Kom igen nu!

Har sedan september förra året varit mer eller mindre övertygad om att jag både vill och bör lägga ner det här med alkohol. Klipper med alkoholbeteendet då och då i en vecka eller två, och upplever då i överlag en påtaglig lättnad och förnöjsamhet, men är sedan förbluffande snabb på att ”tacka ja till mig själv” när jag plötsligt bjuder in mig själv till att börja om igen?! Och då håller jag igång var och varannan dag igen en stund. Blir galen på detta!!

Har läst i det närmaste alla trådar i detta forum och igenkänning med många är naturligtvis enorm. Är brutalt avundsjuk på (och imponerad av) er som håller över tid och grunnar på vad som skiljer mig och min typ av beslutsamhet från er...? Hur i h-vete kan jag låta mig själv dricka igen, lite hastigt och lustigt, när jag några dagar/några veckor innan är så sagolikt säker (gång på gång) på att det fan räcker nu! Det är inte inte värt det! Alls!!

Både mängd och frekvens är oroväckande och osunt, även om själva dryckestillfällena inte medför några direkt negativa upplevelser eller tokigheter. Slutar dricka ”i tid” (men har då eg druckit för mkt), gör inga märkliga eller oöverlagda handlingar och har aldrig typ somnat i soffan eller lagt mig utan att tvätta mig o borsta tänderna. Men dagen efter - skjut mig stenhårt alltså... Så vidrigt... Ångest och ofattbart dåligt mående på alla fronter. Om jag har druckit tex tors-lör (aldrig dagtid), blir det en ackumulerad vansinnes-baksmälla/abstinenskänsla som jag hatar och inte kan stå ut med!

Mitt liv är ganska intensivt och jag vet att jag oftast ”bjuder in mig själv till dryckestillfällen” när jag är lite överbelastad och samtidigt speedad och trött. Jag blir då stormglad när jag plötsligt kommer på att ”nämen nu tar vi och piffar upp den här aftonen med vin o bubbel!” ”JAPP” säger jag då DIREKT och tveklöst till mig själv utan att vara ett dugg intresserad av att identifiera något i HALT-modellen (som jag lärt mig om här 😊), eller att ”spela hela filmen”. Där och då vill jag inte hjälpa mig själv till en mental punkt där jag inte vill styra upp en festlighet, så att säga... Jag skiter då fullständigt i att jag typ några dagar/veckor innan fattat ett högst rimligt och klokt beslut att ge fan i att dricka, av den enkla anledningen att det definitivt inte är värt det.

Har som sagt läst här en längre tid och nu skriver jag mitt första inlägg, för att utforska om det kan vara medverkan här, som är en faktor som skiljer mig och min typ av beslutsamhet från er som finns här och som håller över tid 🙂.

Hej förresten 😊! Jag heter (inte 😅) Annabell, jag är 42 år och har ett jättebra liv med superfina relationer till barn och familj (lever utan partner), ett jobb som är givande och jag vill INTE dricka alkohol mer. 🤗

Profile picture for user Sisyfos

Alltså AnnaBell, för mig får du bli ÅretsNykomling. Hur sorgligt det här med beroendet än är och hur farligt alkoholen än är så känns det viktigt att kunna skratta lite åt beroendemekanismerna och situationen i sig tycker jag. Det är givetvis inte ”kul” men när man har varit där i träsket och halkar runt så är det ändå en lättnad att kunna dra på munnen åt gyttjan i håret.Inlägg som dina skapar bilder i mitt huvud och vilka konkreta strategier sen. Jag tror det kan vara hjälpsamt. Tror det var Tofu, som ”tog med sig” Torn och AndraHalvlek på fest så att de kunde guida i valen där på festen. Alla sätt är bra. Du har sällskap av många på forumet som hejar på dig istället för på Tjatterfjanten.

Profile picture for user Annabell

Tack för så fin uppmuntran 🥰. Ja, alla sätt som funkar är bra sätt 😃! Det ÄR skrämmande och ledsamt att alkohol kan ta över och ödelägga människor… Det här med att det är en själv som bestämmer, att det är ett val, att det är så enkelt som att inte ta första glaset, är sant. Och det blir lite lättare (för mig) att erövra och äga känslan av detta, om jag avväpnar det jag har att övervinna. Lite mindre överväldigande otäckt och svårt blir det ju onekligen, om man stoppar in farligheterna i en berättelse om tjatterfjanten, gräsanden och gränsvakten 😊. 🦆❤️

Profile picture for user Se klart

Godkväll Annabell
Men så måste väl sagor, fabler och berättelser ha kommit till? Alla rädslor och farhågor som vi fått översätta till allt från Nangijala till Mordor. Gräsänder, Muminmammor. Jung eller Bergman eller Norén höll väl också på med Tjatterfjantar? Sen var de ju gubbar så då blir allt lite mer akademiskt eller litterärt men same same tänker jag. Att klä på rädslor och farhågor, leka med dem. Tänker att det är människans bästa gren, fantasin, att kunna flytta runt sina oroshärdar och låta dem leva utanför, i någon annan, så bra sätt att hantera livets demoner.
Att inte dricka är sannerligen en rädsla.
Att dricka är en annan.
Vad jag ofta håller framför nosen, eller åtminstone det första året, var att jag tyckte mig skönja en utveckling i denna gamla inkrökta skalle.
Att vinet var så TJA-TIGT att jag till slut bara ledsnade. INGET kul hände. Inget mer kul än exakt det kul jag kunde förutspå. Noll mer. Ofta mindre.
Nu tycker jag ibland att jag är lite svävande materia. Jaha hur ska det nu bli med allt?
Troligen går den frågan över till nästa vecka då jag börjar jobba och vet exakt hur det blir med allt pga så lite ledig tid.
Men det är i grunden mer äventyrligt att vara nykter än full, eller bara halvfull, redan där liksom strandar det riktiga äventyret. Så tror jag.
Kram ✅🎄💕

Ja, det är mer äventyrligt att vara nykter ✅🥰! Och som du skrev i din tråd Se klart: att nykterheten är en förutsättning för att kunna göra resan som livet tar en på 🤩.

Ett litet och helknäppt äventyr tog livet mig med på idag. Körde till ett köpcentra, parkerade och skuttade ur bilen. Efter mig parkerade en arg gubbtjyv och hojtade ”Är du full eller?!” ”Nej, det hoppas jag inte” ropade jag kavat, varpå gubbtjyven undrade varför jag kört max 25 km/h sista kilometrarna fram till parkeringen och skapat en bilkö. Han stövlade iväg i vredesmod och jag kände mig förvirrad, tills jag kom på ”Aaahaa… Jag fastnade ju i att sjunga med till Beast of burden på radion…” Jättehög tonart i Bette Midler-versionen ju, så det är svårt och man måste ta i allt man har 😂 ”Ooh, yeah, ain't I rich enough, rich enough, riiiich enough”. Glömde nog bort att jobba med gaspedalen under tiden 🤣. Ingen skada skedd och det hela var så komiskt, så jag hade något att skratta åt hela dagen 😄. Jag blev också glad över att jag var så glad i bilen (även om det blev lite olyckligt för farthållningen), det hade jag aldrig varit om jag hade haft ett klassiskt annandags-partaj igår ☺️.

Kram 🤗🦆!

Underbart! 😂🚕🚗🚌🚙.
Just köpcentrum är nyttig träning i tålamod och acceptans och att lyfta blicken från sig själv. Jag har bestämt mig för att inte irritera mig på andra människor. Jag tänker att var och en gör så gott de kan från sina förutsättningar och den enda man kan förändra är sig själv… men hur lätt är det? Det kräver aktiv träning. Hade jag blivit utskälld av en man hade jag kanske skällt tillbaka. Jag är snabb nu i mina känslor och reaktioner. Men det är lättare nu att se bortom sig själv. Jag behöver inte ta över nåns känslor. Och det verkade du heller inte göra AnnaBell. Man kan nästan säga att han förgyllde din dag.

Profile picture for user Kennie

Har samma problem som du att synka gaspedal med radio-sing along... Senast nu på julafton lyckades jag ratta in en kanal med spanska julsånger som var alltför medryckande... En discoversion av Rudolf med röda mulen fick ner hastigheten till 70 på motorvägen. Till slut undrade min sambo lite fint om vi kanske skulle sänka lite. Vamonos Rodolfo que ya llega navidad! svarade jag.

Jamen precis så var det Sisyfos - gubbtjyven förgyllde min dag ✨😂.

Alltså jag dööör åt den spanska discodängan med vamonos Rodolfo, Kennie 😂🤩! Fantastiskt! Tur iaf att vi gasar mindre - och inte mer - med stigande pepp 😆!

”Alla människor- några mer än andra- är beroende också av roligheterna i livet och de känns mycket MER inbillar en sig iaf - som glad vindrickare. Nu behöver jag inte orera mer om hur bra/fint/roligt/autentiskt livet blir som nykter. Men även om det inte ens var så. Så är alkohol inte lösningen” Så skrev Se klart i min tråd 25 mars. Helvette vad sant och bra! Även om det inte ens skulle vara/bli så att livet utan alkohol blir fint, äkta och roligt, så är alkohol inte en lösning. Det är en resa i ingenting som slutar i fördärvet.

