Hej Alla
Läst mycket och inser att det finns livsöden här jag inte kan jämföra mig med. Så på ett sätt känns det småaktigt att komma hit med sina problem.
Det är också svårt att veta hur mycket man ska lämna ut sig. Zorro är ett genomtänkt användarnamn. Jag bär mask och döljer mig effektivt bakom den. Endast min sambo ser igenom. Hon kallar mig också öppet och rättframt för alkoholist. Har gener för det då det finns nära mig i familjen. Min far dog för några år sedan, men var då nykter alkoholist sedan många år.
Jag är en missbrukare. Allt som triggar mitt belöningssystem funkar. Förr i tiden käkade jag olika kodeinpreparat under flera år. Avgiftade mig själv och kom på att det var mycket lättare att få tag i alkohol. Tyckte väl det fanns någon form av logik att efter egen avgiftning i 10 veckar börja dra i sig alkohol i stället. men ack så mycket mer tillgängligt.
Jag är i en ålder där riskfaktorer snabbt kan avsluta ens liv och jag måste omvärdera min livssituation och göra något åt detta.
6 till 8, 7,5% starköl dagligen gör hål i plånboken och bygger mage. för ett halvt liv sedan var jag i det närmaste underviktig och idag är det +110!
Jag har gjort en del försök tidigare. Har klarat 3 veckor, men det var innan jag var uppe på den nivå jag är nu!
Nu blir det en 7,5.a eller som jag hittade nyligen på bolaget, 10% öl, innan jobbet på morgonen. Sen kommer nummer 2 direkt efter jobbet.
Trött på att ekonomin inte klarar detta. Trött på att vara fet! Trött på att riskera min sambo som tydligt uttalat sig om att hon vill bli av med mig. Det sista är det starkaste argumentet. Gör vad som står i min makt för att behålla en underbar kvinna.

Idag är det dag 2 nykter. Ska strax åka hem och vet just nu inte hur jag ska stänga av Autopiloten för bilfan hamnar på något konstig sätt utanför bolaget utan att jag fattar hur!

Testar nu detta sätt! Kanske kan det fungera och kanske kan jag klara dag 3 och kanske kan jag nå upp till rekordet på 3 veckor. Vem vet!

Zorro

Tack Leverjag för stöd och uppmuntran. Som jag skrev, känns det bara som man inte vet hur man som "normal" människa hanterar vardagliga problem, bekymmer och svårigheter. Jag har ju så länge tagit hjälp av alkohol för att klara det. Har jag trott i alla fall. Jag vill inte dricka och jag tänker inte dricka, men vissa dagar är det så oerhört svårt att vara stark.
Jag känner mig själv. Börjar jag så kommer jag ha väldigt svårt att sluta.
Jag vill inte spräcka mina 7 veckor och jo, det är en tävling! :-) En tävling med en enda deltagare.
Att inte börja dricka igen är så lätt när livet går sin gilla gång, men det minsta lilla motstånd man möter så är tankarna tillbaka i gamla mönster.
Jag är faktiskt rädd för att börja igen!
Idag gav jag grönskylten fingret! :-)
Kram!
/Z

Leverjag

Spräck dem inte då Z ;-)

Vet det är svårt och det är därför vi ofta börjar igen och det är därför vi måste träna, träna länge på att inte bedöva oss. Jag vill bara säga att om du spräcker, gör inte samma dumma, dumma misstag som "Duktiga" jag som då tyckte det var ok, under kontroll och kört att vinna pokalen härinne och sedan fortsatte ensam utan forum som kunde hjälpa mig att bromsa fallet fort och snabbt.

Tycker du är superstark Zorro. Jag är så imponerad av dig på alla sätt! (Inte minst över dina ärliga öppna inlägg :-)

P&K

Mick

Du fixar detta Zorro, ge inte efter nu när du har 7 nyktra veckor, det känns jobbigt och svårt nu men innan du vet ordet av så lättar det igen, det går i vågor och det kommer toppar då det känns motigt i livet och då är oxå suget som värst, men det går över.
Jag föll, och det kändes så fruktansvärt skit efteråt.
Stå på dig nu ?

Ebba

Jag förstår din rädsla.
Du beskriver otroligt bra denna kamp som vi är många som känner igen oss i.

Håller helt med Mick.

Kram till dig

Zorro

Tack underbara alla ni! Jag har läst era stöttande kommentarer upp och ner massor av gånger.
Det har lugnat sig lite i själen nu och jag vet att jag kommer att påbörja dag 3 i vecka 7 snart.
Jag kommer att ge grönskylten ett stort dj...a finger imorgon också!
Men jag har den fullaste respekt för alla som inte orkar att stå emot.

Leverjag: Jag har inte spräckt "7.an" än och siktar på både 8.an och 2 månader. Min tävling ska jag vinna! :)

Men det är väldigt motstridiga känslor som kommer i sådana här lägen. Jag vill, jag måste, allt blir så mycket bättre.... en stund, men jag VÅGAR inte för jag vet att då går det åt h... och jag är kanske inte tillbaka på ett halvår.

