Hej Alla
Läst mycket och inser att det finns livsöden här jag inte kan jämföra mig med. Så på ett sätt känns det småaktigt att komma hit med sina problem.
Det är också svårt att veta hur mycket man ska lämna ut sig. Zorro är ett genomtänkt användarnamn. Jag bär mask och döljer mig effektivt bakom den. Endast min sambo ser igenom. Hon kallar mig också öppet och rättframt för alkoholist. Har gener för det då det finns nära mig i familjen. Min far dog för några år sedan, men var då nykter alkoholist sedan många år.
Jag är en missbrukare. Allt som triggar mitt belöningssystem funkar. Förr i tiden käkade jag olika kodeinpreparat under flera år. Avgiftade mig själv och kom på att det var mycket lättare att få tag i alkohol. Tyckte väl det fanns någon form av logik att efter egen avgiftning i 10 veckar börja dra i sig alkohol i stället. men ack så mycket mer tillgängligt.
Jag är i en ålder där riskfaktorer snabbt kan avsluta ens liv och jag måste omvärdera min livssituation och göra något åt detta.
6 till 8, 7,5% starköl dagligen gör hål i plånboken och bygger mage. för ett halvt liv sedan var jag i det närmaste underviktig och idag är det +110!
Jag har gjort en del försök tidigare. Har klarat 3 veckor, men det var innan jag var uppe på den nivå jag är nu!
Nu blir det en 7,5.a eller som jag hittade nyligen på bolaget, 10% öl, innan jobbet på morgonen. Sen kommer nummer 2 direkt efter jobbet.
Trött på att ekonomin inte klarar detta. Trött på att vara fet! Trött på att riskera min sambo som tydligt uttalat sig om att hon vill bli av med mig. Det sista är det starkaste argumentet. Gör vad som står i min makt för att behålla en underbar kvinna.

Idag är det dag 2 nykter. Ska strax åka hem och vet just nu inte hur jag ska stänga av Autopiloten för bilfan hamnar på något konstig sätt utanför bolaget utan att jag fattar hur!

Testar nu detta sätt! Kanske kan det fungera och kanske kan jag klara dag 3 och kanske kan jag nå upp till rekordet på 3 veckor. Vem vet!

Zorro

Jadu Leverjag, tänkte på precis samma sak, men en annan infallsvinkel. Det har sina fördelar att vara nykter alkis. För trots alla gröna fält, och 10 grader varmt, så får vi trots detta en vit jul! :-)
Den där trista tomma känslan känner jag igen. Har den av och till. Förstår vad det är jag saknar men begriper det ändå inte! Varför känns det ibland så tomt utan alkohol.
Ska hålla koll på blommorna. Nu fick de ju bara 3,5.or eftersom jag inte lämnade något starkare kvar. Men hoppas de håller tillgodo med det! :-)
Stora kramar! /Z

Zorro

Du är en person, Leverjag, som jag inte är ett dugg orolig för. Om någon här fixar detta så är det du! Din styrka och din starka personlighet lyser igenom i allt du skriver. Visst, du har haft bakslag, men det är inte misslyckanden. Bara hinder på vägen. Du kommer oavsett sämre dagar men oro, känsla av tristess och alkoholsug, stå där som segrare.
Jag är helt övertygad om att du är en mycket stor anledning till att jag idag kan skriva, "Jag har varit nykter i 5 veckor och 2 dagar" för du har varit en förebild!
Jag hoppas därför att vi följs åt till "det vidare livet" :-)

I själva verket skrev jag ju detta bara för att ytterligare en gång få avsluta med....
Stora Kramar! :)
/Z

Leverjag

När jag läste dina inlägg sist blev jag tårögd av att jag blev rörd. Tänk att vi kan förmedla så starka känslor via skrivandet! Tänker på alla brev som skrivits genom åren innan PCn fanns. Berättelser, längtan och funderingar utformades i lugn och ro i långa brev mellan människor. Det blir innerligt och äkta. Tid att tänka och tid att lyssna. En bra dialog. Så sällan vi samtalar på det sättet längre, tänker jag.

Ja, ser verkligen fram emot att vi följs åt till det vidare livet. ?

Hoppas din jul blir full av det du mår bra av. God jul ❤️❤️❤️

aqua

God jul Zorro! Hoppas du har fått/ får rätsida på din relation och dina känslor. Hoppas du kommer starkare ut ur detta oavsett vad som händer.

