Tack Torn, nej kanske inte 😍.

Vårskrik. Det första jag tänkte på när jag klev ur sängen idag var Ronjas vårskrik. Hur var det hon sa? "Våren kommer när man ropar på den" eller nå't. Kanske värt att prova?
Det "bubblar" i hela kroppen, känner faktiskt för att skrika. Men, vad ska grannarna tro? Kanske bäst att låta bli....
För, nej, det är inte ångest, ilska eller rädsla som jag vill skrika ut. Det är lycka, jag vill väcka livet, jag vill väcka våren!

Nytt. Nytt forum - hur funkar det här då? Ska vi behöva lära oss en massa nytt nu? Gick raka vägen hit till min tråd så jag har inte kollat så mycket än. Men, jag tror det blir bra! Det är ju därför vi, eller iaf jag, är här. För att lära mig nytt, prova på "nymodigheter" som att leva nykter tex.
Ser att det kommit en citera-knapp - den måste vara till mig! 😁🤣
Provar:@Andrahalvlek wrote:"Under sömnen händer magiska grejer - svårlösta saker blir plötsligt plättlätta nästa morgon." Så sant!
Och så kan man svara direkt till någon, hmm, undrar var svaret hamnar? Vid det aktuella inlägget eller sist bland kommentarerna som vanligt?
Får prova det med.@Nikki_84 Hur mår du, hur går det med livet?

Fortfarande tidig morgon och jag har redan provat nya saker, lärt mig något litet. Det är bra!
Det blir en bra dag idag!
För:
Jag är okej som jag är.
Jag gör så gott jag kan - det räcker bra.

KRAM!💖💖💖

Ett förlorat D…

Gillar din " Ronja vårskrik" kännsla tycker du ska köra på ☺ tror grannarna blir oxå glada om du väcker våren ☺💚🌷🌻🌝🌅

Aha! Du är ju riktigt smart! Jag tryckte på citera och förstod ingenting, men jag hade inte börjat skriva. Så tack för att jag slapp fråga.
Åh jag älskar såna där nya funktioner. Å såklart var citeraknappen till dig. Ett vårskrik innebär väl precis att testa nytt, bejaka livet och strunta i om andra hör och ser!

Vårskrik!!!
Japp, jag är smart!
Ett förlorat och Sisyfos: Köra på, testa nytt, bejaka livet och strunta i om andra hör och ser!
Javisst, men jag ÄR faktiskt smart. Nu är en bättre tid att släppa ut det där skriket. Inte vid 04:30 en lördagsmorgon. Hade känts onödigt att få grannarna att ringa 112 -Nödläge!!
Men lite rolig tanke... Vad hade polisen/ambulansen hittat? En medelålders kvinna som står ute i morgonrocken och skriker för full hals - bara för att hon är nykter och lycklig!🤣🤣🤣

Anonym26613

Ropar med dig ❤🌱🌸

Jag är också fylld av känslor. Alltså jag grät lyckotårar när jag såg på Wahlgrens värld 🤪🤣🙈 Tror min hjärna söker balans och idag badar jag i lyckorus 💚 Härligt att även du Soffi känner våren som kryper allt närmare ❤

Jag har sovit!!!!!
Åtta veckor idag 🥳.
Årsresultat 2021: 70-2 till mig 😎.
🤔 70 dagar... Antagligen de som ger mig sömnen. Så viktigt att komma ihåg att alla dagar räknas - även om man råkar snubbla.
Hör ni det, alla ni som har det lite tuffare än jag just nu? Ge inte upp även om ni snubblar emellanåt! Det är inte bara en tröst och floskel när någon säger att alla dagar räknas.

Mary och Sattva härligt att ni är med och känner lyckan!!
AH, japp jag utforskar och jag håller i 😊😂.