Såg också att jag själv skrivit ”Har kommit fram till att mina alko-pauser och längden de varar är helt baserat på att jag då inte VILL dricka. Så fort jag vill igen - så säger jag ja till mig själv med omedelbar verkan! Så knäppt!!”… Detta är något som gnager i mig… Det går ju himla bra för mig just nu - men tjatterfjanten har ju typ covid eller nåt, för han KOMMER ju aldrig!! (dvs jag har liksom inte testats ordentligt i att vilja dricka - och stå emot). Kan aldrig tänka mig att han faktiskt dragit sin sista suck, utan går och gruvar mig lite för hur det ska bli om/när han verkligen-verkligen studsar upp ur trälådan och tar i från tårna… 😱 Fantiserade igår om att jag frivilligt skulle släppa upp honom en stund, bara för att se om det gick att ta ett snack och sedan boxa ner honom i lådan igen. Det som direkt seglade upp i mitt huvud var filmsnutten från Kalle Ankas jul, när Mowgli sprättar runt framför Baloo och ska försöka boxa ner honom och Baloo bara vispar till Mowgli så han hjular iväg in i en stock. Tyvärr såg jag att jag själv var Mowgli och tjatterfjanten var Baloo… inte tvärt om 😮‍💨. Så jag struntade helt enkelt i idén om att släppa ut- och test-fightas med tjatterfjanten och gick en promenad med gräsanden istället! 🦆😊

Nä man behöver inte väcka tjatterfjanten i onödan, helt klart ligger han nånstans och sover som kungen i Robin Hood på julafton kanske. Lite barnslig lite gneten.
Det som jag varit med om och som nästan är det läskigaste är upplevelsen när tjatterfjanten vill skapa illusion av att han står för det riktiga livet. När liksom ”meh, vad håller du på och fjantar med för fjant och ska leva livet utan mig?”. När tjatterfjsnten vrider huvudet 180 grader åt helt motsatt riktning. Ungefär som man gått på en bantningskur med enbart kålsoppa. Och vaknar upp en dag och tänker att det var kanske inte så smart.
Vad tänkte jag? När jag sa att jag skulle sluta dricka en så HÄR lång period? Är jag inte riktigt klok?
Ett spår-skifte som kan gå snabbt.
Då är det bra med den där- Nu Nu och Nu. Dricker jag inte.
Nu-tänker smittar. Det är skönt att ta sig an jobbigheter på der viset. Jag som inte sällan har långa dagar med gråväder i mitt arbete (leda i förändring ha ha ha så kul det låter) har lärt mig mycket av att dela upp tiden. Emellanåt tittar jag upp mot stjärnhimlen- dit ska vi. Men oftast, småknöligheter som ska rätas ut i vardagen. Massa Nu efter varandra för att orka och hitta mening i det som är smått.
Små dagar kryllar det av i början av nykterheten. Men du är ju megabra på att hitta roligheterna och fantasin också där. Det är stort! Kram 🤗

Brrr 🥶… Fy farao för fjanten! Bra att du påminde mig om att han ju inte är så enkelspårig som man ibland får för sig. Det där sofistikerade bakvägs-resonemanget har jag blivit lurad av både en och två och tre (etc) gånger😓. När en smygande tanke om att ’inte dricka-beslutet’ är fullständig nonsens på RIKTIGT, växer fram i värsta förnuftsförklädnaden. Way svårare än när han bara agerar som en ettrig romantiker… 😰. Ditt jobb verkar för övrigt mkt spännande Se klart! Jag har skrivit en avhandling inom (typ) området (handlar om förutsättningar kopplade till utvecklingsarbeten o implementering av komplexa interventioner i komplexa system/kontexter), men har noll erfarenhet av att ingå i den praktiska verkligheten kring detta 🙃. Alltid varit bättre i teorin än i praktiken… 😆🎓 Men idag har jag iaf i praktiken varit spiknykter i fyra veckor 🎆✨🦆👣✅!

❤️

Fyra veckor @annabell! Stort både i praktik och teori. Jag tror jag skulle ha nytta av mer teori i mitt arbete, någon gång ibland handleds jag av någon annan än mig själv och det är otroligt lyxigt. Som att betrakta sina små myrsteg med ett sorts facit.
Nu när jag varit ledig ett par dagar tänker jag en del på hur ensamt mitt jobb är- när det kommer till att snickra ihop själva HURet. Att vi ska hit eller dit, det får man ju liksom skriver med stora bokstäver. Men hur det ska gå till, det är inte så tydligt. Jag arbetar med nån idé och princip om att alla människor vill prestera på topp och att det handlar mycket om att komma åt det. Men i grupper som är i olika mognadsgrad så innebär det också och samtidigt- individ-baserat ledarskap och där nånstans blir tiden en bristvara.
Ska försöka formulera detta lite tydligare och presentera för min chef. Bra med perspektiv är också att se att allt som inte lyckas direkt inte säkert är brister hos mig.
Ja detta var en äkta trådkap, ber om ursäkt och går nog inte på något vis att koppla till alkoholen. Mer än möjligen att nykterheten innebär att man inte alltid och per automatik ger sig själv skulden för det som inte går som tänkt. Kan ju vara annat som haltar och brister. Alkoholister är säkert världens bästa anställda till en viss punkt. De tror att allt är deras fel och jobbar då helst dubbelt för att kompensera den ständigt närvarande skulden och skammen. Inte friskt, helt enkelt.
Önskar dig en fin dag. Här har lugnet inträtt och jag njuter och försöker att inte tänka på allt jag borde sätta igång med. Kram 🤗✅🦆

Profile picture for user Varafrisk

Grattis till dina fyra veckor @Annabell 🎉 Så stort! Tycker om att läsa i din tråd. Dock vad din avhandling handlade om var lite svårare att tyda för en med min bakgrund😂men ändå spännande att veta…för tänk vilken kolossal blandning vi är här på forumet😃

Kram🥰

Tack så hjärtligt för grattisar 🥰❤️!! Känner mig stolt och väldigt glad över de gångna veckorna 🤩.

Eg undersöker min avhandling om - och isf hur - man i praktiska förändringsförsök använder sig av den samlade vetenskapliga kunskapen som finns, om hur man åstadkommer förändring/utveckling i stora organisationer. Hur designar man sina förändringsstrategier (på basis av vilken kunskap?) och hur hanterar man sådant som i litteraturen (dvs enl forskning) har visat sig utgöra utmaningar/hinder för praktisk förändring? (Intresseklubben antecknar ser jag 😂!) En annan sak jag rotat runt i är det du är inne på Se klart ⬆️. Betydelsen av organisationens (inkl människorna däri) beredskap för förändring. Om man kartlägger den lite systematiskt innan man börjar, kan man få ett rätt bra hum om vad som är realistiskt att förvänta sig att åstadkomma inom en viss tid, och vilka utmaningar man behöver adressera för att komma framåt. Massa babbel från mig här, men detta med beredskap går ju iaf att koppla till slutande med alkohol 😅! Vi borde ta fram ett verktyg för att mer systematiskt kartlägga beredskapen för att sluta med (eller förändra) A 😅. Och en modell för hur man kan predicera utmaningar som kan bli aktuella att adressera, beroende på vilken typ av utgångsläge/beredskap olika personer har. Jag hör av mig när jag sökt och fått forskningsmedel till detta så kan vi alla hjälpas åt utifrån våra olika erfarenheter😄! Ojojoj… Jag har uppenbarligen jobbat för lite de senaste dagarna… 😳😂.

Näst sista dagen på året - den gör vi nåt bra av 🤩🦆🌷✅!

Gud Annabell, intresseklubben kopierar detta inlägg och tatuerar in. Så spännande för mig. Och nästan exakt det jag pratat om (med min man främst- aka intresseklubben som aldrig får semester) men känns alltid som jag pratar i gåtor, liksom far efter ”nåt”. Igår kontrade min man med att ”det blir ensamt när man är chef och du vill ju inte vara med i nån ledningsgrupp” och det stämmer, jag skyr ledningsbabbel. Men jag tror precis som du nu skriver på mirakulöst sätt att det borde gå att dra nytta av hur andra gjort när de lyckats. Ungefär som när jag gått bra kurser i ”högeffektiva team” så har det handlat om forskning- vad GÖR de som får jobbet gjort. Det har hjälpt mig oerhört mycket att lära mig mer om.
Hm- kopplat till alkohol vet jag nu inte riktigt, men en sak kopplad till alkohol är hjärnans förmåga att tänka tankar lite längre. Tack så mycket för detta inlägg, verkligen bra för mig att läsa! Hör av dig när forskningspengarna finns på kontot 🤩
Ja nu gör vi något bra av dagen, helt klart. Hemåt mot stan till att börja med. Ha en fin dag @annabell tack igen för dina rader! 🧚🏻‍♀️🌟💕

Profile picture for user Vinäger

Kul att du är tillbaka, även om det som vanligt är med blandade känslor man skriver så.

Gillar ditt sätt att skriva och angripa saker från olika håll. Ville mest säga det.

