Hej alla! Är ny här och måste bara få skriva av mig lite. Kan väl börja med att säga att alkoholen styrt mitt liv ända ifrån tonåren upp till idag 32 år gammal. Trots mitt missbruk (Helgsupande tills man tuppar av) har jag lyckades behålla fru och mina 3 fantastiska barn och jobbet. Men jag känner nu att kroppen, psyket och min omgivning inte orkar mer, jag har högt blodtryck, höga blodfetter och utrett levern som trots allt inte verkar vara helt slut tack och lov. Jag vet att jag måste få bukt på mitt Helgsupande för att må bra, men hur? Jag klarar att vara nykter träna och sköta mig i ca 3 veckor sen är det som att jävulen suger ner mig i flaskan igen, får ett sånt enormt sug efter att dricka efter ca 3-4 veckor som nykter hur ska man lyckas stå emot detta och blir det någonsin bättre ni som lyckats?

Orkar inte längre med den här ångesten och skadorna alkoholen ställer till med.. Efter en helgs supande så tar det väl ca 1 vecka innan jag börjar vara människa igen. Hjärtklappning, värk i ryggen, lever njurar å en enorm dödsångest :( vill bli kvitt den hör förbannade drogen men går det? Är det nån som haft en liknande situation och lyckats bryta mönstret? Hur?

Magnus33

Inga problem att hålla sig nykter idag, jobbar och är motiverad! Ångesten och oron hänger dock kvar! Varför utsätta sig för det här helg efter helg år efter år... Håller på att läsa lite om hur sjukdomen påverkar och lurar hjärnan att dricka. Nån som har bra tips på bra litteratur för en som måste bli nykter? Har varit i telefon kontakt med AA idag och ska på mitt första möte på torsdag, känns skönt men skrämmande...

rabarber

Grattis till ditt beslut!! Och du verkar redan nu ha ett antal aktiviteter/strategier i plan! Bra! Läs i forumet, det är många här som är i samma situation som du. Det ger styrka och stöd. Jag hade aldrig klarat av att vara vinfri (15 dgr, låter kanske inte så mycket, men för mig är det jättestort!) utan att ha stöd härifrån.

Du verkar vara på god väg! Det största steget är att ta beslutet att förändra sin situation. Fortsätt skriva, läs i andra trådar!

Stort lycka till! Vi hejjar alla på dig!

Magnus33

Känner som du att forumet ger styrka och hopp på något vis! 15 dagar är grymt bra, jag har som sagt klarat 3 veckor som max är som att det inte går längre! Men den här gången känner jag annorlunda vill och ska hitta glädjen utan A!

Jag kommer att skriva varje dag här i forumet för att inte glömma den dåliga sidan som man så lätt gör. Kör hårt rabarber och kämp vidare!

Magnus33

Kul och motiverande att du tog dig tid att läsa i tråden, det ger en fin kick i rätt riktning all respons från människor i forumet. det känns skönt att ha likasinnade att prata med här och vobbla sina tankar med. kanon starkt av dig att ha kommit 10 dagar! Hoppas och tror du kan få den siffran att växa :)

Men det är därför jag valt att kontakta AA för att försöka hitta en ny väg till att komma ihåg och undvika återfallen som oftast kommit efter ca 10-14 dagar när jag kännt mig "normal" igen. jag vill få bort alkoholen/alkoholisten ur mitt liv för den delen gör sån enormt stor skada.. För att tillägga så har jag prövat olika sätt att få bukt med A senaste 10 åren utan framgång så jag måste testa något nytt. jag känner att AA kan vara ett bra alternativ, jag hoppas man kan hitta likasinnade där man kan ringa till eller ta en kopp kaffe med och bli påminnd när dom där jobbiga dagarna dyker upp..

"Har varit i telefon kontakt med AA idag och ska på mitt första möte på torsdag, känns skönt men skrämmande..."

- Vi bits inte ;)

Ge det en chans, kan komma att bli det bästa beslut du någonsin tagit. Det är otroligt mycket lättare att finna glädje i nykterheten tillsammans med andra.
Ett möte kan innehålla många bitar, nyttig information, pep-talk, tårar men också väldigt ofta skratt. Det är befriande att kunna skratta tillsammans åt alltihop emellanåt.

Komihåg att det finns många olika grupper och testa gärna att prova på flera. Det kommer finnas människor där som du kan relatera till. Några kanske blir dina privata vänner på sikt. Det är jobbigt att se sin sjukdom i vitögat, men tillsammans blir det lättare och kom ihåg att det måste också vara roligt att bli nykter. Hoppas du finner något i AA.

