Dag 1 igen,
efter nästan 4 månader utan a så hade en snäll nära packat ned en flaska rött i väskan. I väskan låg ett påskägg i form av en låda. Där i låg massa gott och flaska vin. Var då i stugan själv och korkade upp flaskan på kvällen. Inte så farligt. Efter det blev det lite öl eller vin då&då. Nu blir det öl eller vin nästan varje dag. Larmklockan har ringt i några veckor. Fotboll/middagar/eller bara för att det är sol. Känner mig för passiv och lat. Tar hellre en öl på kvällen/helgen än gör något vettigt. Detta blir tredjegången sedan hösten 2014 jag ska ändra på vanorna. Målet är att minska mitt alkoholintag. Sen kanske sluta helt. Tidigare sluta försök har det varit noll alkohol. Ska på semsterresa snart så efter den ta ny ställning. Denna gång mår jag mycket bättre än tidigare gånger. Ingen ångest. Jobb fungerar. Har flickvän. Tränat ok. Så det finns inget djupt hål att krypa upp ifrån som förra gången. Det känns bra. Vill gå ned några kilon också. Skriver av mig här och om hur det går. Typ dagbok. Blir peppad av att läsa er andra. Kämpa på.

napalosrot

Dag 57-1 söndag och igår valde jag att dricka öl och vin till middagen. Gott. Ej bakis och ingen ångest. Måste se det som ett undantag från regeln att leva ett liv utan alkohol. Så nu åter till att fokusera på att komma ihåg varför jag ska leva utan alkohol och göra så det blir så.

napalosrot

Dag 58-1 måndag, ser ju okul ut med "-1" i loggen. Det var en middag med tända ljus som jag valde att säga ja till. Jag tar hellre en minus en dag här än avstår det som en underbar person föeberett. Dela på en flaska vin och en kall 33cl innan. Det är jag som ska se till att detta inte är ett återfall utan se till att det är ett undantag från regeln.

Du har kämpat på så bra. Förstår att det inte var helt enkelt när någon man tycker om har förberett något trevligt. Fundera kanske på om du inte behöver vara öppen med att det inte funkar med alkohol för dig. I annat fall lämnar du en bakväg öppen för dig själv, vilken är väldigt lätt att slinka ut igenom nästa gång det blir trevligt.
Skickar styrka!

napalosrot

Muränan, tack för att du ger tips. Du är bäst. Har såklart tänkt på att berätta för henne om hur jag fungerat med alkoholen. Valde att inte bertätta och att jobba med mig själv för snart ett år sedan. Det kommer såklart bli fler middagar med tända ljus osv. Så jag har något att förbereda mig på och fundera på hur göra så det blir bra. Skickar styrka tillbaka.

napalosrot

Dag 59-1 tisdag och tänker mest på allt det nya som kommer.Och komma ihåg varför jag ska leva ett liv utan alkohol. Känns som tiden rusar iväg just nu. Och om jag varje dag lever framtiden nu så lever jag som jag lär. Skapa bra vanor.

God morgon,

Funderar lite. Var det kanske så att du tänkte att du skulle "lösa alkoholen" själv först och sedan satsa mer på förhållandet? Låter lite så när man läser. Det kanske funkar. Men det kanske också blir onödigt tufft för dig, om det var så? Det är väl aldrig roligt att komma dragandes med problem i början av ett förhållande, men nu verkar ni ju ha varit tillsammans ett tag? Om du förklarar läget, så kanske hon kan vara ett stöd för dig och du slipper hamna i svåra situationer?

Jag märker att jag slappnade av på ett helt annat sätt när jag klargjorde för min man att jag verkligen INTE klarar av att dricka. Det var i somras när vi kom hem från vår resa och då jag hade passat på och dricka. Väl hemma igen hade jag ett sådant gräsligt sug och jag gick och dividerade med mig själv om hur jag skulle göra. Fortsatt nykterhet eller fortsätta dricka. Så länge jag inte sa något till mannen om hur jag mådde och kände, så lämnade jag en bakväg ut för mig själv. Jag kunde välja att dricka i så fall, utan att tappa ansiktet och jag kunde fortsätta lura mig själv. Men när jag väl pratade med honom, så stängde jag mentalt den möjligheten. Klart jag kan dricka nu också om jag vill. Men det har hjälpt i alla fall mig att uttalat säga att jag inte klarar av det här. Men det är ju jag det. :-)

Kram på dig

Nyckelpigan

Muränan, hoppas du inte misstycker men jag lånar " Så länge jag inte sa något till mannen om hur jag mådde och kände, så lämnade jag en bakväg ut för mig själv. Jag kunde välja att dricka i så fall, utan att tappa ansiktet och jag kunde fortsätta lura mig själv. Men när jag väl pratade med honom, så stängde jag mentalt den möjligheten" och klistrar in i min tråd, den var på pricken vad jag kände/har gjort.

