Kom igen nu!

Har sedan september förra året varit mer eller mindre övertygad om att jag både vill och bör lägga ner det här med alkohol. Klipper med alkoholbeteendet då och då i en vecka eller två, och upplever då i överlag en påtaglig lättnad och förnöjsamhet, men är sedan förbluffande snabb på att ”tacka ja till mig själv” när jag plötsligt bjuder in mig själv till att börja om igen?! Och då håller jag igång var och varannan dag igen en stund. Blir galen på detta!!

Har läst i det närmaste alla trådar i detta forum och igenkänning med många är naturligtvis enorm. Är brutalt avundsjuk på (och imponerad av) er som håller över tid och grunnar på vad som skiljer mig och min typ av beslutsamhet från er...? Hur i h-vete kan jag låta mig själv dricka igen, lite hastigt och lustigt, när jag några dagar/några veckor innan är så sagolikt säker (gång på gång) på att det fan räcker nu! Det är inte inte värt det! Alls!!

Både mängd och frekvens är oroväckande och osunt, även om själva dryckestillfällena inte medför några direkt negativa upplevelser eller tokigheter. Slutar dricka ”i tid” (men har då eg druckit för mkt), gör inga märkliga eller oöverlagda handlingar och har aldrig typ somnat i soffan eller lagt mig utan att tvätta mig o borsta tänderna. Men dagen efter - skjut mig stenhårt alltså... Så vidrigt... Ångest och ofattbart dåligt mående på alla fronter. Om jag har druckit tex tors-lör (aldrig dagtid), blir det en ackumulerad vansinnes-baksmälla/abstinenskänsla som jag hatar och inte kan stå ut med!

Mitt liv är ganska intensivt och jag vet att jag oftast ”bjuder in mig själv till dryckestillfällen” när jag är lite överbelastad och samtidigt speedad och trött. Jag blir då stormglad när jag plötsligt kommer på att ”nämen nu tar vi och piffar upp den här aftonen med vin o bubbel!” ”JAPP” säger jag då DIREKT och tveklöst till mig själv utan att vara ett dugg intresserad av att identifiera något i HALT-modellen (som jag lärt mig om här 😊), eller att ”spela hela filmen”. Där och då vill jag inte hjälpa mig själv till en mental punkt där jag inte vill styra upp en festlighet, så att säga... Jag skiter då fullständigt i att jag typ några dagar/veckor innan fattat ett högst rimligt och klokt beslut att ge fan i att dricka, av den enkla anledningen att det definitivt inte är värt det.

Har som sagt läst här en längre tid och nu skriver jag mitt första inlägg, för att utforska om det kan vara medverkan här, som är en faktor som skiljer mig och min typ av beslutsamhet från er som finns här och som håller över tid 🙂.

Hej förresten 😊! Jag heter (inte 😅) Annabell, jag är 42 år och har ett jättebra liv med superfina relationer till barn och familj (lever utan partner), ett jobb som är givande och jag vill INTE dricka alkohol mer. 🤗

Profile picture for user Se klart

Ja innerst inne- pläden är påbörjad helt klart, jag tänker också att du närmade dig en massa saker, några mysteriet kanske och det är ju spännande och läskigt, och mod behövs och är det något som alkoholen tar ifrån oss dag ett så är det just det.
Men precis som du skriver är förflyttningarna påbörjade där inne och går ingenstans för du är chefen, och jag tror helt enkelt de små djuren väntar på din signal att säga gå. 🦆✅💪🏻❤️‍🩹

Profile picture for user vår2022

@Annabell Så skönt att du fick sova rätt bra i natt. En tuff och kämpig dag igår, men du fixade det! Den innersta förflyttningen rör på sig och den kraften är stor och behövs för att sätta igång maskineriet i kugghjulen, bort från gropen. Fortsätt så!

Ha en fin dag och var superstolt över dig själv!💪❤️

Profile picture for user Annabell

Jag blir så himla djupt glad över att- och det ni skriver, så jag måste gråta en liten flod och sminka om mig inför ett svinviktigt möte kl 13 💞💞💞! En del av gårdagens symptom finns även idag, men den stora skillnaden är att jag inte blir lika uppskrämd av detta som igår och då är det lättare att härbärgera ☀️😊. Idag hatar jag gropen så fruktansvärt hårt och argt så att det inte finns nån chans att jag vänder nåt annat än ryggen till den 💪🏼. Igår var det rädsla, idag blev det hat - får se vilka andra (positiva 😆) verktyg jag plockar fram närmsta dagarna här i steg 2 (som jag tänker som lite av en akutfas, dag 2-5) ⚒️.

Kram!! ✨❤️🦆

Profile picture for user Torn

@Annabell Hej! Den här gången har jag en känsla av att det kommer gå riktigt bra.💪 Ett hett tips för den akuta fasen som jag tror underlättar en hel del är om du kan se till att avvika från ”normala” sysslor på kvällarna. Dra tex iväg på en rejäl sväng med bilen. Kör i väg långt bort någonstans. Eller ta en lång jäkla promenad. Låt bli alla ”måsten” och att bara sitta hemma och uggla. Då går tiden fortare och man har annat att titta på= mindre lidande. Det underlättade grymt mycket för min del i alla fall.😅

Kram

Tack Torn 🤗✨!! Mkt bra tips 👍. Jag tänker också så och har en ”keep-in-motion”-stil när jag inte mår bra. Går, springer och älskar att åka bil hit och dit! Det är så hektiskt inombords så då är det skönt att matcha med att själv vara i fysisk rörelse på ett eller annat vis 🏃‍♀️🚗😅. Jag blev stormglad över att du skrev att du tror att det kommer att gå bra för mig nu ❤️!

Nu har jag varit i skogen och plockat lite påskris 🐣😊. Är lättad och glad att jag ska vara nykter i påsk! För när vi har vår årliga påskfest är jag fortfarande på steg 2 och i steg 2 kör man på pannben, hat, rädsla och rörelse - så är det bara. Inga tveksamheter. Det är sen gammalt 😄. (Ps. wow alltså… vilka stämningsfulla ingredienser till en påskfest! 🐣🤣)

Kram ❤️! ✅🦆

@Annabell Det märks verkligen att den innersta förflyttningen är på gång hos dig! Med dessa påskingredienser kommer du att hålla tjatterfjanten på långt avstånd, så ös på bara som värsta goltuppen💪🐓🐥😂. Fysisk rörelse är A och O för mig, det hjälper typ mot allt. Check på dag 2, kram❤️

Vad skönt att läsa @annabell
Hat, hot, pannben, rädsla och dessutom i rörelse- den kommer tjatterfjanten inte åt det är ju helt klart. Försök att njuta lite i pauserna, det är så skönt när det lättar, och världen öppnar upp igen. Det kommer att bli bra. 🦆☀️

Huvva vilken natt… 😱 Men det var förväntat. Alkoholen skapar ju en överaktivitet i nervsystemet som kvarstår några dagar efter att man druckit för ofta o för mycket en tid och det blir en ryckig och stressig sömn. Obehagligt 🤯!

Det kanske blir trötthet som slängs ner i verktygslådan inför dagen 3 🤔. Trötthet som argument för ATT dricka (tanka, orka, peppa igång) har man ju kört till leda… Men jag har också testat det motsatta några gånger! Att ”boosta” tröttheten för att INTE dricka och ba ”men ojojoj, guuud vad trött jag är. En så här trött liten person orkar bara foodora och flanellpyjamas tyvärr… åååh så tröööötttt” typ. Trötthet - en till stämningshöjande ingrediens till påskfesten på torsdag alltså👌😄.

Har läst min söndag här i tråden flera gånger… Snacka om att bli buren genom en dag❤️. Jag kommer aldrig att glömma det 🙏! Om jag hade vetat var ni bor hade jag skickat presenter och blommor 🌺😊 (och en inbjudan till min stämningsfulla påskfest 🤣)!

Ha en fin dag 🤗☀️!

Profile picture for user Rehacer

@Annabell
Godmorgon!
Ja, den där påskfesten verkar bli hur grym som helst! Jag hade platsat där (är trött, kör på pannben, hat till det mesta just nu, en del rädsla & rörelse). 😁
Kör på idag, vi är med dig! 🧡

@Annabell Så där ja, dag 3💪. Lite skit och djävulskap några dagar till men sen så vänder det! Vi är med dig på din påskfest telepatiskt, i en tredje dimension. Vi är din bakgrundskör när du tar leadrollen och ber tjatterfjanten fara och flyga till Blåkulla🥊🔜🧹💨.

Ha en fin dag💪❤️🌷

Det är kämpigt det här… Gårdagen och så natten igen 😣. Inte kämpigt att inte dricka, för nu är det uteslutet, men kämpigt att ge sig in i livet igen (som just nu innehåller MYCKET utmaningar), väldigt nedsatt av att ha hängt i gropen för mycket på sistone…😵‍💫 Stresskänslig, yr och lättoroad, ont i magen och spända muskler etc… Så här vill jag inte må. Jag hoppas verkligen att det (mesta) beror på alkoholstoppet, så att jag blir mitt vanliga jag inom kort 🙏😊. Knatar vidare med dag 4 i steg 2 idag. (somnade 21.15 igår så hann aldrig sätta gårdagens ✅😄, så nu blir det dubbel ✅ direkt, för tjatterfjanten är just nu chanslös mot min 🧰😂).

