Så kom dagen när den unga läkaren med sin snälla blå ögon tittade på mig och sa, dina leverprover är inte bra och det är alkoholrelaterat en stund stannade allt av. Jag som alltid lyckats hålla masken tappade allt, kändes så jäkla skönt att säga att jag har problem. Sjukskrev mig en vecka och legat här, läst om alla er som kämpar så det har gett mig kraft varje dag att inte dricka något är nu inne på dag 8.
Så med många små steg skall jag nu försöka räta upp livet igen utan att döva ångest och annat med vin, vilket aldrig gått men man fått en stund ro innan man vaknar med ännu värre ångest.

Levande

I går var jag med om något konstigt, har undvikit vinglas och alkoholfria viner mm för jag tror det kan trigga.
Men igår var det grill med goda vänner och tanten i mig sa att det skulle dukas fint.
Så i mitt vinglas var det kullamust och kvällen var trevlig med skratt och god mat.
Blev lika sömnig av kulla must som jag blir när jag druckit vin, så när de gått hem somnade jag som en klubbad säl.
Kan hjärnan vara så programmerad på situationen med glaset att den går in i viloläge?
Konstigt kändes det iallafall och får väl testa detta om jag inte kan sova någon gång.
Är inne i en period när jag har det lätt med spöket och gårdagen gick över förväntan.
Så väljer idag att vara nykter/ kram och styrka till er hjältar

Levande

Tror på bilder och jag är på väg att bli kloker och du är på väg att att bli frisk☺
Önskar dig en skön söndag

Ja, till viss del tror jag att hjärnan är programmerad och att man kan få lite samma effekt. Dock tror jag att du bör undvika att testa det som sömnmedel. Eftersom det handlar om att använda a för att få en medicinsk effekt. Testa Sömnte istället, det ska ju vara lugnande. Kanske funkar bättre än en sockerhaltig dryck.

Låter som om du lever det fina livet nu. Jag gör som dig, inga a-substitut i form av a-fria drinkar alkoholalternativ. Tror att det någon gång kanske triggar mig. Tröttheten du beskriver är väl bara skön? Att duka fint gör alla glada. Hos oss har än så länge ingen druckit alkohol och det förstår dom vuxna barnen mycket väl. Dom sju dvärgarna passar som du säger även vid t ex utbrändhet. Ha en fin dag.

Levande

Vågorna gick höga i forumet ett tag igår på forumet, men nu tassar jag runt och det är lugnt igen.
Tror att mycket beror på våran vilja att andra skall få känna känslan av att må bra.
För ibland vill man nästan skrika åt någon, nej du kan inte sluta dricka om du gömmer flaskor. Någon vill man ta i handen och köra in akut och andra vill man bara krama om och lyssna på.
Tror som många andra här att man måste vilja, jobba med sig själv och sätta sina mål. Inte ha bråttom och hela tiden testa att denna gången klarar jag det.
Att vilja förändra sig själv och ta reda på orsaken varför man är som man är, tror jag är ett bra steg.
Tycker själv jag lärt mig så mycket om mig själv under den här tiden och hoppas att jag skall lära mig mycket mer så valen blir kloka i framtiden.
Skall ta all hjälp jag behöver för att bli en trygg människa som kan hantera livet på bästa sätt.
Så väljer att vara nykter i dag/ kram och styrka till er hjältar

Ebba

Tack för att du skriver här, du har ett sådant rofyllt och behagligt språk, jag blir liksom lugn och leende av att läsa.

Kram till dig och hoppas du har det bra.

Levande

Tack Ebba för fina ord
Tidigt att vakna, men gillar dessa tider när dagen håller på att vakna.
Få sitta med sitt kaffe och vakna långsamt och hämta kraft till dagen.
Spöket håller sig lugn och tänker just nu inte så mycket på det.
Tror att jag förlikat mig med tanken att göra denna resan och där får alkoholen inte plats.
Så fortsätter rota omkring i lådan med dåliga val och minnen, benar ur och känner.
Börjar se sambandet om uppväxt och hur det har påverkat mig, anklagar ingen men skönt att börja förstå.
Väldigt skönt att tappa masken inför sig själv och kunna erkänna att en snygg och bra fasad, döljer något annat.
I dag skall jag göra två saker gå längs stranden och besöka AA för att titta på den vägen med.
Så väljer att vara nykter idag med/ kram och styrka till alla hjältar

träningstanten52

Det finns ett samband mellan din uppväxt och hur det påverkat dina val senare och även din hälsa! Jag rotar också i mina gamla lådor med minnen och tänkte igår på saker som hänt mig när jag var kanske tre år gammal.
Och hur det blivit skrönor av det som fortfarande är giltiga sanningar trots att det är 2016!
Skulle kunna säga flera väl valda ord om barns utveckling till min mamma som inte längre finns!
Jag jobbar vidare och har valt en samtalsterapi och räknar med att jag klarar nykterheten med hjälp av forumet och loggan som inspiration.
Ha det gott

Dina inlägg andas ett sånt lugn. Det är därför jag tror att du verkligen hör till de som kommer att lyckas med detta. Blev gruvligt avundsjuk för att du får promenera längs stranden och jag istället ska stänga in mig på jobbet. Jag väljer också att vara nykter idag.

