Kom igen nu!

Har sedan september förra året varit mer eller mindre övertygad om att jag både vill och bör lägga ner det här med alkohol. Klipper med alkoholbeteendet då och då i en vecka eller två, och upplever då i överlag en påtaglig lättnad och förnöjsamhet, men är sedan förbluffande snabb på att ”tacka ja till mig själv” när jag plötsligt bjuder in mig själv till att börja om igen?! Och då håller jag igång var och varannan dag igen en stund. Blir galen på detta!!

Har läst i det närmaste alla trådar i detta forum och igenkänning med många är naturligtvis enorm. Är brutalt avundsjuk på (och imponerad av) er som håller över tid och grunnar på vad som skiljer mig och min typ av beslutsamhet från er...? Hur i h-vete kan jag låta mig själv dricka igen, lite hastigt och lustigt, när jag några dagar/några veckor innan är så sagolikt säker (gång på gång) på att det fan räcker nu! Det är inte inte värt det! Alls!!

Både mängd och frekvens är oroväckande och osunt, även om själva dryckestillfällena inte medför några direkt negativa upplevelser eller tokigheter. Slutar dricka ”i tid” (men har då eg druckit för mkt), gör inga märkliga eller oöverlagda handlingar och har aldrig typ somnat i soffan eller lagt mig utan att tvätta mig o borsta tänderna. Men dagen efter - skjut mig stenhårt alltså... Så vidrigt... Ångest och ofattbart dåligt mående på alla fronter. Om jag har druckit tex tors-lör (aldrig dagtid), blir det en ackumulerad vansinnes-baksmälla/abstinenskänsla som jag hatar och inte kan stå ut med!

Mitt liv är ganska intensivt och jag vet att jag oftast ”bjuder in mig själv till dryckestillfällen” när jag är lite överbelastad och samtidigt speedad och trött. Jag blir då stormglad när jag plötsligt kommer på att ”nämen nu tar vi och piffar upp den här aftonen med vin o bubbel!” ”JAPP” säger jag då DIREKT och tveklöst till mig själv utan att vara ett dugg intresserad av att identifiera något i HALT-modellen (som jag lärt mig om här 😊), eller att ”spela hela filmen”. Där och då vill jag inte hjälpa mig själv till en mental punkt där jag inte vill styra upp en festlighet, så att säga... Jag skiter då fullständigt i att jag typ några dagar/veckor innan fattat ett högst rimligt och klokt beslut att ge fan i att dricka, av den enkla anledningen att det definitivt inte är värt det.

Har som sagt läst här en längre tid och nu skriver jag mitt första inlägg, för att utforska om det kan vara medverkan här, som är en faktor som skiljer mig och min typ av beslutsamhet från er som finns här och som håller över tid 🙂.

Hej förresten 😊! Jag heter (inte 😅) Annabell, jag är 42 år och har ett jättebra liv med superfina relationer till barn och familj (lever utan partner), ett jobb som är givande och jag vill INTE dricka alkohol mer. 🤗

Profile picture for user Varafrisk

@Annabell Kan förstå din känsla..absolut! Jag märker på mig själv att det är så lätt att fastna i tankar av misslyckande vet inte hur det är för dig men det är ju egentligen inte alls hjälpsamt...så tänk på de föregående dagarna som du lyckades med. Jag är helt övertygad om att du kommer att lyckas imorgon med att vara tillbaka i det fina livet...tycker att du har mycket jävlar anamma i dig...:)

Här kommer en kram fylld av styrka ...vet inte hur det är hos dig men hos mig skiner solen...så kanske lapa lite solsken vore något?

Profile picture for user Se klart

Om man är så snabb som du är, @annabell kan du kanske testa hur det är att inte hoppa upp på sadeln utan sätta dig lite mer bekvämt men framförallt i lite långsam takt? Nykterheten har ingen annan fart än din, och med säkerhet finns det en massa bra saker att liksom klura på kring de där ”vända på en femöring” -lägena.
@annabell du ska inte hata den här dagen. Det är nånting extra som krävs av oss snabbisar- och det är svårt. Att bli nykter är svårt. Kanske det svåraste beslut vi tar och om vi sedan ska leva i det beslutet- så många stenar som ska vändas åt olika håll, nya pusselbitar som ska fogas ihop.
Såhär har mina tankar gått;
Vad- av värde- finns kvar av mig- om jag slutar säga ja till det i stunden garanterat roliga?
Hur kul är det att säga ja till det ”nån annan stund kanske roligt”?
Min självbild; Jag, jag är ju en rolig, gränslös, livshunger-driven person? Försvinner det- om jag slutar dricka?
Existensen; livet är delvis en räcka av relativt förväntade händelser- dagar, grejer, människor, koppar och glas. Trappor att gå i. Om det inte går att bejaka önskan att slå sig fri, ta ett kliv över ännu en förväntad dag? Hur ska vi människor (jag!) stå ut.

Vad jag vill säga med detta är att jag tror vi behöver möta upp det där beslutet om att säga nej- från en massa olika håll. Eller; så var det för mig. Och det är väl allt jag vet något om.
Idag tycker jag du endast ska göra en sak, och det är att inte vara arg och otålig med dig själv. Och om du ska bestämma dig för en sak, häng kvar här. Här tar inte tålamod slut (så som iaf mitt tålamod med mig själv kan kännas skralt vissa dagar.)
Kram @annabell och komigennu 🦆😍

Profile picture for user Annabell

Tusen tack @Varafrisk, för din omtanke och för pepp ❤️! Jag ska inte låta mig absorberas fullständigt av misslyckad-känslan… Eftersom att jag inte har en massa dricka-dagar i ryggen nu, så är känslan idag mer av en regelrätt baksmälla (inte ackumulerad ångest) och solen lyser här också ☀️😊, så jag har varit i skogen med hunden en timme nu innan lunch. Tänker inte låta baksmällan bestämma idag.

@Se klart, jag blir så väldigt väldigt glad att du delar med dig av hur det varit för dig/hur du tänkt och att du tycks begripa dig på hur jag fungerar ❤️. Det är ovärderligt att ta del av ord som på många vis känns som skräddarsydda för mig. Jag måste försöka smyga mig upp på hästen igen… och närma mig nykterheten från flera håll. Och viktigast av allt, tror jag, är att jag måste förstå och acceptera att detta är svårt. Om jag vill det här, kan jag inte förvänta mig att det ska bli lätt, och jag kan inte vika ner mig redan på första sekunden det inte känns självklart och lätt att vara nykter! På sätt och vis är jag en person som verkligen skulle passa för att äta Antabus. Så jäkla rätt åt mig att bara ”Näpp! Du kan inte gå på den här impuls-känslan och strunta i ditt eget beslut och liv hur gärna du än vill just nu!” Hmmm 🤔… Tål att tänkas på.

Jag känner att jag är massor av bra (bättre!) saker när jag inte är en person som säger ja till allt ”kul” på uppstuds och älgar omkring i livet. Jag är riktigt trött på mig själv som sån och jag vill ”grow up!” nån jäkla gång och bli pålitlig och stillsam istället. ❤️🦆…

Profile picture for user Kungslilja

@Annabell Precis som det redan skrivits ovan och utan att vara det minsta expert så lägg inte någon skuld på dig! <3 Vi vet ju hur svårt det är. Att råka göra någonting som man inte vill är mänskligt. Jag tror på dig till 100%
Gick egentligen in på din sida för att skicka en liten kvällshälsning, höra om du gjort några nya spännande äventyr och skicka en kram <3

Godkväll
Jag tänkte på- men det vet jag inte om då håller med om. Att det är lite konstigt att räkna från dag 1. Det har ju varit en grym densitet i dina nyktra dagar- ska du inte bara räkna på? En gång och det där. Men det finns väl olika skolor. Att börja om raderar liksom de föregående kraftfulla dagarna- och de har du ju i din praktiska ryggsäck och rätt så tunga tycker jag de känns- inga larviga dagar.
Jag tänkte på det du skrev om att du ville ”grow up” men du verkar väldans grown up. Pålitlig tror jag också att du är. Du verkar liksom vara många saker du vill vara, precis hela tiden- tänk skärgård inombords.
Sen kan man bli väldigt trött på sitt eget upprepande av tjatiga ting. Det kan vara män som blir som vin- måste ha- vill inte ha. Men framförallt vin- som är som vin. Sån oitsägligt trist vän. Det blir samma lika ”roligt” och det överraskar aldrig. Åtminstone inte se sista 3-4 åren jag drack. Noll överraskningar.
Jag hoppas du orkar att hänga kvar, du betyder mycket för forumet och vi hjälps åt här. En är inte ensam. Kram @snnabell 🦆

Profile picture for user Charlie70

@Annabell ojojoj. Läser många självanklagelser i ditt inlägg. I dag känns förhoppningsvis inte lördagen av så mycket mer. Tänk på att du är Bäst som har tagit dig hit, fixat mängder med nyktra dagar och allt arbete du gjort med ditt inre liv. Inget av det är ju borta för ett misstag. Precis allt finns kvar! Vi fortsätter hjälpas åt nu att fortsätta skaffa oss nyktra dagar tänker jag.

Kram!

Tusen tack @Se klart och @Charlie 🥲❤️🌄!! Jag tänkte också på det där med att börja om och räkna dagar eller inte… Har en slags dag-lista i telefonen där jag fyller i olika emojis som hör ihop med vad jag gjort och känt under dagen. Där gör jag också en ✅ för varje nykter dag och ett ❌ om det druckits. Började m det i somras och det såg väldans helgrönt ut i juni och en bit in i juli, sen blev det typ knallrött för en tid 😣. Det är väldigt upplyftande att lägga grönt till grönt och se mina glada och pigga emojisar ☕️😄. Nu ligger det ett störigt rött kryss mitt i allt oktober-grönt, men jag tänker att jag ser det så istället - jag slutar räkna och strävar efter ett grönt liv (alltså vitt 😅), utan röda kryss.

Och det är ju så verkligen sant att detta vinande rymmer INGA överraskningar! Samma lika ”kul” en stund - och samma ”inte inte värt - jag dööör!” efteråt… Tack för att ni finns, med tålamod, förtröstan och omtanke 🥰. Det gör stor skillnad!

