Nä nu blev jag Såååå trött på din gubbe Soffi 😜. Du har blivit glad av den här mannens leende länge. Människor jag möter på mina promenader tittar väldigt sällan. Ibland, ibland händer det att någon lyser upp. Det är väldigt trevligt. I början sv Covid perioden berättade min mamma att folk började säga hej till henne på hennes promenader. Det har gått över nu. På landet hälsar man alltid på de man möter. Ibland t.o.m. byter ett ord. Och hundägare... de pladdrar på med varann. Jag tror inte vårt svenska tråkiga sätt att hantera andra är naturligt på nåt sätt. Jag tror att det är skadligt. När ingen ens tittar på en 80-årig dam som sitter isolerad i princip i övrigt förutom promenaderna då har samhället ett allvarligt problem. Inte ens små barn hälsar längre.. en förändring som har gått rätt snabbt. Tidigare var det mycket lättare att få ögonkontakt. Ett litet barn vinkade häromdagen på min promenad. Det är naturligt!
Sorry för kidnappningen av din tråd. Du råkade nämna ett ämne jag har funderat på. Mitt budskap är hälsa mera!!! Även om de tror att ni är stans byfåne.
Grattis till din nyktra morgon! Till ditt nyktra liv. Och det är klart att du ska ha en blommig klänning och ett stort leende på din promenad. Allt som kan göra dina medmänniskor glada är smittsamt!

@Sisyfos skrev:"Inte ens små barn hälsar längre.. en förändring som har gått rätt snabbt. Tidigare var det mycket lättare att få ögonkontakt. Ett litet barn vinkade häromdagen på min promenad. Det är naturligt!"

Jag är sån där gräsligt positiv typ som hälsar hjärtligt på ALLA jag möter på mina promenader i skogen 😂 De flesta hälsar tillbaka lika glatt, en del svarar lite förvånat, men ALLA hälsar tillbaka.

Glad Påskkram 🐘

Väldigt många har ju konstant hörlurar på sig numera. Inte konstigt att de knappt hälsar. Fokus är på annat håll. Jag har faktiskt aldrig hörlurar på mig när jag är ute i naturen. Jag gillar att höra fåglarna, vindens susande i träden och fiskar som plaskar. Eller helt enkelt bara njuta av tystnaden. I bilen kan jag gärna fläska på full volym på stereon, vägbrus kan jag vara utan.😂

Härlig start på dagen! Själv sov jag till 9.30 idag.. .
Håller med de andra, såklart man ska hälsa om man känner att man vill! Är man riktigt glad o bubblande så vill det ju bara ut! Och ibland är man ledsen/ låg o allt man vill är att få vara ifred. Då hälsar jag bara på dem jag känner. Är ju en hundägare så det blir mycket hejande varje promenad!

@Sisyfos skrev:"det är klart att du ska ha en blommig klänning och ett stort leende på din promenad. Allt som kan göra dina medmänniskor glada är smittsamt!"
Javisst! 😊 Det gubben uttryckte var ju "bara" hur samhällsutvecklingen ser ut i Sverige, och det är så tråkigt och faktiskt onaturligt tycker jag, och det gör mig arg. Man kan visst få vara strålande glad och hälsa med hela armen om man vill.
Tack och lov skulle gubben aldrig hindra mig från att klä mig, se ut och göra precis som jag vill 🥰.
För... been there, done that and NEVER EVER again. Ingen man kan någonsin påverka mig, mitt humör och mitt liv i negativ riktning igen -NO WAY!
Nu blev det dock ingen blommig klänning, det var frost ute och klänningen hade dessutom hindrat "raskt tempo, långa steg" som bar iväg nästan en mil i morse. Sååå skönt (att slippa snärja in benen i kjoltyget)! Leendet var på plats, liksom solen på klarblå himmel.😁🧡

@Andrahalvlek skrev:"Jag är sån där gräsligt positiv typ som hälsar hjärtligt på ALLA jag möter på mina promenader i skogen 😂" BRA där! Vore kul att möta dig - på riktigt! 🧡