🦆🌱❤️

@Annabell Du gör det så bra! Avgiftning pågår och det kommer att bli bättre. Härligt att tjatterfjanten är chanslös mot din handväska för det är väl ingen bandyportfölj?😂 Fortsätt kämpa på, snart är du ute på andra sidan💪💕🌷

Bra @annabell jag tänker att det inte spelar så himla stor roll vad man slåss med, gafflar, ilska, men hålla emot med kraft är himla bra för det blir också tydligt att ”kring mig finns en gräns och den håller jag på egen hand efter nu”. Det blir också en mkt praktisk övning i självbevarelsedrift. Jag vill inte må såhär. Jag gör allt jag kan- och watch me- jag kan. Sen kan det kännas hur småttigt som helst på insidan, yrsligt. Det går bra. Ändå. Båda grejerna kan samsas. Det är ju det mest spännande och fina med hela människo-varandet.
Och du, glöm inte att tänka på att det är så stora saker du gör nu. Du kanske inte känner dig på högtidligt humör- men så småningom gör du det. Du kommer att se tillbaka på de här dagarna från det lång-nyktra livet och känna: jag gjorde det.
Det livet du kliver in i nu, med de utmaningar du beskriver- det finns inte en enda av dem- som skulle bli mer hanterbara av en slipprig landningsbana. Sträck på dig, minst en gång om dagen. Minst.
Säg snälla saker till sig själv.
Tacka dig själv för den omsorg du har inom dig. Tacka för dina svärd och din ilska och hur smart du använder dem.
Och tänk en extra gång på hur betydelsefull du är för många av oss här. 🦄 😍

❤️Se klart! ”Kring mig finns en gräns och den håller jag på egen hand efter nu” 🤚 ✨. Ja precis, i mig samsas just nu mig själv i min allra spillrigaste form och mig själv stensäker och rustad till tänderna… Så märkligt att båda ryms där fast de båda tar så mycket plats! Igår blev jag tvungen att avbryta och gå hem, mitt i något som karriärmässigt är viktigt för mig. ”Ge vika” för min vimmelkantighet och rädslan för den. Satt i bilen och grät på vägen hem över att jag är en sån spillra, och somnade direkt jag kom hem (mitt på dagen. Sover aldrig mitt på dagen). Men igår var jag också så stark och arg som en varg 🐺 och skulle aldrig i livet ha druckit - skrev tex till Rehacer att jag ”fan hellre blir en eremit-nunna i torrskogen än att leva i helvetesgropen!” Skrattade imorse åt att det lät komiskt😂, men det låg mycket kraft bakom orden!

Påskfesten är flyttad till imorgon… Enligt ursprungsplan skulle jag ju äntra steg 3 imorgon. Men nu har jag förstått och beslutat att jag är kvar på steg 2 (akutfasen) ett par dagar till (steg 3 kommer ju först när man börjar må lite prima och därför behöver ta sig ann utmaningarna som kommer med DET). Det känns stabilt och bra. För då vevar jag bara min svintunga aggressiva verktygslåda rätt i skallen på tjatterfjanten om han ämnar närma sig 🧰💪🏼🌟.

Hoppas att ni får en fin skärtorsdag 🌼🥰! Även om jag mår tjyvens på många vis nu, så längtar jag till och ser fram emot påsk och påsklov 🥚🌱🐥💞! 🦆5x✅

@Annabell God morgon! Dina marktrupper kommer att ihärdigt marschera tillsammans med dig, längre och längre bort från den stinkande och förgörande gropen💩, där du går i frontlinjen med den livsfarliga och aggressiva verktygslådan🧰🧨🔨. Din mentala armé växer dagligen och ansluter i marschen och kommer att växa oerhört i styrka ju stabilare och återhämtad du blir i hjärnkontoret. Denna kraft tillsammans med tankens positiva kraft, den härliga tillvaron utan tjatterfjantens eviga skränande och tjatande, kan förflytta berg och kommer att hjälpa dig och bära dig framåt i livet och i karriären❤️

Var kvar i fas 2 så länge det behövs, du vet när det är dags för steg 3. Ha en fin skärtorsdag🐥🌷

Jag brukar säga att Forumet borde ta plats i FNs säkerhetsråd och lösa alla världens konflikter. Nu undrar jag om det OCKSÅ är en fredsbevarande men militant grupp som även skulle kunna ta sig en en äkta tjatterfjant som Putin. Allt är möjligt @annabell och @vår2022
Och precis- alla storheter ryms i oss. Inte glömma det. Vi är spillror och orakel på samma dag. Om inte det är mysteriöst med att leva så vet jag inte.
Kram 🥰

Påskfesten var mycket solig och rolig och pågick från lunch ända till… hissnande kl 18.30 🥳😆. Igår morse gömde jag påskägg fast mina kids egentligen är för stora 🥰. I afton ska vi på grillkalas (samma gäng som i fredags). Noll risk att jag dricker, men tänker att jag kanske borde ta det lite lugnt med att vara med i de här sammanhangen för ofta… Allt ser så okomplicerat, festligt och lagomt ut så man kan ju få för sig att man går miste om något eller få för sig att det kan vara det även för mig 🙃. Det är väldigt klurigt att gå bort från markerna och gropen och samtidigt vara tillsammans med de som klarar av att vara på markerna och njuta på gräddhyllan… Det gäller att separera var man är på väg mentalt (bort från markerna), från miljön man befinner sig i i praktiken (mitt på markerna)… Inte ett dugg tvärenkelt 😅!

Soliga kramar till er och hoppas att ni får en lovely påskdag ☀️🌼💛! ✅🦆

@Annabell Ja, så är det. I mitt sammanhang klarar de sig att sitta på gräddhyllan och njuta av några få glas, sen är det bra. Satt jag på den hyllan skulle den åka pladask ner i gropen med mig liggandes på rygg och fortsätta festen för mig själv där nere tillsammans med tjatterfjanten😂. Nej tack! Morsning och goodbye till gräddhyllan eller i mitt fall gegghyllan.

Mina barn som är äldre än dina 25+ fick också påskägg igår😁. Jag hade min första påskmiddag som värdinna nykter igår och jag är så mäkta stolt, nöjd och glad idag för hur trevligt och roligt det blev för att jag var nykter. Jag mår så bra och det är nog min bästa påskafton på år och dar. Jag är så tacksam.

Ha en riktigt fin påskdag med långt avstånd från gropen, du kommer att må så bra!🐥🌷💕🌞

Jag tänker också på det där, och det var nog det som hände med nån sorts ilande visdomstand-känsla när jag befann mig på resort med vin på vartenda bord jag kunde se. Då blev plötsligt gränsen inte så tydlig. Eller inne i mig - tydlig men utanför såg det ju ut som att jag ingick i allt det där. Med den enda lilla skillnaden att jag INTE gjorde det. Jag har fortfarande svårt att förklara men jag vill ändå säga ett litet obs på sånt. För sin egen skull. Det är som att ligga i ett färgbad och försöka behålla sin bleka hud intakt. Det är lättare om man inte ligger i färgbadet.
Jag är säker på att din helg blev precis som du önskade. Mina ord är bara menade som; ifall det känns klurigt- så är det för att det ÄR klurigt.
De första månaderna brukade jag känna ”puh” när helgen var över. Vardagen har en fin lunk. Inte minst när man slipper vara bakis- (som större delen av mitt arbetsteam idag…)
Kram 🤗

Hej fina forumvänner ❤️! Exakt! Det är ju snäppet lättare att inte ligga i färgbadet än att ligga däri och undvika färg… 🎨 Nåväl - jag har färgbadat i påskens alla färger och klarat mitt skinn ✅😊, tack vare aggressiva verktygslådan och att jag inte ens släppt upp mig själv till steg 3 ännu… Dvs jag drar medvetet ut på dåligt-mående-vågen för att slippa ta ställning/ta mig ann utmaningarna som kommer att segla upp när jag mår toppen igen… Hur jag ska lägga upp resten av våren etc måste jag verkligen grunna på. Jag kan ju inte ha en strategi som går ut på att fortsätta vara glad och tacksam över att jag ”mår så himla dåligt” så att jag iaf inte vill dricka 😂! Att vara så rädd för att vilja dricka så att man hellre bejakar/förstärker att man inte mår bra…🤔. Det känns inte så vidare värst sunt. Jag jobbar iaf bara halvdagar denna vecka och försöker varva ner mig. Har inte riktigt ordning på hjärnkontoret och det är nog inte enbart kopplat till mars-april-dagarna i gropen… Soligt är det iaf och äntligen smälter snön ☀️😊. Jag vankar på 🦆😊💕✅. Hoppas att ni också har det soligt och får en fin dag 🥰!

@Annabell Härligt att höra att det går bra🥰. Jag har ett motto ”dit uppmärksamheten går, sker tillväxt” och det påverkar mina tankar och min hjärna. Jag uppmärksammar, bra saker som tex att jag mår så psykiskt bra av att inte dricka och då sker det tillväxt i mina tankar om att inte dricka för jag mår så bra av det. Jag uppmärksammar händelser, tex i helgen hur trevligt det var med mina nära och hur mer närvarande jag är som nykter och att det sprider sig i atmosfären, tillväxt sker. Så att få tillväxt i ditt steg 2 är ju som du säger inget att bygga vidare på ”att vara glad och tacksam över att du mår så dåligt så du iaf inte vill dricka”😂. Du kommer säkert att hitta en bra, stark och positiv strategi för våren för du gör det så bra!💪.

Ha en bra vecka med halva dagar och nedvarvning🌞🌷💕

Ja i steg tre tror jag precis som @vår2022 skriver att en får plocka fram den inre nykter-nörden med förstoringsglas och monokel. När så krävs krypa på alla fyra och uppmärksamma varenda liten bra sak med att vara nykter. Om man börjar tänka i de banorna- är det precis så- tankarna vandrar dit. Hjärnan är plastisk. Hjärnan lär nytt om man tvingar den till nya tankar. Mina dagliga hallelujamoments med mitt kaffe är förvisso alldeles autentiska. Men/Och medvetet påhejade och uppmärksammade.
Det betyder inte att man behöver bli en helt annan människa. Man behöver bara reservera eller göra rum för en ny aktivitet inombords. Och hålla i den.
Varje dag. Varje kväll.
När jag har svårt att somna- frossar jag fortfarande i tacksamhet över att jag må vara trött imorrn. Men inte bakis. Inte rädd för cancer. Inte rädd för att tappa minnet när hjärncellerna glesas ut.
Det kan kännas töntigt men inte lika töntigt som att ha ångest en vanlig hederlig dag för att det återigen ”blev” fyra glas vin hjälpligt dolda av den eländiga palmen bredvid soffan. I ett töntigt vardagligt glas. Det är tönt numero uno.
En dag i taget, det går också att ta till vid alla faror och risker. Kram!

