Dag 1 igen,
efter nästan 4 månader utan a så hade en snäll nära packat ned en flaska rött i väskan. I väskan låg ett påskägg i form av en låda. Där i låg massa gott och flaska vin. Var då i stugan själv och korkade upp flaskan på kvällen. Inte så farligt. Efter det blev det lite öl eller vin då&då. Nu blir det öl eller vin nästan varje dag. Larmklockan har ringt i några veckor. Fotboll/middagar/eller bara för att det är sol. Känner mig för passiv och lat. Tar hellre en öl på kvällen/helgen än gör något vettigt. Detta blir tredjegången sedan hösten 2014 jag ska ändra på vanorna. Målet är att minska mitt alkoholintag. Sen kanske sluta helt. Tidigare sluta försök har det varit noll alkohol. Ska på semsterresa snart så efter den ta ny ställning. Denna gång mår jag mycket bättre än tidigare gånger. Ingen ångest. Jobb fungerar. Har flickvän. Tränat ok. Så det finns inget djupt hål att krypa upp ifrån som förra gången. Det känns bra. Vill gå ned några kilon också. Skriver av mig här och om hur det går. Typ dagbok. Blir peppad av att läsa er andra. Kämpa på.

napalosrot

Dag 15 söndag, tänker på att det var andra helgen nu efter jag stoppat med alkohol igen. Tanken att åka iväg och köpa öl eller vin kom några gånger igår. Jag var lite låg på em. Känner mig ensam. Nästa vecka ska jag komma igång med träningen. Saknat den. Saknat kärleken också. Tänker på att jag inte vill bo själv längre. Men samtidigt är det tryggt. Bekvämt. Lungt. Får fundera vidare. Just nu ligger fokus på mig själv och att få balans i livet. Det känns som att det kommer att bli en bra vecka.

Ja, det finns mycket att fundera på i tillvaron, och ofta val som kan/ska göras.
Men, det är alltid enklare att göra förnuftiga val och tänka kloka tankar,
när hjärnan är opåverkad av alkohol eller andra hemska droger.

Önskar dig en bra söndag, med många kloka tankar och val

napalosrot

mulletant, jag såg det och det är fint att så många finns kvar här. Kul med nick. Ska inte byta mer. Tänkte på nystart och nytt namn typ. Hoppas du får en fin dag.

napalosrot

Pi31415, tack. Tänker också så att när jag varit nykter ett tag så kan jag ta viktiga beslut. Just nu tänker jag mycket bara. Funderar.

napalosrot

Har hängt här i två helger nu. Känns som jag behövde det. Min livlina. Jag hoppas kommande vecka gör så att jag kan fokusera på att leva. Leva morgondagen nu. Det känns som att fasta rutiner ska få ta plats och kärleken. Hon som väntar tålmodigt där borta. Ska fortsätta att läsa här, skriva av mig då&då och räkna dagar. Vill känna att jag lever mitt liv. Ska inte vänta på morgondagen utan göra det som jag vill/måste göra nu. Så det blir så. Vad är det som som gör mig glad och får mig att le. Får mig att känna att jag lever. Känna glädje, värme, kärlek och lycka. Det ska jag göra nu.

napalosrot

Dag 16 måndag, känns lite overkligt att se sin tråd här på ah. Som om jag tittar tillbaka på något som jag lämnat. Något som var otäckt och jobbigt. Något som jag kommer att vara rädd för i framtiden. En sjuk dröm jag vaknat upp ifrån. Usch.

napalosrot

Vågaförändra64, bra gjort. Skriv av dig här på ah. Det hjälper. Starta en egen tråd så är det lättare och följa. Lycka till nu.

napalosrot

Dag 17 tisdag, sov länge idag. Så skönt. Ska gå upp snart. Två tankar ploppade upp när jag vaknade. Jag behöver fundera på om att byta jobb eller förändra där och prata framtid med hon där borta. För stort frågetecken nu tycker jag.

napalosrot

Dag 18 onsdag, dagarna går. En fantastisk bra dag igår. Nu är det bara kvar att räta ut frågetecknet om jobbet. Lämna eller förändra. Sen ska jag börja träna efter mitt gamla program. Livet känns bra.

