Hej Alla
Läst mycket och inser att det finns livsöden här jag inte kan jämföra mig med. Så på ett sätt känns det småaktigt att komma hit med sina problem.
Det är också svårt att veta hur mycket man ska lämna ut sig. Zorro är ett genomtänkt användarnamn. Jag bär mask och döljer mig effektivt bakom den. Endast min sambo ser igenom. Hon kallar mig också öppet och rättframt för alkoholist. Har gener för det då det finns nära mig i familjen. Min far dog för några år sedan, men var då nykter alkoholist sedan många år.
Jag är en missbrukare. Allt som triggar mitt belöningssystem funkar. Förr i tiden käkade jag olika kodeinpreparat under flera år. Avgiftade mig själv och kom på att det var mycket lättare att få tag i alkohol. Tyckte väl det fanns någon form av logik att efter egen avgiftning i 10 veckar börja dra i sig alkohol i stället. men ack så mycket mer tillgängligt.
Jag är i en ålder där riskfaktorer snabbt kan avsluta ens liv och jag måste omvärdera min livssituation och göra något åt detta.
6 till 8, 7,5% starköl dagligen gör hål i plånboken och bygger mage. för ett halvt liv sedan var jag i det närmaste underviktig och idag är det +110!
Jag har gjort en del försök tidigare. Har klarat 3 veckor, men det var innan jag var uppe på den nivå jag är nu!
Nu blir det en 7,5.a eller som jag hittade nyligen på bolaget, 10% öl, innan jobbet på morgonen. Sen kommer nummer 2 direkt efter jobbet.
Trött på att ekonomin inte klarar detta. Trött på att vara fet! Trött på att riskera min sambo som tydligt uttalat sig om att hon vill bli av med mig. Det sista är det starkaste argumentet. Gör vad som står i min makt för att behålla en underbar kvinna.

Idag är det dag 2 nykter. Ska strax åka hem och vet just nu inte hur jag ska stänga av Autopiloten för bilfan hamnar på något konstig sätt utanför bolaget utan att jag fattar hur!

Testar nu detta sätt! Kanske kan det fungera och kanske kan jag klara dag 3 och kanske kan jag nå upp till rekordet på 3 veckor. Vem vet!

Leverjag

Kommer från paddor och mobiler som vi skriver ifrån. Någon annan kanske har tips och vet mer..?

?????

Freddie

Om du kommer ihåg var din tråd bland den första jag läste och berörde mig otroligt mkt. Du är en bra människa Zorro och skall inte be om ursäkt. I varje fall inte till oss som följer dig i detta forum . Däremot skall du fortsatt kämpa för det är du värd.

Om du känner för det kan du läsa i min tråd om mitt första besök på AA i helgen. Mkt positivt även om det ät lite tidigt med en komplett utvärdering än så länge. Men jag kommer fortsätta gå dit.

Ta hand om dig!

LenaNyman

Trevligt att se dig på banan igen. Ska vi säga så här; om du förlåter mig för mitt återfall så förlåter jag dig för ditt återfall? Eller kanske ännu mer verksamt; vi förlåter oss för våra återfall.

Nä, livet förändras inte och blir gyllene för att man blir nykter. Men det solkas heller inte ner. Ibland tar det tid innan man kan skönja en förändring, en förbättring. Ibland kan det gå långsamt och man måste nästan vända sig om och blicka tillbaka för att se vad som skett. Beträffande relationer så tar det tid även för våra närmaste. Framför allt tar det tid för oss själva att förändra våra identiteter. Det är nästan det det handlar om, tycker jag. Du har inlett en resa mot ett livslångt mål. Hisnande, eller hur? :)

Jättekram och ... ja, nu kör vi så det ryker. Eller dammar. ;)

Blir nästan lite arg på dig Zorro när du menar att du inte förtjänar att vi bryr oss. Flera av oss har ju återfallit, så vi sitter ju i samma båt. Vi hjälper varandra upp när vi halkar i bara.
Och sen finns ju det gamla uttrycket. "älska mig mest när jag förtjänar det minst, för då behöver jag det bäst".
Om du inte lär dig nåt av återfallet vore det konstigt, så se det som ett lärotillfälle. Jag är så glad att du är tillbaka. Du är så klok med dina inlägg och funderingar, så nog förtjänar du att vi bryr oss.

LenaNyman

Har lite otur med att få fram vad jag menar i dag. Vi behöver förlåta oss själva ibland, för att få ro. Men du behöver inget förlåt från oss, du har inte gjort någon här forumet något. Man snavar ibland. Mänskligt.

Så. Nu ska jag sluta tjata i din tråd, Zorro, och gå och lägga mig. Natti-natti. :)

Zorro

Leverjag. Hade nästan glömt bort ångesten jag hade på mornarna tidigare. Nej, har inte fått tillbaka den och tänker inte heller få det. Tack för påminnelsen.
6 minuter kvar till dag 1!
Jag VET att jag inte behöver be om ursäkt, men det är bara hjärnan som fattar det. Hjärtat och resten av kroppen har ändå ett behov av att be både mig och er om ursäkt. Rätt eller fel spelar ingen roll!
Jo, LenaNyman, jag tänker ta erfarenhet av, och lära mig av detta. Nu får det räcka för denna gången och siktar på nya dagar.
Helt ärligt gav det mig inte vad jag förväntat mig. Den där underbara känslan som man tränat upp hjärnan till, uteblev! Det hela gav mig mest trötthet. och lite mindre i plånboken.