napalosrot

Muränan, det var bra av dig att berätta för mannen hör jag. Bra att få stöd av sina nära, tänker jag. Jag tänkte att först ändra på alkoholvanorna innan jag ger mig in i ett förhållande. Så hon har fått vänta på mig. Nu har jag kontrollen över mitt liv igen känner jag och kan ha ett förhållande igen. När vi umgås så finns inte alkohol med i bilden alls. Bara i undantagsfall. Jag har inte berättat för någon alls om att jag ska leva ett liv utan alkohol. Ingen vet liksom. Och har inga planer på att göra det. Beroendet är ju livslångt så jag får lära mig att leva med det och göra så jag kommer ihåg varför jag ska leva ett liv utan alkohol. Kämpa på.

napalosrot

Dag 60-1 onsdag, tänker på att tiden går fort nu. Att göra rätt saker varje dag ger då ett snabbt resultat. Göra bra val. Leva framtiden nu.

napalosrot

Dag 63-2 lördag och det blev öl till lunchen. Så gott. Känner att jag ska tänka om och börja om på nytt. Det eftersom jag känner igen mönstret. Det börjar med ett glas för att sen eskalera till fler och oftare. Jag ska lära mig av mina tidigare misstag. Resan mot ett nyktert liv är just nu. När jag klättrar mot toppen så halkar jag tillbaka ibland. Så känns det just nu. Känns som att jag ska sätta den ena foten framför den andra och klättra på. Kämpa på liksom. Så imorgon blir det dag ett igen.

napalosrot

Dag 1 söndag och ska strax ut i motionsspåret. Fokus nu på alla de saker som gör att jag mår bra och fungerar. Äta bra och regelbundet, motionera och göra saker/vara aktiv. Skriva en lista med saker att göra. Komma ihåg varför jag vill leva ett nyktert liv.

napalosrot

Dag 2 måndag och det känns lite konstigt att jag drack öl i lördags. Det fanns ingen inom mig som sa nej. Det var hur naturligt som helst att dricka öl. Känner igen känslan. Det var en varningsignal. För mig känns det rätt att börja räkna om igen. Det för att inte acceptera minus dagar i loggboken. Det finns sådana dagar där oavsett hur jag räknat dem. Så länge jag lär mig något av dem så för de ju något positivt med sig också.

napalosrot

Dag 3 tisdag och sovit bra. Ska iväg på morgonträning igen. Det har blivit en av mina bra vanor. Gillar det. En bra start på dagen. Sen fortsätta med att göra bra saker som får mig att må bra och att fungera. En annan bra vana är att titta in här varje dag. Får mig att komma ihåg varför jag ska leva ett nyktert liv.

napalosrot

Dag 4 onsdag och ekorrhjulet rullar på. Dock med en stor förändring av nuet på gång som gör att inget kan bli som förr. Permanent förändring. Tänker om jag gör samma sak om och om igen så får jag samma resultat. Oftast. Om jag gör bra saker om och om igen så kommer bra resultat. Och motsatsen. Om jag ser till att jag inte kan göra samma sak som förr så leder det till något nytt. Dags för träning igen.

napalosrot

Dag 2,
Okt, nov, dec, jan, feb, mars...snart är april slut. Tyckte det nya livet fungerade bra. Bara alkohol då och då under slutet av 2016. Blev mer i mellandagarna. Sen 3 bra månader 2017 jan-mars. Flyt med kost och ordning. Sen då. De senaste 1,5 månader har inte varit såsom jag vill ha det. För mycket alkohol. Gamla vanor är på väg tillbaka. Gamla tankemönster knackar på. Så därav nystart. Räkna dagar. Fokus på hälsa. Mål? Ingen alkohol. Träna och äta rätt. Prio lugna vatten och familjen.
Det har fungerat bra förrut att läsa och skriva här varje dag. Det jag inte lyckats med än är att förbli nykter. Kanske är detta den gången det blir så. En dag i taget nu. Ser redan fram mot första vita 30d som första delmål.

Trevligt när en "gammal" bekant dyker upp. Dock inte trevligt att du inte lyckades bevara nykterheten.

Men då är du en erfarenhet rikare; det går inte att börja smådricka lite ibland om man någon gång tidigare utvecklat någon form av beroende av alkohol.
Vi är flera stycken här inne som själva skaffat oss denna erfarenhet. Enda sättet att hejda den progressiva sjukdomen alkoholism, är genom total avhållsamhet.

Du vet hur man gör, du har verktygen, för att sluta. Den här gången får du sikta in dig på en hållbar nykterhet. En dag i taget.
Genom att välja nykterhet i dag, ges förutsättningen till att kunna göra samma förnuftiga val i morgon.

Pepp och styrka