Vilket fint inlägg Friluftsttok 💜. Jag blir så berörd av er som har kämpat och kämpar med era barn. Det är klart att man inte kan skylla på barnen men stressen det skapar måste vara väldigt svår att hantera. Och jag tycker det är så himla trist att det inte finns bättre resurser att hantera de här sakerna i skolan. Som förälder har du ju ingen chans alls att påverka situationen i skolan om den inte funkar. Det skapar en sån frustration hos både barn och föräldrar. Jag tror ju att alla barn vill ha en fungerande miljö och att det borde gå att skapa såna förutsättningar, men nu är det så slimmade organisationer och barn och föräldrar får betala.
Men å så skönt att det verkar bättre med sonen och vilken fin stund. Tänker att det är mycket kärlek i de där orden. Han ser dig och vet vad du gillar. Att ”Här och nu” är bra är egentligen allt som räknas. Ha en fin måndag.

@Friluftstok Vad fint. Kan se er sitta i bilen och när ni lyssnar på låten, han håller din hand och hur du blir varm i hela kroppen och ler❤️. Du kämpar på så bra med både nykterheten och med att förstå din son. Så fint.

Ha en bra måndag💕🌷

@Varafrisk @majken_r @sisyfos @vår2022 @Rehacer men tack snälla för era fina ord och omtanke ❤️ Det har varit en lång resa men vi är äntligen på rätt spår och det känns så bra! Allt krigade var inte förgäves. Sen är det synd att det skulle behövas diagnos på pappret för att få bättre hjälp i skolan, tänk om hjälpen satts in redan vid skolstart... Men nuet är bra och det är ju där vi lever 🤩

Jag har börjat känna ett "behov" av att skryta om mina nyktra dagar. Några av mina vänner vet att jag håller upp liksom mina kollegor. Gentemot dom har jag inte kommunicerat anledning eller tydligt mål. "tills rosésäsongen börjar" är väl vad jag sagt. Samtidigt som jag vill skryta om att jag faktiskt hållt upp drygt åtta veckor. Och visst, det kan jag ju berätta. Men jag är lite snurrig kring att skryta över det då det då blir tydligt att jag har problem med alkoholen. Och det vill jag inte skylta med då jag faktiskt vill testa måttlighet och drickande i sociala sammanhang. Och kommunicerar jag ut nu att jag räknar dagar och har mig så blir det ju "fel" att eventuellt ta något glas i deras sällskap fram i vår. Så jag får väl skryta lite här istället 😅

En sak som slog mig nu är att klockan är 1615 och det är ljust ute ☀️🤩 Lite off topic men det gör mig glad, det har vänt nu! 💛

@Friluftstok Du får passa på att skryta här istället. Som vi pratade i en tråd om att man skulle vilja skrika ut på jobbet eller någon annanstans ”JAG HAR VARIT NYKTER I 113 DAGAR, FATTA!!!”😂😂😂 Men det gör man ju inte men man skulle vilja, för att berätta om vilka bedrifter vi alla gör när vi inte dricker och står emot.

Jag har också noterat att det är ljusare på em, härligt☀️

majken_r

8 veckor?! Ja det är verkligen något att skryta över! Förstår hur du tänker med att berätta, lite samma här, så skryt här. Du gör ett fantastiskt jobb🤩@Friluftstok

Jag gjorde precis något läskigt. Jag skickade ett meddelande till en vän som vet att jag håller upp och förklarade lite mer. Att jag är stolt över åtta veckor, att jag siktar på 100 dagar, att jag reflekterat mycket över min konsumtion som inte varit hälsosam, att jag sagt hejdå till ensamdrickandet, att jag upptäckt fördelar som piggare och lägre grundångest. Jag vet att hen också dricker vin (okänd mängd) i sin ensamhet så jag hoppas innerligt att hen inte tog det på fel sätt. Hur som helst så svarade hen, tackade för förtroendet och tyckte det var starkt gjort av mig att ta tag i ett beteende som kan bli en risk. Vi pratar ofta om hur vi mår psykiskt, grubblerier, ångest osv så det kändes som en bra grej att dela. Läskigt men bra. Check på att berätta för en verklig person. Och check på 58 dagar!

