@Amarone
Nej varför skulle vi ge oss nu, vi är värda så mycket bättre!!!
Idag är min dag kämpig, försöker se mig lite utifrån, betrakta mitt mående lite "utifrån " o låta tiden gå!
"Snart " har dagen gått, det är kväll o vi får sätta upp en ny nolla 🙂
Jag känner mig faktiskt lite frusen ganska ofta, det kanske ska vara så? Vi får gå ut i solen o värma oss!
Önskar dig en fin dag 🙂

Ja idag har varit en kämpig dag för mig. Inte så att jag varit så sugen på vin o jag har sovit ganska bra i natt...
Men haft rastlöshet, ångest o jobbiga tankar/känslor. Hoppas verkligen att morgondagen blir bättre. Nu är jag så trött o ångestfylld så det är inte roligt alls!
Vill bara att det ska bli kväll så jag får sova igen. Det var ett dystert inlägg men så får det bli ☹😔

Ny dag, blir min fjärde vita! Vaknar med ungefär samma känsla som igår. Dvs inget vidare ☹ Hoppas det blir bättre... Skrollar runt lite, det är ju inte så mycket aktivitet under den här rubriken. Desto mer under Förändra, undrar lite varför? Jag hänger nog kvar här eftersom min plan är att inte dricka alls. Vet inte heller hur jag ska byta, måste jag skapa en ny tråd eller?
Önskar alla som eventuellt läser detta en fin dag 🙂

@majsan_nu

Bra jobbat. Det kommer att bli bättre eftersom.
Jag var jäkligt trött dom första 3 veckorna. Efter min första nyktra helg så kände jag mig nästan bakfull ändå.
Det här blir min 5.e nyktra helg och jag känner fortfarande ett stort behov av att sova.
Tänk på att du hällt i dig ett gift länge och din kropp jobbar nu på högtryck för att rensa bort det. Alla dina organ håller på att renas. Detta samtidigt som din hjärna ändå begär sin dagliga dos. Det är mycket som pågår nu i dig.

Ge det lite tid och försök att ta det lugnt. Vila när du känner för det. Ha inte så stora krav på dig själv nu på några veckor.

Jag har som sagt bara varit nykter i 5 veckor ( efter denna helg) men börjar redan känna av allt det positiva som alla pratar om.

* gått ned i vikt ( gjort nytt hål i skärpet)
* Sover bättre
* Känner mig överlag mer positiv till allt
* Är stolt över mig själv för första gången på 100 år
* Planerar bättre i vardagen

Jag väntar fortfarande på att få mycket mer energi men även jag är ju i början på denna resa och min kropp har många års misshandel att ta igen.

Ta ett djupt andetag nu och stålsätt dig inför din första nyktra helg. En första nykter helg för oss som har problem med alkohol kan vara rätt utmanande. Eller utmanande kanske är fel ord. För mig kändes den bara konstig.
Skriv gärna ned dina tankar efter helgen hur du känner och mår.

trevlig helg och glöm aldrig att du är starkare än alkoholen! Dåliga vanor går att förändra om man försöker vara positiv.

@trött_och_less_72
Tack för peppning o uppmuntran!
Önskar verkligen att jag kommit så långt som 5 veckor... Helgen blir ingen skillnad mot vardag eftersom jag druckit vardag som helg!
Jag kämpar på i alla fall o räknar varje nollad dag 🙂

@majsan_nu Vilken kämpe du är! Sober is cool!
Innan vi vet ordet av så har det gått fem veckor av förändring 😀. För mig är afri öl och vin jättebra surrogat. Vitt vin funkar bra.
Önskar dig en skön fredag 🥰

Så skräckslagen är jag kanske inte längre men väntar med att göra nån ny tråd... 4 dagar är inte mycket men det ska bli fler!!! Just nu är det är det inget vidare, har precis varit o hälsat på en närstående på hens boende, då brukar jag trösta mig med några glas vin... Så icke idag! Men det hade suttit fint... glöm sånt o försök koppla av ändå. Snurrigt inlägg, nu ska jag gå in o nolla dagen för att sätta lite press på mig o känna mig lite duktig...

@Amarone
Ja det är en kamp... Jag tänkte kanske att det skulle vara lättare eftersom jag minskat min konsumtion under en tid men den tiden skulle kanske varit längre! Nu är det som det är o ju fler dagar som går så ska det väl ändå lätta vartefter. Men jag förstår att det kommer att ta tid. Men ok då får det väl vara så. Ibland lyckas jag se det lite utifrån, då känns det lite bättre Uppskattar att du går in o skriver till mig!!!

Dag 5 i mitt nya liv utan alkohol! Har inte sovit så bra i natt men känner mig inte så trött just nu... Har mycket idag, privata bekymmer som tynger mina tankar. Skönt att vara nykter i alla fall... Funderar på att logga in min nolla redan nu på morgonen så är det gjort, brukar ha en stund på eftermiddagen när min alkoholhjärna försöker förhandla med mig. Kanske jag slipper det om jag redan sagt Tack men nej tack! Kan det vara en bra idé tro?

Är på väg hem nu efter några av mina jobbiga/ ångestframkallande uppdrag, så sugen på att åka hem o ta några glas vin... Tvungen att stanna o kolla runt på forumet. Få fatt i mig själv, skriva av mig lite! Hem o vila lite. Ett telefonsamtal i kväll, sorgligt innehåll o person jag måste försöka stötta... Fortsättningen följer 😏

@majsan_nu låter som det kommer bli en ganska jobbig kväll för dig. Försök att inte förhandla med dig själv utan säg nej nu med en gång och så tänker du på något annar du ska göra än att dricka vin.
Vet att det är lättare sagt än gjort men tror du fixar det.
Kram 💖

@Ase
Ja, det känns tufft, men jag vet oxå att vin på det skulle göra att jag känner mig ännu sämre. Och besviken på mig själv. Nej sa jag egentligen redan på förmiddagen när jag gick in på räknaren. Tänker hålla fast vid det! Tack för peppning, det stärker o värmer 😏 Kram

Ny dag, den sjätte för mig! Snart 1 vecka...Jättetrött idag efter allt som var igår. Tänker försöka ta det väldigt lugnt nu. Lite kaffe för att pigga på mig! Känner mig ledsen och skulle helst vilja gråta men det är svårt för mig, jag biter oftast ihop numera. Hoppas det känns bättre vartefter 😔

Har läst igenom min tråd, den börjar bli lång men ändå... Märker att det var mer positiva (?) tongångar från mig i början. Det är mycket som kommer ikapp när det inte drunknar i det dagliga vinet! Vill så gärna må lite bättre... o vara lite mer aktiv med sånt som kan göra mig gladare. Just nu är det så mycket måsten som tar mina krafter o däremellan vilar jag mycket o grubblar/funderar lite för mycket. Vill komma vidare men har inte riktigt krafterna...just nu. Så är läget för mig just nu 😔

Glömde att skriva en sak jag tänkte. Är så glad o tacksam för forumet här. Det stöd o peppning ni gett/ger är så hjälpsamt! Tack 🙂

Ny dag, den sjunde! En vecka. Vaknar när klockan ringde, behöver prata med min vårdcentral. Gäller att hänga på låset om man ska få ett samtal tillbaka. Har just nu inga tankar på alkohol annat än att redan nu på morgonen gå in o nolla dagen i räknaren. Då är det klart! Har lovat mig själv att även denna dag ska vara vit 🙂 En dag i taget blir många pärlor i min lilla rad. Ha en fin dag alla här på forumet! Vi kämpar på eller hur?