Det är en oerhört positiv känsla när man börjar orka ta tag i nödvändiga livsförändringar. Och när man är nykter nog att se sina destruktiva mönster. Slutadricka och börja leva helt enkelt! Bra jobbat!

napalosrot

Pi31415 Sisofys, tack för inläggen. Ni är bäst. Allt känns positivt nu och man vill ta tag i saker. Och jag gör det. Är dock mer rädd nu för alkoholen än förrut. Men tror det kan göra skillnad på egt bra sätt.

napalosrot

Dag 19 torsdag, och vaknade innan tuppen. Jag har några resedagar framför mig. Tidigare vana är att ta en öl innan flyget på flyplatsen, vin på flyget och sen öl/vin på hotellet. Små bakis och jäst dagen efter. Kanske trötta ögon på morgonen. Efter jobbet och på väg hem så är det en eller två öl innan flyget. Beror på hur lång tid det är till man ska köra bil. Sen handla med något med alkohol hem. På flyget hem blir det ingen alko eftersom jag ska köra bil. Men väl hemma kan det bli en flaska vin så man sover gott. Det var ett klipp från mitt liv med alkohol som jag med glädje väljer bort. Nu tar jag en bok med mig och köper en stor kaffe istället. Kanske en bulle till. Eller så tittar jag på folk. Kanske flirtar lite. Shoppa är också kul.

Känner igen det där...

Reste ganska mycket i jobbet förut. Alkohol fanns alltid med i bilden. Kanske inte i så stora mängder, men hela tiden närvarande. Även fast jag reste i jobbet, så blev det ändå lite semesterkänsla däremellan. Bara känslan av flygplats kan få mig att snegla mot baren. Plötsligt blir det liksom helt ok att ta ett glas vin bland vänner kl. 7 på morgonen fast man ska jobba. Kaffe, bulle, flirt och shopping nykter är mycket bättre! :-)

napalosrot

Dag 20 fredag, igår kväll hamnade jag i hotellbaren eftersom hotellet ville bjuda på en delikatess med en kall dryck. Det blev kall nypressad apelsinjuice. Och sen bubbelvatten. Vaknade med ett ryck nyss och undrade var jag var. Har sovit djupt. Först med ångest för att jag druckit men det hade jag ju inte gjort. Positivt. Tänker på att jag inte hade något sug igår och att det blev en bra dag.
Snart helg igen och på måndag blir det dag 23 och måndagen efter dag 30 osv.

napalosrot

muränan, tänk att alkohol finns att köpa dygnet runt när man reser. Det är bara att beställa in tex öl med lite nötter till frukost. Eller nu vad man nu vill ha. Och jag har ju tillgång Loungen vilket innebär fri alkohol plus mat 24/7. På hotellet finns en sprit och drink lista med fri room service. Klart roligare att shoppa. Bra rea nu på flygplatserna.

napalosrot

Dag 21 lördag, bra sömn inatt. Sov djuuupt. Tänker på framtiden med kärleken som kommer att förändra mycket. Är rädd för att öppna den dörren och för att gå in. Dörren till det okända. Dörren in i framtiden och in till något nytt Jag vet inte hur det kommer att bli. Det finns inga garantier. Är rädd för att lämna tryggheten. Lämna min grotta. Det har jag bestämt att göra nu. Känns ändå bra att vara på väg någonstans istället för att sitta i mörkret hemma bara för att det är tryggt. Tänker även på vad de kring mig säger när jag börjar att röra på mig.

napalosrot

Dag 22 söndag, tänker på att jag håller på att vakna. Tänker på fler saker som jag tidgare kanske inte brytt mig om. Planerar. Jag bryr mig mer om mig själv. Vill göra saker. Tänker på framtiden. Känner mig ivrig och lite rastlös. Vill leva framtiden nu. Göra allt det där som jag vill. Tänker också på att ta det lungt och inte ha för bråttom. Är rädd för alkohol och att ta ett steg in i det nya. Det finns inga garantier. Man får leva i ovisshet och ta en stund i taget. Jag ska slappna av och leva utan att veta. Släppa taget.