Önskar dig ett gott nytt år. 💗

Kram

Men! vad glad jag blev att du fick ut nåt av att läsa ”jobb-inlägget” Se klart 😀❤️! Med avhandlingen ville jag väcka frågan om vad det eg innebär om det är så att man i praktiken INTE drar/kan dra nytta av forskning. Ska vi forskare sitta där, insnöade i akademien, och gotta oss åt att vi kommit på ännu en bra idé, modell, teori om hur man borde göra (som vi dessutom fick några mille för att ta fram)?? Nä - forskningsresultat och sån typ av kunskap måste ju nå och användas utanför forskarsamhället för att vara meningsfull! Och om ingen i den praktiska världen använder den forskning man bedriver, så måste man (som forskare) fundera på hur den kan göras mer tillgänglig och tillämpbar (eller genast sluta forska upp massa pengar!😂). ❤️

Så fint att du kikade in Vinäger ✨. Läste din senaste uppdatering med stor behållning! Tycker att det är fascinerande och också starkt, det sätt på vilket du kommit fram till hur du (i nuläget) förhåller dig till alkohol. Genom att utgå ifrån hur du känner dig själv! Väldigt vilsamt och fint att det funkar så bra 😊.

Att utgå ifrån hur man känner sig själv… Jag tror att det kanske är nåt med detta, som du Vinäger, och andra här på forumet, reagerar på och menar ibland… Att när vi skriver till varandra bör vi utgå ifrån att var och en känner sig själv bäst och att de resonemang en människa för och de val den gör är med utgångspunkt i den självkännedomen. Det som ibland upplevs som respektlöst här i forumet, tror jag är när man (säkert ofrivilligt många gånger!) uttrycker sig lite som att man utgår ifrån att mottagaren i frågas resonemang eller val inte bottnar i egen självkännedom (utan kanske nån slags brist på sådan). Och det vill ingen höra och blir sällan starten på en meningsfull dialog. Sen innebär ju eventuella lärdomar man gör om sig själv över tid att självkännedom är föränderlig. Och ”utmanande” inlägg kan vara lärorika och framåtdrivande. Men man bör ju utgå ifrån att en människa i varje givet läge använder det den vet och kan om sig själv när den försöker göra kloka val för sig själv. Att utgå ifrån det när man vänder sig till någon, är att vara respektfull (tänker jag - även om jag nog inte alls alltid lyckas med det 🙃).

Snart sista dagen på 2021 🥳✨! Tusen tack för alla(s) klokskaper i år (och särskilt sedan 1 dec, när jag lommade tillbaka hit igen 😅) och gott slut - och världsbäst 2022-start till alla ❤️! 🦆

Hahaha - och nu såg jag det jag skrev i slutet av inlägget, och att det kanske verkar som att jag tycker att klokskaperna har blivit särskilt bra sen 1 dec, när jag själv började skriva igen 😂! Det menade jag inte, utan tvärtom - att jag är extra särskilt tacksam över det som skrivits till mig nu i december. Det har betytt SÅ mycket. Inte en chans att jag hålllit i detta annars 🙏🥰!

Tänker inte att du var otydlig gällande 1 dec @Annabell👍🏻 Och tack för dina inlägg! Och blir det ett långt inlägg så är det väl det som behövs för att du ska få säga det du vill ha sagt. Vill man inte läsa kan man ju bara gå vidare.

Allt Gott till dig inför det nya året❤️🌟🎉

Så bra sammanfattat, Annabelle! 👍

Det är nog det jag reagerar mest på när jag läser, att människor inte respekteras utifrån sig själva. Sin egen självkännedom. En balansgång även för mig, senast nu i Varafrisks tråd, där jag dock kunde konstatera att min oro varit obefogad.

Gör si, så blir det så. En mall/sanning som man förutsätter gäller alla. ​Självklart vill vi ha råd och input, men att antyda att någon inte fattat leder ju sällan till någon utveckling.

Tänker att det här med ✅️ och ❌️ kan passa många. Skrev om det hos Varafrisk.

Tack för kommentar angående inlägget i min tråd. Känner att du aldrig mer behöver fundera över att/om du skriver långa inlägg... 😁 Jag brukar avsluta mina forumuppsatser med typ " Det var inte meningen, men orden bara kom och de blev så här många".

Vill tillägga att jag håller med om att respektfullt stöd - vilket absolut inte behöver innebära att vi håller med, tvärtom - ger utveckling och att vi under resans gång förändrar både oss själva och (därmed) självbilden. Det är ju liksom hela vitsen med forumet.

Jag gillade också ditt jobbinlägg AnnaBell. Är väldigt intresserad av systematiken i förändringar eller systematiken i arbete överhuvudtaget. Funderar ibland på hur grupprocesserna ser ut även här i forumet. Ja, sök forskningspengar, jag är på. Jag tänker att alkoholbehandlingar ibland skulle behöva utvecklas litegrann precis som du skriver baserat på olika utgångslägen och då också olika utmaningar. Ibland borde man se bortom alkoholen även om den såklart påverkar negativt.
Bra jobbat med 4 veckor.

Ha en fin sista dag på året @annabell och skriv så långa eller korta inlägg du önskar, alltid härlig och viktig läsning här- hjälper mig att förstå hur beroende vi är av varandra på det bra sättet. Men främst så bestämmer du och ingen annan eller lagom-föreställningar om din tråd 🎓
Så bra jobbat denna december! Starkt som sjutton. Kram till världens bästa and 🦆🌟💕

”Jag, min egen fånge, säger så:
livet är icke våren, klädd i ljusgrön sammet, eller en smekning, den man sällan får, livet är icke ett beslut att gå
 eller två vita armar, som hålla en kvar.
Livet är den trånga ringen som håller oss fången, den osynliga kretsen, vi aldrig överträda, livet är den nära lyckan som går oss förbi,och tusende steg vi icke förmå oss att göra.
Livet är att förakta sig själv och ligga orörlig på botten av en brunn och veta att solen skiner däruppe och gyllene fåglar flyga genom luften och de pilsnabba dagarna skjuta förbi. 
Livet är att vinka ett kort farväl och gå hem och sova...

Livet är att vara en främling för sig själv
 och en ny mask för varje annan som kommer.
 Livet är att handskas vårdslöst med sin egen lycka och att stöta bort det enda ögonblicket, livet är att tro sig vara svag och icke våga.”
Edith S ❤️

Alltså den här dikten är det bäst-värsta jag vet att läsa… Plågsamt vackert om ofritt liv.

Om annan favoritläsning 🙂: Första gången jag läste här i forumet var en nyårsdag. En ofattbart dålig sådan 😣. Några år sedan nu. Sedan dess har jag faktiskt aldrig druckit just på nyårsafton, för jag fixade inte att tänka på att börja ett nytt år typ blind (av baksmälla) en gång till 😵. Men den här nyårsdagen är ändå den bästa på hundra år, för nu har jag en månads nykterhet i ryggen, vilket innebär att jag är grundlugnare och grundlyckligare än andra nyårsdagar ☺️. Kvällen igår var supertrevlig. Alla glada, några drack lite, ingen var ett dugg full och alla skålade in 2022 i Pommac 🥳✨.

Helt knäpptyst från tjatterfjanten. Tror att han har sjukt svårt att få luft, där under alla positiva konsekvenser som valet att vara nykter fått och under alla tankar, som jag numera tänker färdigt, om allt ofritt och hemskt som drickandet medför för mig.

Massor av kramar till er på årets första dag 🥰! 🦆✅

Profile picture for user Rehacer

@Annabell Riktigt fin dikt, den måste jag spara! Älskar ord som fångar mig på direkten och får mig att känna igen mig, även om det är bitterljuvt.
Firar oxå in nyår nyktert, andra året i år jag gör det. Bästa sättet enligt mig att starta året.
Har sen många år försökt köra januari utan Mr A, det går ofta knackigt men brukar gå. Inbillar mig att det kanske ställer in kompassen för resterande av årets månader..men tyvärr har det inte varit så tidigare år - men kanske i år?! Jag brukar falla när jag känner att jag varit föör duktig för länge, när jag övertalat mig om att det är så lätt att sluta. För jämfört med att sluta är att hålla i och hålla kvar det livet skitsvårt!
Att stanna i det nyktra, det är min stora utmaning, inte att sluta.
Du ligger långt före mig och dina dagar utan A och tjatterfjanten glädjer mig! Kämpa på! ❤️
Jag kör dag tre nykter idag och det gör mig glad!
Ha en fin dag!

Profile picture for user Majaela

God fortsättning @Anabell, så underhållande läsning du bjuder på, och vilka roliga bilder det ger i mitt huvud. Jag skall starta upp en fight med tjatterfjanten och har som mål att vinna matchen under januari-februari till att börja med! 💪🏼🤗

Jäklar också - jag har ju börjat jobba för 45 minuter sedan 😱. Det hade jag glömt! 🤷🏽‍♀️😆.Tur att jag är så nollprocentigt bakis/ångestladdad och därmed kan tänka och jobba ungefär dubbelt så fort som förra året 😇😂! Snabblistar tre-fyra viktiga lärdomar jag gjorde i grevens tid av 2021 så att säga:

*Vad det enkla uttrycket ”en dag i taget” egentligen betyder (och hur man applicerar det i praktiken)

*Hur man kliver ÖVER en tjatterfjant

*Att det är helt rätt(vist) att gadda ihop sig två mot en (dvs att gadda ihop 🦆gräsanden med 💂‍♀️gränsvakten (från Piteå) mot tjatterfjanten).

