Hej Alla
Läst mycket och inser att det finns livsöden här jag inte kan jämföra mig med. Så på ett sätt känns det småaktigt att komma hit med sina problem.
Det är också svårt att veta hur mycket man ska lämna ut sig. Zorro är ett genomtänkt användarnamn. Jag bär mask och döljer mig effektivt bakom den. Endast min sambo ser igenom. Hon kallar mig också öppet och rättframt för alkoholist. Har gener för det då det finns nära mig i familjen. Min far dog för några år sedan, men var då nykter alkoholist sedan många år.
Jag är en missbrukare. Allt som triggar mitt belöningssystem funkar. Förr i tiden käkade jag olika kodeinpreparat under flera år. Avgiftade mig själv och kom på att det var mycket lättare att få tag i alkohol. Tyckte väl det fanns någon form av logik att efter egen avgiftning i 10 veckar börja dra i sig alkohol i stället. men ack så mycket mer tillgängligt.
Jag är i en ålder där riskfaktorer snabbt kan avsluta ens liv och jag måste omvärdera min livssituation och göra något åt detta.
6 till 8, 7,5% starköl dagligen gör hål i plånboken och bygger mage. för ett halvt liv sedan var jag i det närmaste underviktig och idag är det +110!
Jag har gjort en del försök tidigare. Har klarat 3 veckor, men det var innan jag var uppe på den nivå jag är nu!
Nu blir det en 7,5.a eller som jag hittade nyligen på bolaget, 10% öl, innan jobbet på morgonen. Sen kommer nummer 2 direkt efter jobbet.
Trött på att ekonomin inte klarar detta. Trött på att vara fet! Trött på att riskera min sambo som tydligt uttalat sig om att hon vill bli av med mig. Det sista är det starkaste argumentet. Gör vad som står i min makt för att behålla en underbar kvinna.

Idag är det dag 2 nykter. Ska strax åka hem och vet just nu inte hur jag ska stänga av Autopiloten för bilfan hamnar på något konstig sätt utanför bolaget utan att jag fattar hur!

Testar nu detta sätt! Kanske kan det fungera och kanske kan jag klara dag 3 och kanske kan jag nå upp till rekordet på 3 veckor. Vem vet!

Leverjag

*Fniss* bra, då är det avklarat MrX och Zorro.

Låter lite mystiskt och manligt eller hur.. Snabbt att underteckna med bara X som Zorro gör mitt sitt Z :-)
(Har precis sett ett brittisk spionfilm...)

Sov gott!

Zorro

Då var första veckan avklarad! Känns riktigt bra! Lördag förmiddag, spökade hjärnan lite. Har ju så länge startat helgmorgnarna med ett lätt behagligt rus. Nu skulle man helt plötsligt komma igång och bli människa helt av egen kraft. Känner inget direkt sug. Snarare en saknad. Korkat att känna saknad efter något som bara skadar en!!

Nyckelpigan

Välkommen hit! Jag har läst hela din tråd och beslutsamheten lyser igenom mellan varje rad. Jag förstår dina tankar runt återfall, att du inte planerar för dem men istället har en plan för vad du ska göra OM det händer. Jag har varit nykter sedan slutet av juni (mitt drickande såg annorlunda ut än ditt, jag drack inte varje dag men när kag drack kunde kag sällan sluta) med två återfall. Jag drack mig då jättefull i sociala sammanhang och dagen efter ville jag inte leva längre, jag ville inte ner i den där gropen igen, jag kände att allt var förstört. När timmarna gick bestämde jag mig istället för att ta detta som en lärdom om att detta INTE är för mig, att de dagar, veckor och månader där jag byggt upp mig själv inte försvann eller suddades ut - allt det fanns kvar och mina återfall styrkte mg bara ännu mer. Jag försökte sluta sparka på mig själv och tog nya tag. Det gick att komma ur ångestträsket och tillbaka på rätt väg. Detta skriver jag inte som en ursäkt för att ta ett återfall, jag vill absolut inte göra det, jag lägger nu min energi på att ta reda på vad det var som fick mig att göra det för att inte hamna där igen. Jag vill inte ner i ångestgropen igen, jag vill inte göra min man eller mig själv besviken. Det enda dummare än att ta ett återfall är att använda det som en ursäkt att fortsätta.
Du skriver att det går mycket lättare än andra gånger du försökt, kanske är det, som du skriver, första gången som du verkligen vill längst in? För mig var det likadant. Detta forum är suveränt, utan det hade jag inte varit där jag är idag, vad bra att du hittat hit! Jag hade en sista fråga; vet din fru om att du tagit detta beslut? Kan hon stötta dig? Än en gång, välkommen hit! Fortsätt med ditt kloka resonemang och ta en dag (ibland en minut) i taget! Kram

Leverjag

Tycker du är så bra Zorro!

