Hej alla!
Tillbaka efter ett tidigare försök i annan tråd med nytt nick. Det gick så bra för mig sommaren och hösten 2014 men så föll jag! När jag pga av krav på jobb och svårigheter hemma började dricka lite vin för att kunna somna var det igång. Jag har ju läst här hur man börjar igen och ofta återgår till en högre konsumtion än tidigare. Det stämmer in på mig också. I början måttlig men suget blev starkare och starkare.

Den ångest, sorg och skam A bidrar till ger ökat sug att bedöva och ta bort alla jobbiga känslor. Mitt nya nick är verkligen det jag undrar. Lever jag? Nej, det har jag inte gjort senaste tiden. Min lever börjar må väldigt dåligt också. Klarat jobbet men knappt och mått skitdåligt. Tappat lusten till allt, bara velat döva mig med A. Smygdricker, planerat möjligheter att dricka utan att det märkts, handlat A på väg hem från jobbet på olika systembolag (förstås). Började dricka för att domna bort. Blivit en djävlig trist och sorglig människa. Det går åt helvete! Har bara jobbat och druckit.

Ni som följde och peppade mig förra gången (som Vickan), minns hur jag tränade och var full av energi. Vad hände. Jag trodde faran var över. Tillät mig att medicinera med A och skämdes för att erkänna att jag misslyckats. Så mycket skam i detta. Nu erkänner jag för mig och er och startar en ny tråd.

Slutat helt, sedan fyra dagar. (Kan inte dricka måttligt. Vill bara ha mer när jag dricker) Läst om er som klarat er vidare och nått år eller flera av nykterhet. Läst om er som börjat om, som jag eller är här för första gången. Detta forum är så bra stöd!

Är nu med i kbt och program. Är betydligt mer på det klara med att jag faktiskt lyckats få rejäla problem med A efter alla dessa år och att det blir oerhört tufft att klara detta över tid. Är också en känslig konstnörssjäl som lätt blir beroende. Jag vill och måste lära mig att leva ett nytt liv-utan A och hantera mina känslor på ett konstruktivt sätt.

Kramar
Lever jag?

Leverjag

mindre och väldigt sällan. Jag tänker knappt på alkohol längre och i vardagen är det självklart numera att inte dricka. Till och med helgerna som är alkoholfria ser jag fram emot. I början var det extra jobbigt till helgen att vara utan A.

Tränar och yogar och lever i vardagen, nykter. Bättre och stabilare humör. Behöver vara här länge, reda ut, reflektera och vända på skutan.

Härligt Raje! Tänk vilken vändning livet kan få om vi nyktrar till på riktigt.

Kram och godnatt alla!

farmor

Jag blir glad över att höra om din resa! Du har redan vänt på skutan och verkar ha vinden i ryggen. Ja, helgen utan alkohol är en prövning för mej fortfarande, det tar på humöret och jag är småsur, eller kanske maken skulle beskriva mej som skitsur och uppgiven.
Men glädjen efter en nykter helg slår allt! Yess! Nykter helg! Fräsch i kropp och själ!
13 veckor, imponerande! Bra jobbat! Tänk att det GÅR! Känner du inte att ALLT är möjligt!?

Leverjag

Tack farmor. Jag vet inte om jag känner att allt är möjligt men det mesta är det om jag behåller fokuset på det. Jag tänker ofta om jag har ett tidsbestämt mål. Jag vill ju gärna ha minst 6 mån och helst ett år innan jag omprövar och förhoppningsvis fortsätter såhär. Det finns ju inga nackdelar med att inte dricka mer än att en del vänner tycker det är obekvämt... Usch vilken respekt jag fått för alkoholens påverkan på mig och hur hemskt livet kan bli när jag dricker. Tankarna är inte friska, som Lerin sa. Tittat på alla tre avsnitt av Välkommen Lars Lerin. Vilken människa och möten han får till. Älskar hans konst, ljus och skuggor!