Styrkekramar till dig och till alla som behöver :)

Leverjag

Zorro, känner jag att jag måste skicka en super-stor och varm kram till dig!

Ja, det var verkligen som dikten passade in då. Tänkte på tip, tap. Jag har alltid älskat att sjunga lucia och julsånger. Den bästa att sjunga för egen del ;-) är "O Helga natt" och ta i riktigt! :-D)))

Hoppas att du har det bra och är stolt över den resa du påbörjat. Tror vi är på väg mot något riktigt bra.... ?
?

Zorro

En lika stor och varm kram tillbaka, Leverjag! :-)
6 veckor igår?? Antingen räknar jag fel, eller så har tiden gått väldigt fort! :)
/Z

Zorro

Var ta mig tusan tvungen att kolla i kalendern. Kan det verkligen ha gått 6, snart 7 veckor redan????
Tycker att mycket känns bättre i livet nu. Alla problem och bekymmer som kom till ytan börjar betas av. Viktminskningen går sakta, men det är OK: Jag har satt målet ett år framåt.
Förhållandet är väl i kras, men börjar acceptera det. Mornarna börjar bli bättre. Inte för att jag någonsin kommer att må bra en tidig morgon, men panikattackerna är borta.
Jag läser om så många som trillat dit efter lång tid. Ett halvår, ett år eller mer. Så jag fortsätter leva som dag 1. Med fullt fokus på att vara nykter just idag.
Det är så många som stöttat och funnits där under dessa veckor. Helt underbart. Jag ser att många hittar sina egna helgon. Jag har hittat mitt helgon i Leverjag. Blir nästan lipfärdig när jag tänker på hur du ställer upp för alla här, trotts att jag vet hur jobbigt du själv har det. DET är en äkta hjälte.
Jag vill inte påstå att jag haft en underbar jul, men den har varit hyggligt lugn och framförallt helt vit. Nyår oroar mig inte. Kommer att fira med goda vänner och det är bilkörning dit och hem som gäller.
Så på lördag firar jag 7 nyktra veckor. Utan detta forum, alla underbara vänner jag lärt känna, och utan min egen hjälte, hade jag aldrig fixat det.
Kram på er alla och dig Leverjag släpper jag inte på en stund! :-)
/Z

Leverjag

Zorro, min hjälte och otroligt kloka varmhjärtade vän!

Minns när du startade, försiktig, dold bakom masken. Nu är du så generös och stöttar, delar och hjälper så många här. Du hjälper MIG! Din omtanke är otroligt kännbar, ska du veta. Jag är så glad att du kommit så långt redan. Veckorna bara flyger iväg tillsammans med ångesten!

Tack för att du är här, för att du är kvar, för att du berättar, för att du delar med dig, för att du bryr dig om andra! (Vet att det är tungt på hemmafronten)

Önskar dig alla bästa varmaste känslorna i kroppen och att ditt kommande år blir bra, bättre och bäst!

Vi följs åt min vän. En dag i taget. ???

STOR VARM KRAM!

Freddie

Registrerade mig igår på alkolholhjälpen efter att ha spenderat åtskilliga timmar de sista dagarna och läst massor inspirerande, rörande och glädjande kommentarer/trådar. Jag är alkolholfri sedan i lördags (26:e dec) och haft ett par riktigt jobbiga dagar. Av alla dessa trådar och kommentarer jag läst hör denna till den starkaste och varmaste (finns dock flera ;)! Har verkligen hjälpt mig att få perspektiv på en del saker även om jag innan i lördags inte ens ansåg mig vara alkoholist. Smällen blev hård när det av någon anledning gick upp för mig att jag höll på att "sumpa allt". Tacksam om någon kunde informera mig hur "reglerna" fungerar här. Ex hur man skapar en egen tråd etc. Har en lång resa framför mig och behöver bra sällskap ...

Leverjag

Du har valt en varm tråd hos varme Z. :-)
Han kommer nog bli väldigt glad när han ser ditt inlägg. Så bra att du hittat hit och vill hänga med oss! ?