Igår hängde jag med min yngsta systers ettåring som är heeelt ljuvligt skojig. Vi lyssnade på Vardagsgruppen (Jujja o Tomas Wieslander) och det var vilsam skärgård inombords 🥰.

Massor av tacksamhet och kramar ❤️!
✅🦆

Profile picture for user Kungslilja

Vilken härlig idé med allt det gröna @Annabell =) Tusans klokt. Då ser man sina framgångar även om det kan bli (även om man såklart inte strävar efter det) lite rött någon gång här och där. Om du inte har något emot det så tar jag gärna efter idén?
Hoppas att din tisdag har varit lika fin som din måndag. *Kram*

Jag minns att jag hade några små blyertskryss i en högst analog kalender för ett antal år sen. Såhär i efterhand känns det valhänt (höll i ett par veckor) men det är något med att förstå att resor börjar liksom innan biljett är köpt. Jag läste här till och från under ett par- tre år,’nästan alltid i samband med vit månad i januari. Jag funderade mycket på den här meningen: ”tänk om jag börjar dricka så ovarsamt/mycket att jag kommer att bli tvungen att sluta”. Det kändes som livets slut. Hösten för två år sen lyssnade jag frenetiskt på en podd som handlade om att att lära sig dricka lagom. Om det var så himla enkelt kan jag idag inte förstå att det krävdes hundratals avsnitt podd. 🤔🙄
En av x antal vändor i terapi sa min kloka själs-doktor något bra: Att vi ofta är rädda för något som redan har hänt. Vi går långa omvägar kring svårigheter och ömma partier. Fast det liksom aldrig blir värre än då, när det farliga hände.
Och det jag tänker när jag skriver det här för långa och inte ens hjälpligt sammanhängande är att ibland får man bara gå på och ibland är det helt blankt på sjökortet och ibland är man världsbäst på att läsa grynnor och skär.
Men om man då- som du- har de gröna ”heavy checkmark” dagar i rad. ✅✅✅
Då är man i rörelse även om det känns helt tråkigt eller vardagligt.
Tack för att du finns här 🦆🦆 och är med och gör forumet så himla bra! Kram 🍂

@Kungslilja Jamen testa och se om du också gillar att skapa en grönt-samling😊! Tack för din hälsning hos mig ❤️!

Ja, det här är en resa som nog började för ganska länge sedan… Jag vill tro att där jag är nu, är vid mållinjen för ”för-processen” - som är lika med startlinjen för den riktiga nykterhetsresan. Att jag gått i cirklar och velat färdigt nu. Och att jag nu passerar mål- och startlinjen och börjar trampa framåt, åt samma håll. Att samla grönt är, som du säger @Se klart, något av en rörelse framåt - en medveten och positiv ”aktivitet”. Jag ska döpa min lista med grönt-samling till Nykterhetsrörelsen 😄🤩!

Jag har aldrig testat att dricka måttligt - eller rättare sagt aldrig testat att gränssätta antal enheter. Jag vet redan att jag verkligen inte vill dricka två glas vin (utan minst fem) 🙄. Har noll önskemål/förhoppningar om att kunna använda alkohol på ett sätt som gör att jag ändå inte mår dåligt. Dricker jag - så mår jag skit. Det är ”jättekul” på kvällen - jag ångrar mig fruktansvärt dagen därpå. ALLTID. Jag vet detta så väl nu… Jag låter inte ens mig själv få en chans att må bra dagen efter att jag druckit längre… Spöar upp mig själv DIREKT jag vaknar, även om jag skulle känna mig i hyfsad form egentligen. Och det gör jag för att jag VILL inte dricka mer! Så har det varit ett tag nu och det är därför jag tänker att jag är vid mål- och startlinjen nu… Ska dock smyga över den i lugn och ro, som den gräsand jag ändå är… 🏁🦆✅

❤️❤️❤️

Profile picture for user Rehacer

Hej Annabell, tack för att du tittade in på min tråd och utropade hejarop. Glad för det!
Det där med ✅ var ju smart! Jag har länge kört med ⭐️ på nyktra dagar och ingenting på de dagar jag druckit. Är ju faktiskt mer talande med ✅ & ❌. Ska testa det.
Ha en godnatt och imorgon kör vi nyktert igen!
🤍

En gång höll jag på med ”enheter” men de räckte endast fredag kväll. Så snöpligt. Annars har jag inte grejat så mycket med måttlighet.
Bra med det långsamma smyget in i nykterhetsrörelsen. Krasch, smyg, kryp- en får hitta sin marschtakt. Kram ✅

Tack @Se klart ❤️! Jag såg att du varit riktigt covid-risig i helgen… 🤒 Hoppas du mår bättre nu 🤗!

Jag blir så stukad av att snubbla… tappar tron på mig själv och känner mig ”oärlig” i skrivandet 😞. Som en grandios jäkel som strösslar stora ord som jag sen bara lättvindigt struntar i.

Det har varit några riktigt tuffa dagar sedan sist jag skrev, av en anledning som är svår att gå in på (inte alkoholrelaterad och rör en nära vän till mig som är sjuk). Jag brukar (brukade) dricka när jag vill piffa till något som antingen känns för trist, eller piffa till något som redan är piffigt. Alternativt om jag mår medeldåligt (sådär så att man har ett litet tjut-ljud i huvudet och det kittlar i armarna). Aldrig när jag varit knäckt eller i psykiskt dåligt skick på allvar. Då är jag FÖR rädd för att dricka. Därför har jag nu samlat ✅ utan effort några dagar (har inte ens fyllt i min grönt-samling)… Jag har heller inte loggat ut härifrån en enda gång sedan snubblet 😅.

Saker och ting börjar ljusna för min vän iaf och jag har en riktig brottar-vecka (sådär att man måste köra brottningsmatch på brottningsmatch för att ta sig fram) framför mig på jobbet 🥵. Så nu har jag hoppat i säng och laddar för en hel-✅ vecka 😊!

Massor av kramar ❤️✨! 🦆

Vad bra @annabell, hm jag förstår vad du skriver om snubbel men se inte förminskande på dig själv en enda sekund. 🌸🐠 Gör inte det! Grandios jäkel och att lättvindigt strunta i tror jag inte gäller det minsta utan istället trassel och kämp och halva, korta och långa steg. Så bra ju! 🦆🦆
Det låter också som du har varit en bra vän den här helgen.
Jag tänkte rätt länge på att forumet kanske var hittepå. Att jag en dag skulle titta upp och se att jag ägnat mig åt en helknäpp hobby, frimärken shilling banco. Och att jag skulle vakna upp ur hobbyn och ”nämen jag kan väl visst dricka som vanliga människor nu har jag hållit upp ett halvår”
Jag var både rädd för att bli nykter och att fortsätta dricka.
Önskar dig en bra start på veckan nu. Jag brukar kalla såna veckor för köttar-veckor när det är som flugansamlingar av möten som inte går att blåsa bort. Men sen är det kväll, alltid! Kram 🤗

Profile picture for user FinaLisa

@Annabell Godmorgon ☀️

Din energi och kämpaglöd känns mellan raderna också när du skriver att du "hoppar" i säng en söndag kväll😁 Så jag förmodar att du redan har "skuttat" upp ur sängen denna måndag morgon!
Önskar dig en fin grön vecka💚 ✅
Kram 🤗

Tusen tack @FinaLisa 🤗💚! Jo… Måndagspanikskuttade upp och iväg imorse 😅. Jobbstressen sänks oftast för mig när jag väl gjort bort måndagen, så nu ser jag en chill kväll framför mig 😊. Hoppas att du också får en jättegrön och fin vecka! ✅😊💞

@Seklart tack ❤️!! Precis sådär är det ju… Räddast för att fortsätta dricka men också lite rädd för att sluta… För att det känns lite sådär ”overkligt” (eller väldigt ovant kanske 🤔) på nåt vis (vilket i sig också är oroväckande… 🙄). Men precis - stora och små steg, kötta, brotta, smyga… en bit i taget 💚✅🦆.

Profile picture for user Andrahalvlek

@Annabell Ett trick kan vara att i de stunderna tänka ”ja, jag får dricka men först måste jag….” Och sen hittar du på något jobbigt som du ska göra. Springa runt huset tre varv, kuta upp och ner för trappan flera gånger, stå på huvudet. Det spelar ingen roll vad det är bara det kräver en fysisk insats och distraherar dig. Äta något måste ingå också! Sug beror ofta på lågt blodsocker. Nödproviant i form av nötter och bars i bilen och handväskan är ett annat tips.

Kram 🐘

Halloj CeciliaB och tack för hälsning i min tråd 🤗!

Ja, exakt som du säger Andrahalvlek… Gud vad jag måste bli bättre på just det där… För jag har testat! Och vet att det funkar, bara jag lyckas fånga mig själv och min lite mer disciplinerade sida i tid…

Alltså jag dog av skratt, Se klart, åt de rörliga bilder som spelades upp i mitt huvud när jag tänkte på andföreningens nya 12-stegs-moves 😂🤩😍! Lägger till en enkel spikrak rygg till programmet idag 😆✅🦆

@annabell hur är läget och hur var din helg? såg att myrorna (butiken alltså) på min gata hade tema ”and” idag, skolplanscher, böcker och porslin! Var inte långt ifrån att jag gick in och köpte lite and-merch. Tänkte på dig! Kram 🥰

Profile picture for user Sisyfos

@Annabell, trägen vinner. Jag hör till de som inte haft en spikrak väg in i nykterheten och jag kan känna igen mig i att känna sig som du skriver: @Annabell skrev:tappar tron på mig själv och känner mig ”oärlig” i skrivandet 😞. Som en grandios jäkel som strösslar stora ord som jag sen bara lättvindigt struntar i”
Jag brukar säga att jag är teoretiskt klok. Praktiken kan se sämre ut. Men jag är helt säker på att ambitionen att inte dricka har gjort att jag i princip har slutat idag och att jag inte fastnat ordentligt sen jag först bestämde mig för att sluta. Sätt dig bekvämt som SeKlart skriver, analysera varför du dricker och fortsätt med din ambition att sluta. Varje nykter dag räknas och det finns olika vägar in i nykterheten.

