Hej Friluftstok 👋😊! Grattis till en härlig födelsedagsmorgon 🥳! Fyllde också år nyss och blev så peppad när jag läste om ditt skoköp, så nätshoppade mig också ett par i födelsedagspresent! Rejält med snö dock där jag bor… Men man kanske kan lubba rätt in i skogen ändå? Har ingen erfarenhet av traillöpning, men känner mig redan som en traillöpare när jag tänker på skorna 😆. Ha en fortsatt fin födelsedag 🎈!!

Grattis på din dag och till så många nyktra dagar! Känner igen det där med tankar kring nåt visst datum längre fram- farhågorna. Sen när dagen kommer så är det helt plötsligen möjligt. Så skönt att du kommit så långt, bra där! Kram 🥰

Tack för alla gratulationer 🤩 @Varafrisk @vår2022 @Rehacer @SeKlart @majsan_nu @Annabell Hade en fin födelsedag, lugn och skön. Fick en sekatör i present av barnen så nu ser jag fram emot odlingssäsongen! 🌱

@Annabell vad kul att du också fått för dig att du är terränglöpare! 😅 Jag sprang en del stigar för typ 6-8 år sen men instämmer, bara att titta på skorna gör att jag känner mig riktigt vass på det. Fake it til you make it är lite av ett motto hos mig så nu fasiken låtsas vi att vi är grymma på trail tills vi är det! 😅

Även denna dag bjöd på en nykter aha-upplevelse. Jag har varit i simhallen med mina barn. Och vi stod och hängde på låset 10.00 😅 För mig som alltid varit morgontrött är det en rätt häftig upplevelse att inse att morgnar inte enbart är av ondo. Även om ett av mina favoritordspråk är "morgonstund har död bäver i mund" 🤣 Jag kommer aldrig studsa upp och fånga dagen men det är så skönt att vakna och må bra. Kunna ligga i sängen och dra sig och göra det för att det är skönt, för att man har möjlighet att snooza. Inte för att man är bakfull och mår dåligt.

Idag tänkte jag att jag skulle ge mig på en liten tillbakablick av mina första dagar nykter. Jag blev ju medlem här och började skriva när jag hade passerat en dryg månad och har ingen dagbok över första tiden. Det är lite synd. På samma sätt som jag nu spammar med hur skönt det är att vakna nykter, kunna ta bilen när jag vill och hittat tillbaks till friluftslivet vore det bra att ha haft rädslan och ångesten på pränt. För det var så allt började, med rädsla. Skräck. Det blir ett långt inlägg men here we go!

Det var en lördag morgon. Jag hade ställt klocka och vaknade runt 08. Hade bara druckit 4 st 33 cl cider kvällen innan så jag var pigg. Anledningen att jag ställt klockan var för att en kompis skulle komma på middag och jag skulle laga pulled pork vilket som bekant tar några timmar. På förmiddagen stack jag ut på en power walk. Fick håll men förundrades över kilometertiden, nästan en minut snabbare per kilometer än mitt vanliga pw-tempo. Fan vad grym jag var! Väl hemma så gav inte hållet med sig men jag tänkte inte nämnvärt på det, jag hade ju fullt upp med städning och matlagning. På eftermiddagen knäckte jag första matlagningsölen och var lite lullig när min kompis väl kom. Han ville inget hellre än att komma ikapp så han svepte några öl snabbt och vi hade sen en trevlig kväll med mycket öl, mat, musik och gamla minnen. På söndag morgon vaknade jag riktigt bakfull och hade rätt ont över höger revben, där hållet varit dagen innan. Kompisen och jag låg på soffan, drack kaffe och snackade skit innan han blåste och sen körde hem. Och då började jag googla "ont höger revben" och fick en kalldusch.

Trots ett högt alkoholintag under några år så hade jag aldrig reflekterat över leverskador. Nu satt jag där och var helt övertygad om att jag hade både skrumplever, alkoholhepatit och säkerligen leverkoma också. Jag skulle dö en plågsam död och jag skulle behöva förklara för familj och vänner att jag gjort detta mot mig själv. Den ångesten alltså. Vi pratar inte oro och rädsla, vi pratar skräck. Jag började googla olika blodprover och insåg att det fanns olika prover som kunde visa på alkoholkonsumtion långt efter sista dryckestillfället. Trots att jag trodde min lever gett upp bestämde jag mig för att inte söka hjälp, skulle det vara något annat än levern och blodprover skulle visa på min konsumtion skulle säkert soc bli inblandade. Och hade jag leverskada så var det säkert ändå försent så det var bara att gå och vänta på gulsot. Kollade mina ögonvitor flera gånger per dag, kände på buken om den började bli hård och vätskefylld. I allt detta kändes det ju inte som en superbra idé att dricka alkohol så jag bestämde mig för en vit månad med främsta motivation att eventuella blodprover inte skulle visa på hög konsumtion.