Snart hundra dagar och det tog ju inte så lång tid.. ;-)

Leverjag

Både en vacker man och kvinna ser jag i honom. Han säger en del klokheter om att både växa upp annorlunda och om missbruket.

Orolig idag. Pressad på jobbet. Lättretlig, olugn. Tankar om misslyckanden och otillräcklighet, som inte gör något gott i mig. Hela systemet som inte kunde koppla av på yogan men senare så lyckades jag slappna av ordentligt så nu är det lugnt igen. Jag missbrukade i helgen- godis.

*

God morgon kära du,

Andas. Lugnt och fint. Andas. Du är bra som du är och ingen är så bra som du på att vara du.

Tack för ditt inlägg, ja, det är mycket, mycket bättre nu. Jag får inte bli så där trött och stressad. Då är det system shut down för min del. Jag betalar fortfarande för höstens arbetsinsatser och måste låta mig få komma i balans på riktigt igen. Det måste vara balans i alla delar i livet. Men det är inte så lätt alltid när alla drar i en från olika håll.

Ta hand om dig och försök att ta det så lugnt du kan. BAMSEKRAM

Leverjag

Tack Muränan. Det är precis det jag vägrat ett tag nu på jobbet. Att bli väldigt trött och stressad. Nu blev jag satt i en situation som jag absolut inte vill vara i på jobbet! Fan, hur jag än försöker få koll och inte massa stress pga av saker som dimper ner så sitter jag där trots hängslen o livrem. De andra ansvariga lyckades med ursäkter. Vet inte om jag kan jobba kvar där då det förväntas outtalat att man ska ställa upp kvällar och helger när det kniper. Och det gör det nästan jämt. Har lagt av. Vill inte. Antingen så får jag sparken eller så hinner jag hitta annat jobb. Så känns det nu.

Gud vad jag kämpar med att släppa och andas! Får nog gå och lägga mig tidigt och möta ångesten och den djävliga dagen imorgon stället...

Leverjag

Vill vara ifred, få lugn. Låt MIG VARA!!! Kan jag inte bara få ha min lunk nu? Jag måste göra rätt för min lön. Men det har jag gjort femfaldigt senaste åren! Dags för payback. Näääe, bara åt ena hållet? Fattar. Vill bara gråta. Vill springa till trädet och stenen vid havet vid stranden med sandkornen, tången, runda stenar, snäckskal och vackra havsvarvade träbitar, där Muränan och Konstnären är. Lyssna på den uråldriga rytmen av vind och hav som slår sina vågor mot land. Jag vill vara där varje dag eller på min bänk vid bryggan och vassen. Måste hitta på något för att komma dit.

Jag blev vuxen så tidigt och nu är jag inte alls vuxen i mina önskningar. Vill ligga och rulla runt i sänghalmen, gosa, svettas, fläta fingrar och tår och stänga av tiden! Allt ansvar känns lånat och ofrivilligt. Gud vad jag är omogen och ansvarslös drömmare... Suck.

Fina LeverJag,

Det finns plats för dig också uppe i eken... på riktigt!

Vet inte vad du har för slags jobb (och det ska du så klart inte skriva här), men jag kan ungefär förstå pressen som du beskriver. Kanske är det dags att byta jobb? Ibland blir man lite blind över att det man gör är det ända man kan göra. Har du funderat på om din utbildning och erfarenhet kan funka på andra typer av företag/myndigheter/organisationer? Ibland kan man ju till och med byta bransch, utan att behöva tänja på ladok-poängen.

Men du, det låter ju härligt ju - kyssar och mys! Törs man fråga om det smugit sig in lite nyvärme i relationen? Det är väl inte ett dugg omoget att få önska sig både kärlek och tumult i sänghalmen! Det hjälper onekligen relationen att hålla ihop. Sägs det. ;-)

Du frågade för ett tag sedan vilken konstnär det var som jag beskrev. Lars Lerin. <3 Kom i kontakt med hans måleri typ 06/07 någonstans och blev helt tagen.