Jag har såå mycket att vara glad över idag!
Ändå känner jag mig lite nedtonad, nej inte nedstämd, men dämpad.
Det började igår, jag var och hälsade på gamla vänner. Eller nja, jag var på Systemet för att handla vin till gubben. Jag kände ju naturligtvis igen flera av de andra kunderna... Småpratade med kassörskan. Lustigt/sorgligt med hennes första reaktion "Hej! Hur MÅR du?" med eftertryck. Ja, det var ju ett tag sedan... Skönt att kunna svara ärligt "Jag mår BRA, våren är på väg. Jag hörde tranorna i morse!"
När jag kom ut kändes det som att jag hälsat på en gammal vän, ingen vän jag saknar, men ändå...
Det ledde vidare till tankar på riktiga gamla vänner. De jag "tappat bort", eller... "valt bort"??? pga livsval jag gjort. Några av dem saknar jag verkligen!
Jag saknar mina nuvarande vänner också. Jo, de finns ju där, bara ett telefonsamtal bort. Men jag saknar så att träffa dem!!
Den förbannade coronan 😡...
Nåja, våren är på väg och snart blir det mycket enklare att ses ute. Sedan kommer vaccinet. Allt blir "normalt".

Jag är så tacksam att jag har er här!! Gamla, nya och nygamla vänner!
Jag vet ju inte vilka ni är, träffar er inte, men jag "känner" några hyfsat väl. Och ni är viktiga! Ni är de enda jag kan prata med om hur jag mår på riktigt.
Även här finns ju "borttappade" vänner...
Jag hoppas att de inte gett upp helt.

KRAM! 🌸🌸🌸

Just ja..
Jag är okej som jag är.
Jag gör så gott jag kan - det räcker bra.

God morgon!
Så härligt med sömnen!! 70 dagar, alla dagar räknas, you bet!!! 💪💪💪💪
Du beskriver så fint som det är. Dagarna bara rullar på och det är nog viktigt att stanna upp o reflektera. Som du ju gör varje morgon. Dina inlägg blir som en betraktelse av livet!
Förstår vad du menar med vänner, corona etc. Om jag ska vara ärlig tycker jag att corinaläget passar min livsstil bra🙈. Inga krav/ förväntningar på sociala grejer. Jobb, intresset o familjen räcker...
Och ja, jag håller med dig, gemenskapen härinne är viktig!! Fantiserar ibland om hur drt skulle vara att träffas " live". Undrar hur det går till?
Ha en fin dag Soffi! ⚘🌼🌷😍

Anonym26613

Grattis 🥳❤ till både sömn och 70 dagar! Jag tror ditt snubblande var helt avgörande för att du kunde släppa romantiska tankar om A. Hade jag haft en vän som drack 2 av 70 dagar IRL så hade jag varit överlycklig!! Vi är ett litet tappert gäng som tågar framåt, lets keep it that way 💚🙏 (och vi ska så klart bjuda in fler)

Njut av söndagen 🦋🌸🌱

@Soffi skrev:"Jag har sovit!!!!!"

Mer perfekt sätt att fira sin nyktra 70-dagarsdag finns ju inte, grattis! 🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳 För mig är god sömn den finaste gåva jag kan ge mig själv, men den är sannerligen inte snabbfixad. Just att det är en icke-handling gör det ju så mycket svårare, när man som person är handlingskraftig och van vid att leverera.

Goda vänner kommer inte bry sig om att du har slutat dricka. Ni hittar andra sätt att umgås. Och de vänner som tycker att det inte finns andra sätt att umgås på än att dricka ihop, de kanske du inte kommer att sakna. Jag tänker att det är lite som när man fick barn. Vissa vänner och vissa aktiviteter var inte kompatibla med föräldraskapet. Och så fick det vara.

Kram 🐘

Jaha!? Så var det ytterligare nya ändringar av forumet. Kanske bra, men ... ska jag svara under respektive inlägg? Ok, får testa sen, nu skriver jag "som vanligt".