Mitt i kaoset bestämde jag mig för att sluta snusa. Det var nog på måndagen, min andra nyktra dag. I vanlig ordning blev jag extremt rastlös. Jag googlade allt jag kom åt om leverskador och tog ovanligt många toalettpauser på jobbet för att kolla mina ögonvitor. På onsdagen, dagen innan julafton och fjärde nyktra dagen, mådde jag rätt dåligt. Jag var yr, toksvettades om fötterna, hade ett stort behov av frisk luft, lätt illamående, benen var skakiga, hade nästan svimningskänslor. Min kollega var orolig för mig och jag skyllde på nikotinet. Jag förstod inte att det var kraftig ångest. Julafton firade jag tillsammans med barn och ex. Det var ett alkoholfritt firande och jag hade bland annat en skål med spenat på julbordet för jag hade läst att spenat var bra för levern. Mitt ex tittade konstigt på den skålen. Efter Kalle Anka tog han med sig barnen hem till sig. Min ursprungsplan för julaftons kväll och juldagarna var att dricka vin då barnen ändå skulle vara hos sin pappa. Jag hade laddat upp med flera flaskor vin och massor med öl, det står fortfarande orört i skafferiet. Min enorma rädsla för hälsan fortsatte då smärtan över höger revben fortfarande var kvar. Dock började jag snusa igen. Det kändes allt för fattigt att vare sig ha vin eller snus på självaste julafton och jag tyckte snus kändes som ett bättre alternativ. Juldagarna promenerade jag mycket, det var fint väder minns jag. På söndagen, åttonde nyktra dagen, fick jag en fruktansvärd ångestattack. Ringde 1177 flera gånger men det var ca 30 min kö så jag la på varje gång. Jag misstänkte ju att dom skulle säga att jag skulle åka till sjukhuset och då förvärrades ångesten iom rädslan för blodprover som visar alkoholkonsumtion. Moment 22 helt enkelt. På måndagen på jobbet så pratade jag med en kollega. Hen berättade att hen hade haft en ångestattack under julhelgen. Hen har uttalad ångestproblematik och har mediciner mot det. Jag berättade om min men ljög när jag sa att jag inte visste varifrån ångesten kom. Det visste jag ju. Jag skulle ju dö snart i någon leveråkomma.

Här någonstans började jag även räkna dagarna, sätta streck på det där kuvertet min tråd är döpt efter. På nyårsafton kom barnen till mig och jag hade laddat upp med massa alkoholfri öl och cider. Jag hade fortfarande ont i revbenen och var besluten om att klara 30 dagar. Jag kollade fortfarande mina ögonvitor, kände på buken, inspekterade urin och avföring i jakten efter tecken på gulsot. Samtidigt som jag började andas ut en aning. Jag hade ändå varit nykter cirka 14 dagar och inget hade förvärrats och inga nya symtom hade tillstött. Under ledigheten med barnen, veckan efter nyår, läste jag att det inte var ovanligt att symtom på alkoholhepatit bröt ut efter några veckors nykterhet. Att patienten ofta slutat dricka självmant innan helvetet bröt ut. Jag var tillbaks på ruta ett och trodde jag skulle dö. Under ledigheten, tredje veckan som nykter, var jag väldigt trött. Jag la mig samtidigt med barnen vid cirka 2130 och sov sen 10-12 timmar per natt. Ibland sov jag även middag. Jag märkte inte direkt några fördelar med att vara nykter mer än att jag kunde ta bilen till affären på eftermiddagen. Jag läste mycket här inne och många vittnade om så mycket positivt vid den tidpunkt jag var vid men jag ville bara sova. Kanske för att jag faktiskt sov bra och när jag sov slapp jag tankarna på att jag skulle dö. Inom en snar framtid dessutom. Jag hade sett alldeles för många avsnitt Greys Anatomy och var orolig för den plågsamma död jag skulle dö. Att mina barn skulle behöva se det.