Det går så bra för dig och du bidrar så fint i forumet. Jag är helt enkelt så j-a glad för din skull!
Saknaden är falsk. Vi har ett tomrum av fokus och tid som vi inte tagit vara på. Har du börjat ta promenader? Känner själv att när det där vakuumet eller rastlösheten kommer över mig, så är det så skönt att komma ut och röra på sig, bryta fokus och andas frisk luft. Dagsljuset är så viktigt för oss. Kan du få med frugan på en gemensam promenad? det är vackert ute nu.

Du vill gå ner i vikt och du kommer att märka det bara av att vara utan A minskar och kan man hjälpa till lite med rörelse så går det fortare, förutom att man mår bättre.

Har du läst Pellepennans tråd? Han skriver kloka saker och nu sist nämnde han din tråd. Metaforen att sätta upp pengar på kylskåpet var så bra tycker jag. Med tanke på din rubrik, kanske du kan hitta ett sött att ytterligare motivera avhållsamheten med den märkbara skillnaden på ekonomin?

Glad att du är här Z. Kram

Zorro

Nyckelpigan och Leverjag: När man får sådana svar i sin tråd är det inte svårt att fortsätta vara nykter! Blir nästa gråtfärdig! Tack!
Jag har inte, men ska, nu när du nämnde den läsa Pellepennans tråd.
Min sambo vet att jag inte dricker nu, men däremot vet jag inte hur mycket hon tror på det!

Kram på er båda!!!! Ni har gjort dag 8 väldigt mycket lättare!

raje

Hej då va det dax igen!
Men nu få de fan va slut på de här.jag orkar inte längre. frugan stack för några månader sedan jag har 4 barn som jag älskar. men spriten håller på att förstöra allt. jag dricker nästan varje dag mer eller mindre. lite vin för de ska man ju ha när man lagar mat. wiskey i te för de är bra mot förskylning.en eller två öl till sporten framför tven för att det är så.
Behöver pojken leka med han som bor så långt bort jag kan ju inte köra för det är ju godare att ta en öl i garaget så pojken få spela på ps3 istället.
Alla dessa jävla bortföklaringar.har varit så jävla nära att avsluta mitt liv. men till vilken nytta.jag hatar mig själv att jag inte kan motstå den jävla spriten.
hur gör jag?

Nyckelpigan

Vad glad jag blir att du känner stöd!!! Vad gäller att fin fru kanske inte tror på dig är det ju inte så konstigt - hon har nog hört det förut. Det tar tid att få tillbaka tilliten och det är en tung period när de som står nära inte tror eller ser vad som händer inom en. Själv känner man att detta är mågot helt annat än det man varit med om innan, men det kan inte de veta. Det handlar om tid, handlingar ich öppenhet. Min man märkte efter ett tag att detta är något annat, här har något hänt... Och nu kan vi kämpa tillsammans... Så mycket lättare. Det är tufft där du är nu, men använd forumet, VI ser att du menar allvar! Kram

Zorro

Nu blir det nog inte mer skrivet denna helgen. Ska på kalas! Alkoholfritt....lovar! :-)
Inte konstigt det är lätt att låta bli alkoholen när man hittat ett nytt beroendeframkallande medel. Detta forum. Ni triggar ju mitt belöningssystem! :)
Kram på er och tack!

Leverjag

Raje, välkommen

Du har insett att alkholen tagit över mer och mer av ditt liv och att du vill göra något åt det. Bra att du kom hit. Vi är många här som insett att vårt drickande övergått till beroende och att drickandet förstör våra liv och vår hälsa. Ja, vårt drickande är extremt jobbigt för barnen och vi väljer alkoholen framför dem. Det går att ändra sig och sitt liv. Bra att du är här!

Det bästa rådet jag kan ge dig är att läsa trådarna här och de som gått vidare, varit nyktra under en lång tid. Läs också faktafliken här. Gå med i programmet om det går. Börja titta på risksituationer, hur och när suget visar sig.

Ta bort all alkohol till att börja med. Förbered dig på abstinens och avgiftning första ca 3 dagar, humörskiftnibgar, trötthet, värk i kroppen, sockersug, huvudvärk och dålig sömn en tid. Det klingar av inom några veckor och du kommer att må mycket bättre.

Att vara stressad, törstig och hungrig är största risken. Så se till att du dricker mycket, äter ordentligt, ta extra B-vitaminer, träna gärna för endorfiner och lugn. Läs om andras knep för att klara det.