Nej nej nej… ❌😵‍💫 Jag hade ju kommit en bit ifrån gropen. Hur kunde jag springa tillbaka så snabbt och hoppa i igår😰. En till sammankomst med sol och grill. Jag var less och otillfreds och tänkte ”skit samma”. Det är inte skit samma och nu är jag här igen och mår fruktansvärt dåligt. Jag hade ju inte ens hunnit repa mig i Hjärnkontoret och nu idag har jag knappt tillgång till mina egna tankar känns det som 😶‍🌫️. Jag vill inte ha det här!! Jag hatar dricka-livet. Jag måste resa mig snabbt nu. Det känns som att jag inte ”har så många chanser kvar…” 😓 Men jag tänker inte ge upp. Det enda jag vill är att leva mitt liv nykter och som mig själv. Det MÅSTE gå!! 💔

@Annabell
Kära Du, jag gillar inte dina rader lika lite som jag inte gillar mina egna (som ännu bara finns i mitt huvud pga att jag inte orkar formulera ett eget inlägg).
Det är för mycket skitsamma med mig oxå, vi kan ta varandra i hand där. Det är ett j-vla skit, ett nedrans blähä att hamna i gropen fast man önskar annat.
Men vi ger inte upp, vi tar följe för vi vet ju båda vad vi missar genom att falla tillbaka. Vi missar klara pigga mornar utan skam & ångest. Vi sover bättre, vi ser fräschare ut, vi är kaxigare & har självförtroende, vi kan lägga pengarna på annat roligare och vi känner att vi är bra!
Dessutom är ✅ bra mycket snyggare än ❌!! Jag måste börja räkna dagar igen, blir för mycket lallande och ostrukturerat annars känner jag.
Ge Mr A en fet smäll med en trästol eller nåt. Nu går vi vidare mot ljusare tider så kan han ligg där nerslagen.
Kram 🤗

Jag har inga bra råd men jag fastar i dina ord less och otillfreds för det är man ju men det är ju hanterandet som blir det viktiga. Inte hoppa så högt i tanken (eller ner i gropen). Sen kommer en skittråkig grej till för människor som vill bibehålla sin spillevink-potential (tror det var @tofu som myntade det braiga ordet) att spillevinken kan behöva avstå de roliga eventsen och gå hem med sitt bagage av less och otillfreds- av den enda anledningen att dessa saker har en tendens att hänga med som iglar och pockar på. Ger sig inte.
Less och otillfreds kan ju lägga sig ner när man klivit över och gått hem med en slokande spillevink på axeln.
Du vet allt detta @annabell. Du kan och du klarar detta- det är helt säkert. Hård kram genom rymden! 🙏🏻💕❤️🌸

@annabell och @rehacer
Ni får prata allvar med varandra.
Ta armkrok, gå i bredd.
Jag tror att ni som jag tror på det övernaturligt fina med att hjälpas åt.
Gör det.
Jag hade aldrig aldrig klarat mitt första år utan min nyktra squad här, @charlie, @torn, @joyo, @andrahalvlek, @sattva, @vaknavacker och fler! Några kom och gick- jag väntar på att de ska kika in igen 💕
Det betyder något på riktigt.
Det är jobbigt att vara ensam med så stora och för omgivningen udda beslut.
Som åker som telefonledningar förr i tiden- upp och ner. När det går ner är det ovärdeligt att ha stöd. Nån som är uppe, som kan vinka från nästa platå- ”hallå här är sikten bättre, kom kom”
Ensamma klarar vi inte läkningen- som jag läste när jag var 25 och haft anledning att återkomma till så många gånger. Inte minst under de här 2,5 åren (snart).
Vi ska läka, växa, flyga med nya vingar.
Det är så läskigt. Det är naturligare att vända om. Men med nån att hålla i handen- då vågar man lite till. Orkar lite mer. Jag hejar på er så jag just fick håll! 🤔🤗

@Annabell Det var självaste fan vad alkoholdjävulen/tjatterfjanten är jobbig på dig! Fram med verktygslådan 🧰🧨🔨 snabbt som attan! På med hjälmen och retirera bort från grophelvetet. Utdela en fet smäll som @Rehacer föreslår. Om dina tankar inte fungerar så behöver du bara komma ihåg NEJ!!! Ingen alkohol mer. Det tar dig bara tillbaka längre ned i gropen. Tänk att få vakna nykter igen imorgon på väg mot det liv du vill leva, du kan! Det går!

Kämpa, kämpa!!!💪🧰🧨🔨❤️

@Annabell Hej! Jag tror det vore bra om du skriver ner här vad det är som gör att du faller ner i gropen. Är det vid sociala tillfällen tex, eller är det när du är själv? Är du rädd för vad andra tror/tycker om att du inte vill dricka? Det har jag sett att många åker dit på. Rädslan att folk ska tycka man är tråkig, eller att folk ska misstänka att man har problem med alkoholen. I så fall har jag flera bra tips för att det ska bli en ickefråga.😀 Om du åker ner i gropen när du är själv hemma är det lite lurigare, men det finns ju flera här som har bra knep för det också. Skriv ner vad det är som triggar dig helt enkelt. Är du det minsta orolig för en specifik situation, skriv ner det detaljerat. Alltid någon som har varit med om samma sak, och har bra tips och råd.

Ha det gött! 🤗

Profile picture for user Varafrisk

Ska vi ta följe @annabell @rehacer?
Jag brukar som oftast inte ta följe med någon för att jag hela tiden fortsätter att dricka. Men jag måste bryta detta mönster nu…givetvis främst för min egna skull…men jag fixar inte att möta kuratorn nästa vecka och inte lyckats samla dagar😩

Kram💕

Profile picture for user Sisyfos

@AnnaBell skrev ”Jag var less och otillfreds och tänkte ”skit samma”. Jag tror som Torn att det är bra att skriva ner, bena ut vad som händer, hur man mår etc när man väljer att dricka trots alla ambitioner. Ibland undrar jag om inte alkoholens negativa effekter blir 7 gånger värre när man dricker sällan. Ångestpåslaget som gör att det är lätt att fortsätta. Att stanna där i gropen.
Du har sjukt många chanser kvar AnnaBell. Vissa har den här lite buckligare resan, men det går att ha ambitionen varje gång att det här var den sista. Jag har skrivit det förr och jag tror att vi använder alkoholen för olika saker. Vissa rent rus, andra medicin av olika orsaker. Man behöver förstå lite var man finns själv i den här soppan. Visst handlar det om att bestämma sig inifrån och ut och stå fast vid beslutet, men om man inte är där handlar det kanske om att ge sig själv förutsättningar för att hamna där. Trött och less är triggervarning. Å så lite tendens att tänka ”skitsamma” på det. Jag känner igen mig i det. Ibland undrar jag om det där ”skitsamma” också har att göra med att jag inte har satt mig själv i första rummet på länge. Jag kör på trots att jag är för trött, barnen först. Alla andra först. Så lite tid att ta hand om sig själv. Vet inte om ni känner igen det AnnaBell, Rehacer, VaraFrisk… men jag tror att det har betydelse i valen man gör. Det är svårt att lära om och lätt att halka tillbaka när det blir för mycket, men omöjligt är det definitivt inte. Bara att styra upp snabbt igen och att jobba med sig själv. Sakta men säkert blir man säkrare och säkrare i förarsätet. Bromsar, parerar, styr upp snabbt. Det här grejar du. Det enda som inte finns på kartan är att ge upp. Kan inte komma på en enda anledning till att inte köra vidare över guppen.

Tack Rehacer, Vår2022, Se klart, Torn, Sisyfos och Varafrisk ❤️❤️❤️.

Jag dricker sällan själv (men det händer), men jag kastar mig in i sammanhang - eller skapar själv sammanhang - där det ska drickas och tjoas och ätas och pratas och sjungas, typ… Det är min fall-lucka. Att när jag inte riktigt fixar livet som det är, så finns det där så jäkla nära till hands… Jag hamnar i ett läge där jag vill byta press och oro mot pepp och bekymmersfritt. Och ingen annan tycker att det - eller att jag - är problematiskt. Däremot så vet alla jag umgås med om att JAG tycker att det är problematiskt att dricka för MIG! Och de stöttar/backar/peppar mig till hundra om/när jag säger ”jag dricker inte”. Men de tror nog inte riktigt på att jag menar det på allvar. Och de ser inte riktigt heller vad drickandet gör med mig (för det syns/märks inte vid själva drick-tillfällena).

Läste igår i Brandas tråd något som Andrahalvlek skrivit (2020): ”Men det är enorm skillnad på att vilja sluta dricka och att verkligen bestämma sig för att göra det. Är du där? Det är en process som tar olika lång tid för alla. En del är redo direkt.”

Att det är enorm skillnad… Jag börjar misstänka att det är något som glappar just där för mig. Har jag verkligen verkligen bestämt mig 🤔? Hur fasiken vet man det? Jag vet att jag vill leva mitt liv nykter! Jag vet att jag inte vill försöka dricka måttligt eller ibland. Jag tror att jag å ena sidan har bestämt mig så många gånger att min bestämdhet är urvattnad… men å andra sidan kanske jag aldrig bestämt mig på riktigt. Kanske bestämt mig för att sluta men inte bestämt mig för att aldrig börja igen…🤯? Tänk om det är så det är… Som du skriver Sisyfos, så kanske jag måste jobba mer med att ge mig själv bättre förutsättningar att hamna där jag vill vara.

De vassa ålarna är tillbaka i kroppen och hjärnan är ryckig och stressad. Ja Varafrisk och Rehacer 💕, vi försöker hjälpas åt ❤️!

Tack igen för det ni skriver! Det betyder och ger så mycket. Tröst, hopp och nya tankar ❤️❤️❤️

@Annabell Känner igen det att det kan bli utvattnat med att man bestämt sig för att inte dricka. Jag har tidigare massor av gånger bestämt mig för att dricka mindre, men det höll aldrig länge. Hade ett uppehåll för 5 år sedan på tre månader, men smögdrack en gång per vecka, typ en halv flaska. Sen började jag dricka varje dag. Min man trodde inte riktigt på mig denna gång när jag sade att jag slutar för gott och har först nu riktigt börjat tro på det.

Vad var då skillnaden denna gång? Vet inte riktigt. På något sätt är det mitt mindset som är på ett annat sätt nu. Jag hatar de första 4-5 dagarna man slutar för de känns som en evighet och jobbigt med suget, att jag inte fixar att börja om gång på gång. Att jag själv började tappa tron på mig själv och att jag var ett fyllo, jag var dömd till det. Jag mådde så himla dåligt psykiskt med ångest och såg hur jag allt mer också började se ut som ett fyllo fysiskt. Plufsig, glåmig, hängiga trötta röda ögon, konstant lös mage. Kände mig deprimerad och livet grått. Hanterade alla motgångar med alkohol och mådde skit. Alltid på jobbet bakis och darrig. Skämdes. Trodde inte jag skulle kunna sluta dricka då det var min enda lindring. Anordnade mycket stoj där det fick drickas mycket och det tog aldrig slut. På senare tid orkade jag inte med detta heller och drog mig allt längre bort från sociala sammanhang och pandemin blev min fristad. Dricka och slippa träffa folk.