Ta hand om dig vännen. KRAM

Leverjag

Ett stort leende och ett skratt spricker upp när jag läser dina rader, Vilja. Älskar din livsbejakande inställning!! Må du, jag och alla andra som vill få ligga flätade njutningsfullt och lättjefullt i dagar! ?

Alltså, min natur är intuitiv, konstnärlig, kreativ, analytisk och logisk med stark ledarprofil som brinner för att hjälpa människor, coacha och förändra världen. Nu jobbar jag på ett ställe där prestation, sälj och kontroll är totalt centralt. Mina egenskaper kan användas men kultur och grundvärderingar driver alla åt ett håll som jag inte är med på. Jag har tappat lusten. Det som jag började i och var i byggande finns inte kvar längre och de människorna inte heller. Har tänkt så Muränan, att byta bransch och göra något annat. Mina kunskaper och erfarenheter kan användas i de flesta företag/organisationer. Vet bara inte var just nu. Inte lätt att byta bransch. I Sverige är vi väldigt stereotypa i rekrytering sa en rekryterare till mig. Du ska komma från samma bakgrund, bransch, nisch, vara i en viss ålder och passa in i det som finns. Tvärtom, vet man att de företag som kommer att klara sig framöver är de som har mångfald! Får lägga in en växel och leta. Har blivit erbjuden jobb som jag tackat nej till senaste tiden trots bättre villkor men same same. Jag vill göra annat i mitt liv nu. Tips på företag med välmående kulturer och medarbetare i sthlmstrakten mottages tacksamt! ;-))) Det kommer till mig tänker jag också, svaren och förändringarna om jag vilar i vissheten och lyssnar inåt. Lyxproblem kan tyckas.

Jo, mannen har plötsligt kovänt och börjat visa massor. :-o. Tror det är min resa. Han säger att jag är full med liv och kraft nu. Jag slängde gammalt åt sidan och tänkte att livet är för kort för att leva åratal i celibat ? inte helt lätt och funderar ändå på att jag vill vara särbos men va faan. Får väl passa på så att jag inte skrumpnar ihop helt. Det som händer är ju då att massor av längtan vaknar. Kan vi två verkligen vara så modiga att vi kommer vidare tillsammans?! Krävs jättemycket när trista vanor är etablerade. Har mycket i mitt beteende och tankar som jag behöver jobba med i relationen. Det känns i alla fall härligt när vi får till det. Vi saknar ju båda två. Tänk vad otroligt dum man kan vara som helt fastnar, fryser och stänger ute. Han har jättesvårt på vissa plan och jag hjälper ju inte till där... En kärlekskrank fuhrer.

Mina inlägg handlar inte så mycket om alkohol längre men om allt det som dolts, ignorerats och skjutits upp med alkoholen. Så nykterheten är i högsta graden en mycket relevant faktor för att vara i livet, tänker jag.

Kram till er underbara, modiga, kloka och inspirerande forumsjälar! ??????

(Hoppas att ejmos syns. Hjärtan, blommor, pussar och gula gubbar)

Leverjag

Det var han!!
Vågade inte tjata men nu när jag tittat på programmet och kollat n alla hans målningar så har jag tänkt, att det kunde vara hans konst du menade. Det var det!! Magiska. Ljus och mörker samtidigt. Sprittande liv, Livsglädje, nakenhet, allvar och sorg i samma bild! Älskar några av Monets tavlor som är färgstarka från balkongen mot havet som också ger mig sådant ljus.

Åh, vad glad jag blir att det finns plats i eken! Tänk om vi fick sitta där tillsammans tysta någongång. Vet att jag skulle trivas. ?