*Att landets kanske smartaste och mest välvilliga personer har samlats just HÄR - på forumet (?!) 🤩💖

Kram! 🦆✅

Godmorgon!
Vilka bra punkter 🙂💪🏻 Den sista har jag själv så ofta reflekterat över. Senast igår. Tänker att vi kunde ställa upp som FNs särskilda sändebud, eller bara enkelt ersätta säkerhetsrådet eller ta hand om andra viktiga frågor. Klimat och krig- bring it. Och det är just sammansättningen av alla OLIKA kloka smarta och roliga och snälla typer som gör det. Kanske är mitt ovan resonemang också hybris men tänker att vi haft så oförtjänt usel självkänsla gällande alkoholen att det kan vara ok.
Grattis till insikter som kommer ta dig hur långt som helst! Ha en fin och nykter såklart - måndag. 🌟💕🦆

Full fart på forumet 😃💫! Läser och läser och tänker på att livet är alldeles för lite räkmacka… ❤️

Jag tänker också på vad ”nykterhetsarbete” egentligen är för nånting och hur kan man veta att och hur man gör det…? För vad är det man gör när det initiala, omedelbara, hoppfulla kämpandet med att inte dricka lägger sig? Jo - man gör ’nykterhetsarbetet’… Och då handlar det ju inte längre om en så ”enkel sak” som att slå ner tjatterfjanten när/om han dyker upp. Önskar mig ett litet plikt- och prövningsverk som kunde kalla mig till mönstring och ba ”Jaa mitt barn (de är lite sådär prästiga på prövningsverket), du är kapabel till ’nykterhetsarbete’ på elitnivåååå” och sen skicka mig till Arvidsjaur där det där nykterhetsarbetet liksom bara blev gjort… Men det kommer ju inte att hända förstås🙄.

Men äsch - det är nog ändå några veckor kvar innan jag ska börja med det där riktiga ’nykterhetsarbetet’! Nu sticker jag till Beas kondis och köper en räkmacka 🦐.

Kram! 🦆✅

Godmorgon @annabell
Haha ja just till Arvidsjaur vet jag inte. Arbetet- ibland så trist- känner jag dock väl igen och skulle säga att det (för mig) bedrevs/bedrivs i vardagen. Det handlade i början om två grejer- Stress, eller snarare att hantera stress så att den inte blir så hög att den måste dämpas med ett (fyra) glas. Men också att hitta annat ”kul” eftersom kul för mig varit så himla förknippat med vin. Så jag har behövt verkligen hitta annat än ett (fyra) glas att fylla den lediga tiden med.
Vad jag blivit rätt så bra på sedan jag blev nykter:
Att så frön och odla. 🌱☘️🥬🌿🍀
Att peta ner lökar i jorden. Att fatta liksom kretsloppet i min trädgård, förstå hur jorden- som i mull- jobbar och vad den behöver. Bygga pallkragar. Gräva egna land à la Sara Bäckmo.
Inte alltid kul-kul men mycket njutning och lite stolthet. Den första nyktra vintern sådde jag så många frön att gästrummet höll på att mögla sönder…
Jag har också blivit bra på att köpa kläder (second hand). 🧦👖🥋🧣🧤
Har byggt en ny garderob. Jag älskar mina kläder. Jag blir glad av dem varje dag! Jag har letat efter den perfekta svarta kavajen och igår hittade jag den eventuellt- vi får se.
Jag har kunnat jobba med mer komplexa uppgifter/ också en nykter vinning.
Men oj nu skrev jag alldeles för långt om mina specifika grejer, men tror att arbetet är just väldigt personligt. Sen är det massor av ”arbete” som inte syns men som känns. Att leva sitt liv och tycka att det är bra- och ofta fantastiskt fint. Precis som det är.
Det är nog vad nykterhetsarbetet inneburit för mig. Vi finns ju till som en makalös slump och nykterheten hjälper mig att förstå det, se allt lite klarare. Älska lite mer. Stå rakryggad lite oftare. Gråta när jag behöver.
Du gör en massa arbete precis hela tiden @annabell, var helt säker på det! Kram 🥰 🩱🐬 ✅

Tack för tips och pepp Se klart 🥰! Är ruskigt dålig på att odla (kidsen har varit bättre än mig på att hålla växter och bär och sånt vid liv sen de var typ fem år) 😅. Men en ny garderob - lysande 🤩! Älskar också mina kläder och tycker att de ”gör” mig på många vis ☺️! En fasligt utspridd och oregerlig garderob är dock läget nu och jag vet knappt hälften av vad jag äger i klädväg. Rensa och gå igenom innan man köper nytt/mer är inte min starka sida… Men det ska bli! (Först ska jag nu bara impulsklicka hem en jättedyr snowboard-jacka, som jag definitivt tjänat in på drygt fem veckors icke-drick! 🏂✌️☺️).

En annan grej jag tänkt lite på är att nykterhetsresans olika segrar liksom verkar gå baklänges i dignitet (”storhet” i känslan) så att säga… Dag 1 (och dag 3) är det ju typ bragdguld på! Dag 7 känns ju som något av ett världs-VÄRLDS-rekord. Dag 10 - ett helt vanligt världsrekord och en månad kändes inte mer än ett SM-guld faktiskt… Och två månader undrar jag om det ens kommer att toppa en seger i ett distriktsmästerskap. Inte för att jag tagit varken världsrekord eller SM-guld i nånting, men ni fattar principen 😄. Spelar ju ingen större roll egentligen, något jag noterat bara, som verkar gälla för mig. Fem veckor ✅ igår är ändå fint och tryggt att tänka på 😊.

Hoppas att ni har en lovely lördag 😍!! 🦆

Profile picture for user Torn

@Annabell Grattis till 5 veckor! 🤗 Det blir nog lite så. Efter ett tag blir det svårt att hålla reda på antal dagar, sedan antal månader. Men antal år är plättlätt ännu så länge i alla fall. 😃 Viktigt att vara stolt över tiden som man har varit nykter tycker jag dock! Det mår man bra av.

Kram

Profile picture for user majsan_nu

@Annabell Hej! Har nog inte skrivit så mycket hos dig...
Läste ditt inlägg o några tankar poppade upp - Grattis till dina fem veckor! 👍💪
Att antalet dagar i början känns superbra kan jag bara hålla med dig om. Kan även känna igen att ju fler dagar som går så känns det inte lika fantastiskt - men det är ju egentligen ännu större... Vet inte riktigt varför känslorna blir så?!? Kanske rädsla för att inte klara/stå ut/behålla sin vilja? Gäller att behålla sin motivation!
Jag läser runt här på forumet, att läsa om det fortsatta livet ger mig hopp...Men även inlägg från nya medlemmar - får mig att inte vilja börja om från början...
Ja,det var några funderingar från min horisont...Jag har ju ganska många a-fria dagar o dom vill jag absolut inte göra om!!!
Kram från mig 🤗

Grattis till dina fem veckor @Annabell 🎉🌟Fem veckor är stort!! Jag tycker också om kläder men lusten försvann när vi var tvungna att börja använda arbetskläder i och med Covid-19 kom. Dessa kläder passar på mina kollegor som inte har en massa kilos övervikt annars är de verkligen inte till någons fördel. Men men det kunde varit värre….

Kram❤️

Profile picture for user Andrahalvlek

@Annabell Grattis till 5 nyktra veckor! 🥳🥳🥳 För mig var de 3-4 första helgerna värst, sen har det gått av bara farten. Suget blir lindrigare och kommer allt mer sällan. Så länge man låter bli första glaset! Dricker man lite väcks mersuget direkt.

Kram 🐘

Grattis, fem veckor - många dagar och ✅✅✅, superbra.
Det är nog sant att festivalyran avtar efter några månader men den återuppstår också. Behöver inte vara antal dagar utan tillfällen- semester utan a, vedermödor som en fixar nykter och klar.
Jag är absolut för köp av dyr skateboard-jacka. Inte för att det direkt behöver kopplas till intjänade pengar utan lika mycket intjänad självrespekt. Ha en fin kväll, kram 🥋🦆🤗

Tack Torn 💖! Ja det kommer att bli riktigt bekvämt när det är år som ska hållas reda på 😅. Idag registrerar jag ✅ nr 39, så hade dessutom felräknat när jag skrev om fem v igår 😆.

majsan_nu - tack för din hälsning ❤️. Jag följer din tråd och tycker att du är awesome. Jag gör också så att jag läser både om det vidare livet och om hur det känns alldeles i början. Har inte tänkt vara på den punkten nåt mer 🥵!

Tack Varafrisk 💖! Hänger med i din dagregistrering i din tråd - så himla bra. Och kul m konsert! Jag ska också se Winnerbäck i år om det går ✨💪🏼🤗!

Rehacer - tackar 🥰, ser att det rullar på jättebra för dig! Tvåbent idag, grattis ✨!

Andrahalvlek💖- nädu, det blir definitivt inget små-drick här! Vet precis var det slutar. Tack för grattis och hoppas att du får en skön ledig vecka nu 🤗!

