Visst är det härligt när man bestämt sig, bokat in något som indirekt gör det omöjligt att falla dit. Och som dessutom är kul! Gott!!!

Hoppas att det funkat bra för dig Soffi!
Tänker på det där du skrev om trött hjärna och där finns nog en stor orsak till återfallen. Automatiska tankar i kombination med trött hjärna är förödande. Det är extremt svårt att säga HALT i de lägena för hjärnan är inställd på alkohol och plötsligt finns ett fokus som är svårt att rubba. Konsekvenstänk saknas! Nu hoppas jag att du har lyckats stoppa de där tankarna och inte agerat på dem. Jag tänker att det är ungefär så som ”periodarna” fungerar och att det har mycket med trött hjärna att göra, att det nästan inte går att stoppa när det passerar en viss gräns. Tippingpoint
och jag tänker att man precis som du gör måste arbeta förebyggande. Få ner stressnivån, få vila och ro. Det är inte så enkelt och det finns säkert utomstående saker som påverkar också, årstidsväxlingar, ljus och ljud. Och hormoner, kost etc.
Så jag tänker att man ska ta återfallen också för vad de är ett gupp, ett litet snedsteg, en engångsföreteelse, inte ett stort misslyckande.
Och ha ett antal strategier för de där automatiska tankarna. På det sättet är det nog väldigt väldigt bra att stänga dörren helt till a. Det blir ett större steg om man inte dricker alls.
Hoppas att du får en fin lördag och att du skrivit här samtidigt som jag idag.

Idag har jag jättesvårt att komma igång och göra något överhuvud taget. Trött så in i norden, sovit uselt. Inser att jag har suttit i flera timmar med "alkistankar", nej inte tankar om alkohol, men såna där tankar som bara går i negativa cirklar och allt är jobbigt.
Behöver verkligen göra något istället för att bryta "apatin". Börjar med att skriva här.

Tack Sattva och Sisyfos!
Jo, jag har bestämt mig, eller snarare, jag har verkligen ingen lust att dricka idag. Hade inte i torsdags eller igår heller även om tankarna fanns där, ingen lust alls att agera på tankarna.
Jag är nog helt enkelt för trött, jag vill bara ta det lugnt och vila, bara sova. Häromkvällen när jag skulle lägga mig dök det upp en överraskande tanke från ingenstans "Jag är inte längre rädd för att lägga mig och sova nykter!". Så många år som jag varit det... Vad har jag varit rädd för???
Väl medveten ändå om att tröttheten är min absolut största risk...
Fortsätter jobba med mig själv för att minska risken, fortsätter skriva här.
Det kändes verkligen konstigt igår när jag inte kunde "träffa" er! Kanske är jag lite väl "överengagerad" i min förändring... Men det får vara så ett tag till. Som världen ser ut nu så är det ju svårt att skaffa nya sammanhang utan alkohol, vilket jag annars kanske "borde".

Nu ska jag nog ge mig ut i blåsten en stund, se om det går att blåsa rent skallen från allt ludd.

Kram!

Anonym26613

Kan du dras till minnes hur du mådde innan. Hade du mer energi? För när jag drack så var jag också trött. Men då visste jag varför. Bakis tvingar en att vila.

Hur som haver.. tror inte A skulle ge oss mer energi så lika bra att fortsätta på den nyktra vägen ??

Tack Mary! När du frågar om i höstas så väljer jag att avgränsa till december när jag inte längre kunde begränsa drickandet till en flaska om dagen. Nej, då mådde jag inte bra. Minns också nyårsafton, när vinet svek mig, när jag inte fick energi av att dricka. Vilken chock jag fick av det sveket.
Så ja, lika bra att fortsätta den nyktra vägen.

Sju veckor idag! YES!
Låta tiden arbeta för mig, ha tålamod. Första nykterheten kunde jag sova en hel natt efter ca 70 dagar. Sömnen kommer att komma.
Imorgon ska jag få mina provsvar av läkaren. Jag nästan hoppas att de visar att det är något fel, att jag kan få något "underdunder-piller" som fixar mitt mående. Typiskt alkis att vilja ha quick fix?
Samtidigt, jag vill ju inte vara sjuk "på riktigt". Hoppas att det "bara" är brist på sömn. Idag är jag så trött så jag mår illa, huvudet bortdomnat.
Snart ska jag iväg, kan inte avbokas. Onödigt? Nej, jag bokade det av omtanke om mig själv.

Tänker på vad Torn skrev i någon tråd för ett tag sedan, att många faller runt dag femtio.
Kan inte låta bli att tänka på mina återfall. Varje gång pga trötthet, sjuklig trötthet. Euforin över energin en flaska vin ger dagen efter. Men den är ju kortvarig, kräver daglig påfyllning, kräver planering och kontroll så att det inte blir för mycket, ger ganska snart ångest. Ger dåligt samvete över att förstöra hälsan, ger rädsla för i princip allt. Sedan tappar jag kontrollen och livet blir en mardröm.
Nej, dit ska jag inte, inte en gång till. PUNKT.

