Dagens dagbok kommer redan nu på morgonen. Ikväll får jag äntligen hem min yngste son så kvällen kommer vigas åt pizza och film 🥰 Och Zingo såklart, det är ju ändå fredag 😉

Vaknade vid tre inatt och kunde inte somna om. Tänkte mycket på min förändring. Stoppet på alkohol och snus leder ju till andra förändringar, vissa går per automatik. Typ att ekonomin blir bättre. Andra känns mer motiverande att ta tag i nu, typ träning. 0330 klickade jag hem ett par trailskor 😅 Det kändes rimligt 🙈Löparglädjen från igår sitter i och jag är fast besluten om att börja springa trail nu när ljuset återvänder. Minns att det gav mig en rätt bra kick as-känsla en gång i tiden. Mina nattliga tankar går mycket i banorna kring "kvinnan jag vill vara". Ska nog försöka skriva ner det i listform någon gång. Vissa punkter är viktiga och stora. Till exempel så dricker hon inte i sin ensamhet. Andra punkter är snällare. Exempel där är att hon bäddar sängen varje morgon. Konceptet känns lite fake it til you make it men just nu fungerar det för mig. Och med det sagt så är det dags att lämna den sköna sängen! Tänker att jag sätter dagens streck, det 55e, redan nu så är det gjort och därmed hugget i sten. Ha en härlig fredag! 🌷☀️

@Friluftstok God morgon! Bland det jag njutit mest av är just att springa i skog och i terräng, bra att du köpte skorna! Bra med funderingar kring ”kvinna jag vill vara”. Tänker också kring mina värderingar och vilken riktning jag vill ta i mitt liv. Det är det vi håller på med, skapar ett nytt liv som vi vill ha och hur vi vill leva det.

Ha en riktig mysfredag med din efterlängtade son och med massor av zingo🌞🌷💕

@Friluftstok
Helt rimligt att klicka hem skor mitt i natten. 😂 Man är inte lika snål & vaken då, så jag antar att du får hem ett par riktigt bra skor. 😍
”Kvinnan jag vill vara” funderar jag oxå mycket på, tack vare dig. Undan för undan kommer jag nog fram till något bra.
Ha en riktigt fin fredag! Njut av kvällen med barnen❣️

@Rehacer @vår2022 vad spännande att ni också funderar på era framtida jag! Jag var inte beredd på att denna förändring skulle föda så mycket mer förändringslust. I mitt fall, hur jag vill vara, handlar det mycket om att ta bättre hand om mig själv, att hitta vardagslyxen och guldkanten igen (utan vin då), inte fokus på pengar, status eller materiella ting. Eller nu ljög jag. Jag är superspänd på trailskorna. Nattlig shopping for the win 🤣 Ha en fortsatt fin kväll! 🤗

Ännu en helgmorgon som jag inte är bakis 🥳 Idag är det åtta veckor sedan jag senast drack. Tycker inte det känns så märkvärdigt, så stort, när jag lägger dagarna på hög. Men åtta veckor, det är ju motsvarande två sommarsemestrar! Nu ska jag snart masa mig upp ur sängen och sen packa dagstursäcken. Min lilla son är inte fullt lika förtjust i vandring som storebror så jag tänkte vi tar bilen hela vägen fram till en strand där det finns en eldstad och grillar burgare till lunch.

Jag har reflekterat mycket över friluftslivet det senaste. För säg 6-10 år sen var jag ute jättemycket. Jag såg näräventyr i allt. Mina barn var ju små då (dom är i 10årsåldern idag) och lätta att ha med. Vi lagade lunch ute, sov i vindskydd, trädgårdstältade, vandrade med vagn och/eller bärsele. I takt med att barnen blev större tappade jag en del av det. Barnen gnällde. Dom tyckte det var jobbigt/varmt/kallt/tråkigt. Jag tröttnade. Istället försökte jag få någon större tur per år med en väninna. Vardagsäventyren blev till slut vardagsvin. Jag har verkligen saknat friluftslivet de senaste åren men inbillat mig att friluftslivet nu är de större utflykterna. Semesterveckan varje år i norr, helgvandringarna med väninnan. Sen jag tog alkoholstoppet har jag gjort flera näräventyr, både själv och med barnen. Och fler ska det bli! Jag har ju kommit fram till att vin är anledningen att det inte blivit av tidigare. Jag har varit bakis på morgonen. Jag har inte orkat packa, fixa matsäck. Och om jag kom iväg till efter lunch, då skulle jag ju inte hinna till bolaget innan dom stänger.

