Kom igen nu!

Har sedan september förra året varit mer eller mindre övertygad om att jag både vill och bör lägga ner det här med alkohol. Klipper med alkoholbeteendet då och då i en vecka eller två, och upplever då i överlag en påtaglig lättnad och förnöjsamhet, men är sedan förbluffande snabb på att ”tacka ja till mig själv” när jag plötsligt bjuder in mig själv till att börja om igen?! Och då håller jag igång var och varannan dag igen en stund. Blir galen på detta!!

Har läst i det närmaste alla trådar i detta forum och igenkänning med många är naturligtvis enorm. Är brutalt avundsjuk på (och imponerad av) er som håller över tid och grunnar på vad som skiljer mig och min typ av beslutsamhet från er...? Hur i h-vete kan jag låta mig själv dricka igen, lite hastigt och lustigt, när jag några dagar/några veckor innan är så sagolikt säker (gång på gång) på att det fan räcker nu! Det är inte inte värt det! Alls!!

Både mängd och frekvens är oroväckande och osunt, även om själva dryckestillfällena inte medför några direkt negativa upplevelser eller tokigheter. Slutar dricka ”i tid” (men har då eg druckit för mkt), gör inga märkliga eller oöverlagda handlingar och har aldrig typ somnat i soffan eller lagt mig utan att tvätta mig o borsta tänderna. Men dagen efter - skjut mig stenhårt alltså... Så vidrigt... Ångest och ofattbart dåligt mående på alla fronter. Om jag har druckit tex tors-lör (aldrig dagtid), blir det en ackumulerad vansinnes-baksmälla/abstinenskänsla som jag hatar och inte kan stå ut med!

Mitt liv är ganska intensivt och jag vet att jag oftast ”bjuder in mig själv till dryckestillfällen” när jag är lite överbelastad och samtidigt speedad och trött. Jag blir då stormglad när jag plötsligt kommer på att ”nämen nu tar vi och piffar upp den här aftonen med vin o bubbel!” ”JAPP” säger jag då DIREKT och tveklöst till mig själv utan att vara ett dugg intresserad av att identifiera något i HALT-modellen (som jag lärt mig om här 😊), eller att ”spela hela filmen”. Där och då vill jag inte hjälpa mig själv till en mental punkt där jag inte vill styra upp en festlighet, så att säga... Jag skiter då fullständigt i att jag typ några dagar/veckor innan fattat ett högst rimligt och klokt beslut att ge fan i att dricka, av den enkla anledningen att det definitivt inte är värt det.

Har som sagt läst här en längre tid och nu skriver jag mitt första inlägg, för att utforska om det kan vara medverkan här, som är en faktor som skiljer mig och min typ av beslutsamhet från er som finns här och som håller över tid 🙂.

Hej förresten 😊! Jag heter (inte 😅) Annabell, jag är 42 år och har ett jättebra liv med superfina relationer till barn och familj (lever utan partner), ett jobb som är givande och jag vill INTE dricka alkohol mer. 🤗

Profile picture for user FinaLisa

@Annabell 🤗
Hej och välkommen hit!
Oj,oj,oj vilken igenkänning jag får när jag läser ditt inlägg!
Där du är nu var jag för ca 3 år sedan!
Och jag är fortfarande här på forumet och tankar kraft och support.
Har haft många vita, ganska långa perioder men däremellan druckit för att dämpa ångest och oro.
Jag har absolut förändrat mitt drickande till det bättre tack vare forumet.
Nu har jag en förhoppning om att aldrig mer hålla på med ensamdrickande hemma, det är det som bräcker mig. Är på dag 45 idag och det har gått bra hittills, kanske kan tacka covid-19 också för det viruset gjorde mig inte så sugen på alkohol...🙄

Men jag är säker på att du kan få mycket hjälp och stöd härinne, framförallt inspiration👍💪
För det är inte lätt att klara av att bryta ett beroende själv.
Lycka till nu!🍀
Kram 🧡🌷🧡

Profile picture for user Charlie70

@Annabell Välkommen hit och vad bra att du börjar skriva! Det kan ju låta som om flera av oss snabbt och plättlätt bara lägger av med alkoholen och sedan rullar det på. Det som inte alltid syns här är alla dessa år av velande fram och tillbaka innan vi kommer hit. För egen del har jag nog alltid känt att jag haft en osund relation till alkohol men det tog mig 30 år att komma hit med ett beslut om att sluta dricka helt. Nu har jag varit nykter sedan december 2019. Det var jobbigt de första 6 månaderna men sedan var det precis som om det lättade. Nu har jag kommit till en punkt där alkohol inte berör mig nämnvärt. Den hör liksom inte till mig längre.

Just nu håller jag på att sluta snusa (sk*tjobbigt) och känner att jag skulle vilja ha ett forum likt detta för att skriva om eländet. För det är svårt att sluta på egen hand. Man behöver andra att luta sig mot i med- och motvind när man ska bryta ett beroende.

Lycka till och heja dig!

Profile picture for user Torn

Välkommen! Jag hade också läst en massa trådar innan jag startade min egen. Väldigt nyttigt, då har du lite koll på vad som väntar. Mitt tips är att läsa och skriva ofta här, och inte vara rädd för att skriva och fråga om precis allt. Ett stort tålamod och kämpaglöd behövs i början, men det är det värt att genomlida. För sköter du korten rätt så blir det bara en gång.

Kram 🤗

Profile picture for user Soffi

Välkommen Annabell!
Ja, varför dricker man igen och igen fast man "vet" bättre?
Jag är inne på försök nr X? och min tredje tråd här...
Det hjälper mig mycket att läsa och att skriva av mig om "allt och inget" varje dag. Nu har jag kommit så långt iaf att jag vet att jag aldrig kommer att ge upp.
Hoppas att även du kan finna styrka genom att hänga här - du är så välkommen!!

Kram!

Profile picture for user Annabell

Varmaste tack ❤️!

@FinaLisa, @Charlie70, @Torn och @Soffi!!

Då jag följt/läst era trådar från början till slut (din förra tråd också Soffi) och ibland tom tagit skärmdumpar och sparat utsagor ur era berättelser för att snabbt kunna kika på nyckelformuleringar som är hjälpsamma för mig, känner jag mig nästan ”star-struck” nu när ni svarat på mitt inlägg 😅!

Jag skrev ju att jag sedan sept ifjol börjat landa i övertygelsen om att det bara finns ett vettigt, värdigt och sunt beslut i den här frågan, men jag har ju såklart (precis som du skriver Charlie) varit medveten i många år om att detta med alkohol och jag sannolikt inte kommer att sluta väl...

Tålamod (Torn) har jag själv identifierat som ett av mina största hinder... Jag brukar säga till mig själv, när jag sitter i eftertankens kranka blekhet och fattar mitt vettiga beslut för hundrade gången ”Om det nu blir/känns tråkigt då och då framöver - om du måste sitta där och genomlida en tråkighet utan dess like en fredagseftermiddag - men suck it up bara! Stå ut/håll ut med att härbärgera tråkighet nån jäkla gång!” Men sen gör jag inte det ändå... 😔.

Tusen tack igen för er input i min tråd ❤️. Från idag tar jag bla med mig utsagan ”Nu har jag kommit så långt iaf, att jag vet att jag aldrig kommer att ge upp”

🤗

Profile picture for user Charlie70

@Annabell att få stjärnstatus för att man slutat dricka alkohol :D En konsekvens jag aldrig kunna drömma om! Tack för den värmande återkopplingen!
Kram!

Profile picture for user Ja må jag leva

@Annabell Jag är också ny så det känns fel att skriva "välkommen", men stort grattis till första steget!

Jag startade min tråd mycket för att det ska kännas på riktigt, inte bara som en idé i mitt huvud som jag sen lätt kan avfärda som just en idé. Nu blir det som ett misslyckande att dricka och lättare att hålla fast vid beslutet. Hoppas det funkar för oss båda!
Har du börjat räkna dagar eller har du satt ett slutdatum?

Hej @Kaffetanten88, @Ja må jag leva och @Majaela 😊! Tack för era fina hejarop och för välkomnande ❤️.

@Kaffetanten - har läst din tråd och glatt mig över din fina framfart 😊. Känns fint att läsa om hur du tar hand om dig själv nu för att också orka göra det bästa möjliga för din pojke 🥰. Superstarkt och eftersträvansvärt!

@Ja må jag leva, jag har sett att du, tillsammans med Orosmoln mfl tagit ett rejält avstamp nu i dagarna och tänker att jag vill vara med 😊! Har under mars månad redan haft tre definitiva avslut och beslut (som hållit 2-9 dagar i stöten 😔) och det senaste var igår - så jag checkar in dag tre imorgon 🙂.

