Hej Alla
Läst mycket och inser att det finns livsöden här jag inte kan jämföra mig med. Så på ett sätt känns det småaktigt att komma hit med sina problem.
Det är också svårt att veta hur mycket man ska lämna ut sig. Zorro är ett genomtänkt användarnamn. Jag bär mask och döljer mig effektivt bakom den. Endast min sambo ser igenom. Hon kallar mig också öppet och rättframt för alkoholist. Har gener för det då det finns nära mig i familjen. Min far dog för några år sedan, men var då nykter alkoholist sedan många år.
Jag är en missbrukare. Allt som triggar mitt belöningssystem funkar. Förr i tiden käkade jag olika kodeinpreparat under flera år. Avgiftade mig själv och kom på att det var mycket lättare att få tag i alkohol. Tyckte väl det fanns någon form av logik att efter egen avgiftning i 10 veckar börja dra i sig alkohol i stället. men ack så mycket mer tillgängligt.
Jag är i en ålder där riskfaktorer snabbt kan avsluta ens liv och jag måste omvärdera min livssituation och göra något åt detta.
6 till 8, 7,5% starköl dagligen gör hål i plånboken och bygger mage. för ett halvt liv sedan var jag i det närmaste underviktig och idag är det +110!
Jag har gjort en del försök tidigare. Har klarat 3 veckor, men det var innan jag var uppe på den nivå jag är nu!
Nu blir det en 7,5.a eller som jag hittade nyligen på bolaget, 10% öl, innan jobbet på morgonen. Sen kommer nummer 2 direkt efter jobbet.
Trött på att ekonomin inte klarar detta. Trött på att vara fet! Trött på att riskera min sambo som tydligt uttalat sig om att hon vill bli av med mig. Det sista är det starkaste argumentet. Gör vad som står i min makt för att behålla en underbar kvinna.

Idag är det dag 2 nykter. Ska strax åka hem och vet just nu inte hur jag ska stänga av Autopiloten för bilfan hamnar på något konstig sätt utanför bolaget utan att jag fattar hur!

Testar nu detta sätt! Kanske kan det fungera och kanske kan jag klara dag 3 och kanske kan jag nå upp till rekordet på 3 veckor. Vem vet!

Zorro

Hej Alla
Nu inne på min 13.e nyktra dag. Det blir ett lite längre inlägg idag och för mig lite mer personligt. Hoppas ni orkar igenom det. Om inte har jag i alla fall fått skriva av mig lite!
De sista dagarna har varit riktigt jäv...a! Inte så mycket gällande alkoholsug, men relationsmässigt. Vem kunde tro att en ganska taskig relation skulle bli värre efter att man varit nykter i dryga veckan!
Jag har läst en del inlägg som gett mig mer än en tankeställare. En "medberoendes synvinkel på ny-nykterhet" av etanoldrift är en av dessa. Leverjag kom med flera mycket bra synpunkter i denna tråd.
Jag har aldrig varit elak eller fysisk på något sätt i min relation. Jag har aldrig varit dyngfull och aldrig legat och spytt på fyllan. Problemet i vår relation är framförallt att jag enbart haft fokus på alkohol. Aldrig på min sambo eller på saker som har behövt göras. Underhåll av huset är eftersatt och jag har väl under många år inte fått "tummen ur" till något annat än att dricka. Helst i fred, i lugn och ro ute i garaget eller i källaren. Jag har helt enkelt inte "funnits där" på flera år!
Efter ett antal nyktra dagar tillhör jag dem som kommit hem med en liten present och trott att NU blir allt bra!
Efter att ha läst det etanoldrift och Leverjag har skrivit inser jag att så ÄR det inte. snart 2 nyktra veckor för mig är för henne EN nykter helg som motsvarar några få sekunder.
Efter mycket gräl, skrik och slåendes i dörrar genom åren, lyckades jag med era erfarenheter och tips igår sätta mig med henne och faktiskt ha ett samtal som vi inte haft på väldigt, väldigt länge. Det blev en lång natt, men väl värt det.
Hon berättade saker som inte direkt handlade om mig, men som genom åren varit jobbiga för henne. Nu upptäcker jag att detta har jag hört så många gånger tidigare, men aldrig lyssnat! Har väl bara velat ta mig väck för att kunna öppna en ny burk. Nu lyssnade jag. Lyssnade på riktigt och inser, ja jäklar, klart att detta är något hon haft jobbigt med och kämpat med och jag har inte funnits där!
Jag inser att hon har svårt att lita på mig. Hon vet att jag försöker bli den person jag varit och som jag vet att jag åter kan bli, men nu kan jag inför henne faktiskt medge att jag mycket väl förstår att det är svårt för henne att lita på mig.
I ilska har hon sagt att hon vill lämna mig. Vill hon det på riktigt är det ok. Jag har tidigare tjatat och nog varit en jobbig jävel i mina försök att övertala att börja om och reparera. Inser nu att det kanske inte går. Beslutet är hennes och väljer hon att lämna mig så ska jag hjälpa henne och underlätta. Väljer hon att stanna då måste båda vilja och ha som mål att reparera till 100%.

det blev mer personligt än jag hade tänkt mig. Inte riktigt van vid det!

Helgen är uppbokad och jag kommer inte i närheten av några gröna skyltar så 2 veckor nykter närmar sig och kommer passeras! :-)

Kram på er alla därute! /Z

Leverjag

Zorro!

