Så kom dagen när den unga läkaren med sin snälla blå ögon tittade på mig och sa, dina leverprover är inte bra och det är alkoholrelaterat en stund stannade allt av. Jag som alltid lyckats hålla masken tappade allt, kändes så jäkla skönt att säga att jag har problem. Sjukskrev mig en vecka och legat här, läst om alla er som kämpar så det har gett mig kraft varje dag att inte dricka något är nu inne på dag 8.
Så med många små steg skall jag nu försöka räta upp livet igen utan att döva ångest och annat med vin, vilket aldrig gått men man fått en stund ro innan man vaknar med ännu värre ångest.

Levande

Ovanligt lugnt på de flesta fronter eller så är det bara jag som hanterar det annorlunda.
Men börjar inse att jag är beroende av lite dramatik lika väl som att få döva den, så söker jag då drama för att få dricka eller dricker jag för att det är drama?
Tror att dessa månader har lärt mig så mycket om mig själv och att jag bara en liten bit på väg.
Har en behaglig trötthet som känns som hjärnan och kroppen börjar varva ned, går mycket i skogen och faktiskt njuter utan långa monologer i huvudet.
Så väljer nykter idag/ kram och styrka till er

Magnus33

Lät underbar! Längtar tills jag likt dig kan promenera i skogen med hunden och njuta utan dessa monologer! :) snart nykter i 2 veckor, så grubblandet hänger sig kvar. men det ska bli längre den här gången. En dag intaget!

Ha en bra nykter dag! :)

Levande

Det är skönt Magnus när monologen i huvudet tystnar och man hör trädens sus istället ?
Tio dagar kvar till nästa mål, men redan satt de följande målen så jag inte tror jag är färdig nu.
Spöket har bytt skepnad och det akuta begäret är borta. Nu kommer det bilder om goda middagar och dryck, fester och glada människor.
Ficka massage och akupunktur igår, efter det var det som kroppen gick ner i dvala och jag var tvungen att sova en stund på dagen.
Hon säger att kroppen fortfarande befinner sig i akut stress även om hjärnan börjar sakta ned.
Så yoga och avslappning står på listan över att göra.
Så fortsätter min väg med att lägga en dag till mitt nyktra liv/ kram och styrka till alla hjältar

träningstanten52

Än du gjorde i början av din tråd. Och att sköta om kropp och själ är nog väldigt bra. Det verkar som din akuta abstinens har gått över, skönt att inte tänka på vin hela tiden.........eller hur?

Levande

Jo Träningstanten det är en känsla av en ny känsla av frihet att börja må bra och att inte döva allt.
Är ju bara på början av vägen, men börjar känna mig nyfiken på varje dag även de dåliga.
För känslan av att förstå det förflutna hur det påverkat och känna makten att kunna påverka framtiden är ett spännande äventyr.
Känner mig nästan upprymd av känslan att lära känna mig själv och finna min väg.
Så väljer att vara nykter idag/ kram och styrka till er hjältar som kämpar på er väg

Levande

Att bygga nytt och ta en ny väg, att hitta en ny människa i sig själv är en påfrestande resa.
Man blir ego och stark i sin vilja att må bra, ifrågasätter sin omgivning och börjar ställa krav.
Har fortfarande svårt för stress och känslan av att inte räcka till, då blir jag mitt gamla jag och vill fly.
Hoppas så att jag kommer att ha styrkan att forsätta denna resan och inte ta gamla vägar när det blir tungt.
Så i dag njuter jag av ensamhet och lugn, väljer att vara nykter idag. Kram och styrka till er hjältar som kämpar

träningstanten52

Det är viktiga saker som du nämner, ny väg, din omgivning och justa villkor. Glöm inte njutningarna i livet och att relationer är det som verkligen betyder mest!
Själv är jag inne på att omskola mig som du vet och nu till vinexpert!
Må gott och njut av livet från tanten som gångtränar just nu.

Levande

Humöret är som vädret just nu, som häxan Surtant med pms ?
Som tur är jag ensam hemma denna veckan så behöver bara hålla masken på jobbet.
Helt rätt Träningstanten njuta och bra relationer är viktiga i det nya livet.
Känner mig ensam i allt det som händer, avundsjuk på er som har stöd av någon nära.
Mannen har inte med ett enda ord nämnt att jag inte dricker eller frågat hur jag mår.
Är rädd jag bygger ett korthus som bara rasar en dag och att jag kommer fly in i dimman för att slippa ta tag i den delen av livet. Ensamhet i tvåsamhet är en hemsk känsla och är något som jag botat med alkohol.
När nu det alternativet är borta så måste även de känslorna upp och sorteras.
Väljer idag att vara nykter även om det känns lite svårare idag/ kram och styrka till er hjältar

"Känner mig ensam i allt det som händer, avundsjuk på er som har stöd av någon nära"

..Det är ju liksom därför man går på AA möten ;)