Har i grunden en god självkänsla och ett gott självförtroende, men i den här frågan alltså... SÅ brutalt karaktärslös, fjantig, impulsstyrd, ambivalent, kontraproduktiv, vek, nyckfull, osmart etc etc jag ÄR! Jag brukar smaka på sammanfattningarna av A Graces budskap (som ju presenteras här i olika trådar då och då) - det här med att vara övertygad om att man kan... Jag vill så gärna vara det, men känner att jag inte är det 😔.

Känns väldigt speciellt att ha börjat skriva här iaf 😊. Och jag är så glad över era fina inspel i min påbörjade process 🙏❤️.

Sov gott 🤗

Profile picture for user Se klart

Välkommen hit @annabelle
Jaa du, vad skiljer oss åt? Inte så mycket tror jag, för vägarna hit är ju krokiga, men när vi landar här så har vi ofta bestämt oss för en förändring.
Mina första veckor på forumets skrev jag en hel del som liksom skulle bevisa att jag inte var en sån som behövde sluta dricka.
Mitt uppehåll var en paus och i jämförelse med många andra var jag ju rätt så... rimlig. Men nån vakenhet hade jag långt bak i hjärnan som visste att 1) jag började passera fler och fler gränser 2) alkoholism är progressiv, och dödlig.
Två allvarliga saker i det lustfyllda vinpimplandet som satt som en isig kniv i ryggen.
Jag har snart varit nykter ett ÅR och tre månader. Jag har slutat dricka, är helt klar.
Den insikten kom med tiden.
Jag brukar skriva ”läs mycket här” när någon är ny, men det har du ju redan gjort.
En mini-sak jag tänkte på när jag läste ditt inlägg är att du använder många förminskande ord om dig själv. Jag tycker istället att du verkar rolig, bra och smart! Ser fram emot att följas åt! 🌱

Profile picture for user Grezzlon

@Annabell Hej! Känner så väl igen mig i det du skriver kring att "piffa" till kvällen med alkohol efter en dag på jobbet. "Det är jag värd efter allt slit". Precis som dig har jag struntat i dagar, strategier för att låta bli alkoholen utan kört på och tänkt att jag slutar imorgon. Det är först en vecka sedan jag på riktigt beslutade mig för att försöka på riktigt och då med allt jag har. Jag är här inne titt som tätt och läser, läser och skriver ibland. Det har fått mig att tänka en och flera gånger extra och lyckats stå emot! Hoppas det även kan hjälpa dig 😊

Tack @Seklart 🤗! Har följt dina trådar och klokskaper under det här nu dryga året som du lämnat alkoholen längre och längre bakom dig - fantastiskt inspirerande ⭐️. Och EXAKT de punkter 1&2 som du nämner, är det som skrämmer livet ur mig innerst inne, medan jag ”ytterst ute” istället gör precis som du skriver @Grezzlon: Kör på och struntar i strategier och annat vettigt 🙄...

Det progressiva i det hela är klart märkbart för mig. Gränser flyttas och toleransen ökar. Kan lätt dundra i mig drygt en flaska vitt, utan att verka borttappad alls... Men den mängden knäcker mig dagen därpå. Det jag också vet är att jag är fullständigt ointresserad av att dricka ett eller två glas. Jag har aldrig ens gjort ett försök att regelsätta mig själv gällande antal enheter. Däremot gällande antal tillfällen per vecka el månad, med ganska slumpartat resultat... Har kommit fram till att mina alko-pauser och längden de varar är helt baserat på att jag då inte VILL dricka. Så fort jag vill igen - så säger jag ja till mig själv med omedelbar verkan! Så knäppt!! Som jag skrev tidigare - tålamod, eftertänksamhet och förmåga att härbärgera tråkighet är svaga punkter hos mig. Men för fasiken - INGEN får ju göra allt den vill bara för att den vill det! Och jag gör ju inte så med andra saker jag ev skulle vilja. Det faktum att jag omedelbums gör som jag vill, när jag kommer på att jag vill dricka (trots att jag innerst inne VET att det inte är värt det och att det t.o.m. är farligt för mig) tolkar jag som att det helt enkelt finns en beroende-aspekt inblandad.

Tänker att mitt nästa steg måste bli att testa att inte göra som jag vill nästa gång jag vill dricka. Hahaha - det låter så helt banalt när man ser det så här 😂, vilket jäkla myrsteg alltså! Men jag tror att ni förstår vad jag menar 🙂.

Idag är det torsdag (typiskt riskabel dag och pimplar man igång på torsdagen, så blir det lätt fredag, lördag också - med en fasansfull ackumuleringsbaksmälla på söndagen) och jag har tagit ledigt för att helhjärtat testa att ägna mig åt att ”spela hela filmen” (dvs tors-ackumuleringssöndagen). När det i eftermiddag slinker fram tankar som ba ”Men vadåååå, det är ju huuuur festligt som helst och ett totalt råbraaaa beslut att dricka vin i afton fattaru väl”, ska jag göra som Andra halvlek (mfl) brukar rekommendera: säga ”NEJ din jäkla fjant!!”

Tack igen @Seklart och @Grezzlon för era fina hälsningar!

Du tar detta riktigt seriöst, härligt!😍 Det är det som gör skillnad jämfört med alla halvhjärtade försök som många gör. Man måste tänka att nu är det allvar och verkligen vara bestämd. Och att du har tagit ledigt från jobbet är svinbra, då kan allt fokus hamna på att inte dricka de första dagarna. Sedan är det bra att vara beredd på att det är skitjobbigt i början, men man dör inte, alltså ofarligt. Du har ju läst många trådar här ser jag, och även Andrahalvleks ”tämligen långa” trådar 😂 så det här kommer du fixa!
Att ha humor och vara positiv mitt i allt elände är bra också. Det tycker jag i alla fall.

Kram

Ta sig själv på allvar
Det låter väldigt tråkigt när jag ser orden skrivna så, alla människor- några mer än andra- är beroende också av roligheterna i livet och de känns mycket MER inbillar en sig iaf - som glad vindrickare.
Nu behöver jag inte orera mer om hur bra/fint/roligt/autentiskt livet blir som nykter. Men även om det inte ens var så.
Så är alkohol inte lösningen.
Alkohol gör oss sjuka, dementa, alkohol är tätt kopplat till ett flertal cancerformer. Det är med andra ord inte vägen framåt.
Det kan vara en millimeter hjälp på vägen, att få insikt om vad som inte är lösningen.
Sen måste man leva modigt och stå ut i kaoset som uppstår när man ska leta fram den nya lösningen. Men tro mig, det är spännande! Heja dig. Håll emot idag. Räcker så!🌸

@Torn skrev:"Du tar detta riktigt seriöst, härligt!😍 Det är det som gör skillnad jämfört med alla halvhjärtade försök som många gör."

Torn, glöm inte alla halvhjärtade försök som gjorts av många och som i slutändan har blivit ett nytt nyktert liv.
Att säga att man inte tar sitt beroende på allvar tycker jag är lite taskigt för man kämpar ju hela tiden för att vinna över a-djävulen! Sedan att han vinner ibland kan man ju såklart beklaga.
Men det är så mycket annat i ens liv som avgör om man ska lyckas stå emot. Det får inte bli så att man skäms och inte vill skriva härinne på forumet längre för att man känner sig mindre seriös...

Jag tycker det är fantastiskt att många har motivationen och kraften att bryta med alkoholen för att de insett att de inte längre vill dricka.
Men för många går inte vägen lika enkelt och rakt. Ibland går man fel, andra går omvägar och vissa stannar halvvägs. Men huvudsaken är väl att man går åt rätt håll?
Hoppas du förstår vad jag menar Torn? Jag tänker att bättre halvhjärtad än inte alls😊
Kram💙💚🧡

Annabell🌷
Förlåt, nu kapade jag din tråd en stund men det kändes viktigt att skriva ner mina funderingar.

Annabell, jag hejar på dig, du har ett go som heter duga!!💪🤗💪
Kram 🧡🌷🧡

Jag förstår vad du menar FinaLisa och själv gjorde jag 100- tals halvhjärtade försök där jag försökte sluta eller dricka kontrollerat. Inget blev bättre av det, utan bara ännu värre med åren. Det enda jag ångrar nu i efterhand är att jag inte gjorde ett seriöst försök mycket tidigare. Men det är nog tyvärr så att man måste göra alla dessa försök först. För många som jag skrev, (inte alla) ser det ut på ett liknande sätt. Men borde väl ha avslutat med: Obs, detta är min erfarenhet, alla är olika och detta behöver inte gälla dig.