En pärs avklarad idag.

Tack underbara ni!

Leverjag

Tänk vad du redan klarat Z. Värsta pärsen på hemmafronten och sluta dricka samtidigt! Glöm inte det. Du har styrkan!

Ge den fingret från mig också imorgon! :) Kalendermatte är lite trixit jämfört med annan...
(Aj, oj, min kropp gör ont)

Godnatt på dig. En ny dag imorgon.?

Jag är så jävla stolt över dig, ger den gröna skylten ett finger för både dig och mig i morgon med.
Blir så glad att se att du fixade det, allt löser sig i slutändan. Även pengar, kärlek och andra livspussel. Ge dig själv en klapp på axeln, andas ut. Idag är du nykter, var riktigt stolt över dig själv nu Zorro. Grymt jobbat!

Bamsekram!

Bra att du stod emot. Du är stark och jag har all respekt för dig! Du kommer att klara detta. Jag drack ju länge titt som tätt, men på nåt sätt tycker jag att det har blivit en vana nu att hantera livets vedermödor utan alkohol. Dricker inte löngre för att medicinera (bryta ångest, behov, stänga av hjärnan, sova). Och just det suget finns inte längre kvar. Och där kan jag nu könna glädje och tillförsikt i att jag är nykter. Tankarna blir för röriga med alkohol. Och vi vet ju alla härinne vad som kommer efteråt. Än mer ångest...
Kanske, kanske kan du börja fokusera på att hitta de stunder när du verkligen kan glädjas åt att vara nykter. Inte jämt, men jag finner verkligen styrka i att hitta specifika stunder... T.ex. När jag är helt närvarande med barnen (inte på väg att handla el dricka), när jag kan ta bilen vid vilket tillfälle som helst, och faktiskt nu också när en nära anhörig är svårt sjuk. Skulle jag hälla på alkohol också så kan jag ju inte vara till stöd för nån i den processen. Tankarna på det vill jag inte dricka för att hantera, Och när kl blir 15 en lördag och jag ändå kan få tag i min a-fria dricka. Finns helt enkelt så mycket positivt ändå och det är det som gör att jag går tillbaka till nykterhet efter mitt fall för några dagar sen.

Jackofhearts

Zorro! Inspirerande att läsa om hur det känns hur dina tankar snurrar när suget slår till och att du ändå hittar kraften att stå emot. Helgerna är värst för mig, Då kommer suget som ett brev på posten. Lika osugen som jag är en tisdag, lika äckligt sugen är jag på fredagseftermiddagen. Visst jag kan känna sug en tisdag, men det är lättare att stå emot. Sjukt det där!

När jag hade mitt förra långa uppehåll lyckades jag bryta den spiralen genom att byta ut mot alkofri öl. Det fungade faktiskt ganska bra och dämpade suget. Va nästan som om jag fick en litet lugn precis som av vanlig öl. Vet inte om det beror på smaken eller vad , men det va rätt häftigt. Ska prova det igen till helgen.

All respekt och önskar fortsatt lycka till dig!:)

Zorro

Tack alla! Underbart med sådant stöd. Själen mår bättre idag och jag har gett grönskylten fingrar från oss alla!
"Brutalsug" var en helt underbar definition av det! Tack för den, Sisyfos! :-)
Känner mig inte stark! Då hade jag inte ens övervägt att ta till kemiska flytande hjälpmedel igår! Det gjorde jag, och det är inte starkt.
Mycket tack vara att jag gick in här och skrev och ert fantastiska stöd som gjorde att det gick bra.
Många tack och ännu fler kramar till er alla!
/Z

Zorro

Studenten: Mår hyggligt idag, men man märker tydligt vilken slak lina man går på. Om man ser lite längre fram så känns det nästan ogörligt. Så jag får tänka på vad jag själv sagt så många gånger. En dag i taget!

Vilja: Tack för det! :-) Kommer att använda mig av "Brutalsug". :-) Klockrent. Refererar till dig!

Hyggligt är bra mycket bättre än dåligt. En dag i taget är det som gäller, eller kanske 2 dagar framåt... Tänker på dig. Kram

Mick

Visst befinner vi oss på en slak lina, och jag håller med dig helt, jag funderade innan på sommaren och semestern som vi har framför oss, och det känns ogörligt precis som du skriver.
Semester och sommar har ju alltid varit kopplat till kalla öl, vin och grillfest, jag fick nästan panik när jag tänkte på det innan, hur faan ska detta gå.

Vi måste nog tänka mer kortsiktigt som idag dricker vi inte, imorgon vet vi inte.
Att tänka på semestern fick jag sluta med bums, jag höll ju på att bli knäpp, nu tänker jag, vad som än händer idag så ska jag inte dricka.
Tror det är då här vi måste tänka Zorro.
Kämpa på.

Å vad bra att det reddes ut så här. Visste inte riktigt om jag skulle säga till att jag tog ordet från inlägget ovanför, eller om det var onödigt. SÅ viktigt kändes det kanske inte men jag blev lite obekväm eftersom ordet inte var mitt. Gillade också ordet så jag använde det helt enkelt som rubrik. Hoppas du slipper mer Brutalsug Zorro.