@Torn skrev:"Jag gillar att höra fåglarna, vindens susande i träden och fiskar som plaskar. Eller helt enkelt bara njuta av tystnaden. I bilen kan jag gärna fläska på full volym på stereon, vägbrus kan jag vara utan.😂"
Ja, här räcker det med "copy - paste". Det är ju underbart att uppleva och nästan bli en del av naturen när jag är ute, synd att distrahera sig med annat. 🧡

@Sattva skrev:"Härlig start på dagen! Själv sov jag till 9.30 idag.. ."
Jag byter gärna någon dag!? Låter så skönt att få sova på morgonen 😍, jag är ju fortfarande uppe före fyra varje morgon, sömnlös... Å andra sidan... Idag tog jag chansen att ta en lur efter promenaden. Så jag har fått dubbel lycka 😍.

KRAM!💖💖💖
(den som checkat ut för påskvila får vänta lite till)

@Mic
"Du gör mig glad! Räcker så?"
Copy - paste.

Musik för att överleva. Ja, fast...
Jag har egentligen aldrig lyssnat på någon speciell musik. Jag är radiolyssnare, gillar när det är lite blandat även om jag ibland får "stå ut med" sånt jag inte gillar. Så jag tycker själv nästan att det är lite märkligt hur mycket texter, eller iaf strofer, som fastnat och dyker upp 🤔. Även om varje period i livet har "sin" låt. Och så har jag ju haft, och har, punkter i livet när jag kraschar och måste bygga upp/om mig själv igen. Då lyssnar jag massor på musik, söker aktivt - eller får hjälp av vänner som förstår(!) Som typ nu.

Din beskrivning av din 80-tals look... På den tiden hade jag definitivt inte vågat ta kontakt. Jag tillhörde inte de coola 😔.
Eller... hur ska jag säga...
Livet var definitivt INTE lätt på den tiden...
Jag har en hatkärlek till 80-talet. Räcker så för nu.

@Mic skrev:""Tell me somethin', girl
Are you happy in this modern world?
Or do you need more?
Is there somethin' else you're searchin' for?"

Har inte sett filmen, men bra låt. Och bra fråga.
🤔
"I have climbed highest mountain
I have run through the fields..."

"Master of puppets"
Ja, tänk om man förstått.
För precis så är det ju.
Men nu har vi lärt oss - och det är absolut bättre sent än aldrig!

Hoppas du har en riktigt skön start på påsken!

KRAM! 🐤🌻💛

Shadow on the wall!
Like a shadow on the wall!
Treat me like a prisoner,
Treat me like a fool.
Treat me like a loser,
Use me as a tool.
Face me 'til I'm hungry,
Push me in the cold.
Treat me like a criminal,
Just a shadow on the wall!

Treat me like I'm evil,
Freeze me 'til I'm cold.
Beat me 'til I'm feeble,
Grab me 'til I'm old.
Fry me 'til I'm tired,
Push me 'til I fall.
Treat me like a criminal,
Just a shadow on the wall!

Shadow on the wall!
Shadow on the wall!
Like a shadow on the wall!

Nej. Bli inte oroliga nu även om jag sitter med djupa tankar och spelar musik på småtimmarna.
Jag är nykter. Har sovit. Iaf några timmar...

Paradox.
Igår hade jag en sååå bra dag. Massor av frisk luft och motion, möjligtvis lite för lite vila, men det var så härligt att vara ute och få röra mig utan nästan ett enda måste (tackade nej till kvällens sammankomst (corona-rädd..🙄🤞), hade ingen lust att vara social...). Med så mycket aktivitet så att jag blev trött "på riktigt" borde jag ju sova gott!?
Men nej. Jag vaknade redan strax efter ett med Shadow on the wall på högsta volym i skallen. Vända, vrida. Försöka sjunka ner djupt i sängen igen... Äh, bara att ge upp...

Treat me like a prisoner,
Treat me like a fool.
Treat me like a loser,
Use me as a tool.

Vem behandlar en så?
"Master of the puppets" såklart.