Men skämmas ska man ju absolut inte göra. Alla gör så gott man kan och har olika förutsättningar. personligen tror jag inte på att många halvhjärtade försök är ett bra sätt för att må bättre. Inte om man väl har blivit beroende av alkohol.

Seriöst försök var väl ett lite dumt ordval, ber om ursäkt för det. ”Väldigt bestämt försök” är nog bättre.

@Annabell TACK! Du har hjälpt mig genom en jobbig dag idag genom att jag läste redan i morse att jag fått "stjärnstatus" 🤩. Jag hann dock inte svara då.

Att göra så gott man kan - det räcker bra.
Apropå diskussionen om att försöka på olika sätt.
Jag håller med Torn om att halvhjärtade försök inte är bra om man vill må bättre. Men, kanske måste man känna på först att det blir just bara jobbigare om man velar, att man mår sämre. Kanske är det det som behövs för vissa för att verkligen kunna bestämma sig?

Nu åter till dig Annabell. Jättebra att du tagit ledigt! Många blir trötta i början och då är det bra att kunna vara snäll mot sig själv och vila. Annars finns risken att "energidrycken" åker fram igen.
Sedan, om det blir en kamp mellan de olika viljorna hur mycket NEJ du än ryter. Så planera in något du måste göra innan du får dricka. Jag har ju tex fått i uppdrag av AH att stå på huvudet först...
Du kanske ska 🤔 rabbla 78 decimaler av pi utantill innan du får ett glas. Ja, det tycker jag! 😉 Då får du också något att göra/träna på om du skulle få tråkigt.

Kram!

Så intressant och lyxigt att få ta del av era reflektioner och av er fina uppmuntran till mig❤️!

Tycker att det är mäktigt att ett anonymt forum kan präglas av en sån ömsesidig respekt och dialog, samtidigt som man har lite olika utgångspunkter och sätt att vilja angripa - och beskriva - det här med att sitta i en ohållbar sits med alkoholen och vilja ta sig ur den - och också ta sig ur den.

Jag själv tilltalas av olika stråk i alla era berättelser och olika betraktelse- och angreppssätt och har länge använt era trådar i olika stunder, beroende på det behov av input jag känner kan tillföra mig mest just där och då, så att säga. För som sagt - även om jag aldrig skrivit själv tidigare, så har jag läst och lärt som tusan i mer än ett år! Och era olika utsagor bygger ett enormt stöd för att börja forma min väg och mitt utträde ur alko-livet 🙂.

Jag började skriva här i förrgår, som på en ingivelse. Mitt första inlägg här kunde likaväl ha kommit för ett år sedan - eller kanske aldrig. Alla mina hel-halvhjärtade försök över åren har alltid börjat med samma övertygade pannbens-pepp som jag kanske uppvisar den här gången (försöken går ju på nåt vis faktiskt från helhjärtade till halvhjärtade först när man misslyckas...), och slutat på samma ovärdiga ruta ett igen... Och jag vet inte om den här gången är annorlunda än en annan. Om jag är mer helhjärtad nu. Egentligen. Jag törs inte säga det.

Jag håller med dig @Torn - och vill typ verkligen VARA du när jag läser om din resa. Läser ofta i din tråd för att tonen och tankesättet passar mig. Lika mycket håller jag med @FinaLisa och @Soffi (mfl). Och ni håller ju, i huvudsakligheter, också med varandra 😊!

Ser inga konstigheter med att det finns olika utgångspunkter och infallsvinklar till denna, allas våran, gemensamma fight 😊och ser bara fördelar med att det finns mod och vilja att dela med sig av de här olika betraktelse- och angreppssätten och dryfta dom i ömsesidig respekt 😍.

Massor av tankar kring- och tacksamhet för era inlägg, ett antal varv av ”hela filmen” (synnerligen enformig rulle 🤔), repetition av 78 decimaler av pi, ett par rungande HÅLL KÄFTEN-nej, några ”gör så gott du kan bara”-tankar, ett beslut om idag 🌸, och Sveriges kval-match i bakgrunden blev min torsdag 🤗!

1-0 till mig idag och i kvalmatchen i halvtid 😄.

Sov gott alla ⭐️!

Grattis till dagen! I dessa trolltider, överhettade känslor och all ängslighet är det som ett varmt bad att kliva ner i forumet. Det är snällt, varmt och lyhörda människor med sällsynta förmågor att tänka på alla, på just rätt sätt. Många har gått före och visat vägen, nu får vi bygga vidare!

Godmorgon Annabell ☀️

"Man ångrar aldrig en nykter kväll"
var mitt mantra i början av min nykterhet. Plus att "Spela hela filmen"
Det hjälpte mig många gånger då hjärnan ville gå till Systemet....🤯

Nu, såhär tre år senare går tankarna mer åt " Jaha, och sen då? När vinet är slut, vad ska du göra då? Sova och vakna baktung? Hur kul är det? Nej, då kan det lika gärna kvitta. Bättre att vakna pigg och utvilad 😊
Men ibland har det ändå hänt att jag kapitulerat... När oron och ångesten blivit för stora att hantera, det är då som det är jättesvårt 😟
Men nu är jag inne i en bra period och är så tacksam för det🙏🤗😁
Annabell, jag önskar dig en härlig och nykter helg☀️

Kram 🧡🌷🧡

Godmorgon ☀️☕️!

Vaknade tidigt och mådde lite tjyvens... Första tanken var ”Yes!! Magsjuka! Helgen är räddad!” 😂 Mådde dock snabbt bättre och kaffet smakade toppen (håller så mkt med er som brukar påtala hur morgonkaffe-stunden blir ljuvlig utan en kvällen-innan med A. Och att man kan byta ut ”fredagsmys-euforin” mot ”lördagsmorgonkaffet-känslan” 😊).

Så - ingen magsjuka som draghjälp och jag måste alltså istället kavla upp ärmarna och göra ett eget aktivt val idag igen 😅.

Tack @FinaLisa för din värmande pepp-hälsning inför denna helg ❤️! Jag har hejat så himla mkt på dig, här i det tysta, när jag läst din tråd/resa här på forumet! Och din och Fibblans (mfl) dialoger och sätt att möta och peppa varandra var så fint att läsa. Hittade också Santorinis tråd och råd, via din tråd 😊. Såååå himla väl värd du är denna, nu ganska långa (!), period av stabilitet ⭐️🤗❤️!! Jag tror att den kommer att hålla i sig nu!!

Ha en jättefin fredag och helg allihop ☀️💓!

Godmorgon ☀️☕️!

Vaknade tidigt och mådde lite tjyvens... Första tanken var ”Yes!! Magsjuka! Helgen är räddad!” 😂 Mådde dock snabbt bättre och kaffet smakade toppen (håller så mkt med er som brukar påtala hur morgonkaffe-stunden blir ljuvlig utan en kvällen-innan med A. Och att man kan byta ut ”fredagsmys-euforin” mot ”lördagsmorgonkaffet-känslan” 😊).

Så - ingen magsjuka som draghjälp och jag måste alltså istället kavla upp ärmarna och göra ett eget aktivt val idag igen 😅.

Tack @FinaLisa för din värmande pepp-hälsning inför denna helg ❤️! Jag har hejat så himla mkt på dig, här i det tysta, när jag läst din tråd/resa här på forumet! Och din och Fibblans (mfl) dialoger och sätt att möta och peppa varandra var så fint att läsa. Hittade också Santorinis tråd och råd, via din tråd 😊. Såååå himla väl värd du är denna, nu ganska långa (!), period av stabilitet ⭐️🤗❤️!! Jag tror att den kommer att hålla i sig nu!!

Ha en jättefin fredag och helg allihop ☀️💓!

Profile picture for user Kaffetanten88

Morgonkaffet, eftermorgonkaffet, kl 10 redbullen, efter lunch kaffet, kl 13 red bullen, kl 15:30 kaffet. Jag tror jag har ett problem. 😂😂😂😂😂

Heja dig! Du klarar helgen. Planera in massa aktiviteter. Hoppas på fint väder och ut i naturen och promenera. 😊

Profile picture for user Varafrisk

Hej Annabell och välkommen hit🌱

Jag tillhör dem eller kanske jag inte tillhör för jag vet inte om det är någon som jag som har skrivit under dryga året och ändå inte fått ihop mer än fyra dagar i rad🤔fast å andra sidan har jag ju bara läst en del av alla trådar🙄 Många som befinner sig i min situation har slutat skriva när man inte lyckas. Jag har därför bestämt mig att fortsätta skriva för rubriken är ju ändå ”Förändra sitt drickande”. Jag är seriös med mitt beslut att sluta dricka men ändå har jag inte lyckats. Jag är även lite som du...glömmer fort.

