Eller så stänger man av funktionen med det pipande ljudet. Det är lätt gjort. Är det något som nykterheten har givit mig så är det att inte bli irriterad eller stressad av saker som enkelt går att fixa. Väldigt många saker kan man lätt fixa. Det är inga problem liksom. Jag skrev tidigare en gång om när dotterns hamster hade rymt från sin bur på natten. Herregud, frugan och dottern gick i taket.😅 Jag konstaterade lugnt, ja då fångar vi in henne och lägger tillbaka henne i buren. Inget problem.
Eller som Andrahalvlek brukar säga, man blir mer chill. Men det krävs övning, och det är det du håller på med, bra där!

Kram 🤗

@Sattva Vad det blev för sång?
Ja, jag fick ju hitta på själv...
Inte klar, ni får gärna hjälpa till om ni vill.

Det blev "Springtime of 21"
Ain't no use in complainin'
When I got a job to do
Spend my evenin's down at the forum
And that's where I meet you, yeah
...
...
Oh, and when I think of it
I know that it is now or never
These are the best days of my life
Oh, yeah!
Now in the springtime of '21, oh
...

@Sisyfos @Torn
Tack!
Ja, det krävs övning för att bli mer chill, lugna ner stressreaktionerna, inte bry sig helt enkelt. Inte konstigt det eftersom min hjärna inte är van att vara helt klar och vaken, inte van att behöva hantera och sortera bort. Vid bilkörning är ju alkohol inte någon bra lösning, nej absolut inte!! Men "alkoholbedövningen" på vissa sinnen sitter ju uppenbarligen kvar lääänge eftersom "problemen" dyker upp flera veckor in i nykterheten.
Stänga av pipet, hur gör man det?? Kan inte hitta någon av-knapp på hushållsmaskinerna och i bilen finns en knapp för att stänga av typ 20 sekunder, sedan är det tillbaka igen...
Och så är det ju alla andra plötsliga ljud, dofter och intryck av alla de slag, tja, det bästa är nog att försöka vänja sig och hitta strategier.

@Sattva @Andrahalvlek
Tack!
Skriva låttexter som hobby? Njae. Jag skulle nog inte kunna komma på något under pistolhot ens om jag satte mig och försökte. Men i morse i bilen så spelade de Summer of 69, jag gillar låten men den "var fel" idag. För nostalgisk. Så då dök det upp lite nya ord bara som passade mig bättre för dagen 🤔😊.

KRAM!🧡🧡🧡

Ja hushållsmaskinerna är det nog värre med.😅 Jag tänkte på bilen. Hmm 🤔 jag kan både välja att stänga av funktionen helt, eller sänka ljudvolymen. Men det är väl säkert olika mellan olika bilmodeller. Jaja, går det inte så är det inte något att göra något åt. Då får man acceptera det och släppa det i stället.

Kram

@Soffi skrev:"Stänga av pipet, hur gör man det??"

Jag hatar pipandet! Det piper ju redan när man är en halvmeter från hindret 😡 Blir otroligt stressad. Men jag har börjat vänja mig efter drygt fem år med den här bilen 😂 Och höra skillnad på pipandets frekvens så att jag vet ungefär hur långt till jag kan backa. Vissa saker måste man träna mycket på!

Kram 🐘

Funderar på om jag har blivit bättre på att ”blocka” den där typen av ljud helt. Tror nästan det. Det värsta med det är att även viktiga signaler t.ex. ”kakan är klar” kan ignoreras ibland. Fattar inte riktigt varför t.ex tvättmaskinen måste tala om att den är klar... eller micron ännu värre. Vår micro piper i en hel minut tror jag. Kanske därför jag börjat blocka pipandet. Vem bryr sig om att micron är klar? Den talar också om att man glömt att sätta igång den. Oerhört irriterande om man inte har tänkt sätta igång den just då. Vi kanske bara kan enas om att vi inte gillar kommunicerande apparater helt enkelt. Särskilt inte de som kräver en aktion.

