@Amanda L Tack för Ditt kloka inspel 🙏 Du har så rätt, och nu fick jag verkligen något att fundera på. En riktig ögonöppnare helt klart.
Ha det bra, och jag tar tacksamt till mej vad Du skrev.

Fredagskväll, och dessutom en fantastisk god middag med en halv flaska vin till. Vinsten är att jag inte känner något mer sug, bara nöjd att det smakade bra. Jag känner mej nöjd. Inget trigg att dricka mer. God helg på Er.

@källarmannen, Godmorgon! Jag har läst din tråd. Jag har hängt här inne i flera år och lyckats hitta tillbaka till bättre alkoholvanor. Jag känner mig oxå väldigt nöjd med att kunna dricka lite och sedan vara nöjd. Det tro jag är en väldigt bra insikt. Inte triggas att dricka mer än vad man tänkt bara för att det smakade bra. Dessutom är det jäkligt skönt att vakna pigg och kry utan sviter av gårdagens fylla. En dag i taget 😎
/Mrx

@Mrx God morgon och tack för Ditt inspel 🙏 Vaknade helt utan symtom idag, just njutit en god frukost med frugan 👍 Så himla gott att både suget och min tidigare olater att smygsupa i källaren nu verkar vara historia. Ha en riktigt fin helg.

@Johan6808 Tack för att Du tog Dej tid att skriva och kommentera, uppskattar jag verkligen. Inget är gömt i källaren, och mitt primära mål är att minska min konsumtion, inte sluta tvärt. Jag behöver bara få en annan inställning till alkohol, ja att det inte är lösningen på allt, snarare tvärtom. Känner en personlig seger att jag har slutat helt med att smutta i källaren. Kunde lätt bli ca 20 cl starksprit en fredagskväll,+ vin till maten. Nu är det historia, sen kommer jag fortsätta att dela en flaska rött med frun till en god middag. Det vill jag inte vara utan, men som sagt det här att hinka på, det hör numera till det förgångna hoppas jag. Suget har minskat, och jag har mått så bra nu flera morgonar så jag har fått mej en tankeställare helt klart.
Ha de gott.

Trillade dit lite igår, att vi skulle ha lite vin till den goda middagen kändes okej, däremot så hade jag föreställt med att låta bli att dricka i köket när jag gjorde iordning maten. Det funkade inte tyvärr. Inga mängder men det blev några öl, en GT ihop med gästerna i solskenet. Skippa dock alkoholen framför TV, n. Drack vatten, men kände hur trött jag var så jag nickade lite i soffan. Vaknade tidigt i morse men lite ångest, har nu läst på i forumet och känner mej stärkt inför påskafton. Om det blir något idag så blir det ytterst sparsamt.
Fortsatt glad påsk på Er!