80-talet. Jag fastnade visst där. Eller, jag väljer att stanna ett tag och betrakta. Det var där det började. Herregud, jag var ju bara en liten flicka!! Inte kan jag klandra eller bli arg på henne. Hon hittade magi på flaska. Inte kunde hon förstå...

Förlåta för att bli fri, för att kunna gå vidare.

Att leva i skuggan av "den stora hemligheten". Att leva som en skugga. En skugga av vad jag skulle kunna vara.

Okej. Jag var förberedd den här gången. Att bli nykter innebär inte bara att sluta dricka...
Jag behöver kliva ut i ljuset också.
Sattva skrev så bra. Minns inte ordagrant nu. Men man måste ju inte bli som en öppen bok. Det räcker att vara öppen och ärlig med sig själv.

Jag är okej som jag är.
Jag gör så gott jag kan - det räcker bra.

Sedan... Shadow on the wall är ju faktiskt en riktigt bra låt! 😎😍

KRAM!💖💖💖

Anonym26613

Glad påsk! 🐰🌸💚

Jag förstår inte alltid vad som sägs genom lyriken ni skriver, så har varit lite tyst på din tråd. Det verkar Mic göra så bra 💚🌸 Roligt att ni klickar så bra 🙏

Men tänker på öppenheten. Jag tror på det som Torn skrev till oss på Sattvas tråd. Även detta har en naturlig gång. Folk kanske bara vänjer sig vid vår nykterhet. Och saken avdramatiseras för oss. Inget mer på det. Vi låter tiden gå 💚🙏

@Miss Mary Poppins skrev:"Även detta har en naturlig gång. Folk kanske bara vänjer sig vid vår nykterhet. Och saken avdramatiseras för oss."

Precis så är det. Jag var sen med att berätta. Jag anser att jag inte har någon redovisningsplikt för någon. Min äldsta dotter fick veta efter tre månader, därefter fick några andra i släkten veta lagom till midsommar. Först efter 6 månader fick några kompisar veta, efter över ett år fick min mamma veta. Corona har naturligt begränsat ”festligheterna” och jag kör oftast bil så jag har kommit undan att berätta. Nu vid snart 14 månaders nykterhet kan jag utan vidare betänkligheter berätta för random människa att jag har slutat dricka alkohol helt - om tillfället känns rätt. Jag säger att jag mår mycket bättre psykiskt nu när jag inte dricker alkohol. Mer än så behöver ingen veta. Om min samtalspartner börjar prata om det mer kan diskussionen fortsätta, annars inte. Mina fyllesynder behöver absolut ingen veta någonsin.

Glad Påskkram 🐘

Fina fina Soffi! Jag är inte heller någon höjdare på lyrik, men jag förstår andemeningen i det du skriver, tror jag. Tidiga upplevelser som formar oss resten av livet. Tänker igen på det där att vara eller inte vara som en öppen bok. Jag har dolt olika missbruk i alla år (ätstörningar av diverse slag) och inte velat blotta mig. Inte ens när närmsta kollegans dotter fick anorexia för ett par år sedan. Gav en del råd, lyssnade, sådär som nära kollegor gör. Fattar inte att hon inte fattade varför jag kunde träffa så "på pricken" som jag gjorde. Eller så gjorde hon det. Kändes värdefullt att kunna hjälpa i vilket fall.
Tror inte jag kommer vara öppen med varför jag inte dricker. Utåt sett har jag alltid varit väldigt måttlig, eller inte druckit alls, iaf på många år. Ingen kommer ens märka att jag slutat tror jag.
Vi läker o det är det viktigaste!!!💕⚘🌼🌷🌷💪🧚‍♀️