Tack!
Du har rätt Torn. Acceptera och släppa.
AH, lika rätt har du. Vissa saker får man träna mycket på.
Och Sisyfos, ja vi kan enas!

Dagen börjar med djupandning. Nej, inte på grund av pipande apparater, det är tyst och lugnt än så länge. Det är därför jag gillar tidiga mornar.
Tankarnas terrorism. Bengt Renanders liknelse med en tornado av tankar är bra.
Andas för att vara här och nu. Här och nu är bra. Jag sitter i en skön fåtölj i mitt underbara hem, en plats där jag mår bra, skriver här, också en plats där jag mår bra och där jag får hjälp att må ännu bättre. Min viktigaste plats för att bli nykter.
Så sugs jag ut i virvelstormen av tankar igen. Det var ingen bra dag på jobbet igår - heller. Vad f*n ska jag ta mig till? Vad ska jag göra? "På pappret" är det ett drömjobb. Men, jag får inte till det. Hur mycket handlar om hur jag hanterar "allt", min inställning? Hur mycket handlar om att ingenting är normalt i coronatider? Hur mycket handlar om att jag fortfarande är så förtvivlat trött att jag har svårt att "ha koll"? Hur mycket handlar om att jobbet kanske inte är det rätta för mig iaf?
Ja, idag har jag ångest, stark ångest. En känsla som är "perfekt att dricka på". Men ... jag kan inte ens det, jag har inte lärt mig att stå på huvudet än...
Tillbaka till här och nu. Jag sitter fortfarande i morgonrocken när jag borde vara påklädd och klar att åka.
Ups and downs. Det växlar fort i början. Höga berg och djupa dalar. Känna tillit till att det planar ut med tiden, eller att jag kommer att få "muskler" för att klara att vandra över de höga bergen och genom det djupa dalarna utan att det känns lika ansträngande.

Tänker på er, mina vänner här. Så många som har det tuffare än jag. Jag har det ganska bra ändå. Tänker också på alla som lämnat. Jag hoppas, vill så gärna, att de hittat en annan väg bara och mår bra. För tanken att de fortfarande är fast i träsket gör ont.
Med det i tanken - Jag har det helt okej!
Jag är okej som jag är.
Jag gör så gott jag kan - det räcker bra.

Kram!🌸🌸🌸

Ja ibland kan man snurra in sig i tankar. Jättejobbigt att känna att man inte räcker till på jobbet. Om jag ska ge ett spontant råd, så tror jag att du ska vänta ut läget lite. Både gällande corona och din egen rehabilitering. Som jag har uppfattat dig har du en otrolig förmåga att sammanfatta en situation, vända o vrida på perspektiven, och lyckas alltid hitta något positivt i alla lägen. Nu har jag ingen aning om vad du jobbar med, men jag tror på dig och din kapacitet!
Sedan kanske verksamheten i sig har nåt som inte fungerar, och då är jobbet ev inte för dig. Men vänta o se. Ta ett steg tillbaka så att jobbet inte tar för mycket energi...

Du är bra!!!!!Du är fullt tillräcklig precis som du är!!⚘🌼🌷😍

@Sattva skrev:" Ta ett steg tillbaka så att jobbet inte tar för mycket energi..."

Håller med Sattva! Ta inga förhastade beslut. Försök att backa så mycket du kan och låta andra ta sitt ansvar. (Om du inte är vd förstås, då måste du ju agera.) Om du kommer på bra förändringsidéer i stort och smått så ska du presentera ett förslag till 100 procent, se till att få klartecken från chefen, och sen bara köra. Men just nu ska du ägna mesta energin åt att må så bra som möjligt. Och jag vet att jobbet är en del av det, men genom att medvetet ge jobbet en lägre prio just nu så kan man ändå lyckas att verkligen känna ”som de håller på, som yra höns - jag vägrar springa runt i den flocken.”

