Härlig läsning!!! Jag tänker att våra tankar om vin inte längre är farliga. De leder inte till ett robotbeteende där inköp eller ta ett glas är följden. Jag får också tankar ibland, men nästa tanke är alltid "nej det går inte, jag vill inte". Och det handlar ju alltid eg om ett mentalt eller fysiskt behov!
Vi läker!!!
Ha en underbar söndag! 😍🌷🌼⚘

@Soffi skrev:"Jag tänkte -Det har ju varit en så bra dag. Jag kan ju dricka vin med gubben ikväll. Vad hindrar mig - ingenting egentligen..."

Den fällan är så lurig. Den kommer oftast i dagern när man har lämnat ”skräckbilden” av sitt fylleslag en bit bort. Några månader bort. Det finns bara ett sätt att undvika den fällan - aldrig börja förhandla med alkoholdjävulen. Ryta ”NEJ” direkt! Hur hungrig man än är. Eller stå på huvudet två minuter innan man får dricka 😉

Kram 🐘

@Soffi skrev:"Lite nya låtar på listan vill jag ju också ha! Som står för "NU". Tips, någon???"

Vet ju inte alls din musiksmak, men här kommer ett gäng låtar som jag har på min nyktra låtlista:

”Så gott att må gott igen” med Peter Le Marc
”En sång till livet ” ur musikalen Såsom i himmelen
”Lev nu dö sen” med Miss Li (och givetvis är det alkoholfritt i glaset!)
”En stund på jorden”med Laleh
”Gabriellas sång” med Helen Sjöholm
”Din tid kommer” med Håkan Hellström (Otto Knows remix)
”Det kommer en tid” med Linnea Henriksson

Bara svenska låtar 🤔 Ja, det svenska språket är tydligen viktigt för mig. (Jag sjunger med också 😍 Jag har enorm abstinens efter min kör, så att sjunga med är viktigt för mig.) Jag lyssnar inte på engelska texter på samma sätt, de svischar bara förbi som en del av musiken.

Kram 🐘

Anonym26613

Tack alla för musiktips 🙏💚

Ingen hos mig dricker vin. Det finns en flaska cider i kylskåpet men sonen kommer nog dricka upp den ikväll. Jag är osäker om jag hade klarar mig så väl om någon varje helg hade druckit runt mig. Imponerad av din styrka Soffi ❤💪🌸

Det ordnar sig. Jag funkar kanske inte helt som andra - men det gör inget!
Ja, så går morgonens tankar 😊😊😊.

@Sattva Ja, vi läker! 🙏🧡

@Andrahalvlek Ja, luriga fällor. Jag vet att de kommer. Dumt att bli kaxig. Men jag är såå nöjd att "Jag är hungrig" kom som en automatisk tanke, att jag inte behövde bry mig om att ens besvara det dumma "dricka vin?". Jag tror att det innebär att jag faktiskt börjar känna vad kroppen behöver och lyssnar mindre till vad huvudet tror att jag behöver. Arbetet leder framåt 😄. Nej, inte arbetet med att lära mig stå på huvudet, det vore korkat av mig att lära mig 😉😉😉.
Tack för låttips! Jag ska lyssna och känna in. Gillar också många svenska låtar och artister men kan blanda lite med nordiska språk (nej inte finska 🥴) och engelska. Kan också sjunga med om texten talar till mig, men bara när jag är ensam för jag är totalt omusikalisk. Eller.... jag är jättekänslig för när det låter falskt men helt oförmögen att hitta rätt ton själv. Nåja, jag kan uppskatta vackra tavlor också utan att vara duktig på att måla.

@Miss Mary Poppins Styrka att inte dricka vin när andra i närheten gör det? Njae. Jag har förstått hur svag jag är. Att jag inte vill dricka som "normala" människor. Jag ser ingen mening med att ta ett eller ett par glas, ska jag ha så ska jag ha mycket! Och den svagheten vill jag ju inte visa. Att begränsa, vilket jag gjort tidigare i sällskap, tar massor av energi, och jag är ju svag. Alltså är det ganska lätt att låta bli 😅.

