Efter några snedsteg så känner jag mej än mer motiverad nu att verkligen minska mitt intag. Låter kanske naivt, då jag tänkt så tidigare, men nu är det på riktigt 💪 Full fart framåt mot ett nyktert liv 🙏

Låter bra det @Källarmannen!
Varje nykter dag är ett steg i rätt riktning. Jag har förvisso bara 7 dagar av nykterhet bakom mig men känslan de ger stärker mig att våga tro och lita på mig själv. Jag mår mycket bättre när jag slipper all oro, skam och ångest som drickandet för med sig.
Säger inte att jag ska bli helnykterist men en förändring är nödvändig.
Lycka till 🙂

@_Liv_ Tack! Jo det skall allt gå bra denna gången. Har inte direkt varit onykter, men har alltid fått i mej några enheter varje dag. Grattis till dina 7 dagar, det tycker jag är riktigt bra och du kan känna dej stolt 💪 All lycka till, önskar jag Dej också.

@Påvägmothälsa Känns som tiden bara får gå, önskar ju inte livet ur min far men det ”livet” som har nu är inget att ha. Han ringde precis nu och surrade, lider med honom. Och för att skingra mina tankar så har jag tyvärr lätt för att ta några enheter. Söndag idag, jobb imorgon så det får vara fritt från alkohol idag, det är min målsättning. Ha en fin och lugn söndag @Påvägmothälsa.

@Källarmannen Tjena, ett snabbt tips, ta och ladda ner ljudboken Alcohol Explained 1 och 2 av William Porter. Lyssna också på Podden One for the road med David Wilson. Nykterhetsrörelsen är stark i storbrittanien och mycket kloka sanningar finns att tillgå hos många nyktra författare.

@Källarmannen Hur känns det idag? Hoppas att det känns bättre efter att du förhoppningsvis har kunnat sova gott/någorlunda i natt. Onsdag, vad passar då inte bättre än en nykter sådan?! Häng på mig vettja med en onsdag utan enheter!

Fredag morgon, och jag vaknade i morse och förbannade mej själv varför jag tryckte i mej 6 enheter igår. Jag var förvisso helt slut efter en ansträngd dag på jobbet, hjärnan gick på högvarv och efter jobbet hade jag en hel del som jag var tvungen att ta tag i. Sen när jag äntligen kom hem och kunde koppla av så började jag att ta lite. Blev inte berusad eller så, men sett i backspegeln så kändes det så onödigt. Nu måste jag se till att helgen blir ytterst sparsam, om det ens blir något alls.

@prinsessa Hej! Ja det är nya tag som gäller. Tack för omtanken men far blir allt mer snurrig och rörig, jobbigt nu 😢 Finns inga tillgängliga lediga platser på äldreboenden heller så det är bara att försöka härda ut. Skall hälsa på honom efter jobbet idag. Må solen lysa över Dej hela helgen, och ha de gott 😄

Hej @Källarmannen

Jag tittar in i din tråd här och ser att du jobbar på, är aktiv här och skriver. Du bestämmer dig på morgonen för att vara nykter, men sen blir det inte alltid så och så är det för flera. Ibland kan en behöva mer stöd än det som finns på Alkoholhjälpen eller prova en annan konkret strategi. Vad tänker du att du skulle behöva för att kunna ta ett till steg?

Jag vill också passa på att påminna dig och andra om att inte skriva på forumet när en har alkohol i kroppen. Vi har tidigare skrivit det till dig och vill bara påminna, då det kan vara en trigger för andra som är här. Vi har därför redigerat i ditt inlägg. Hoppas att du har förståelse för det! Naturligtvis går det bra att skriva om försök som kanske inte gått hela vägen, men då är en välkommen att göra det dagen efter.

Fortsatt stort lycka till!
/Nell, Alkoholhjälpen

@Nell Hej och tack för ditt inspel. Ja jag vet inte riktigt vad som skall bli nästa steg? Har minskat min konsumtion, men jag behöver minska ännu mer. Ingen ursäkt, men jag har så mycket runt mej nu. Sen skall jag givetvis inte skriva i forumet med alkohol i kroppen.
Bästa hälsningar.