Han en fin dag och bamsekram

Men oj - vad nice! Skrumpna är inte bra... ;-) Att den ena parten i ett förhållande plötsligt förändras och börjar utvecklas kan ju vara både spännande och skrämmande för den andra parten. Du känns säkerligen spännande och livfull, vilket garanterat lockar honom. Sedan kan han ju bli lite orolig för att du faktiskt kommer att lämna honom. Du har redan sagt hur du känner och nu börjar du dessutom och gnistra - tja, lite action från hans sida är nog helt på sin plats! Eller hur?! Ta för dig och njut! :-D

Vet du vad jag gillar mest av det du skrev ovan? "Det kommer till mig". Visst är det så. Det gör det. Allt har sin tid vet du.

Jag har också bestämt mig för att gå regelbundet på massage. Måste få ordning på alla muskelspänningar. Nu har jag precis genomlidit en timmas plååååååga. Massage gör sjukt ont på mig och jag är helt yr. Men axlarna känns lite lättare! Det som är lite jobbigt när man får massage eller yogar är just att spänningar släpper, vilket gärna för med sig känslor och minnen. Låg och snörvlade i bänkens överdrag hos massören och hade mascara runt HELA ansiktet efteråt... mycket vackert! Men va f-n...

Visst är Lerin helt fantastisk. Jag grät mig igenom hans senaste utställning. Så mycket smärta och känsla den människan kan förmedla. Älskar också Monet. Och van Gogh och Chagall. Var på en Chagallutställning i utlandet för många år sedan och blev sittande i flera timmar framför några av verken. Det där ljuset. Och Skagenmålarna. Hmmm... inser precis att konsten är en av alla saker som jag prioriterat bort i livet. EN av alla saker som jag verkligen uppskattar och mår bra av, men som jag skurit bort för att hinna och orka med annat. Jag målade också ganska mycket förr. Det borde jag återuppta. Bara för mig själv och för att må bra. Du också för den delen!!

Hmmm... om man kan så ett litet frö varje dag, så kanske något av dem till slut gror.

Puss & kram

Och en annan sak - det du skriver "Mina inlägg handlar inte så mycket om alkohol längre men om allt det som dolts, ignorerats och skjutits upp med alkoholen. Så nykterheten är i högsta graden en mycket relevant faktor för att vara i livet, tänker jag.". Dina inlägg har absolut med nykterheten att göra. Dessa tankar hade nog inte kommit upp annars. Forumet handlar väl inte bara om svåra abstinensproblem och de första torra dagarna. Det handlar väl minst lika mycket om att lyckas göra de där första torra dagarna till fler och fler. Då måste man få ventilera både det ena och andra. :-D

konstnären

Hoppas du fått det lite lugnare på jobbfronten. Min erofoi håller i sig och det känns fint. Glad att jag är nykter och tackar varje morgon. Idag ska jag träffa en väninna som aldrig dricker mer en 2 glas vin vid högtidliga tillfällen, jag känner mig så trygg med henne. Vi är väldigt lika intresserade av konst, psyket hur det funkar, hon har även en hund och det är positivt för kia. Vi har varit ifrån varandra i 40 år och träffades nu somras när jag flyttade in i min lilla oas. Det visade sig att hon bodde några hus ifrån, när vis sågs blev det kramkalas har saknat henne men vi kom ifrån varandra när jag bodde i skåne för en lång tid. Vi smaskar bakelse när vi ses, och först går vi en långrunda med hundarna. Allt har sin tid kära du, du finns i mina tankar.
Torsdagskramar och en puss i pannan till dig
Konstnären

