Hej Alla
Läst mycket och inser att det finns livsöden här jag inte kan jämföra mig med. Så på ett sätt känns det småaktigt att komma hit med sina problem.
Det är också svårt att veta hur mycket man ska lämna ut sig. Zorro är ett genomtänkt användarnamn. Jag bär mask och döljer mig effektivt bakom den. Endast min sambo ser igenom. Hon kallar mig också öppet och rättframt för alkoholist. Har gener för det då det finns nära mig i familjen. Min far dog för några år sedan, men var då nykter alkoholist sedan många år.
Jag är en missbrukare. Allt som triggar mitt belöningssystem funkar. Förr i tiden käkade jag olika kodeinpreparat under flera år. Avgiftade mig själv och kom på att det var mycket lättare att få tag i alkohol. Tyckte väl det fanns någon form av logik att efter egen avgiftning i 10 veckar börja dra i sig alkohol i stället. men ack så mycket mer tillgängligt.
Jag är i en ålder där riskfaktorer snabbt kan avsluta ens liv och jag måste omvärdera min livssituation och göra något åt detta.
6 till 8, 7,5% starköl dagligen gör hål i plånboken och bygger mage. för ett halvt liv sedan var jag i det närmaste underviktig och idag är det +110!
Jag har gjort en del försök tidigare. Har klarat 3 veckor, men det var innan jag var uppe på den nivå jag är nu!
Nu blir det en 7,5.a eller som jag hittade nyligen på bolaget, 10% öl, innan jobbet på morgonen. Sen kommer nummer 2 direkt efter jobbet.
Trött på att ekonomin inte klarar detta. Trött på att vara fet! Trött på att riskera min sambo som tydligt uttalat sig om att hon vill bli av med mig. Det sista är det starkaste argumentet. Gör vad som står i min makt för att behålla en underbar kvinna.

Idag är det dag 2 nykter. Ska strax åka hem och vet just nu inte hur jag ska stänga av Autopiloten för bilfan hamnar på något konstig sätt utanför bolaget utan att jag fattar hur!

Testar nu detta sätt! Kanske kan det fungera och kanske kan jag klara dag 3 och kanske kan jag nå upp till rekordet på 3 veckor. Vem vet!

Leverjag

Varenda sekund i forumet. Du är väl mitt i livet, jobbet och allt det andra. Vore verkligen roligt att höra hur du tänker nu och om AA och hur det löper på med relationen och tankarna.

Du fortsätt ge den där gröna skylten fingret! Du är bättre än så. Du har tagit fösta stegen mot en viktig förändring. Håll i och ut nu!

Sänder en extra styrkekram nu. Jag tror du behöver det. ;-)
?????❤️???

Leverjag

Har lite abstinens när du inte ger något livstecken. Please, tala om innan du lämnar, om du gör det, vilket du inte får göra! ;-)

Kram ?

Ja, lite knäpp är du allt Leverjag ?. Skönt att du är lite tjatig.... Det är ju bara för att du bryr dig, du underbara Forumguru.

Ja, lite knäpp är du allt Leverjag ?. Skönt att du är lite tjatig.... Det är ju bara för att du bryr dig, du underbara Forumguru.

Leverjag

Puss Sisyfos. Love you! ? Forumgudinnan ovan tycker jag är lite knäpp men nu har det faktiskt gått nästan tre dagar... ?

Vad du än gör, kan du inte avbryta det ett tag och skriva ett litet tecken här?
?