Dagarna rullade på. Jag kollade mina ögonvitor, googlade mycket och klämde på buken. Jag har ingen sjukvårdsutbildning mer än några kortare kurser i akutsjukvård så det var lite oklart vad jag trodde att jag skulle känna. Jag var trött, så vansinnigt trött. Läste här inne att vissa andra var det också under första månaden medan andra vittnade om en pånyttfödd energi. Jag tolkade tröttheten som ännu ett symtom på levern. Hur som helst så närmade sig dag 30. Jag skulle snart ha klarat en vit månad! Jag hade fortfarande ont i revbenen vilket så här med facit i hand var en jäkla tur. Jag började nämligen planera hur jag skulle fira min vita månad. Prosecco kändes som ett bra alternativ. Eller cava. Kanske slå till på champagne? Men eftersom jag fortfarande hade ont så kändes inte alkohol som ett bra sätt att fira. Ångesten hade avtagit och jag trodde inte jag skulle dö längre. Eller så hade det blivit normaltillstånd? Men jag drack inte på den 30e dagen. Istället gjorde jag ett nytt försök att sluta snusa (hållt upp drygt fyra veckor nu!) och på den 36e dagen blev jag medlem här. Varför jag blev det där och då vet jag inte. Det var ett rent infall men efter att ha läst så mycket här inne ville jag nog också dela saker. Ge pepp, få pepp. Känna på gemenskapen och värmen. Och den biten blev ju sann! Och levern, den mådde ju bra enligt farbror doktorn och det onda var en helt vanlig inflammation i revbenen.

Jag vet att detta blev ett långt och kanske inte så roligt inlägg. Till stor del skriver jag det för mig själv. För att jag alltid ska komma ihåg den skräck jag ändå kände då. Jag vill kunna läsa detta om jag trillar tillbaks till vardagsvinet. Jag har ofta undrat över vad som hänt om jag inte fått ont i revbenen? Troligen hade jag fortsatt som vanligt. Jag hade inte fått känna allt det positiva jag ändå känt de senaste veckorna och jag hade varit ännu närmare ett fysiskt beroende. Jag är tacksam över min inflammation!

@Friluftstok Snoozar varje morgon, minuterna mellan dessa är guld värt! Ställer klockan en halvtimme innan jag ska gå upp bara för att få snooza😂. På helgen är det extra skönt för efter snoozandet så blir det kaffe, läsa nyheter och läsa i detta forum i sängen tillsammans med två snarkande hundar. De har full koll på mina rutiner och rör sig inte ur fläcken när jag går upp för påtår. De vet att jag strax är tillbaka. Det bästa av allt är såklart att man inte är bakfull😊.

Ha en fin söndagkväll🌷💕

@Friluftstok Tack för att du vill dela din berättelse. Bra att du ändå lyssnade på din kropp och var så klok att du slutade dricka. Att du tog skräcken på allvar om att du kanske var illa ute. Det måste ha varit en hemsk tid att vänta ut tills du gick till läkaren och ångestattackerna du fick av oro😓. Vad skönt att du nu kan känna de positiva effekterna av att vara nykter, att du hann känna dem innan du skulle fira med Prosecco, som du ändå inte gjorde. Det verkar ta olika tid när vi är där då vi kan känna och uppleva det positiva med nykterheten.🤗

@Friluftstok
Läst hela ditt långa inlägg, så bra för dig att ha hela vägen samlad 👍
Du har kommit en bra bit på väg nu, "bara" att fortsätta framåt på den inslagna a-fria vägen 💪
Vi kämpar på i medvind o motvind, en dag i taget o det blir många till slut 🥰
Kram från mig 🤗

@majsan_nu @vår2022 tack att ni tog er tid att läsa och kommentera! 🌷 Katastroftankar är en del av mig och jag förstår ju nu i efterhand hur jag "blåste upp" allting. Även om det var en jobbig, och väldigt ensam månad, så är jag glad att det hände. Min förändring kom inte ur nåt jävlar anamma eller "nu får det vara nog" men den kom och motivationen var väldigt stark, det är huvudsaken.

Idag är jag ledig och ska ha en sportlovsdag med mina barn. Vi har inga planer för dagen men det gör inget, vi har gjort så mycket under helgen så det skadar inte med en hemmadag om det nu är det som blir utfallet. Barnens pappa frågade i lördags vilken tid jag kommer bort med ungarna. Fick en flash back från "förr". Normalt när jag lämnat barnen på kvällen (vi byter på morgonen annars, en lämnar i skolan och den andre hämtar) så har jag velat lämna vid 17ish för att "barnen ska få tid att varva ner och landa". Men i själva verket har det ju handlat om att jag har fått en bonuskväll med vin. Idag tänker jag lämna vid 1830. På det sättet får jag en bonuskväll med mina barn istället 🥰 Och dom har gott om tid att varva ner och landa ändå!