@Miss Mary Poppins @Andrahalvlek @Sattva
Tack!🧡🧡🧡

Att förstå lyrik. Nej, vem gör det? Går det ens? Men det finns så många fina och kloka texter skrivna av en mängd människor. Jag tänker att det står mig fritt att läsa/höra och tolka utifrån mig själv, hitta igenkänning och "förklaringar", klokheter. Ibland kan ju tom samma text ändra betydelse för mig över tid, för att jag förändras. Jag jämför med att titta på en vacker målning. Jag ser hur fint solen lyser ner i gläntan vid sjön, någon annan ser blommorna på ängen en tredje ser flickan som sitter i gräset... Det finns inget att förstå, inget rätt eller fel.
Dock är det lätt att känna gemenskap med den som ser samma sak som jag, det tyder på liknande erfarenheter och tankesätt. Och den som ser något helt annat kan ge mig perspektiv och aha-upplevelser.
Svammel? Ja, kanske. Ofta stjäl jag nog texter som jag tycker uttrycker något som jag själv har svårt att formulera. Sedan får jag väl erkänna att jag gillar att leka med ord och "gåtor" också.. Även om det är ack så frustrerande ibland...

Angående att "berätta", att säga att jag har blivit nykter, så har jag inga problem med det (tror jag) men jag har heller inget behov av det. Jag har dock insett vikten av att våga se själv, för att förstå mig själv och hitta nya sätt att hantera den jag är. Jag tror fortfarande starkt på att en stor del i att jag druckit som jag har gjort beror på att jag inte kan hantera mig själv nykter. Men jag kan lära mig!
Jag behöver inte ens dela speciellt mycket med den som står mig närmast, min gubbe. Han skulle inte förstå - men det spelar ingen roll! Han knorrade lite igår: "Det är inte lika roligt att dricka vin själv, roligare när vi delar". Utan att tänka så hörde jag mig själv säga: "Men då får du väl tänka att vi har samma sak i glasen!"
Jag har ju inga problem med att han dricker vin, så varför ska han ha problem med att jag inte gör det, liksom. Men det behöver jag ju inte skriva honom på näsan.
No big deal.
Jag delar mina tankar kring alkohol och den utveckling av mig själv som jag behöver för att bli fri från den med er istället. För att ni förstår. För att ni kan spegla. Det gör er guld värda!
Gubben är guld på andra sätt.

Jag hade bästa dagen igår! Helt underbar! Jag tillät mig att bara vara - och jag är ju faktiskt en ganska skön människa! För det mesta... om jag är på rätt humör... om jag vill... tror jag.... 😍🤔🙄
Och idag blir det bästa dagen - igen!
Solen strålar från en blå himmel, jag tittar ut på naturen och det är så vackert!!

Kan alla vara bäst?
Javisst!
Alla vi här på forumet är ju bäst!
Så varför inte alla dagar?

Jag är okej som jag är.
Jag gör så gott jag kan - det räcker bra.

Ha en riktigt skön fortsättning på helgen!

KRAM! 💖💖💖

@Soffi Din livsglädje smittar verkligen av sig 😍 Tack för att du är aktiv på forumet! Alla glädjespridare behövs, precis som alla andra behövs. En mix är bäst ❤️

Kram 🐘

Anonym26613

Härligt 🥳🥰
Det är verkligen helt underbart där ute. Och vädret matchar med det vi känner inombords. Massor med hopp och löften om sommar och värme. Älskar känslan av att gå åt rätt håll! 🙏💚🙏💚🙏

Jag läser gärna dina låttexter men ja, det har varit lite för gåtfullt för mig. Men hänger med ganska bra ändå 🤭😅💚

Och nu har solen dykt upp även här där jag bor!!
Bra svarat till din gubbe! Min exman var lite sån när jag åt vegetariskt en period. Han tyckte det inte var lika gott att äta sin grillade köttbit när jag åt nåt grillat vegetariskt. Jag menade att det spelar väl ingen roll vad vi har på våra tallrikar, det är väl att äta tillsammans som är grejen??
Härligt, nu njuter vi resten av denna dag!!😍⚘🌼🌷🌷

@Soffi skrev:"Jag delar mina tankar kring alkohol och den utveckling av mig själv som jag behöver för att bli fri från den med er istället. För att ni förstår. För att ni kan spegla. Det gör er guld värda! ”
Håller sååå mycket med dig om det, samt att kan vi hantera att motparten dricker alkohol får de minsann stå ut med att vi dricker a-fritt! 💪🏼😎
Bra kämpat!
Kram💛💚💛