Kram 🐘

Ett steg tillbaka från jobbet.
@Sattva @Andrahalvlek
Tack! Jo, ni har rätt, jag får försöka ta ett steg tillbaka, sitta lugnt i båten och vänta ut. Idag blev det helt klart ett steg tillbaka. Jag tog mig inte iväg. Hälsocoachen sa nej. Katten alltså. Jag har en jättego' katt, men han sitter sällan mer än korta stunder i knät. Förutom när jag mår dåligt, då blir han som ett plåster. Ni som har djur förstår nog. I morse låg han i mitt knä medan jag skrev här och när jag sedan skulle resa mig och göra mig i ordning så hade han inga som helst planer på att släppa iväg mig... Jag kände att han nog hade rätt, jag mådde inte bra.
Så det blev uppkoppling hemifrån idag. Halvdag... Var så trött att jag var tvungen att ta en lur på lunchen och som ni vet är ju mina tupplurar, när jag tillåter mig dem, typ tre timmars medvetslöshet.

Jag är sååå tacksam att jag är nykter!
Annars hade jag ju inte vågat ta läkarkontakt för ett par veckor sedan.... Uppföljning om en vecka. Känns bra, för något är ju fel fortfarande. Så totalt orkeslös. En del av ångesten beror helt klart på orkeslösheten. Så skönt att inte behöva fundera på om det beror på alkoholen eller inte. Att kunna ta tag i problemet.

Jag stegar på mot målet att må bra genom att vila och dricka te ikväll. Ny och skön vana 😍.
Konstaterar glatt att, även om jag har svårt att finna vägen på jobbet, så funkar verkligen min privata strategi perfekt😁! -Nykter en dag i taget.

Kram 💖

Anonym26613

Så bra att du har möjlighet att känna efter.. bra att du tog en vilodag 🙏💚👍 Det är också ett privilegium, alla kan inte det.

Jag tänker också på alla som slutat skriva. Undrar om de lyckas ändå. Och varför är jag fortfarande här. Tacksam för mina vänner 🙏🌸💚

Vad skönt Soffi att du lyssnade på katten! Hoppas du mår bättre, och håller verkligen tummarna att du får svar på proven så du förhoppningsvis vet vad som fattas dig.
Kram!!!😍

Två månader! 🥳🥳🎂💐
Inte illa Soffi! Att göra så gott jag kan - räcker långt!!

@Miss Mary Poppins
Visst är jag priviligierad! En del av mina arbetsuppgifter kan jag göra hemifrån, jag är inte sjuksköterska eller brandman. Jag behövde inte sjuka mig mer än en halvdag, när det verkligen tog tvärstopp. Å andra sidan, kanske hade jag mått bättre av att sjuka mig hela dagen som jag varit tvungen till om jag var just brandman? 🤔 Myntet har alltid två sidor. Men, jo, jag är innerligt glad över den frihet jag har att till stora delar planera min egen tid på jobbet. Tacksam.

@Sattva
Ja, djur är kloka. Kanske för att de saknar förmågan att tänka, de är alltid här och nu.
Ja, även om det oroar mig att inte må bra och att behöva en vidare utredning så är det ju bra. Det är ju en förutsättning för att få hjälp. Och förutsättningen för att kunna/våga söka hjälp är ju att jag är nykter.
Två flugor i en smäll 😉!