Tänker att det är ett
Sundhetstecken att det kommer ut andra funderingar än nykterhet. Just alkohol upptar inte längre tankarna längre och lämnar tid över till annat. På gott och ont kanske ibland. Tror det är en idé att skynda lite långsamt med stora beslut som separation. Det låter lite spännande med din man tycker jag. Så passa på att linda lite tår, om inte annat, för att det kanske dröjer innan du tar ett sånt steg igen.
Jobb är ju en annan fråga. Ja, leta på efter något annat. Det kommer. Det är jobbigt med tider av förändring och jag känner också längtan efter ro när tiden går för fort och förändringarna eller tankar på förändring blir för stora.
Och godispåsen du åt.. Du vet ju att jag ju faktiskt drack i lör. Oplanerat ... El vad man nu ska säga om det. Hittade godispapper i min ficka i måndags ( jag äter heller inte godis) och insåg att jag i veckan faktiskt också smyghandlat godisbars och tryckt i mig. Nåt slags frosseri( bus, tröst???) som slutade i att det också tycktes vara en god idé att ersätta gin (och dricka resten). Blir till att ge akt även på sådana varningssignaler. Hoppas du får lite ro igen snart Leverjag. Tänker lite på "dårfinkar och dönickar" där dårfinkarna hamnar i tider av kaos med jämna mellanrum. Känner mig som en dårfink ibland.

Leverjag

Vilja, jag bara älskar dina inlägg! Läste tidigare idag och ler från örat till öra nu med. Du har så rätt och ibland blir franskan väldigt tydlig och träffsäker! ;-) ? Vi pratar om par-terapi som en möjlighet till utveckling också. Hitta nya spår i relation, kommunikation och känslor. Kan vara ett bra tillfälle att träffas också på tu man hand också.? Ja, det finns mycket nytt att pröva här i livet. :-) Jag vill säga upp mig så fort jag kan. Behöver dra in pengar till la familia så helst någon annan betalad sysselsättning i sikte först. Sa du upp dig utan nytt jobb fixat?
P&K

Konstnären, så underbart att hitta en gammal vän igen! Glad att du mår bra och tack för pussen. :-) puss tillbax (Läskigt det där med knäppisen, förresten.)

Sisyfos. Just nu är det nästan olidligt att tänka på jobbet, tyvärr. Måste tänka positivt så länge. Det finns ju det också.. Det där att göra stora förändringar kan vara bra också. Invigning av ett nytt liv med ny ram, liksom men det behöver ju inte hastas för sakens skull. Man tänker att då riskerar man att börja dricka igen. Jag tänker lite att allt samma är en risk att falla tillbaka. En bestående förändring behöver jag visa mig själv i alla fall.

Du, där där med godis, sug och så. Mycket socker i både A och godis. Snabba kickar. Kan vara lite varningssignaler. Tänker ofta på hur jag känner mig stabil men vet att det kan vända på en sekund i hjärnan. Litar inte ett dugg på mig själv egentligen. Eller har väl snarare en väldigt stor respekt för vad jag vet beroendet gör och hur det ständigt förhandlas och trycker på i bakgrunden och plötsligt sitter vi där med glaset. Tänkte idag på promenaden att jag och andra har stunder i livet som känns jobbiga, man står bara inte ut, liksom. När man en gång har testat alkohol vet man att det finns en kvick lösning och då blir suget stort på A och självaste lösningen. Innan jag drack, vad gjorde jag då? Hade jobbiga tankar då med och fick helt enkelt hantera dem, gå igenom det jobbiga och lära av dem. Nu när jag lärt känna alkoholen blir det en längtan efter den för att muntra eller pigga upp mig själv. Om jag inte lärt känna alkoholen, vad hade jag gjort då, tänker jag.
Har börjat kolla in compassionterapi. Spännande att lyssna på forskare från KI från stora hjärndagen. Underbart om något/någon kunde fixa till min hjärna med lite extra skruvar, olja och nya eldragningar. Natti och stor kram dårfinken, från en annan.

Må vår innersta vilja och önskan segra, även då vi är svaga. ✨

Kram alla kämpar!
?

