Hej alla!
Tillbaka efter ett tidigare försök i annan tråd med nytt nick. Det gick så bra för mig sommaren och hösten 2014 men så föll jag! När jag pga av krav på jobb och svårigheter hemma började dricka lite vin för att kunna somna var det igång. Jag har ju läst här hur man börjar igen och ofta återgår till en högre konsumtion än tidigare. Det stämmer in på mig också. I början måttlig men suget blev starkare och starkare.

Den ångest, sorg och skam A bidrar till ger ökat sug att bedöva och ta bort alla jobbiga känslor. Mitt nya nick är verkligen det jag undrar. Lever jag? Nej, det har jag inte gjort senaste tiden. Min lever börjar må väldigt dåligt också. Klarat jobbet men knappt och mått skitdåligt. Tappat lusten till allt, bara velat döva mig med A. Smygdricker, planerat möjligheter att dricka utan att det märkts, handlat A på väg hem från jobbet på olika systembolag (förstås). Började dricka för att domna bort. Blivit en djävlig trist och sorglig människa. Det går åt helvete! Har bara jobbat och druckit.

Ni som följde och peppade mig förra gången (som Vickan), minns hur jag tränade och var full av energi. Vad hände. Jag trodde faran var över. Tillät mig att medicinera med A och skämdes för att erkänna att jag misslyckats. Så mycket skam i detta. Nu erkänner jag för mig och er och startar en ny tråd.

Slutat helt, sedan fyra dagar. (Kan inte dricka måttligt. Vill bara ha mer när jag dricker) Läst om er som klarat er vidare och nått år eller flera av nykterhet. Läst om er som börjat om, som jag eller är här för första gången. Detta forum är så bra stöd!

Är nu med i kbt och program. Är betydligt mer på det klara med att jag faktiskt lyckats få rejäla problem med A efter alla dessa år och att det blir oerhört tufft att klara detta över tid. Är också en känslig konstnörssjäl som lätt blir beroende. Jag vill och måste lära mig att leva ett nytt liv-utan A och hantera mina känslor på ett konstruktivt sätt.

Kramar
Lever jag?

Leverjag

Det är en bra liknelse. Ibland rider man en häst man känner mycket väl och blir till ett och kan rida hur som helst och vara helt lugn. Andra gånger har man en häst där koncentrationen är total och hästen följer minsta vink och man sitter tungt i sadeln hela tiden. Andra gånger studsar man bara upp och ner, tappar rytm och hållning så fort det går lite snabbare. Man är inte riktigt där, bara åker med på något sätt.

Så är det i livet utan alkoholen också, tycker jag. Jag har ofta väldigt bra balans nu. Jag håller i vanor att gå och träna. Prioriterar träningen. Jag vet att jag snabbt tappar greppet om jag slutar andas och meditera när jobb och prestationshjärnan tar över. Det är en längre resa. Det är mycket som jag upptäcker jag vill förändra. Men ett steg i taget.

Tänkte när jag vaknade i morse. Det här hade inte hänt förut. Jag vaknar tidigt och har en träning bokad. Har sett morgonljuset tändas över landskapet. De andra sover. Det är inte så kul att vara upp nu på kvällarna, utan A. Jag är ofta trött på eftermiddag och kväll.

Livet är inte rosenskimrande men fullt av medvetna tankar, en spirande stolthet, närvaro och mycket skön träning. Jag får inte så himla mycket mer gjort men jag betar av saker och tar mig igenom uppgifter med mycket större ro. Mitt humör är mycket bättre och ångesten ser jag inte längre röken av ens! Jag är ganska nöjd just nu.

Nä, nu dags att kila till tröning. Det fyller mig med så mycket positiv energi att träna med andra. :-)
Ha en fin lördag!
?

aqua

Hej Leverjag. Ditt mod och din bestämdhet smittar av sig :)

Jag tror liksom du att goda rutiner som träning, meditation, många timmars sömn osv. gör det lättar att hålla sig från dåliga rutiner. Suget minskar. Låt oss skapa ett nytt beroende...beroende av att må bra, känna sig stark, i kontakt med våra känslor osv :) :) :)

Grattis till 10 veckor. Det är lååååång tid!