Efter att mest ha kryssat (❌) mig fram en tid igen känns nu relationen till alkoholen mer skrämmande än nånsin. För nu är det som att jag inte låter bli fastän jag verkligen inte vill dricka. Tidigare har det mer handlat om att jag ”slår om” i tänket och börjar ”äsch:a” att vilja avstå och istället romantiserar drickandet. Har inte hamnat i min vanliga ”drick obekymrat under en tid och dunderkrascha i ångest plötsligt en dag och starta en ny nykter period”. Istället har jag druckit bekymrat och inte stora mängder per afton (därför ingen dunderkrasch) - men varje dag nu i tio dagar i sträck (innan det, sedan jag skrev sist, har det varvats lite ❌✅). Jobbar på med glatt humör som vanligt på dagarna, men börjar känna mig helt slut, yr och livrädd inuti. Den inre oron, spattigheten och rädslan, släcker jag ner vid kl 16 med lite alkohol… Och det sjuka är ju att den inre oron är ENBART orsakad av alkohol… 🙄. När jag analyserar varför jag dricker så är svaret 1. Jag har ett beroende 2. När jag varit nykter en liten tid, blundar jag för detta och vill bara ”gå på känsla”. Och då fastnar jag i alkoholspiralen igen, pga 1.

Jag mår alltså inte katastrofdåligt idag på det där viset då man har ”aldrig mer, din dumma jävel”-känslan att ta avstamp i. Men idag måste jag bryta detta. Idag måste jag stå ut med inre oron, rastlösheten och lilla rädslan. Hela dagen. När jag klarat det, har jag chansen imorgon att välja att inte bjuda in dem (oron, rastlösheten och lilla rädslan) igen…

Tack snälla Se klart och Sisyfos för era inlägg ❤️! Jag måste tro att det finns flera vägar fram till där den riktiga nykterheten börjar och att jag hittar en av dem! 🦆❄️

Profile picture for user FinaLisa

Godmorgon@Annabell ⛄🌨️❄️

Att "slarvdricka" är vad jag kallar det du gör, alltså dricker lite hipp som happ. Dricker utan att tänka på det så mycket eftersom man aldrig dricker sig så berusad. Känner igen mig då jag har hamnat där så många gånger själv...🙄
Så vad du behöver göra är en riktig mental omstart och göra/planera nykterheten som ett projekt framöver. Där du har strategier och ersättningar för suget när det kommer.
Jag upplever dig som en person som har mycket vilja och go och tror absolut du kan nå ditt mål om att bryta beroendet.💪👍😊

Lycka till!🍀🦆
Kram 💙❄️💙
PS. När jag ser änder på mina promenader, vem tror du jag tänker på då?😅

Godmorgon FinaLisa 💖❄️🕯! Och tack för pepp och råd 🙏❤️. Du har rätt i att en redig omstart krävs… Jag är ganska så bra på att omstarta faktiskt 🚀 - problemet är bara att jag är ganska bra på att omstarta ”åt andra hållet” också efter en (för) liten tid…💥. ”Varför är det så?? Hur f..n är det möjligt??” gnäller jag i mitt eget huvud… Jag tror att jag (via inspel från er här i tråden) har börjat nysta mer och på nya sätt i dessa frågor och syna mina hittillsvarande strategier för att justera dem. Ibland tänker man ju ”men jag har ju försökt med ALLT, tänkt ALLT, gjort ALLT (till och med blivit and inombords 🦆!)” och då blir man rädd… att det inte ska gå. Att ingenting kommer att förändras. Att om tre,elva dagar står jag där och ”äsch:ar” problemet igen 😔. Men det är klart att det måste gå! Tredje ✅ blir det idag iaf 🌟😊. Världens finaste vinterdag och julmarknad ❄️❤️🤸‍♀️!

@Annabell Grattis till tredje ✅ i rad! 🥳🥳🥳 Jag tror som @finalisa att du måste gå all in på nykterheten ett bra tag. Vi beroendepersonligheter är ju lite all in på det mesta vi gör. Det funkar inte att göra saker halvdant, lite slarvigt.

Plus att vi måste hjärntvätta oss själva om vi vill ha en varaktig förändring. Du kan med viljestyrka vara nykter några veckor, men för att lyckas bibehålla nykterheten över tid måste man påverka det undermedvetna. Det är där vanor och ryggmärgsreflexer bor. Och det enda sättet att påverka det undermedvetna är att råplugga nyktra fakta och jobba stenhårt på att etablera nya nyktra vanor. Så tror jag. Det har funkat för mig i alla fall. 664 nyktra dagar i rad ✅

Och det blir lättare med tiden. Man går stegvis från ”får inte dricka” till ”bör inte dricka” till ”vill inte dricka” och slutligen till ”slipper dricka”. Stegvis identifierar man sig som en person som inte dricker alkohol. Jag vägrar ens att dricka glögg med 2 procent alkohol. Min gräns är 0,5 procent, dvs ”alkoholfritt”. För mig har det blivit en princip - och jag är ruggigt principfast när jag väl har förankrat principen ordentligt.

Ta rygg på ditt forum-nick-djur och börja vandra! 🦆 En dag i taget blir många till slut.

Kram 🐘

Godmorgon @annabell
jag ska också straxt på julmarknad/ kul att gå ihop!
jag fiskar efter en som vanligt lite småflunmig tanke som jag tänkte igår när jag läste ditt inlägg i taxi påväg till mitt hotell.
Att det ju är ett mått av tråkighet i att LEVA som liksom bara är… tråkig.
Vare sig nykter eller glad-full. Ibland (nu tänker jag utifrån två års läsande här) upplever jag att människor kan tycka; aha det var såhär att vara nykter- skönt men när kommer det roliga? Jag orkar inte vänta länge till…
Det brukar jag tänka på som beställnings-levare, jag har såna på jobbet också; aha- vi ska förändra såhär (för att vår LEDNING har bestämt det)
Men det känns ju mest jobbigt och när kommer det roliga?
Det som händer då är att man tappar fart i organisation och förändring. För att förändringsarbetet ska bli bra måste ALLA vara med och vilja- hårt. Den farten- ja det är ju den som förändrar livet. Jobbet. Att kliva i- dyka ner- att känna på riktigt att oavsett hur det blir- det vet jag inte än- så ska det här göras. Nu gör vi det! Jag är med.
Ibland känns både liv och nykterhet som en jädra stor pizza- var börjar man liksom?
Jag tror på att bara göra. Knapra sig igenom den knapriga kanten där man står just nu.
Jag har inga råd för ja, du vet att jobbet ska liksom göras av var och en.
Kanske ett; skippa att tänka på om du druckit mycket eller lite eller ”helt normalt ändå” fokusera på att ta en tid nykter.
Bestäm 3 månader. Sen får du se?
Härligt att se dig här, även om jag som Fina Lisa tänker på dig under promenader med inslag av and. Kram annabell, du fixar detta. Helt säker. 💕

Varma stora tack Andra Halvlek och Se klart 💖💖. Jag tar med mig det ni båda skriver.

* Det här med att ”göra!” och bara fortsätta göra det (för nu ska det göras) utan särskilda förväntningar och oavsett hur det känns för dagen/stunden (för det varierar ju!) och ha förtroende för betydelsen av den tid som då går (förutsatt att den är tillräckligt lång - tex tre månader). Det kan jag klara - den typen av strävsamhet har jag faktiskt ändå i mig!

* Och när jag skrev tidigare att det ibland känns som att man testat ALLT, så har jag faktiskt inte testat din fakta-metod Andra halvlek, inte på djupet (jag har läst en hel del, men mer ba ”okej - nu har jag lärt mig det där, lets move on”) och inte medvetet impregnerat mitt undermedvetna med fakta, så att säga… Det kan jag också klara - den typen av pluggo är jag ju 😊!

Håller med till 💯 om att dricker jag lite - så vill jag (och dricker jag) mer och igen. Har oändligt många empiriska försök bakom mig som belägger det 😅. Och det är ingen som helst mening i att försöka dividera om det i själva verket är ”normalt” - det är det inte och jag mår skitdåligt av det!

Nu ska jag vanka ut i vintervärlden, lite förtröstansfull inombords. Jag kan klara det här! 🦆😊❤️❄️

Profile picture for user Tjej82

Hej alla! Helt ny här och blir alldeles varm av att läsa era inlägg. Jag känner igen mig i så mycket och det är otroligt stärkande på något konstigt sätt att veta att fler har det preciiis som jag.

För att sammanfatta anledningen till att jag är här: mitt drickande är problematiskt och jag har testat vita veckor, bara ta ”ett” glas och hitta på anledningar att dricka. Var osäker på om jag ville dra ner på eller sluta helt, men med era inlägg könner jag allt starkare att NOLL är mitt mål. Kommer aldrig funka med att dricka lagom och ibland..

Min stora undran är hur man gör i alla dessa sociala sammanhang där det dricks? Har ni berättat för vänner att ni vill sluta? Stöttar dem? Vi är många, både tjejgäng och familjer som ses regelbundet och det ”hör liksom till” med bubbel, men nu vill jag inte mer. Jag vill heller inte att andra ska sluta för min skull, men blir man inte sugen? Det är ju så härligt med ett glas bubbel, vardagslyx har jag inbillat mig, men ser ju själv när jag skriver hur dumt det är när jag vet hur dåligt man mår efteråt.

Ja, många tankar och oro över det mesta, ber om ursäkt för svammel 🤪B men jag tänker att denna grupp kan bli avgörande för om jag kommer klara detta eller inte.