Önskar dig all lycka till...och först med denna fredag👍🏻

Kram🌷

Profile picture for user Kennie

Våra snitsiga hjärnor...
Känner igen mig i mycket av det du beskriver, Annabell. Särskilt två saker som du nämner tror jag var anledningen att jag drack på så länge trots att jag blev så plågsamt orkeslös och ledsen av att vara bakis. Den ena saken är att jag också gick igång på den där uppåtkänslan-nu ska det bli gott och roligt!... . Och den är svår att koppla till beroende, den känns ju så sprallig och livsbejakande.. Precis som våra snitsiga hjärnor planerat:
-Hur ska vi få Kennie att dricka ikväll?
- Vinsug?
-Nej, det kommer göra henne misstänksam, vi kör livsglädje istället, sånt går hon igång på!

Den andra saken är att jag, precis som du beskriver, ofta hade dagar då jag inte kände för att dricka. Och det lugnade jag mig med när oron för hur jag drack bubblade upp till ytan. Men som Se klart så väl ringar in det så visste jag att jag gick över små gränser hela tiden och alkoholism kommer smygande. Kanske är det där du är nu, när man inser att frågan inte handlar om ifall man kan stå ut med hur man dricker i nuläget, utan om man kan stå ut med hur man kommer dricka dit man är på väg. En bok som jag gillade var Rebecka Åhlunds "Jag som var så rolig att dricka vin med. ' Har du läst den? Ta hand om dig!

@Kaffetanten - du gör sannerligen skäl för ditt nick 😂❤️!! Men precis - varje kopp/burk/tallrik etc som man inmundigar under dagen, utan A-skugga, är ju awesome rent upplevelsemässigt 😊👌☕️💕!!

@Varafrisk, så glad jag blir att du tittar in i min tråd 🥰! Har läst hela din berättelse också, och känt igen mig jättemycket! Övertygelse, vetskap, vilja... Och en beslutsamhet som ändå inte riktigt får fast mark för avstamp... Hejar och tror järnet på dig @Varafrisk. Du kommer att komma ut på andra sidan av det här.

Jag räknar inte dagar (än så länge) och drar inga höga växlar på de här dagarna som gått sedan sista tisdags-A-partajet... För jag har (kors i taket 😅) inte riktigt prövats ännu av den där påträngande idén om att piffa, slamsa, glömma, trimma... Som sagt - mitt nästa steg blir att testa att inte göra som jag vill, när jag kommer på att jag vill dricka nästa gång. Amazingly har den gången inte dykt upp ännu 🙂🙏!

Hoppas att vi alla får en jäkligt härlig kaffemorgon imorgon ☕️ ! 💞

@Kennie...

Så oerhört träffande inlägg... 🥲❤️. Jag som trodde att jag hade omvandlat och ”brottat ner” varendaste en av mina tankar, känslor och sätt att fungera i ord (om inte på pränt, så iaf i mitt huvud). Det du skriver är så sjukt pricksäkert i förhållande till där jag befinner mig. Tusen tack 🙏.

Så glad för din skull, att du kommit vidare på riktigt. Jag vill så gärna också göra det!! ⭐️❤️

@Kennie...

Så oerhört träffande inlägg... 🥲❤️. Jag som trodde att jag hade omvandlat och ”brottat ner” varendaste en av mina tankar, känslor och sätt att fungera i ord (om inte på pränt, så iaf i mitt huvud). Det du skriver är så sjukt pricksäkert i förhållande till där jag befinner mig. Tusen tack 🙏.

Så glad för din skull, att du kommit vidare på riktigt. Jag vill så gärna också göra det!! ⭐️❤️

Goodmorning,
Bra som fanken av dig att lokalisera ett spår! Testa dig fram.
Jag får numera alltid kaffe på sängen av min man. I morse gick han upp var borta en lång stund utan att jag kunde hörs någon kaffemaskin. Efter undersökning svarade han att vi sovit så länge så jag kanske skulle gå upp direkt.
Kaffestunden missar jag inte för mitt liv.
Allt annat kommer efter den.
Ha en fin dag!
Ps. Kennie beskriver detta så bra, +1 på tipset om Rebeckas bok. Apropå livsglädje. Not.

Profile picture for user Anonym26613

Välkommen även från mig ❤🙏
Vilken energi som finns i din tråd. Du engagerar människor 🥰👊💚

Jag sparade din tråd tills idag. Roligt att läsa en tråd lite mer med fokus. Tack för fin läsning allihopa 💚

@Annabell jag tänkte på vad du skrev:
"SÅ brutalt karaktärslös, fjantig, impulsstyrd, ambivalent, kontraproduktiv, vek, nyckfull, osmart etc etc jag ÄR!"
Det är du inte ❤ Alkoholen är en nervgift som ändrar hur vi tänker, vilka vi är och hur vi agerar. Du är en fin människa som gör så gott du kan. Att slå sig själv kommer inte hjälpa.

Vi sitter alla i samma båt. Lika nära till återfall. Krävs bara ett glas. Ta inte den 🙏❤

Tjoho! En helg har passerat 😀💪🏼! På vift hela dagen & aftonen igår, så då gick det ganska lätt och jag har ju inget hemma, så idag går av sig självt🙂. Ny vecka i antågande och jag har luskat ut att tisdagen kommer att bli en utmaning (för att inte tala om långfredag...). Bägge de dagarna innehåller aktiviteter (skojiga) som jag brukar försöka toppa till ytterligare med vin... 🙄 Ska nästan bli lite spännande att se hur jag kommer att svara mig själv när jag börjar med övertalningskampanjen! 😆

Tack för era värdefulla inlägg igen 🥰🙏! Och tack för välkommen från dig också @Miss Mary Poppins 💞! Din tråd (och din förra, när ni var ett annat gäng som hängde ihop och peppade varandra en period) har jag också läst med stoooor behållning 😊! Du känns som en väldigt livlig och spontan person - lite som jag tänker att jag själv också är 😅!

@Soffis inlägg ”Raskt tempo, långa steg” i fredags var så fint och väckte så mycket längtan hos mig. Jag vet att jag också känner så (och också lägger märke till att jag känner så) när jag är nykter en längre tid. Även det du @Seklart, skrev här i min tråd tidigare, om att livet och känslorna däri blir autentiska utan alkohol, har otrolig dragningskraft på mig! Jag VILL dit igen!! Men då måste jag hålla, längre än mina klassiska typ 2-9 dagar... 😔.

Trots mitt dryckesmönster (som jag tänker egentligen är extremt uttröttande för kropp o själ), är jag en väldigt energisk och glad person (än så länge...) och jag och mina barn (som jag lever med ensam på heltid) har ett positivt och rikt liv tillsammans med min familj och mina vänner. Men skillnaden vad gäller det autentiska i upplevelser och känslor (både lugn och uppspelthet) är ändå stor, mellan perioder då jag aldrig dricker och perioder då jag dricker... Underliggande (om än kanske osynlig) oro/ångest och en hel del tillkämpade kompensations-glädjeskutt är vad som präglar perioder då vinet är inblandat... Har noll ångest (nästan...) om jag inte dricker och gör då enbart genuina glädjeskutt, när jag känner för det 😄!

Åååh... Det borde vara så enkelt att välja bort alkohol... Men det är ju inte det när det, precis som du skriver Miss Mary P, handlar om ett sabla nervgift som knycker vett och logik och fördärvar ens tankebanor. Skit också vilken värdelös dricka!!

Önskar er en fin avslutning på helgen 💕!

Härligt med nyktra helgen, snyggt gjort! Angående aktiviteterna du är lite orolig inför, ett tips är att bestämma redan nu vad du ska säga. Jag körde på att ta med en flaska alkoholfritt bubbel och ställa fram och säga nåt i stil med att jag kör en vit vår efter alla vinkvällar under vintern. Fick bara positiv respons på det, flera som sa att de också skulle behöva det. Och angående att välja bort alkoholen, jag tyckte det var tråkigt i början, men nu känner jag genuint att jag hellre vill ha god mat och roliga samtal när jag umgås med folk. Nu kan jag liksom både ha roligt och ha kvar min sinnesfrid. Du kommer dit du också om du har tålamod i början...

Gött med helgen fixad! Jag håller med om att du och Mary verkar ha en liknande stil att axla nykterhetsjobbet.🤗 Bra att ha lite kortsiktiga planer inför närliggande ”riskabla” tillfällen. Viktigt med att vara positiv och ge sig tusan på att fixa det. Kanske och hoppas är ord som inte är gångbara i kampen mot alkoholdjävulen.