Tack Sattva! Och jo, på ett sätt passar coronaläget mig bra också. Jag har stort behov av och tycker om att vara ensam och går sällan på "tillställningar". Men, då jag bor ensam så kan det bli lite för bra. Känner nu att jag är alldeles för mycket med bara mina egna tankar. Behöver träffa folk för att komma ur tankespåren och få något annat att tänka på. Dessutom, ju längre jag är ensam desto högre tröskel får jag. Lite som med träning, jag måste över en tröskel för att komma igång men efteråt mår jag bättre, det vet jag ju. Så länge träningen är på en lagom nivå.

Tack Mary! Romantiska tankar om alkohol... det tror jag är länge sedan jag hade, men minnen kan ju förvrängas... Återfallet var mer överlevnadsinstinkt som jag minns det. En del av mig tror ju inte att jag kan leva utan a, iaf inte när jag dricker eller är nynykter. Jobbar på att programmera om överlevnadsinstinkten, för tillfället går det ju ganska bra!! 😊.

Tack AH!
"Goda vänner kommer inte bry sig om att du har slutat dricka." Ja, tack och lov så har jag vänner som inte kommer att bry sig ett dugg! Kanske någon som kan tycka att det är konstigt att jag inte dricker vid nå'n middag (eftersom jag alltid gjort det), men ingen kommer att tycka att jag är konstig som inte dricker. Men så är jag ju också van att hitta på nyktra aktiviteter tillsammans med vännerna, druckit har jag ju mest gjort ensam...

Kram!

Kom in i värmen och glädjen!

Gick in här för att jag kände mig lite sorgsen och tänkte skriva om det...
Men, så tittade jag förbi hos Mary och Sattva.
Vilket gott skratt jag fick!!😂🤣😂

Så nu skriver jag istället:
Hej där alla ni som kämpar med att lyfta glaset ikväll.
Kom in i värmen, ät godis och choklad istället - det är mycket roligare!!!

Kram!
💖💖💖

Och här har jag o maken nästan ätit upp allt från igår...det var nog tur att jag inte åt allt själv!🤣😋😉😘🧚‍♀️👸
Men glad i sinnet o det är det viktigaste💪💥🌷🌼⚘

Så var det måndag igen. Dessutom en "sådan där dag".
Huvudet känns som en myrstack, tankarna springer tillsynes planlöst i ett virrvarr. Men kanske är de som myror? Alla har sin uppgift, tillsammans bygger de något bra - jag kan bara inte se det... Jag vet inte...

Tänker på igår, tre "tanter" höga på socker, lyckliga över nykterhet. Skrattretande? NEJ!
Jag ÄR känslig. Det började komma tillbaka ganska tidigt i nykterheten. Alla dofter som är påträngande starka - vem har ätit päron?? Alla ljud - varför ska allt pipa och larma?! Tvättmaskin, spis, telefon stressar mig. För att inte tala om bilen! Jag är en fena på att fickparkera, jag vet det! Men sedan ett antal år tillbaka har ju även jag ett "sånt där pipande he**ete". Jag kan inte fickparkera längre, jag får PANIK! Jag skulle koppla släpet häromdagen, hur många tusen gånger har jag inte gjort det utan problem? Men nu?? Det piiiiper! Jag blir blockerad av stress, gubben var här, han kan inte förstå men börjar lära sig (han lär sig snabbt!), frågar lite försynt "Ska jag koppla min bil istället? .... Eller ska jag gå in ett tag?" 🥴🤣 (Jo, det gick bra, jag kunde backa till efter lite djupandning). Och nu - nu börjar jag bli sockerkänslig. Morgonkaffet idag gör mig speedad, kroppen på högvarv...
"-Var inte så känslig!"
Någon som känner igen den?
Som barn är man rolig och gullig när man blir sockerspeedad etc. Men sen SKA man lära sig att behärska sig, dämpa sig, vara mindre känslig. OJ, vilken duktig elev jag har varit! Jag kom ju på det ultimata! Jag kan bedöva mig så slipper jag känna och reagera. Alkohol. Smart!!
Så nu är det "bara" för mig att lära mig nya sätt att hantera alla intryck. Ett måste för att inte hamna i återfall igen om ett tag... "Knarkar" Närvaropodden, den ger faktiskt mycket insikter och tips. 🤔Men kanske blir det lite för mycket nu..??
Nåväl, skrattfnatt av socker är väl harmlöst ändå 😊.