Reglerna är väl mer att vi respekterar varandra, är anonyma och delar med oss av det vi vill och när vi vill. :-) Har märkt att man ofta svarar den som skrivit i sin egen tråd i dennes tråd men det är lite olika hur det där. När du startar en tråd så kan det dröja innan du får svar om det är låg eller hög aktivitet då ditt inlägg kan missas bland alla. Skriv gärna kommentarer i andras trådar, så upptäcker de din. Bli inte avskräckt av kompis-andan mellan vissa. Det finns kompisskap för alla och det välkomnas alltid! Vissa har startat samtidigt eller varit här i många år och lärt känna varandra väl på vägen.

Härligt med flera nyktra dagar bakom dig! Nu är det bara att hålla i och skriva/läsa på. Hur mår du nu? Återkommer snart med hur du skapar tråden...

Leverjag

Du väljer fliken forum, klickar på den del du vill skapa din tråd i, tex förändra sitt drickande och när du fått upp den ser du uppe till vänster "Ny Tråd". Klicka på den och skapa namnet på din nya tråd och skriv något. :-)

Lycka till!

högst upp under ämnet "förändra sitt drickande" kan du klicka på ny tråd och skapa dig en egen. Det är bra att ha en egen tråd både för egen del och för andras. Det finns inte så många regler annars. Det är ok att misslyckas. Är du själv aktiv i andras trådar får du fler svar. Ibland är svarsfrekvensen lite slumpmässig. Kommer man i en period när det finns många nya kan det vara svårare att "ta sig in". Vissa som börjar samtidigt håller ihop i grupp och stöttar varandra. Hur som helst, det är en trevlig plats med många varma människor. Välkommen hit!

Zorro

Hej Freddie och välkommen hit.
Leverjag har helt rätt. Jag blev glad och rörd av ditt inlägg. Fina ord som värmde.
Hur det fungerar här har du ju redan fått förklarat för dig så jag nöjer mig med att välkomna dig hit till ett fantastiskt forum med underbara människor.

Lever jag: Blir lika glad varje gång du skriver. Tack för att du finns och vill vara min vän! Många Kramar!

Freddie

... lägger upp en egen tråd imorgon ;). Tänkte jag skulle försöka få lite sömn nu - varit dåligt med den varan det sista men för övrigt har det gått ganska bra än så länge. Även om de första 2-3 dagarna var hemska på flera sätt. Som sagt, tacksam för era svar.

Zorro

Idag hade vi en mycket märklig diskussion hemma. Vi ska fira nyåret med goda vänner och redan i somras pratade mannen i familjen och jag om att denna gång får damen köra så att vi kan festa till det ordentligt. Nu har ju situationen ändrats en aning och idag meddelade jag värdparet att jag kommer att köra och kommer inte att dricka. Inget konstigt alls.
Hemma däremot, när jag berättade detta fick jag svaret att "Det är ju därför de bjudit oss" och "Du behöver ju inte supa dig full".

Men vad i h... Är förnekelsen så stark även hos medberoende? Jag blev helt paff och lite senare nästan förbannad! Uppmanas jag att dricka nu?
Det finns inte i min föreställningsvärld att jag skulle dricka till nyår. Aldrig!

Så tidigare var det (med rätta) ett jäkla liv för att jag drack och jag var bara en jä...a alkolist! Nu efter dryga sex veckor ska jag dricka på festen bara jag inte "super mig full"!!??

Leverjag

Ha, ha, Zorro ?

Kvinnor kan vara bra märkliga eller hur! ? typisk reaktion från anpassningsbar kvinna som vill vara till lags, tänker på vad andra tänker och tycker och inte tänkte efter ordentligt. Glad för din reaktion. Klart du inte ska dricka. Hon förstår nog det när hon tänker efter. Och vänner som har de kraven (har själv) går tyvärr bort eller inser att det går utmärkt att umgås ändå.
Stå på dig och stå över. (Alkoholen alltså)

Godnatt

Ja, det är en typisk reaktion från en medberoende människa. I medbroendet ingår de mönster som du beskriver så mitt-i-prick, att anpassa sig, på alla - möjliga och omöjliga sätt och åt alla håll vrida sig ut-och-in-fram-och-bak-hit-och-dit för att alla ska vara nöjda och lugna.... Kärnan, som jag uppfattar det, är det du också fångat in: 'utan att tänka efter' .... När mönstret är etablerat slutar en tänka, det utslätande beteendet är automatiserat (likväl som missbruket hos en missbrukare). Det är (fortfarande enligt min mening) ett lika stort arbete att växa sig ur ett medberoende som att sluta med ett missbruk.

