Dag 1 igen,
efter nästan 4 månader utan a så hade en snäll nära packat ned en flaska rött i väskan. I väskan låg ett påskägg i form av en låda. Där i låg massa gott och flaska vin. Var då i stugan själv och korkade upp flaskan på kvällen. Inte så farligt. Efter det blev det lite öl eller vin då&då. Nu blir det öl eller vin nästan varje dag. Larmklockan har ringt i några veckor. Fotboll/middagar/eller bara för att det är sol. Känner mig för passiv och lat. Tar hellre en öl på kvällen/helgen än gör något vettigt. Detta blir tredjegången sedan hösten 2014 jag ska ändra på vanorna. Målet är att minska mitt alkoholintag. Sen kanske sluta helt. Tidigare sluta försök har det varit noll alkohol. Ska på semsterresa snart så efter den ta ny ställning. Denna gång mår jag mycket bättre än tidigare gånger. Ingen ångest. Jobb fungerar. Har flickvän. Tränat ok. Så det finns inget djupt hål att krypa upp ifrån som förra gången. Det känns bra. Vill gå ned några kilon också. Skriver av mig här och om hur det går. Typ dagbok. Blir peppad av att läsa er andra. Kämpa på.

napalosrot

Dag 35 lördag, på bortaplan. Tänker. Känner mig glad där inne även fast allt inte är perfekt. Tänkt på hoppet. Att tro att allt blir bra. Att vilja att allt blir bra och hoppas samt önska det. Jag önskar att jag får vara frisk och lycklig. Jag vill göra att det blir så. Göra det jag orkar och kan. Så gott jag kan. Leva framtiden nu. Leva/vara såsom jag vill ha det i framtiden redan nu. Även fast allt inte är perfekt så kanske man kan ha överseende med det som inte är bra. Så att nuet blir nästan den perfekta bild av framtiden jag har. Nuet är allt som finns och som är på riktigt. Nuet är allt jag har. Som jag kan ta på. Känna. Om jag inte kan göra nuet bra, hur kan jag då göra framtiden bra. Såsom jag lever nu blir framtiden. Ska det vara så svårt att förstå

napalosrot

Dag 36 söndag, mår bra även fast allt inte är perfekt. Visst finns det saker som kan ta min energi men känner att jag kan ha distans. Lite distans iallafall. Menar då att jag kan avbryta att tänka på det som för stunden tar min energi. Fast jag vet att jag måste göra något åt orsaken så snart som möjligt. Det ska helst inte finnas energitjuvar i mitt liv. Samtidigt vill jag ta det lungt och tänka igenom allt innan jag gör och säger saker, tänker jag en söndag som denna.

napalosrot

Dag 37 måndag, känns som tiden går snabbt nu. Tänker inte så mycket på alkohol. Nästa vecka blir det d44 och sen d51 osv. Bra att skriva här då&då framöver så jag kommer ihåg varför jag ska vara nykter.

Ja, dagarna går lite snabbare när man fått ihop en bunt.
Och det gäller att påminna sig om nykterheten, precis som du skriver.

Fortsätt så här

napalosrot

Pi31415, tack. Man får passa på att slappna av och må bra när man kan. Alkoholdjävulen kommer ju att komma tillbaka. Vara beredd är bra.

napalosrot

Dag 38 tisdag, igår smakade och luktade min mineralvatten öl. Var ute och åt och de andra drack öl. Lukten fick mig att ogilla. Det kändes bra. Det känns bra.

napalosrot

Dag 39, tänker på att jag inte kommit igång med träningen eller diet. Just nu känns det som att alkoholdjävulen är långt borta. Han står säkert runt hörnet och lurar. Väntar på att jag ska slappna av och glömma.

Liten stor

Tänk hur mkt kalorier i flytande form du inte dragit i dig under 39 dagar! är ju en diet i sig?

Heja på!

napalosrot

Dag 40 torsdag, sov länge idag och vaknade skönt utvilad. Tänker på att må bra ända in i benmärgen. Göra saker så jag mår bra ända in i benmärgen. Tänkte igår att åren har gått snabbt. Tiden går snabbt. Det blir så tydligt att nuet är allt som är på riktigt. Allt som finns och som jag kan ta på. Nuet kan jag göra något åt. Just nu kan jag välja att existera och leva. Just nu kan jag välja glädje. Nuet är allt som betyder något och allt som finns. Tänker jag.

napalosrot

Dag 42 lördag, inga sug och mår bra. Hinner inte/har inte behov/vill inte läsa här på ah så ofta. Ett bra tecken. Dock är jag här ändå minst en gång varje dag. Ett mål. En vana. Livlina.

napalosrot

Dag 43 söndag, tänker på när jag ska ta mig till nästa nivå. Där jag strävar ännu mer efter att hela tiden må bättre och bättre. Göra saker så det blir så. Har ju startat och är på god väg. Tänker även på att att skriva här varje dag har blivit en vana. Bra vana. Kanske ska minska till att skriva en gång per vecka.

Heddali

Superbra kämpat av dig, hoppas du känner att din nynykterhet räcker som projekt utan att nivån behöver höjas ytterligare. Min egen vackliga nykterhet känns inte så mycket som en nivå utan mer som trappan till lustiga huset på grönan som åker upp och i nästa steg ned i högt tempo... Kan behövas konstant jobb och aktivitet för att hålla nykterheten i schack, iaf för mig. Har börjat öka tid och engagemang i ett par redan befintliga aktiviteter som fanns inom familjen för att skaffa mig mer "annan" sysselsättning, kanske kan vara ett tips?

napalosrot

Heddali, bra skrivet när du skrev "konstant jobb och aktivitet för att hålla nykterheten i schack". Det är ett bra tips. Tack. Kanske är det just det jag gör när jag vill ta upp träningen igen. Göra som förrut. Prioritera det. Sen äta hälsosamt. Läst din resa och hejar på dig.

napalosrot

Dag 44 måndag, lärdom från helgen och förra veckan är att äta mindre godis/kakor. Inga alko sug. Men var däremot sugen på godis efter jag ätit godis. Ogilla. Mer vatten, grönt och frukt nu. Och massor av god nyttig mat.

napalosrot

Dag 46 onsdag, det känns bra ända där inne. Inte perfekt men tillräckligt bra. Jag har inte sett alkoholdjävulen senaste tiden men är säker på att han väntar på rätt tillfälle att visa sig. Stor dag idag då jag gjorde comeback på träningsbanan. Stort. Magiskt.