:)

rabarber

Det känns som att du är motiverad och övertygad! Vad härligt!

Du måste berätta om ditt AA-besök för oss. Jag går också i de tankarna, men det är som du säger något läskigt över det hela. Jag tror det är det där första mötet bara, sedan släpper det. Lite som att börja i en ny skola när man är liten och inte riktigt vet hur det kommer att bli, vilka som kommer att vara där, vad som förväntas av mig. Samt (förstås) att man ska prata om sånt som man kanske inte luftat i plenum så många gånger. Om alls. Vad händer med mig då?

Skulle egentligen vilja att någon går med mig. Men vem skulle det vara? Det är ingen (förutom ni på Forumet) som vet, som jag varit helt ärlig med. Vi kanske skulle ta varandra i hand och göra ett gemensamt "Forum-besök" :)

Lycka till! Du verkar stark! Du grejar det här!

Styrkekramar

Magnus33

Jag hoppas verkligen att jag ska hitta stödet jag behöver där, men som du säger ska jag inte ge upp efter första besöket utan verkligen ge det här en chans nu när jag äntligen snart vågat mig till ett möte. :)

Jag har läst lite i din tråd tidigare och förstått att det fungerat bra för dig, även jag har sneglat på 12 stegsprogrammet och tror på något vis att det kan vara något jag behöver gå igenom. vill som du kunna känna att det är kul och hitta glädjen i att vinna mot ångesten och smärtan som alkoholen ställer till med. Tänk vad skrämmande att man måste kämpa för att bli av med något som gör en så illa...

Leverjag

Första gången till AA. Känner precis som ni att jag skulle vilja gå tillsammans med någon härifrån. Flera har pratat om det att det skulle kännas tryggt med ett AA för forumkompisar. ;-) kanske finns baksidor med det men det känns som att det är bara det där första mötet man måste förbi för att komma vidare. Tror det är fint och man behöver ju inte prata. Finns öppna möten att besöka. Ska fasiken försöka ta mig dit. Jag är väl ingen fegis heller? ;-)

Heja oss! ☀️

Magnus33

Absolut som ni säger så är det skrämmande med första mötet men vi får lita på Äntligen Fri att dom inte bits :)

Förstår tanken med att träffas och gå med någon från forumet det problematiska kan dock vara att vi är mest sannolikt väldigt geografiskt utspridda i detta långa land.. :(

Jag tog mig modet och ringde AA på min ort förklarade hur jag kännde inför första mötet och hur länge jag gått i tankar om att ta kontakt. Blev väldigt väl bemött och ska träffa kontakten jag fick 1 timme innan mötet imorgon för att vobbla lite frågor eller bara bli lite mer förberedd.. Sedan skulle vi gå dit ihop. Så lyft luren Leverjag, Rabarber mfl! nu gör vi det här ihop på olika orter eller samma ort vem vet :) sedan kan vi dela våra upplevelser och stödja varann här i forumet!

Låt oss må bra! Vi fixar det här ihop :)

Jag kommer att skriva om mina upplevelser och känslor efter första mötet när jag varit där imorgon. Berättade för frugan om mina AA planer igår och hon reagerade väldigt positivt och stödjande bara det känns som en vinst att se någon man svikit så mycket bli lycklig av så lite.. Nu är det upp till mig att bli frisk...

Magnus33

inga problem att hålla sig nykter, men ångesten och oron håller i sig. Väntar på nya provsvar om mina höga kolesterol värden. Är så rädd att det är levern trots att den såg bra ut på ultraljud för 1år sedan och levervärdena bara var något förhöjda. Tror jag har gått och blivit hypokondriker men oron över att alkoholen under mina år förstört mig så jag inte kan bli frisk igen så att säga är stor.... Är det bara jag som känner sån här enorm oro över kroppen?

Andreas

Nej, jag kan me bli grymmt orolig innan jag kollat upp nåt. Hade en knöl i bröstet för ett tag sen o trodde jag hade cancer.

Magnus33

Ok, kollade du upp det? Tror man nojjar till det onödigt mycket ibland när man börjar googla alkoholskador symptom m.m.
Tog mig iväg på gymmet trots min ångest över denna väntan på provsvar! Kändes bra att få lufta sig lite! Nu ska jag ladda inför mitt livs första AA möte imorgon med en kopp te och ett avsnitt av Vikings i soffan! Och så hoppas jag att det dimper ner ett brev med provsvaren imorgon..
Sköt om er alla!

rabarber

Jag är också jätteorolig för kroppen. Har ju inte vågat gå till en läkare på många år.. Rädd för vad de kommer hitta, rädd för vad de kommer att säga. Huvudet i sanden och låtsas som ingenting. Vilken bra strategi! Så mitt nästa mål är att faktiskt lomma iväg till läkaren. För att se hur illa det kan tänkas vara. Tänker att jag gör det efter jag har nått 4 veckor. Då kanske lite återhämtning har skett, tänker jag.. Och jag kan i alla fall säga att jag slutat dricka. Alltid nåt. Men vilken ångest att gå dit. Och jag förstår din ångest i att vänta på provsvar. Plågsamt, ju!

