Dag 1 igen,
efter nästan 4 månader utan a så hade en snäll nära packat ned en flaska rött i väskan. I väskan låg ett påskägg i form av en låda. Där i låg massa gott och flaska vin. Var då i stugan själv och korkade upp flaskan på kvällen. Inte så farligt. Efter det blev det lite öl eller vin då&då. Nu blir det öl eller vin nästan varje dag. Larmklockan har ringt i några veckor. Fotboll/middagar/eller bara för att det är sol. Känner mig för passiv och lat. Tar hellre en öl på kvällen/helgen än gör något vettigt. Detta blir tredjegången sedan hösten 2014 jag ska ändra på vanorna. Målet är att minska mitt alkoholintag. Sen kanske sluta helt. Tidigare sluta försök har det varit noll alkohol. Ska på semsterresa snart så efter den ta ny ställning. Denna gång mår jag mycket bättre än tidigare gånger. Ingen ångest. Jobb fungerar. Har flickvän. Tränat ok. Så det finns inget djupt hål att krypa upp ifrån som förra gången. Det känns bra. Vill gå ned några kilon också. Skriver av mig här och om hur det går. Typ dagbok. Blir peppad av att läsa er andra. Kämpa på.

napalosrot

Anders 43, tack för det inlägget :) att återfall skulle vara en del av processen för resan mot ett nyktert liv låter vettigt. Bra analys som ger energi. Kämpa på. Inget första glas.

napalosrot

Dag 9 söndag, tänker på att jag Gofikade 2gg igår. Så gott. Sov djupt inatt. Att inga alkohol sug finns just nu. Funderar på några tillställningar där man förväntas dricka i sommar. Ska göra en plan för det där jag vill ha en bra ursäkt utan att behöva berätta om allt. Annars ser jag inga hot mot nykterheten förutom mig själv. Då jag glömmer konsekvenserna av första glaset. Idag blir en bra nykter dag. Kämpa på alla.

napalosrot

Dag 10 måndag, och tänker vad fort 10d gick. Hur mår jag då? Så bra. Lycklig. Känner mig stark och förväntansfull. Haft en mysig helg med sambon. Funderar på hur jag skulle ha det om jag faktiskt levde ett liv utan alkohol. Vad skulle ändras på sikt? Prioritera annat? Osv. Nu kaffe.

napalosrot

Dag 11 tisdag, vaknade utvilad och förväntansfull. Känner många lukter idag så luktsinnet är på. Sol ute. Ny arbetsvecka i siktet. Tänker att jag kommer att vara omöjlig att övertala när det gäller alkohol. Att ta ett glas öl/vin känns oändligt långt borta just nu. Fast det har jag ju känt förr. Så ska fundera på vad jag ska göra om ett "omöjligt att stå emot sug kommer".

napalosrot

Dag 12 onsdag, dagen börjar tidigt och det känns som tiden går snabbt. Livet känns bra nu. Så nu räkna dagar och när jag börjar glömma så kommer jag att minnas varför jag ska avstå första glaset.

napalosrot

Dag 14 fredag, snart helg. Risk för alkohol finns ikväll och imorgon kväll då vi ska ut och äta. Tänker vatten vatten vatten och ingen risk att jag glömt varför jag vill leva ett liv utan alkohol. Vill skriva dag 17 på måndag.

napalosrot

Dag 15 lördag, tänker på att idag är en sådan dag mönster ska brytas. Det gäller även ikväll då det kan bli middag ute. Vattenvattenvatten. Sen skriva dag dag 16 imorgon eftersom jag kommer ihåg varför jag vill leva ett liv utan alkohol.

napalosrot

Dag 16 söndag, känner mig nöjd av att leva utan alkohol. Det blev bara choklad och glass igår kväll. Inga sug. Sovgott inatt. Ska njuta av dagen idag. Så mycket kul att göra.

napalosrot

Dag 18 tisdag, tänker på hur enkelt det känns just nu. Ett liv utan alkohol ger så mycket mer skärpa. Man blir smartare och gladare. Men har varit på dag 18 flera gånger tidigare så jag vet vad som komma skall.

napalosrot

Dag 19 onsdag, jag är här varje dag just nu för att komma ihåg varför jag ska leva ett liv utan alkohol. Jag skriver en rad för att se min resa dag för dag och för att det känns bra. Kan tänka mig att börja skriva per vecka sen och sen månad. Jag behöver dock fortsätta att påminna mig varje morgon på något sätt.

napalosrot

Dag 20 torsdag, 20d utan alko känns ju bra. Det finns dock funderingar inom mig. Typ en radar som kollar av om det finns något bra tillfälle att dricka idag eller kommande dagar. Ska vara på min vakt.

Liten stor

Sjukt bra med 20 dagar igen. Känner igen den där radarn du beskriver, får mig på fall hela tiden. Håll ut och bra att du skriver här

napalosrot

Tack Liten stor, bra att trycka på larmet när radarn är igång. Vara på sin vakt. Nu tar vi oss ur denna skit. Kämpa på.