Se klart ❤️ - helt sant att lilla livet som det är bjuder på massor av tillfällen med små fyrverkerier 😊. Man behöver ju bara stå rakt upp och ner och tänka ”jag är nykter och inte ett spår av bakis!” för att bli mer eller mindre lyrisk över sakernas tillstånd 😅✨! Kanske klickar hem en skateboardjacka också idag - vi får se 😄.

Det känns avlägset att jag skulle dricka nu. Tror inte alls att tjatterfjanten är heldöd där i lådan, men det känns som att han skulle vara väldigt mycket långsammare nu än tidigare, om han väl dök upp. Masa sig upp ur lådan och mumla nåt otydligt om gamla guldkanter… 😄

Kramar 🥰! 🦆

”Kom genast tillbaka till page 1 lilla tråd🧵!” kände jag när jag såg att min tråd åkt över på page 2. Läsande i all ära, men jag tror på er som menar att skrivandet i sin tråd är en av de viktiga nycklarna för att hålla i nykterheten 😊! Det är så himla många att följa och heja på (även om jag mest gör det i det tysta) nu här i forumet så jag hinner inte in i min egen tråd 😅. Lägger till tråden till min ekvation för framgångsrik nykterhet 😅. (Man behöver alltså en gräsand, en gränsvakt och en tråd, för att hålla tjatterfjanten nedstuvad i lådan!)
🦆+💂‍♀️+🧵 ⚔️📦

Har börjat ta dansklasser igen 😊. Har hållit på med dans hela livet, men ingenting senaste två åren. En jag-pusselbit tillbaka på plats 🧩😊. Man är konturlös i det innersta och bär så himla tungt när man dricker. Fullt med ursäkter, rädsla och skuld i ryggsäcken. Går inte att dansa då… Nu går det hur bra som helst 🙏💞!

45x✅ idag💃🦆!

Kram och önskar fin lördag till alla 💖!

@Annabell Åh, en gammal hobby har gjort entré 😍 Helt rätt, vi måste fylla vårt nyktra liv med roligheter och det är bara vi själva som kan göra det. Inget ramlar ner i knät på oss. En gräsand, en gränsvakt, en aktiv tråd och nya och nygamla hobbies är ett svinbra recept för att bli och förbli nykter 🤩

Kram 🐘

@Annabell Jag älskar att läsa dina inlägg, du verkar så härlig!
Dansen ska jag oxå ta tillbaka i mitt liv. I dans ligger så mycket glädje, frihet och liv. ❤️
Ska bara bli frisk först men sen så! 💃🏼🎶
Ha en fin lördag! ☀️

Tack Andrahalvlek och Rehacer 🥰🌸!!

Läste just i tråden som handlar om det värsta man gjort på lyset…🥶. Kom då att tänka på en riktigt riktigt knäpp (och på många vis komisk) grej jag åstadkom i redigt berusat tillstånd: Skrollade runt på typ instagram en kväll och fick syn på en slags annons. Ett halsband med ett bi som berlock var inblandat. ”Åhåå vilket fint bi-smycke (🤦🏽‍♀️)” tänkte jag onyktert och klickade in. Lång historia kort - vaknade nästa morgon som stolt(?) adoptivförälder till ett honungsbi… Ett certifikat i mailen och allt 📜🐝! Hade alltså adopterat ett honungsbi för några hundralappar och skulle få halsbandet skickat till mig. Har ju noll intresse av bins väl och ve, och använder inte ens smycken 😂! Men undrar just vad mitt lilla bi gör idag… 🤔🐝. Halsbandet kom för övrigt aldrig 🤣.

Kram 💞!

Haha ja men här på forumet minns jag en som köpte en katt- rejält vinstinn (inte katten). Nån vecka in i nykterheten levererades kattungen. 🙀
Ett adoptivbi (barn på autocorrect för ovanlighets skull mkt logiskt) är ändå okej. Det hade kunnat vara ett smycke, en bikupa. Jag har gjort skämmiga grejer men inte så många som andra minns. Hör ihop med mitt kontrollbehov även när jag var full. En gång försov jag mig till ett av mina vuxna barns födelsedags-lunch. Jag vaknade 04:30 (bakis) gick upp, drack mer vin för att kunna sova. Vaknade kl 13. En sorgkants-dag.
Fint att du skriver, 45 ✅ är verkligen en tung skön säck som gör att man står stadigt även i blåst. Kram @annabell 💕🦆
Ps. Helt rätt att puffa tråden- nu fick jag också chans att puffa upp Gräsanden som låg alldeles för långt bak i kön. ❤️

Dag 50 ✅🙏😊! Det är några här (tex majsan, vår och torpet) som är typ 50-100 dagar framför mig som jag ser/läser stensäkert flyttar sig framåt i nykterheten. Kanske på lite olika vis och kanske inte upplever resan på precis samma sätt, men man läser in samma typ av säkerhet i framåtrörelsen. Fint och uppmuntrande! Då tänker jag ”jamen det är ”bara” att mata på! 50 dagar till och sen 50 igen 😊”

Egentligen har tjatterfjanten bara gått all in för att få mig att krokna, en enda gång (dag 6) på de här 50 dagarna. Annars ligger han på sin höjd och väser nåt desperat om typ ”men du - hur ser du på det här med våren egentligen …” eller ”men tänk om du blir gift nångång då 👰‍♀️💍…”

Jag saknar inte att dricka. Ibland märker jag att jag tycker att det bästa med vissa evenemang eller sammankomster, som jag brukade älska, är när jag landar i soffan och allt är över. Det kan kännas lite ledsamt att upptäcka att det känns så. Men jag saknar inte att dricka. Lite som Andrahalvlek brukar säga: om man väl har fått ett trolleritrick förklarat för sig, kan man aldrig mer låtsas inför sig själv att man inte vet hur det går till. Det går inte att lura sig själv att det är kul och värt att dricka, om man väl har synat vad det innebär för en själv tillräckligt noggrant…

Helt sjukt så mycket bra det finns här på forumet!! Mängder av kunskap och erfarenheter, kloka citat, alltid nån att ”följa efter”, stora genuina hjälp-ambitioner och ett kollektivt kämpande av allra bästa slag! Tack! ❤️🙏🦆

@Annabell Grattis till 50 nyktra dagar! 🥳🥳🥳🥳

Jag skrattar verkligen gott åt dina beskrivningar av tjatterfjantens väsande 🤣 Enorm igenkänning, idioten försöker på alla sätt liksom. Minns en gång efter ett halvår nykter kanske. Jag skulle hämta mat och det blev en stunds väntan. Det stod en flaska rödvin på bardisken. Hmm, väntvin 🤔 Jag började nästan skratta högt. Vad kom den rösten ifrån liksom? Jag har väl aldrig druckit vin medan jag väntat på hämtmat tidigare? De där vin-flasharna består ett tag, men det bli allt glesare mellan gångerna.

Kram 🐘

@Annabell Vad fint att du nått 50 dagar, det är bara att mata på som du säger - ta 50 till! Så vill jag göra, idag har jag 3 veckor - klart jag ska ta 3 till!
Vi har fått massor av snö inatt, det blir morgonens träning att få bort den från uppfarten. ❄️😁
Ha en fin dag! 🤗

Profile picture for user vår2022

@Annabell Grattis till 50 dagar!🎉💫🌟💐. Håller med om att forumet är sjukt bra och sjuder av kunskap och olika resor, ett fantastiskt stöd. Har läst om tjatterfjanten som florerar här på forumet, en bra beskrivning på en irriterande liten djävul som gör utfall då och då. Har mest träffat på alkoholdjävulen men antar att de är nära släkt😂. De verkar ha fått samma uppfostran. Nuförtiden dyker han sällan upp hos mig men jag kan se han swisha förbi blixtsnabbt ibland om någon jobbig känsla och eller jobbiga tankar infinner sig. Jag bara registrerar honom men han får ingen uppmärksamhet och då sticker han.

Ha en fin dag🌷💕

Grattis @snnabell du är så bra! Och jag gillar också (beskrivningen) Tjatterfjanten pga just fjantig är han..
jag känner igen det du beskriver om att känna att man är glad när ”roliga” saker är avklarade. Det blir lite annorlunda med tiden. Roligheterna återfår lite av sin glans tycker jag. Men nya roligheter (lördag morgon!) blir minst lika viktiga. Jag hade en fin nyårsafton i år. Bättre än förra året då jag drack nåt jädrans ”vinpaket” jag hade luskat fram ut det a-fria sortimentet. I år var det mer; ”vem orkar ens dricka 3 liter vätska under en måltid”.
Jag är så glad för din inställning av att gilla läget. Jag tänker att den är så viktig!
Kram och grattis! ✅💪🏻

Profile picture for user majsan_nu

@Annabell Fint att du har lite nytta av min resa, blev glad när jag läste i ditt inlägg! Mest skriver jag för att minnas - vill absolut inte göra om detta... Men fint att du också har nytta/glädje av det jag skrivit 👍
Jag läser ju också många inlägg o har både nytta o glädje av det...
Grattat dig har jag ju redan gjort men du får en Grattiskram till!
🥰 Kram

Tack snälla fina ni 🙏😍!! Allt ni skriver här, och i era trådar, betyder så mycket för mig och mitt ”nykteri”! Och jag håller så himla hårt på alla som är i kämpa-fasen, och håller så himla av alla som fortfarande bryr sig fast de kommit så långt och är i massa andra faser ❤️!