Levande

Gårdagen blev en dag som jag skall fundera över ett tag.
Jag pratade med ett hav och lyssnade på ett AA möte och fått många tankar.
Att besöka staden med hav och möten var en riktigt bra steg för mig och skall göra om det. Idag blir det bara havet tror jag och samla ihop alla tankar.
Kommer att besöka flera möten för att jag behöver få ansikte på hjältar och se att jag är varken bättre eller sämre.
I morgon återvänder jag till skogen med ännu ett steg och många tankar om hur jag skall ta mig framåt.
Bor ju så att möjligheten till AA inte är möjligt men skall besöka när tillfället ges.
Detta passar mig bra, för är socialt trött fortfarande och behöver massor av ensamhet för att inte falla in i rollen att vara gladast och duktigast.
Så idag njutning och avslappning, glass i solen och måsarna skrik.
Väljer att vara nykter idag/ kram och styrka till alla hjältar

Levande

I dag skall jag tillbaka till verkligheten faktiskt lite klokare, varit underbara dagar och väderguden har varit snäll.
Besöket på AA fick någon konstig motsatt effekt på mig igår. Spöket tjatade några timmar på mig att skit i detta nu och unna dig ett glas och njut av livet.
Tror att jag får acceptera jag håller på att bli helt asocial och blir bara trött av människor.
Eller så är det att jag tycker det blir krav så fort det finns människor inblandade, inte från dem det fixar jag så bra själv genom att tro jag vet vilka krav de ställer.
Så åker hem till skogen och fortsätter jobba med mig själv och försöker hitta min väg till lugnet.
Så väljer att vara nykter idag/ kram och styrka till er

Rädd

att höra om att mötet hade motsatt effekt. Undra varför? Jag tror det hade kunna ha det även på mig. Din resa är häftig. Du samlar resurser för att möta kraven, tänker jag. Kram

Levande

Tror det är många saker som fick mig att känna så och spöket tjatar faktiskt ännu.
Jag jobbar med ett yrke som tar massor av energi och engagemang och är lite på väg att ta slut. Det har dock blivit 100 gånger bättre utan vin.
Så när jag lyssnade blev jag så himla trött, avundsjuk på deras övertygelse och någons problem satte igång tröttheten
Det är inte pågrund av dem, det var trevliga människor utan är min trötthet socialt.
Lite som att sitta i en kyrka och titta på någon som är frälst, sitta och vänta på att jag skall känna likadant.
Sen jag är en ensamvarg och har aldrig varit föreningsmänniska eller berättat om mig själv.
Sen kommer jag att återvända till något möte när tillfälle ges och tiden är rätt för mig.
Den sista saken som jag tror påverkar är att jag inte vill att nykterheten tar lika mycket av mitt liv som alkoholen.
Så kommer hämta kraft här, naturen och att lära om mig själv.
En väg som jag tror leder mig rätt och fram till det jag söker.
Soliga hälsningar

Levande

Vilken siffra även om de två senaste dagarna har varit jobbiga.
Spöket fick luft under vingarna och gjorde en riktig attack, idag känns det som striden är över för denna gången.
Vaknar lite starkare och med ett lugn idag efter ha vunnit denna striden.
Skrämmande att man kan ha så många argument för att det vore en bra idé att ta sig ett glas.
Hur man ena stunden kan vara så klok i sina val, för att sedan vara villig att slänga bort allt för en kort stund i ruset.
Fick mycket att tänka på efter denna ledigheten och varför jag reagerar som jag gjorde.
Men väljer att vara nykter idag och önskar er alla en fin pingst

A är en väldigt listig motståndare. Lite "lustigt" att ditt AA-möte skulle bidra på det sättet. Men det är kanske så att man också har spänt sig så mycket innan man går iväg på ett sånt och sen... Bra att du står emot.

Levande

Tror du har rätt i det, för har ju varit mitt sätt att bota mentaltrötthet i många år fly in i dimman. Sen att det var ännu en sanning jag skulle igenom. Skall jobba med dessa tankar under helgen för tror jag kan lära mig mycket av detta.
Ha en skön fredag

Levande

Har inget klokt att skriva lugnt och allt är som vanligt. Mannen dricker och tror att jag är blind och ovanligt korkad.
Igår kom jag hem tidigare än förväntad, under bordet står en vindunk och en flaska whisky. Jag släpper ut hunden och när jag kommer tillbaka är de borta.
Bryr mig inte om att han dricker men inser att så här vill jag inte leva.
Jag mår bättre och han verkar ju må sämre ju friskare jag blir.
Alltid skall det vara något och hans sätt att hantera detta är ju inte någon direkt hjälp för mig.
Får andas lugnt och inte irritera mig på det, försöka hålla fokus på mig och min väg.
Så hoppas ni alla har haft en bra helg

Känns trist detta. Sen undrar jag lite varför du inte demonstrerar att du ser. Typ ställer upp det på bordet så att du visar att du sett, men inte kommenterar. Som det är nu kan han ju gå i villfarelsen om att du inte sett... Man är ju inte världens smartaste när man smygdricker alltid. Att bli ertappad är ju så vansinnigt pinsamt och den känslan tycker jag du ska "tvinga på" honom. Du måste ju inte kommentera och kommenterar han det själv så finns det en öppning för ett samtal. Bara en tanke. Har full förståelse för om du behöver fokusera fullt på dig själv.

Levande

Jo du Sysifos har redan provat det mesta och detta var sista saken att pröva.
Han är väldigt svår att prata med, tiger och blir ännu tystare.
Vet nu att jag försökte dränka även detta förhållande i alkohol och slippa ta tag i det.
Och vet inte om jag kan leva så här så länge till, skillnaden mellan oss blir så tydlig nu när jag börjar vakna till.
Var lättare när jag levde i dimman att strunta i detta och tänka att han är ju snäll även om han dricker.
Så skall fundera under veckan och försöka prata med honom under helgen som ett sista försök.
Hoppas ni får en bra måndag där ute