@Andrahalvlek skrev:"Tack för att du är aktiv på forumet! " Tack själv! 🧡

@Miss Mary Poppins skrev:"Det är verkligen helt underbart där ute." Och härinne! Tack! 🧡

@Sattva skrev:"det är väl att äta tillsammans som är grejen??" Ja, att vara tillsammans, umgås, oavsett vad som finns i glaset eller på tallriken. Absolut! Men, det tog ju lite tid för oss att förstå det ("-jag vill också dricka vin när andra gör det...") så jag kan ju ge andra lite tid att förstå detsamma 😊. 🧡

@Majaela Tack! 🧡

Bästa påsken!! SOM jag verkligen behövde de här dagarna!
Jag trodde ju i fredags att jag ville ta på mig en blommig klänning och "sväva runt" lite. Men det blev inte så.
Blir nästan lite full i skratt. Jag har spenderat nästan hela helgen i - träningskläder!!! 😅😂 Det som funkar bäst vid promenader, träning och för att ta middagslurar. Sol nästan hela helgen och det gör mig så gott, jag blir så glad av att vara ute mycket, röra mig, låta kroppen jobba! Och det gör mig så gott, jag blir så glad av att vara nykter! Gubben har sett minst sagt förundrad ut vid några tillfällen 🤭. För jo, när huvudvärken och tröttheten kommer så är det ner som en pannkaka i sängen en stund, tills jag kan kliva upp och kvittra igen 🐣. Vilken LYX att kunna vila precis när jag behöver det.

Idag är det regn och hård blåst. Det gör inget. Ska jag vara ärlig så känns kroppen lite mör...
Fast... nu medan jag skriver... Har det inte blivit lite revor i molntäcket? Ser lite ljusare ut, kanske solen bryter igenom strax? 🙏🙃
Träningskläder igen? 🤔😁

Undrar lite smått hur det har varit att fira påsk i coola rosa jeans och mintgrön tröja?🤔

Jag är okej som jag är,
Jag gör så gott jag kan - det räcker bra.

KRAM! 💖💖💖

Låter som en jätteskön ledighet! Här också!! Idag är inga planer alls. En vända i skogen med hundarna, planera lite träning etc för kommande veckan, handla. Tänkte plantera lite vårblommor. Tja, det är väl ungefär det. Skönt!! Gör mitt allra bästa att inte tänka på morgondagen=jobb. Det kommer ju oavsett. Min "söndagsångest" har blivit så himla mycket bättre med nykterheten. Förut kom tankar på jobb redan vid denna tiden på söndagar. Låg där o skavde hela dagen. Nu puttar jag bort dem o tänker "idag är jag ledig, har inte betalt för att tänka på jobbet nu". Det går rättså bra faktiskt!!

@Mic skrev:" jag tror definitivt du hade passat fint i ett par coola rosa jeans och mintgrön tröja också ;)"
Javisst, självklart! En skönhet klär i allt! 🙄🤣
Nåja, jag ska inte skratta för mycket. Jag är gammal nog att ha varit med om det förr, att skratta åt det det "nya" modet som jag aldrig skulle klä mig i ... tills jag helt plötsligt går klädd så 😲.
Vi ses väl kanske på semestern i våra nya coola jeans 😉!?

@Sattva skrev:"en jätteskön ledighet! Här också!! Idag är inga planer alls. En vända i skogen"
Ja, så blev gårdagen för mig också 😊. Så skönt! Även om... det blev tre timmar promenad, delvis bokstavligen över stock och sten för att jag tappade bort stigen..., så nu är jag ännu mörare 😏. Blir skönt att åka till jobbet och vila lite 😂.

@Mic skrev:"Tillbaks till framtiden :)"
Ja. De orden slår an något hos mig idag. Jag tror egentligen inte att det låg något bakom dem när de skrevs, men..