När jag slutade denna gång var det skitjobbigt 4 dagar, som vanligt men skillnaden var nog att jag började ta reda på fakta om hjärnan och belöningssystemet. Vilken oerhört stor roll det spelar i mitt drickande. Mitt belöningssystem var fucked up! Att min enda chans att komma ur är att inte dricka. Min enda chans till att må bra och inte bli det där fyllot som kommer att förstöra sitt liv. Ett liv som var på väg att gå utför, men inte riktigt gjort det än, men på god väg ditåt, till fyllegropen för gott. Det var då jag tog ett ”riktigt” beslut att sluta dricka. Jag vågade läsa och ta till mig fakta, vilket jag tidigare undvikit.

Skillnaden mot tidigare beslut var stor, mitt mindset ändrades. Det blev ett livsuppdrag, att bli fri från alkohol, fri från mina bojjor, fri från ångest, skuld och skam. Bli fri! Jag fick/har positiva bilder om att vara nykter och mådde allt bättre ju längre tid jag är nykter. Jag kunde då också börja ta tag i mitt ”bagage” som finns där inom mig och som många gånger lindrats med alkohol. Mitt självförtroende och min självkänsla har nog aldrig varit så bra som det är nu, jag står stabilt med fötterna på jorden och känner mig trygg och med noll sug på alkohol.

Så det finns nog en skillnad på vilja sluta och verkligen bestämma sig som Andrahalvlek skrev. Så var det för mig.

Jag önskar jag hade något klokt att säga men det är som det är @annabell
Det är också så himla svårt att etikettera hur saker och ting (nykterheten) kommer att gå och av vilka skäl. Jag tycker att jag läst så många berättelser här att jag som vanligt vet allt mindre ju mer jag vet.
Jag tänker dock ändå på det där med less, vad det är?
Jag brukade vilja dricka så pass att jag kunde självsuggerera stressen till max= måste (få lov att) dricka.
Det konstiga är att så uppvarvad är jag aldrig längre. Man (jag) trodde att vinet hjälpte till att varva ner eller upp. Men numera kan jag klara av det själv- ej skrytbabbel utan jag är mer ute efter att det finns ett ”efter” peak stress eller trist. Det hinner man aldrig vara med om ifall vinet åker fram. Man tappar tron på sin egen förmåga att hantera livet. Men vi är gjorda för det. Våra hjärnor fixar det. Det handlar om att känna tillit till något annat- också. Jag forsade runt i massor av andlighet/gud och Jesus/ högre krafter. Jag upplevde på RIKTIGT att jag fick hjälp. Jag tror att hjälpen var att låta mig själv känna tillit till något bortanför mig. Att våga vila lite, pausa och tänka; ”nä nu får nån annan ta över en stund”.
Det är mina erfarenheter som inte går att gå i god för 😍 Kram till dig.

Tusen tack Vår2022… För din berättelse. Läser om och om igen… Det ger mycket hopp och styrka när man ser/läser hur du gick ur det du var i, och in i det andra - där du är nu 💕☀️❤️!!

Ja Se klart ❤️. Det är som det är… Jag känner också att ”ju mer jag vet desto mindre vet jag”. Men det jag vet är ju iaf att det är som det är. Och jag kan bara välja utifrån det. Det finns egentligen ingen mening med att snurra tankarna runt hur livet är beskaffat just nu eller vilka mekanismer och utmaningar däri som drar mig hit och dit. Oavsett vad så är det JAG mitt i det, och mina val ska/måste/kommer att ske där. Det var trösterikt på nåt vis att läsa det du skrev om att lite lämna över sig själv ibland (”nu får det bara lov att finnas något som får bära mig i det här ett tag för nu måste det bli så här!”). Jag är så himla o-andligt funtad, men jag kommer verkligen att bära med mig den tanken. Har väldigt lite praktisk avlastning i livet, så jag tänker att lite gud eller dylikt kan jag vara värd!

Jag kommer inte att ställa till med- eller joina något dricksammanhang mer nu… Jag har strypt av den möjligheten genom att tala om för ”mina människor” att de ordagrant ska säga till mig (och fullfölja) ”Nej Annabell. Jag vill inte och kommer inte att dricka tillsammans med dig. Även om du säger att du vill det. Om du vill dricka - gör det då. Men inte med mig, för jag vill inte dricka tillsammans med dig, för jag vill ditt bästa och vill inte att du ska må dåligt”. Det har jag uttryckligen bett dem om nu (både i skrift och tal 😅) och det har de lovat 🤍. De är inte ansvariga för mig och avgör inte mina val, men de kan göra det lättare för mig om jag är tydlig med hur viktigt det är för mig att inte dricka 🦆✅! ❤️

Jag tror det här att be om hjälp är så viktigt. Så bra att du gör det. Det ligger liksom i samma säng som kapitulation (som många värjer sig mot för att människor vill känna sig starka) men vi är inte alltid starka. I relation till alkohol är vi inte det. Jag var väldigt hjälpt av andligt utforskande, av att känna att jag hade hjälp, att livets drivkraft är mot det goda. Om vi bara lägger oss som små korkar i havet- så flyter vi så småningom i land.
Det FINNS en kraft större än jag och det är inte gubbe med skägg- det är skälet att barn kryper och sedan går. Att vi läker efter stökiga skilsmässor. Att vi klarar av att leva när någon vi älskar- dör. Det var hjälpsamt för mig att inte känna mig ensam i att vilja läka-vilja framåt. Vi får traska i olika riktningar i den här murriga skogen, det är slyigt. Men rätt vad det är öppnar sig gläntorna- de som Tranströmer skriver om. Ps. Detta att du har så lite avlastning i vardagen, det skriver du i förbifarten men det är en stor sak, och något att verkligen ta hänsyn till när du ska fördela resurserna i ditt liv. 🌸 Kram.

Ja… Det där i förbifarten att det är väldigt kravfyllt och lite ensamt för mig i vardagen är ju helt sant… Jag har aldrig tänkt att det tjänar något till att hitta saker att ”skylla på” och att det är irrelevant hur relevanta anledningar det finns att jag hamnade/är här och att det är svårt att komma ur detta. Det finns ingen mening för mig med att förstå mig själv i relation till mitt överbruk av alkohol. Jag vill bara ha bort det från mig. Egentligen är det ganska lätt att fatta hur det gick överstyr. Min mamma dog och hon bar alltid allt. Mig, alla fina traditioner, mina syskon och min pappa, hoppet och hållbarheten. Jag var samtidigt i en väldigt svår relation som slutade med att jag sedan några år tillbaka lever själv med mina tre barn och min hund och har en oerhörd press att leverera jobb-mässigt, då vi helt enkelt har ett hem och en tillvaro som jag måste kunna finansiera. Kidsen är helt fantastiska, svinsmarta och oerhört känsliga och uttrycksfulla. De är i åldern
runt tidiga tonår och har sina issues och med två av dem jobbar jag och de tillsammans med BUP för att de ska få rätsida på allt och på sina egna känslor. En stund var jag själv i samtal med kvinnofridsmottagningen, men jag fick inte plats med den processen i allt annat utan avbröt och slutade gå dit. Så jag har länge haft massor att deala med. OCH samtidigt vill jag bära vidare åt mamma. Mig, alla fina traditioner, mina syskon och min pappa, hoppet och hållbarheten. Och mina barn naturligtvis. Och det gör jag också. På nåt hemskt vis blev det enklare att göra det om jag fick trubba av mig själv lite under tiden… Fast det blir det ju inte egentligen. Det har jag vetat alltid. Så det finns inga stråk i min historia eller i min nutid som jag kan ”stryka mig själv medhårs- eller klappa mig på huvudet med” i det här. Jag vill inte förstå varför det blev så här med drickandet. Jag vill bara att det ska försvinna. Att jag ska sluta. Och det måste (och kan) jag göra mitt i livet, precis som det är. För jag kan inte ändra på det. Och jag vet ju ingenting om hur man resursfördelar. Det känns som att sånt inte är för mig, utan att jag bara måste kliva upp och ”ge allt jag har” hela tiden... Usch - förlåt för detta väldigt gnälliga inlägg… 😶‍🌫️😔. Tänk om jag blir en gnällspik nu (”Jag som var så rolig…etc”) 😅?! Jag orkar allt mycket bättre och är nästan alltid glad och tacksam - när jag är nykter… Så att inte låta alkohol sluka mina resurser är ju nummer ett. Massor av kramar 🥰💕!

Profile picture for user Ny dag

@Sisyfos Jag instämmer i att det enda som inte finns på kartan är att ge upp. Detta tar jag till mig! Har haft några gupp (grooopar) på vägen men jag kommer aldrig ge upp. Jag är dock livrädd att inte klara just pga av alla gupp som varit...

Profile picture for user Kennie

Inte gnälligt överhuvudtaget, utan fint och resonerande kring hur ens yttre omständigheter samspelar med ens agerande. Det är ju många av oss som haft ett oproblematiskt drickande under många år, och så händer något som gör en sårbar för att fastna i beroende. I efterhand ser jag tydligt ett par omständigheter i mitt liv som skapade ett flyktbehov. En av dem var som för dig relaterad till ett av mina barn. Men som du också skriver så blir allt lättare att hantera nykter. Och i det ingår, åtminstone för mig, att tillåta mig att vara svag ibland och släppa fram de reaktioner som är en del av att vara människa.

Jag tror att det är väldigt vanligt hos oss här att inte veta någon/tillräckligt om hur man resursfördelar. Även om det kan se så olika ut- våra liv från drönaren- så när man kommer närmre så finns ofta detta mönster med. Och ofta är det just - det finns inga alternativ- det måste göras- jag gör. Pragmatism är iaf jag bra på. Och du, tror jag. Och det finns ingen tid att känna en massa saker kring sig själv och vad en bär på sina axlar, så vi bär.
Jag vet inte alls om det kan vara till nytta med att gå tillbaka (mitt vanliga tjat om detta) och se vad ett sånt massivt skifte i livsuppgift- att bära det som mamma burit- vad det faktiskt innebär.
Det lämnar väldigt få centimeter till de egna behoven. Och tro mig jag vet att den fasen i livet handlar uteslutande om andras behov.
Men vad händer då?
Jag har burit som en åsna, många år. Genom smärtsam skilsmässa och en exman som inte ville- så jag fick betala med pengar/ansvar/det mesta.
Jag är helt säker på att du gör allt det här med bravur, med glädje och att du lyckas med det nästan omöjliga.
Men kanske kan det ha ett värde att just inte hasta förbi detta i förbifarten.
Att sitta ner och plocka isär och verkligen se på det du gör. Oavsett om det måste göras. Så behöver det adresseras.
Detta gör jag på egen hand.
Finns något jag kan göra mindre av för att slippa känna att det enda lilla andningshål jag kan sno åt mig är några glas vin för att landa- och orka lite till.
Jag vet att det låter omöjligt.
Tid finns så lite- i ditt liv.
Men det är lika omöjligt att skarva med vinet som bränsle för det går inte heller ihop sig- i längden.
Jag tror du har ett spännande, svårt men inte alls omöjligt pussel att lägga och där du behöver en plats stor nog att vända dig om i ett livsrum som är ditt.
Där du får lite tid. Att ha bråttom att sluta dricka är egentligen inte det viktiga. Det viktiga är att skapa förutsättningar för hur livet ska orkas- levas- utan det s k raketbränslet som alkohol kan vara.
Jag har ”druckit mig pigg” fler gånger än jag orkar räkna. Då jag hade behövt bara fortsätta få vara trött.
Vet inte om något av detta makes sense men jag önskar att du ska ta hand om dig, på något litet vis, istället för att du lägger ännu ett projekt att lyckas med- på axlarna. Finns något som går att plocka bort för att orka det som det kräver att vara nykter, inte bara ”inte dricka”?
Kram och precis allt jag skriver är chans men i någon intention av att vilja dig det bästa.

