Dag 1 igen,
efter nästan 4 månader utan a så hade en snäll nära packat ned en flaska rött i väskan. I väskan låg ett påskägg i form av en låda. Där i låg massa gott och flaska vin. Var då i stugan själv och korkade upp flaskan på kvällen. Inte så farligt. Efter det blev det lite öl eller vin då&då. Nu blir det öl eller vin nästan varje dag. Larmklockan har ringt i några veckor. Fotboll/middagar/eller bara för att det är sol. Känner mig för passiv och lat. Tar hellre en öl på kvällen/helgen än gör något vettigt. Detta blir tredjegången sedan hösten 2014 jag ska ändra på vanorna. Målet är att minska mitt alkoholintag. Sen kanske sluta helt. Tidigare sluta försök har det varit noll alkohol. Ska på semsterresa snart så efter den ta ny ställning. Denna gång mår jag mycket bättre än tidigare gånger. Ingen ångest. Jobb fungerar. Har flickvän. Tränat ok. Så det finns inget djupt hål att krypa upp ifrån som förra gången. Det känns bra. Vill gå ned några kilon också. Skriver av mig här och om hur det går. Typ dagbok. Blir peppad av att läsa er andra. Kämpa på.

en riktig och realistisk inställning. Även vi velare, småduttare, kanske borde hitta dit? (Känner mig ibland som Rövarkulan när hon brottas med flaggan på växthuset (fd suphuset)) ...

AlkoDHyperD

För det är ju inte duttarna i sig som, var och en åt gången, utgör problemet. Så länge fokus är på de ensklida tillfällena blir helheten suddig i bakgrunden. För mig är det ju tvärtom. Jag behöver se perioderna, de riktigt jävliga men sällan förekommande besöken i alkoholisttillvaron, för att förstå allvaret. Ni som har en annan variant av alkoholsjukdomen behöver kanske lyfta blicken och se helheten. Annars är det ju lätt att tänka "bara ett par glas" eller "bara idag" och faktiskt inte ens ljuga för sig själv. För bara ett par glas bara idag kan man ju ta många gånger och många dagar innan "värstascenariot" blir verklighet.
Lättare att koka en groda utan att den reagerar och hoppar ur grytan (om den nu bottnar ?) om man höjer temperaturen gradvis än om man försöker få den att hoppa i redan hett vatten...
Ursäkta om mina liknelser är lite sprungna ur luften...adhd-grej ?

napalosrot

AlkoDHyperD, tack för du delar hur du tänker. Tänker lite lika när du skriver "Jag går inte in i den kampen, för det finns inget att förhandla om".
Tänker också att det är så lätt att säga jämfört med att göra. Tänker ofta på hur jag vill leva mitt liv och hur jag inte vill ha det. Det hjälper mig. Vill känna att jag lever, vill känna mig levande och göra sånt som gör mig lycklig. Ha en fin söndag AlkoDHyperD.

napalosrot

Dag 30 söndag, och det blev en bra dag igår med utflykt och sen cykla hem och ladda för shopping. Idag morgon jogg. Tänker att delmålet dag 30 är här och nu. Läser ibland vad jag skrev dag xx förra gången och gången innan det. Det får mig att Vakna. Sen läst några trådar nu på morgonen. Dionysa och AlkoDHyperDs trådar. Tack för att ni delar med er. Hjälper mig.

napalosrot

Dag 31 måndag och det känns bra. Helgen gick bra. Kort vecka nu och långhelg snart. Tänker på om det finns några faror/hot/jobbiga situationer kopplat till alkohol. Nej, ser inga just nu.

Janne

Ja, jag skriver också mest för min egen skull, även om det är kul med hejarop som jag ropar till dig nu. Heja! :)

napalosrot

Dag 33 onsdag och dag före helg. Långhelg. Det finna inga sug eller tankar på att dricka alkohol. Tänker dock på alkohol då&då. Känner mig lugn.

Anders 48

33 nyktra dagar! Grattis till dig. Skönt att du inte ser långhelgen som jobbig. Jag känner ungefär som du - tänker på alkohol då o då, men inte i form av något "sug". Och det känns så skönt.......

napalosrot

Dag 34 torsdag och frukost/kaffe nu. Allt känns ok just nu. På måndag blir det dag 38 och sen veckan efter dag 45 osv. Känns som tiden går snabbt.

Nu har du kommit en bit på den nyktra stigen. Som du ser så är den väl upptrampad av oss som gått före så det är lätt att se vart den leder. Mot friheten.
Du får dock se upp eftersom den är lite gropig och ojämn, här och där sticker det upp någon trädrot eller sten, så du inte snubblar och faller.
Du måste också stå emot eventuella frestande tankar på att stanna vid sidan av stigen och ta en färdknäpp.

Men nu går du med säkra steg, och du planerar några steg framåt, så det ser lovande ut. Fortsätt så. Trevlig vandring!

napalosrot

Pi31415, track. Bra skrivet där om vägen mot friheten. För det känns som att jag tagit mig ur något som höll mig fast.
Önskar dig en fortsatt trevlig vandring.

napalosrot

Dag 35 fredag och klämdag idag. Tänkte på allt positivt som kommer smygande när alkohol inte finns med i bilden. Sover gott, måsten blir gjorda, äter bra, relationerna och kärleken vårdas, mysigare sex, planerar nuet och framtiden bättre, slösar inga pengar på impulsköp ej heller på alkohol och krogen, olika krämpor har försvunnit, gått ned i vikt, man blir snyggare och smartare och ligger ett steg före med allt. Bättre känsla än att springa på ett ekorrhjull som snurrar för snabbt. På måndag blir det dag 38.

Janne

Jag skriver under på hela ditt sista inlägg. Så mycket man fick "gratis" när man slutade supa. En sak att lägga till eller som kanske är inbyggt i dina fina argument är att man inte behöver tacka nej till aktiviteter för att man inte kan finna hur man kan hitta alkohol eller när man fått ett glas öl slipper sitta och bränna energi på att lista ut när och hur man kan få ett glas till. Mina byxor börjar sitta löst efter bara 15 dagar utan alkoholen. Man är ju ingen räka ändå direkt, snarare blåsfisk, men ändå... ;)

Ha en skön dag!

Misan

Håller med dig. Bättre hy, bättre hår men tyvärr ingen viktnedgång för mig än ?

napalosrot

Janne, precis så är det också att nu kan man hitta på mer saker även på em och kvällar. Tidigare kanske det handlade om att reservera den tiden för alkohol. Grattis till minus kilon. En bonus. Trevlig lördag.

napalosrot

Misan, hår och hy är ju en bra start. Tänker oftast på att fokusera på en sak i taget men denna gång räknar jag kalorier utöver att dissa alkoholen. Så därav minus kilon. Ha en fin dag.

napalosrot

Dag 36 lördag, igår var jag hungrig fram till middagen. Sen sugen på sött. Så skönt att ha aptit. Ska ut och jogga om en stund. En bra start på dagen.