Så kom dagen när den unga läkaren med sin snälla blå ögon tittade på mig och sa, dina leverprover är inte bra och det är alkoholrelaterat en stund stannade allt av. Jag som alltid lyckats hålla masken tappade allt, kändes så jäkla skönt att säga att jag har problem. Sjukskrev mig en vecka och legat här, läst om alla er som kämpar så det har gett mig kraft varje dag att inte dricka något är nu inne på dag 8.
Så med många små steg skall jag nu försöka räta upp livet igen utan att döva ångest och annat med vin, vilket aldrig gått men man fått en stund ro innan man vaknar med ännu värre ångest.

Leverjag

Tycker du är fantastisk med din styrka, öppenhet och bidrag till alla här. Tycker om att läsa dina inlägg... Och känner igen mig särskilt i ditt senaste inlägg. Ilskan la sig efter ett tag för min del. Tror den där ilskan bottnar i en sund reaktion, som om man vaknat och ser sig omkring. Men va f-n, så här kan det ju inte va! När vi blir tydliga i konturerna blir vi det mot omgivningen också. Ett steg i taget och grattis till dina många dagar utan nervgiftet. :-)

Kram

Levande

Hade jag druckit hade jag troligen svept två snabba glas för att senare hällt upp ett stort druckit långsamt för att sen däckat.
Men nu fick jag ta hunden och gå till skogen och pratar av mig med träden, de skvallrar aldrig ☺
Du undrar hur jag gör Rädd och har ingen riktig att prata med, men har ett knep som funkar på mig. Är jag ledsen, arg så börjar jag gå tills det känns ok när det gör det vänder jag hemåt. Många steg blir det och har många samtal inne huvudet.
Tror det var en av orsakerna till att jag mår så dåligt när jag dricker, blir slö och har ingen energi.
Är ju från en släkt där vi alltid låtsas vara glada och undviker det obehagliga så faller in i den rollen.
Gick till en psykolog för många år sedan, slutade med att hen berättade om sina problem, så är duktig på att hålla fasaden uppe.
Sysifos tror att det är där det börjar pysa över, inte släppt på ventilen på ett tag.
Leverjag skönt att du säger att ilskan försvann efter ett tag och som du skriver sunt att man reagerar.
Så önskar er en lugn tisdagskväll/ kram och styrka

Sundare

När barnen var yngre älskade jag att se barnprogrammet Häxan Surtant. Hon var minsann ingen som gladdes åt när folk hade det bra, nej usch o fy! Jag skrattade åt programmet då det var befriande att se hennes agerande så långt ifrån den egna "att alla ska ha det bra". Sur tant har jag oxå varit idag...dock ingen som skrattade åt det.?...kram till dig!

Levande

Gillar häxan Surtant skall vara henne ibland?
Tänkte idag hur ärligt och härligt detta forum är, något som är väldigt ovanligt i dag med fb, twitter osv.
Alla får lov att ta sin egen väg till sitt mål utan att bli påhoppade, för det som är rätt för mig är kanske fel för någon annan.
Tänk om hela livet kunde vara så enkelt som forumlivet är, lysnnar utan att dömma och stöttar när det behövs.
Nu tillbaka till vanliga livet/ väljer att vara nykter idag så kram och styrka till er hjältar

Maharion

Du är så fantastisk! Vi är nakna inför livet utan droger. Utelämnade till oss själv att välja att möta livets glädjeämnen och bekymmer där vi väljer att inte fly på samma vis längre. I dessa stunder återstår våra nyktra alternativ att hantera känslor och göra kloka val. Vi får chansen att hitta nya vägar, kanske inte enkla, men hållbara vägar. Det vi har grävt ner kommer upp igen och jag är tacksam för det, jag anar att du är det du med, fastän det är jobbigt ibland.

Kram på dig.

Rädd

talat. Så känns det i detta forum. Naket och ärligt. Och man får lov att vara den man är utan masken på. Fasaden får lov att falla och skiten får synas. Det är det fina här. Jag behöver inte låtsas vara någon jag inte är. Att vara häxa & surtant är helt ok. Ja du, tänk om hela livet vore på det sättet. Men nu lyssnar du på dig själv. Och väljer din väg. Det är levande. Önskar dig en bra dag i det verkliga livet...

Levande

Är inte massmördare utan städat bort alla tomflaskor, har inte innan inte kunnat öppna det skåpet mått illa av alla flaskor.
Var också en lögn som jag spräckte idag, se sanningen.
Sen att jag fick panik vid återvinningen tänk om någon såg mig och trodde vi druckit allt det.
Blir galen på mig själv ibland, vem tusan bryr sig om vad andra återvinner.
Men nu så mycket lättare i sinnet när skåpet är tömt, ännu ett steg för mig.
Tack Maharion och helt rätt jag är tacksam även om jag krigar ibland så är jag på väg mot något bättre.
Bockar av saker som hängt över mig och passar på att njuta de stunder jag kan, är ett lugn i mig och flykten kommer mer sällan.
Så kram till er och önskar er en skön kväll

Levande

I dag blir det som Pippi säger: städa, städa varje fredag och varje jul tycket jag är kul.
Men det är ju inte sant fast jag får göra det ändå☺
Tänker på alla de gånger jag sett bilden i huvudet om ett glas vin och städa, som slutat med att jag hamnat i soffan.
Laga mat på helgen är fortfarande en trigger glaset på bänken, gillar att laga mat så det är en ritual.
Men har funkat med något annat i glaset och maten blir bättre om inte kocken blir full.
Att det skall vara så svårt att få fram sanna bilder, jag får tvinga mig själv att ta fram dem.
Så väljer att vara nykter idag och önskar er alla en härlig helg/ kram och styrka

Sundare

Skönt att du inte längre har några lik i garderoben.
Jag behöver också städa o sortera upp här hemma. Känns som också det kunde vara en del av det hela med nystart/omstart. En påtaglig uppfräschning som gör händerna upptagna.
Vill belöna mig med blommor sedan när allt är klart. O de där blommorna lockar.
Önskar dig en vit fin dag!
I mitt glas till kvällen 100% alkoholfri Ginger Beer! Längtar redan nu efter den drinken! Is o citronskiva i o så håller man sig pigg o vaken under fredagsfilmen!
Mår alltid gott av att läsa dina inlägg. Önskar dig en fin fredag!