Kram

Halloj 🤗!

Förra veckan låg nerverna lite på utsidan och irritabiliteten var nog onödigt hög - jag var helt enkelt spattig, små-ilsk och trafikfarlig på ett o-charmigt vis 😅. Den här veckan checkar jag in som trött och flegmatisk på ett fortsatt o-charmigt (och trafikfarligt 🤔) vis 😂.

Har iaf inga tankar på att vika ner mig imorgon (tis - som jag ju identifierat som en utmanande dag...) 💪🏼.

Sådana tankar kan iofs dyka upp under morgondagen... Läste en gång en gammal tråd här av Monday Morning, som tipsade om att tex tvärt klippa sönder sitt visa-kort, eller att köra ner huvudet i en snödriva om man inte på annat vis lyckas komma på bättre tankar. Finns några grå-bruna, (hårda) snöhögar kvar där jag bor - så det kan funka ⛄️😄.

Iaf så är de människor som jag omger mig med visserligen ganska glada i party, men det spelar liksom ingen roll för dem om jag (eller nån annan) dricker eller inte 😊. Och det är ingen - bara jag själv - som skulle få för sig att försöka övertala mig att ”jooo, men det blir superkul att ta lite viiiin” 🙄. Så vi får se om min interna övertalningskampanj drar igång imorrn och hur jag isf tacklar den 😅 - ett bestämt ”NEJ”, en stenhård pannträff i en grusig snödriva, eller ett trasigt Visakort... Det blir iaf INGET jäkla vin imorrn ☺️!

Kram!

Nä, det hörs ju lång väg att det inte blir något vin imorrn, härligt!
Jag tycker jag var för hård mot mig själv i början, allt skulle vara ”som vanligt” men ingenting var som vanligt. Inte konstigt jag snusade i stereo de första middagarna... så jobbiga grejer kan man också avstå ifrån. DU bestämmer. 🤗

Profile picture for user Andrahalvlek

@Annabell skrev:"ett bestämt ”NEJ”, en stenhård pannträff i en grusig snödriva, eller ett trasigt Visakort"

Haha 😂 Tack för det skrattet - humor kommer man långt med! Tänk dig suget som en svinjobbig granne som ringer på titt som tätt och har en massa idéer som du inte alls håller med om. ”Jaha, du tänker så. Intressant. Men det blir ändå inget av de planerna, nu gör vi som jag bestämt.”

Det är viktigt att man tar emot suget och studerar det noga, och sen släpper vidare det. Bye bye. Om du försöker mota bort suget blir det bara mer ihärdigt och risken finns att du hamnar i motvallsfällan. ”Det är faktiskt jag som bestämmer om jag ska dricka eller inte.” Fast då är det inte du som talar utan alkoholdjävulen.

Kram 🐘

Tack @Andrahalvlek 🐘! Jag brukar ibland försöka använda mig av strategin att behandla suget som en svinjobbig granne eller en treåring (eller en svinjobbig treåring till granne) som man visserligen kan lyssna på (inte försöker fly undan) men som man sedan lugnt och bestämt avfärdar... Jag är inte så rädd för suget egentligen, men kruxet är att jag oftast inte riktigt lyckas ha rätt distans och förnuftiga hållning till min treåriga granne, utan snarare låter hen hållas en halv dag typ - och som den skickliga förhandlaren hen ändå är, vinner då den jäkeln alltsom oftast 😡! Iaf så här i början... Det är därför jag istället satsar på att ”bara hålla för dörren” med alla medel... Men precis som du säger, tror jag att jag successivt behöver lära mig att både resonera med och vinna över ”grannen” för att detta ska hålla på sikt! Men just nu behärskar jag nog inte skillnaden mellan att släppa in och resonera med sug - och att starta en förhandling (med dåliga odds att vinna)...

@Seklart - jag tänker också att det nog vore klokt av mig att ”backa hem” lite en period och inte styra upp eller delta i precis allt som vanligtvis innebär vineri... För som du säger - egentligen är ingenting som vanligt om man på riktigt menar allvar med detta... Och det gör jag. Humor och pannbens-attityd är verktyg för mig 😊 - men innerst inne gror den allvarsamma oron... Jag vill byta ut den mot en sån där varm sten som du skrev om till Grezzlon @Seklart 🥰. Tid tid tid...

Kram!

Underbar attityd Annabell! Tack för flera hjärtliga skratt när jag läser.

Har din treåriga granne kommit och knackat på än? Jag tänker att om hen kommer så kan du lyssna på tjatet en stund och sedan ge hen ett påskägg med riktigt äckligt godis i så att hen inser att det inte är lönt att komma fler gånger före/i påsk.
Var förberedd. Då tror jag att du kommer hem nykter i kväll utan bula i pannan och med ett helt visa-kort.

Jag tror på dig!
Kram! 🧡

@Annabell Jag tror att man ska välja sina strider, ungefär som man tänker med barnuppfostran. Jag orkar med min dotters tjat vid vissa tillfällen, men direkt efter jobbet orkar jag bara inte - och då är det en olämplig tid att lära henne laga mat. Det kan jag göra på helgen istället när vi båda är utvilade.

På samma sätt bör man undvika vissa alkoholtäta sammanhang i början när man är som skörast, och se till att hålla stressnivån nere generellt eftersom stress och mental trötthet triggar suget. Målsättningen bör vara att man ska försöka förebygga att hamna i situationer då man känner ”skit samma, det är fan jag som bestämmer om jag ska dricka eller inte”. Just då ser man inte till sitt eget bästa. Just då är konsekvenstänket noll. Just då är det snarare alkoholdjävulen som pratar.

Kram 🐘

Profile picture for user Varafrisk

Vill bara skicka en stor kram🤗

Skönt att det går så bra för dig men kom ihåg att om det inte går bra så är det helt ok! Man behöver inte prestera..inte ha lösningar ...man kan bara ta en dag efter varandra.....

Kram❤️

Tack kära ni 😊💞! Har gått och lagt mig nu, med helt pannben och obrutet Visakort 😂. Lite i märklig oform ändå på nåt tjorvigt vis, men kommer ju iaf definitivt inte att vakna imorrn och ba ”åååh, fasiken vad synd att jag inte drack igår ändå” 😂 - och det är ju sååå värt 😊!!

Sov så gott alla ⭐️!

Tack Kennie ❤️😊!

Jag har inte skrivit här i min tråd på länge, (men däremot läst och läst, precis som jag ju gjort ett par år 😅…) Igår kunde jag inte låta bli att öppet reflektera kring Se klarts inlägg i Vara frisks tråd. Jag tycker att det var ett SÅ viktigt inlägg.

Har tänkt vidare på det och det fortsatta samtalet som pågår där ang hur vi eg kan stötta och använda oss av varandra här inne - de nya kanske rädda och ensamma, vi som läst, tänkt och förstått och läst och tänkt igen, men loopar i praktiken och aldrig riktigt fullföljer våra intentioner (tex jag) och ni som kämpat er fram till en stadig(are) nykterhetsplattform. Och kanske framförallt - vad är rimligt att förvänta oss av varandra?

Kommit fram till att stöd/feedback etc, när det gäller mig själv, i själva verket kan ta fart först när jag ”börjat sluta dricka” så att säga… inte innan jag är på den punkten… (därför skriver jag inte om jag inte är där). Och att det då främst är hjälpsamt att bli påmind om att jag kan! Jag KAN ge fasiken i att välja att gå på känsla och dricka nåt så fort andan faller på och KAN välja bort att leva ett liv som jag inte mår riktigt bra i.

Det stödet får jag indirekt genom att läsa i Det vidare livet (främst de användarnas trådar från början till nu). Där finns så många som jag både ser upp till och känner igen mig i och som jag upplever har stor ödmjukhet kring den egna resan i relation till andras: ”Kan jag så kan du!” typ - och det tar jag till mig och tror på! De beskriver resor, svårigheter och milstolpar som man faktiskt kan se framför sig att ”det där kan jag också göra/klara - jag kan nå dit!”

Håller till noll komma noll procent med om att användare i Det vidare livet ser- eller uttrycker sig som om de bär på en allena saliggörande sanning och/eller makt, förvärvad genom en framgångsrik nykterhetsresa, som de nu ungefär ”från ovan” försöker prägla oss andra med (och därmed riskerar att kränka oss eller pressa in oss i ett hörn i försvarsställning). Jag tycker att det är SÅ uppenbart att de (fascinerande nog) försöker och anstränger sig för att engagera sig och underlätta/stötta andra som finns på forumet som fortfarande har det kämpigare än dem. Vi - som dessutom befinner oss här för att vi enligt egen utsago uttryckligen vill SLUTA DRICKA (eller förändra drickandet)! Hur i hela friden ska de som kommit längre än oss förhålla sig till oss, om inte på det sätt de gör?