Kram på er alla!

Leverjag

Tänker på boxning. Tre minuter varje rond där men ständigt rör armar och ben. Det är mycket jobbigare än man tror! Boxare har världens bästa kondis, tror jag. Det kräver mycket träning. Nöta, nöta och många träningar de ska släpa sig till även då motivationen tryter.

Vad roligt att du är på igen! Tycker att det passar att räkna 27/32 dagar ex. 27 nyktra av 32 dagar. Vet du, många påminner om att läsa sin tråd från början igen. Det är väldigt bra att göra det då och då. Vi glömmer så gärna den dåliga tiden och hur risigt vi mådde.

Jag ska vara på ett ställe där jag inte alls trivs idag. Jag sov dåligt, så jag är dessutom urbota trött dag. Tänk hur jag hade mått om jag fortfarande drack. Då hade ångesten varit enorm!

Det är så lätt att romantisera drickandet, det har du rätt i. Den där sköna berusningen har vi sedan länge druckit oss förbi. Det är bara sörplande på en sur indränkt gammal snuttefilt nu, känner jag.

Nä, nu tar vi tjuren vid hornen och möter dagen som den är och gör det bästa av den!

Kramar
?

xoxo

Har inte skrivit i din tråd förut och inte läst hela men förstår att du fått ett återfall. Det fick jag igår. Det händer, det är okej. Vi reser upp och lär oss av våra misstag och går vidare. Förstår att det känns tråkigt att spräcka åtta veckor, men precis som nån (Leverjag?) skrev så kan man ju också tänka att av tex 60 dagar har 55 varit nyktra. Så tänker jag och det gör att jag känner mig starkare än "fan nu är jag tillbaka på dag 1". Vi dömer dig inte och jag hoppas att du orkar fortsätta att kämpa! Massa kramar!

Dag 1??... nej nej nej. det vet du också. 27/32 som lenanyman skrev. eller 32-5. Skriv som du så önskar, men dag 1 är väll lite å ta i ändå zorro?
Var lika snäll mot dig själv nu som du är mot oss. Du förtjänar att vara snäll mot dig själv. Kanske finns det någon lärdom i varför det blev som det blev? skriv ner en kedjeanalys?

Kram Studenten

Leverjag

Hoppas du hittar ny kraft att fortsätta avstå från nervgiftet. Köp massa A-fria öl. De är goda. Drick dem tills hjärnan fattar att det inte kommer alkohol mer.

Ha det bra och tänk positiva tankar även om det finns svårigheter.

Kram

Zorro

Leverjag: Dag 1 avklarad. Imorgon börjar dag 2. Känns lite trist men bara att bita ihop. Skriver lite kort idag. Måste tänka igenom vad, jag gjorde, varför och vilka konsekvenser det fick. Återkommer. Stor kram så länge! :-)
Studenten: Inget att göra något åt och inget att älta. Idag är det dag 1 och snart börjar dag 2.
xoxo: Du är så välkommen i min tråd. Surt att man inte kan låta bli skiten, men får ta nya tag nu.

Kram på er alla!

/Z

blomstra

Du låter inte så lite hård mot dig själv nu. Har läst din tråd och ser att du kämpar.

Jag börjar så smått ana alla fällor framöver för mig, trots att jag just nu mår ganska bra..

Ha en fin dag 2! (eller hur man nu räknar..)

Leverjag

Bara att fortsätta. Det är en livsstilsförändring och den får ta tid och många vändor. Till slut kommer vi till målet om vi inte släpper det!

Hur känns det nu. Det måste väl ändå vara lite lättare när du hållit upp innan, eller? Hur många där drack du? Intressant om de dagarna och mängderna påverkar mycket eller om det är mest i ditt huvud problemet sitter. ?

Ha en fin nykter dag Z. Går det åt ngt håll på hemmafronten? Eller står ni och stampar? Här stampas det och blir så vansinnigt led av att mannen surar är arg men inte vill förändra eller prata. Inga beslut, inga förslag och inga initiativ. Så less på detta men fokuserar på att må bra, annars klarar jag inte av det eller att komma vidare...

Kramar!

Leverjag

Hoppas du hittar viljan och motivationen att fortsätta på din påbörjade resa!
?

Mick

Hoppas allt är bra, har inte sett dig här på några dagar, skriv gärna om du får tid.

aqua

Välkommen tillbaka när du läser detta :)

Ta din tid, du skriver att du behöver tänka, reflektera över vad som hände och vilka konsekvenser det fick. Det verkar mer än vettigt. Vad och hur, du nu än valt att göra detta så tror jag på dig. Självkritik tillsammans med belöning och bestraffning är nära sammankopplat med alkohol, alla fall för min del. Det verkar vara så många beroendehjärnor funkar. Det är hjärnan som spökar INTE du som person. Tänk att man aldrig får vara unik, ha ha!

Hoppas du finner de insikter du behöver för att förlåta dig själv och gå vidare. Så som jag känner dig så är du en riktig fighter och fått smak på det goda i livet.