Har läst på detta forum under flera år väl medveten om att jag har problem och att jag utvecklat dessa problem genom att hälla i mig alkohol för att döva ångesten. Gjort flera försök att begränsa och reglera intaget men i likhet med många här misslyckats. Har tagit hjälp av beroendevården och är nu på dag 17. Mina värden är tack och lov fortsatt bra vilket är helt otroligt. Jag har ännu inte tagit beslut om att aldrig mer dricka alkohol det får komma i ett senare skede, jag har bestämt mig för att inte dricka på åtminstone tre månader och därefter fattar jag ett nytt beslut. Nu har jag förvisso fått antabus vilket gör att jag inte kan dricka vilket är underbart. Jag mår så mycket bättre och känner tillförsikt. Jag har börjat jobba med mig själv och min ångest vilket kommer att vara min prio då jag är övertygad om att min ångest och låga självkänsla etc. är roten till mina missbruk och flyktbeteenden. Har även lidit av anorexia/bulimi vilket inte är ovanligt hos kvinnor med alkoholproblem. Genom att läsa här på forumet vet jag att jag inte är ensam och det är tack vara forumet jag vågat söka hjälp och fronta mina problem även om jag skäms över att jag dricker (ofta och mycket) i smyg för att döva/koppla ned/slippa tänka/få ro i själen. Har de senaste åren inte vågat gå på hälsokoll via jobbet då jag varit rädd att mina värden skulle vara förhöjda och därmed på så sätt avslöjas.... Jag har valt att backa tillbaka från stupet för annars hade avgrunden öppnat sig och jag behöver all hjälp jag få för att inte falla tillbaka.

Anonym26613

Läst här flera år utan egen tråd? Respekt! Vi är många med lång startsträcka ser jag (genomsnitt 6 år läste jag). Så grattis till 17 dagar! ?? Känner likadant och nu på dag 33. Tycker jag även ser annorlunda ut. Inte bara känner. Varje dag blir bättre och bättre...
Frihet från A löser inte allt, men nu när jag har slutat flera gånger och tex varit nykter just 3 månader par gånger, så vet jag att livet är bara så mycket enklare utan A.
Så var stolt över dig och ditt beslut. Du kommer inte ångra dig ?????

Ja, min startsträcka till att skriva här har varit lång och jag har många misslyckade försök med att begränsa/sluta smygdricka.i bagaget. Vad är då annorlunda denna gång? Jo, att jag sökt hjälp och börjat skriva här då jag insett att jag inte kommer klara en återgång till ett nyktert leverne på egen hand eller rättare sagt varför göra det svårare när det faktiskt finns hjälp och stöttning att få. Jag är dock medveten om att det är jag som måste vara beslutsam och hålla i och att aldrig ta första glaset/förankra mig själv i att ta en dag i taget. Tankar på alkohol upptar dessvärre mycket tid även om det minskat sedan de första dagarna, men jag är fast besluten av att det bara ska stanna vid tankar.

@Majaela, tack för omtanken, blev så glad och känner nu att jag vill skriva mer här på detta fina forum som jag läser varje dag. Idag är dag 72 utan A och tankarna på A är mindre intensiva nu och handlar för det mesta inte om sug här och nu. Jag mår så mycket bättre rent fysiskt och min make har uppmärksammat att min hy blivit klarare och konturerna skarpare och att jag helt enkelt ser fräsch ut. Jag känner själv att jag numera går med stolta steg genom livet - jag har ju inget att dölja längre (jo det har jag ju iof eftersom det endast är maken som vet mina problem med alkoholen och så vill jag att det ska förbli). Någonting som faktiskt blivet sämre sedan jag slutade dricka A är att mitt minne i princip är obefintligt men jag tror att det kan bero på att jag under lång tid kämpade med att trots alkoholintag aldrig glömma något/alltid vara uppdaterad. Är det flera som märkt av detta?

@Ny dag, jag förstår att du är stolt! 72 dagar är lååång tid. Själv är jag bara på 23, och det känns som jag varit nykter längre. Jag har med ett förflutet i Bulimi, var väldigt fixerad vid vikt och mat under flera år.
Visst är det skönt att slippa smygandet. Hur planerar du fortsättningen på din resa?
Angående minnet tycker jag mitt har blivit lite bättre. Du kanske är i en avslappningsfas just nu när du inte behöver anstränga dig?
Äter du järn och vitaminer. Jag har beställt blutsaft från apoteket, samt kombinerar det med magnesium, B-vitaminer och gurkmeja.
Läs lite om det om du inte redan har gjort det.
🌺🌷🌺

Härligt att läsa! Känner igen mig i att njuta av att inte ha något att dölja. Har inte heller berättat för så många, men vartefter tiden går så känns det mindre dramatiskt att jag drack för mycket under en period. Det hör mer och mer till det förflutna.

Stolt dag 73!
Hej! Vi är på samma dag 😊.
Jag känner igen mig i det där med minnet om det är korttidsminnet du menar. "-Ja just det, det var ju det jag skulle göra också....😕🙄". (Minnen från "typ hela livet" har däremot börjat vakna.)
Jag kämpar iofs fortfarande med att få till sömnen och är ständigt trött, vilket påverkar, men jag tror också att det ligger något i det du skrev att jag slappnat av och kämpar inte lika förtvivlat längre med att inte missa något i syfte att dölja fylla/bakfylla.
Något som gläder mig mycket dock är just att "gå med stolta steg genom livet" som du beskrev att du också gör. Jag är mer rakryggad nu både fysiskt och psykiskt. Hållningen är just stolt men ödmjuk och jag kan säga ärligt "förlåt, jag glömde..", det är (i princip) slut med ständiga bortförklaringar/lögner.