Nog om det! Jag ska iaf (för hundrade gången i ordningen) sluta dricka nu. ”En gång är den sista”, som Andra Halvlek brukar säga. Jag tror att det blir den här gången! Fem dagar idag 😊.

💞

Jag tror också det blir den här gången! Det är så häftigt att som vuxen förändra sin syn på något och sitt sätt att vara. Den personliga resan är så mycket mer spännande än vad en berusning någonsin kan vara.
Håller med om att de som ger råd och stöd gör sitt bästa och vill väl. Ibland träffar det rätt, ibland fel, men hellre det än ingen interaktion alla av rädsla för att bli oense. Och reaktionerna får finnas de med, vi lär oss om varandra och kan nå varandra bättre vartefter.

@annabell vilket bra namn på din tråd och vilket bra namn, en Håkan Hellström-förnimmelse.
En gång är den sista. Nu. Till exempel. Mäkta glad över att du skriver du har nytta av gamlings-trådar och tankar. Du kan inte ana. Det är ju grejen. Så ofta som jag velat liksom BÄRA människor över kritiska dagar, fester, utmaningar. Det går ju inte. Man är ju ingens morsa förutom barnens då. Men du fattar. Då försöker man/en/jag bygga små torn av argument och pepp och framtidsvisioner som ska bära ÖVER de där riskfyllda stupen. Det går ju inte heller men kanske lite.
Innan du vet ordet av är du över på andra sidan. Helt säker. Du gjorde min dag solig! 🌻kram!

@seklart; Ah, Håkan…💞 NU vet jag vad min tråd ska heta om (NÄR) jag så småningom flyttar till Det vidare livet: ”Fri till slut”. En av mina Håkan-favoriter 😊. Vad fint att du blev glad över det jag skrev ang er i Vidare livet-gänget och vilken betydelse det haft för mig! Det kändes viktigt och bra för mig att dela med mig av mitt perspektiv på det hela.

Förutom era egna historier, så är broarna av pepp och argument, som du mfl lägger hos oss andra användare, perfekta att återvända till och läsa igen när man står vid en risk-håla! Jag har ju trots detta inte lyckats så bra än… Men det är mest för att jag har en tendens att aktivt undvika att göra nåt smart när jag låtit en förhandling smyga igång, ta fart och gå för långt (jag är chanslös ca fyra tankar in i förhandlingen och blir då totalt ointresserad av att hjälpa mig själv till ett ”nej!”… 🙄). Men nu har jag tänkt att jag ska vara mer proaktiv än tidigare! En gång i början av din första tråd @Seklart, skrev du om vikten av att vara rädd om ditt nyktra tankesystem (vilket innefattade ungefär att inte låta någon romantiserande tanke om alkohol slinka in, för då sprider den sig lätt genom ett nät av tanketrådar om livet, och tar över - och det tar tid och är ansträngande att ”få bort”). Det är så sant och exakt vad jag tänker vinnlägga mig om - att vara rädd om mitt nyktra tankesystem! 😊

Varmaste tack för uppmuntran, att ni säger att ni tror på mig och för lycka till @Kennie, @Andrahalvlek, @Varafrisk!! ❤️🙏

Jamen jag håller med mig själv här snart två år i efterhand 😻 En får lära sig språket nykteriska och sedan tänka sig att man är på riktigt språkkurs ungefär som han lärde dig portugisiska i Love Actually, actually lära nytt. Jag läste i någons tråd idag om hur hen utforskat excesser och tokigheter, livets rus på alla tänkbara sätt. Och nu kunde hen trots allt tänka sig att utforska ”den andra sidan”. Så har jag tänkt hemskt mycket under den nyktra tiden. Vad är det för spännande som kommer nu. Inte ”en kväll med cola zero igen” pga det kan sänka varje god vilja. Mer; bortom GLAS. Bortom det som låter kul när jag passerar en bar. Annat. Helt andra grejer.
DET har varit mitt livs stora mest oväntade överraskning, bortsett barn som fötts ur min egen kropp då. Du grejar det här!

Profile picture for user torpet

@Annabell Vi befinner oss möjligen lite i samma etapp. Ska precis börja min tredje vecka. Jag har också bestämt mig att sluta, för vilken gång i ordningen vet jag inte. Jag har aldrig aktivt deltagit här inne innan, men känner att det hjälper mig. Att jag får hjälp av alla er andra. Att vi hjälper varandra. Hur det går till egentligen vet jag inte riktigt, men det spelar inte så stor roll så länge jag känner att det hjälper. Det blir ett ramverk att förhålla sig till. Det blir mindre abstrakt för mig. Det enkla är svårt och det svåra är enkelt. Kram

@Annabell Jag är också ett stort Håkan-fan ❤️ Hans låt ”Din tid kommer” i Otto Knews version kan jag spela på repeat ibland när jag behöver peppa upp mig. Då skrålar och fuldansar jag hemma i köket.

Kram 🐘

@Annabell Tack för din fina kommentar i min tråd! 🤗 Jag tycker du verkar vara en väldigt klok person, och jag hoppas av hela mitt hjärta att du lyckas bli fri från alkoholen nu.
Fri till slut, som en fågel som blir utsläppt från en bur. 🦅

Kram

@torpet Starkt jobbat med två veckor ✨! Tror som du - att aktiv medverkan här i forumet kan bidra till att stärka upp och tighta till processen. Heja dig 😊!

Jag känner, nu så här på dag 6, igen hur det brukar fungera för mig. När jag väl ”kliver ur” livet som innefattar alkohol mentalt (för det har jag ju gjort förr…), så går saker och ting rasande snabbt: kort sagt kan man säga att jag kastar mig över A Graces punkt 2 & 3 i ett nafs - alltihop på en gång och jättemycket… Är, från dag 2 (dag 1 suger oftast), så jäkla nöjd över mitt beslut och registrerar i typ varje stund och i hela kroppen och huvudet lättnad och glädje. Jag känner mig tuff och klockren då jag numera lite plötsligt är en person som inte dricker. Jag pratar med mina nära och kära omkring mig om att ”nu är det detta som gäller!” och alla säger ”härligt - good for you!” (men tänker ”yeah right, vi får väl se”). Då och då håller detta i sig en lite längre tid (ca en månad eller två), men oftast max nio dagar (eller två)… Sedan sker en växling i mitt mindset… och då går det undan åt det andra hållet och jag är tillbaka i ett liv som innefattar alkohol titt som tätt. Det kan se festligt och kul ut och händer inget alarmerande, men det är en tillvaro där jag successivt samlar ihop tillräckligt med ångest, dålig självkänsla, skam, orkeslöshet, oro etc för att kliva ur igen. Det är min loop, som jag hållit på med i några år… 🙄.

Ett vet jag säkert - jag är ALDRIG lika nöjd i Drick-som-du-vill-perioderna (även om jag då försöker tralla på och låtsas som att ångesten inte flåsar mig i nacken) som i Drick-inte-alls-perioderna (Drick-måttligt-period kan jag inte ens stava till).

Jag vill INTE byta mindset nåt mer!! Därför ska jag skynda långsamt den här gången… fokusera på att ta hand om- och skydda mitt nyktra tankesystem (och öva tålmodigt på min nyktriska). Den här gången ska jag inte hoppa över A Graces punkt 1 (för om jag gör det, blir jag ju knappt ens besviken på mig själv när jag byter mindset - jag trodde ju ändå inte ens på det själv!). Den här gången ska jag längta och se fram emot att upptäcka sånt som finns lite längre bort på andra sidan. Dit jag förstår att man aldrig hinner om man gör som jag. Jag ska inte bara köra min klassiker: 1. Jag har hybris och är nöjd över att jag fortfarande är med på allt, men inte dricker, 2. Jag finner mig i att vara med som vanligt utan att dricka 3. Jag börjar bli less och tänker att ”det var väl ett jäkligt tråkigt och onödigt beslut det här” 4. Jag börjar om.

Tjofräs vilket långt inlägg! Men bra för mig att sätta på pränt.

Nu ska jag laga middag och vara nöjd - men inte högmodigt nöjd! - över att det känns så fint att göra det nykter 🥰!