Ha en vacker lördag du med!

Mick

Grattis till 10 veckor, verkligen bra jobbat ????
Håller med dig, kvällarna är inte alls särskilt roliga utan A, men vi mår ju bra iaf. Jag tror att om det går tillräckligt lång tid så förändras detta med, vi uppskattar kanske tex en bra film mer med tiden och kopplar kanske inte ihop A med nöje längre, bara en tanke....

Kyla satte stop för en aktivitet som jag skulle ha gjort idag så jag har inget särskilt att göra, lördag och allt, hade det varit för några månader sedan så skulle jag redan ha varit och handlat på systembolaget, men idag finns inget sug eller lust heller för den delen för att dricka något, och det känns verkligen bra, sen framåt kvällen så kan det säkert ändra sig, jag känner att jag är på rätt väg iaf.

Nej, livet är inte en dans på rosor bara för att vi är nyktra, men vi har ingen ångest, vi mår bra, och självkänslan ökar, det är värt allt.
Ha så kul på träningen ?

konstnären

Tack för dina hälsningar, nu har jag kommit igång igen och jag vill, vill vara nykter. Långa promenader med hunden, meditation, djupandning är det som gäller varje morgon nu. Är arg på mig själv att jag föll igen, ska det vara så svårt att fatta, tydligen för mig. Man får förlika sig med att den där pockande rösten kommer att finnas från och till för all framtid, vet inte.
Kramar till dig och du är så duktig
Konstnären

Leverjag

Tack för hälsningar! Nu tillbaka efter träning med musik, styrka och puls. Fullt med folk innan mig och på väg in. En del har åkt skidor, andra på väg. Tänkte på alla bilar och folk som promenerade på morgonen. Människor som lever ett liv, gör saker de mår bra av, kommer från nattskiftet eller träningen, handlat frukost, gått en vända med hunden eller är på väg till varuhus för att köpa grejer till projektet hemma.

Jag hade legat i sängen, länge, vaknat seg med ångest och dåligt samvete för allt som jag borde och vill men inte orkar. Dagen hade gått och på eftermiddagen kunde man börja dricka lite vin igen. Så var det.

Aqua: Precis så! Det beroende jag vill ha kvar är må-bra-beroendet! Det är det som håller mig borta från destruktiviteten och självplågeri-spiralen. Jag träffar så många sprudlande människor via jobbet och pratar jag med dem så håller de sig alla i form med träning, bra kost osv. Med den balansen och positiva energin går jobb, relationer och familjebestyren så mycket bättre.

Vilja: Jag har druckit litervis och hemma flera dagar i veckan samt fre-sö. Jag skriver lite, därför att jag inte varit helt vit denna gång som jag var första gången jag slutade fyra månader. Jag har skrivit om det tidigare. För mig är 1/2-2 enheter alkohol en vecka lite. Jag har druckit vid fest i skålande med andra. Aldrig berusad eller ens i närheten. Jag tänker inte vara förvirrad. Visst vill jag helst inte dricka alls men det viktiga för mig är att inte vara så svart eller vit, så hård mot mig själv att jag ger upp. Jag tänker aldrig mer sätta upp misslyckandets gräns. Det är vidare, fortsätta, ta nya tag, fortsätta öva, inte släppa efter som gäller. Tex är kvällar och helgen hemma alltid alkoholfri och kommer så att förbli. Jag har som mål att bli fri från alkoholens grepp om min hjärna. Det är så lätt att sätta mål som man inte klarar och då släppa allt. Sluta med träning, promenader, yoga, meditation, nykterhet, diet, kärriärsmål eller andra högt uppsatta mål. Jag vill inte ha ett antingen eller liv längre. Jag vill sträva vidare på en bana jag vet är bra för mig. Ibland går det mindre bra men i längden lyckas jag. Så ungefär. (Vet inte om det gör dig mindre förvirrad ;-)

Mick: Med A satt jag uppe för att dricka (om jag ska vara ärlig så höll jag mig uppe tills det var slut eller att jag tuppade av/somnade) och blev ju pigg av det. Nu när jag inte dricker, så blir jag trött och vill lägga mig i sängen och då känner jag ju av den naturliga tröttheten. Nu ser jag klart alla filmer. ;-)
Igår gjorde jag pizza från grunden. Dubbel sats pizzadeg med jäst och kokade egen pizzasås. Det tar ju lite tid. Fyra plåtar pizza med goda tillbehör. Tacoköttfärs m curry och banan blev tydligen en succé. De sista bitarna försvann i morse. Hungriga tränande tonåringar har ingen botten. :-) Mick, det släpper sakta men säkert för dig med. Så bra att du håller i och ger dig den förändringen du vill uppnå! ?