Jag har satt upp lite luddiga mål för friluftslivet:
- prioritera mitt och barnens naturreservatprojekt. Hur många kan vi bocka av i år?
- börja springa (okej, lunka) trail.
- trotsa mörkerrädslan och sova ute själv med barnen
- göra nåt litet näräventyr varje vecka
- styra upp nån längre tur med väninnan

Det känns som en bra början och ger inte så mycket utrymme för bakfylla på helgerna 😅 Nu ska det jagas feel good via utemat, eld och vackra vyer 🤩

@Friluftstok Grattis till dina 8 veckor a-fritt 👍 o även grattis till ditt stora friluftsintresse! Smittar av sig till dina barn o ger kanske de ett intresse för livet! Önskar dig en fin dag tillsammans med sonen 🥰
Kram!

@Friluftstok Känner igen mig. När barnen var mindre var det lätt att få med dem på hajk och äventyr. När de blev större runt 10-12 blev det svårare, annat drog mer som kompisar och datorer. Bra att du tar bilen så långt du kan och sedan grillar, så har jag också gjort för att få dem med. Jag måste ut i naturen, min man älskar också naturen, så ofta jag kan. Där hämtar jag energi och boostas. Nu har jag som tur är skogen inpå knuten och hundar som måste rastas varje dag. Vi får göra egna längre resor utan barn till fjällen mm varje år. Senaste åren, innan corona, åkte vi till Norge varje år, helt underbart vacker natur med sina fjäll och fjordar. Skillnaden nu är att ingen alkohol följer med och som du säger det finns heller inget utrymme för bakfylla mer. Så jävla skönt!

Ha en fin utflykt vid stranden🌷💕

@Friluftstok
Låter som en härlig dag! ☀️
Lunch ute smakar ju alltid såå mycket bättre, även om det bara är korv. Å att grilla hamburgare låter ju jätte mumsigt, hade gärna hakat på er! 😊
Ha en fin dag! 🤗

@Friluftstok Så härligt med åtta veckor! Det är himla starkt gjort👏🏻👏🏻
Låter härligt med friluftsliv. Jag är väl inte den som vandrat med barn el älskat sova i tält el vindskydd men utflykter har vi gjort i närområdet både med barn och utan barn. Bor ju bredvid Vänern så det finns mycket vackert. På äldre dar har min man och jag gått några kortare och enklare leder. Nu har vi vuxna barn och vi har fått med oss dem på ngn vandring.
Grilla korv el hamburgare vid en strand el en kopp kaffe och en ostfralla så himla gott. Jag vet inte vad trail är, vill du berätta?

Visst är det du @Friluftstok som skriver ”om den kvinna jag vill vara”? Jag blandar ihop några av er som dels följer varann men även tittat in i min tråd.
Jag tänker att de orden tänker jag också ta till mig om det är ok? Känns som så himla kloka ord att ledas av🙏🏻

Önskar dig en fin lördag 🥰

@Varafrisk det stämmer att det är jag som babblar om kvinnan jag vill vara! Det är fritt fram att sno med sig den tanken och uttrycket! Kul att ni är flera som gillat det, vi kommer bli en liten rörelse med grymma kvinnor framöver 🤩 Jag gillar enkelheten i uttrycket och det har fått mig att göra många, om än små, bra val i vardagen 🤗 Trail, eller trail running, är ett låneord och inte så fancy som det låter. Terränglöpning kallas det på svenska. Jag föredrar engelskans ord då det låter enklare, terränglöpning låter så jobbigt, förknippar det med typ kustjägare och liknade 🤣 Runt Vänern finns det mycket fint! Kinnekulle står på to do-listan nån gång 🤩 Ha en riktigt fin lördag du med! 🌷

@majsan_nu @vår2022 @Rehacer tack, hoppas ni också får en fin dag! 🥰 Blev smaskiga burgare och varm choklad. Udda kombo men gott plus gott blev gott hävdade sonen 😅

