Hej Alla
Läst mycket och inser att det finns livsöden här jag inte kan jämföra mig med. Så på ett sätt känns det småaktigt att komma hit med sina problem.
Det är också svårt att veta hur mycket man ska lämna ut sig. Zorro är ett genomtänkt användarnamn. Jag bär mask och döljer mig effektivt bakom den. Endast min sambo ser igenom. Hon kallar mig också öppet och rättframt för alkoholist. Har gener för det då det finns nära mig i familjen. Min far dog för några år sedan, men var då nykter alkoholist sedan många år.
Jag är en missbrukare. Allt som triggar mitt belöningssystem funkar. Förr i tiden käkade jag olika kodeinpreparat under flera år. Avgiftade mig själv och kom på att det var mycket lättare att få tag i alkohol. Tyckte väl det fanns någon form av logik att efter egen avgiftning i 10 veckar börja dra i sig alkohol i stället. men ack så mycket mer tillgängligt.
Jag är i en ålder där riskfaktorer snabbt kan avsluta ens liv och jag måste omvärdera min livssituation och göra något åt detta.
6 till 8, 7,5% starköl dagligen gör hål i plånboken och bygger mage. för ett halvt liv sedan var jag i det närmaste underviktig och idag är det +110!
Jag har gjort en del försök tidigare. Har klarat 3 veckor, men det var innan jag var uppe på den nivå jag är nu!
Nu blir det en 7,5.a eller som jag hittade nyligen på bolaget, 10% öl, innan jobbet på morgonen. Sen kommer nummer 2 direkt efter jobbet.
Trött på att ekonomin inte klarar detta. Trött på att vara fet! Trött på att riskera min sambo som tydligt uttalat sig om att hon vill bli av med mig. Det sista är det starkaste argumentet. Gör vad som står i min makt för att behålla en underbar kvinna.

Idag är det dag 2 nykter. Ska strax åka hem och vet just nu inte hur jag ska stänga av Autopiloten för bilfan hamnar på något konstig sätt utanför bolaget utan att jag fattar hur!

Testar nu detta sätt! Kanske kan det fungera och kanske kan jag klara dag 3 och kanske kan jag nå upp till rekordet på 3 veckor. Vem vet!

Zorro

Ledsen att jag tog en paus härifrån. Vill direkt meddela att jag är nykter dag 23 idag och om en liten stund är jag på dag 24. Det är jobbigt att bli nykter. Ursäkta språket, men.... jävligt jobbigt! Nu blir det ett lite längre inlägg som jag hoppas ni orkar igenom. Om inte går det bra att ljuga lite! :-)
Inte så mycket sug efter alkoholen som sådan. Inte så mycket abstinens. Men vanan att dölja allt jobbigt med en skön lagom fylla där man mår så där härligt gott och alla bekymmer försvinner, tränger sig på ibland. Alla dessa bekymmer samlas dock på hög. I takt med antal nyktra dagar hinner alla dessa bekymmer ikapp en och vill man gå vidare som nykter alkoholist måste dessa betas av. En efter en! Detta har gjort att jag varit tvungen att fokusera på alla måsten som jag i så många år skitit i. Förhållandet som jag trodde skulle bli bättre håller på att gå i kras. Jag hoppas dock fortfarande på en lösning. I takt med fler nyktra dagar kommer mitt lugn tillbaka och jag blir stabilare. I samma takt känner nog min sambo att hon vågar låta sin säkerhetsventil lösa ut. Innan har hon varit rädd för mina utbrott mot döda ting som igenslagna dörrar och ilska som gömts sig i garage och alkohol. Så det har varit 3 veckor med enkelriktad konflikt. Jag har dock lyssnat, lyssnat och lyssnat och försökt förklara allvaret med min önskan att åter bli den person jag var en gång. En önskan att kunna ge stabilitet och trygghet i hennes liv.
Samtidigt sitter det en liten svart jävel på ena axeln och en liten vit ängel på den andra. Hittills har den gode vite vunnit, men det är en kamp varje dag, varje minut och varje sekund. Jag har slagit personligt nu. 3 veckor har jag inte passerat nykter på MÅNGA år! Bara det är motivation att inte falla! Vem vill gå igenom dessa 3 veckor en gång till!!??
Den lille svarte jäveln brukar försöka säja att efter 3 veckor är det ju fortfarande konflikter hemma, vikten har det inte hänt något med och du är ju fortfarande fattig som en kyrkråtta. Visst vore det väl skönt att få slippa tänka på allt detta bara EN gång!! Den lille vite talar om att det ju faktiskt bara gått TRE veckor. Vad kan du vänta dig? Att livet ska bli som för 10 eller 15 år sedan och att du ska bli en förmögen atlet med magrutor och allt detta på ynka tre veckor. - Håll ut min vän. Efter tre månader eller tre år, kanske du kan börja snacka!
Än har den lite vite ängeln vunnit!
Så jag kämpar på och är nu inne på 4.e veckan nykter.