Ja, jag håller med. Man behöver förändring och man ska försöka hitta något om man är där man inte trivs. Inte stanna av rädsla. Har bytt jobb två ggr de sista åren. Det första var inte bra och jag hamnade med en kultur som jag inte trivdes med. Trivdes inte riktigt med kollegor heller med det berodde nog mest på att styrningen var så ineffektiv och diffus. Hittade ett nytt jobb som verkligen är roligt, även om det är lite i stressigaste laget. Och trivs mer med människorna. Det är viktigt. Jag tror på att söka sig lite utanför sina ramar. Det finns så många jobb som verkar roliga. Titta på lite oväntade platser, tycker jag.
Och jag har träffat många "Viljor" som vågar chansa litegrann. De mår bra! Det ordnar sig verkar det som. Jag är en sån som måste vidare, måste ut utvecklas och se utmaningar och tycka att mitt jobb är viktigt. Ju mer man byter, desto klarare blir man också över vad man trivs med och vad man vill ha. Lite nyttigt är det också att behöva hävda sig själv på en ny arbetsplats... Man blir lite mer ödmjuk. Men nu... Nu är det dags för en förändringslugn period igen. Gamla hjulspår behövs ibland för att hitta lugnet i sig själv.

Funderar lite på det du skrev om hur man hanterade saker innan man drack. Jag skrev, sydde, pratade i telefon, testade olika aktiviteter och gjorde saker som var kul i stunden. Gjorde saker som jag trivdes med helt enkelt. Var i nuet. Sen med barn, jobb, logistik, planering och alkohol på det var jag alltid nån annanstans. Jobbar just nu på att vara i nuet och inte i nästa steg. Sakta men säkert hittar jag tillbaka och då behövs inte längre alkohol. Det räcker med livet självt.

Leverjag

Jag tog nya tag med alkoholen. Kom hem, trött och hungrig, missade träningen och mycket som behövde ordnas ikväll och fullt upp i helgen. Suget. Åh, nu skulle det vara gott med ett glas vin! Det finns inget hemma och det är nog tur det för när det kommer sådana här tillfällen är suget ganska starkt. Imorgon ny dag och då förhoppningsvis utsövd.

Tack för pepp och klokheter Vilja och Sisyfos. ?

Mick

Lysande att du stod emot suget, det är A och O att inte ha alkohol hemma.
Just ett sånt tillfälle som du beskriver känner jag SÅ väl igen, det är vid sådana tillfällen som jag har trillat om jag varit på fel plats med fel sällskap.
Vad bra du är.
Ha en fin helg ?

Leverjag

Det finns en oro i mig, lite ångest och jobbigt inombords. Funderar. Inte tränat som jag brukar, ganska utmanande och mycket trista stämningar på jobbet och besöka vänner ikväll som vi alltid druckit med och som knappt vill träffas nu när det är nyktert på ena sidan. Gick på en ganska lång promenad för att rensa huvudet och få lite lugn i kroppen. Lite bättre men fortfarande oro. Jag har oro inför kvällen, att möta det jag ska möta nykter. Tänkte att sist vi besökte drog jag i mig några glas innan. Varför gjorde jag det. Det är inte bra när jag behöver alkohol innan jag besöker vänner. Vill samtidigt inte tappa kontakten. Värt att fundera vidare på hur jag verkligen vill förhålla mig och om det går.

Blev också illa till mods över inlägg här igår och som fortsatt efter att jag var här sist. Känner mig lite påhoppad, kritiserad och förminskad om jag ska lyssna på avsikten i inläggen. Jag kände bara att usch vad vissa spyr ut sin ilska och illamående på ett negativt sätt. Varför och varför vara här? Hade ingen lust att vara kvar. Ville bara bort från ångesten. Vi har nog tillräckligt själva av den varan. Här finns medmänsklighet och värme för den som vill ta hjälp att orka kämpa med beroendet och allt jobbigt i livet. Det finns en möjlighet att skriva ner sådant som finns i vårt inre som en dagbok. Det hjälper att sakta öppna sig, sätta ord på tankar som med tiden kan utvecklas. När vi läser vad vi skrivit efter en tid lär vi känna oss bättre, tycker jag. Låt detta forum vara en hjälp för de som söker hjälp med medkärlek och respekt till andra själar som är här. Sårbara själar ska man vara rädd om.

Kram?