjas över att det inte längre finns spår av alkohol i det. Jag är på väg åt samma håll som du för vem vill ha gammal alkohol i håret? 🥳💃🏼

Dag 105 idag 🥳

Drömde konstiga drömmar inatt. Bland annat att jag druckit och behövde börja räkna på nytt. Så förvirrad när jag vaknade och kände mig otroligt lättad när insåg att det inte hänt. Även om det inte hade varit slutet så är det väldigt skönt att denna gång ha lyckats hålla utan fusk!! Eller planer på framtida fusk!

Dag 106

Semester på Ibiza. Poolbaren är verkligen en stilstudie i alkoholproblem. ALLA dricker. Det är 35 grader och jag är faktiskt bara sugen på coca cola 😎, för första gången på nykter semester känner jag mig inte berövad alkoholen utan rätt nöjd utan. Ska snart inleda en vecka med familj som jag alltid drack jättemycket med, får se om det blir mindre nu för alla pga att jag avstår. 🤞🏼

Härligt att du känner dig nöjd med ditt val! I min kompiskrets dricks det mindre när jag inte är med och gasar. De där sitta-uppe-till-fyra-nätterna var det definitivt jag som var katalysator för, de blir inte av nu när jag inte hetsar på. Och nu vaknar jag varje semesterdag och tackar högre makter för att jag inte dricker längre och inte är bakis. Det är underbart.

Härligt att läsa, @astrid. Jag har också varit en katalysator för andra att bara ge sig hän i gränslöshet. Det blir annorlunda, numera känner jag stark känsla av integritet då jag aldrig gör något för någon annans skull. Jag är fri att göra som jag vill. Det betyder mycket och på fler plan än man kanske först förstår. Kram och njut av veckan!

Hej @seklart och @kennie! Så här kväll två med vännerna kan jag nog konstatera att även jag varit katalysatorn för det intensiva och sena drickandet i detta sällskap. Vi har lagt oss 23 båda kvällar efter middag med ett par glas vin och nån öl, inte mer. Jag har hittat ny alkoholfri favorit här Bitterkas med is, klassisk camparismak men med kolsyra 👌🏼☀️.

Dag 129

Sommaren har avlöpt fint utan alkohol. Har matat podcasts på temat vilket jag känner har hjälpt och peppat mig mycket. Bokade precis trevligt hotell for jobbgrej och då marknadsfördes den nya vinbaren. Då hugger det till på nåt oklart sätt, ett sug efter en känsla av avkoppling och flärd. Eller nåt 😀. Då är det dags att boka massage istället tror jag.

Kram och godnatt alla därute 😴