Fri till slut (i sinom tid) - men utan att gena och fuska, som jag annars är så bra på!
🦆—>🦅

️@torn
️@seklart
️@Andrahalvlek
️@torpet

@Annabell Vilket kanonbra inlägg! Det borde pinnas högst upp på forumet så att alla kan läsa det 😍

Närheten till forumet har varit helt avgörande för mig. Jag behöver påminnas dagligen om hur det var back in the days. Jag behöver påminna mig om att jag alltid måste sätta nykterheten allra först. Jag behöver gemenskapen, jag fixar inte detta helt på egen hand.

Jag har skrivit och läst här varje dag sen jag blev nykter. Ett viktigt beroende för mig 🙏🏻

Kram 🐘

Profile picture for user torpet

@Annabell Riktigt bra inlägg. Och hög igenkänning. Det är precis de mekanismerna som du närmar dig där som jag faller igenom på gång på gång. Så jag har tänkt som du den här gången. ska närma mig det här mindre euforiskt och kaxigt. Ska närma mig mer djupgående och ödmjukt. Och jag ska skynda långsamt. Idag hade jag en bra dag och blev "hög" på saker jag lyckades åstadkomma i arbete. tänker att jag lika ofta druckit på oro och ångest som jag druckit på eufori. Idag skulle jag utan problem kunnat korka upp för att jag så euforiskt nöjd. Som speed i skallen. Ja, hurusom. Jag tror du närmar dig något viktigt med ditt inlägg! Kram

Tror precis som ni andra skriver att det är något med det där att genomskåda sin egen rolltolkning. Lite som vissa skådisar som bara har ett manér och till slut börjar man tänka ”kan hen inget annat”. Så kan det ju vara med dåliga eller mer narcissistiskt lagda skådisar. Så småningom blir det fattigt att göra samma roll. Inga överraskningar.
Jag läste ett inlägg av Santorini för länge sen (hej om du läser) Det gjorde mig inte särskilt uppmuntrad där och då. Hon skrev om en nyårsafton (tror jag) där hon visst kunde sakna ett glas.
Ånej- nynyktra jag: Jag VISSTE det, det BLIR aldrig kul igen med nyår.
Det blir annorlunda ju. Men framförallt blir nyårsaftons morgon ljuvlig. ÅNEJ tänker ni nynyktra nu, jag visste det. En gammal morgon. Vad hjälper det…. mot det obönhörliga raseriet att inte få vara full på nyår.
Men faktum är att livet växer oändligt, det måste göra det. Om man har gått väldigt länge med en svag pannlampa i marken framför fötterna. Ja, så småbingom börjar man räta på kroppen. Ni kan ju ana vilka fält som ligger där. Allt ”det andra” kan ju ingen lova vad det är, för dig. Men att det finns där, kring det råder ingen tvekan.
@annabell med den förunderligt fina personlighet du har, så har du också fördelen att du får fart! Det går undan.
Men du har redan kommit på själv att testa andra strategier. Om vi övar upp muskler på ena armen behöver vi stärka den andra.
När vi är så gamla att vi är här behöver vi heller inte vara så oroliga att vi ska vaporiseras av att göra något vi inte brukar. Personlighet och självkänsla lite mer som ett lod istället för flyktig fjäril.testa, och se.
Vad händer om jag står still istället för att gå. Och jag väntar in istället för att vara steget före. Förbluffande ofta visar sig livet från sin handlingskraftiga sida och fortsätter, leva och njuta och sura.
Om du förstår någonting alls av detta babbel ska du få Nobelpris i fri tolkning av inlägg, meddelas endast på detta sätt!
Du är klok, rolig och himla smart. Klart du ska leva livet, inget annat! 🌟

@Se klart Godmorgon ☀️
Wow, ett så fantastiskt bra inlägg du kom med här på morgonkvisten!👍
Du är en fenomenal pedagog 🤗
Liksom Santorini, som jag saknar ibland härinne, är du en sann inspirationskälla, Se klart 💚

Och Annabell

@Annabell 💚
Har läst dina första inlägg och är imponerad av din insikt och beslutsamhet av att förändra din inställning till alkohol.
All lycka!🍀💪🤗Hejar på dig!
Kram 🧡

Håller med er @FinaLisa och &Andrahalvlek och känner mig sjukt lyxig som får rå om (fast andra får ju låna förstås!) @Seklarts sagolika (i ordets rätta bemärkelse) ord här i min tråd 😊. Vad kul att du tittade in hos mig också FinaLisa ❤️! Har sett att du flyttat in i Det vidare Livet igen! Jag tycker att det är där du ska bo 😊. Håller med om att de olika rummen blev lite stökigt… Egentligen var (eller iaf kunde det ha varit…) enkelt som det var innan: så länge man var missnöjd och ville förändra så hängde man här. När man blivit nöjd (antingen genom att vara helt vit eller genom att ha blivit måttlig) så kunde man flytta!

Här hänger jag iaf 😊 och idag jobbar jag konkret och i det lilla med att översätta stora, viktiga ord, till små förändringar i vardagspraktiken. En strategi måste jag formulera i aktivitetsform – annars är det ju i själva verket en målformulering.  Vad betyder det egentligen på beteende-nivå för mig när jag t.ex. säger ”jag ska skynda långsamt”…? Jo! t.ex. så här: Imorse när jag älgade runt på Coop sa jag till mig själv ”Hörrudu! Gå lite långsammare!” Och så tänkte jag på hur det var när jag var på Coop innan Covid-restriktionerna. Jag kunde inte ens låta en liten långsam tant ta ut mjölk ur mjölkskåpet i lugn och ro, utan var liksom tvungen att glida in bredvid och lirka ut några mjölkar och älga vidare. Inte för att jag är oförskämt lagd eller hade bråttom. Var inte ens stressad och inte irriterad på långsamma tanten. Bara… oskönt ivrig (i brist på annat uttryck).

För att åstadkomma de förändringar inom mig, som kommer att vara avgörande för om jag bibehåller mitt mindset som jag har nu, måste jag faktiskt börja jobbet på en mycket basic nivå! T.ex. i praktiken gå långsammare.

Mina två mindsets banar väg för två olika sätt att tackla livets ups and downs: antingen gör jag det med hjälp av alkohol och sus och dus (precis som du skriver @torpet – man toppar ju lika gärna sina ups genom att dricka, som man står ut med sina downs genom att dricka…). Eller så tacklar jag det genom att rida på min egen förträfflighet som nykterist. Förträfflighetskänslan är inte för alltid… och på den bygger man inget hållbart nyktert tankesystem…

Jag är otroligt förtjust i att rota runt i mitt inre och tänka, analysera, gå till botten och lyfta fram i ljuset, sätta ord på etc etc. Och det kan jag göra på en ganska avancerad nivå! När det gäller den praktiska verkligheten och att leva livet – som det är, så måste jag lägga ribban lägre. Börja riktigt lågt. Så nu på dag 7, börjar jag med att helt konkret gå lite långsammare!

Kram ❤️!! 🦆(att en gräsands-hane skulle visa sig bli mitt symboldjur alltså… I did NOT see that one comming 🤣🤣!)

”Vad betyder det egentligen på beteende-nivå för mig när jag t.ex. säger ”jag ska skynda långsamt”…? Jo! t.ex. så här: Imorse när jag älgade runt på Coop sa jag till mig själv ”Hörrudu! Gå lite långsammare!” Och så tänkte jag på hur det var när jag var på Coop innan Covid-restriktionerna. Jag kunde inte ens låta en liten långsam tant ta ut mjölk ur mjölkskåpet i lugn och ro, utan var liksom tvungen att glida in bredvid och lirka ut några mjölkar och älga vidare”

Skratta så åt detta! Och att man innerst inne skulle vilja att tanten testar ny strategi for a change och prövar hur det är att hasta!
Och när jag tänker på vikten eller snarare värdet av inte fyra av hela sitt och ditt kanske - fyrverkeri av kraft och älgande och beslutsamhet. Ja det är där ditt spirit animal Gräsanden kommer in.