Jag blir alldeles lycklig och tårögd av att läsa ditt fina inlägg! Modigt, moget, ärligt och ödmjukt. Gud, vilken fart du har i din egen utveckling och vad fint för er båda att få samtala på riktigt. Det var nog den bästa gåvan till henne, att bekräfta hennes ensamhet och svårigheter under åren och att du förstår att det är svårt för henne att plötsligt lita på och glömma. Inte minst det om att stötta m beslutet blir så att ni separerar någon gång!

Jag vet inte vad jag ska säga...bara ler. Du är en fin man som tagit ett jättekliv och gjort dig av med en hel del av din maskering. Jag tror verkligen att du håller på att förändra ditt liv.

Tack för läsningen, min vän
❤️❤️❤️?⚓️?✨

Zorro

Så vuxen man jag är så var jag tvungen att stänga dörren om mig på jobbet då ögonen blev fuktiga när jag läste ditt svar. Du är underbar min vän!
tack!

Zorro

Att veta att du gör det, Leverjag, ger mig styrka och motivation. Första advent? Trodde bara det var den dag jag passerat 2 veckor nykter! :-) Låter mycket viktigare. 14 dagar idag! 15.e imorgon! :-)

aqua

Jag blir så inspirerad av att läsa era kommentarer Zorro och Leverjag. Ärlighet, uppriktighet och att våga visa sin sårbarhet. Ja, det tror jag är enda vägen till ett sant liv. Som du skriver Zorro, att du hört din fru berätta hur hon mår men att du aldrig lyssnat. Det måste smärta?! Alkohol är ju en utmärkt känslodämpare så det är klart, att som nykter kommer känslorna i kapp. Bra där Leverjag, att få tips på hur man kan tänka och hur man kan prata om saker som är svåra. Tack för att ni finns!

Själv har jag nu varit nykter i 7 dagar. Inatt har jag sovit lite oroligt och är lite skakis. MEN jag är inte rädd och orolig, jag vet att jag är på väg att avgiftas.

Trevlig första advent på er! Visst är det skönt att kunna ha tända ljus hemma, utan rädsla att påfyllan somna och hemmet står i brand!

Zorro

Tack aqua. Det var fina ord och sådana känns alltid bra att få! 7 dagar är bra och det är bara att gratulera till en hel evighet nykter som första veckan är. Eller var åtminstone för mig. Vecka 2 kändes bara som en halv evighet så det blir bättre! :-)
Imorgon startar min 16.e nyktra dag i rad!! Helt otroligt!

aqua

Tack Zorro! Jag ser fram emot en ny vecka. Nu fortsätter vi framåt :)

Helt fantastiskt att läsa ditt inlägg om samtalet med din fru Zorro. känns så stabilt på nåt vis att du inte väljer att dricka nu utan finner ro att lyssna. Jag var oerhört alkoholfixerad när jag slutade och har varit rätt självfixerad i den här processen men det har nog varit bra för mig. kämpa på, du går verkligen fram med stormsteg.

Zorro

Tack MrX! Kämpar på med dag 16 idag! :-) Några dagar till så är det tre hela långa veckor!! Oroar mig lite över helgen som kommer. Har haft 2 fullbokade helger, men nu kommer en hemmahelg utan något speciellt planerat. Känns som jag har en tuff lördag söndag framför mig. Oroar mig en liten aning för detta.

Leverjag

Hitta på något trevligt och annorlunda vetja som du och partnern inte brukar göra? Bryta mönster, unna sig nya upplevelser, upptäcka och vara tillsammans...kan vara något bra, tänker jag.

Övernatta i en ny stad, gå på museum, konsert, spa, golfrunda, utställning, konditori, en dagskryssninh, brunch på trevligt hotell eller till någon vacker naturplats med medhavd matsäck kanske. Nu är du ju fri att hitta på vad som helst när du inte sitter fast i A! ;-))

Grattis till dina dagar!

Leverjag

Halloj Zorro. Hoppas det går stabilt framåt. Saknar dina fina varma inlägg i forumet, men du har kanske viktigare saker för dig... ;-))

Kram

aqua

Hej Zorro! Även jag saknar dina inlägg och kommentarer. Hoppas läget är stabilt!

Zorro

Hej Leverjag och aqua. Tack för ert underbara engagemang och omtanke! Det värmer.
Varit väldigt mycket privat nu och väldigt struligt! Dag 19 utan alkohol idag! Firar 3 veckor på lördag.
Så jag hänger med än! :-) Dock kanske lite mindre aktivitet här just nu, men jag återkommer! Lovar! :-)
/Z

Leverjag

Tack för inlägg. Då vet vi. ;-)
Skickar dig styrka att klara allt nu. Perspektiv, andas lungt och ta lite promenader i friska luften, så får du lite hjälp på traven. :-)

Vi ses!

aqua

Okej Zorro. Skönt att höra att allt går bra för dig. Vi behöver dig! Jag förstår att det går säkert i perioder att läsa och skriva här. Ibland behöver man tid till annat. Även jag önskar fortsatt lycka till och att livet som nykter får ett större och större värde för dig!!!

Leverjag

Nu får du ge ett livstecken snart. Vi saknar dig här... Hur går det?

Kram