Dag 1 igen,
efter nästan 4 månader utan a så hade en snäll nära packat ned en flaska rött i väskan. I väskan låg ett påskägg i form av en låda. Där i låg massa gott och flaska vin. Var då i stugan själv och korkade upp flaskan på kvällen. Inte så farligt. Efter det blev det lite öl eller vin då&då. Nu blir det öl eller vin nästan varje dag. Larmklockan har ringt i några veckor. Fotboll/middagar/eller bara för att det är sol. Känner mig för passiv och lat. Tar hellre en öl på kvällen/helgen än gör något vettigt. Detta blir tredjegången sedan hösten 2014 jag ska ändra på vanorna. Målet är att minska mitt alkoholintag. Sen kanske sluta helt. Tidigare sluta försök har det varit noll alkohol. Ska på semsterresa snart så efter den ta ny ställning. Denna gång mår jag mycket bättre än tidigare gånger. Ingen ångest. Jobb fungerar. Har flickvän. Tränat ok. Så det finns inget djupt hål att krypa upp ifrån som förra gången. Det känns bra. Vill gå ned några kilon också. Skriver av mig här och om hur det går. Typ dagbok. Blir peppad av att läsa er andra. Kämpa på.

napalosrot

Det blev en stor kaffe med kanelbulle. Var inte i balans. Hade kaffesug och lågt blodsocker när jag var inne på ica maxi. Bolaget låg ett stenkast bort. Nu finns inget sug alls. Är nöjd. Det enorma behovet av lite vin och öl är som bortblåst. Tänk om jag gett efter. Då hade jag säkert öppnat andra ölen nu.
Det blir mer kaffe istället.

napalosrot

Jullan65, tack. Känns som man ska fokusera på att ha balans. Jag lärde mig något iallafall. Efter lite kaffe och en tugga på bullen så POFF. Borta. Totalt borta. Som suget aldrig funnits.

napalosrot

Dag 29 söndag, igår var största lärdomen att ett sug går över. Från att känna att världen kommer att gå under om jag inte får alkohol till att knappt ens komma ihåg att jag ville ha alkohol. Allt på 30min. Känner rädsla för den enorma kraft ett alkohol beroende ger. Igår var det en inre kamp mellan mitt inre jag som är beroende vs mitt inre jag som vill vara fri. Två olika viljor möttes. Igår segrade jag som vill vara fri. Att vara rädd för dessa möten gör att jag är på min vakt. Ta med lärdomen att hjärnan lurar mig med att tro att världen går under om jag inte får alkohol. Illusion. Fejk.

Sugen efter alkohol är en drift som skapas och uppstår inom dig p.g.a. tidigare drickande.
Om du är rädd för något som uppstår inombords, så är du rädd för dig själv. Det är inte bra.
Tänk istället som så att detta kommer p.g.a. tidigare alkoholmissbruk, det är helt naturligt att det uppstår sug, och att du måste acceptera det.
Gör sedan precis som du gjorde igår. Stå emot suget.

Var inte rädd för sugen. Acceptera att de kommer. Träna på förnuftiga tankar och bra aktiviteter för att stå emot dem.

Grattis till snart en månad! Du är på rätt väg, bra!

napalosrot

Tack Pi131415, ska tänka på vad du skriver. Kloka ord. Acceptera suget. Tack för du delar med dig av dina erfarenheter. De behövs. Skapar tankar. Bra ibland och kunna reflektera över hur man ska förhålla sig till suget och alkoholdjävulen. Bra och vara rädd för saker i livet, tänker jag . Med att vara rädd menar jag tex att jag inte nonchalera suget när det kommer. Ska ha respekt för den. Den kan vinna. Rädslan ska få mig att vara mer beredd. Göra så att jag förbereder och lever så jag klarar ert liv utan alkohol. Rädslan för beroendet och att dricka alkohol ska få mig att avstå. Rädslan ska få mig att vara på min vakt och göra så att jag tex inte ska tro att jag kan måttlighetsdricka igen. Rädsla är bra. Att veta att suget går över, efter en stund, minskar såklart rädslan. Men gör så att jag inte utsätter mig för onödig frestelse/situationer förrän jag är redo för det. Eller om man ska göra det öht som beroende. Jag är tex rädd för höga höjder, djupa vatten och alkohol. Och det kommer jag att fortsätta att vara.

för att du delar dina tankar. De är bra och fungerar bra.