Jag tycker att det är väldigt intressant att läsa alla reflektioner här i forumet. Just nu pågår ett meningsutbyte som började i miss lyckads tråd, som jag hittar massor av användbart i (från flera användare). Jag hör till falangen som helt sonika menar att jag dricker för att jag successivt har passerat gränser och tillslut hamnat i ett beroende som inte går att reglera. Jag dricker för att jag dricker - typ… Jag kan visserligen se många förklarande omständigheter/orsaker som ledde fram till att jag till slut druckit mig förbi lite för många gränser. Men det spelar egentligen ingen roll nu. Att se det komplexa i saker och ting har jag sällan problem med. Men att nu ägna mig åt att kika bakåt, på den - såklart komplexa - orsaksbilden som tog mig hit, är en sämre investering än att försöka identifiera vägen fram. Även om jag tänker att också den, på sätt och vis är enkel - jag slutar göda mitt beroende, dvs jag dricker inte, punkt, så förstår jag ju att det kan finnas en del att vinna på att utgå ifrån att detta är skitsvårt och komplext (en ganska lång tid iaf)

Att tidigt och kontinuerligt identifiera triggers och jobba preventivt tror jag också är viktigt. Men det är, i min mening, skillnad på triggers och orsak. Drickandet orsakas av beroendet. Det är att välja en ide/ösning man vid det här laget de facto VET att man mår dåligt av. Utan beroendet skulle man ju givetvis välja nåt annat - som man inte på förhand vet suger livet ur en och som man alltid ångrar. Så det är beroendet man måste kämpa för att släcka och sen aldrig väcka. Och DÄR - i att parera triggers på vägen framåt - tror jag att det krävs olika strategier för olika personer, beroende på vilka egenskaper, styrkor och svagheter var och en sitter med i utgångsläget.

Nu när jag har ett beroende att deala med, så gäller - i min värld (inte allas!) - att aldrig dricka. Det här med ”att aldrig ta första glaset” och ”du och ingen annan häller alkohol i munnen på dig”, är enkla sanningar. Jag tror att vi alla här - i allra högsta grad de som gjort den här resan (och skriver så här) - fattar och vet att det där - det är det inget enkelt med i början. Men till syvende och sist är det ju faktiskt där det avgörs och ibland är det ju skönt att ”hoppa över” det komplexa tänkandet om alltings svårighet och bara hänga fast i en sådan enkel mening: oavsett vad, så tar du inte glas-helvetet idag. Check på den ✅😀!

För att jag ska fixa det här (i mitt fall) krävs nog en kombo av att göra det enkelt och att göra det så skitsvårt som det faktiskt är. Jag är glad och stolt över de som är mina största styrkor som person, men de flesta av dem är ingenting man vill hänga i granen i den här typen av fight tyvärr… 😅. Jag måste sy ihop nåt av mina näst största styrkor istället 😄💪🏼 - och fokusera en del på att bädda runt mina svagheter. Som jag skrev igår ⬆️: jag har en strävsamhet/slitstarkhet i mig som kan bli andvändbar och jag är ett oerhört pluggo, vilket talar för att faktametoden kan bli ett bra verktyg för mig 😊. Sen måste jag plocka fram och låta min inre and 🦆 frodas, när det gäller att bädda runt svagheterna😌.

Glad andra advent 🕯🕯 och tack till ALLA som skriver här i forumet ❤️. Så himla värdefullt!! 🌟🦆

Profile picture for user TappadIgen

@Tjej82 Jag tror att många kommer till samma insikt som du, men att det tar olika lång tid. Jag själv tampades med det i många år.

Först tänkte jag att det bästa är om du skapar dig en egen tråd. Under Forum kan du välja en kategori som passar dig. Kanske "Förändra sitt drickande" och undergruppen "Vara alkoholfri" hade passat dig? Du får känna efter lite. Där klickar du sedan på +Skapa nytt diskussionsämne. Jag tänker att tråden kan du sedan använda att skriva om ditt förändringsarbete. Det har hjälpt många, inklusive mig själv att göra det.

Hur man gör i sociala sammanhang när det dricks är väldigt individuellt tror jag så jag kan kanske bara svara för mig själ. Med Covid har det varit mycket färre sociala sammanhang när jag varit mitt i mitt förändringsarbete så jag hade väl nästan inga sådana i början. Men när de väl började dyka upp så hade det flutit på ganska naturligt för mig. Jag har väl upptäckt att för mig var den främsta tjusningen med öl, vin och bubbel effekten. Jag var på julbord för en vecka sedan med jobbet t.ex. och där drack jag alkholfri öl till och det var inga bekymmer med det eller något som var konstigt. Jag får en fråga lite då och då och kanske i början kan man vara lite känslig att säga som det är att man inte dricker för att man mår så mycket bättre av att inte göra det och då kanske man kan ha något att skylla på som att man behöver köra eller något om man mår bättre av det.

Men börja med att starta din egen tråd och läs runt lite i andra. Jag tror inte att @Annabell har något emot att vi lånar hennes tråd något just nu. Kanske har du något gemensamt med just henne? Ofta kan man känna stöd i att läsa om andra människor som vi kan känna igen oss i. Testa gärna också programmet här.

Men hej @Tjej82! Jag såg inte ditt inlägg (för jag höll visst på med vääärldens längsta text 😅⬆️). Välkommen hit 🤗! Jag tänker som du - det är NOLL som måste gälla för mig. Jag har kämpat på ett tag och halkat hit och dit, men har enorm hjälp och nytta av att läsa och skriva här i forumet 😊. Ditt inlägg ligger nu i en tråd som jag har startat. Om du vill, så startar du en egen tråd, så följer vi dig och din resa där 😊! Annars får du såklart hänga här i ”min” tråd och skriva om du hellre vill det.

Mycket bra gjort av dig att landa i att vilja ta tag i drickandet och att ha börjat skriva här 💪🏼🌟. Kram!

@Annabell Mitt svar till @Tjej82 kom in samtidigt som ditt inlägg. Kanske är det så att ni har en del gemensamt :) Det är ju alltid bra på forumet att det finns så många olika personligheter att man i början kan ta lite rygg på någon som man tycks ha mycket gemensamt med och kanske är det fallet här.

Jag tycker för övrigt att din text är bra och reflekterande. Jag tror själv att det är väldigt viktigt att fundera på dessa saker precis som du gör, för att lyckas. Att titta på vilka styrkor man har som kan hjälpa en att nå sitt mål och fundera på vilka svagheter man har och vad man kan göra åt det och reflektera över huvudtaget hur saker står till. Jag upptäcker ofta också att när jag skriver ner något jag redan tror att jag vet i text så lär jag mig själv mer om hur jag faktiskt ser på det genom att jag tvingar mig själv att förklara för någon annan hur jag tänker och inte bara har det som tankar som virvlar runt i mitt eget huvud.

@Annabell Mitt svar till @Tjej82 kom in samtidigt som ditt inlägg. Kanske är det så att ni har en del gemensamt :) Det är ju alltid bra på forumet att det finns så många olika personligheter att man i början kan ta lite rygg på någon som man tycks ha mycket gemensamt med och kanske är det fallet här.

Jag tycker för övrigt att din text är bra och reflekterande. Jag tror själv att det är väldigt viktigt att fundera på dessa saker precis som du gör, för att lyckas. Att titta på vilka styrkor man har som kan hjälpa en att nå sitt mål och fundera på vilka svagheter man har och vad man kan göra åt det och reflektera över huvudtaget hur saker står till. Jag upptäcker ofta också att när jag skriver ner något jag redan tror att jag vet i text så lär jag mig själv mer om hur jag faktiskt ser på det genom att jag tvingar mig själv att förklara för någon annan hur jag tänker och inte bara har det som tankar som virvlar runt i mitt eget huvud.

Profile picture for user Tjej82

Tack fina ni! Redan så mycket respons!’ Självklart ska jag starta min egen tråd, visste inte hur 🙈 Nosar runt lite till innan jag vågar tror jag.. Ser fram emot att hänga här med er!

@Annabell Word 🙏🏻 You go girl! Det känns som en ynnest att få följa dig ❤️ Du tar rygg på oss och andra tar sedan rygg på dig, som @Tjej82 tex. Varmt välkommen ska du vara! Som ringar på vattnet sprider sig omtanke och positivt tänk vidare och vidare och vidare.

Jag vill på inget sätt förringa den prestation det är inledningsvis - det är tufft som sjutton att inte falla tillbaka i gamla invanda destruktiva mönster. Men jag har faktiskt glömt hur tufft det var, nu när det snart har gått två år. Jag vet det teoretiskt, men jag kan inte känna det länge. Jag har vet-känslor om det men inte känn-känslor. På samma sätt som när jag var utmattningsdeprimerad faktiskt, jag minns ju hur illa det var teoretiskt men jag kan inte förstå hur jag tänkte alls samtidigt.

Acceptans är det första viktiga steget. Man måste acceptera att man har druckit sig till ett beroende, och samtidigt sluta hoppas och tro att man ska kunna dricka ”normalt”. Och det kan ta tid att komma till den acceptansen, en del gör det aldrig.

Kram 🐘

Profile picture for user Torn

@Annabell Gött att du är tillbaka med nya friska krafter! 🤗 Den där gräsanden börjar se allt mer beslutsam ut i sina steg tycker jag.😅 Det är förresten något som jag funderat på när jag tänker tillbaka. Hur viktigt det var att jag bestämde mig otroligt kraftigt för att det fick vara nog en gång för alla. Det var som att jag lade på 100 procent mer beslutsamhet mot alla de andra otaliga försöken tidigare till att inte dricka. Först då gick det att mota bort tankarna på att: Äh, jag slutar en annan gång senare. Eller: nu ska jag bara dricka lite grann. Man behöver helt enkelt vara mer jävla beslutsam än vad som man tror är möjligt.😅 Då lyckades i alla fall jag till slut bli fri från alkoholen. Jag tror verkligen på dig, du kommer fixa det här. ge dig fan på det bara!