Tack snälla Kennie ❤️!

Och tack Se klart❤️! Jag förstår precis allt det du skriver och att du fattat allt jag skrev och mycket av hur jag är 💕. Jag tar det till mig och förstår nånstans att jag förtjänar att få de här orden. Att jag är värd att tänka så. Jag tror att jag om några dagar kan införliva det du skriver inuti mig mer på riktigt. Nu är jag så arg på mig själv så jag bara tänker: ”Skit ner dig och skyll dig själv Annabell. Det finns inga omständigheter, förklaringar eller viktiga reflektioner som du ska tänka på. Den enda lilla jävla enkla sak du behöver göra är att inte dricka - och det har du gjort ändå.” Och när jag känner så, så ryms inte självmedkänsla och önskan att förstå mig själv bättre och underlätta för mig själv i det som går. Så det var väldigt fint att du kunde förstå mig åt mig ❤️.

Och Ny dag - ge upp kan jag inte ens stava till 😄👍! Förstår precis din rädsla - man har ju ett record som inte talar för en om man säger så… Men det tror jag egentligen inte spelar nån roll, för en gång är den sista - och det kan vara den här! Du är ju redan på dag 7 🌟!

Idag har jag varken lust eller möjlighet att dricka, så sätter in min ✅ redan nu 💪🏼🦆. ❤️

Du behöver tänka så om du ska leva och inte överleva med nån egen förbannad piska över sig själv. Jag tror det är minst lika viktigt som att beväpna sig med ilska och sånt för det kan ge en kraft att backa från stup och kliva över men att se sig själv med stor ömhet för allt man/vi kämpar med. Det kommer att vara så viktigt för alla nu som kommer och som blir framtiden.
Så inte för att det går att beordra något varken här eller nån annanstans. Men din mamma hade aldrig aldrig velat att du skulle ansvara för eller bära allt det goda hon var. Det kan ingen. Det finns kvar i dig. Men du kan aldrig hålla henne levande på ett så svårt vis, annabell. Det mäktar vi inte med. Du behöver ta hand om dig och du ska sluta vara arg på dig själv- det finns inget i det du gör som förtjänat det.
Det går att vara väldigt ömsint och tålmodig med sig själv och just där hitta nycklar till hur en vill leva livet. Kram.

Tack igen Se klart ❤️. Å vad det är svårt 😭💔. Jag skrev om/till mamma inför hennes begravning och på slutet skrev jag ”Jag ska bevara elden mamma”. Men precis som du skriver så hade hon ju aldrig önskat att jag skulle bevara den på det sätt jag gör… Då eldar jag ju upp allt snart. Elden bygger ju på att jag är trygg, lugn och stark i mig. Då måste jag ju ta hand om MIG. Jag var så himla rädd innan mamma dog (hon var sjuk ett år) för hur ”långt bort” hon skulle kännas den dagen hon inte fanns här mer. När den dagen väl kom, så sökte jag runt inuti mig själv och hittade henne överallt och minns att jag sa till mig själv ”okej, nu vet du att hon aldrig kommer längre bort än så här”. Så precis som du skriver - allt hon var finns kvar i mig. Men jag är ju jag. Jag behövde påminnas om att det är så det är… och att det är fint och bra. Tack ❤️

@Annabell Börjar med massor av kramar från mig❤️. Jag har min mamma kvar men jag kan förstå sorgen och saknaden du känner efter din mamma. Det jag kan känna igen är att vara den som ”bär” massor av ansvar inom storfamiljen, fråga hur alla mår, fixa så att alla har det bra, organisera och ordna sammankomster, medla vid konflikter, bära min mamma och hela familjen. Skilsmässa, bråkiga relationer med ex, barn och bonusbarn som där det finns psykisk ohälsa och som måste tas hand om. Huh! Känner hur pulsen höjs när jag skriver detta! Min mamma satt på pedistal hos mig länge och jag var starkt bunden till henne. Hon kommer själv från tuffa förhållanden som påverkat även mig, till att ta hand om henne emellanåt. En lång historia kort, så har jag under senaste åren lyckats tänka mer på mig själv och mina behov. De har alltid kommit i skymundan och börjat bli en riktigt tung börda för mig, som jag bland annat löst med att dricka och fly bort och som dragit ned mig i alkoholträsket. Jag har avsagt mig rollen som ”fixaren” i storfamiljen, låtit syskon och andra få ta mer ansvar, satt upp gränser mot min mamma som envist försökt få mig tillbaka i min gamla roll. Så mycket ångest, så mycket sorg, så mycket ilska, sådan psykisk kamp det har inneburit. Jag har tagit hjälp av psykolog för att hålla mig på rätt kurs, när jag flera gånger nästan fallit till föga och tänkt att gå tillbaka till min gamla roll för ”husfridens” skull. Jag insåg att jag måste hålla mig nykter för att hålla rätt kurs i detta, men även för att hålla rätt kurs i mitt eget liv. Nykterheten har gjort mig stark, gjort mig och mina känslor och behov synliga för mig själv. Jag ser helt plötsligt mig själv, inte fixaren. Även andra ser MIG nu, mina barn, min man, storfamiljen, vänner och även min mamma, de ser inte fixaren längre, för hon finns inte. Jag behöver inte vara fixaren längre, det var något jag själv trodde att jag måste vara och tog på mig den rollen galant.

Oj, vad jag babblar på! Vad jag menar är att du måste räcka till även till dig själv, inte bara till andra. Kanske har du tagit på dig den rollen, som jag gjorde. Och kanske förväntades det av andra, men de vet inte vad den rollen innebär. Om de visste det skulle de aldrig vilja att man bär den rollen, men måste först själv kliva ur den.

Ta hand om dig, du är så värdefull för så många och de vill att du ska må bra❤️

❤️Vår2022! Tack för att du berättade hur det varit/är för dig! Så stark du är som håller dig ifrån din gamla roll och är noga med dina egna konturer nu 💕. Jag tänker också att det är i nykterheten som fixaren drar sig tillbaka till förmån för MIG:et. Det dåliga samvetet och skammen gör det ju omöjligt att sluta fixa… Jag var mycket mer balanserad i allt det där i dec-feb. Kunde börja träna på att vara min egen gränsvakt… Gränsvakten har jag faktiskt inte sett till sedan dess. Ser fram emot att han kommer tillbaka snart 💂‍♀️.

Jag var så ledsen så ledsen igår… Ont överallt idag, men lite starkare.

Varafrisk, om du läser, nu har vi igår i ryggen 💪🏼🌟. ”Tänka bär inget vatten” som man (Ronja Rövardotter bla tror jag 😄) brukar säga, så oavsett om tankarna snurrar igång (som du skrev om igår) så stannar vi stilla idag, eller hur? ❤️🍀💪🏼! (Det där ”tänka bär inget vatten” har ju egentligen en slags motsatt innebörd, men idag använder vi det så här 😅!) Heja oss idag Varafrisk!

Och kram till alla 🥰! (Extra kram till Rehacer om du läser. Snälla kom in och skriv igen - oavsett vad. 💕). 🦆

Profile picture for user Varafrisk

@Annabell 🥰 När du vände dig direkt till mig blev jag väldigt varm i hjärtat❤️ Så klokt ”tänka bär inget vatten” ska ta med mig de orden in i dagen idag🙏🏻
Ronja Rövardotter gjorde ju även ”vårskriket” så varför inte testa?
Ja…nu tar jag en stund i taget…det är grötigt i mitt huvud nu så jag ska ta ett tomt papper…skriva ner vad som skaver och inte skavet å därefter försöka lämna det där!

Heja dig och mig👍🏻🥰☀️

Godmorgon,
Skönt att du känner dig lite starkare. Här hos mig skiner solen från blå himmel och jag öppnade balkongdörren i sovrummet, drack mitt kaffe och drömde mig bort en stund, tidigt i morse.
Ja gud det här att inte dricka- och att bli nykter- två parallella spår och mycket arbete @annabell men det som är bra är att när en inte orkar så mycket tankar och själsliga klurigheter då kan man bara ”inte dricka” så räcker det bra.
För att fortsätta inte-drickandet behöver en komma underfund med ett och annat men det är faktiskt ingen brådska med det. Ingen står med klocka.
Du har verkligen rätt i att fixaren lever sina bästa dagar i skammen kring drickandet. Vi blir superbra på att överkompensera och jobba så snabbt att ingen i vår omgivning ens kan få syn på oss på riktigt. Vi blir nästan osynliga i molnet av fix och trix.
Det har jag inte tänkt på tidigare.
Önskar dig en fin dag. 😍

@Annabell
Hej kära du,
stor kram tillbaka. Känner igen mig i så mycket du skriver. Så tråkigt att höra att du förlorat din mamma, så sorgligt. Förstår att det blivit tomt och konstigt. Att dessutom vara ansvarig för tre barn, hem, hund mm tar oxå på krafterna. Du är en kämpe av rang!! ❤️
Jag är är och tjuvläser men har ingen direkt ork att kommentera eller skriva. Livet tar för stor plats nu och jag har verkligen noll krafter över. Det är jobb, mycket jobb och långa dagar.
Jag försöker hålla ihop. Sa senast till mina väninnor i lördags på en tjejmiddag att jag känner att jag hänger på kanten. Att om jag haft en man som frågat mig när jag kom hem i fredagskväll hur dagen varit så hade jag krackelerat helt och bara satt mig ner i en hög och gråtit. ”Tur att du inte har en karl då” sa en av dom och vi skrattade gott åt det. 😁
Man måste skratta åt eländet.
Men innerst inne är jag rätt ledsen och slut.
Jag kämpar ändå på för vad annat kan man göra?! Min plan är att på lördag börja räkna dagar igen. Jag orkar inte ha A hängande över mig speciellt länge till. Han tar oxå energi och kraft. Energi jag inte har. Vi umgås inte varje dag men har ändå hängt en del sen 31/3. Han fick en månad och nu orkar jag inte mer. Är så trött.
Måste bara vara delaktig på en jobbgrej fredagkväll där det innefattar A. Orkar inte ta fajten redan då och försvara mig om varför jag är nykter. Men på lördag, på Valborgsmässoafton så börjar mitt nya liv.. igen!
Ni här inne som har en speciell plats i mitt hjärta, jag är ledsen att jag varit så tyst.
Kram på er alla - Ni är hjältar! 🤗

Tack här också Rehacer (skrev nyss till dig i din tråd)🤗!