Jag kopplar till detta med förhållningssätt till sug i min tråd.

Ha en bra söndag napalosrot

napalosrot

Dag 30 måndag, och varit trött idag. Sov djupt inatt. Men för lite. Helgen som gick har gjort mig starkare känns det som. Jag kan motstå de stora suget när alkoholdjävulen slår på stora trumman och föreslår en kall öl eller ett glas rött. Precis när jag var som mest mottaglig. Suget i lördags var det största hittills. Nästa måndag blir det 37d utan alkohol. Och veckan efter dag 44. Känns bra att skriva det.

napalosrot

Dag 31 tisdag, tänker på att äta mycket grönt och nyttigt. Har bara tränat lätt senaste veckan. Typ jogg. Snart ska jag trycka på lite. Jag vill vara i form. Vara stark, snabb, uthållig och rörlig. Lååångt dit. Det vore fint att vara där till v28 2017. Jag ska vara där måndag v28 2017. Jag måste börja någonstans för att komma någonstans. Ett första steg krävs, sen ett till osv. Jag är värd att vara i form och ha en kropp som kan ta mig dit jag vill och göra så jag kan njuta av livet på de sätt som är möjligt. Lite ego pep nu.

Heddali

Ser dig i startgroparna, hur allt formas om till kärlek och omhändertagande från dig själv till dig själv. Positiva spiraler där goda ting blir fler. Läste en intressant artikel i SVD med känd professor som gjort ett litet experiment som han kallar even 40. Att välja 40 nya vanor och så få in dom i livet, det var inspirerande!

napalosrot

Dag 32 onsdag, idag rättade jag till ett av mina misstag som jag skaffade mig under perioden i dimman. Det jag då tyckte var en jättebra idé var med tiden ingen bra idé alls. Är jag nykter så har jag kraften att städa upp skiten. Även fast det kräver stor ansträningning. Jag kan även se och förstå på ett bättre sätt om hur jag vill ha det nu och i framtiden. Leva framtiden nu. En sak i taget är bra. Och jag har fortfarande inte kommit igång med träningen. Äter dock vettigt. Stressar för mycket. Men det känns som jag är på en bättre stig i livet än den som gick i dimman.

Liten stor

Du är en inspiration, känner igen mig så mkt i det du beskriver med jobb, resor, streaming med mera. Längtar till jag når lika många vita i rad. Bra jobbat!!

Heddali

Uppfattar att vi har vissa likheter i gammal vana och omfattning. Balanserar lite i gränslandet där överkonsumtionen inte är lika hög som vissas... Men ändå högre än vad som är bra, både tillfällen och omfattning blir över tid mer än man både tror och vill. Jag är idag också på dag.5 och har satt upp målet året ut. Har inte ett sånt långt uppehåll på 7 år men har haft en process sista året där kortare uppehåll bara återgått till överkonsumtion så nu måste jag ge chansen till reell förändring. Hoppas du hittar en väg framåt som känns bra, du verkar verkligen vara på G!

napalosrot

Dag 34 fredag, ibland ploppar det upp små bilder och tankar om att ta en öl. Känns ofarliga. Tänker mycket på hälsan som borde bli bättre och bättre för var dag som går. Det även fast jag inte alltid känner mig på topp. Är mer aktiv nu. Gör saker. Rör på mig. Äter mindre. Slappar mindre. Borde göra gott.
Flingan, streama är att titta på film på datorn. Man loggar in på tex netflix och tittar på film/serie.
Pi31515, tacktack.
Liten stor, kul nick du har. Tack själv. Jag hoppas vi alla kan inspirera varandra.
Heddali, dag 5 är ju en jättebra början. Att ha målet att vara utan alkohol året ut kommer att göra skillnad. Det är värt att kriga för. Kämpa på.
Snart helg igen och på måndag kan jag skriva dag 37 och måndagen efter dag 44 osv.