Ingen ide att gå omkring med självömkan. Det gjorde bara att jag drack igen och igen..
Min alkoholism gjorde mig väldigt ensam (och det valde jag ju också för att kunna dricka mer).
När jag äntligen tog till mig AA och började gå på möten regelbundet fick jag vänner i programmet.
De umgås jag med idag (Vi rings vid, stödjer varandra och andra, äter middagar ihop efter möten etc).
Vi finns där för varandra. OCH jag har fått tillbaka mina gamla vänner från förr igen. Bara en sån sak ;)

Kämpa på.
Kram

Levande

Tack för sparken i baken Äntligen fri, den behövde jag höll på att planera för ett rus tror jag.
Skall fundera på detta med AA, bor lite tokigt för sådana aktiviteter men hann jag dricka alla dessa timmar så hinner jag åka dit.
Tack för sparken, den hjälpte kram

Ebba

Har du läst något i Muränans tråd? Hennes tråd tror jag att du skulle ha nytta av. Hennes resa beskriver så tydligt att allt inte blir bra bara för att man slutar dricka och att mycket man har "dövat" kan komma ikapp. Så blev det även för mig. Men Muränans tråd visar också att livet blir vackert och härligt när man lever det på riktigt, vågar känna och försöka rensa bort sånt inom en och i tillvaron som man nu plötsligt känner skaver. Din tråd är så vacker och jag önskar dig fortsatt lycka till på väg mot att må bra och vara rädd om dig.

Kram

Levande

Skall ta kvällen att läsa här och fundera vad jag är rädd för nu, som gör att jag är så labil i min vilja nu.
Är glad att jag är lätt att genom skåda, så både du och Äntligen fri knuffade till mig i rätt riktning med er uppmärksamhet och ord, tack igen.
Så hoppas ni alla får en bra kväll

Rädd

Ibland är livet som att köra runt i en rondell, tycker jag. Vid svåra beslut, som jag inte velat ta, har jag tänkt när jag blinkar för att köra ut eller nej jag tar ett varv till istället.
Är så imponerad att du tar ansvar för Din resa.
PMS är hemskt!
Kram till Dig & alla hjältar

Levande

Usch igår var ingen trevlig dag, tackar åter Ebba och Äntligen fri för bra ord när de behövdes. Tog rådet att läsa Muränas ord och fick på köpet en intressant artikel, så tackar även henne för hennes kloka ord som hon delat på sin resa.
Min hjärna hade hakat upp sig igår, vet inte om det är en rädsla att klara 90 dagar som spökar eller om det är rädslan för alla känslor som kommer upp.
Rädd din liknelse med rondellen är så bra, just så är det. Man kör varv på varv och saknar modet att köra ur den och pröva en ny väg.
Väljer att vara nykter idag/ kram och styrka till er hjältar

Levande

Räddar mig själv med extrapass på jobbet, kanske fegt men klokt.
Kände bara att jag inte orkade se mannen smygdrickande och varför då inte göra någon annan glad och jobba extra.
Får passa mig så jag inte byter vinet mot jobb, något nytt beroende vill jag inte ha.
Så mycket jobb nu några dagar, men sen har jag bokat in ledigt och minisemester för mig och hunden.
Är nästan lika mycket planering att hålla sig från vinet som det var att dricka det, fördelen är dock att jag mår 1000 gånger bättre nu.
Så väljer att vara nykter i dag/ kram alla hjältar och önskar er en fin dag

Leverjag

Känner igen mig så i ditt inlägg #211. Började denna vecka och allt blev till moll. Är också ensam i relationen men klarar som du oftast att må bra på egen hand. Vet att hormonerna spökar men det är tungt för det.

Heja dig och grattis till alla dina dagar!
?

Levande

Pratade med min chef igår och hon frågade om jag blivit kär på skoj, för jag strålade.
Mm sa jag i livet och det är faktiskt så, vissa delar är kass som mannen, stress och vågor av dåliga val i livet. Men i det stora hela är jag nöjd på denna nivån, kommer i framtiden ändra på mycket. Men detta året är mitt, jag skall bygga långsamt och väl denna gången.
Väljer att vara nykter idag/ önskar er alla en härlig valborg kram och styrka

Levande

Varit en bra helg men insåg att det var så här det började med vinet varje kväll. Trött, ge allt på jobbet och att inte trivas hemma, nu kunde jag hantera det men fick känna hur skört det är.
Så det där skall jag inte göra om, utan hålla min plan om att hitta lugnet.
Nu ser jag fram emot våren och hoppas att jag lyckas hålla min väg och plan hela vägen.
Funderar på om hela livet kommer vara så här nu, kamp om att hålla mig lugn och inte tåla dålig stress.
Skall ta Äntligen fris råd att besöka AA när jag blir ledig och har tid, känns som det är nästa steg.
Så väljer att vara nykter idag/ kram och styrka till er hjältar som kämpar