Jobba med mig själv. Lära mig hantera livet utan alkohol. Vara här och nu, inte på väg. Ge mig tid för vila och återhämtning istället för att bedöva bort alla sinnesintryck som blir för mycket för mig. Man får inte mer än man klarar av. Om människan hade behövt alkohol för att leva så skulle det inte vara giftigt för oss.

Tålamod.
100 dagar?
Lite orolig för att sätta förbud att dricka. Jag blir ju obstinat som en fyraåring...
Men, om jag kan se det som en krycka, en hjälp..
Det finns ju inget förbud att gå på foten även om man brutit benet och är gipsad. Det är bara det att om man går på den gipsade foten så kan den läka fel och läkningen tar längre tid. Alltså får man kryckor, en hjälp.

Mary sa att jag är med i 2021- / 100-gänget även om jag snubblat. Alla får vara med, gäller bara att inte ge upp.

Så. JA. 100 dagar! Vi säger så.

Ups and downs "Mot ljusare tider".
Börjar kännas lite bättre nu när jag skrivit av mig lite.

Jag är okej som jag är.
Jag gör så gott jag kan - det räcker bra.

Sänder en varm kram till hela gänget - vi som inte ger upp!
??

JA, du är definitivt med Soffi!!! Nu tar vi 100 dagar, såklart vi kan! Som du säger, om vi hade behövt alkohol för att leva hade det inte varit giftigt för oss.
Däremot verkar den mänskliga hjärnan ha inbyggda svagheter som gör att vi vill berusa/ droga oss. Det har ju människan gjort i alla tider. Men inte alla individer, de finns ju dem som är superstabila mentalt helt naturligt.
Ingen ide att fundera. Man är där man är, född som man är, med det bagaget man har. Bara att förvalta på bästa sätt. Och att leva destruktivt o samtidigt lida av det är ju inte så meningsfullt...
Hoppas du får svar av något slag hos läkaren imorgon. Annars är det nog tålamod som gäller. Förra gången fick du bättre sömn vid 70 dagar, du är snart där!
Håller tummarna att du får en fin dag trots sömnbrist, att du får påfyllnad??⚘??

Så glad att jag varit nykter i 50 dagar nu!

För, nej, jag firade inte mina sju veckor igår med massor av vin och sprit. Även om det känns så...
Börjar bli rädd.

Men, jag gör så gott jag kan - det räcker bra.
Jag är okej som jag är.

Kram!

Så strongt av dig att nå 50 dagar??
Läser hur du kämpar och hur trött du är men ändå ger du inte upp. Du beskriver så tydligt vad alkoholen gör med och vägen t ett nyktert liv. Jag har inte orkat läsa i så många trådar nu men borde nog för att det blir behjälpligt??

Ha en fin måndag???

Anonym26613

7 veckor och 50 dagar! Grattis för kloka tankar och nya insikter ???
Tack för att du skriver! En av dem som skrivit mest i år! Du håller även andra flytande ❤?

Jag har inget förbud att dricka, men om man ÄR en sån som inte dricker då kan man inte rusa iväg och handla alkohol när man känner sig orolig/hungrig, arg, ledsen/ensam, trött. Jag vet att det inte blir bättre med alkohol. Tyvärr ska jag säga ibland för det är svårare att veta hur man får bort obehaget man vill bli av med. Men det försvinner. Spikmatta, bad, andning, promenader, forumet. Jag VET att alkohol inte är lösningen. Jag är också i en fas nu när det inte är helt bra. Tänker på min mormor (morfar med för den delen) som aldrig drack. De levde också med oron periodvis tror jag. Morfar fiskade, promenerade i skogen, satt aldrig still. Mormor jobbade i trädgården och drack lugnande örtteer. Båda löste korsord. Min oroliga morbror mekade och började med odlingar.
Vad jag menar med det här är att jag tror att oron till viss del är genetisk. Eftersom de inte drack fick de lösa problemen på andra sätt. Man pratar om återfallen vid 3,6, 9 och 12 månader. Jag tänker att det kanske mindre handlar om tiden utan mer om våra hormoner, signalsubstanser, ljus, kroppens funktioner etc. Och alkohol är inte lösningen på de problemen. Kanske inte piller alla gånger heller. Det är som det är. Nu hoppas jag att du får lite bra besked hos läkaren. Min förmåga att styra de där impulserna om att dricka blev ju avsevärt bättre med järn. Är livet perfekt... nja skulle jag svara. Inte just idag när jag inte hann göra allt jag borde i helgen, när kroppen gör ont, när det vi gjorde i helgen istället för att städa och plocka undan istället har skapat en riktigt stökig miljö och kräver mer arbetsinsatser och mitt nya planteringsprojekt ”står till sig” på vardagsrumsgolvet. Kort sagt, jag borde ha sett till att göra klart, göra lagom och göra snyggt men nu får man gilla läget. Lösningen om jag inte orkar göra klart är inte alkohol. Det bränslet tar för mycket energi. En sak i taget får det bli!
Håll i du också Soffi, de där känslorna är övergående. Du klarar det här, du är bra som du är och du gör så gott du kan!