Att starta om, att inleda ett liv i nykterhet och skapa gemenskap kräver (oftast) ett arbete från båda. Det är min erfarenhet som delas av många jag mött här, på Al-Anon och AA. För min del jobbar jag fortfarande med att bli medveten om mina mönster OCH försöka luska ut vad jag verkligen själv vill och hur jag ska handla. Situationen som Zorro beskriver känner jag väl igen och har upplevt motsvarande. Minns speciellt en gång som för mig handlade om artighet mot en äldre släkting, ett stort dilemma, den gången fick jag stöd och vägledning här. Hmmm.... och nu i backspegeln vet jag ju så väl att det var mannen som ägde problemet och rätten att lösa det - vilket han gjorde elegant! Precis som du står i beråd att göra nu! Grattis Zorro!

Kan du tipsa din fru/sambo om Al-Anon? Hon behöver hjälp med att släppa taget om ditt drickande och ta hand om/ansvar för sig själv! Och JA, förnekelsen är så stark hos medberoende. Förnekelse, förvirring, oro, över-ansvarstagande, kontrollbehov.... osv. En partner är verkligen ingen självklar hjälp för den som ska upphöra med ett missbruk.... även om viljan finns och är god. En Djävulsdans är vad det är. En tvåsamhet som kan vara hur destruktiv som helst. MEN som också kan bli ett enormt stöd och växa till stark gemenskap.

Ännu en viktig sak, för den som står bredvid är det oerhört viktigt med kunskap om hur missbruk påverkar en människa! För min del har kunskapen om 'kidnappad hjärna' betytt mycket. Även att läsa biografier av mänskor som valt att lämna missbruk. Filmer. Mest av allt har jag lärt mig av att läsa på 'missbrukarsidorna' här! Det är en ovärderlig del i min resa mot det goda liv jag och vi har idag.

Till sist det som borde varit först: Grattis Zorro till ditt val och till din nykterhet! Fantastiskt! Du är värd all respekt, mer än jag kan uttrycka i ord, och du har all anledning att vara stolt!

Jag önskar dig ett riktigt Gott Slut på 2015 och Ett Gott Nytt År! / mt

Zorro

Tack mulletant, för ett jättefint inlägg. Jag har verkligen inte tänkt dricka nu ikväll. Det har bara gått snart 7 veckor, men jag känner inget som helst sug just nu och ingen längtan efter att få dricka överhuvudtaget. Jag har redan pratat med värdparet och meddelat att jag blir chaufför och inte kommer att dricka. Vad de tycker och anser om det, om ni ursäktar språket, skiter jag fullständigt i! Att avstå är precis lika mycket mitt eget beslut som det var mitt eget beslut att dricka tidigare.
Tveksam till att tipsa om Al-Anon i det läget vi är just nu. Tror inte det kommer att leda till något, men visst, prova går ju. Jag har ju haft fel förr. Någon enstaka gång! :-)

Gott nytt år, mulletant och alla ni andra.

Leverjag

Må du ha ett fint avslut på 2015, Zorro!

Tack för allt stöd och alla fina inlägg detta år. Du märker väl hur poppis du börjar bli. ;-) Tror du ha gjort mycket rätt och nu mer än någonsin. Om två dagar är det 9 veckor för mig och du har verkligen varit ett fantastiskt stöd på vägen. Tack! ?

Önskar dig ett gott nytt år också. Det ska bli så roligt att se vad 2016 kommer att innehålla och ja nyktert så länge det bara går. Ha så trevligt ikväll min vän!

❤️

aqua

Vilken prövning Zorro! Jag skulle känna mig lite övergiven om någon krävde av mig att "bara dricka lite grann" eller förvänta sig att man ska ställa upp och "sympatidricka". Ja, man får nog vara beredd på att möta olika reaktioner och förväntningar i sin omgivning. Viktigt är då, liksom du gjort, att INTE överge sig själv. Stor beundran för dig Zorro och jag önskar att dina närmaste tar dig på större allvar med ödmjukhet och respekt. Det är du väl värd.

Hoppas du hade ett roligt nyårsfirande i alla fall. Kram :)