@Friluftstok Låter väl jättebra, tycker säkert din kompis också! Kanske kompisen blir inspirerad att göra detsamma...🥰
Skulle jättegärna ha en sån vän att prata med! Ute i det verkliga livet!
Kram 🤗

@Friluftstok
Wow, blir imponerad av dig! Stort att berätta för en vän! Kanske fick det även hen att reflektera över dina egna vanor. Tror att det smittar OM man vågar berätta. Vi är många som är dåliga på att hantera alkohol på ett sunt sätt, många som borde tänka till om det.
Jag har inte kommit så långt än, att jag berättat. Barnen vet att jag hade en vit januari, men inte att jag fortsatt. För som du säger så är det ju så att om man basunerar ut att man varit utan alkohol i X antal dagar så är det ju lika med att tala om att man har ett alkoholproblem. Vanliga människor räknar inte dagar som vi gör.
Mina föräldrar har nog förstått en liten liten del eftersom de sett boken av Annie Grace på mitt sängkammarbord. Jag lånar alltid ut mitt sovrum till dom när de är här och jag har sett att de flyttat runt på mina böcker. Pappa är nykter alkoholist så han vet nog mer än vad han ger sken av… men jag känner att det känns lite skönt på något sätt.
Njut av dina 58 dagar, superwoman!! 🤗

@Friluftstok
Wow, blir imponerad av dig! Stort att berätta för en vän! Kanske fick det även hen att reflektera över dina egna vanor. Tror att det smittar OM man vågar berätta. Vi är många som är dåliga på att hantera alkohol på ett sunt sätt, många som borde tänka till om det.
Jag har inte kommit så långt än, att jag berättat. Barnen vet att jag hade en vit januari, men inte att jag fortsatt. För som du säger så är det ju så att om man basunerar ut att man varit utan alkohol i X antal dagar så är det ju lika med att tala om att man har ett alkoholproblem. Vanliga människor räknar inte dagar som vi gör.
Mina föräldrar har nog förstått en liten liten del eftersom de sett boken av Annie Grace på mitt sängkammarbord. Jag lånar alltid ut mitt sovrum till dom när de är här och jag har sett att de flyttat runt på mina böcker. Pappa är nykter alkoholist så han vet nog mer än vad han ger sken av… men jag känner att det känns lite skönt på något sätt.
Njut av dina 58 dagar, superwoman!! 🤗

@Rehacer @vår2022 @majken_r @majsan_nu tack för pepp! Men precis så är det ju vår2022, man vill bara skrika ut för hela världen! Vi får skrika och tjoa och tjimma här istället. För vi är ju jäkligt bra! 🥳

@Rehacer tror definitivt att det ger ringar på vattnet att prata om alkohol men ämnet i sig upplever jag som väldigt laddat. Det finns så många gråzoner och så många olika problembeteenden. Mitt är ju vardagspimplandet och därmed stor risk att utveckla beroende och skada hälsan. En fd kollega blev nykterist för han alltid slogs på fyllan. En ytlig bekant för att frun ställde ultimatum då han alltid kladdade på andra när han druckit. Men nånstans, i mitt huvud, känns det mer accepterat att sluta dricka och prata om det för att man beter sig som en "idiot" när man dricker. Det är så mycket mer skam och fulhet i att förändra sitt drickande för man sörplar ur vinboxen varje dag. Och dessutom gör många av oss den här förändringen i tysthet då vi inte vill eller vågar basunera ut det 🤷‍♀️ Tror inte jag och min vän kommer diskutera detta ämne till leda men det känns bra att ha lyft lite på locket till någon, se hur det känns och hur det tas emot. Dessutom tänker jag att jag kan "öva" med hen att gå på lokal och välja alkoholfritt. Öva på att säga nej tack eller att stoppa efter x antal glas. Barnslig tanke kanske men hey, mina tankebanor är allt annat än logiska!

Trevlig kväll på er allihopa! Så glad över att ni kollar in hos mig och tar er tid att både läsa och kommentera! 🌷

majken_r

Så modigt av dig! Tänker att det är så viktigt att lite lyfta på skamlocket. Jag har inte gjort det fullt ut men blir alltmer obrydd om ev synpunkter på mina alkoholfria val, tror det är för att min skam långsamt sjunker undan. @Friluftstok

@Friluftstok Modigt av dig! Det där är bra för självkänslan, att våga berätta. Fint att ha en vän att prata med, tror hon blev jätteglad för att du gav henne förtroendet. Det är väl i linje med kvinnan du vill vara😁. Säger som @Rehacer, njut av dina 58 dagar, superwoman🌷💕

@Friluftstok Jäkligt bra gjort av dig att prata lite med din vän varför du inte dricker nu! 🤩 För egen del har det varit den största anledningen till att jag är där jag är i dag. Att inte känna någon som helst skam för att jag blev beroende av alkohol. Alkohol är ett giftigt ämne som vem som helst kan bli beroende av pga dess egenskaper. Inget konstigt med det, och absolut inget att skämmas över. Nä, man ska enbart vara stolt för att man slipper dricka skiten.😎 Fortsätter du på det här spåret är ”risken” att du kommer må så bra så du inte vill befatta dig med alkohol överhuvudtaget i framtiden.😂

Under en period ville jag berätta för allt och alla om alla fördelar jag uppnått genom att sluta dricka. Många blev taggade på att själva dra ner eller sluta helt. Men efter 1 år eller så, blev nykterheten så naturlig för mig så då orkade jag inte bry mig så mycket om vänners drickande. Vill dom missa en tidig sommarmorgon ute på en spegelblank sjö pga en bakfylla, så är det upp till dem. Jag tänker aldrig mer göra det. Och om någon skulle tycka jag är tråkig för att jag inte dricker skiter jag totalt i. Dock har jag knappt märkt av detta överhuvudtaget. Det är en ickefråga sedan länge.

