Hej alla!
Tillbaka efter ett tidigare försök i annan tråd med nytt nick. Det gick så bra för mig sommaren och hösten 2014 men så föll jag! När jag pga av krav på jobb och svårigheter hemma började dricka lite vin för att kunna somna var det igång. Jag har ju läst här hur man börjar igen och ofta återgår till en högre konsumtion än tidigare. Det stämmer in på mig också. I början måttlig men suget blev starkare och starkare.

Den ångest, sorg och skam A bidrar till ger ökat sug att bedöva och ta bort alla jobbiga känslor. Mitt nya nick är verkligen det jag undrar. Lever jag? Nej, det har jag inte gjort senaste tiden. Min lever börjar må väldigt dåligt också. Klarat jobbet men knappt och mått skitdåligt. Tappat lusten till allt, bara velat döva mig med A. Smygdricker, planerat möjligheter att dricka utan att det märkts, handlat A på väg hem från jobbet på olika systembolag (förstås). Började dricka för att domna bort. Blivit en djävlig trist och sorglig människa. Det går åt helvete! Har bara jobbat och druckit.

Ni som följde och peppade mig förra gången (som Vickan), minns hur jag tränade och var full av energi. Vad hände. Jag trodde faran var över. Tillät mig att medicinera med A och skämdes för att erkänna att jag misslyckats. Så mycket skam i detta. Nu erkänner jag för mig och er och startar en ny tråd.

Slutat helt, sedan fyra dagar. (Kan inte dricka måttligt. Vill bara ha mer när jag dricker) Läst om er som klarat er vidare och nått år eller flera av nykterhet. Läst om er som börjat om, som jag eller är här för första gången. Detta forum är så bra stöd!

Är nu med i kbt och program. Är betydligt mer på det klara med att jag faktiskt lyckats få rejäla problem med A efter alla dessa år och att det blir oerhört tufft att klara detta över tid. Är också en känslig konstnörssjäl som lätt blir beroende. Jag vill och måste lära mig att leva ett nytt liv-utan A och hantera mina känslor på ett konstruktivt sätt.

Kramar
Lever jag?

konstnären

frihet att inte tänka på alkohol idag på fredag. Vilken press det är att se till att man hade vin hemma så att det räckte, och ångesten om det tog slut. Dyrt är det ju oxså och skadligt. Nu låter jag snusförnuftig men då får jag väl vara det. Det är så här jag vill leva. Nu på morgonen gick jag till en urgammal kyrkogård brukar gå dit för att få lugn och ro. Jag kände historiens vingslag och det var så avslappnande för själen. Min lilla tjej älskar att vara där, sen håll jag på att förfrysa trots termovantar, långkalsonger skidbyxor o hela köret. Kokte en kopp te och tog ett knäckebröd med stark ost, inte dumt alls. Jag går inte oroar mig längre om jag ska falla en gång till. Nu ska jag bestämma själv. På tal om hundar har jag alltid min hund lös och retar många människor. Jag blir tillsagd nästan dagligen, KOPPLA DIN HUND. Jag gör inte det då hon följer mig så troget. Ibland undrar jag om vissa människor är födda till att spy ut sig galla. Men goda människor är övervägande tack för det. I kväll ska mannen o jag hämta pizza det blir mumsigt det är ju fredag. Jag är glad att du mår bra lever jag, jag tänker alltid på dig när jag är ute med hunden.
Ha det fint nu, tänd ett ljus o låt det brinna. Idag vad som än händer ska jag inte dricka alkohol,
Kram Konstnären

Leverjag

Idag är det 84 (12 v) dagar sedan jag tog nya tag i kampen mot alkoholen. Mitt liv är inte så annorlunda men mina vanor och tankar är verkligen förändrade. Har lagt märke till att inte ens nör jag är arg, ledsen eller dödstrött efter jobbet, tänker jag på att dricka. Inte ens fredag. Idag är suget på A ett sug på mat. Jag behöver energi och känner efter. Det är sådan befrielse att inte behöva kämpa med suget, tankarna och dividerandet. Jag har slutat vara sugen på A-fri öl till och med. Jag yogar och tränar något nästan dagligen.