Jag har en tröja som det står ”Always be yourself - unless you can be a unicorn, then always be a unicorn” (det är eg kidsens tröja, men ingen använder den, så jag brukar ha den på jobbet ibland när jag är trött på att verka seriös…😆). Det här med att mata på och att gilla läget - det är precis vad jag gör 😊. Men ibland undrar jag om det är så att jag innerst inne går och tror att jag ska vakna upp på morgon 91 och ha blivit en unicorn… Som att nittio dagar är en magisk gräns, bakom vilken man liksom är ”klar” och ”på andra sidan” (med plötslig unicorn-mentalitet och ett skimrande horn i pannan). Matandet och görandet och gillandet av läget bestämde jag, med kraft, skulle gälla minst 90 dagar. Se klart sa till mig: ”Sluta tänk och bara GÖR det nu för fan!!” (Nej det sa hon verkligen inte - alltihop var oerhört mycket mjukare och vackrare än så! Men orden som blev kvar när jag komprimerade meddelandet och pratade på skarpen med mig själv blev ungefär så 😄). Jag sa till Se klart ”Japp! jag KAN göra det, så som man gör med sånt som bara SKA göras -oavsett, liksom”. Den utgångspunkten (skit-i-att-tänka-bara-GÖR-det-nu-för-fan) har funkat otroligt bra för mig. Att sluta dricka, visade det sig, var (för mig) inte som att dyka och rota i- och försöka lösa ett fasligt komplext problem. Det var att hitta ett tanke- och förhållningssätt som gjorde att det gick tillräckligt lång tid. Tid för att verkligen förstå och landa i att veta att jag inte vill tillbaka till där jag var (och att där hamnar jag om jag försöker mig på ett glas). Och jag är storm-glad över livet som det är nu och kommer naturligtvis inte att börja dricka igen bara för att jag (troligtvis) upptäcker att jag inte blir en unicorn på dag 91! Men jag (som inte tänker så mycket…🙃) tänker att jag ska börja iaktta de successiva förändringar som sker, med lite större medvetenhet om vad de faktiskt betyder för mig. Ingenting kommer ju att hända just iom dag 91 - jag fortsätter att inte dricka och fortsätter att (i mina bästa stunder) vara gräsand 🦆💁🏽‍♀️. Allt det viktiga och fina händer ju hela tiden! Det vet jag redan, men jag ska bara börja veta det ännu lite mer… 😊

💖🦆

Profile picture for user Li-Lo

Hej Annabell

Vi i admi försöker läsa alla inlägg och det är ofta jag blir översköljd av tacksamhet för att få ta del av den klokskap som delas här. Forumet är ert, användarnas och vi i admi skriver sällan något "baraföratt". Även om impulsen alltid finns där. Nu står jag inte emot. Kanske är det fredagen, solen som påverkar?

Jag vill iallafall säga att ditt inlägg fick mig att le, humma instämmande och väckte reflektioner som jag tar med mig under dagen. Hoppas att det är okej att jag hoppade in.

Vänligen
Li-Lo
Alkoholhjälpen

@Annabell Du har så himla rätt. Vårt tänk förändras hela tiden på den nyktra resan. Det som i början var svinsvårt blir okej och sedermera rätt så lätt. Insikterna landar i oss en i taget. Att ta sig tid att reflektera över sin nyktra resa väcker tacksamhet på djupet. Det är nästa omöjligt att både förmedla och läsa sig till hur man förändras med tiden. Man måste liksom uppleva det själv. Men man kan välja att lita på andras ord - och nu hoppas jag att många nykomlingar tar till sig ditt fina inlägg ❤️

Kram 🐘

@Annabell Vilket härligt och underbart inlägg! På söndag vaknar jag upp till dag 91 och hoppas att jag inte har förvandlats till en unicorn😂. Jag håller med dig fullständigt i att allt det viktiga och fina händer hela tiden, varje dag. Det är som ett nytt liv och dag 91 är bara början, eller en fortsättning på ett nytt förhållningssätt och livsstil som innehåller de värden som är betydelsefulla för mig.

Tack för att du delade mig dig och ha en fin fredag💕🌷

@annabell måste bara säga hej! Hej! Vad fint att läsa ditt inlägg. Tänkte först; äsch, generad- känsla när du nämnde vårt samtal, eller prat fram och tillbaka. Men jag blir också väldigt glad för jag vill förmedla saker och erfarenheter när jag skriver (åtminstone ibland och främst hos andra). Tänker: om vi kan dela med oss så kanske vi kan korta varandras knöliga resor och komma enklare liksom upp på vägen med stark hållning och känslan av att vara sin egen unicorn- eller forumets, en gräsand och enhörning i en 🌟 Jobbet ska ju höras sen- långpromenaderna och då måste varenda steg bara klivas på, travas.
Idag hade jag några barn hemma på vardagsmiddag, de är ju vuxna så förr i tiden bjöds alltid vin till köttfässsåsen. Även förr- för bara ett år sen. Var liksom kvar i nåt ett bra tag. Trots att jag själv inte drack. Nu glömmer jag bort. Passerar inte ens det bortre synfältet. På så vis händer och händer det grejer precis hela tiden i det som förr tycktes vara själva sinnebilden för det händelselösa livet. Tänker på dig och hejar- verkar du inte behöva men jag gör det ändå. Kram 🌼🌱🌸

Ny månad igen 🙂. Den tredje utan alkohol 😀. Ska inte tumma upp mig själv alltför mycket, så det får bli en ✌️för december och januari 😇!

Det här med att upprätthållandet av att vara nykter är ett slags evighetsgöra har (precis som ”en dag i taget”) visat sig INTE vara nåt som alla på forumet som kan det här 💜, bara slänger ur sig lite klyschigt… Nä, det är ju väldigt rakt upp & ner sant och precis som det är. Det här kommer tydligen inte att ”bli klart” nångång har jag insett. Jag tänkte lite där på dag 50 att ”fan vad härligt - NU känner jag att jag är klar med att sluta dricka!” och grät typ en stolt skvätt i bilen över att jag varit så himla duktig och att det nu var över 😅. Efter ca en kvarts gråtmilda gratulationer av mig själv började jag tänka att ”men om jag inte ska börja dricka igen, så måste jag ju fortsätta med slutandet…” Då förstod jag att jag verkligen bara är i början av ett nykterhetsarbete och att det kanske aldrig kan bli ett ”slutet” på det (man kommer ju aldrig att säga ”nämen nu är jag i slutet på nykterheten - snart är den klar!” liksom…) Sen är det ju iofs en viss skillnad mellan att sluta dricka och att fortsätta att vara nykter! Ibland känns den skillnaden jättestor, men ibland fortfarande pytteliten för mig… Ibland är nykterheten så enkel och självklar, men ibland måste jag backa hem och tänka precis som i början av slutandet… En dag i taget! 🦆🤗❤️

Precis så är det AnnaBell, jag tror inte man blir riktigt klar med det, men att det för många övergår i mer livsreflektion. Du uttrycker det så roligt. @Annabell skrev:"man kommer ju aldrig att säga ”nämen nu är jag i slutet på nykterheten - snart är den klar!” liksom…) " Om man inte längre kan hantera livet genom att dricka måste man hitta andra sätt. I början upptar ”slutandet” många tankar, sen handlar det mer om att inte börja igen och då behöver man hantera livet utan att fly, hitta kulet på andra sätt etc. Jag tror att reflektionerna är jätteviktiga. Första gången jag hade en lång sammanhängande nykterhet återföll jag efter 11 månader när pappa dog, livet brakade fram utan återhämtning. Det gick väldigt snabbt att hamna på ruta 1. Eller inte 1 kanske men ändå, tillbaka i träsket.
Härinne finns så mycket livsvisdom att hämta och jag tänker att nykterheten inte bara handlar om att inte dricka utan också om att hitta nya vägar när livet inte går på räls.

@Annabell
Såå bra reflektioner! ❤️
Nä, vi blir nog aldrig klara, lika bra vi fortsätter med slutandet!
Ha en fin dag! ❄️☀️🤗

Jag skrattade också @annabell, lite som med coronan då jag minns att jag tänkte; ”nämen nu har vi testat det här” det var spännande på sitt sätt men det räcker så. Det är ju verkligen sant att det där arbetet bara fortsätter, gissar det även gäller livet i största allmänhet. Vilket stundtals kan ge lite lägre energi-påslag. Nykterhetsarbete låter ju så oändligt tråkigt dessutom.. har en kollega som jobbat med det dryga tio år och jag brukade fråga henne med ojämna mellanrum hur det var och ibland sa hon att hon visst kunde sakna ett glas vin till en köttbit och jag liksom; ”jag visste det” SÅ jäkla kul är det inte att vara nykter.
Igår kom jag att tänka på en kompis jag har som ofta ger mig dåligt samvete. Oftast av skäl jag inte riktigt förstår- men jag förstår så pass att jag aldrig är ”tillräcklig”. Jag kanske hör av mig för sällan, inte vid rätt tidpunkt etc. Har under många år haft ett dovt dåligt samvete över allt jag inte är- för henne. Härom dagen kom jag på att jag inte kan mer än såhär. Jag har inte bättre känselspröt eller mer tid eller empati.
Den känslan var helt klar. Den var inte tyngd av skuld eller automatiserad skam över att vara en dålig vän.
Det betydde något för min inre… hållning. Och det är en lite senfärdig konsekvens av att vara nykter. Sorteringen. Ordningen i livet och med relationerna.
Men med tiden avtar också kopplingen lite mellan nykter- och leva livet. Det är bra, och skönt! Jag tummar upp inträdet i månad tre- så himla bra gjort ju! Kram 🦄🦆 🌟🎂💕

Tack fina ni för meddelanden 🤗💞! Jag är nog mer av en läsare än skrivare när det gäller andras trådar, men jag följer er resa, hejar och låter mig inspireras (ba så ni vet 😍!).