Ja, idag var jag faktiskt nästan osynlig Se klart, för jag var så snabb i mitt fixande… Men det var bara tvunget att vara så idag. Att tillsätta raketbränsle var dock aldrig ens nära! Jag blev väldigt slut och lite upprymd över min praktfulla duktighet/fixar-snabbhet (🙄)… Brukar vara tjatterfjantens bästa läge att sticka fram snoken, men inte idag 💪🏼. Alla små luckor jag har hittat i kalendern resten av denna vecka har jag nu målat gröna (kör med vanlig papperskalender och tror inte på outlook 🤣). I dessa gröna luckor ska jag stanna upp och medvetandegöra att ”den här stunden är din”. Inte planera ett dugg att/hur jag ska ta vara på stunden, bara iaktta att den är min. Att älga runt som idag innebär risk för att plötsligt hoppa ner i gropen, så det ska jag INTE göra! ✅🦆❤️🤗

Jag tycker det låter som en bra sak med gröna rutor- din tid. Och jag vet precis hur det är att fixa så man blir osynlig för alla och envar, inte minst sig själv.
Det syns inte hur man mår eller har det när det går sådär fort.
Det är trixigt det här, att både gå snabbt för att inte uppehålla sig vid svidande sug efter att få Ta Det Lite Lugnt Nångång.
Och att ändå gå långsamt för att se sig omkring i nya omgivningar.
Jag har skrivit många gånger att detta att bli nykter inte är för tunnisar utan för de livsmodiga. Kram ✅

Hej @annabell hur har du det i den (i mitt fall) kalla vårsolen? Tänker på dig. Du är lite grann lik en väldigt fin och rolig, smart men också lite trött kollega som jag har.
Jag brukar inte kalla henne @annabell men ibland är jag nära. Hon forsar fram genom tillvaron på jobbet och ibland tänker jag; undrar hur läget är. Men då har hon försvunnit bakom ett hörn, hon är så sällan just… still.
Jag gillar henne mycket, hon är min fattigaste turbo-kollega. Hon pratar snabbt och ibland far hon iväg i tankar och associationer som är alldeles egna.
Hon är som en annabell-avatar kanske?
Hoppas dagen givit en eller anna grön ruta som är din. Kram 💜

Se klart 🥰! Så himla otippat och out of character det hade varit att du skulle lyfta fram en kollega till dig som ”din fattigaste kollega” 🤣. Men iaf började jag faktiskt fundera på OM jag kan vara den där sprudliga kollegan på riktigt (what if!) 🤔, men jag bor ju norröver och inte ens nära en herrgård och även om jag tjänar oförtjänt mycket pengar per månad så är jag ju ensamstående och faktiskt per definition en fattig (inte bara fartig) turbokollega i mitt sammanhang 😄. Men gud vad jag hade tyckt mycket om att vara din kollega på rikt ❤️!

Gick in i en liten dusch av ”skamsenhetskänslor” här igår, eftersom att jag nog får ta på mig ansvaret för ett eventuellt fjantifierande av alkohol och sug… 🙋‍♀️. Men vilka oerhört intressanta tankar/inlägg som dök upp inne hos Torn ❤️! Jag tänkte också skriva något där! Men i trådens olika inlägg ryms redan de perspektiv jag hade velat/kunnat bidra med (+1 på Kennie & Se klart). Stannade vid att läsa - och lära 😊🙏💕. Kämpar vidare med grönt 💚🍀✅🦆. Kram 🤗!

Ja jag tror inte att du är hon- men det är väl vad som kallas övergångsobjekt (!!) när man hittar på någon för att hålla kvar den andre i verkligheten. 👯‍♀️
Jag är mkt glad att det upplevdes som ett udda omdöme att jag skulle ranka kollegorna efter BNP..( jag sätter förvisso lönerna så jag vet vad som kommer in varje månad hehe.)
Det är spännande med tråd-diskussioner och diskurser (inte autocorrect men vet ej heller om det är rätt ord)
Vita knogar- blodiga eller bara lite blåmärken.
Jag tänker också att när en ska nyktra till så är det bannemig många saker att hålla i huvudet och ofta ser man nog först efteråt vad som var den (förhvis) lyckade strategin.
Det är därför jag tjatar så mkt om en dag i taget. Vilken knog- eller ordstrategi man än valt så kommer den att kännas dålig visa dagar. Men då måste man inte byta strategi eller ord- utan bara vänta en dag med att inte dricka- och sen göra likadant nästa dag/stund.
Det är nästan provocerande enkelt. Men det kräver sinnesnärvaro- medveten närvaro. Vara där man är. Se på skorna och bara: när står jag och är nykter och det räcker bra. Det är mitt enda mål. Så jag står bara kvar här och inte dricker.
Tvärtemot att KLIVA över kan tyckas- men det är ju samma sak- med lite olika perspektiv. Drönare eller myra- vem är jag idag?
Babbelmästaren, dvs jag. (Min hudterapeut trodde för övrigt att programmet Babel hette Babbel, jag älskar henne för det)
Du ska vara stolt över dig för att du kämpar på så många fronter. Det lättar snart. Kram 🤗

Det tåls väl att fundera över alla typer av inlägg. Men jag vet inte, tror att alkoholen har kallats både det ena och det andra med mer eller mindre framgång. Det sitter inte i orden. Men visst ord som hoppas att jag låter bli är såklart lite vaga och man lägger då ansvaret utanför sig själv. Jag tycker förövrigt att dina beskrivningar är väldigt bra. Du beskriver hålet, avgrunden där du absolut inte vill vara och tjatterfjanten är ju den röst som tycker att det är en bra idé att dricka. Jag tycker att man kan avfärda den genom att kalla den fjant. En fjant kan aldrig vinna.
Precis som SeKlart skriver vet man först i efterhand vad som fungerade. Att göra nykterhetsarbete till Prio1, att bli Superego, det kan vara lättare om man har möjlighet att ta paus, gå ut i skogen, springa, ta bilen etc så fort suget kommer. Just det att sätta sig själv först tror jag kräver mer eller mindre jobb. För vissa är det mer naturligt än för andra. För vissa är det mer möjligt än för andra - eller inte, det är här man får börja jobba. Och det du har skrivit om att du nu axlar ansvaret för även din mammas åtaganden tänker jag har betydelse. Varje gång man lägger sina egna behov åt sidan och kör på så kör man över sitt förnuft. Man tystar bromsandet, det gäller att se skillnad på om det är ”köra in i kaklet” eller en tjatterfjant som får luft i det. Att bli nykter handlar om så mycket mer än att sluta dricka beroende på vad man har använt alkoholen till. Om man har använt alkohol som bränsle för att man är på gränsen till utmattning så är det inte alla gånger så lätt att sluta dricka utan att också bygga om sin hjärna vad gäller sina ”påtagna uppgifter”. Här och nu är helt nödvändigt tror jag. Och delegering. När jag slutade dricka märkte jag hur trött jag var. Och då börjar det handla om att tänka om, sätta gränser, ifrågasätta sina egna ”måsten”. Och hitta andra lösningar. Tänker på det du skrev om att du har tagit uppgiften att sköta ”mammas åtaganden”. Jag har fått rannsaka mig själv lite i såna uppgifter. Ibland är man så trött av planering och organisering att man inte är där och närvarande själv när det roliga väl inträffar. Så att stanna upp, att delegera, att ge sig tid att vara med utan alkohol det är faktiskt helt underbart tycker jag.
Dina inlägg med tjatterfjantar, gräsänder, gränsvakter och en avgrund skapar bilder i mitt huvud. Jag gillar ditt sätt att skriva och det är suget du fjantifierar, inte alkoholen tänker jag. När jag läser hos dig ser jag avgrundsbrunnen där du ligger och försöker hålla dig över ytan. Nu har du kravlat dig upp igen. Jag tänker att det gäller att inte ge gränsvakten ledigt eller att strunta i vad han har att säga i flera sammanhang, både vad gäller alkohol och i att köra in i kaklet.

Profile picture for user majken_r

@Annabell Den där skamsenhetsduschen hade du nog egentligen inte ens behövt stå i alls. Du har liksom inget att ta skam för. @Sisyfos @Se klart säger allt så jag stämmer bara in och passar också på att lära av dem och dig. Klokheten och erfarenheten de och du, och fler här inne, ger mig är ovärderlig. Hoppas du får en fin dag💓🌱

Profile picture for user Ny dag

@Annabell Dina inlägg är så berikande och beskrivande, håller med @Sisyfos @Se klart att de skapar bilder i huvudet. Så fort jag dricker skulle jag hamna i gropen, inte för att det inte finns plats på gräddhyllan utan för att på gräddhyllan kan man bara stanna/vara om man inte fått sin hjärna kidnappad av alkoholdjävulen. Och min hjärna är kidnappad.

@Annabell Att ha en rik fantasi, som du har, berikar livet. Dina beskrivningar och bilder av kampen och utmaningarna är härliga och verkligen levande. En konstnärlig talang. Det är dina bilder, din personlighet och ditt liv och som kommer att hjälpa dig i din process dit du vill komma. Det är du som värdeladdar innehållet och betydelsen i dessa. Istället för att skämmas, ska du vara stolt över dig själv och din personlighet, för att du vågar visar din sårbarhet och för din öppenhet och för din starka kamplust. Det är en otrolig styrka som inte alla besitter och den kommer att bära dig. Ingredienser som allvar, humor, skratt, gråt, styrka och svaghet tillhör ofta processen och tar den framåt.