Jag lägger märke till att jag ler oftare. Sista veckorna har folk börjat prata med mig på bussen, på träningen och på tunnelbanan. Jag ser människor och tittar på allas fina olika drag, färger och uttryck. Jag tycker alla är vackra nu. Låter jag flummig? Kan inte hjälpa det. Jag tycker alla människor jag ser är vackra. Jag tycker om dem. De är mina medmänniskor, mina systrar och bröder, mina barn och föräldrar på något sätt.

Soluppgången, frosten i gräset, ljuset och skuggorna, lukter och ljud är klarare och intensivare.

Starka osten på mackan, knäna som fryser sönder, väskan som tynger axeln, disken som tornar upp sig, oredan av skor i hallen, bussen som går så långsamt, mötet på jobbet som inte ger någonting, vissna bladen i krukorna, kartonger som ska kastas... Det är ok.

Konstnären, fick sådan lust att vandra med de lösa hundflickorna tillsammans med dig! Oftast möter vi de som tycker om hundar. De allra flesta människor är goda och leenden smittar. Vi kan bestämma oss för att leva och till slut överlistar vi djävulens lögner som hen lockar med.

Farmor. Grattis till din frihet att välja bort A. Det är en frihet. Börjar äntligen förstå vad "de där nykteristerna" snackar om! ;-)

Till alla - Ge inte upp! Försök igen och igen! Till slut hittar ni livet utan giftet igen. Det är så mycket mer värdigt och värt att leva i det livet... ?

Kan jag, kan ni! ✨

farmor

Ja det är sannerligen en frihet att vara alkoholfri! Befriande att slippa det dämpande ruset som plötsligt kunde vända och få humöret att rusa i höjden. Jag ser också människor lite annorlunda, tänker att den eller den kan vara en av mina stöttande forumvänner! Jag börjar tänka att många har så mycket vackert inom sej att dela med andra bara de får chansen. Jag gillar både det personliga här och integriteten. Här får alla plats!

Tack för dina reflektioner Leverjag, både här och i min tråd. Du räknar upp allt som verkligen är positivt utan alkohol.
Snöknarr, människor, sinnen. Jag tittar också mer på människor och ler. Kanske ler vi mot varandra ?.
Jag har också ett annat sätt att tänka. Tror verkligen att yogan hjälper till där för dig. Eftersom jag har det sjukt stressigt och måste testa nåt annat än a för att slappna av har jag fått använda avslappnings- och koncentrationslvningar som jag använt tidigare istället. Det fingerar lite grann i allafall. När det lugnar sig ska jag leta reda på nåt yogaställe och testa.

Karolina dalarna

Hej, jag har inte läst alla inlägg men hittade hit nu på morgonen, av en anledning. Är så less på detta nu. Att jag liksom aldrig lär mig. Men jag är ju inte ensamt i alla fall. Vågar inte längre prata med min närmsta om detta eftersom jag skäms så. Skulle skjutsat barnen på kalas men kan inte köra bil än. Man kan ju skämta bort det eller ta det på allvar. Jag tar det som allvarligt

farmor

Starta en egen tråd här på forumet. Som du anar så är du inte ensam. Ser fram emot att "lära känna"dej. Integritet och ärlighet är ledorden för mej. Kram från farmor ?

aqua

Grattis Leverjag till dina 12 veckor :) Du beskriver så väl vad livet har att erbjuda utan A. Inte så, att allt löser sig, att livet är underbart bara för att man slutat med A, utan att man har tillgång till sina känslor och upplevelser på ett mer naket sätt. Jag tycker också att det är sååååå skönt att slippa den stress som missbruket för med sig; att hinna dricka, dölja, inte lita på sig själv osv....