Att kämpa med sig själv i stället för emot...
Jag har gett upp kampen på fler områden. Förutom att ge upp kampen att "dricka måttligt" så gav jag upp kampen mot godiset förra helgen.
Jag får äta precis så mycket jag vill 😜😋😋! Ser till så att jag har riktigt gott godis hemma, kvalitetschoklad och lyx.
Resultat: Jag har gått ner 1,5 kg av mina "nykterhetskilon" på bara en vecka 😁🤩😍. Äter helt enkelt mindre godis när jag får, behöver inte döva något dåligt samvete med ännu mera godis.
Sömnen bidrar nog också, den har blivit bättre även om jag inte är "nöjd" än - är inte pigg och utvilad än på dagarna. Men är iaf inte så trött hela tiden att jag stoppar i mig en massa onyttigt titt som tätt för att få energi.
Jag har laborerat lite mer nu när jag kan logga sömnen. Jag sover inte bara mer utan med bättre sömnkvalitet om jag ger efter och förskjuter dygnet "år fel håll" vilket jag alltid har haft en tendens att göra.
När jag försöker hålla mig uppe på kvällen och lägga mig först i "normal" tid får jag kort sömntid, ett jättemärkligt sömnmönster och dålig återhämtning, hög puls och typ ingen REM...
Igår gick jag och la mig redan kl 19 för att jag var så trött. Har då fått nästan 7 timmar sömn med bra kvalitet!!!
Bara att ge upp kampen där också. Jag har ingen normal dygnsrytm.
Men det ordnar sig! 😊
Tänker på vad Anders Hanssen sa om att individuella skillnader i dygnsrytm blir mer uttalade om man är mycket ensam och/eller inte ute så mycket i naturen. När vi "lever i flock" och får mycket naturligt ljus så synkar vi ihop oss.
Inte konstigt alltså om jag blir "extrem". Corona-ensam och med inomhus jobb... Tur att jag iaf har en utomhus-hobby och att kvällarna blir ljusare för varje dag nu 😊.

Jag är okej som jag är.
Jag gör så gott jag kan - det räcker bra.

Nu startar tionde nyktra måndagen - inte illa!!!

KRAM! 💖💖💖

God morgon!
Vad skönt med 7 timmars kvalitetssömn! Själv har jag sovit kasst inatt. Vaknat mycket, legat vaken...Bara att hålla tummarna att det blir bättre inatt!
Tror också att det kan fungera som för dig med godiset. Ha ha, vi väljer helt olika strategier kring detta fadt vi vill uppnå liknande resultat, dvs må så bra vi kan! Sånt tycker jag är så spännande. Och lärorikt. Det ÄR verkligen individuella lösningar som gäller! Spännande också det där med Anders Hansen o att man blir mer extrem i sina individuella tendenser om man inte lever i "flock". Ganska logiskt iof.
Ha en fin måndag!!!😍⚘🌼🌷

Meditation. Det tog emot såååå mycket innan jag kom igång med det. Ville inte känna, ville inte vara i mig själv, min kropp.
Nu. Borde jag meditera en kort stund?
Det är så många tankar som snurrar.
Jag klev upp vid 2:45. Vaken, pigg och mådde bra.
Nu är jag sen - igen... På grund av att jag är så trött att huvudet "domnar" och känns tungt och jag mår illa 🤢. Tankarna snurrar.
Min gubbe tycker ibland att jag är överkänslig, jag vet det även om han aldrig har sagt det på något dumt/elakt sätt. Han är omtänksam. Igår när vi pratade sa han apropå ingenting "-Ditt jobb, inte ens jag skulle må bra av att ha det så..."
Det är okej. Just här och nu kan jag inte göra något åt det. Men på sikt kommer jag att veta vad jag ska göra för att nå balans.
Jag är okej som jag är.
Det blev ett konstigt inlägg idag, men..
Jag gör så gott jag kan - det räcker bra.

KRAM! 🌻🌻🌻

PS. Tack Sattva!