Du kämpar på så bra, så sträck på dig😁🌷💕

Se klart & Sisyfos - jamen det är så jag också tänker att det är: I efterhand kommer jag att kunna se vad som egentligen fungerade och inte. Har ju testat lite olika ord- och knogstrategier och nu senast testade jag aggressiva verktygslådan 🧰😆. Den räckte ju bevisligen inte så långt, bara kort. Och precis Sisyfos! Tjatterfjanten är ju rösten! Den del av min hjärna och av mig som är kontaminerad. Alkoholen i sig är ju helt klart ett jävulens sattyg och totalt livsfarlig😈. Men när jag tänker på var kampen mot den utspelar sig, så är det ju inuti mig… Inte jag mot alkoholen, utan jag mot mig själv… Allt som är bra med mig (gräsanden, gränsvakten, knogarna, glädjen) - mot Tjatterfjanten… I min berättelse är det nog helvetesgropen som representerar alkohol. Som jag hoppar ner i när jag förlorar kampen mot mig själv (tjatterfjantsrösten som bor i mig). Massor av tack till er Se klart, Sisyfos, Majken, Ny dag och Vår2022 ❤️! Jag känner mig så glad och stark/stärkt av era ord 🥰! Och det där du skrev Sisyfos, om att använda alkohol för att tysta ett kanske livsviktigt bromsande - det kommer jag verkligen att ta med mig! Jag börjar förstå att det kommer att bli (för) svårt att klara det här om jag inte också försöker göra något åt mina förutsättningar… 🦆

Ibland är det lite som att få barn- att bli nykter- skönt att man från början inte vet allt jobbigt som kommer med detta paket.
Och: tänk om man visste från början allt fint som kommer med detta paket.
Jag tror dessvärre inte ilske-lådan bär så långt förutom för vissa som drivs av ilska i livets alla sammanhang. De kan nog vara förbannade och nyktra varje dag ett helt liv.
Jag uppfattar inte att det är ett verksamt bränsle för sig. Jag uppfattar att du är en både reflekterande och sammansatt person och jag tror din nyktra resa kommer att vara just så. Vi hejar vad du än drar fram ur hatten- det är helt säkert. Kram fina @annabell ✅

Snabbtitt-in för att sätta min ✅ innan jag somnar 😊 och för att skicka tacksamhet och kram till er 🥰. Jag valde att avstå två lite pressande grejer idag som jag planerat, och jobbade hemifrån ist. Passade på att städa och så sa jag till min pappa när han kom förbi ”shit vad trött jag är - skulle behöva sova en stund!” När han sa ”Gör det!”, så var min självklara tanke att ”hehehe, jag måste ju dammsuga och fixa klart och jobba fattar du väl”. Men sen tänkte jag om, struntade i allt och gick och la mig 😅. Har verkligen börjat inse och förstå att tjatterfjanten nog är ganska tight kompis med fixarfrasse… Små steg 🦆😊. ❤️

@Annabell Bra gjort! Ja, så är det ju! Jag har bla målat om huset, rivit och satt in nytt kök, tvättat mattor och sofföverdrag i full fart tillsammans med alkoholdjävulen och fixarfrasse! Värsta polarna! Nu när alkoholdjävulen fått dra åt fanders pustar även fixafrasse ut. Slipper fixa med andan i halsen hela tiden och vara irriterad på den som råkar stå i vägen. Dammsugaren riktigt smällde när den åkte in i väggen runt ett hörn titt som tätt😂. Nu kan en städning delas upp på flera dagar då allt inte behöver göras på en gång och dammsugaren har slutat att fara in i väggen. Det finns till och med tid för vila. De egna förväntningarna på hur duktig och snabb jag ska vara har omvärderats, bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete😁.

Ha en fin fredag!❤️🌷

@Annabell Helt perfekt! Det viktigaste först, göra allt för att må så bra som möjligt, och därmed minska uppkomsten av en längtan efter alkohol. Sova är en jättebra sådan grej! Där fick Tjatterfjanten en smäll som heter duga! 😍 @vår, ha-ha, stor igenkänning där. Det tog flera månader efter att jag hade blivit nykter innan jag slutade vara förvånad hur jag kunde vara så lugn och avslappnad vid många situationer.😅 Förr när alkoholen styrde mitt liv blev jag jämt irriterad, förbannad och frustrerad över minsta småproblem, eller tråkiga sysslor. Och så trodde jag att alkohol var lösningen. 😣 Man blir verkligen mycket mer ”chill” som nykter. För mig har det blivit en enorm skillnad.

Kram

Babysteps!
Ibland tänker jag på utmaningar (jobb) som en stor jäkla pizza quattro eller 12 stagioni - och var börjar man äta då?
I nåt litet hörn, bara.
Vi har mycket att stå i, i det moderna livet.
Förr fanns inte på min kartan att denna vila - ligga på sofflocket alltså- var en förutsättning.
Men det är det, @annabell
Ett måste. Dröna upp ovanför ditt liv och spana. Det går inte att klara av utan- vila- pauser-gröna fält i kalendern.
Tänker ofta på en kompis som röntgade lungorna och berättade för läkaren att hon hade svårt att sluta röka ”för det är så stressigt med jobbet”
”Du får väl byta jobb” var läkarens svar.
Vi kan inte byta bort våra barn- även om iaf jag har varit beredd att sälja dem billigt i vissa lägen.
Men vi får dra ner, skruva ner.
Köpa färdig mat eller äta varma mackor till middag ibland. Tacka nej när det är för pressat. Det är en sorts rehab detta- men de flesta av oss är inte inlagda då. Men långsamt, vilsamt och att förstå att det nyktra jobbet tar kraft och energi.
Du fixar det här! Kram 🌸✅

Tack Våren (börjar med smeknamn nu 😆), Se klart och Torn 😀❤️!!

Det arbets-ilskna i en är ju faktiskt väldigt knutet till alkohol… För det första uppstår och förstärks det för att man dricker. För det andra är det ingen charmig upptäckt om sig själv när man märker att - om man slurkar i sig lite vin, så blir man istället kvittrande glad för en stund och typ klappar om dammsugaren vänligt när man ställer undan den😳. Inte så autentiskt beteende nåt av det… 🎭

Igår efter skola och jobb tog vi bilen till ett badhus en bit bort och hängde där. I afton har jag planerat att vi ska besöka en brasa som man INTE kan cykla eller gå till 🚗🔥😅! Och snabbmat på vägen dit 😆! När jag planerar så, så blir det tyst på tjattret 😊. Hoppas att ni får en fin valborgsmässoafton🌼❤️! Välkommen sköna maj! ☀️🦆✅

@Annabell Läst dina inlägg, och som vanligt ler jag☺️ Det är befriande att få le lite när jag också fattar att det är stora och säkert lite tunga förändringar du gör. Lite självdistans och humor gör ändå livet lite enklare och det behövs😅 Stor kram och trevlig valborg!!😍

@Annabell
Bra att du planerar upp dagarna, man vinner mycket på det.
Så ska jag oxå göra nu när jag tar tag i livet.
Ha en fin Valborg! 🔥🤗

När jag planerar så, så blir det tyst på tjattret 😊
Sån bra insikt. Här och nu och hjälpsamt för stunden men också en bra grej i verktygslådan.
Jag minns att de flesta nyktra månaderna (liksom det sista pimplande året) var präglat av oro och liksom ett nervöst väntande på när något skulle hända och detta något var väl ett glas.
Det var jobbigt att parera.
Men det går över. Det är så mycket (allt!) av det som är jobbigt i början som faktiskt går över. Finns inte ens som ett eko.
Påminner om det. Ha en ljuvlig kväll, kram.

Åh, jag tänker att det där är en så viktig insikt: att det är möjligt att vila. Att stanna upp att vara ”här och nu”. Jag jobbade tror jag hela tiden på gränsen till utmattning. All planering, alla måsten, först det, sen det, sen det och i det fanns alkoholen ibland för att orka. Jag minns att jag stod utanför dörren hemma och drog i mig lite vin ibland för att orka ladda om när jag kom hem från jobbet. Ladda om för middag, läxor etc. Jag smygdrack, så sen hade jag fullt upp med att få i mig resten i smyg under kvällen. Föga avkopplande. Jag ångrar att jag var så präktig ibland med alla måsten. Fånga dagen. Packa mackor och dra iväg på kvällen istället med barnen för en kväll. Tog säkert 1/2 år av nykterhet för att landa där. Min första långa nyktra period avslutades i samband med att min pappa dog. Då blev det återigen fullt kaos med en massa måsten, det och det och det först SEN kan du vila. Lite raketbränsle och reflektionen uteblir. Alkohol fungerade uselt som avkoppling för mig, särskilt när jag var så uppstressad. Fixarfrasse anlände ofta, eller om jag satt still fick jag ibland sällskap av ”den ältande alkoholisten” en riktigt tråkig typ som fokuserar på problem och oförrätter.
Att som du hålla i planering och logistik och vara reseledare är lite utmattande tror jag. Att se det är en bra början. Minska kraven något för de är ens egna ofta, ingen annans.

Tack hörrni 🥰! Nu har jag under flera dagar faktiskt kört med strategin ”köpa sig fri” 😅, dvs tex betala in sig på olika grejer och inte laga mat ett dugg från grunden 😆. I längden blir det kanske för dyrt (fast vin kostar ju också 💸!) men lätt värt just nu. I afton blir det fotbollsmatch och korv 🌭😄.

Så fint att gå in i maj månad 🌼! Även fast det halvsnöade där jag bor igår och alla här ikring som redan morskt har ställt ut såna där fina blommor som nog börjar på P (vad fasiken heter dom?!) måste ta in dem igen, så är man ju mentalt närmre hägg och syrener nu 😄☀️.

Jag jobbade som ledare i barndans och barngymnastik i många år när jag var ”ung” (vill gärna tro att jag fortfarande är ogammal, men det här var mellan att jag var 15-30 år). En övning/lek som jag brukade köra i slutet av lektionerna (som avslappningsövning) hette ”koka spagetti”. Då hoppade vi i en kastrull (alltså stod i en liten ring) lika stela och hårda som spagetti och så började vattnet koka och man blev mjukare och mjukare i kroppsdelarna allteftersom, tills man var helt ringlande och mjuk som ett kokt spagettistrå. Och så låg man i ringen och lyssnade på ”Brusa högre lilla å” (Björn J:son) en stund, som var min bästa vilolåt på den tiden. Igår körde jag den ”leken” på mig själv, när jag uppmärksammade hur spänd jag gick runt och var… Jag tog en stund och försökte aktivt skapa en förändring ur mitt rent fysiska okokta-spaggetistrå-tillstånd. Det funkade sjukt högt över förväntan! Så nu vill jag slå ett slag för- och uppmuntra alla att leka ”koka spagetti” 😄! (Ja, jag vet att det är coolare med yoga och mindfulness, men om man tröttnar på det så… 😂).

