Tack för era hejarop! 🌷@Matti77 @Rehacer @Varafrisk @majsan_nu @vår2022 Alltid lika motiverande och värmande att läsa era fina kommentarer 🤗

Dagen bjöd på 7 km vandring längs med havet med store grabben. Fick verkligen kvalitetstid med honom och vi rundade av dagen med mera Marvel 🦸‍♀️

@vår2022 "Det är aldrig försent att ta igen förlorad tid med sina barn, släpp det som varit och njut av nuet med dem" Tack för dessa ord! ❤️ I takt med att de nyktra glasögonen blir klarare klankar jag ner på mig för saker som jag gjort. Jag har inte sumpat några relationer, arbete osv pga av vin så mitt (negativa) fokus har hamnat på barnen. Vad jag, och dom, missat. Svår tankebana att bryta så din kommentar betydde extra mycket! 🤗

@Friluftstok Jag har själv tidigare plågat mig så mycket med tankar på om mina barn fått tillräckligt med uppmärksamhet, blivit sedda mm. Hur mycket skilsmässan från deras pappa påverkat dem, varannan vecka barn och att ny man kom in i bilden (min nuvarande man sedan 15 år). Mitt drickande som också var mindre de veckor jag hade dem. Alla, de övervägande stunderna som var bra, får inte plats vid självplågeriet. Jag ville vara en perfekt mamma och ha gjort allt perfekt, men den mamman finns ju inte på hela jordklotet! Det handlar om att vara ”good enough” att det goda överväger, ge dem kärlek och trygghet, finns där för dem när det behövs. Det är det som räknas i slutändan. De måste som barn lära sig att livet är tufft emellanåt för att själva lära sig att hantera sina liv som kommer att stöta på patrull emellanåt. Vi är deras vägledare i livet och det är heller aldrig försent för oss att bli nyktra och ge oss möjligheten att vara ett ännu bättre stöd för dem. Nykterheten gör oss stabilare psykiskt och det gör det lättare att finnas tillhands för dem både vid mild blåst men även vid storm. Det är vad vi gör nu som räknas❤️.

Ha en fin dag, du är en jättebra mamma💕🌷

@vår2022 tack snälla ❤️ känner igen så mycket av det du skriver! Även ägnat åtskilliga timmar åt att fundera kring separationen, varannan vecka osv. Nu är det tre år sen vi gick isär så den rutinen har satt sig och jag ser barn som trivs med upplägget. Nu ska det dåliga samvetet kring uteblivna kvällsdopp och hämtpizzor tvättas bort. För hey, denna sommar kommer vi kvällsbada! Och äta pizza på stranden 🤩

Idag var det dags att ta om proverna på vårdcentralen. Min nyktra resa började ju med att jag en dag vaknade upp och var övertygad om att jag fått allvarlig leverskada 🙈 Drygt en månad passerade (nykter) innan jag vågade söka hjälp för min smärta vid höger revben. Väl hos läkaren fick jag kostokondrit som diagnos men prover togs och ett värde var lite högt, bilirubin. Det här var två veckor sedan. Käkade en kur Ipren och smärtan är nu nästan lika med noll. Känns på kvällen, när jag slappnar av, samt när jag powerwalkar. Revbenen är ömma. Har inte vågat testa att jogga än. How ever. Såg på 1177 att provsvaret kommit och alla värden var nu normala! 🥳 Har telefontid med läkaren imorgon men vilken lättnad! Tror inte ens det är aktuellt med vidare remiss för ultraljud/röntgen 😊