På sistone har jag vid ett antal tillfällen märkt att jag nästan önskar att ”trolleritricket inte var avslöjat” på det där oåterkalleliga viset som det är… Dvs nästan önskat att jag kunde lura mig själv igen, att drickande inte är så himla bekymmersamt och hemskt.

Det här gör mig vaksam på ett gammalt hederligt tjatterfjant-trick som vi berört tidigare här i tråden. När jag upptäcker att jag för ett samtal ”över huvudet på mig själv” som inte är sug-styrt alls. Mer nåt som ter sig som en helt rimlig dialog mellan två smartingar om drickandets vara eller inte vara. I själva verket är det bara tjatterfjanten som slunkit ut ur lådan i förnufts-förklädnad och spelar oskyldig och vettig 🙄. Men eftersom att trolleritricket ju är avslöjat, så hjälps det inte hur han än argumenterar. Jag kommer inte att dricka (inte en chans), men är inne i nån slags fas där jag inte är så himla glad över detta… Ganska sur faktiskt, och inte får jag tag på gräsanden heller… 😞

Tror att jag fastnat lite i att deppa över det som faktiskt VAR väldigt bekymmersfritt och guldigt med drickeriet… Har läst inlägg från ”gamlingar” i Vidare livet, som de skrev vid dryga två månaders nykterhet för att se hur de kände sig. Hittade det här i Se klarts tråd Knyttets sång: ”Jag måste grotta ner mig även i det som varit roligt. Liksom noga titta på den här både glimrande och grå stenen jag håller i handen just nu och överväger att kasta över bord för all framtid...” Det är nog det jag håller på med. Och det braiga är att jag varit nykter så pass länge att det inte är nån risk att jag impulsstyrt fattar ett beslut att hinka vin bara för att jag vågar snegla på de glimrande delarna av stenen! Jag får bara låta mig hållas med detta, och med surande tills det går över 😊. Och HEL-sur är jag verkligen inte. Bara lite!

Fredagskram till alla 🥰!

Profile picture for user majken_r

@Annabell men så bra beskrivet av det som jag också känner att jag är i. Underbart när man blir serverad välformulerade meningar om det som faktiskt är lite krångligt👌🏼💕

@annabell @majken
En sömnlös stund och jag kikar in och vill bara säga JA. Det är krångligt. Rörigt också. Får ingen ordning på tankarna sådär ett par månader in. Det händer än idag att jag hör tjatterfjanten pipa på ett löjligt vis under trossbotten. ”Ska flyktsodan verkligen aldrig aldrig aldrig få komma tillbaka?”
Nix säger gränsvakten- finlandssvensk. Tjatterfjanten glömmer alltid följande-som då gränsvakten passar på att påminna om.
”Minns du hur det var? Säger Gränsis.
Inte riktigt- tänker jag då.
Då påminner han mig om: när du somnade på toaletten, familjemiddagen, om du minns?
Knappt- säger jag.
(Tjatterfjanten tynar ofta bort lite när jag och G-V kommer i prat- dialog.
Sen minns jag. Som ett riktigt gammalt minne känns det ibland, ni vet; hur var det när jag lärde mig simma? Hur var det när jag fick en lillasyster?
Så får jag gå tillbaka, backa lite för att se helt klart; hur livet blivit. Jag lovar: bra. Så bra som ett liv ens kan vara. Alltid kul- nej det behöver förstås sägas.
Men tjatterfjantens - översiktsradie är 12 grader.
Med en gränsvakt vid sidan så kan du gå 360. Hela varvet. Minnen- alls sorter.
Men mot slutet brukar det komma, konstigt nog faktiskt att det kommer nästan sist. Just det.
Jag drack ju inte som alla andra. Jag drack alltid mer. Många som drack som jag, som fortsätter. De ligger än så länge och kanske aldrig i rännstenen. De vaknar mest varje dag med ångest, den där kemiska. De ligger på soffan men vilar inte. De säger saker de vill ta tillbaka nästa dag.
De tänker; jag kanske ska skippa att dricka idag men sen gör de inte det ändå för det är svårt. Det är det. Bli nykter är inte för tunnisar utan för de modiga. De som vågar lita på. Alla möjliga saker. Att livet bär. Räcker till. Nykter är för alla de som vill mer och jag tänker inte ett ögonblick på jobbet eller nån jädra kavaj. Jag tänker på allt det andra.
Veckan hade jag brief/möte med ett team som gör massa nya saker på jobbet. Varenda dag säger de att de inte fattar hur allt ska gå till eller hur det ska bli.
Då säger jag: det är bra.
Det är precis som det ska. Det är nya, svåra grejer.
Klart det inte går att fatta allt från första början. Det är därför just vi gör det här, för att vi klarar svåra grejer. .
På amerikanska nykter- forum skriver många; We can do hard things. Det låter lite bättre men svåra grejer- också bra.
För två år sen hade jag inte svarat så till mina medarbetare. Jag hade varit stressad och- osäker. Kanske dessutom lite bakis.
Den där gamla stenen är överbord. Tjatterfjanten har tystat for now. Gränsvakten- alltså någon som vaktar dig. Så efterlängtad, alltid vaken numera. Kram kram och godnatt eller god gryning. 🦄🦄

@annabell @majken
En sömnlös stund och jag kikar in och vill bara säga JA. Det är krångligt. Rörigt också. Får ingen ordning på tankarna sådär ett par månader in. Det händer än idag att jag hör tjatterfjanten pipa på ett löjligt vis under trossbotten. ”Ska flyktsodan verkligen aldrig aldrig aldrig få komma tillbaka?”
Nix säger gränsvakten- finlandssvensk. Tjatterfjanten glömmer alltid följande-som då gränsvakten passar på att påminna om.
”Minns du hur det var? Säger Gränsis.
Inte riktigt- tänker jag då.
Då påminner han mig om: när du somnade på toaletten, familjemiddagen, om du minns?
Knappt- säger jag.
(Tjatterfjanten tynar ofta bort lite när jag och G-V kommer i prat- dialog.
Sen minns jag. Som ett riktigt gammalt minne känns det ibland, ni vet; hur var det när jag lärde mig simma? Hur var det när jag fick en lillasyster?
Så får jag gå tillbaka, backa lite för att se helt klart; hur livet blivit. Jag lovar: bra. Så bra som ett liv ens kan vara. Alltid kul- nej det behöver förstås sägas.
Men tjatterfjantens - översiktsradie är 12 grader.
Med en gränsvakt vid sidan så kan du gå 360. Hela varvet. Minnen- alls sorter.
Men mot slutet brukar det komma, konstigt nog faktiskt att det kommer nästan sist. Just det.
Jag drack ju inte som alla andra. Jag drack alltid mer. Många som drack som jag, som fortsätter. De ligger än så länge och kanske aldrig i rännstenen. De vaknar mest varje dag med ångest, den där kemiska. De ligger på soffan men vilar inte. De säger saker de vill ta tillbaka nästa dag.
De tänker; jag kanske ska skippa att dricka idag men sen gör de inte det ändå för det är svårt. Det är det. Bli nykter är inte för tunnisar utan för de modiga. De som vågar lita på. Alla möjliga saker. Att livet bär. Räcker till. Nykter är för alla de som vill mer och jag tänker inte ett ögonblick på jobbet eller nån jädra kavaj. Jag tänker på allt det andra.
Veckan hade jag brief/möte med ett team som gör massa nya saker på jobbet. Varenda dag säger de att de inte fattar hur allt ska gå till eller hur det ska bli.
Då säger jag: det är bra.
Det är precis som det ska. Det är nya, svåra grejer.
Klart det inte går att fatta allt från första början. Det är därför just vi gör det här, för att vi klarar svåra grejer. .
På amerikanska nykter- forum skriver många; We can do hard things. Det låter lite bättre men svåra grejer- också bra.
För två år sen hade jag inte svarat så till mina medarbetare. Jag hade varit stressad och- osäker. Kanske dessutom lite bakis.
Den där gamla stenen är överbord. Tjatterfjanten har tystat for now. Gränsvakten- alltså någon som vaktar dig. Så efterlängtad, alltid vaken numera. Kram kram och godnatt eller god gryning. 🦄🦄

Försöker få fatt i vad som händer inombords när jag läser inlägget ⬆️…

Det är som att orden lägger förtröstansfull vadd runt allt som skavde och oroade. Allt ”är som det ska”, för så här svettigt och mycket oordning är det ibland i början av svåra saker. Och det är ingen fara att göra en 360 när man har en G-V (Piteå). Att tänka på allt som var… Och såklart i slutet av varvet se klart att ”Just det. Jag drack ju inte som alla andra. Jag drack alltid mer. Många som drack som jag, som fortsätter. De ligger än så länge och kanske aldrig i rännstenen. De vaknar mest varje dag med ångest, den där kemiska. De ligger på soffan men vilar inte.”