Zorro

Jag bröt! Mina snart 2 månader! Jag klarade det inte! Tänkte inte gå in här och titta, men kunde inte låt bli! Ser ditt meddelande Leverjag och började gråta! Förlåt alla och du i synnerhet!
Jag har inte druckit mig berusad men klarade inte att låta bli några öl!
Ledsen... :-(

Zorro

Jag bröt! Mina snart 2 månader! Jag klarade det inte! Tänkte inte gå in här och titta, men kunde inte låt bli! Ser ditt meddelande Leverjag och började gråta! Förlåt alla och du i synnerhet!
Jag har inte druckit mig berusad men klarade inte att låta bli några öl!
Ledsen... :-(

Mick

Jag vet att det känns skit nu, jag minns själv hur det kändes för en vecka sedan när jag föll, men vi alla faller ju nån gång. Men jag tycker det verkar ganska stabilt ändå, du blev inte berusad, du tog ett gäng ölare, ingen katastrof.
Du behöver inte be om förlåtelse, förlåt dig själv och gå vidare, var inte hård mot dig själv nu.
Nu ska du tänka att du har nästan 2 vita månader bakom dig och många fler kommer det att bli.
Kämpa på nu, vi andra knuffar på dig åt rätt håll ???

Leverjag

Vännen, vi är här för att vi mår bra av det. Vi lär oss om andra och om oss själva. Du ska inte säga förlåt till någon här. Bara till dig själv, om du vill och behöver det. ?

Kände på mig...men är så GLAD att du tittade in här igen!!! Vet du. Du har inte förstört två månader. Dem har du med dig. Borsta av knäna på byxbenen och vandra vidare. Låter du det gå för länge kan du bli liggandes...

Söta, fina Zorro. Jag vet alltför väl hur det känns att börja dricka efter en framgångsrik period och känslan av att inte duga, höra till, våga erkänna, skämmas, inte vilja se... Ja, och allt det där man kan känna då för forumet. Men forumet är ditt för dig och mitt för mig. Här kan vi vara i tid och otid för att påminnas om vårt missbruk och lära oss av våra medmänniskor vilka vi är innerst inne.

Jag är så fantastiskt tacksam för att du inte försvann från forumet pga av skam eller förlust! ?

Det är bara du som vet om du vill detta. Om du fortsätter din nykterhet med två månader till har du faktiskt en ganska lång tid som stöd för framtida beslut...

Tack för ditt livstecken!!! Du är modig! Var snäll mot dig själv. Det är ingen tävling om antalet dagar, veckor och månader i rad. Det är en förändring för livet och vägen är krokig med backar och sluttningar i regn, vind och solljumma vindar.

Stor stor kram, min vän
❤️❤️❤️❤️

LenaNyman

... sagt allt som behöver sägas i ovanstående kommentar. Helt enkelt för att det är sant alltihop. Man snavar och kliver fel och vrickar sig och svär som satan och gråter och är rädd och så blir det helt plötsligt ett återfall och man tror bara inte att det är sant vad dum i huvudet man är och man tycker man har svikit och inte levt upp till förväntningarna och allt är pissigt och grått och vinter är det också.

Det är bara att neutralisera alla känslor av skam och skuld och självförakt (eftersom såna känslor bara är kontraproduktiva) och hiva sig upp i repet igen. Klättringen fortsätter.

Jag fixade också runt två månader innan jag släppte lös fan och hans moster i fyra hela månader till. Där var det inte fråga om några öl, såvida man inte räknar långtradarlass förstås.

Alltså, kära Zorro; se detta som ett led i utbildningen. Stor kram och välkommen tillbaka när du vill till oss andra torra, dammande ljuva förmågor.

:)

LenaNyman

Nu har i och för sig Leverjag sagt allt...

Skulle det ju stå. Naturligtvis.

Leverjag

?❤️?❤️?

Lena, har gåvan i orden med humorn, hon. Eller hur Zorro? Hoppas du kommer snaaaaaaart tillbaks till oss torrbollar. ?
?

Upp på hästen igen Zorro. Det är okej. Du är okej. Ingen dömmer dig för A. Hoppas du förstår det ❤️

Skriv skriv skriv. Tanker på dig.
Bamsemega kram!