”Jag trivs så bra där det är många änder” sa mitt 7-åriga barnbarn när han och jag höstbadade för några veckor sen från en sunkig brygga mitt i stan. Vilket gjorde att jag betraktade dem ovanlig utförligt, tänkte på vad det var som fick hans lilla supersmarta adhd- hjärna att komma till ro, och då kom jag att tänka på ett citat som är etsat sig fast lite i mig från Kerstin Ekmans Knivkastarens kvinna. Och allt känns ju med en gång logiskt när hon skriver om doppingungarna, ”vars mjuka kroppar slogs mot klipporna i svallen simmar ut igen” och slutar med att ”de är i trygghet- de är hos sig”. Dopping och and är kanske inte riktigt samma sak men det är något med det där som hon skriver så fint om, tryggheten i att vara hos sig.
Jag övar som tusan.
Kram @annabell och alla ni som skrev så fint här om mitt inlägg och som fattade. Allt. Jag blev så tacksam och lite rörd. 🍂

”Varför i h-vete har du googlat ’Gräsand egenskaper’?!”, frågade min syster som kom förbi idag på jobbet och lånade datorn. ”Jaadu…” sa jag och sen var det bara att berätta om när hur och varför och att jag helt enkelt ville lära mig mer om mitt nya spirit animal. ”Du är så knäpp!” (berodde iofs på att jag i dagens Google-historik också hade Pyttesmå köttbullar Scan, Vilken vecka är det nu?, Julpyjamas vuxen och Händelser vid vatten (då jag blev påmind om Kerstin Ekman igår och älskar den boken!) - mycket att göra på jobbet?!) 😂 Hittade fö inget intressant om gräsanden, men känner på mig att den är lite som Doppingen 🥰.

Längtar helg och känner mig just nu fortsatt helt ointresserad av att larva mig med tankar om ”vin-mys”. Jag gör mig lite upptagen med de här små förändringsuppdragen, som man nästan inte kan misslyckas med. Gå långsamt, prata inte så fort, backa medvetet hem mentalt några gånger per dag (alltså fladdra inte på med hundra tankar om viktigheter och oviktigheter hela tiden). Bortbjuden på middag nu. Tre små Loka äpple/päron i ryggsäcken 💪🏼. Dag 8 ✅😊! 🦆

Det är en underbar start på en riktig galenskap, på det bästa sättet. Och så Festis i ryggan. Heja @annabell, jag blir rörd över hur det kan Komma Att Bli när en håvar hem sig själv en smula. 🧙

@Annabell Härligt 🤩 Det låter som du är knäpp på allra bästa sätt ❤️ Gräsand är för övrigt en väldigt vacker fågel, både hona och hane. Men hanen är prålig på distans, honan måste närstuderas mer. Jag har blivit fågelintresserad på senare år. Inte expert-intresserad, mest bara nyfiken på mina vilda grannar.

Kram 🐘

Tack! ❤️ @Torn, @Se klart & @Andrahalvlek

Dag 9 och fredag 🥳... I en drick-som-du-vill-tid, hade vänner och/eller familj börjat droppa in och det hade bara varit en tidsfråga innan jag tex hade släpat in pianot (elpiano - inte vanligt 🥵😆!) i köket och tvingat alla att sjunga alla låtar från The Greatest showman eller nåt. Jag är så himla skojsig när jag dricker… 🙄. Idag vill jag inte vara social alls. Och jag vill inte spela piano. Jag vill foodora hem mat och sitta tyst och still. Och det är precis vad jag tänkt göra också 😊💪🏼! Fredagskram till alla ⭐️! 🦆

Jajamen - Dag 10 😊⭐️! Otroligt trött idag. Vaknade halv sex och vart så uppspelt över tanken på att jag skulle få somna om, så jag drev mig själv till klarvakenhet 🙄. Hängt i skogen och plockat vitmossa som ser ut som bolliga moln, som jag kan göra nåt kul av till jul 😀. Sista grillningen för i år och kvalmatchen blev det också ⚽️🥳. Noll sugen på att dricka, bara på att sova. Hoppas alla har haft en fin lördag ❤️! 😴🦆

Profile picture for user Amarone

Åh vad härligt med lite skog. Jag och exet dividerar fortfarande om landet som jag bara längtar efter och jag ska tydligen få ta det om och men liksom 😳.
Tidig kväll här. Ha det bäst💕

Hej 💞! Efter tio dagar så vet jag att brukar börja känna att ”jaha, nu har jag skördat massor av fördelar flera dagar och det var ju fantastiskt kul. Men de kommer inte lika tätt och obvious nu… gud vad trist. Det är ju samma fördel idag som igår…”

Jag är otålig, impulsstyrd och skitdålig på att ha tråkigt. Det är ingenting jag kan bli av med i ett nafs, så det är lika bra att inse att det är med de försvårande parametrarna som den här resan ska göras. Resan fram till andra, riktiga och mer genomgripande förändringar och fördelar och ett liv i verkligheten.

Så nu punktar jag ner två nyckelfraser till mig själv, som jag eventuellt kan komma att behöva återvända till närmsta tiden:

* Det är lättare att stå ut med känslan av en grå tråkighet, en fullskalig stressreaktion, en frustration över att inte ”få” vara med och dricka - än det är att stå ut med känslan av att vakna och ha druckit. INGENTING är värre än det och att leva ett liv då massor av dagar är så, är bara rakt av hemskt!

* Vad du än tror och försöker inbilla dig, så ÄR du livrädd, ledsen och ångestfylld dagen efter att du har druckit. Tänk på allt som händer inom dig då och hur kämpigt det är att försöka lugna dig själv och låtsas som ingenting.

* Du kommer INTE att kunna vara med (dricka) en gång och sen hoppa tillbaka till nyktra dagar igen. Har ALDRIG hänt. Ändrar du mindset så gäller ”bytt e bytt”-principen och då vet ingen när (om) du ändrar mindset igen. Det är på inget sätt värt det.

Såja! Nu känner jag mig redo för dag 11 och för en ny vecka 🍁🌦😊. Kram! 🦆

@Annabell 🧡 God eftermiddag!🙋
Precis som du skriver är det!
Att spela hela filmen om och om igen är det enda att göra!
Det finns absolut ingen mening med att dricka då konsekvenserna blir så jäkla jobbiga!
Så jag är med dig hela veckan som kommer, heja oss!💪🤸🤸💪👏👏

Kram💚

Jag skickar ett bud med @kungslilja och hoppas du har det fint denna (i min region) dova (himmel, väder) dag.
Jag har kollat på fotboll, mkt lågt intresse, piggat upp mig med att buda hem en rätt så fin lampa under tiden. Och inom samma halvtimme sålt ett skåp på blocket så jag ligger på plus, just nu.
Vet inte om du forskat mer om anden men enligt uppgift är den stark och livskraftig- inte bara i Sverige utan i världen.
Kram 🤗

Tack @Seklart @Kungslilja och @Varafrisk ❤️😊! Var eg väldigt taggad på fotbollen igår, men somnade ifrån allt redan 21.15 😅. Har aldrig tillåtit mig somna i soffan när jag druckit (måste hålla ”skenet uppe”…), så det var lite härligt att bara slockna sådär slöfocks-aktigt 😄.

Tog med min hund och spionerade på några änder igår - kände viss samhörighet ❤️😀. Ha en fin dag allihop! 💞⭐️

Härligt när man får såna där nyktra dagobert-vanor 🥳, jag började ha fasligt stökigt kring mig- särskilt hemma- för att liksom ”se gärna in i min röra - här finns inget att dölja” önskar dig en fin dag, sol här ☀️☀️

Profile picture for user Kungslilja

Vad härligt det lät med att nykter somna in i soffan @Annabell =) Spionera på änder låter som en riktigt rolig aktivitet. Sådant där som man vuxet gör i hemlighet =) Du inspirerar mig till äventyr!
Kram och heja till fler nyktra tupplurar och spännande upptåg <3

Ja fy så skönt med HELG, har känt min old scholl knegare denna vecka minus kroppsjobb men hjärnan känns svullen 🥺
Ha en riktigt bra fredag och dra upp järnvägsbommarna vid ”skönt att min kropp sk få återhämta sig och göra roliga saker flera dagar samt dricka kaffe” och stäng det andra spåret- ombyggnad pågår. 🪚🔨
Kram till dig! 😍☀️💯

Jävla jävla skit. Jag drack! Kan knappt tro att det är sant 😓😫😭. VARFÖR?! Är livrädd nu att jag bytt mindset och inte kommer att logga in här på tid och evighet. Kan man verkligen ”borsta av sig och hoppa upp på hästen igen…?”

Svaret på frågan om vad som orsakade det hela är simpelt: jag går på impuls och bestämmer mig på stående fot efter minimalt med eftertanke att det visst är helt okomplicerat att vara med och ta sig några glas.

Det här blir en kämpig dag… Men jag MÅSTE tänka att jag kan gå tillbaka direkt till mitt bättre mindset och att det här inte behöver betyda att det är kört nu 😢.

Lipar som en femåring av avundsjuka när jag tänker på er som får ta emot den här söndagen med lätt hjärta och positiva förväntningar (men jag är såklart glad för er skull också ❤️!). Jag hatar att känna mig så här… 🤬 Men redan imorgon kan jag vara tillbaka i det fina fina livet. Det är upp till mig… ❤️🦆