Kram

Tror du har massor av egenskaper till den här granen. Och på något oväntat vis tror jag att när man syr segel av sina näst starkaste grejer så blir det urstarkt.
I mitt jobb brukar jag säga att jag än så länge inte stött på något geni men de som brukas kallas genier vet jag- har ofta jobbat hårt, massa timmar, envishet, allt det där. Helt plötsligt kan man åstadkomma sånt som vid snabb besiktning tycks vara genialiskt. Jag är halvbra på plugg, helbra på att kämpa, usel på att tävla, krullar ihop mig som en liten rädd insekt av sånt.
Det har också visat sig att jag är bra på att vara nykter. Men G U D så många timmar jag läst och skrivit här. Min faktametod tror jag.
Du får strosa runt i dig och hitta bra saker. Se framåt. Vänta med bakåt och hur och varför och varför inte. Det finns gott om tid till det senare, ibland blir alla tankar kring varför gör jag si eller så- som snubbeltråd.
Bara; ta ett kliv ÖVER och snart är det morgon igen och då är du inte sugen på ett glas. Repeat.
Jag tror på dig och ditt kraftdjur! 💕

Så oerhört glad över meddelandena här ⬆️ 💖 (har läst dem flera flera gånger). TACK! TappadIgen, Andra halvlek, Torn & Se klart. För vägledande, inkännande, stärkande, och peppande ord, som ger mod, beslutsamhet och tilltro! Att vara med i forumet är ju som att ha tillgång till personlig proffsrådgivning & stöd, av människor som både lyssnar, förstår och genuint vill hjälpa, på oregelbundna tider och flera gånger i veckan!! Overkligt bra 🥰.

En jättefin helg har det varit och fyra ✅ i ryggen 😊. 🦆🌟

Tänkte att jag skulle göra som bl.a. torpet har gjort, och skriva (minst) en, liten eller större, notering varje dag. En rutin/ram att hålla sig i, som kan bidra till upprätthållande av viktig vett och sans 😄. Mycket hektisk och iskall dag, men inte ens när jag försökte klösa bort frost från insidan av bilens framruta på lunchen (hade lite bråttom och har en svag kupévärmare… 🙄😆) kände jag tillstymmelse till sug 😊💪🏼. Är trött i huvudet och lite vimmelkantig till och från, vilket gör mig lite ängslig… Jag brukar inte vara det (förutom på alla mina dag 1 🙄). Men jag antar att det hänger ihop med min senaste streak…😕 och att det går över. Kram till alla 💖!
☃️🦆✅

@Annabell Klok taktik. Inom AA säger man att det är viktigt att behålla ”närheten till programmet”, men här hos oss kallar vi det ”närheten till forumet” 😉 Att skriva och läsa på forumet ingår i mina dagliga rutiner. Jag behöver den påminnelsen, jag behöver ”tanka av mig” tankar och känslor.

Orden börjar resonera med sig själv när jag skriver, jag får aha-upplevelser som jag inte hade fått annars. Märkligt fenomen. Sannolikt beror det på att skrivandet tvingar min pannlob att jobba, där sunt förnuft, logiskt tänkande och problemlösning bor.

Kram 🐘

Jag är också en (nästan) daglig uppdaterare och vissa dagar har det verkligen varit som att skriva i sand, inga viktigheter men viktigheten är att jag varje dag:
Uppmärksammar min nykterhet och att det är ett arbete (som inte är jobbigt- tänk att gå morgonens första runda i trädgården en sommarmorgon)
Ägnar en stund åt att känna tacksamhet- min nykterhet är proppad med just det, och det smittar av sig på mycket annat i livet.
Ägnar en stund åt att försöka bidra till att berätta om vad ett alkoholfritt liv kan innebära, något jag själv var så oerhört skeptisk till att jag nästan kan känna skam. Hur kunde jag låta sug, längtan efter tröst, flykt, avkoppling- vara så centralt i ett liv som till så stora delar är alldeles ljuvligt, med så mycket fint. Inte perfekt- jobbigt och stökigt och ibland gör det jäkligt ont. Men livet, som det är, så stort.
Skriv kort, långt eller mittemellan, Och för sin egen skull. Forumet är bäst! Kram 🤗

Profile picture for user mulletant

Så är det @Andrahalvlek! Pannloben får jobba och växer till sig medan reptilhjärnan och Amygdala försvagas. Det händer när vi formulerar oss, skriver eller talar. Jag skrev dagligen här under lång tid. Jag skriver fortfarande mycket med fokus på både mitt mat- och medberoende men numera i en 12-stegsgrupp. Därtill delar jag på möten både på Alanon och OA / FAA. Det är svårt att föreställa hur mycket det hjälper - men det är färskvara som måste underhållas. Ibland när jag tycker att det tar mycket tid brukar jag tänka att det ändå är en trevlig medicin; att träffa och lyssna/tala med mänskor av vilka många blivit nära vänner. Mänskor som vill varandra väl. Numera kan jag dessutom sitta hemma och välja bland olika tidpunkter och möten. En snabb jämförelse med t.ex dialys eller insulinbehandlad diabetes är en bra påminnelse. Tack för att jag får dela dina tankar / mt

@mulletant Visst är det väl en helt underbar medicin - att tjöta tillhör mina favoritsysselsättningar, både i tal och skrift. Och det behöver inte vara ytligt, eller pretto, det blir precis som det blir. Man börjar i ena änden och sen tar man sig sakta framåt och tar de chanser som ges. Nu fick jag en ”pratstund” med en riktigt räv på forumet och det uppskattar jag verkligen ❤️

Kram 🐘

Så maxat på jobbfronten - och alla andra fronter - nu innan jul 🥵! Försöker växla mellan🏃🏽‍♀️och 🦆för att hinna allt men ändå hålla bägge platt-fötterna på marken så att säga…☺️. Hamnade i en klassisk kombo av att känna mig helt överbelastad och samtidigt helnöjd över att lyckas ro i land saker och ting och DÅ vaknade tjatter-fjanten i hjärnan till liv förstås 🙄. Lite besviken blev jag, att redan på sjätte dagen behöva brotta ner tjatter-fjanten. Men det var en kort och ganska lätt match✌️och sedan tänkte jag att det nog är gott att hinna träna sig lite innan ledigheten 🙂💪🏼. Jag gick in här och rå-stirrade på orden ”Bara; ta ett kliv ÖVER…” från Se klarts inlägg ⬆️ och det är så himla bra - för jag hör orden inom mig och ser liksom själva klivet!

Ett lass jobb färdigställt, en över-kliven (mkt konstigt ord 😂) tjatter-fjant, en vintersagolik kvällspromenad och en till ✅ denna tisdag. 😊✨🦆

@Annabell Tjatter-fjanten 🤣 Vilken underbar bild du väckte hos mig! Just kombon helt slut och färdig med något var nog den känslan som var allra svårast att hantera i början. Minns att jag ofta just på fredagar efter en tuff arbetsvecka tänkte ”Hmm, den här känslan brukar jag dricka vin på men nu dricker jag inte längre så då får jag göra något annat”. Att då faktiskt belöna sig med något annat, choklad tex, eller gå ut och gå och rensa skallen hjälpte mig. Nu var det väldigt länge sen sist jag fick den typen av vin-flashar faktiskt.

Kram 🐘

Samma här @annabell, samma fix och ro iland, streta på och checka av. Så jädra hårt jobb. Tjatterfjanten har dött i sin fängelsehåla. Många kliv ÖVER mitt hårklyveri (har jag nånsin skivor det ordet? tror ej…) dividerande och till och med- hahaha- intellektualiserande kring drickande och vilken mening det ändå skulle kunna ha som ett fördjupande lod och utforskande av livets mysterier. Vill skratta eller gråta åt denna Torsten Flinckska romantisering som suttit som en igel i mitt grå hjärnludd.
Finns inga mysterier i vinet OM vi är såna som dricker för mycket. Den acceptansen är ett mega-kliv ÖVER men också dödsstöten och sista sucken för tjatterfjanten.
Kram! ✅😍

Tillägg: finns nog inga mysterier i vinet för någon. Men acceptansen just för alla oss som dricker för mycket hör tätt ihop med chansen att återerövra livet.

Exakt Andra halvlek! Blev proaktiv och bokade nu raskt in Pinchos och Karl-Bertil Jonsson-bio på fredag 😊. Upptagen och belönad från 16-20 alltså. På Pinchos dricker jag alltid Zingo 🥳.

Ja Se klart, det där osanna skimret man tillskriver vinet, på värsta Flinckska vis, vill jag (hån)skratta, gråta och lappa till mig själv över… Tjatterfjanten ligger tyst och ihopskrövlad nånstans idag, men behövs nog några nedbrottningar + överklivningar till och en mer grundmurad acceptans innan han viker ner sig för gott 😮‍💨… Försöker att acceptera också det, och att längta långsamt… 🦆

✅✌️

Profile picture for user starten på det nya

@Annabell Ok nu har jag en bild av en nerbrottad Tjatterfjant som har munkavle på sig ;) Vilket underbart uttryck med Tjatterfjanten enda problemet är att nu kommer jag väl inte kunna se en and igen utan att tänka på det :)

@Starten på det nya - Hej 👋😊! Ja, visst kan man se den tilltufsade tjatterfjanten framför sig 😆!