Stora kramar på er allihop och en ursäkt till alla som tycker jag är orättvis, men en extra till Leverjag! :-)

/Z

Leverjag

För att du hörde av dig
För att du är nykter
För att du står pall allt det jobbiga som nu kommer
För att du tålmodigt betar av det jobbiga
För att du denna gång är inne på en förändring
För att du ser förändringen i längre perspektiv som behöver tid
För att du låter den vita ängel få övertaget
För att du är du
Och för din kram!

Fortsätt, ge dig tid att förändra ditt liv och dina vanor. Ja vet... Ibland är det otroligt kämpigt. Därför är du värd alla extra medaljer och priser i världen. Snart en månad Zorro!
????✨

Nu ska jag ut i friska luften på en rask promenad för att jag vet att det hjälper mig att läka och må bra. :-)

Stora kramar från mig! ?

aqua

Grattis till rekordet!!! Att du klarat "gränsen" 3 veckor. Jag känner igen mig i "när livet kommer ikapp en" även om vi inte lever på samma sätt. Jag börjar fundera över vilka problem och svårigheter är alkoholrelaterade och vilka problem och svårigheter har med min person och bakgrund att göra. Mycket och åter mycket blir bättre och lättare som nykter men en hel del kvarstår. För mig kan både framgång och misslyckande skapa smärta, närhet och avstånd i relationer kan skapa smärta, mina tillkortakommande är asjobbiga osv. Dessa mänskliga dilemman som vi alla möts av har jag valt att döva med alkohol MEN vad som kvarstår är att nu hitta sätt att möta och hantera detta. Bra Zorro att du hittat din kraft och självtolerans, tänk vad DET kommer att boosta dig! Jag är glad för din skull och ser mig som din och Leverjags följeslagare :)

Zorro

Tack aqua. Ser mig definitivt som min följeslagare och en viktig sådan. Uppskattar dina inlägg och stöttning mycket. och tack leverjag som men underbara inlägg gör livet lättare att leva!
En månad snart! En lång tid, men samtidigt har det gått fort när man ser i backspegeln. Känns faktiskt lite som dag 3 igen idag, eftersom jag tidigare klarat tre veckor max.

Zorro

Hej Alla
Funderar över vad som låter bäst! :)
4 veckor och 1 dag?
29 dagar?
Nästan en månad?

Kram på er mina följeslagare, Leverjag och Aqua. Hur går det för er?

/Z

Leverjag

4 och 1 dag veckor låter mest :-D)) Gränsen är sprängd och du är stark!

Jo, tack. Fortsatt nykter och håller mig i form. Jobbigt i relationen som sänker mig ibland men annars bra och stabilt. Hur går det själv förutom att det är fortsatt nyktert? Använt de där joggingskorna än? Eller slitit något på promenadkängorna? ;-))

Det är tiden vi behöver Zorro. Tålamodet och modet att ge oss tiden och dagarna. Förändringen sker fort och långsamt. Tänk när vi kan konstatera andra enheter....