Konstnären: åh, vad jag blir glaaaaaad!!! Tänkte så himla mycket på dig igår när jag gick ut på hundpromenaden!! Formulerade massa tankar och ord till dig. Nu funderar jag på om jag ska leta fram långfärdskidorna eller bara komma ut och gå innan åka till match med barn. Tittar in i din tråd senare.
Puss?

Leverjag, vi har druckit på samma sätt. Så jäkla skönt att somna och sova utan hjälp av alkohol nu.Tror det är bra att tänka på hur det såg ut, även om det inte är så kul alla gånger. Fast när man jämför och kan njuta av nuet så tror jag att det är jättebra att få perspektiv.
Jag ska se till att testa yoga. Tror verkligen att det skulle vara bra, men när ska man hinna det ?. Du är så bra som prioriterar dig själv och träning. Jag läser och lär. Många söndagskramar!

Eulalia

Jag mår oxå mycket bättre nykter. Alkoholen stjäler självkänslan. Alkohol in =självkänsla ut.
Nu ska vi se till att vi alla mår bra!

Leverjag

Nu tillbaka efter yogapass. Varje gång upptäcker jag nya muskler där jag är stark eller svag och min rörlighet/stelhet i vissa delar på vissa sidor. Man påminns om gamla skador och sätt att hantera sin kropp. Det är som med allt, att ju mer man lär sig desto mer fattar man att man har att lära om kroppens funktioner, andning, hållning mental och fysisk avslappning. Det är alltid spännande och alla sorters yoga och olika lärares pass visar mig vidden av yogan. Ett ständigt övande och en gåva till sig själv.

Vilja- du är underbar. No labels, så långt det går. Jag hade nog en del föreställningar om yogan men har förstått att den är fri från det för alla som vill. Som de brukar säga under pass. Hitta DIN yoga. :-)

Sisyfos: visst är det nästa ofattbart att förstå att vi levt så. Hur hamnade jag där, liksom... Så långt från mig och mitt tidigare liv. Det är ett farligt gift, helt klart. Vet du. Klart vi har tid. Den tid vi tog oss för alkohol finns för träning och meditation nu. Jag tror att det är lätt, i alla fall var det så för mig, att ställa upp krav på en perfekt tillvaro och försöka ta igen allt man missat och allt man vill göra. Listorna i mitt huvud har varit oändliga och aldrig räckte tiden till. Mina listor är helt annorlunda nu. Sova, träna, promenera i dagsljus, sköta måltider och kläder, se till djuren och barnen, vattna blommor en gång i veckan, jobba, hjälpa barn med skola och idrott och sedan om tid finns beta av den andra listan som inte är nödvändig men består av önskvärda uppgifter. Jag bestämde mig för att prioritera den dagliga må-bra aktiviteter först. Före allt annat som inte är absolut tvunget. Det gör jag för att må bra. Mår jag bra orkar jag hantera annat bra. Jag har prioriterat bort mig (ta hand om mig) länge och särskilt senaste 16 åren med barn. Jag måste nu för att klara resten av livet. Tror det blir en livsstil med vanor bara. Jag träffar nästan varje dag på andra kvinnor med barn och familj, fullt med aktiviteter och jobb som tränar ngt nästan dagligen. Vi har tiden om vi vill. :-)

Ja, Eulalia. Självkänslan ryker i takt med alkoholintaget och det finns ingen tvekan om att livet är bättre utan. Sedan får vi fylla det med bra och roliga saker igen när vi fått utrymmet tillbaka. :-)

Nu ut i solen. Det andra får vänta... :-)
❄️☀️❄️

Leverjag

Inte outsinliga men urkraften i mig gillar att leva och känna min kropp och mina känslor. Vill vara i kontakt. Nu lever jag istället för att sakta dö. Finns så mycket vi kan njuta av i livet. Jag vill göra massa saker som jag skjutit upp, inte vågat, inte gett plats. Inte allt på en gång. Ett steg i taget vill jag närma mig min själs sanning och uttryck och det är en längre och spännande resa. Jag upplever att du Vilja är i den resan och har kommit en bit. Tycker du är cool och go!