Swedbank har en funktion som heter Utgiftskollen. Använder den sällan men har kollat tillbaks ett år i kategorin alkohol 🙈 I runda slängar har jag druckit upp 12000 kronor under 2021 🤯 Jag tittade även lite på transaktionerna. Vissa månader var det fyra inköp i månaden. Kostar det 209/219/229 vet jag att det är en box. Andra månader hade jag bara ett par inköp och vissa transaktioner var på typ 70 kr. Det var perioder då jag försökte dra ner på drickandet och köpte öl eller cider istället. Minns en gång när jag köpte fyra st 33 cl. Jag kände mig konstig, kändes som om folk tittade på den sorgliga varelsen som bara köpte fyra öl 😅 Någon månad hade jag inga transaktioner alls men det beror inte på vit månad. Det beror på att det var knapert den månaden och jag har betalt med min cash-gömma eller kreditkortet.
Jag har alltid prioriterat sparande i min ekonomi och ser mitt månadssparande som en utgift lika viktig som hyran. Som ensamstående med medellön har jag aldrig tagit mig över 10% sparkvot så denna tillbakablick på banken var viktig. Jag har ju för tusan druckit upp en stor del av ett potentiellt sparande! Om vi lägger till snus i denna ekvation så är det en tusenlapp till i månaden. Trots mycket vab under december och januari och utgifter i form av julklappar och nya vinterkläder så har jag märkt att ekonomin varit så mycket bättre. Och nu är det ju supertydligt varför! Inför nästa lön ska jag sätta en automatisk dragning på 1000 kr till aktiedepån och dessutom sätta över 1000 kr till hopp-och-lek-kontot. Tänker inte plåga mig själv med att räkna bakåt, från tonåren till exempel. Det får räcka så här och fokusera framåt! 💰

@Friluftstok
Helt rätt! Fasiken vad mycket mer pengar vi kommer kunna röra oss med i framtiden. Jag tycker redan det märks också, framförallt i form av en mer nykter (nähää?!) syn på sin ekonomi. Färre fylleköp och ångestköp 🥳.

Älskar för övrigt också din tanke på "kvinnan jag vill vara" 🥰💪

@Nervöst lejon åhå, har du också roat dig med nätshopping på fyllan? 😅 Alltid lika "spännande" att kolla inkorgen efter ordererkännande 🙈 Men ja, bättre ekonomi känns som en stor och viktig punkt så det var bra att få lite siffror på det 😊

Ännu en helg har passerat. Har haft större sug denna helg än tidigare helger. Tror det beror på att jag gjort vissa typiska öldrickaraktiviteter, tex storstädat, moppat golv, kollat Mello osv. Men jag har satt mina streck och detta är min 57e nyktra dag 🥳

Annars har helgen varit fin och jag har fått mycket tid med min yngsta son. Mina barn är väldigt olika varandra, mycket pga att den yngste är autistisk och har ADHD. Det blir helt olika sätt att umgås med dom var och en för sig. Idag tog vi en längre biltur och åkte till ett fint ställe längs med havet. Det blåste kraftigt och vågorna bröt upp mot piren. Jag satt på piren och insåg hur långt vi ändå kommit på sonens resa. Idag kunde jag vara i nuet, blicka ut över havet, känna saltstänken i ansiktet, till och med blunda nån sekund. För ett år sedan, innan satta diagnoser och främst medicinering, hade det inte gått. Sonen saknade allt vad impulskontroll hette och det var ett konstant jagande så han inte skulle skada sig själv eller någon annan. Jag avskydde helger och lov för då var jag i "attackläge" 24/7. På vardagar fick jag ändå vila på jobbet liksom... Jag tänker absolut inte skylla mina problem på min son men hans problematik är en del av pusslet. Eller snarare stressen det för med sig. Alla år av kamp för att någon inom vården skulle lyssna, alla möten med skolan, alla samtal hem om att vi måste prata med honom så att han skärper sig, alla gånger vi fått hämta tidigare för han uppfört sig illa, samtalen när skolan ringer och säger att han rymt och dom vet inte vart, samtal från andra elevers föräldrar, anonyma hot från andra elevers föräldrar, alla konflikter i hemmet, all uppgivenhet och maktlöshet, att aldrig passa in, att aldrig riktigt kunna delta. Men! Här och nu är vi ute ur tunneln och jag har lärt mig att inte tänka på tänkbara bekymmer i framtiden. Här och nu är vi en fungerande familj som mår bra. Här och nu finns det tid för återhämtning och glädje. Och när vi körde hemåt så spelades Thunderstruck i bilen. Då sa sonen i introt "jag vet att du gillar den här låten" och sen höll han min hand en kort stund ❤️ Det mina vänner, det kommer jag leva länge på 🥰

@Friluftstok kan förstå att det var en helt magisk stund när din son tog din hand och sa orden🥰
Har mött föräldrarna som har varit med om detsamma som du och jag har mött barnen i skolan. Det är är en fruktansvärd stress för föräldrarna och jag hittar inte de rätta orden för att beskriva hur det är för barnen. Så gott att ni har kommit så långt på er väg och du mitt i allt fixar du att räkna a-fria dagar!
Så imponerande!

Kram t dig🥰

majken_r

@Friluftstok Blir så berörd av ditt inlägg..kampen. Stressen. Påslaget. Vilket fint jobb du gjort alla år och så gott att du nu också är än mer närvarande. Stunden i bilen❤️