Hoppas ni alla får en fin start på veckan! ☀️

@Friluftstok
Har nu läst din fruktansvärda start till nykterhet. Usch för att bli så skrämd, du måste ha varit riktigt rädd. Å inte underlättar det att googla då heller, det blir snarare värre när man får alla olika eventuella diagnoser. Skönt att du tog fig igenom det och att du nu kör vidare dag för dag.
Du imponerar!
Sportlovsdag låter mysigt. Här vräker snön ner och det är redan kaos på vägarna, de pratar om att vi ska få ända upp till 3 dm snö i vårat område bara under dagen! Hjälp!
Ha en fin dag med dina barn! ⛷❄️☀️

@Friluftstok Läste precis @linalus inlägg som firar 50 dagar. Hon berättar om hur skönt det är att vara sann samt att våga vara i det jobbiga. Instämmer, för att bli nykter måste man vara sann mot sig själv och våga vara i det jobbiga, som du var in din jobbiga månad. Att man inte flyr in i vindimman när det är jobbigt utan att man vågar vara kvar och facea det jobbiga. Då är man även sann mot sig själv. Det jobbiga kan vara hjärnspöken och bara tankar, men att våga stanna kvar det är tufft. Då finns det en chans att bli av med det jobbiga.

Ha en fin måndag🌷💕

@Rehacer ja, jag blev riktigt rädd! Och Dr Google hjälpte ju knappast till 🙈 Han gör ju sällan det, oavsett vilken åkomma man än googlar så hittar man alltid diagnoser som är dödliga. Men som sagt, jag är glad att det blev som det blev för det blev ett startskott (skrämselskott?) till förändring och jag tog mig igenom första tiden relativt "enkelt", att dricka fanns inte på kartan liksom.

Oj vad mycket snö! Vi bor i helt olika delar av landet hör jag 😅 Här är det fem plus, småregnigt och kuling. Började dagen med en liten shoppingrunda och nu har vi storstädat grabbarnas rum. Fint att se hur dom faktiskt njuter av att ha rummen städade. Båda två har bäddat ner sig med sina surfplattor, dragit för gardinerna och tänt ljusslingor och fönsterlampor. Mys de luxe! 🥰

@vår2022 läste hela hennes inlägg, tänkvärt! Jag försöker i vardagen att acceptera mina (katastrof)tankar. Jag har föräldrastöd med en kurator pga min sons funktionsvariation. Vi har pratat mycket om det typ "nu tänker jag xxx och det får mig att känna yyy men det betyder inte att det är sant" Oro och ångest är obehagliga känslor men dom är inte farliga. Däremot så la sig vinet som en fluffig filt vilket gjorde att oron och ångesten lindrades, försvann lite längre bort. Jag har nog självmedicinerat lite allt möjligt med vin. Skön upptäckt är att jag mår bättre utan "medicinen" 😅

Hoppas din dag är bra! 🤩

Idag har barnen åkt till sin far och i samband med det så har jag tänkt mer på alkohol. Kan inte säga att jag är särskilt sugen, mer att vanan sitter så djupt. Att jag nästan ser framför mig hur jag häller upp det där glaset. Men jag har inte hällt upp något glas. Istället satte jag den 65e strecket 🥳 Dock blev jag lite konfunderad och funderade typ "vad gör jag nu"? Så jag plockade fram mitt lilla mantra om kvinnan jag vill vara. Jag ville köpa påse chips och trycka i mig. Kvinnan jag ville vara hade dock andra planer, hon tyckte det var bättre att se på SVT play och äta några överblivna chilinötter. Ännu ett bra och medvetet val! Såg för övrigt dokumentären Unga Alkisar på SVT. Jag tyckte den var väldigt sevärd och lämnade mig med flera tankar. Har ni sett den?

Appropå att saker sitter djupt rotade. Jag var och hämtade ett paket på Ica, i förbutiken. Efter att ha uppgett paketkoden sa jag, helt utan att tänka, "och en XR General Vit också tack" Killen gick till snuskylen, hämtade en dosa och jag hajade till och utbrast "eller nää! Jag har ju fan slutat" Det där är ju ett annat beroende men fick mig en tankeställare kring vanan, autopiloten. Har inte köpt snus på över fyra veckor liksom! 🤯 Killen i kassan fick sig säkert ett gott skratt och det bjuder jag på!