I min lilla fabel är tjatterfjanten gräsandens motpol. Dvs gräsanden är mitt spirit animal (eller - jag försöker övertala den att bli det. Egentligen är typ… kanske surikat eller nåt annat super-intensivt djur mer min stil). Tjatterfjanten är såklart ärkefienden som bor i mitt huvud tyvärr, och dyker upp titt som tätt för att övertala mig att dricka vin…🙄. ”Och i nästa avsnitt får vi se hur det går, för gräsanden och tjatterfjanten” 🤣

Profile picture for user starten på det nya

Alltså du gjorde det ju inte bättre för min del nu har ju ju en pigg och stolt gräsand och en tilltufsad tjatterfjant i huvudet ;)
Samtidigt så ser jag fram emot nästa avsnitt och hoppas slippa se den där läskiga tjatterfjant, obehaglig typ brr. Gräsanden däremot verkar ju vara en riktigt klok mm and :)

Har helgen ganska detaljplanerad nu, med idel aktiviteter (och lite vila… och lite skrivjobb…) som gör sig bäst nyktra och innefattar bilkörning 😊. Det innebär ”ridå ner” för tjatterfjanten och jag tror faktiskt inte att han ens kommer att försöka sticka fram snoken nu under helgen 😊. Skönt! Är fortfarande så trött i huvudet och blir lite yr mot aftonen (när jag stannar upp). Jag ogillar det skarpt… I övrigt är jag väldigt glad och lättad över allt jag kan göra och se fram emot nu när jag inte dricker 😊✅! 🦆

Tusen tack FinaLisa 💖! Stabil och fin fredag (knäpptyst från tjatterfjanten). Imorgonbitti ska jag njuta ledighet och sätta min tionde ✅ i listan redan när jag vaknar - så jag vet vad som gäller 😄. Önskar alla en fin helg! 🤍🦆

@annabell jag gör dig sällskap och börjar också dagen med✅ Har en önskan om att vakna imorgon bitti och glo på min stjärna i fönstret och att det fortfarande ska vara lite mörkt. Vi får se.
Att vara trött och yr är inget konstigt men obehagligt. Jag var ofta yr när jag drack. Jag hade svårt att tex gå på rutiga golv (inte så vanligt men) och andra visuella tricks som att ta stadigt kliv över-det lilla mellanrummet mellan perrong och tunnelbanevagn. Kändes ibland som en vallgrav, ofta som om mitt underlag liksom svajade. Jag trodde ibland jag hade något som tryckte på hjärnan och det hade jag ju iofs- vanföreställningar.
Må tjatterfjanten ta en timeout hela helgen, och anden sträcka på sig. Kram kompis! 💕

Godmorgon! Mörkt (med marginal) här Seklart 🕯😊 och dag tio tar sin början på bästa sätt - utan bråddjupskänslan i kroppen. Det är precis den där sortens yrsel jag menar Se klart… Och att gå in på typ Netonnet (eller nåt annat stort och dessutom fult place) är nästan värst. Jag läste om nåt som heter funktionell yrsel. Tror att det är det jag har och att alkoholen och de belastningar den kommer med har utlöst det hela. Men då lär det ju gå över i sinom tid ☺️!

Ett nytt förhållningssätt har tagit form hos mig. Jag fokuserar inte på mina förväntningar på nykterheten (eller det gör jag ju visst - och jag älskar den ju redan, men det har jag gjort förr så… 🙄), utan tar bara dagen som den är (eller som jag planerat den 😁) och vilar i att veta att ”om tjatterfjanten kommer idag, så brottar jag bara ner honom direkt och kliver över.” För det är så det ska vara nu. Det ska bara göras. Och jag KAN det! Han är inte ens så värst stark, förrän jag själv göder upp honom genom att börja dribbla med mina egna tankar och känslor. Eftersom att jag vet att det här ska göras (idag, idag, idag etc) - oavsett vad - så är jag ju fiffig nog att inte frivilligt göda upp min motståndare genom att börja dribbla 😄! Lördag och tionde ✅ kommer här ☺️. Kram 💖! 🦆

Det där med EN dag är även ett annat sätt att kliva över diverse tankar och förställningar om ”annandagen som är så mysig med goda drinkar”. Kom annandag när den kommer så tänker vi på saken då.
Ofta kunde jag dela upp även en enda dag i ett antal nu. Ja det gamla vanliga med hur man äter en elefant. Önskar dig en ljuvlig ✅ dag med tjatterfjanten instängd - svag puls- i en gammal jordkällare.
Heja dig och din fina lördag. 🌸
Ps. Har otaliga gånger flytt från Elgiganten mfl likande ställen pga begynnande panik av att vara instängt utan dagsljus och med väggar som rör sig. Detta finns inte längre på livets repertoar 👯‍♀️

@Annabell skrev:"vilar i att veta att ”om tjatterfjanten kommer idag, så brottar jag bara ner honom direkt och kliver över.” För det är så det ska vara nu. Det ska bara göras. Och jag KAN det! Han är inte ens så värst stark"

Helt rätt taktik! Man kan riktigt se för sitt inre hur alkoholdjävulen aka tjatterfjanten sitter där inlåst i sin trälåda, utan mat och dryck, och blir lite svagare och tystare för varje dag. Inte ens vatten och bröd ska han ha. Svält ut honom!

Rätt snabbt kommer han inte på besök varje dag, och ett tu tre minns du knappt när han gjorde besök senast. Då finns bara vin-flasharna kvar, som kommer då och då, och man blir lika full i skratt varje gång det sker. ”Var kom du ifrån?” Väldigt lätt att vifta undan.

Kram 🐘

Önskar att man kunde ta ett kort på sin ’inner peace’ en sådan här söndag morgonstund. Fotar mina yttre rum istället. Funderar på att leta upp nån app där man kan skapa moodboards och bygga en stämningskarta av bilder kopplade till nykterheten (mycket änder och sånt 🦆😊). Märker ju att jag litegrann jobbar med min nykterhet i fabler, bildligt osv… Men tror att jag tar och kliver över funderingen på om det kan vara dumt att liksom förlägga nykterhetsarbetet ”utanför” sig själv 🤔… Whatever works känner jag! Och just nu har jag gett mig själv en enda konkret arbetsuppgift: att, oavsett vad, strypa åt och kliva över tjatterfjanten, när/om han dyker upp. Och jag tror på att han blir tunnare och tunnare, med svagare puls, vartefter. När jag känner mig säkrare på att han inte kan ta sig ut ur trälådan vilken sekund som helst, kan jag ge mig själv andra arbetsuppgifter, som att tex se över- och kanske göra viktiga förändringar i hur livet levs, eller jobba med mitt inre, både bakåt och framåt. Sådant som kan öka sannolikheten för långsiktighet så att säga. Men idag gör jag inte det. Idag tänder jag 🕯🕯🕯 och åker skridskor ⛸! Gladaste tredje advent till er, fantastiska fina forumfilurer 💖💖💖! 11x✅

Kära Annabell, tänker att du gör himla rätt när du tar en kurs i taget på denna Högre Utbildning i Nyktert Tänk och Liv. Varva praktik och teori, arkitektur och konsthistoria, antropologi och Freudianska grejer. Det är på det hela taget mycket som är kul, spännande. Men det kan kännas övermäktigt med doktorshatten när man precis ska lära sig hitta i nya lokaler.
Jag tycker nykterheten är rätt så klok på egen hand. Släpper på lite i taget, av tankar och egen-konfrontation. Alla svarta klibbiga dagar på en gång blir för många. På sitt sätt kan det påminna om det randiga sorg-arbetet som ju inte heller kan sväljas helt.
Tror som med precis all konst, även nykterheten alltså, att vi är hjälpta av våra fabler, bilder, toner?
Her du lyssnat på Miriam Bryants version av Ett sista glas?
Tjatterfjanten vs Gräsanden - helt säkert 1-0 idag också.
Kram ✅💕

Tack Se klart ❤️. En liten bit i taget 🧩🦆. Det är ganska fint att tänka så överlag upptäcker jag! Man lägger märke till livet lite mer och varje dag rymmer massor av stort och smått på nåt vis 😊.

Gräsanden är sjukt överlägsen tjatterfjanten just nu 😄✨🦆. 12x✅ (men jag är beredd…)

”Godnatt må glädjen lysa er” 💖

Jag är inte troende, så imorse vaknade jag upp och tänkte med emfas ”Tack gode mig själv för att jag får vakna utan bråddjupskänslan!”

Har två julbord att inställa mig till i veckan, men det känns faktiskt helt osvårt. En medelnära vän frågade ”ska vi inte gå och ta en öl innan julbordet?” Jag sa nä och vi hamnade i att prata om varför. ”Men du dricker ju aldrig för mycket/är aldrig full” tyckte vännen. ”Nähä, men saken är den att jag aldrig heller dricker så lite så att jag kan stå ut med mig själv nästa dag. Jag vill inte gå och ta en öl. Till och med fyra är tveksamt…. Om du frågar ”vill du gå och ta minst fem öl?” så börjar det låta intressant. Men då mår jag jättejättedåligt efteråt, så det blir inget av”. End of discussion 😆. Och en sak vet jag säkert: jag kommer aldrig att hamna i fantasier om att ”jo, men jag kan nog vara med och ta ett-ett par-tre glas”. Jag har aldrig druckit ett-tre glas ever! Inte ens försökt. Helt ointresserad av det och har alltid varit. För mig handlar det istället om risken att hamna i ”jo, men jag kan nog vara med, en gång bara, och sen stå ut med hur det känns efteråt. SÅ farligt var det ju inte.” Så nu klistrar jag in mina allra viktigaste kom ihåg igen:

* Det är lättare att stå ut med känslan av en grå tråkighet, en fullskalig stressreaktion, en frustration över att inte ”få” vara med och dricka - än det är att stå ut med känslan av att vakna och ha druckit. INGENTING är värre än det och att leva ett liv då massor av dagar är så, är bara rakt av hemskt!

* Vad du än tror och försöker inbilla dig, så ÄR du livrädd, ledsen och ångestfylld dagen efter att du har druckit. Tänk på allt som händer inom dig då och hur kämpigt det är att försöka lugna dig själv och låtsas som ingenting.

* Du kommer INTE att kunna vara med (dricka) en gång och sen hoppa tillbaka till nyktra dagar igen. Har ALDRIG hänt. Ändrar du mindset så gäller ”bytt e bytt”-principen och då vet ingen när (om) du ändrar mindset igen. Det är på inget sätt värt det.