Nu kan jag inte låta bli att göra en liten utsvävning om hur svårt det kan vara att göra sig förstådd i ett "samtal" enbart i skrift, när man inte har tillgång till tonfall och kroppsspråk. När läsaren läser in något annat, "hoppar över" ord, tolkar utifrån sig själv och stundens sinnesstämning. Missförstånd (?) som leder till stormig diskussion.
Det var ledsamt att läsa här på forumet igår em. Någon som tror att det är mycket svårt att kunna dricka måttligt efter bara en månads helnykterhet. En annan som tolkar det som att det inte alls går att lära sig dricka måttligt och kontrollerat... Det var så jag läste det.
Jag ska inte ge mig in i diskussionen. Påminner bara mig själv om hur lätt det kan bli "fel" även om man menar väl. Det finns många stigar i skogen! Vi måste inte följa samma stig, vi kan hitta hem i alla fall - och vi bor inte i samma hus allihop. Samtidigt kan vi absolut hjälpa varandra med kompassriktning och skavsårsplåster när det behövs.

Tillbaka till "Tillbaks till framtiden".
Jag har ju varit på besök i forntiden nu i helgen. Jag som sällan är där för det blir så "sörjigt", som helst packar ihop det som varit och lägger undan det, lämnar bakom mig. Jag tror jag börjar inse att det inte är bra att ha det liggande i förrådet, bättre att gå igenom allt, ta vara på erfarenheterna och köra resten till tippen.
Vårstädning påbörjad.
Men, det är inte heller bra att, som jag ofta gör, leva i framtiden. Alltid på väg, oro över om det verkligen blir bra, om jag verkligen gör rätt.
Här och nu. Här och nu gör jag ju alltid så gott jag kan. Här kan jag dessutom vara och inte bara göra. Det ger tillförsikt och hoppfullhet inför framtiden.
Tror jag skrivit tidigare om skylten som finns längs stigen mitt ute i skogen en bit härifrån och som lyder: "Det kommer bli bra".
Ja, det kommer bli bra!

Jag är okej som jag är.
Jag gör så gott jag kan - det räcker bra.

Bara fyra dagar kvar... 😁😎

KRAM! 💖💖💖

God morgon!
Undrade just var ditt morgonprat var☺. Tänkvärt o läsvärt som alltid!
Rensa ut gammalt skräp tror jag också är bra, lite i taget...
Japp, bara 4 dagar kvar! Kollade just kalendern o konstaterade att det är 5 veckor till kristi himmelsfärd o nästa längre ledighet. Min kollega o jag brukar skoja om att vi dammsuger kalendern på möjliga smarta semesterdagar att ta ut😇
Ha en fin tisdag😍⚘🌼🌷🧚‍♀️

Godmorgon!
Forntiden gör sig påmind här också ibland nu. Det är väl så det ska vara. Behöver nog bearbeta lite saker.

Har tillbringat mycket tid med att hålla kvar min mamma ”här och nu”. Hon har en tendens att oroa sig för allt möjligt. På sätt och vis är det bra, det är ju alltid lite lättare att se problemen hos nån annan.
Vi lyckades så bra så det blev inte riktigt den söndagsmiddag som planerats eftersom den krävde ett par timmar i ugnen och det hade blivit lite sent. Men, men det funkar ju med påskbordsrester också.
Jag har funderat mycket på det där med oro för om det blir rätt och bra. Förra året började vi göra. Jättestora projekt som tog mycket tid och måste bli klara. Det har låtit som om du har jobbat på lite så ibland också. Den här sommaren får bli lagom tänker jag. Lät som om du hade en utmärkt strategi med göra och vila. Angående oro om det blir rätt och bra så blir jag galen av det. Jag är också sån och alla omkring mig. Men det tar så mycket energi. Tillfredsställelsen i att bli klar är dock för mig större än de småsaker som blir fel. Så nu gör jag det jag vill. Om man tittar på allt som andra har gjort så är det ju sällan perfekt. Good enough får det bli för mig också. Det är så man lär sig (och genom youtube).
Ha en fin tisdag!