Leverjag

Detta med yogan och mindfulness gör märkbar skillnad i mitt liv. Yoga igår kväll. Varje gång vi avslutar och vi riktar energin inåt till att vi duger som vi är och tackar oss för att vi gett oss själva den stunden, åker mina mungipor upp blundandes och jag känner mig berörd, glad och ödmjuk. Håller på att läser in mig på MSBR och ska göra åtta veckorskursen. Hann tänka imorsen när jag vaknade att jag skulle känna efter hur det kändes att vakna. Vet ni, jag kände bara TACKSAM. Det var härligt att vakna och känna efter i kroppen hur det kändes. Gick upp mjukt. Kände stelheten och gjorde några solhälsningar. Medvetet vakna upp var häftig känsla. :-) tänker ofta att alla barn har det där i sig naturligt. Vi glömde bort det på vägen.

Alkoholen tänker jag knappt på längre. När jag nyligen var på restaurang med levande ljus och god mat och såg alla vackra glas med vin och öl i ljusskenet så fick jag ett sorgset sug. En A-fri öl fungerade alldeles utmärkt till den smakstyrka maten. :-) kunde köra hem och så var den lockelsen förbi.

Tror jag äntligen har hittat in på en förändringsstig som jag valt medvetet och trivs att vara på!

Sköt om er och var rädda om er! Nyktra kan vi förändra vårt liv och hitta oss själva och vår inre kraft igen. ?

konstnären

intressant yoga avslappning i hela kroppen. Just idag mår jag förträffligt varit ute och kastat snöboll med min hund, hon älskar snö. När jag tänker på alkohol just nu äcklar det mig om det ändå kunde förbli så, men det är ju trots allt jag som bestämmer. Jag börjar min dag med att gå upp en timme före mannen och hunden och räknar upp hundra saker jag är tacksam för och jag blir glad, efter det blir det 10 min meditation och djupandning sedan är jag redo för den nya dagen. jag bor ju i ett nytt fint hem med en orginell planlösning lite art deco, det är bara så fint, bara det är jag tacksam för. Jag har fått fågelvänner som kommer o knackar på köksförnstret, det är fint o jag ger dom bröd o frön. Tack för ditt inlägg i min tråd värmer mitt hjärta.
Många kramar Konstnären

farmor

Ja det är verkligen en nyckel till ro i sinnet. Tid för reflektioner är en gåva som vi får lov att ge oss själva. Jag vaknar flera gånger varje natt, men utan ångest numera, bara tacksamhet. Situationen har till det yttre inte förändrats. Jag är fortfarande sjuk av smärta och utmattningssyndrom. Men utan alkohol är det bara så mycket lättare att finna acceptans och ro. Det gör mej tacksam!

Leverjag

Idag på den internationella kramdagen hoppas jag ni kramas mycket och kramar om er själva. Alla vi här inne som kämpar så bra behöver en styrkekram minst en gång om dagen! ;-)

Mitt i tröttheten, vardagen och alkoholkampen, ge er själva snälla tankar och en liten stund av lugn och tacksamhet för det fina i livet.

Kramar

Januari

en hälsning och en kram! Jag skriver inte så mycket men läser desto mer, tack för att du delar med dig av dina erfarenheter!

Leverjag

Tack för alla hälsningar. Skulle vilja krama er IRL.

Nu fredag. Längtar till jag får vara fri från jobbet. Tänker faktiskt ingenting på att nu fredag, skynda hem till bolaget eller hemmet, korka upp första flaskan. Tänk, va! Det händer saker i min skalle. Det släpper mer och mer. Frihet!!!

Ha en fin dag alla
????