Vad härligt att du kommit igång med meditation! Det behöver inte vara på något särskilt sätt. Bara att man är i nuet, blickar inåt. Upplever utan att döma, med nyfikenhet. Jag är absolut ingen "bra" meditatör ( kan man säga så), men har mer o mer upptäckt hur skönt det är. Andra halvlek är nog mer van!
Förstår att du är trött när det är dags att börja jobba. Kan du ta en tupplur innan du åker tro? Eller yoga nidra, djupavslappning. Det sägs att typ 20-30 min yoga nidra motsvarar flera timmars sömn för hjärnan. Finns på youtube bla. Hm, vore nåt för mig ju!!
Tids nog kommer du veta hur du ska göra med jobbet. Tills dess, håll mental distans....
Kram!!!😍⚘🌼🌼🌷

Låter som du har en klok gubbe, Soffi!
Ska slänga in ett till låttips till dig som jag använt när jag tycker att ledningen har haft för höga krav på prestation. ”Staten och kapitalet” den punkiga versionen med Ebba Grön som är så arg. Jag fastnar på olika strofer i musik och just här: ”men det är inte de som ror, som ror så att svetten lackar”.
Tänker på det du skrev häromdagen om långsamma möten, dålig organisation och ett inte så uppmuntrande klimat. Det låter som om det är just så hos er. Det är svårt att prestera på topp i en sån miljö... eller det är svårt att tycka att man presterar på topp kanske. Nu vet jag inte om det är så, men om det stämmer, in med lite punk, ut med lite ilska. Du gör så gott du kan och det räcker bra!
Jag har det lite tufft med ”här och nu” just nu. Många saker som dyker upp på jobbet, som gör det svårplanerat och stressfylld. Tänker att det blir så i omgångar och att det går över. För det gör det. Men det är lite svårt ibland att vara nöjd när man inte hinner det man planerat. När man är en sån som inte dricker får man vila ut det istället.
Ha en fin dag!

@Sattva Tack! Yoga nidra ska jag absolut kolla upp, lite "expresssömn" är ju inte fel 😉🙄, jag menar vid sidan om ordentlig nattsömn när jag får den 😅.
Men framför allt tack för "håll mental distans"! Den tar jag verkligen med mig!😂😍

@Sisyfos Tack! Det är klart att jag ska ha lite punk också!!🤩 ...ror så att svetten lackar... ja, fast... nu sitter jag mest med åran i hand känns det som. "Bränd" av att riktningen ändras varje dag, ibland flera gånger. Tittar förundrat på de andra roddarna - alla vispar på sitt sätt åt olika håll. Vad förväntas jag göra med min åra tro?😫🤔 Om jag sjunger lite kanske? Min sångröst, kan den ge dem en hint om hur ostämt och falskt allt är? 🤣🤣🤣 Finns inget som inte kan användas till något positivt!!😜😜

Strax dags att åka och idag känner jag mig positiv på ett "Foten i kläm? -Jajjamensan!"-sätt.
Tänk, jag tror det beror på att jag är en sån som inte dricker.
Tänk om jag druckit den "ordinarie" flaskan vin igår, lätt luddig i skallen nu, ångest över om det verkligen är ok att köra bil vid 5-6-tiden även om det "borde" vara det... Plus ångest över ett 🤬🤬🤬-jobb. FY!!
Nu kan jag ge mig iväg helt utan ångest. Det ornar sig, allt ordnar sig.
I eftermiddag när jag kommer hem ska jag nog ta en långpromenad, det blir skönt. Kanske dags att förnya blombuketten på soffbordet också.
Sedan jag nyktrade till så ger jag mig själv blommor VARJE vecka, ibland två buketter 😲🥰🥰🥰

Kram! 💐💐💐

Hoppas din dag blir lika bra som det låter som att din morgon varit!! Är så jäkla nyfiken på vad det är för arbetsplats! Alla vispar med sina åror lite planlöst....Hade faktiskt Sisyfos punklåt med i tankarna igår. I min organisation är det verkligen ingen förankring i verkligheten från den högre ledningen...Men jag kör mental distans så mycket jag kan. Jag vill ha o behöver energin till annat!
Visst är det underbart att vakna o veta att man är helt spiknykter! Håller med!! Och för mig blir det också att jag får en djupare kontakt inåt, med mig själv. Om jag inte mår bra fysiskt eller mentalt så kan jag inte hänvisa det till alkoholen, utan har nu möjlighet att känna efter vad som verkligen pågår. Jättevärdefullt!!
Låter skönt med en promenad i eftermiddag! Njut!!!😍⚘🌼🌷

@Sattva skrev:" Eller yoga nidra, djupavslappning. Det sägs att typ 20-30 min yoga nidra motsvarar flera timmars sömn för hjärnan. Finns på youtube bla. Hm, vore nåt för mig ju”

Kan inte låta bli att dra lite på munnen över den reflektionen. Jag har så lätt att vara klok i andras trådar (tycker jag själv) . I praktiken däremot, det är där jag försöker jobba nu. Ack så krångligt det är att leva klokt.