Inför förra provsvaret funderade jag kring hur jag skulle reagera om det var normalt. Skulle jag korka upp en vinare för att "fira"? Då hade jag ju ett avvikande provsvar så det var aldrig aktuellt att korka upp. Den funderingen har funnits med inför detta provsvar också. Men nu när svaret är här är jag inte det minsta sugen på att korka upp. Jag ska fortsätta mina nyktra dagar ett tag till och sedan är måttlighet mitt mål. Eller ja, målet är inget ensamdrickande. Även om det nu skulle vara måttligt. Har under dessa veckor insett att ensamdrickandet är mitt stora problem och har också insett att jag faktiskt inte behöver dricka när jag är själv. Jag kan fira helg, ha dejtpanik, städa, umgås med vänner, vara glad, vara ledsen, vara uppgiven, vara förbannad, vara rastlös utan alkohol. Istället firar jag med alkoholfritt, försöker ta mig ut i naturen mer, håller mig borta från Tinder, skrattar, gråter, fipplar med sonens fidgets. Det är en rätt skön insikt att ha kommit till! Känner dock att jag vill fortsätta de nyktra dagarna för att vanan ska sätta sig samt för att minska risken för snusåterfall. Där snackar vi beroende och abstinens men det är en annan historia...

@Friluftstok Grattis till positivt testsvar!🎉🌟. Skönt att du inte kände sug på att korka upp och skönt med insikter om alkohol som kan fungera för dig framöver.

Ha en fin kväll!💕🌷

Idag har varit en pissdag. Efter lunch var det lite som om någon slog av en strömbrytare, all energi och lust försvann. Vid matlagningen hemma så övervägde jag seriöst att slänga in en ölburk i frysen. Men jag stod emot. Tittade på mina streck och satte bestämt dagens streck. Det är inget särskilt som hänt idag men vissa dagar är bara allmänt pissigare än andra. Precis som jag kan vara hög på livet en helt vanlig vardag. Nä, nu får det bli en varm dusch och sedan lägga sig samtidigt med sonen. Det är dock en väldigt fin sak i kråksången, att jag fått så många extradagar med min stora son. Är egentligen pappavecka nu men han ville hellre vara här efter att ha kört karantän hos pappan. På fredag byter vi barn. Lilla sonen är då ute ur karantänen och han och jag kör solohelg medan den store kör solohelg med pappan. Är tacksam över att jag och exet är så flexibla kring scheman och barnens önskningar, tacksam för att livet tillåter det. Men nästa vecka bör väl allt vara som vanligt med varannan vecka-livet igen 😊

@Friluftstok Ja, så är livet. Ena dagen piss och andra dagen hög. Det är inte alltid lönt att rota i det, för det finns kanske inget att rota i, det är bara livet som pågår. Men det uppvägs ju av att få tid med sina barn och på fredag en egen vecka med den yngre sonen❤️

Vette fasiken vad som hänt senaste två dagarna. Från att inte ha haft sug efter alkohol alls så upptar det väldigt mycket tid i huvudet. Att slänga in ett par burkar i frysen, att hälla upp ett glas vin. Mitt snusstopp har precis passerat tre veckor och de senaste två veckorna har varit relativt enkla, kör med Onico som substitut. Men samma sak där, verkligen attacksugen på snus. Har en kollega som snusar men sån tur är snusar han lössnus och så desperat är jag inte 😅 Men så konstigt, drygt 50 dagar utan alkohol och 20 dagar utan snus och det har gått rätt bra till att nu bli tufft att hantera? Att nu faktiskt få säga till sig själv på skarpen. Att nu faktiskt få göra aktiva medvetna val hela tiden. Inte lägga in burkar i frysen. Inte hälla upp ett glas vin. Inte köpa en dosa snus. Jag märker att jag förhandlar med mig själv. Typ att jag varit duktig som varit nykter så här länge, att några glas är jag värd. Men även om måttlighet är mitt mål framöver så ska det inte ske ensam! Det är en punkt jag är rätt bestämd på. Inget drickande, oavsett mängd, ensam. Men men. Det är väl bara att sätta dagens streck och därmed acceptera läget.