Sitter och skriver, inser att jag kommer att bli sen till jobbet 😯. Måndagar är ju extra skämmit - vad ska kollegorna tro; "Måndagssjuka"😱? Kommer jag att avslöja mig??
Men idag får de tro vad de vill!!😤 Mina morgonreflektioner är viktiga, så det så!

Jag ropade på våren i helgen. Och banne mig, fåglarna kvittrar ute!
Fågelkvitter och musik är bra ljud 😍!
Kanske ska jag prova idag? Sjunga lite för mig själv i bilen?
Men, vilken låt passar idag? 🤔
Jag får klura på det, komma på själv... Kanske är det bäst så???

Jag är okej som jag är.
Jag gör så gott jag kan - det räcker bra.

Ha en bra måndag alla!
🌸🌸🌸

Ha ha, tre tanter höga på socker och nykterhet- underbart!!!
Ja måndag igen. Jag blir också lite sen idag, men det är ok. Har lite space i kalendern första timmen, skööönt slippa stressa.
Förstår det där med känslighet för ljud. För mig har det kommit ffa de senaste åren. Jag stänger av allt som inte behöver låta, aviseringar, radio etc. Men världen är ju full av ljud, det är inte lätt!
Jag hade en kollega en gång som pratade om att vara en "anpassling", en sådan person som alltid anpassar sig. Och att man tillslut anpassar bort sig själv. Det är så dubbelt det där. I våra lönekriterier är det höga poäng om man är "flexibel". Tror jag det, det gynnar ju verksamheten att kränga ut o in på sig när saker kör ihop sig...

Vad blev det för sång i bilen?
Ha en fin måndag!!😃⚘🌼🌷

Högkänslig
Ja, jag kan känna igen mig lite angående högkänsligheten. Jag tycker det är bättre nu med lukter etc. Men det var en period när det var rätt mycket.
Godis och socker vet jag att jag mår rätt dåligt av på flera sätt så det äter jag ganska sällan. Har dock köpt några påsar på sista tiden och ätit. Trots att jag VET att jag inte mår bra av det. Mer än kanske psykiskt en kort stund eftersom det är så trevligt med en godispåse. Hmmmmmm... jag har iallafall inte smugit med mitt godis (mer än kanske nån gång).
Pipandet vid backning har jag verkligen lärt mig leva med. Den piper tidigt. Men nu är det kanske lite mer till hjälp.
Snabba plötsliga ljud triggar verkligen stressystemet och det är väl kanske där man måste börja. Att säga till stressystemet och hjärnan att det är oviktigt vem som har ätit päron, att köra bilen så nära så att det blir en enda lång signal... då är det dags trycka på bromsen. Ett av mina ljud som jag verkligen går igång på är när sambon, eller barnen för den delen, letar efter nåt, misslyckas med nåt, är arga på nåt. Mitt stressystem går på högvarv. Jag jobbar verkligen med att inte genast rusa upp och hjälpa till. Vi är oeniga jag och min hjärna/kropp om hur viktigt det är. Jag behöver verkligen inte bry mig! Jag kan sitta kvar i soffan eller fortsätta med det jag håller på med. Punkt!!

Tänker på parkeringssignalen igen...hjälp vilket påfund. Men jag MÅSTE fickparkera. 95 av 100 gånger. Det var på nåt sätt bara att gilla läget och leva med det där pipande. Nu använder jag det. Tänker på när barnen var små och grät i baksätet eller var arga. DÅ gick det verkligen inte att fickparkera. Just vid bilkörning är ju dock inte alkohol nån bra lösning på stressproblrmet.
Ha en bra dag!