Kram

Zorro

Ja, relationer är jobbiga! Sen att den skulle bli väldigt mycket jobbigare nykter, tja, det hade jag inte riktigt räknat med. Men med ett 4-veckorsperspektiv förstår jag det! Joggingskorna, måste jag nog erkänna, har inte använts. Jag försöker dock få tid över att promenera. Fortfarande lägger jag en stor del av min lediga tid till att hantera den där jobbiga relationen! Tror dock mindre och mindre på en lösning där vi delar livet ihop. Kanske är det också den bästa lösningen för oss båda att vi delar på oss. Allt i livet har sin tid!
Suget efter alkohol kommer i skov känns det som. Idag har livet varit lite lugnare och just idag har jag verkligen saknat min gamle vän! Nu vill jag dock inte fördärva mina 4 veckor, men visst kommer suget. Försvinner väl aldrig helt förmodar jag.

Zorro

Tittar i kalendern och ser att det idag är precis en månad! Ja, eller dag 30, eller 4 veckor och 2 dagar! :-) En hel månad nykter har jag inte haft på.... ja vet faktiskt inte! Väldigt, väldigt länge!
Känns som jag tagit mig igenom skärselden dessa veckor. Klarar jag det utan alkohol, då borde jag klara väldigt mycket mer. Lite märkligt är det ändå hur alkoholen försöker spela en ett spratt. Har alltid tänkt att alkohol har varit ett bra sätt att hantera jobbiga saker. Det har alltid funnits sådana att ta till för att ursäkta sitt drickande.
I helgen hade jag för första gången en dag då jag kände lite mer harmoni och lugn och tyckte att det mesta verkade funka, åtminstone just denna dag. Den tanke som då for genom huvudet på mig var att NU hade det varit fint med en sexpack! Man är ju inte klok egentligen! Men tog mig igenom helgen utan allt för stora påfrestningar men visst finns suget och längtan där och lurar.
Just nu känns det som mitt största bekymmer är en havererad relation. Vi har levt ihop många år och trots att jag inser att det nog inte finns så mycket hopp kvar så känns det jobbigt och sorgligt. Även i en jobbig relation finns det på något sätt en trygghet. Vi känner ju varandra så oerhört väl.
Men så är väl livet när man inte döljer allt jobbigt med alkohol. Man blir helt enkelt tvungen att ta tag i det.

aqua

Ja tänk att A sug visar sig i alla möjliga sinnestillstånd. När man är depp, stressad och harmonisk. Precis, det vet vi ju vid det här laget att A ALDRIG är till hjälp. Applåder till dig som vågat flytta stenar som är i vägen för ett lyckat liv. Applåder till dig över modet att våga lära känna dig själv. Du är på väg!!!! Vet inte om det är rätt att beklaga din havererade relation ELLER gratulera till att du nu har ännu större möjlighet att finna sann trygghet i relationen till dig själv. Vet att det kan låta fräckt i detta sammanhang men jag tror att allt som händer i ens liv har en mening, om man tillskriver det. Samtidigt förstås känner jag MED dig. Kärlek, längtan, sorg och saknad är känslor som skakar om en, ända in i benmärgen. Jag stödjer dig till fullo, skriv om du behöver. Jag tror på dig!!!

Ja, det är väl det man får inse helt enkelt... Att varje gång man känner sig sugen på a för att fira, trösta sig eller lugna ner sig. Då ska man ingen a ha. Och så får man då också lov att ta tag i sig själv och sina relationer på gott och ont.
All min beundran till dig Zorro! Du har kommit så långt och det blir bättre med tiden även om suget dyker upp när man minst anar det.

Jag tror eg att det kan vara ok att dricka av alla orsaker som jag skrev ovan att man inte borde, men när det har gått överstyr och alkoholen fyller nåt behov som man borde analysera och arbeta med och som man undviker att ta itu med pga a, då ska man nog vara försiktig. Hade "behövt" a idag t.ex. Men nu får jag leva med mig själv istället på gott o ont.,

Zorro

Vilja. Det är väl i huvudsak upp till var och en att svara på och väldigt individuellt. För min egen del är svaret enkelt. Aldrig! Sen om jag kan leva upp till det, vet jag inte. "Aldrig" är ju väldigt länge! :-)

Leverjag

Jag läste ditt inlägg då. Så glad för att du lyckas med nykterheten. Jag är i samma situation att jag inte längre tror att vi ska fortsätta men har så lång tid tillsammans så det känns väldigt svårt. Jag har svårt att veta i land hur jag ska göra och hur det hela ska gå till. Men det viktigaste för mig är att komma till ett gemensamt beslut. Men det är inte lätt.