@Friluftstok Ha ha! Ja, tänk vad vanans makt sitter i och lever i det undermedvetna. Fan vad bra gjort att du slutat snusa också💪. Den lasten har jag fortfarande kvar, får se om jag börjar jobba med det också framöver. Läst någonstans att det kan vara bra att sluta med detta samtidigt som med alkoholen. Det var otänkbart för mig då när det begav sig. En sak i taget liksom. Nu är det gottandet jag kämpar mot.

Ha en fin tisdag!🌷💕

@Friluftstok
Ska kolla upp dokumentären på SVT, tack för tipset!
Vanans makt sitter djupt rotad, kan tänka mig att killen i kassan fnissade åt dig! Bra att du slutat! Det är jobbigare än man tror har jag förstått.

Min pappa har alltid snusat, ända sen jag var liten. Det är nåt tryggt med det lukten, lukten av Ettan. Det är pappa liksom. ❤️
Kommer aldrig glömma när jag var liten, då när man åkte på semester med hela familjen i en varm bil utan AC. Jag och två äldre syskon i baksätet, med nakna lår som klibbade ihop mot varandra 😬 Mamma som satt i framsätet och läste karta med en stor flåsande labrador vid hennes fötter. Pappa som körde.
Iallafall då, när vi körde och hade det som varmast i baksätet med helt nervevade rutor, så fick pappa för sig att spotta ut sitt snus. Ut genom hans ruta där fram for snuset och in genom brorsans ruta bak susade det in för att sen landa rätt i ansiktet på honom!! 😂
Vi skrattade så vi kiknade allihopa (brorsan var såklart ilsken som ett bi)! Minns det så klart, ett sånt där lyckligt och glatt sommarminne.
Det var en parantes i det hela, sorry att jag invaderade din tråd @Friluftstok men kom att tänka på det när du pratade om snus. 🤗
Ha en fin dag! ✨

@vår2022 jag slutade cirka en månad efter jag slutade dricka. Funderat länge på att sluta snusa och gjort några halvhjärtade försök. Saknar dock snuset hundra gånger mer än vinet 🙈 Men det är ju något som varit med mig dagligen i mer 20 år så det är inte konstigt tänker jag. Har också läst att det är bra att sluta samtidigt men kan tycka det låter rätt brutalt? Däremot så känns det skönt att hålla upp med alkoholen nu i början av snusstoppet. Ett glas nu och jag hade snörat på mig mina snabbaste skor och sprungit till Ica och köpt snus 🏃‍♀️ Låter bra att tänka en sak i taget, man måste välja sina fighter och när det kommer till att förändra en vana så måste motivationen finnas där. Annars går det aldrig. Jag är väldigt motiverad till att förändra mina alkoholvanor och tror också att jag kommer klara det. Snuset däremot, nja, inte alls lika bestämd och motiverad 🙈

@Rehacer vilket fint minne och rolig historia du delade! Sånt får du gärna invadera min tråd med! 🤩 Jag gillar mötet mellan människor, både fysiskt och digitalt, och uppskattar när konversationer drivs vidare utifrån vad man kommer på liksom. I dejtingsammanhang tex tappar jag intresset direkt om chatten drivs av 20 frågor typ vart jobbar du, tycker du om att laga mat, vad tittar du på för serie osv.

Och din historia fick mig att minnas tillbaks till min barndoms semestrar 🥰 Också varm bil utan AC, dock bara ett syskon men vi slogs som ett helt kompani. Pappa snusade och jag blev illamående varje gång han öppnade dosan. Mamma försökte agera medlare mellan brorsan och mig. Bråk om vilket kassettband vi skulle lyssna på. Pappa ville lyssna på dansband, mamma på Bonnie Tyler, brorsan och jag på våra prima blandband med populärmusik som pappa kallade det. Vilka minnen, vilka tider! 🤩

@Friluftstok
Härliga minnen!
Jag slängde faktiskt en hel kartong med gamla kasettband (med populärmusik) för några veckor sen. Mixband inspelat från Tracks och Svensktoppen. Då när man satt redo att trycka på inspelningsknappen så fort Kaj Kindwall slutat prata. Det var tider det!! 😃