Jag blir också nyfiken på din arbetsplats och hoppas att det inte är mina skattepengar som används så vårdslöst. sinnesrobönen, ha den nära till hands. Fast det låter tråkigt tycker jag. Älskar farten man får när alla ror åt samma håll. Kanske har det blivit så på min arbetsplats. Vi har nog åtminstone fått en som där som styr gladiotorskeppet. En väldigt bra början. Under de år som vi vispat har jag bestämt mig för min riktning i alla fall. Det är bara där man kan börja. ”Mental distans” är bra och nödvändigt i såna lägen, men det är svårt om man faktiskt är en engagerad person som vill något - och det är ju ingen dålig egenskap.
Ha en fin dag!

Tack Sattva och Sisyfos!
Ser nu att "vispa med årorna" kan missförstås som inkompetens. Så är det inte alls, alla är duktiga på det de gör, det är samordningen som brister. Pågående omorganisation underlättar ju inte...
Men luuugn! Vi betalas inte med skattepengar 😅.
@Sisyfos skrev:"Älskar farten man får när alla ror åt samma håll." Huvudet på spiken! Det är nog därför jag blir frustrerad 💡, mer än kollegorna verkar vara 🤔.

Kram🧡

Igår var en bra dag! Faktiskt!
Jag fick gjort det jag tänkt på jobbet och jag fick min promenad på em/kvällen. Tröskeln var hög för att ta den där promenaden, jag visste inte hur lång tid det skulle ta att gå den nya slingan som jag ville gå och det var halv storm ute... Men så tänkte jag att va' f*n, jag får väl vända om det blir risk för att blåsa bort.
Vinden mojande strax efter jag kom ut och slingan var precis lagom lång. Sååå skönt!

Men... Som jag skrivit tidigare... Jag är inne i någon bearbetningsprocess. Den är ganska tuff.
För några år sedan såg jag en film "Kvinnan på tåget". Ingen superrulle, men jag kommer ihåg att jag identifierade mig ganska starkt med kvinnan. Hon var alkoholiserad men bestämmer sig för att sluta dricka för att hon måste börja minnas... Ja, det fanns ännu fler beröringspunkter mellan mig och kvinnan..
Bilder från den filmen har dykt upp senaste dagarna. Från "ingenstans", det var ju som sagt länge sedan jag såg den, hade typ glömt den.
Vid sidan av jobbiga minnen blir jag också sentimental. Gårdagens ledmotiv var Anastacia - Welcome to My Truth. Den texten...
I natt har jag sovit uselt. Vaknat så många gånger. Nya "märkliga" tankar varje gång jag vaknat. Eller, nej, inte märkliga egentligen, mer vad kom det här ifrån? Fast vid närmare eftertanke så vet jag ju... Oj vad min hjärna håller på att bearbeta när jag sover!
Ledin tex. Gillar jag ens hans låtar mer än på ett "de är väl bra" sätt när de skvalar i bakgrunden. Nu kunde jag tydligen stora delar av texten till iaf en låt. Mitt i natten fastän det var flera år sedan jag hörde den.

Nu är jag helt slut, ont i huvudet och groggy. Mår 🤯🤢😰🥵.

Och just idag...
Idag när jag "måste" vara på topp, visa mig skärpt, ha 100% koll.
Nåja, jag får göra så gott jag kan, mer kan jag ju inte göra...
Borde kanske fixa mig lite extra? Snygga kläder och smink? Tror inte jag behöver hela skyddsmunderingen vid mötet...
Eller... ser det ännu värre ut? Blir det uppenbart att jag bara försöker skyla över hur jag mår?
Munskydd och make up.. hur funkar det?