@Friluftstok Hej! För det första är du på runt 50 dagar, och då får väldigt många en dipp. 50-dippen brukar gå över ganska fort. För det andra fick du ett positivt svar från läkaren. Då börjar alkoholdjävulen bråka med saker som: Det är nog inte så farligt, jag kan säkert dricka lite grann ändå. Levern verkar ju var ok osv. Riktigt lömskt! Du måste ha längre nykter tid i ryggsäcken. Börjar du dricka nu, är risken extremt stor för att du åker tillbaka till ruta 1 på nolltid.

Kram

@Torn tack för klokt inlägg! Kände inte till att det är vanligt med en dipp runt 50 dagar. Har inga planer på att faktiskt bryta den förändring jag tagit mig an, mest fascinerand över att det blir kämpigt nu liksom. Får blicka framåt mot helgen istället. Om vädret tillåter får det bli skogshäng och korvgrillning med ena sonen 🔥 Uppskattar att alltid vara körduglig på helgerna!

@Friluftstok
Vad jobbigt för dig, jag är livrädd för att bli testad så där! Tycker ändå att de första 41 dagarna gått över förväntan, du menar att helvetet bryter ut om 9 dagar?! Jag får rusta mig för det.
Kämpa på, Du är stark & klarar detta! Det är en ny dag imorgon, då kanske det har lugnat ner sig.
🤗

@Rehacer hoppas du slipper denna period, det får väl räcka med att jag har den? 😅 Senaste tiden har dagarna rullat på men nu är det lite mer en dag i taget. Det jag blev förvånad över är att det är just suget som är så stort. Inte att motivationen brister eller att det hänt saker/känner saker som jag vill dricka på. Utan att det rent och skärt är "jag vill ha vin" 🙈 Ska och handla ikväll och ska köpa lite god alkoholfri dryck. Det har hjälpt förr, dels de första dagarna men även på helgerna. Tack för ditt pepp och att du tror på mig 🤗

@vår2022 @majsan_nu alltså, jag blir faktiskt lite rörd över att läsa era tips. Att ni tar er tid att skriva till en helt okänd människa, ge tips och råd. Gäller ju såklart många fler här inne men att få lite fakta nu när jag upplevt några svårare dagar var guld. Tack! ❤️

Idag har varit en bättre dag. Dagens sug bestod av en hälsosammare variant, nämligen att jag ville testa att springa! För 5-8 år sen sprang jag regelbundet. Kom sen av mig och försökte komma igång i höstas. Gick hyfsat men sen fick vi total ishalka och i mitten av december fick jag ju ont i revbenen. Så har blivit ca 3 månader uppehåll nu. Men trots sen dag på jobbet så bytte jag om och gav mig ut. Så gör nämligen kvinnan jag vill vara 😅 Hann jogga en kilometer innan mamma ringde och sen blev det två km powerwalk medan jag pratade och avslutade sedan med en kilometer jogg igen. Joggandet gick väldigt långsamt och försiktigt men det kändes bra, riktigt bra! 🤩 Inte alls så tungt och flåsigt som i höstas. Redan sugen på en ny runda så det bådar gott! Ska ge det några dagar och känna så inte inflammationen i revbenen blir värre. Vore bra att komma igång med löpning igen och ha det som morot för mindre/ingen alkohol. Trots tre månader med promenader som enda träning känner jag mig i betydligt bättre form! Det var en trevlig upptäckt!

@Friluftstok Här hjälps vi åt och kämpar tillsammans i mot- och medgång💕. Vad bra att tyckte filmen var bra. Jag har sett den flera gånger för att motivera min nykterhet och få kunskap om vad som egentligen händer i min hjärna. Jag gjorde en lång reflektion om detta i min tråd idag om du vill kika på det.

Ha en fin kväll och kram🌷💕

@Friluftstok Att springa är såå härligt! Håller på med styrka- och konditionsträning hemma inför att komma ut å springa lite framöver. Har en knäskada som behöver få mer styrka först. Det är verkligen bra för måbra hormonerna💪😁💕