😊🦆(redan säker)✅

Vilka bra påminnelser @annabell
De kommer dessutom från tillförlitlig källa-dig själv. 🦆
Även om incitamenten för att dricka kan skilja sig åt så tror jag väldigt mycket på just påminnelser och för min del- hålla liv i gränsvakten. Den som ser till MIG först. Som checkar av och meddelar när det börjar fara iväg och bli för mycket (till exempel just nu när jag egentligen har massor att ta tag i men gränsvakten säger: sitt i soffan. Ta en stund och formulera vad som händer när du lägger i ytterligare en växel och i samma stund lyfter lite från marken på det obehagliga sättet, blir fartblind)
Så nu sitter jag en stund och andas.
Får mig att fundera över var gränsvakterna fanns när jag var liten. Men det är överkurs och det räcker med en liten undran just idag.
Heja dig och kram och troende kan man vara på sig själv- tacksam över att göra valen som skapar ett bra liv. ✅🦆🌟💕

Tack för pepp @Torn 🤗! Och tack för den fina tanken om att bli och vara sin egen gränsvakt @Se klart. Jag har nog aldrig haft en sån… Vilken trygghet för gräsanden om jag lyckas bli en… ❤️ (Och vips så var de två mot en i min fabel: gräsanden & gränsvakten 🦆💂‍♂️mot tjatterfjanten 😊). 🤗

Profile picture for user majsan_nu

@Annabell Hej! Har nog inte skrivit så mycket hos dig? Gör det nu i alla fall... Gillar din lista o att den verkar funka för dig, jag lånar o försöker lägga på minnet!!! Jag kämpar på o behöver alla uppmuntrande ord jag kan hitta... Så tack för det du skrivit o kram från mig 🤗

Hej Varafrisk 😍! Fint att ”se” dig här i min tråd! Läser hos dig att du verkligen vill och behöver ha den här dagen nykter och jag hoppas så mycket att det också blev så! Har tänkt mkt på att min nya strategi skulle kunna passa dig också (att tänka ”det ska bara göras - oavsett vad - idag. Och om den där romantiserande tjatterfjanten dyker upp, så hjälps det inte - han ska bara ner på backen och klivas över. Hur trist och oromantiskt det än kan kännas”). Just för att du (tror jag) precis som jag, ibland har svårt att använda konsekvenser av drickandet som motivation (även om vi också är medvetna om- och rädda för dem, så tror jag att vi båda sopar dem under mattan då och då… för en stund). Det är då det blir funktionellt att tänka att det ska göras oavsett om man för tillfället inte kan uppbringa tillstymmelse till motivation. ❤️

@majsan_nu Hej 👋🤗! Kul att du tittade in här! Har läst hela din tråd och är väldigt imponerad av din resa ✨. Över hundra dagar är magiskt bra gjort! Särskilt då jag förstått att livet inte bara varit en ”walk in världens bästa park” för dig under tiden som gått heller… Hoppas att allt gick bra på vårdcentralen idag! Fint att du bytte trådnamn också 😊.

Kram till er båda och tack för att ni kikade in 💖!

Vankar in min 14 lilla ✅ idag 🙏😊🦆

Grattis till dina 14 dagar @Annabell👏🏻💗
Det stämmer väldigt överens vad du skriver om mig…liknelsen mellan dig och mig. Det är ju så det är …svårt att använda de negativa konsekvenserna för att sluta dricka. Då brukar jag även tänka ”men hur dum är du människa! Du förstår ju att ditt drickande kan få riktigt allvarliga konsekvenser likväl dricker du!”. Ja du den där dumma tjatterfjanten dyker upp titt som tätt hos mig. Så irriterande! Jag får väl också brotta ner tjatterfjanten💪🏻Som kuratorn sa på rådgivningscentrum..inte tänka bara gå till handling!

Jag klarade av att vara nykter idag så jag vann💪🏻

Kram💗

Wow @annabell vad tider går snabbt, växer ingen mossa här som tanter brukade säga till mitt rätt så länge flintskalliga barn.
Glädjs med dig och lånar inspiration till mina egna fabler, så värdefullt 🧐 kram 💕

Tack Se klart 🥰! Ja, femton dagar har gått supersnabbt! Men som jag skrev tidigare så känns tid och dagar ändå rymligare nu. Den här ”en dag, en stund i taget-ansatsen” uppmuntrar ju i sig till ’medveten närvaro’ 🙏😊.

Jag var min egen gränsvakt i eftermiddags. Hade eg behövt vara det redan igår. Istället var jag såååå dunderkränkt hela natten och halva dagen. Tjatterfjanten började sprattla hoppfullt i sin låda och gräsanden var helt omöjlig att få tag på. Men då svepte gränsvakten in och och upplyste mig om att ”han sku itt trouw att han får setje se opa nesan din, och stjiten inni monna!” (gränsvakten är tydligen från Piteå 🤷🏽‍♀️). Så jag kontaktade de inblandade och drog min gräns. Det hade jag aldrig gjort om jag nu burit på överkompensationsbehovet och skammen, som följer med drickandet. Jag förtjänar en gränsvakt nu känner jag - och jag klarade av att vara en idag😊💂‍♂️(och tjatterfjanten ligger lågt i lådan igen och gräsanden kom hem - tack och lov)!

Kram! ✅🦆

God morgon @annabell 🦆
Min gränsvakt har inte börjat prata än, men ikväll ska jag locka ur honom några ord när han går på kvällspasset fredag.
Ett eftertraktat pass- mycket att stå i för att patienten ska sluta i tid och framförallt inte smuggla in grejer under radarn.
Ha en fin fredag! 💕🌟

Ja, under fredagspasset (”jamen-vänta-lite-jag-ska-ju-bara…”-passet) är det fullt fokus som gäller för gränsvakten @Se klart 😅! Hoppas att din också börjar prata snart - det är ju så roligt när de växer, börjar få ett tydligare språk och man kan börja lära känna på riktigt 😂❤️✨!

Det här blir en riktigt fin helg känner jag, för jag har klarat alla deadlines redan och kan i princip se fram emot att bara låtsasjobba med full lön nästa vecka 🤩🙏. Noll komma noll-noll sugen på att fira detta med alkohol 😊.

Önskar alla en fin fredag och massor av styrka och ro! 💖

✅🦆

Är alldeles själv hemma i flera timmar idag/afton. Händer typ aldrig 😄! Tjatterfjanten skulle vilja föreslå fem glas vin och att vara kreativ - spela piano, skriva en bra artikel, dansa… Men han tar sig inte ens ut ur lådan 📦😄. Lite knivigt är det för mig med det här kreativa som jag gillar mycket, och hur väldigt väl det gifter sig med det här med att dricka… Undviker att peppa igång på sånt skapande-aktigt just nu (förutom i de delar som krävs jobbmässigt), för att inte dra igång fjanten. Och det blir lite tomt… Får ge mig ut och springa (läs halka runt på mina and-ben) istället 😄.

Jag måste skriva nånting om det här med barn… Mina barn bor med mig på heltid sedan jag separerade för några år sedan och tog mig/oss ur en destruktiv och skadlig situation. Jag sökte och fick hjälp där och då och både jag och barnen har haft långvarigt samtalsstöd kring detta. Vi är liksom igenom det nu, men det har varit kämpiga år. Jag nämner sällan barnen här, för jag får panik när jag tänker att någon skulle tycka att jag är dum i huvudet som druckit så mycket trots barnen (för så är det ju…). Jag är med mina barn jämt. De är otroligt inkluderade, sedda, älskade, stöttade etc av mig och också det lilla nät av vänner och familj som vi har runt oss. Och vi pratar om allt - smått och stort, även alkohol. De är helt fantastiska, starka, upplysta och modiga och har tränat mycket på att sätta ord på känslor… I den utsträckning de upplevt vindrickandet som jobbigt/störande, så vet jag (nog) om det. De säger direkt om de tycker att något inte känns bra och de har förtroende för att jag, och vuxenvärlden i stort, vill ta emot och lyssna på deras känslor. Usch - det finns inget försvar, alkohol och barn rimmar INTE. Ändå försöker jag ju mig på nåt slags försvarstal här… Håller inte för osannolikt att jag kommer att se tillbaka på detta inlägg och skämmas en vacker dag… apropå frågan som dryftas i forumet nu, om hur man tolkar, läser (och skriver) olika inlägg beroende på var i processen man befinner sig… Men, som många i forumet uttryckt i veckan, gjort är gjort och framåt räknas mest ✨! 🦆

Framåt är det enda vi har.
Jag hanterar en massiv kris på min arbetsplats som rör historien. Jag försöker hålla isär NU och framåt, med då och bakåt. Men de hänger ihop, och det räcker (åtminstone bland de tyvärr stenkorkade män jag har omkring mig i ledande positioner) att helt enkelt se klart på historien, förstå hur historia hänger ihop med hur vi tolkar verkligheten nu.
Det är en hjälp i de flesta fall. Historien kan lukta illa och vara skämmig men försvinner inte för att vi tittar åt ett annat håll, åtminstone inte i en stor organisation.

Jag har liknande upplevelser som du kring känslan av mina barn. Det betyder förstås inte att något (jag) varit ofelbart. Barn präglas precis som du skriver- av så många sammanhang. Vi är inte allt. Jobbigt och skönt
Jag tror inte du kommer skämmas över dig, kanske inte nånsin mer. Det är ett magiskt trick som nykterheten trollar med. Att den reflexmässiga skammen vaporiseras. Den kan bli till ånger- helt ok känsla. Den är liksom en känsla kring då- och inte som skammen som kan genomsyra hela själen. Till och med hur vi rör oss och håller kroppen.
Jag ser en and med starka ben och högt huvud, så stort @annabell.
Kram 🥰

@Annabell Jag tycker om dina inlägg:) Jag ska försöka anamma det här med Tjatterfjanten mer för jag tror att det på sikt skulle kunna vara gynnsamt för mig. Jag tyckte även om det där som du skrev att våra konsekvenser är inte tillräckligt allvarliga men ändå att vi (jag) kan vara livrädd för vad ett alkoholmissbruk kan föra med sig...att motivationen inte är hundraprocentig men man vet att Tjatterfjanten behöver man trycka till ordentligt för att komma vidare. Jag gillar den beskrivningen. Ska följa dig:)

Å det med barnen...ja du...om jag hade vetat allt jag vet idag när barnen var små alltså även då när jag inte hade ett problematiskt drickande så hade jag gjort annorlunda. Och, när det började bli ett problem...ja..fy farao...det är klart att de har genomskådat mer än vad jag har trott...i synnerhet min dotter. Vi har pratat om det ...och de har fått en del förklaringar...att vissa saker handlade inte om dem utan om mig. Tårarna rann....