Kram

Men wow! Jag blir ibland helt tagen av stödet man får här inne! Tack @majken_r @vår2022 @Torn ❤️ Jag läste ju länge här inne innan jag till slut skapade ett konto. I mitt första inlägg skrev jag något om att jag hoppades få känna på gemenskapen jag sett i vissa trådar och jag tycker verkligen det är så häftigt! Och härligt!

Idag kom trailskorna jag nattshoppade förra veckan. Dom ser assnabba ut 🏃‍♀️ Längtar till helgen då jag ska testa dom! Ser redan nu fram emot helgen, vakna i hyfsad tid och fram för allt vara pigg ⭐ Du skriver så bra @Torn, att om folk vill missa en sommarmorgon på en spegelblank sjö får dom skylla sig själva. I sommar ska jag bli den där som cyklar till stranden för ett morgondopp eller tar bilen till nån vacker plats och käkar frulle 🤩 Och vandrar och springer i skogen!

Dag 59 idag och jag känner mig pepp, beslutsam och motiverad 🤩 Börjar se fördelarna med ett nyktrare leverne och ser fram emot dessa!

@Friluftstok superbra sommarplaner som kontrar öl och grill. Morgondopp och frukost i naturen ska bli min melodi i sommar. Tänk vad glad jag blev just nu över dom tankarna.
Ovh vad glad jag blir av att läsa om din pepp och motivation :)

@Matti77 härligt att kunna inspirera lite 😊 För mig är det väldigt motiverande att hitta smågrejer att se fram emot. Sådant som egentligen är självklart men som jag tidigare prioriterat bort. Nya tider nu! 🤩

Vet ni? Idag är det 60 dagar! 🥳 När jag började så var mitt mål en vit månad, 30 dagar. När jubileumsdagen närmade sig funderade jag på hur jag skulle fira. Prosecco kanske? Sån tur var så hade jag fortfarande ont i revbenen (levern i min värld) så jag fortsatte att räkna dagar vilket jag är otroligt tacksam för! Om det inte vore för inflammationen i revbenen hade jag inte varit där jag är idag. Jag hade inte slutat dricka. Och om den varit snabbt övergående hade jag inte varit nykter fortfarande. Idag känner jag inget som helst behov av att fira med alkohol. Jag ställer istället in siktet på 100 dagar och efter det får jag se. Tills vidare känns lagom just nu. Att göra ett val i de situationer det är aktuellt då total avhållsamhet inte är mitt mål idag. Men det kanske ändrar sig på vägen, vem vet? 🤷‍♀️

Ett annat medvetet val jag gjorde idag var att ta en joggingrunda efter jobbet. När jag stod på skolgården i regnet och väntade på mina barn tänkte jag "nähä, det blir ingen runda idag" Sen blev jag arg på mig själv. Jag hade faktiskt sett fram emot att springa idag. Kvinnan jag vill vara slänger sig inte med lama ursäkter 😅 Och en kort tur i regnet var precis vad jag behövde! Jag älskar väder! Jag gillar hur små vi är i förhållande, vilka krafter det finns. Och sen känner jag mig så jävla grym när jag trotsar det. Mötte en hundägare och några skolungdomar och mantrat i huvudet var att jag är en sån där grym typ, riktigt kick ass som struntar i att det regnar 😅 Nykterheten har definitivt gjort mig mer beslutsam, inte lika lat. Men det är klart, förr hade ju 20 min löpning inkräktat på tiden när jag kunde hälla upp första glaset vin. Jag förstår varför det rekommenderas runt 90 dagar när man ska förändra sitt drickande. Den första tiden gick det på vilja, lite som en stegtävling på jobbet. Nu börjar reflektioner och fördelar komma. Riktigt spännande och jag har med mig gårdagens motivation och pepp toppat med en skopa endorfiner. Tänk, jag är en sån som springer i regn, blåst och kyla 🤩

@Friluftstok Grattis till 2 x 30 dagar!🎉🌟💐. Ja, det är tydligt att 90 dagar ger tid för reflektion och att verkligen kunna utvärdera och ta ställning till hur man vill gå vidare. Grymt bra att du tog dig ut på en löptur trots regnet💪. Håller med nykterheten gör också mig mer beslutsam och mindre lat. Jag funderar inte så mycket längre om jag ska träna eller inte, jag bara gör och planerar in när jag ska göra det. Det blir ju till slut en vana som man bara gör. Välmåendet man känner efter ett pass är såååå skönt. Det är bra för det psykiska måendet, ett riktigt lyckopiller.

Ha en fin kväll💕🌷