Kram!

Kaffetanten88

Hej! Dag 73 för dig idag då! Grattis. Jag har också förflutet med ångest och depression. Hade problem med anorexia och bulemi förr med. Även hetsätning. Nu har jag medicin mot just hetsätningen. Den hjälper mot den, depressionen och lite mot ångesten faktiskt. Nykter i över 3 månader nu. Går också på antabus. ☺️ Välkommen hit!

Passerat dag 90 och alltså inte bedövat mig med alkohol på tre månader! Idag skiner solen och jag med den och när jag tänker tillbaka på hur jag mådde vid denna tidpunkt ifjol får jag nästan panik för jag vill aldrig må så dåligt igen. Nästa delmål blir 100 dagar!

Soffi - visst är vi på samma dag ff?

Anonym26613

Grattis till 3 månader 💚🥳 Bra jobbat!! 10 dagar till nästa mål!
Har du börjat fundera på hur livet blir sedan? Kan du identifiera dig själv som "en som inte dricker"?

❤🌸❤

@Miss Mary Poppins Tack🙏! Jo, jag har funderat mycket på framtiden, just nu tar jag en dag i taget men visst är det så att tankar på att dricka alkohol i framtiden finns kvar men också att inte dricka alls för jag mår ju så mycket bättre utan alkohol. Både fysiskt och psykiskt. I alla fall kommer jag hänga kvar här för detta forum är fantastiskt. Jag skulle vilja skriva mer men är som så många andra här rädd för att bli avslöjad då det endast är min make som vet om mina problem (även om han inte är insatt i själva omfattningen av mitt intag......). Men jag måste erkänna att du är en av dem som jag följer och beundrar👍🤩

Anonym26613

@Ny dag Men tack !! Så roligt att du hittar inspiration från min tråd 🙏💚 Så snällt av dig ❤ Helt okej att inte avslöja för mycket. Jag är inte heller så öppen och utelämnar saker som kan leda till att jag blir avslöjad. När man kommer från ett mindre ställe så blir man lätt försiktig. 😊👍💚

@Ny dag Så fint att jag har inspirerat dig ❤️ Även om du inte stänger dörren helt till att dricka framöver så kanske du kan fortsätta vara nykter ett tag till? Det händer väldigt mycket månad 4-7. Ens mindset ändras för varje månad.

Med tiden blir man mer och mer stolt, och till slut bryr man sig inte om ifall man eventuellt blir igenkänd eller inte. Blir man igenkänd här på forumet så har ju den andra parten också en anledning att hänga här. Jag blir lite mer öppen för varje månad, och faktiskt har jag IRL hjälpt en första person litegrann genom att berätta om att jag själv har slutat dricka och hur dåligt jag har mått av det.

Kram 🐘

@Andrahalvlek
Tack 🙏! Fantastiskt att du också hjälpt en person IRL.
Livet utan alkohol typ varje dag är så mycket bättre och härligare men fortfarande finns tankar på att kunna dricka normalt i framtiden men inte nu! Fortsätter dock på den inslagna vägen och skjuter upp tanken på ett socialt drickande. Jag tar en dag i sänder men siktar på en vit månad också i maj.

Omtag! Jag ger mig inte! Är idag på min femte alkoholfria dag! En liten uppdatering sedan sist… Fortsatte min nyktra resa ett par månader till och kände mig 💪 i min nya nykterhet, sedan tillät jag mig dricka vin vid middagar och med sällskap vilket gick finfint till att börja med, drack 2-3 glas (dock ville jag innerst inne ha mycket mer). Detta höll i sig över sommaren men när hösten kom blev jag liksom låg och smådeppig, kände mig inte utvilad trots lång semester och sedan kan ni nog räkna ut resten… Supersnabbt tillbaka i gamla vanor med ångest, eskalerande smygdrickande, ökad tolerans osv. Det dröjde såklart inte länge förrän jag trillade dit igenom med att dricka i princip varje dag…. Och för att göra det än värre har jag stuckit huvudet i sanden och inte vågat kontakta vården som varit helt fantastiska för jag känner sån skam och förakt för mig själv. Jag ska göra det nästa vecka förutsatt att jag håller mig fortsatt nykter vilket jag ska då det inte kommer finnas tillgång till A dit jag och familjen är på väg nu! Jag är rädd för att mina värden är sämre än för ett år sedan men försöker intala mig att jag faktiskt druckit mycket mindre under förra än åren dessförinnan. 🙏!
Jag har som mål att inte dricka tills vidare dvs alkoholfri och ska när jag fått kläm på det flytta min tråd dit men vill ändå fortsätta i denna tråd för att aldrig glömma och inte försätta mig mig i samma situation en gång till… Jag försöker ta en dag i taget, har dessa fem dagar ägnat all vaken ledig idag men tid till att läsa och lära mig allt om hjärnan och hur alkoholens påverkan, tittat massor på youtube, lyssnat till Craig Beck och börjat analysera mig själv och vad jag behöver göra för lyckas denna gång. Jag tror på faktametoden och att jag i kombination med vilja och behandling samt stöd och peppning här ska klara detta till slut! En dag i taget och aldrig ta första glaset! Jag kommer kanske inte skriva ✍️ varje dag men vill dokumentera för att aldrig glömma.