Många hänger här och får stort stöd av det särskilt under den första tiden.
Starta gärna en egen tråd där du skriver hur det är och vad du känner nu, som vi kan hälsa på dig i och följa. Det blir också din dagbok, utvecklingsredaktör som du kan blicka tillbaka i nör du kommit en bit och kanske svajar och tror det är lugnt igen.

Jag önskar dig lycka till och följer din tråd när du startar den.

Zorro

Hade ju inte tänkt skriva förrän imorgon, men kan ju inte låta bli att titta in och se om någon skrivit i de trådar jag följer. Haft molande huvudvärk i ett par dagar. Vet inte om det hänger ihop med att jag inte druckit någon alkohol på en vecka nu. Dag 9 imorgon! :-) Kan det komma så pass sent som en vecka efter att man slutar?

Sen lite om livets ironi och trådens rubrik. Framförallt fet och fattig. För ett par dagar sedan skulle finskjortan och finbyxorna fram. Tja... fick helt enkelt handla nya kläder för att få plats! Trist som sjutton. Ironin i det hela är att imorgon har jag sparat ihop till vad det kostade! Man får se ljusglimtarna! :-)

Raje, välkommen hit. Att ta sig hit och skriva är ett stort steg. Det jag på kort tid här har lärt mig är att det finns ett överflöd av fantastiska människor som utan förbehåll står i beredskap, trots egna bekymmer att hjälpa och stötta mig. Helt fantastiskt! Säjer som Leverjag. Kommer att följa din tråd och stötta och hjälpa i den mån jag kan!

raje

Många kloka ord på dom här sidorna. Har fått en rejäl tankeställare idag när jag läst igenom många av era inlägg.
Sökte mig till sidan för att få hjälp på traven. är snart 47 år hade en underbar fru. som jag har 2 barn med + 2 barn från innan.
Alkoholen har nog varit en central del av mitt liv sedan tidig ungdom men nu måste jag bryta detta. Jag orkar inte med mer ångest svartsjuka mm.
Vill bryta och få tillbaka livs lusten. tacksam för råd.

Zorro

Att be någon som påbörjar sin 9.e nyktra dag imorgon om råd, kanske inte är det bästa! :-) Jag kan bara referera till mig själv. För mig såsom de flesta här på forumet har alkoholen varit det mest centrala i mitt liv. Som min rubrik säjer, så är jag trött på att vara just fet fattig och trött, men det viktigaste är nog att jag vill ha kvar min sambo som är viktig för mig. Jag har förstått att alkoholen inte löser någonting men fördärvar så mycket mer. Det finns enligt mig bara vinster med att göra slut med Mr A. Redan efter en vecka upplever jag saker som förbättrar livet. Konflikter hemma som varit väldigt vanliga hanterar jag bättre. Piggare, mår bättre på många sätt. Många pratar om ångest. Jag har framförallt haft problem med ångest på mornarna. Till slut löste jag det genom att dra i mig en starköl direkt på mornarna också. Redan efter dessa få dagar mår jag nu väldigt mycket bättre när klockan ringer på morgonen.
Jag säjer inte att jag aldrig kommer att åka dit på ett återfall. Jag tar dag för dag och försöker ha en handlingsberedskap när och om det kommer.
Jag har försökt sluta tidigare. Flera gånger. Denna gången har det gått lättare. Tror att jag varit mer redo samt fått fantastiskt stöd här.

Tycker absolut du ska starta din egen tråd. Många kommer följa och många kommer stötta och hjälpa. Kan bara önska lycka till!
/Z

raje

Känns skönt att få lite tips. Är som sagt ny här och undrar lite om tex tråd. Hur gör jag? Har aldrig besökt några forum så jag är totalt novis. Har lite svårt att öppna mig och delge mina tankar. Men som sagt tacksam för ditt svar // raje

Zorro

Klicka på forumfliken överst och gå in på rätt kategori, t.ex "Förändra sitt drickande" och skapa ett nytt inlägg. Skriv så mycket eller lite du vill. Vi lämnar ut oss olika mycket. Mitt nick betyder att jag precis som du har lite svårt för att bli för personlig. Fördelen är att man får respons på det man skriver och man kan följa sin egen tråd över tid.

Leverjag

Fina Zorro.

Grattis för dina många dagar, ditt bidrag till andra och orden som fick tårarna att rinna i min tråd (fina tårar)!

Underbart att du kunde se positivt på klädinköp. Nu har du lite snyggt att ha på dig också.

Jag blev lite peppad av att väga mig när jag skulle sluta och kan sedan se åt vilket håll det går nör jag väger mig en dag i veckan. Mest för skojs skull. :-)

Stor bamsekram till dig! ❤️