Leverjag

Brutalsug, tjuvsug och tröstsug... Det är nu det jobbiga sätter in. Euforin över att slutat avtar och nu tickar den vardagliga vardag på. Vad kan höja din motivation nu? Sätt upp och titta på pengar du har sparat, träna, gå ner i vikt?

Jag får hjälp av endorfinerna som träningen ger mig. Jag får hjälp av att önska mig befrielsen. Jag tycker folk som inte dricker är coola. Det är smarta människor som tackar nej till att hälla etanol i kroppen! Men visst, börjar man tänka på det som en evighet av att avstå något man önskar, då behöver kanske hjärnan en omprogrammering. Och jag tror det är bra att tänka en dag i taget tills det blir rutin. Jag tror också det är bra att fylla sitt liv med något nytt som uppfyller ens behov, läsa sin tråd från början och titta på motivationen igen.

Så bra att du gav gröna skylten fingret igen. Hoppas du gör det varje dag! Önskar också att du mår bra och hittar ny styrka i din förändringsresa. Gör nya saker vetja. Något du inte vågat förr. Kan inte AA vara en trevlig gemenskap? Det tror jag.

Stora kramar från mig som tränat och trasslat in armar och ben i pass som krävde mycket koordination. :-) Kämpade med att inte känna mig kass. Blev svettig, var första gången och har ju gett mig något positivt idag med!

Kraaaaam! ?

Zorro

Jösses vad svar det blev i min tråd nu då! :-) Underbart roligt och stödet det innebär är ovärderligt! Tack alla!

Jackofhearts: Tack! Många vittnar om alkoholfritts förträfflighet. Ska testa. Helgerna trodde jag från början skulle vara värst, men "Brutalsuget" kommer precis när som helst.

Studenten: Du har varit med mig sen du kom hit. Ser dig om en av de följeslagare jag vill ha med till "Det vidare livet". :) Hyggligt, har nog övergått till rätt bra. Inte minst för all underbar respons här. Vet inte hur jag skulle gjort utan det.

Mick: Har inte tänkt så mycket på sommar och semester än. I en alkis värld ligger ju det lika långt bort som Pluto! :-) Men ja, semester med ledighet, gräsklippning, grillning och allt annat man förknippar med alkohol.... Får nog avstå från allt utom grillningen! :-) Ja, och alkoholen förstås. Så jo, sommar och semester kan nog bli en knepig period, men man ska ju ta sig dit nykter först. :)
Tror stenhårt på kortsiktighet. "En dag i taget" är enda sättet att lyckas med detta projekt.

Sisyfos: Har svårt att tro, att Vilja tar illa upp för "lånet". :) Håller helt med Vilja, du är Brutalbra! :-)

Vilja: Du är bättre på kalendermatte än jag! :-) Men du har helt rätt. snart 8 veckor fixade. Varför inte 8 till? Klar det ska bli det. Med eller utan Brutalsug!

Leverjag: Ja, jag tror träning är oerhört viktigt och edorfiners effekt är ju bevisad. Jag har inte riktigt kommit dit i min personliga utveckling, men ska försöka ta tag i det nu. Övertygad om att du har rätt när det gäller träningens positiva effekter.
En annan sak jag tror är viktig är att reflektera över Varför jag dricker! Jag tror att jag har använt alkohol för att lösa problem, eller snarare skjuta upp problem. Därför så får jag nu så otroligt svårt att stå emot när saker inte riktigt går min väg. Jag måste inse att alkohol inte ÄR någon problemlösare. Bara det rakt motsatta. Har funderat mycket på AA. Tror verkligen på det, men jag måste blotta mig då! Riktigt jävla jobbigt!
Jag är helt övertygad om att du även har rätt beträffande euforin som nu saktar lägger sig och en grå verklighet träder in. Tidigare har detta skett vid c.a 3 veckor och jag har inte stått emot. Denna gång kom det efter drygt 7 veckor. Jag är beredd att tillskriva dig en stor del av den äran! Tack för att du funnits som stöd i snart 8 veckor. Detta trots dina egna bekymmer och det du själv kämpar med. Det är en riktigt vän!

Till er alla. Hoppas ni inser hur mycket ert stöd är värt. kan bara väldigt ödmjukt säja tack!

Kram på er alla, med undantag för Leverjag. Du får en Brutalkram! :-))

Leverjag

Jag skjuter också upp saker och det där kan man fundera lite närmare på. Det orsakar onödigt mycket lidande i livet. Skjuta upp träning och promenader tex. Är ju riktigt dumt eftersom vi mår bra av det och stärker hela oss på resan i livet. ;-)

Tror du klarar blottningen. Du har redan prövat här. Tror det är en befrielse, ett nytt rum att andas i!

Tack själv, kära du för att du finns här för mig och många andra. ❤️

(Vad ska vi ta tag i idag som vi skjutit på en tid och ligger och gnager?)