@majken_r
Jaaa, det känns verkligen grymt! Har inte hänt på evigheter... Har börjat ta tag i min egen hälsa som länge fått stå tillbaka pga anhörigs död, sorg, annan sjukdom i familjen mm.
Hoppas allt går bra för dig med! Nu kämpar vi vidare 🙂

Lite krångligt när man inte kan fylla på/redigera... Nu blir det ju nytt inlägg hela tiden! Utmaning just nu är att min sambo är iväg på ärenden o jag är hemma själv. Det händer inte så ofta, det finns vin i huset, vem skulle veta om jag tog ett glas? Jo jag själv så det blir inget av med det. Så det blir inget med det!!!

Dricker aldrig på dagarna. Klockan 17 är det magiska klockslaget. Då lagar jag mat och vill ha ett glas vitt vin att smutta på eller två, eller ... Fortsätter med rött under kvällen, sätter mig vid datorn och skriver vidare på min femte roman. Sippar på mitt vin och känner hur lätt det går att skriva. Flaskan är tom .Vaknar av att jag nickat till framför datorn och ramlar i säng, ibland utan att ha tvättat mig eller borstat tänderna. Sover hyggligt och vaknar nästa dag utan det minsta baksmälla. Ingen har mått dåligt av mitt drickande, ingen har reagerat. Allt är som vanligt och jag tänker för tusende gången ... idag, i dag ska jag verkligen. Sedan händer något som känns jobbigt. "I kväll behöver jag faktiskt lite trevligt." Men i morgon, då ska jag verkligen ...

@e.m
Hej! Nu har du hamnat i min tråd, jag skriver i den gruppen som valt att avstå helt från alkohol... Det är inte lätt att navigera här bland grupper o trådar. Du får nog backa lite så du kan se de olika grupperna, välj den som passar dig, börja läs där, ev kommentera o kanske skapa en egen tråd att skriva i!
Lycka till!!!

Ny dag i mitt nya liv utan alkohol! Åttonde dagen, min andra vita vecka. Har sovit bra i natt men haft en dröm jag inte riktigt kan få fatt i? Kan bero på antideppmedicin jag äter? Läser runt på forumet, det är så mycket aktivitet så jag har svårt med allas trådar...
Jag önskar mig själv o alla er andra en fin dag! Att den blir som vi önskar!🙂

majken_r

@majsan_nu Starkt jobbat!
Drömmar är spännande, och skrämmande ibland. Tar ibland melatonin för att somna bättre. Då drömmer jag ofta ganska livligt.

@majken_r
Tror vi skrev samtidigt i varandras trådar 🙂 Ja min dröm kan jag inte riktigt komma ihåg - mest en känsla jag inte kan få fatt i... Hur funkar melatonin, är det något läkare skriver ut? Tar man det vid behov eller? Jag har en antidepp medicin som ska hjälpa vid sömnsvårigheter oxå. Den hjälper mig att sova i bästa fall, tveksam som antidepp??? Ja nu blev det kanske för mycket medicinprat. Vill egentligen använda så lite som möjligt...
Önskar dig en fin dag 🙂

@Simona
Hej! 10 dagar är bra, har du något mål du vill uppnå? Jag siktar på A-fri en lång tid framöver, både av hälsoskäl och att jag inte vill förhandla med mig själv om när/hur jag ska få dricka... Just nu är det i alla fall inget alternativ! Stort grattis till dina 10 dagar o tack för peppning! Det behöver jag för det går verkligen upp/ner i denna resa Ska gå in o läsa i din tråd nu 🙂

Hej igen Majsan! Ja, om vi hjälper varandra så tror jag att vi klarar det.

Mitt mål är att inte dricka alkohol mer. Det finns många som kan köra måttligt men det funkar inte för mig, antingen super jag till jag stupar eller slutar.
Men det är jättebra att du siktar på lång nykterhet! Då får kropp och själ vila lite.

Kram på dig!

@Simona Hej! Mitt egentliga mål är ju samma som ditt, det är är därför jag valt att skriva i den här gruppen... Jag har druckit mycket vin en längre tid, inte så att jag blivit stupfull men för mycket dagligen under för lång tid. Nu har jag fattat att alkohol ger mig ångest o depression. Har så mycket annat i livet som plågar mig just nu, sorg, sjukdom i familjen ,egen sjukdom mm. Det måste jag hantera men har insett att alkoholen gör det värre. Har helt enkelt fått nog o är mer eller mindre tvungen att bli alkoholfri! Ja så är det för mig. Fint om vi kan stötta o peppa varandra här!!!

@majsan_nu

Go morron på dig! Jo, att dricka när man har problem eller mår dåligt har varit det samma för mig. Men jag drack haha även när bra saker hände! Ledsen att höra att det är så mycket som plågar dig. Har du möjgligvis någon som du har berättat för om ditt val gällande alkohol och som kan stötta?

Den ångest man får efter man har druckit förstår jag , och spöket i ditt huvud som säger att du har gjort massa saker

Men det positiva är ju ändå att vi har tagit steget att hitta hit till detta forum och erkänna att vi har problem. Så det är stort steg och stolt över dig Majsan!

Kram på dig

@Simona Godmorgon! Ny dag, vi kämpar på eller hur?
Måste bara förklara. Den ångest jag har över min vinkonsumtion har inte lett till att jag gjort saker mot andra eller gjort bort mig så några såna spöken har jag inte... ångesten gäller enbart mitt vindrickande här hemma. Det är väl bara min sambo som känner till. Hoppas du förstår min förklaring!
Nu tar vi en ny A-fri dag eller hur?
🙂

@majsan_nu

Ja, en ny vit dag!! =)=)=)

Jo då, jag förstår din förklaring , men för mig har ångesten varit som mest att jag har trott att jag har gjort saker som aldrig har hänt,haha jättekonstigt kanske men så är det

Det är samma här bara min sambo som vet och får stöd ifrån honom, så tror det räcker. Tror inte hela världen behöver veta.

Har du några roliga planer för dagen?

majken_r

@majsan_nu hej!
Melatonin är ett kroppseget hormon. Barn kan ta det. Bra att prata med sin läkare och få utskrivet med recept men finns också receptfritt. Tar bara vid behov och ger ingen seghet dagen efter.
Hoppas allt går bra för dig!!

@majken_r Hej! Ja jag kämpar på. Det går både upp o ner men sakta framåt. Tack för svar när det gäller melatonin, just nu har jag ju en annan medicin som bla ska hjälpa vid sömnsvårigheter. Men bra att veta om jag ska sluta med den!
Ha det fint 🙂

majken_r

@majsan_nu så glad för dina framsteg, grymt bra jobbat!! Har en bra dag idag, känner mig lugn och tillfreds. Skönt med bra dagar! Sov gott😊

Godmorgon! Vaknar tidigt. Ny dag, min tionde vita... Känns overkligt men det är så! Lite stressad, har så mycket att göra, telefonsamtal att ringa. Pga dödsfall, sjukdom i familjen o annat som händer i livet. Önskar er alla en fin dag som blir som ni vill o önskar 🙂