Att falla har förstört så många gånger för mig. När jag inte skrev här så var fallet ett misslyckande som gjorde att jag började om. El... Nej, kanske istället nåt jag blundade för och lät passera så att jag satte mig i skiten ordentligt. Nu får jag lov att skriva ner här att det inte gick... Och man får hjälp att hantera det. Förlåt dig själv, enda problemet egentligen om du låter det vara en engångsföreteelse är ju att du inte kan "fylla år" här på forumet. Men det finns lösningar... Du kan räkna vita dagar 2016. Du kan räkna vita dagar i procent under en två mån period (hyfsat nära 100 borde det bli). Hur som helst - Du märker ju hur Leverjag blir utan dig här på forumet, Så jag hoppas verkligen att du tar nya tag. Vi gillar dig härinne! Och lär av Lena och Leverjag. LenaNyman, min idol, som körde otroligt öppna kort med hur eländigt det var från början och har lärt mig mycket om hur a-hjärnan funkar. Och Leverjag som återvände igen med ny insikt. Kram på dig Zorro!

aqua

Hej Zorro och varmt välkommen tillbaka, flera erfarenheter rikare. Se nu till att återgå till vad du tidigare lovat dig själv (nu pekar jag med hela handen men vill stötta dig)!!!! Försök att använda dina känslor/ tankar kring att du bröt (ditt ordval) som information och se dig som en vinnare. Ge dig själv en varm kram och var din bästa vän.

Hör av dig om du behöver stöd. Jag litar på dig/kram!

Leverjag

...när kommer du tillbaka...? När bli du klar med vad du håller på med nu? Ska vi fortsätta leka snart?

Tänker på Beppe Wolgers och känner mig som flickan som frågar. :-)))
???

Zorro

Och jag är så glad att du frågar, Leverjag! Livet är jobbigt just nu. Allt skulle ju bli så bra bara jag inte drack!
Det är så mycket jag inte kan eller vill berätta här eftersom det är ett alkoholrelaterat forum, men en sak jag lärt mig under nästan två månader är att allt inte alltid är så enkelt som man tror, och en relation är inte svart eller vit.
Jag har druckit en del öl, men har klarat mig från att bli berusad. De flesta "vanliga" människor hade nog inte ens reagerat, men jag spräckte 8 veckor helvit! Känner mig som en svag människa just nu! jag har dåligt samvete inför mig själv, men också inför er som svarat i tråden efter mitt erkännande. Ni är riktiga vänner som förtjänar bättre än att stötta någon som inte klarade mer.

leverjag, Aqua, Mick, Studenten, LenaNyman, Sisyfos, Vilja mfl... Tack för att ni bryr er. Ni är underbara mot någon som just nu inte förtjänar det!

Leverjag: Knäpp? Jo kanske! :-) Men om jag reder ut detta, så skulle jag om jag kunde, skicka en tårta och krama om dig på riktigt! Vänner är de som finns kvar när andra lämnar och du har funnits här HELA tiden! Många kramar, underbara du!

Sen en liten undran. Hur sjutton får ni till era Smileys???? Hittar inte dessa någonstans????

Kram på er alla från någon som siktar på dag 1 imorgon! och förlåt....

/Z

Leverjag

Fattar att du har det lite jobbigt, eller mycket. Tunga tankar brottas jag med lite då och då. Det där med att bryta upp ett lång tid är större än att hoppa fallskärm. Fram o tillbaka, hit och dit, försöka, inte försöka, tro, orka, våga och hoppas, skuld och elände...

Det är tungt ibland då jag tänker på den sköna flykten och avslappningen men varje dag är jag glad för att jag låter bli. Jag vet ju att jag nye är normaldrickare och att det bara blir eländigt om jag börjar. Jag tycker faktiskt att jag kan vara mer klok och har tydligare tankar gällande relationen, även om det är svårt och jobbigt. Det är svårt att förändra på invanda mönster och beteenden mellan två som hos en av dem.

Så bra att du inte dränkt dig i ölen! ;-) bara du vet om du vill få ordning på drickandet. Har ångesten börjat komma tillbaka?

Bra, att du hänger kvar här! Förtjänar och förtjänar. Vi förtjänar inte att dricka men vi förtjänar att ge oss möjligheten att misslyckas och försöka igen och igen.

Nu till träning som jag velat skippa några ggr idag men vet att jag inte ångrar efteråt!

Positiva tankar nu trots att det är tungt. Styrkekramar!
❤️