Håller tummarna för att du får ett positivt besked och att det blir ett bra AA-möte för dig imorgon! Är väldigt nyfiken på vad du tycker och hur det går.

Lycka till imorgon!

Hej rabarber,
"Som att börja i en ny skola" beskrivningen är mitt i prick. Precis så kände jag. Men det är lugnt för ALLA som sitter där har någon gång varit på sitt första möte ;)
I ditt möte nummer två är det du som önskar någon annan välkommen för första gången. Det kommer folk hela tiden.
Kolla på aa.se var det finns ett lämpligt möte nära dig. Gå dit lite innan o ta en kaffe och ställ lite frågor. Sedan är det bara att sätta dig ner och lyssna. Du förväntas inte säga något om du inte vill och känner att du måste dela med dig. Säg bara att du är där för att lyssna.. Efter mötet så hugg tag i någon som verkar ha en stabil nykterhet och som du tyckte berättade saker som du relaterade till. Knyt kontakter, få telefonnummer. Njut av kaffet och av det som sägs. Häng inte upp dig på att det står "Gud" på någon plansch. Jag känner massvis med nyktra ateister i AA. Det är inte ett religiöst program, möjligtvis andligt (för de som vill).
Jag bor i Stockholm, här finns möten flera gånger om dagen 365 dagar om året vid behov. I andra städer finns möten flera gånger i veckan.
Kör på bara ;)

Finns öppna möten (för alla som är nyfikna på vad det är, dvs du behöver inte känna dig som alkoholist, du kan vara anhörig, terapeut eller bara nyfiken stordrickare), slutna möten (för oss som vet att alkohol är ett problem), talarmöte (en person som delar 15-20 min om sitt liv samt vanligt möte efter det), praktiska möten (som ett BRF-möte där praktiska saker diskuteras som hyror etc samt vanligt möte efter det), litteraturmöte (en person läser en text 15 min samt vanligt möte), meditationsmöte (5-10 min meditation samt vanligt möte), kretsmöte (för AA ledamöter),

Ett vanligt möte går till så här:

Mötet öppnas och man frågar om det finns någon som är på AA för första gången.
Dessa hälsas välkomna.
Olika mindre textutdrag från "Stora boken" (Anonyma Alkoholister) läses bland annat "Hur det fungerar"
Mötet öppnas för delningar. Det innebär att man delar (pratar lite kort om vad man har på hjärtat) om man vill. Vill man inte säga något säger man tex bara: "Jag heter Magnus och jag lyssnar idag tack"
Delningsrundan går i regel runt medsols.
Om man är på sitt första möte brukar man bli extra välkomnad.
Har någon en nykter dag att fira (1 dygn, 1-3-6-9 månader, 1 år eller fler) brukar man bli grattad. Ibland får man medalj.
Det går alldeles utmärkt att gå helt anonym till ett möte och uppge ett annat namn än sitt eget om man vill. Det viktigaste är att man går dit.

På det första mötet känns allt nytt och det man minns är nog bara att alla verkar nyktra, glada och utan skuld o skam..
Det är i alla fall så jag minns det som..

Vi kanske ses på ett möte någonstans i Sverige, lycka till ;)

Magnus33

Skönt att få lite mer info om mötena kan säga att tankarna rullar om hur det kommer vara men på något konstigt vis känner jag mig lite mindre nervös kanske är för att man skrivit så mycket här känns redan som man börjat erkänna mer å mer för sig själv.. Ska iväg om en stund känns skönt att äntligen få det gjort! Skönt att höra som du säger att man bara kan lyssna första mötena om man vill, känns som jag kommer göra det tror jag..

Skriver ikväll om jag orkar!