Okej. Börjar med Ipren och en dusch. Nu är jag sen också...
Sedan kanske jag klarar "det stora" klädbeslutet. För kläder ska jag ha iaf, det blir nog bäst...

Herregud vilken morgon!
Men...
Jag är okej som jag är.
Jag gör så gott jag kan - det räcker bra.

Kram!
(Wish me luck..)

Det gick bra på jobbet idag! Jag är en stjärna⭐!
Jag tackar för lyckönskning och Annabell för stjärnstatus - ni gjorde mig glad 😊.
Så måste jag tacka mig själv också för att jag är alkis, dvs tränad i att dölja hur jag egentligen mår, och för att jag är nykter och äntligen kan ha koll på riktigt och lita på mig själv även om jag är trött.

Nu är jag sååå värd att unna mig ...
... en mysstund i soffan framför brasan och bara få koppla av med en kopp te och ett par lyxiga chokladpraliner 🥰.

Kram! 💖

Vad skönt att dagen gick bra! Har också en massa flashbacks. För mig från tiden före jag träffade barnens pappa. Jättelängesen!
Det är nog bra att bearbeta.
Ha en fin kväll!!😍⚘🌼🌷

Hello darkness, my old friend,
I've come to talk with you again,
Because a vision softly creeping,
Left its seeds while I was sleeping,
And the vision that was planted in my brain
Still remains
Within the sound of silence.

Någon som har missat Todd Hoffmans cover på Sound of Silence? Den är "outstanding"!!
🤔 hittar inget bra ord på svenska för "outstanding" ... enastående, ja, absolut! Men...
Det är så ofta jag inte hittar ord. Speciellt inte nu. Ord som kan beskriva vad jag känner, vad som händer. Jag "stjäl" friskt ur dikter, låttexter och filmer. Allt blandas högt och lågt.
För det är så det kommer till mig. Mitt undermedvetnas sätt att nå fram till mig? För att jag saknar förmåga att formulera mig? För att avdramatisera?
Jag vet inte.
Ett snack med gamla vännen mörkret. Om jag är nedstämd idag?
Inte alls! Jag är lycklig! En sådan där stilla porlande lycka.
Små frön som slår rot inom mig.
Flera av er här på forumet har sått frön, vårdar och vattnar, ska snart plantera ut. Det är lycka, att se något växa sig stort och vackert.
Jag har det inom mig 😊.

@Sattva Tack! Flashbacks från "jättelängesen". Ja, typ från hela livet!
Jag tror jag jämnar ut myllan, gödslar med askan, ger så goda förutsättningar jag kan för det nya att växa. Om jag stannar i metaforen att så frön. 🌱

@Mic Jag blir så glad att höra att du mår bra! Räcker så?
Vi säger så!
Kram!

@Miss Mary Poppins skrev:"Du är bäst 🌸❤🥳"
Tack! VI är bäst! 🌸💗🌸

Jag är okej som jag är.
Jag gör så gott jag kan - det räcker bra.

Disigt, nästan lite regntungt, men alldeles stilla ute idag.
Kanske? Jo, jag tror att det är en perfekt dag för en morgonpromenad!!

Kram!🌷🌷🌷

Raskt tempo, långa steg.
Börja andas, vidga bröstet.
Diset lättar.
Benen går. Räta på ryggen, ingen ansträngning, axlarna sjunker bakåt nedåt. Hjärtat slår.
Bäckar porlar. Tallar och fuktig mylla doftar ljuvligt. Molnen spricker. Solen strålar!
Blundar en stund med solen i ansiktet medan benen fortsätter gå. Jag är trygg.
Raskt tempo, långa steg. Inte för att jag har bråttom utan för att jag lever, jag är full av liv och mår bra!!

Det är dit de leder, de små, små stegen en dag i taget mot nykterheten.

Tacksam. Lycklig.

@Soffi skrev:"Raskt tempo, långa steg. Inte för att jag har bråttom utan för att jag lever, jag är full av liv och mår bra!!"

Blir så glad över din glädje ❤️ För din skull och för hela forumets skull. Din glädje smittar verkligen.

Kram 🐘