Jag "impulsköpte" en present till mig själv igår. Något jag funderade på att köpa till mig själv redan vid en månads nykterhet. Men som är "för dyrt"... Väl medveten om alla stora kostnader som jag har nu i vår, typ nya däck till bilen och annat lika roligt 😟. Vart tar alla pengar vägen?? De som jag inte längre sätter in på glasbanken? Jo jag vet ju, de går till bra saker istället.... Alla kostnader, tar de aldrig slut?!
Nåja, innerligt tacksam för att jag inte längre har "den nödvändiga" alkoholkostnaden iaf.
Och nu, nu unnade jag mig ett aktivitetsarmband! Med ursäkten att det ska hjälpa mig att må bra. Dessutom är jag ju värd en present när jag klarat två månader. Gubben har rätt, han säger att man hittar alltid sina motiv om man vill ha något...
Sömnen. Jag vill logga min sömn. Se om jag kan hitta något att förändra så att jag sover bättre.
Men... jag har tydligen inte lyckats logga något alls i natt... Får försöka läsa på lite till, men "manualen" är USEL! Så dålig att jag skriver "manual" inom citattecken. Dessutom finns den ju inte, bara hänvisning till "hjälpsidor" på nätet. 😠
Jag vill ha den på papper, typ så här gör du: Steg ett, steg två osv. Jag känner mig gammal. Men sååå gammal är jag väl inte??

Jag "måste" åka till jobbet idag. -Nej, man måste ingenting. *Skratt* Så sa alltid mamma när jag var liten och gnällde, typ "måste jag städa rummet?" eller något annat jag ville komma undan. Det slutade alltid med att jag insåg att alternativet att bo i skiten var ju heller inte lockande...
Idag är alternativet att två veckors arbete åker i soptunnan samt att kollegorna blir "mindre glada" på mig om jag inte åker in och slutför.
Bäst att åka.

Jag är okej som jag är.
Jag gör så gott jag kan - det räcker bra.

Ha en bra dag alla!

Kram!🌸🌸🌸

GRATTIS Soffi till två månader!!! Så himla bra jobbat!!!
Tycker absolut du är värd ett aktivitetsarmband! Kolla om du kan stänga av aviseringarna från mobilen😍Jag tycker det ser så stressande ut med dem som har den kopplad till mobilen, de är där o kollar o blippar på sin klocka hela tiden🙄. Kanske man inte ens behöver koppla den till mobilen? Gillar också steg-för-steg-manualer. Annars är det ingen manual, håller med!
Spännande att logga sömnen!
Ha det fint idag! 😍⚘🌼🌷💥🧚‍♀️

Anonym26613

Grattis 🥳💚🥳💚🙏

Aktivitetsarmband är sååå viktigt för mig. Håller koll på allt. Eller smart-klocka är min ifs. Motiverar mig att fortsätta. Älskar!! 🙏😍

Bra jobbat Soffi!
Och ett aktivitetsarmband är väl precis det du behöver. Släpp känslan av att du måste ”rättfärdiga” ditt köp och fokusera på njutningen det ger i att ha köpt en present till sig själv. När du använder det kan du känna dig glad för att det finns och som ett bevis på att du är värd nåt så bra!
Glad och nöjd i nuet det är där vi ska vara!
Och Sattva... vad jag känner igen mig i att behöva ta bort notiser. Lyssna på henne Soffi. Klokt att stänga av allt sånt som påverkar fokus och här och nu. Jag kan bli fokuserad på andras aktivitetsarmband.

TACK! @Sattva @Miss Mary Poppins @Sisyfos @Andrahalvlek

Aktivitetsarmband kopplat till mobilen. Jo, jag håller med. Många är ju helt fixerade vid sina armband och aviseringar från mobilen. Kanske halkar jag dit, men de få aviseringar jag får till mobilen är tysta, inget som "blippar och bloppar". Dessutom är jag ju mest intresserad av "aktiviteten" sömn, iaf än så länge, och det går ju liksom inte att kolla hur jag ligger till under tiden då 😅. Steg och puls mm kollar jag på kvällen och konstaterar "jaha"😂, tror det funkar aktivitetshöjande ändå, utan att sätta en massa mål och ständiga påminnelser. Det funkar ju med alkohol iaf! Jag har ju inget klart och definierat mål att vara nykter - och hoppsan så blev det två månader!! 😊

Blir spännande att se om jag lyckas logga natten, tror jag har ställt in den funktionen rätt nu. Fast det trodde jag ju igår också..🙄

Kram!