Magnus33

Känner mig otroligt glad å lycklig att jag samlade mod och tog mig iväg idag. Mötte upp mannen jag pratade med när jag ringde AAs jourtelefon och följde han till mötet. Hade en enorm ångest innan jag skulle möta upp han kan jag säga, var nära att göra en U sväng och vända hem både 1,2 å 3 ggr! När vi skulle öppna dörren och gå in kände jag mig kraftigt som den där nya eleven :) men det gick över på nån minut vi drack kaffe och folk var allmänt öppna glada trevliga och hälsade på varann. När mötet började så satt vi runt ett bord med tända ljus drack kaffe och följde en dag ordning som jag inte minns mycket av! :) men alla var väldigt välkomnande mot mig som var ny på ett bra sätt utan att det blev för mycket. Jag valde att lyssna utan att tala själv den här gången men övriga berättade i tur och ordning om olika upplevelser m.m och hur dom upplevde sjukdomen alkoholism som jag endast genom ett möte kan konstatera att jag lider av.. Skrämmande att säga men efter att ha försökt sluta dricka i mer än 10 år utan att lyckas kan jag nog klassa mig som alkoholist! (Skrämmande men skönt att ha insett på nåt vis). Jag ska absolut fortsätta att gå på minst ett möte i veckan oftare om jag känner att jag behöver och hinner. Kommer somna med ny kraft mot en ny A-fri dag imorgon! Alla ni som funderat, så ta er modet och gå på första mötet, ta kontakt! jag ångrar efter idag att jag inte gjorde det för 10 år sedan. Inser nu att iaf jag med min problematik inte klarar det här själv och det finns många där ute att få stöd och hjälp av!

Nu ska jag bli frisk! Kämpa på alla där ute!

Magnus33

Tack för dina värmande ord Stina 68 ? Har pratat med min fru om mötet nu ikväll och jag hoppas att även hon ska få vara en f.d medberoende i framtiden ?

Så, då var ditt först möte avklarat läser jag, riktigt kul och också viktigt för din resa in i ett mycket bättre liv. Om några månader är det kanske du som leder ett möte och hälsar en nykomling välkommen..
Modigt av dig att lägga allt åt sidan och bara gå dit. Jag gick på mitt första möte för snart 4,5 år sedan så jag har nästan glömt att jag var nervös, men det var jag. Och skuldtyngd. Idag när jag har insikt i sjukdomen blir jag faktiskt arg på att man gick omkring med så mycket skuld för att man bar på en sjukdom. Jag trodde ju att det var mitt fel alltihop. Visst hade jag druckit mig till min alkoholism, men jag (liksom du och MÅNGA andra) var predestinerade att bli alkoholister. Våra hjärnor svarar på alkohol på ett annat sätt än icke-alkoholists hjärnor. Vi utvecklar alkoholisms pga att vårt belöningssystem är känsligare för alkohol, vi får helt enkelt en större "kick". Det är en egenskap som vi fötts med och därför är det svårt kontraproduktivt att gå runt med hela Världens skuld på sina axlar (vilket vi naturligtvis gör ändå i början). Men vi har en skyldighet mot sjukdomen. Vi är skyldiga att erkänna att vi är drabbade, acceptera läget och göra något åt det. Liksom för en person som drabbats av diabetes tvingas vi tänka dagligen på rutiner kring sömn, kost och våra tankar som snurrar runt i skallen. Att bli och förbli nykter är att lära sig förhålla sig till verkligheten och sin omgivning. Det är en lika stor utmaning som att övervinna första tiden med abstinens.
Men nu har du tagit steget! Du kommer nu att vara med om din livs viktigaste resa, och den kan bli den mest fantastiska. Min resa började lite trevande och jag tog återfall under de första 3 åren. Jag ångrar idag att jag inte tog mig en sponsor tidigare och gick på fler möten, det hade kortat ner det hela avsevärt. Du behöver inte kämpa som jag gjorde. Ta dig en sponsor direkt, gör 12-stegsprogrammet och gå på många möten. Gärna varje dag i början. Jag har förstått nu att om man inte sätter av tid för möte så riskerar allt det andra man prioriterar att gå förlorat. Så det är en god investering att prioritera möten i början. Du kommer att se att du faktiskt SPARAR tid genom att gå på möten..

Stort grattis igen som sagt. Och skriv gärna på forumet om dina erfarenheter av AA-möten, det kan säkert sporra andra :)

Jo, en sak till,
i AA kan man få medalj för nykter tid. Det finns medalj för 24h, 1 mån, 3 mån, 6 mån, 9 mån, 1 år, 2 år osv..
Personligen var det en bra sporre att ha medaljen i plånboken vid körkortet så att jag såg den varje dag. Man blir påmind varje dag om sin resa och man vill inte förlora den och börja om. Det kanske kan vara ett bra tips att sikta på 1 månads medaljen ;)
Om du bor i Stockholm så vet jag att tex gruppen Vasalunch (Odenplan) delar ut medaljer gratis. Annars hör med den gruppen som du går till..