Jag liksom du, har också märkt att känslor och situationer mer sällan förknippas med att vilja dricka. Det beror kanske på enträget "inre arbete" men också ett tecken på att hjärnan byggt upp en mer kemisk balans.

Ha en skön helg!

Leverjag

Vad bra att du hittat hit! Även jag missade en viktig dag med barnen pga av nattens intag. Det var helt fruktansvärt destruktivt. Jag var tvungen att ställa in och de fick gå själva. Usch, vad man skäms och mår dåligt över sånt som hänt. Men vet du, det bästa rådet jag kan ge dig nu är att STOPPA alla själplågande tankar om hur det är och varit och vad som hänt och kunde ha hänt. De GÖR INGEN NYTTA! De sänker dig bara. Ett annat råd är att du säger till dig själv att allt kan bli bättre, jag kan få ordning på mitt liv igen och jag kommer att kunna njuta av livet igen. Skjut allt oviktigt åt sidan och bestäm dig för att bli av med nervgiftet ur systemet i din kropp. Fokusera bara på det den första tiden och tänk vänliga snälla tankar till dig själv. När du bestämt dig, se till att inte ha någon alkohol hemma, ät och drick ordentligt, ta raska promenader och sysselsätt dig, vila och STÅ UT med ångesten och allt som skriker i kroppen när alkoholen inte längre dövar. Om abstinensen är svår, ta hjälp av vården så att du inte skadas. (Läs under fakta) Det blir ganska snabbt lite lättare.

Starta din tråd, skriv ner dina tankar och känslor, läs och läs i andras trådar. Vi andra peppar och stöttar så gott vi kan.

Karolina, nu har du chansen att lämna ångest, skam, rädsla, dålig sömn, isolering och livsleda. Ta den!!
❤️

aqua

Fantastiskt sakliga tips, Leverjag, som om man håller leder till att lyckas :)

konstnären

Fin dag till dig önskar jag. Allt rullar på just nu och jag ser ljust på livet.
Kramar
Konstnären

Leverjag

Dagarna går och jag har knappt skrivit här. Försökt hinna med att läsa. Ser att flera haft en lite tyngre period. Även jag. Har funderat vad i helsike som får det att tvärvända så. Är det jobbstressen (spänna käkarna), ljuset som försvann, hormoner, sköldkörtel, blodbrist eller kärleksbrist? ?

I fredags fick jag sådan infernalisk huvud och nackvärk som höll i sig tills igår. Blev supergråtig och jättenere i helgen trots alla knep och välmåendeövningar. Värden kollade. De är tipp-topp. Dubbelkollade m läkaren om sköldkörtel eftersom flera kvinnor i släkten har haft struma. Enligt honom nej. Inte rätt tid för pms. Hur kan jag åka snabbhiss ner i ngt så jobbigt så det är jobbigt att leva till och med??? Fattar inte.

Det har känts som jag haft en baselusk i kroppen men inga normala symptom. Tränade flås igår och trodde jag skulle få infarkt och värmeslag. Tog inte i max och svettades säkert flera liter. Kanske får sådan där hjärtmuskelinflammation, tänkte jag. Idag ok igen. Bara så trött så jag höll på att svimma efter jobbet. Iväg på kvällsaktivitet med tonåringar. Glad och pigg igen.

Min kropp är märklig. Behöver dricka och äta oftare, tror jag. Alla säger att jag blivit så smal... Jämfört med dricka alkohol och stressfettet kanske.

Hatar att stressa!!!! Har gjort det tillräckligt. Vill inte mer. Kämpar emot. Jag ska vinna över stressmolekylerna i mig. Då vinner jag över både alkohol och annat surt i livet!

Tack för hälsningar. De hjälper, tröstar, värmer och stärker verkligen när livet känns fullt av huvudvärk och tårklumpar. ❤️

?
Å, att läsa alla underbara inlägg lättar och skrattfnissar i mig :-)

farmor

Jag säger bara, jaa så rätt du har i dina reflektioner!
Acceptans i situationen, att inte hela tiden analysera, att gilla läget och låta det vara....
Det vänder! Kramar ?