Tack Se klart för att du orkar bry dig om att skriva ett sånt här inlägg!! Det blir så väldigt betydelsefullt ska du veta 💖! Och oensamt 😊.

Idag ska solen dyka upp efter världens snösmocka 🌨. Och nu har visst gräsanden kommit hem ur stormen ser jag! ☀️🦆✅🥰

Profile picture for user majken_r

@Se klart stoppar alla dina ord rakt in mitt innersta. Förvaras där väl och tryggt. Det är som en gåva, på riktigt, att få så kloka och omsorgsfulla ord på det jag kämpar med. Det rätar ut lite av det krångligt krokiga. Får hjärnan att ytterligare lägga till perspektiv. Tack ❤️

Vet ni - oensamt måste vara det bästa ordet för forumet, och så småningom också för nykterheten.
Jag blev väldigt rörd i förmiddags när jag läste vad ni skrivit för jag tänker aldrig ”orka” utan jag tänker förstås på att vara oensam. Och om det går att mötas då med några spretiga ord och bokstäver. Det är ju något stort och skört och krispigt på samma gång.
Min mans klocka har slagit gt ocklock. Jag torkar lite larviga tårar ur ögonvrån. Känslor kommer tillbaks lite i taget och det är fint, det är som det ska. Kram alla ni! 💕

@Se klart Så fina tankar, känslor och funderingar i dina inlägg. Något jag slås av är ”Bli nykter är inte för tunnisar utan för de modiga. De som vågar lita på. Alla möjliga saker. Att livet bär. Räcker till. Nykter är för alla de som vill mer…”
Det är så jag känt på senaste tiden, att vara nykter är att ha mod av att våga leva och mod att avstå alkohol. Mod att ta emot livet och beröras av det. När man berörs av livet är man inte ensam, då släpper man in andra och livet. Man börjar leva livet fullt ut och känner tacksamhet❤️

@vår och ni. Jag tror att det handlar om skillnaden mellan att bli nykter- eller att sluta dricka. Först slutar man dricka. Så småningom blir man nykter- det är början på något nytt, spännande, jobbigt och levande. Kram.

”Varför bjäbbar du så förbannat?!” sa jag högt och vrål-argt till tjatterfjanten när jag var i tvättstugan idag. För det finns ju inte en chans i h-vetet att jag skulle dricka. Varför maler han då?? HUR och VARFÖR har han kommit ut och slutat vara så gott som död i lådan hela tiden, som han brukar? Gud vad less jag blir… 🙄. Nåja, han lägger väl av någon gång. Det är verkligen ingen fara, bara oooerhört störande och mycket roligare när han är död och håller klaffen 😄! Var bara tvungen att få ur mig detta innan jag somnar 😴. Tio veckor imorrn 🦆✅! 🤗

Grattis till tio veckor @Annabell 🥳 Så starkt jobbat! Ja du…den där j-a tjatterfjanten vill man inte veta av😠Hos mig dyker hen upp hela tiden! Jag måste bli tydligare helt enkelt 💪🏻

Ha en fin dag🥰

@Annabell Tjatterfjanten gör sina sista desperata försök för att kolla om du verkligen, innerst inne, menar att du inte ska festa med honom. Han blir allt mindre och allt svagare när du vrålar åt honom och har inte så mycket krafter kvar. Kanske kommer han att ånyo göra något utfall innan han tynar bort, men inte finns det mycket styrka kvar där inte.

Bra vrålat och grattis till 10 veckor!🎉💐🌟. Superbra jobbat!

Hej @annabell, grattis till 10 veckor det är inget annat än stort och många dagar håll du din kæft till tjatterfjanten.
En trixig grej med denna hopplösa fjant är at han ibland gör en uppmärksam på något en behöver fixa eller trixa med.
Vila, skoj, avkoppling, skratt, tid att reflektera, fördjupa tankarna. Kostcirkeln av människo-behov i myllan livet som vi ibland försakar men som tjatterfjanten- förutom att vara en fjant- kan vara en sorts pek på när han dyker upp.
Menar förstås inte att du ska prata snällt med honom men när du låst dörren till dig och ditt, i lugn och ro fundera på om du behöver lägga till något till livet- eller kanske mer vanligt - ta bort något?
Heja dig 🦄🦆

Ja! Så kan det vara! Jag har varit ganska bra på att bygga in nytt och nygammalt i den a-fria tillvaron, men det har nog mest handlat om ”nyttigheter” som träning, en extra växel på jobbet, planering, ordning och reda, veckohandling, åtta timmars sömn etc. Jag har plockat bort en hel del av det jag tidigare tyckte var kul, men som är ganska tight förknippat med a för mig… Jag har ju kidsen som jag iofs gör mycket skoj med, men behöver nog lite fylla på med lite roligheter som bara är mina! Men vad…🤔? Är på ett slags orimligt humör nuförtiden, där det enda jag kan komma på, spontant, som skulle vara good enough är: 1. en ofattbart bra och hemlig kärleksaffär eller 2. att bli världsberömd i nåt. ”Hallå gräsanden?! Kom hit och skärp mig!” 🙄🦆

1. Röstar jag absolut för, har inga tips att komma med där. 2. Världsberömd verkar en bara bli på konstiga sätt nu för tiden, men världsbäst tycker jag att du är- som du är. Är helt säkert på att dina barn och vänner håller med.
Jag vill också minnas en massa ordning och reda- nästan som i pur chock över tillståndet.
Några saker jag tycker är mycket roligare nu än när jag drack:
Promenera, fika, luncha med kompisar.
Gå på utställningar (inte blivit så många pga restriktioner men de få har varit toppen)
Sex - absolut bättre roligare och utan den minsta ångest efteråt (eller under tiden)
Följa vissa roliga människor på tex insta. Tycker mycket om Rebecka Åhlund och en så underbar person som heter Fanny Swärd med skruvade roliga stories. Eva Röse och Vanna Rosenberg tillsammans. ❤️
Jag tror mycket på att hitta sätt att vara ihop med andra- på nya sätt. Ibland känns det lite kämpigt helt enkelt. I början av februari lite extra så.
(Kanske dyker punkt 1 upp på något oväntat vis.) kram 🥰

Annabell träffade en vän idag som påminner mig om dig! Hon är som du cirka 15 är yngre än jag och så himla bra och speciell, värdefull!
Jag tänkte att man ju kan ha forum-stand-ins fast irl. Hoppas du har en bra vecka. Kram ✅

Åh - berättade nyligen för ett syskon till mig om hur det är med forumvänskap och bla sa jag då om dig Se klart ”Det är så klockrent för mig rent språkligt!” En hittills lite förbisedd relationskomponent i min irl-historik tror jag, som jag nog inte kommer att underskatta där framöver 😁.

Skrattade också lite åt det här med alla våra forum-nicks och att jag numera tänker på dessa som ”vanliga” namn. Om jag skulle få ett fjärde barn nu, skulle jag typ kunna råka tänka ”åh, ska den heta Rut eller Andrahalvlek… Tänk vad coolt att ha en unge som heter Torn 🤔” 😂 Jag heter ju Annabell här, vilket man så här i retrospekt kan känna andas lite ”Disney-princess-wannabe” 🤣. Mycket kort tankesträcka bakom det nick-valet. Mamma sjöng alltid låten Annabell Olsson (Lennart Hellsing) för mig när jag var liten och det gillade jag. Därför blev det Annabell 😃. Så här i efterhand kan jag ju känna att jag borde ha valt Krakel Spektakel (också LH) istället 😂.

Covid här sedan några dagar och jag har inte hunnit få tredje sprutan och mår (kanske därför) fasansfullt 🥵🦠!! Vaknade fem och räknade sekunder till att alvedonen jag kastade i mig skulle börja verka. Nu, lite feberfriare och muntrare ☺️👍! ”Covid är ju riktigt bra ändå” tänkte jag där vid fem, för det fräschar onekligen upp minnet av hur det känns att vakna med bråddjupskänslan, som är det värsta jag vet 😅!

Happy friday till alla 💓🦆✅!

@Annabell Ha ha! Ja, tänk vilka nya namn som skulle kunna hamna på årets topplista på namn till barn😂. Det fanns verkligen ingen stor betänketid på val av nick eller namn på sin tråd, det bara kom snabbt och sedan får man dras med det hela tiden. Inget jag insåg då och idag är det så inpräntat att det skulle vara svårt att ändra på det idag. Hur blir det när vår 2022 passerat, det var liksom mer ett mål än ett nick. Men det kanske inte spelar någon roll.

Krya på dig och ha en så skön fredag du kan🌷💕