Tycker att du är så klok som står emot drickandet, för det vill du ju inte ha resten av dit liv. Det brukar ljusna efter mörker oavsett hur vägen ser ut.
Kram ?

Zorro

Leverjag. Blir alltid lika glad när jag ser att du skrivit något. 5 veckor nu på lördag. Inte klokt!! Lång, lång tid, men ser jag tillbaka har det gått väldigt fort. Ambitionen är att aldrig mer dricka, men vågar inte lova. Har sen dag 1, sagt att idag är jag nykter. Imorgon har jag ingen aning för det är en annan dag. Det har funkat hittills.

Vilja: Självklart dricker man alkohol för ruset. Har haft den diskussionen många gånger genom åren. Varför skulle man annars dricka snaps?? För att det är gott? :-) Det smakar ju för dj....! :-) Den som hävdar att man dricker alkohol för annat än att bli berusad, ljuger enligt mig. Då kan man ju lika gärna dricka Te!

Drycker

Hej zorro!
Är hembryggare (eller har varit) Kan säga att det finns många öl & vin nördar som verkligen dricker för smakens skull, brygga gott öl är som ett hantverk. För min del spårade det ur men de flesta kan bibehålla en måttlighetsnivå. Nu har jag själv inte druckit öl på månader utan bara vodka, i sann alkisanda.
Grattis som sagt & kämpa på!

Leverjag

Ja, som barn och oförstörd tycker man både att det smakar och luktar vidrigt och jag minns hur vi tvingade i oss det som unga för att vi ville vara fulla som de andra vi skulle träffa. Unga människor kräks ju ofta av förgiftningen och det är läskigt hur vi lär kroppen att tåla giftet men våra organ tar stryk...

Ha en fin dag!

Leverjag

Kan du ge ett litet livstecken, bara? Tänk på att forumet hjälper att inte glömma bort varför vi ville förändra vårt drickande. Du kanske läser men inte skriver?

Hoppas du orkar hålla i och inte dras ner av allt det jobbiga med relationen. Saknar dig ibland, min fina vän.

Jul och styrkekramar ❤️?❤️

Hej! Tycker också att alkohol smakar mer eller mindre illa. Jag har i alla fall alltid druckit för att bli berusad. Annars hade jag valt godare drycker, Det är berusningen jag kan sakna ibland som nykter, men då tänker jag på alla idiotiska saker jag sagt och gjort. Och alla gånger jag tappat minnet, inte kul alls. Nån dag kanske det dags att bli mormor. Den dagen vill jag inte lulla omkring på kvällarna och supa bort mitt liv! Jag vill kunna se människor i ögonen och vara stolt över mig själv. Zorro du är också på gång och har hittat din strategi mot A, Grattis!!

Zorro

Leverjag, när man inte varit här på någon dag och tittar in, så är det så underbart att se att du skrivit. Det gör mig glad!
miss lyckad. Tack för ditt fina inlägg. Tror nog de flesta med ganska få undantag, alkis eller ej, dricker för effekten och inte smaken. Ett underbart nick du har! Gillar dubbeltydigheten! :-)
Själv har jag haft en sexpack 3,5-folkisar i reserv väl gömda i garaget. I går firade jag fem veckor nykter genom att vattna rabatter med dessa! Skulle inte vilja dricka skiten (ursäkta språket) om någon så tvingade mig! Kändes bara bra att hälla ut!
Om någon timme timme till är det midnatt och då är det 5 veckor och dag 2!
Relationen är som den är, men just nu stabilt dåligt mot ett antal veckor med total kaos!
Kram på er alla goa vänner och en bamsekram till Leverjag! :-)

Leverjag

Nu blev jag glad.... Så härligt att du skrev något och dessutom är du fortsatt stark! Så underbart.

Otroligt att det är så varmt som det är nu. Var till vattnet och gick över de gröna fälten idag! Lite stressigt och haft en oro. Tyckt att det känts trist och tomt och haft lite jobbigt me sug igen men jag tänker hålla ut tills de där tankarna utrotas så långt det bara går!

Berätta i vår om det är någon skillnad på blommorna som fick ölen. ?

God jul om vi inte hörs innan dess och en bamsekram❤️