Leverjag

Ja, det är acceptans det handlar om. Ibland är jag i mörka hålet och ibland på moln nära solen. Acceptera i ett elitistiskt samhälle som talar om för oss att vi kan bli vad vi vill, förändra och uppnå vad som helst, är en utmaning i min skalle. Det där krockar i mig. Vissa saker bär jag med mig och måste acceptera att de format mig och annat kan jag bryta upp ifrån och ändra. Att acceptera att jag druckit mig till en omöjlig kombo med alkohol är svårt men det är nog nyckeln till att lyckas förändra min inställning till drickandet. Sedan kan jag förändra mina vanor och tankar om jag övar så att mitt liv blir annorlunda och mer som jag vill ha det.

Tänker på alla plastikoperationer och skönhetsingrepp som är ett tecken på att inte kunna acceptera men samtidigt ett tecken på att det är möjligt att förändra. Det är moraliskt knepigt och jag är ingen domare. Finns väl bara en väg, att fråga sig själv varför man inte trivs och om förändringen verkligen innebär att man mår bättre...

Det är så sant Vilja! När vi mår bra så frågar vi oss sällan varför men när vi mår dåligt ältar vi tankar om orsaker. Det är som skapande. De flesta har lättare att skriva låtar och texter när livet känns svårt. När det är bra, då lever vi för fullt. Intressant om man skulle vända på det. Nu mår jag så himla bra, så jag väljer att sitta ensam och grubbla på varför... ;-))

Jag kan ofta konstatera, efter en jobbig period, att det också leder till något. Det blir så märkbart att vissa saker känns fel så jag måste titta på det. I min relation går det ett steg framåt för att jag måste ta upp det som skaver och gör så ont och det blir allvar även för den andre.

Livet är en kuperad terräng och för att njuta måste vi kanske lida lite också. Som med yogan och suget att träna sig i att acceptera att tankar och känslor kommer, bara iaktta det när det passerar förbi oss och släppa det. Svårt är det när kroppen skriker i obalans men det är väl då det behövs som mest.

Hoppas alla besök i gropar och hål är kortvariga för er. Stora kramar!
❤️

konstnären

och ångest är mina två värsta fiender. Stressen som kommer som ett brev på posten när jag intar alkohol, och ångesten som upptar hela min tankeverksamhet, hemskt. Just nu är jag både stress och ångestfri och jag försöker verkligen ta vara på det. Känns aldrig som jag är så där lagom nöjd utan jag är antingen på topp eller på botten. Grunnar mycket på det. När jag som nu är inne i en bra period hinner jag med hur mycket som helst utan att känna stress. Idag har jag torkat lera sten sand gyttja på min kära hund, trist väder är det här. Försöker vara ute i ljuset så mycket som det bara går. Har fått en ny granne som jag träffade i dag en gammal dam. Tyvärr har hon hunfobi och tycker Kia är skrämmande.. Jag försökte säga att hon är sååå snäll. Det hjälper inte sa damen. Ögonblicket efter spände hon ögonen i mig och frågade om det var jag som hade henne lös, ja sa jag. Du vet väl att det är förbjudet upplyste hon mig. Varpå jag svarade att hon följer mig var jag än går. Sedan bytte hon ämne o frågade om vi inte kunde dricka kaffe ihop en dag. Kände mig snärjd och upplyste henne om att jag nästan aldrig är hemma. Jag klarar inte sådana träffar, hon har säkert aldrig smakat A, oj nu blev jag fördomsfull. Nu lite TV och en semla.
Fin kväll till dig
Kram Konstnären

raje

Ville bara titta in på din tråd och säga att jag börjar att må riktigt bra här skrattat och känt att livet är rätt bra iaf?snart helg och den blir vit. Kram

Hej fina du,

Hur mår du idag? Mår du bättre? Skickar ett stort lass med kramar och en säck med styrka. Hoppas att din helg får bli lugn och fin, så du kommer i balans igen.

Puss och kram