1) Tro på att du klarar av det.
2) Fokusera på alla fördelar med nykterheten.
3) Identifiera dig som en som inte dricker alkohol.

Själv jobbar jag på steg tre stenhårt, och det går rätt bra.

Kram ?

Grattis till 50 dagar!!
Håller med de andra, det du skriver är verkligen fint. Hopoas qtt det vänder för dig. Det kanske är någon form av kris du går igenom, där alkostoppet bara är en katalysator? Att du bearbetar enormt mycket annat?
Tänker att du kanske skulle behöva deltidssjukskrivning för att hämta hem lite kraft? Eller ta en veckas semester om du har möjlighet?

Grattis till 50 dagar! Håller med övriga, du tillför mycket kloka och och bra saker här.?

Är inne lite på samma sak som Sattva, kanske jobba mindre och vara ledig mer? Pengar är inte allt här i världen. Det tycker jag i alla fall.

Kram

Ja det gäller att hålla i och hålla ut Nikki, absolut inte fly, gömma sig eller skämmas. Då ger man upp.

Vad är väl cybervänner på Alkoholhjälpen?
....
Alldeles, alldeles underbara!!

Tack alla för gratulationer!! Jag blir rörd och helt varm om hjärtat!

Varafrisk: Jag blir jätteglad om du känner dig hjälpt av att läsa här! Vi måste alla göra vår egen resa på vårt eget sätt, men visst hjälper det att läsa om andras kamp, få igenkänning och ta till sig det man tror kan funka.

Mary: Ja, jag skriver mycket - jag har ju lovat att hålla dig nykter ?. Tror du att jag håller fler flytande så blir jag ännu gladare.

Sisyfos: Du tänker så lika mig! Jo, jag har nog verkligen börjat bli en sån som inte dricker, som vet "på riktigt" att alkohol inte är lösningen - inte ens på stök och planteringsprojekt som står till sig i vardagsrummet. Tack för den bilden!!

AH: "Vilket tjat om Annie G!" Ja, lite så tänkte jag ju för typ ett år sedan... Nu vet jag inte hur jag ska kunna tacka dig nog för ditt "tjat". Utan den kunskapen hade jag nog haft en betydligt svårare resa .

Sattva: Ja, alkostopp är ju jobbigt i sig. Men, du har rätt i att jag bearbetar enormt mycket annat. Allt annat som legat på botten av "vinfloden"... Så gör vi nog alla här. Tid för att hämta hem lite kraft. Tack! Ja, värt att tänka på för mig och fler med mig tror jag.

Torn: Den kloke tycker att jag tillför bra saker. Det värmer! Och, så sant, pengar är inte allt. Framför allt inte om det kostar mig hälsan att tjäna in dem.

Nikki: Jag håller i mig, jag är beredd. Våren är på väg, men visst gör det ont när knoppar brister.
Jag hoppas att det är sant, att jag kan motivera till att följa med mot 100.
Min hjärna igen, de där verserna som poppar upp... Kan vi säga så, en liten psalm innan nästa "overandout"?

Ja, den är till er alla:
"Du vet väl om att du är värdefull
Att du är viktig här och nu
Att du är älskad för din egen skull
För ingen annan är som du

Det finns alltför många som vill tala om
Att du bör vara si och så
Gud Fader själv, han accepterar dej ändå
Och det kan du lita på

Du vet väl om att du är värdefull
Att du är viktig här och nu
Att du är älskad för din egen skull
För ingen annan är som du

Du passar in i själva skapelsen
Det finns en uppgift just för dej
Men du är fri att göra vad du vill med den
Säga ja eller nej

Du vet väl om att du är värdefull
Att du är viktig här och nu
Att du är älskad för din egen skull
För ingen annan är som du"

KRAM! ???

Till och med jag som är dålig på texter känner igen den där! Visst brukar den vara med på dop? Fint o viktigt budskap!
Om du vill o orkar, berätta gärna hur det gick hos läkaren igår?

Nikki, du verkar vara en intressant person, kan du inte skapa en egen tråd och berätta lite mer om dig själv?

Inser att jag suttit i över två timmar och skrivit och raderat.

Ni har skrivit under tiden. ?

Nikki. Jag hann läsa. ...

Sattva: Ja, det är en klassisk doppsalm. Synd att barnet inte kan förstå... Den är verkligen vacker!
Läkaren. Jaa.. Proverna var bra. Förutom ett (inte alkoholrelaterat). Fortsättning följer...

KRAM!