Levande

Regn och smatter mot rutan, skönt att ligga kvar och tänka.
Detta forum väcker så många tankar och känslor hämtar styrka och lärdom här.
Börjar närma mig ett mål och tittar på hur jag kom hit, jag tror inte jag har lösningen för alla men detta är min lösning.
Sanningen var första steget, jag är alkoholist och det kommer jag alltid att vara. Skönt när jag sa det till mig själv första gången, då blev allt mycket klarare.
Sen ringa in mina triggers och lägga upp en plan, lära mig bromsa och stanna upp ibland.
Låter enkelt och vissa dagar en självklarhet andra dagar ett helvete. Mitt flyktbeteende vill ta över och jag vill strunta i allt och falla in i gammalt mönster.
Men vägrar vara ett offer för alkoholen och skall strida för min rätt att må bra, det är min väg och mitt val
Kramar och styrka till er hjältar idag väljer jag vara nykter❤

Levande

En helg som alla andra mannen smyger och dricker, men vem är jag att dömma.
Han gör det inte lättare för mig,men samtidigt vet jag nu att jag börjat denna resa sjäva och det gör att det är helt mitt beslut.
Kommer jag lämna honom, ja troligt men inte ännu.
Måste bli stadig i min nykterhet innan, annars går det åt skogen.
Låter det kallt att planera att lämna någon, kanske men detta är min chans att få ro.
Man är ego när man missbrukar, men tror nästan att jag är mer ego nu i min strävan att må bra.
Det som triggar skall bort eller hanteras annorlunda, inte leta efter hans gömställe. För vet att då kan jag få för mig att dricka upp det innan jag hinner tänka.
Så idag åker jag själv på loppis och hittar något jag kan måla, nytt beroende. Fick sluta laga mat för frysen är full, så nu målar jag istället.
Så väljer att vara nykter idag/ kram alla hjältar som kämpar

"Låter det kallt att planera att lämna någon, kanske men detta är min chans att få ro."
Om du är ärlig och öppen mot honom med att du tänker fortsätta leva nyktert och att du vill att han tar tag i sitt missbruk så är du också ärlig mot dig själv.
Du har bestämt att du vill ha ett annat liv, ett mer meningsfullt liv och om han inte vill följa med på den resan så måste du börja planera för ditt liv utan honom. Jag tycker att du tänker oerhört klart här och visar på en vilja som kommer att rädda dig. Det gör mig glad och kommer inspirera andra här på forumet.
Stort lycka till :)

Maharion

"Fick sluta laga mat för frysen är full" Underbart.. tänk vilka vändningar det nya livet kan ge :)

Levande

Dagarna går och jag är stark i min vardag, inser så mycket man hinner om man inte är bakis.
Är inne i en vardagslunk som känns riktigt bekväm och har ett nytt lugn som gör att jag faktiskt njuter av det.
Så jag väljer att vara nykter idag/ kram på er hjältar

Rädd

vad härligt!!! Vardagen är ändå de dagar som vi har flest av. Att du njuter av vardagens enkelhet och dess lunk. Inte slåss mot väderkvarnar.
Må väl i det kristallklara ljuset.

Levande

Men har en fråga är det normalt att man nästan blir lite överkänslig fast man känner sig stark.
Har de senaste dagarna nästan känt mig sorgsen mitt i lugnet, kanske det friska människor kallar lugn.
Har ju levt i storm så länge att jag kanske inte känner igen vanligt lugn.
Ja är en konstig upplevelse det här och på jobbet tror de väl att jag blivit knäpp. Säger tjing och går hem när jag slutar, jobbar inte över varje dag och sa till chefen att det där måste vara ditt problem.
Det var en riktigt skön känsla ?
Önskar er alla en skön kväll

rabarber

Att du säger "tjing och går hem" och att du sa till chefen! Härligt Levande! Starkt! Hatten av!

Ta emot lugnet. Och vältras i den! Den är du så väl värd!

NorthernSoul

Jag tror det är jättelätt för oss med alkoholproblem och liknande att ha en sån skam i kroppen så att vi överkompenserar omedvetet på jobbet. Kanske tänker lite att: "jag ska ändå aldrig festa mer, jag kan lika bra jobba så fort någon kräver det". Men du sa ifrån. Det tycker jag var jättebra. Vi har ett liv ändå.

Levande

En morgon med många tankar hur människor reagerar när man ändrar sig.
Har ju inte varit öppen med att jag har problem, men de närmaste måste ju veta ändå.
Har en vän som jag pratat med mycket genom åren med allt utom alkohol, den personen har nu blivit nästan arg på mig.
Ju stadigare mitt liv blir, ju konstigare beter sig hen.
För nykter har det blivit mycket mindre turbulens, hanterar livet annorlunda nu.
Men väljer att vara nykter idag/ kram och styrka till er hjältar