Glad första maj till alla 💕☀️! 🦆✅

@Annabell älskar koka spaghetti! Jobbade med barn för länge sen och gjorde liknande med kastrull och allt😅 Skaka är också kul, och bra, och fuldans🕺🏻💃🏼 Är väldigt intresserad av hur kroppen behöver aktiveras på olika sätt så vi kan hantera stress, oro och ev trauman👌🏼 Kram till dig och kul med starten på en skön maj!

Pelargoner för sjutton @Annabell !! 😁 Riktiga pensionärsblommor säger mina ungar, men jag gillar dom! Men än får dom stanna inne, på sin höjd flytta ut i uterummet.
Koka spagetti som lek har jag aldrig testat, men låter som en kul lek. Speciellt bli kokt och bara få ligga i en hög. Det låter inte dumt!
Tack för inlägg på min sida, gillar att ha sällskap av dig på den här trixiga vägen!
🤗

Jag älskar p-blomman, har nu kommit till rätta med övervintring och efter att planterat om dem i ny jord för några veckor sen så växer de för fullt.
Mina fin-Mårbacka står inne om somrarna- som en grön gardin.
Ute planterar jag lite ”fulpelargoner” fast fina då, men orkar bara övervintra dem i undantagsfall.
Jag vill hurra för din köp-strategi, tror inte du hamnar i lyxfällan pga korv och hämtmat. Men du hinner skaka loss lite stress och en timme tid- så värdefullt.
Hej dig @annabell 💫🌸

Men så sjukt kul att du också har kokat spagetti majken😅❤️! Jag känner också så som du beskriver ditt intresse gällande kroppen - och har alltid varit övertygad om att självkänsla delvis kan kopplas till huruvida man känner att man har koll på sin egen kropp. Jag har väldigt väldigt ospecifika ”krav” på mina barn vad gäller hur, i vad och var de ska prestera (bara att de ska vara schyssta kompisar och begripa och leva efter att alla har lika värde!), men jag har gått ut hårt 😄 för att lära dem att stå på händer när de var små. Och varje år testar vi i hemlighet (jag med) att vi fortfarande kan stå på händer 😂. I mitt tycke är den kroppskännedomen ovärderlig. Kan man stå på händer, så kan man klara ALLT 😆. Nä, men det gör något positivt med en när man vet med sig att man har koll på sin lekamen 🤸‍♀️😄. Det är kanske också en av anledningarna till att jag avskyr vad alkohol gör med en… Att vara halv-dragen och kravla runt i gropen är verkligen raka motsatsen till att stå på händer…

Nämen nu har jag googlat - Penséer var det jag tänkte på 🌺😂!! Visst är det också tidiga vårblommor…? Helt seriöst så har jag en rosa pelargon av tyg-plast på mitt utebord nu 🙈. Förstår att jag borde skämmas… 😂. Jag önskar att jag kunde få igång Dahliaknöls-pepp eller få nåt sticklingsprojekt i rullning… (vad ÄR ens stickling…? 🤓). Men det kommer fasiken inte att gå! Jag kommer att köpa och ställa fram typ en färdig tagetes när det slutar att vara minusgrader på natten… 🌼🙄😊.

Måndag igen… 🥳… Typ nollgradigt än så länge. Två av tre kids sjuka. En svindryg rapport att skriva (nununu). Hundisen har alldeles för långa klor och klickar omkring i huset och påminner. Fronten på kökslådan har trillat av för fan sista gången (inte ens den lilla träpluggsbiten är kvar…). Jag borde ha bäddat rent i allas sängar igår. Två persienn-snören har gått av (hur faaaasiken lagar man såna?! Mamma kunde, men hann inte lära mig!). Men jag har kokta ägg (XL) och nya strumpor och är ganska glad ändå faktiskt 🥰🦆✅! Ha en fin dag alla ☀️!

@Annabell Ha ha! Du är så rolig😂. Full rulle! Verkar som att du har fullt upp med annat än dahliaknölar och sticklingar, köp färdigt och plantera ut när det är safe. Tror också att klara allt om man kan stå på händerna, då är ju världen upp och ner och när man stått klart, står världen till rätt igen. Det gör den inte när man dricker, då är världen upp och ned hela tiden fast man inte står på händerna😂. Även om kökslåda trillat av, sängarna är skitiga, persiennen hänger, barnen är sjuka och en dryg rapport att skriva så är världen inte upp och ned så länge du är nykter.

Du kämpar på så bra! Är dina stora ägg i lugn och ro, dina strumporna håller dig varm och skön🌷💕

Jag vill avråda från överdrivet trädgårds-bestyr när en har barn hemma. Trädgård är främst för oss som saknar att ha något som växer i våra nypor.
Allt har sin tid @annabell
Allt hinner vi med, men en sak i taget.
Ät ett ägg. Stå på händer.
Se där ett nytt carpe diem 🥰

@Annabell
Håller med de andra att allt har sin tid. En sak i taget och färdiga blommor finns att köpa i affären.
Älskar @Se klart nya Carpe Diem-meme.
Ät ett ägg. Stå på händer.
❤️

”Ät ett ägg (helst XL). Stå på händer” 🤩!❤️

Men gud vad jag stressade igår… 🙄. Hamnade i ett läge då två av kidsen har lyckats (olyckats) ha sönder sina iPhones och det SKA ju bara åtgärdas… Fort! Så jag stack in snoken på Telia när jag hade typ sex minuter på mig och lill-nummerlappen som kommer ut när man trycker på privatkundärendeknappen (där ser man - världens längsta ord, när man skriver ihop det 😆) tog ju typ fyra minuter att bara rulla fram kändes det som 🥵. Sen sprattlade jag (på riktigt mer kroppsspråk än prat) ur mig mina ärenden till en jättefin, men ny och långsam, förmåga på telia. Det hela gick sådär och jag hastade iväg därifrån med betoning på hasta. Utanför dök det upp en trevlig tjej med digitalt anteckningsblock och ba ”hallå - har du möjlighet att besvara…” Jag svarade spontant i farten med den här fantastiska meningen: ”Förlåt mig! Men jag har redan haft alldeles för bråttom!” 😂 Och det var ju helt sant. Jag hade redan haft alldeles för bråttom, en lång stund. En hel dag. Och det känns som att jag ofta har det… Och jag har ju nu förstått att jag borde försöka att INTE leva så (pga fixarfrasse❤️tjatterfjanten=sant-syndromet) Men fasiken vad svårt det ÄR 😮. Nåja - ny dag och förhoppningsvis mindre bråttom! 🦆✅✨❤️

Så himla fint att livet ger oss nya dagar.
Hur är det med de gröna luckorna? Finnes några? Eller är det mer ”kötta”- dagar, det låter så.
Testa tricket aff lägga dig 15 min i en soffa/på ert golv. Lyssna på musik av karaktären som @andrahalvlek tipsade om en gång:sångmantra?
Knasig musik (för mig). Men oväntat effektiv. Om inget annat hjälper så vet du: 🥚🥚🥚
Kram bästa @annabell 😍

Godmorgon @annbell
Var är du idag, tro. På någon grön lucka i kalendern där det finns tid för dig och dina tankar?
Varggropen? Med gäster du vill kasta ut?
Såna där sunkisar som la sig på soffan och sov utan tillåtelse.
Var du är är så kikar jag in och säger hej. Sol idag hos mig. Det underlättar allt. Kram.

Hej Se klart 💛! Sol här också, tack och lov… En strimma av den når ner till varggropen där jag klev ner - igen 🐺😞. Det är ju så förjävligt och så ”pinsamt”, så jag klarar ju nästan inte av att komma in här och sätta det på pränt… Allt genuint stöd jag får här, allt det ni som skriver liksom investerar i att hjälpa mig, känns det ju som att jag inte förvaltar väl… 😔💔.

I februari skrev du Se klart det här till mig:

”Jag drack ju inte som alla andra. Jag drack alltid mer. Många som drack som jag, som fortsätter. De ligger än så länge och kanske aldrig i rännstenen. De vaknar mest varje dag med ångest, den där kemiska. De ligger på soffan men vilar inte. De säger saker de vill ta tillbaka nästa dag. De tänker; jag kanske ska skippa att dricka idag men sen gör de inte det ändå för det är svårt.”

Jag blev livrädd (på ett bra sätt) när jag läste det första gången och återkommer ofta till det inlägget. För precis så är det. Det kanske inte är och kanske aldrig blir rännstenen, men vem vill leva så här?? Vilar inte nånstans. Missar att vara jag på riktigt. Och när jag höjer blicken när jag är ute och går i våren, så ser jag den inte riktigt… För huvudet hinner aldrig riktigt bli mitt igen mellan nedhoppningarna i gropen. Jag är lite för flackig och rädd i blicken och för fransig och snabb i själen för att intryck ska nå in. Istället stänger jag av min kompass och ramlar ner i varggropen. Det finns ju ett annat sätt att leva och uppleva! Nytt krafttag idag. Klättrar upp ur gropen - igen… 🐺🔨.

Kram…❤️🦆

Jag tror vi ska inte använda pinsamt alls i de här sammanhangen.
Det är vad det är. Om det går att ladda AV de olika stegen ner eller upp ur gropar - och inte knäppa på ännu fler känslor av misslyckande än de som finns där oavsett. Så finns något att vinna. Man kan ägna sig åt viktiga saker.
Här är stödet genuint och det är INTE villkorat av att vara duktig eller klara av.
Stödet är kroppstempererat och även om man (jag) blir löjligt glad när det går ”bra”. Så är det ingen stor sak när det inte gör det.
Stödet finns likafullt. Det tar inte slut utan är mer som en vägg i skogen- den står där.

Lika lite gillar jag att man är ”duktig” när man checkar av gröna dagar. Bra, och bra kämpat- för detta är stundtals en kamp.
Duktig tycker jag passar bättre i andra forum. Men det är förstås en smaksak.
Jag har nog själv aldrig känt mig duktig när jag avstått alkoholen. Men stark!
Stark som i ett tillstånd och flöde.
Det här är riktigt svåra grejer @annabell det vet du ju. Jobbet pågår på så många plan.
Det jobbet är tufft att orka varje dag-
så ge dig tid.
Men fortsätt att inte dricka. En dag i taget, en stund i taget.
Inget annat än det jobbet är liksom kravet för att nykter-jobbet ska kunna börja.
Jag hejar på dig varje dag @annabell var så säker ❤️🦆