Önskar dig en fin lördag:)

Kram

Kanske det är hjälpsamt att sätta en bild på den där rösten. Det är ju många som har använt den tekniken. Tjatterfjanten är utmärkt som namn på en sån bild. Det kan inte vara svårt att vinna över en Tjatterfjant. Det hör ju vem som helst. Och med en gränsvakt. Underbar bild!

@Varafrisk skrev:"att vissa saker handlade inte om dem utan om mig. "
Har tänkt en del på vad du skriver här och det är väl så att allt handlar om oss själva och hur vi förhåller oss till olika saker. Det är en jobbig tanke för att man då är ansvarig, men också en styrka. Kan man inte förändra andra, så kan man förändra sitt eget förhållningssätt, så att det inte skadar en själv.
Och man kan också förändra sina domar över sig själv. Skammen och oron för att drickandet skadat barnen är ju det som gör mest ont. Och jag tänker att vi kan ju inte påverka historien, men som SeKlart skriver så kan vi heller inte förneka att den finns. Så jag tänker då på hur man kan göra för att hjälpa dem nu och som du skriver AnnaBell så handlar det om att ge dem tillfälle att prata, att se till att de inte lägger skulden på sig själva, att få dem att förstå hur beroende och medberoende funkar. De har rätt till sina känslor, vi har rätt att ta ansvar, borsta av oss, resa oss upp och blicka framåt. Nä, barn och alkohol hör inte ihop. Såklart! Men vi gör om och gör rätt. Det innebär också att barnen inte behöver vara perfekta och sånt kanske vi ändå har blivit bättre på att förstå med våra erfarenheter. Det kan vi ge dem nu. Lite livserfarenhet, lite förståelse, lite bekräftelse.

Varmt tack för viktiga reflektioner, som under helgen legat tätt intill mig, Se klart, Varafrisk och Sisyfos ❤️🙏.

Helg tre har passerat i gräsands-tempo faktiskt. Väldigt trött och lite dämpad igår och idag. Jag har dåligt tålamod med uteblivandet av att vara stormglad och jättepeppad (över/på nånting - vadsomhelst!). Jobbar med acceptans för att vara dämpad… och att ingenting händer som liksom känns.

Är väldigt förtjust i adventstiden och julen och ska maxa myset fram till fredag 🎄😊. Nu när tjatterfjanten ligger där så lugn och halvdöd i sin låda, känns det himla fridfullt och bra. Gräsanden och gränsvakten från Piteå har toppat formen också, nu inför att jag ska styra upp själva julafton🦆+💂‍♀️⚔️📦.

Hoppas alla har haft en fin fjärde advent ✨!

18x✅🦆

Godmorgon,
Låter som en helt rimlig tredje helg nykter. Fyrverkerierna på vänt och vänt är tråkigt för oss som är vana vid iaf ett litet smatterband till kvällen. NÅN-ting att få känna sig lite glad över… ⚡️📸
Jag tycker de där femöres smällarna så småningom ersätts med större och mäktigare vågor snarare än flickering lights. Känslan av wow- jag kan surfa är starkt beroendeframkallande- att få vara med om det - hjärnans nyväckta små trick. Det har överraskat mig med kraft.
Det ligger kanske lite längre fram i tiden så ibland känns det dumt att skriva om sånt i ett forum där just otålighet är en av våra gemensamma nämnare. Men jag ville beskriva det ändå.

Jag är också en julmys-maxare men med åren har det blivit bara lite lugnare = inte så påfrestande att försöka hinna allt.
Nu bor vi så till att inte mycket behövs- är liksom lite juligt by default, och idag ska jag hinna sätta mig vid datorn medan det ännu är mörkt. Tända ett ljus. Surfa på vågen stillhet en stund. Sjunga upp gränsvakten som varit lika tyst som Tjatterfjanten i helgen. ✅🎄Önskar dig en fin dag, Annabell! 🥰

Instämmer med SeKlart! Känslan kommer tror jag. Jag fick ju aldrig någon kick av alkoholen så jag är kanske inte den bästa att bedöma, men de lyckokänslor jag kan känna nu över saker i vardagen ibland, t. ex att det ska bli kul med ett jobbprojekt, eller lyckan över en fin julgran den fanns aldrig när jag drack (även om jag nu dricker ytterst sällan och inte kan skriva att jag är nykter). Det är fantastiskt att känna sig hög på livet. Så håll ut nu. Tror man behöver ganska lång tid helt utan för att det ska återställas. Så lycka till och ha en fin dag!

Jag uppskattar jättemycket att få ta del av såna här framtidsspaningar - tack 😊💖!

Läget är ganska vilsamt för mig nu, sedan jag kom på (via er input!) tankespåret där det inte spelar nån roll hur vrålsugen jag skulle kunna vara, eller hur grått det skulle kunna kännas, eller hur mycket jag skulle kunna förtjäna att firas etc - det blir ändå ingenting (iaf inte idag). För så är det bara. Tror att det är därför tjatterfjanten inte ens ids kliva upp på eftermiddagarna längre - det är ju inte lönt för han vet ju att han ändå bara åker på däng direkt och blir överkliven 😆 (börjar nästan tycka lite synd om tjatterfjanten nu när jag tänker på honom… måste nog skicka in en filt i lådan eller nåt 🙃). Känner mig glad och lättad över livet utan alkohol flera gånger varje dag 🥰.

Kram ✨✅🦆!

Så härligt att läsa, och det här med glad flera gånger varje dag håller i sig. Även de dagar jag inte är glad för något annat, så händer det minst tre gånger om dagen att jag glädjer mig över att jag inte dricker mer. Tjstterfjanten har flyttat ut men en vaksamhet har flyttat in för att stanna.
Den framtidsspaningen kanske inte låter så kul om en är en härlig människa där allt ska kunna hända men jag vill inte längre att allt ska kunna hända. (Inte säker på om jag lyckas rädda upp det här scenariot…)
Well well.
Jag tycker det känns på richterskalan att Anden går med riktigt rejäla steg. Sparkar undan det som står i vägen bara. Unner säj möjligen att slå en blick över axeln men det kan ju vara en lagom utmaning att klara det med, menar jag. Även om jag som alltid tycker att det är utmaning nog att skippa första glaset (lex @andrahalvlek 😍) och därmed vara helt nöjd med sig. Och allt annat kommer efter (lex @blenda😍) Kram @annabell, du är värdefull för mig här.
🎄🌟🎄

Tjugo dagar ✅🥳. Det är så lite så lite av tre månader, av ett år, av ett liv. Men fint på ett stort sätt ändå. Det är ju som en skatt med 28 800 betydelsefulla minuter som man skapat och samlat, är stolt över och rädd om ✨. Jag fortsätter vandra och samla skatter 😊🦆! 🤗

Godmorgon ✨! Och god fortsättning (på helgerna och nykterheten 😄) eller gott slut (på drickandet, om det är idag det börjar) 💖.

Det var många år sedan jag firade jul med ett genuint inre lugn, men det gjorde jag i år 🥰. Uppesittarkvällen var ljuvlig med bara jag och barnen och julaftons morgon ville man ju fälla en tår av lättnad att man slapp SPELA lugn, peppad och mysig. Sen kom resten av familjen och jag (💂‍♀️) hade redan sagt att jag inte tänkt inhandla någon alkohol överhuvudtage och att de som ville ha det, fick ta med själv😊. Jag hade dock fyllt nedersta hyllan i kylskåpet med tre tolvpack apotekarnes julmust, så det blev väl bara nån öl som fick plats 😄. Hela tillställningen blev en synnerligen fridsam historia och redan 21.00 var det tack och hej och då körde jag två varv till återvinningen med all kartong och nollställde köket! Snacka om chill juldagsmorgon nu - på alla möjliga braiga sätt🤩.

Helt otroligt att tjatterfjanten inte ens försökt göra en ordentlig framstöt nu inför helgerna?! Försöker tänka ”äh, vilken looser han ändå är alltså”, men jag vet ju hur lömsk och oberäknelig den jäkeln är, så går ju omkring och är lite halvrädd och helberedd helt enkelt… SÅ länge har han ju faktiskt inte svultit i lådan och jag misstänker att han har krafter kvar… Men inte idag, för idag har jag andra planer ✅😄🦆✨. Kram!

@Annabell Åh, det låter som en kanonjul 🤩 Svinbra jobbat! Tillsammans med din gräsand och din gränsvakt gör du verkligen ett kanonjobb för att tjatterfjanten ska ligga kuvad och tyst i sin låda 🙏🏻

Med tiden blir hens skrik och paniska utbrott både tystare och glesare, så håller man bara koll på HALT (hungrig, arg, ledsen/lovely, trött) så blir det bara lättare och lättare. Och att fokusera på fördelarna som du gör är verkligen en klok strategi.

Kram 🐘

Tuuusen tack Andrahalvlek 💖😊!

Jag skrev en grej i Se klarts tråd idag, om att jag ofta brukar tänka att jag vill vara som den man alltid hejar mest på i filmen. Det är faktiskt ett väldigt effektivt knep! Och då menar jag ju inte att jag säger till mig själv ”Hörru - bli typ Mel Gibson i Braveheart nu, annars är du sämst!” Nej, jag menar bara att man ju alltid är huvudperson i filmen som skildrar en själv och att man i en given situation kan stanna upp och tänka ”om jag nu såg filmen om mig själv och det här utspelade sig… Vad skulle jag då ”heja på” att huvudpersonen (jag) gjorde nu?” Om tex tjatterfjanten skulle börja prata med huvudpersonen om hur romantiskt det vore att svepa en vinare (🙄), skulle man ju hoppa upp och ner i soffan av ”hejande” på att huvudpersonen skulle välja att putta tjatterfjanten hårt i bröstkorgen och göra nåt annat! Eller om huvudpersonen fick en skopa orimliga krav på sig av orimliga människor, då skulle man ju heja på att huvudpersonen drog en vettig gräns! Den man hejar mest på i en film är ju sällan ofelbar. Den gör misstag och felprioriteringar, men då hejar man ju på den ändå och på att den ska vända situationen. Jag vill alltid vara den jag skulle heja mest på i filmen. (Och ha ett jäkligt bra soundtrack till filmen om mig själv) 😊✨!