Hej! Jag har läst. Och läst.
Ser en gemensam nämnare hos er som lyckats på er resa. Nämnaren är; Ni har oftast en partner och vänner. Ni är egentligen inte särskilt ensamma, och just därför skäms ni och känner att ni gör bort er. Jag är nog rätt ensam. Ingen hör av sig till mig, men jag uppskattas på jobb och i mer formella sammanhang. Så ingen lider av mitt drickande. Ingen ser. Ingen bryr sig. Utom jag själv. Jag kan hantera det hela och är inte kliniskt beroende. Men jag har ett behov att bedöva mig i mitt liv. Såsom många här inne gör av olika skäl. Ni har min fulla medkänsla och respekt.
Vet inte om mitt inlägg är adekvat? Men budskapet är; vad gör vi fullt fungerande men ödsligt ensamma människor åt en alkoholkonsumtion som faktiskt inte skadar någon eller gör oss själva till åtlöje?
Utom rädslan att det kanske går överstyr. Då vi inte bara är ekande ensamma utan dessutom alkoholberoende? För de som bara är ensamma brukar man rekommendera att gå med i lite föreningar och höra av sig till folk som man förvisso känner men som själva aldrig hör av sig. För de med alkoholberoende finns det mediciner och program att följa. Och sen kan man förstås få lite gemensamhet på AA möten. Men där är ju inte jag.

@Andrahalvlek Med vila, menar jag inte att sätta sig ned eller att sova. Jag menar djupvila. Du lägger dig ned och försöker befinna dig mellan sömn och vakenhet. Mycket bra sätt att reparera hjärnan. Prova detta när du inte är trött för att öva in tillståndet. Sen är det lättare att slå på hyperfokus igen. Pressa inte fram det utan öva en lite stund i taget steg för steg. Ibland måste vi medvetet öva hjärnan att växla mellan vila och vakenhet. Det är ingen självklar förmåga. När vi har förstört/ glömt förmågan får vi sömnproblem och stresspåslag.

@Denlillamänniskan Spännande! Jag utövar Mindfulness ibland när jag är stressad, då kan jag hamna i ”mellanlandet”. Är varken vaken eller sovande. Efter 30 är jag pigg, som att reseta hjärnan. Just nu känner jag mig dock inte speciellt stressad, allt är relativt liksom.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Mindfulness är bra. Men precis som all övning av kropp och sinne, så blir man bättre på att växla ned hjärnan om man tränar lite regelbundet och inte bara när man kommer på att det skulle vara bra att stressa ned. Att göra detta 30 minuter kan kännas långt. Du kan ägna dig åt mindfulness några minuter då och då under dagen, medan du gör vardagssysslor eller promenerar.

Jag ska släppa det här ämnet nu, men det är lite svårt eftersom jag tycker att det är så vansinnigt intressant! Min drivkraft att vara nykter är att jag kan utveckla sinnet bättre. En lite ovanlig anledning att hålla upp med alkohol.

God Morgon!
Jag har en ny dag framför mig. Aktiviteter inbokade som innebär vistelse utomhus och social samvaro. En bra dag.
Funderar över vart jag vill här i livet? Håller jag mig frisk så borde jag ha 30 år kvar. Dem vill jag förvalta väl.

Morgonhjärta som vanligt i kalendern.
Önskar er en skön dag!

Då var första tillfället avklarat. Var på restaurang med väninnan som jag promenerar med varje vecka.
Hon tog en öl till maten, jag tog vatten. Hade redan tidigare berättat att jag inte dricker alkohol just nu för att optimera signalsubstanserna i min hjärna. Berättade om dopaminbalansen under får promenad. Hon säger att jag kan smaka av hennes öl om jag vill.

Utan krångel eller minsta tvekan sade jag nej tack lite avspänt och log. Det var bara lätt och självklart att inte dricka alkohol och det kändes väldigt bra. Riktigt skönt, faktiskt.

Vad fint att läsa @Denlillamänniskan. De där första gångerna är viktiga och kan kännas lite högtidliga?
Läser dina tankar kring var en ska landa den nyktra ballongfärden- och det kommer du ju att se så småningom.
Jag var kanske också en NästanAlkis men en Fullblodsalkis bodde i källaren och bröt sig upp på övervåningen tillräckligt många gånger för att jag skulle förstå att han skulle kunna komma att ta sig in och bosätta sig på min fina terass med utsikt.
Room with No view. Så kändes det. Ett begatroll på uteplatsen med ryggen mot dörren som inte gick att öppna.
Jag tycker mycket om att följa med i dina tankar och din process. Och tycker att din korrigering eller komplettering eller ibland utveckling av mina rafsiga tankar sätter saker på plats- en ny utsikt! Kram kompis.

@Se klart @Himmelellerhelvette

Tack för responsen. Det uppskattas verkligen!! Se Klart; du beskriver väldigt bra hur Fullblodsalkisen dväljs i källaren. Det är bland annat det som gjorde beslutet att inte dricka alkohol som väldigt logiskt och lätt.

Min morgon, så här långt;
Vaknar och känner en lätt tristess. Ska livet vara såhär, tänker jag? Ja, det ska det, svarar jag mig. Har roat hjärnan igår med att läsa på mer om neurotransmittorer. Fokus på Noradrenalin och GABA. Intressant även om jag har lite koll på de där grejerna sedan tidigare. Men ibland behöver intellektet ha lite tråkigt.

Det är annat som behöver få vara i sinnets blickpunkt. Sätter mig därför för att meditera och når idag ett nytt djup. Jag kan känna min hjärna, det är något som jag upplevt korta ögonblick. Men nu kan sinnet nyfiket vandra runt i hjärnan och känna efter. Mest känns det i frontalloben. Det är ju den som utvecklas mest av meditation och skadas med av alkohol.

När jag precis börjat bli klar för morgonpromenad så plingar det till i mobilen. Lucka på jobbet? Nä, dottern som har råkat ut för tågförsening och därför kommer att missa anslutande buss. Mamma, kan du komma och hämta mig? Jag kommer! Så vart det en lite trevlig biltur med älskade dottern. Hade ju varit annat om jag hade dragit en flaska vin igår kväll. Så vi kan väl konstatera att det inte är tråkigare att vara nykter och fräsch vid 07-tiden en ledig dag.

Tänkte handla idag. Vid närmare eftertanke tar jag beslutet att ta på mig ryggsäcken och gå till Lantbruksgården här intill och köpa mejerier och ägg. Allt närproducerat!
Går iväg och ser först två ekorrar som pilar över vägen. Hägern lyfter från ån, när jag passerar över bron. När jag närmar mig hör jag tuppen gala tre gånger. Livet är underbart i det ögonblicket.

Summan av inköpen blev 180 kronor. Lika mycket som två flaskor vin, men det var ju en viss kvalitetsskillnad på den här inköpsrundan, jämfört med en tripp till Bolaget.

En petitess;
Jag gör ju hjärtan i kalendern istället för att skriva en nolla. Dessa hjärtan symboliserar att det ska bli en bra dag. Inte en räkning eller ett löfte att avstå alkohol. Fast nog fasen har jag räknat hjärtana ändå. Särskilt när det har varit tyngre dagar, för att muntra upp mig.

❤️ tycker jag är en mycket fin tradition med ett bestämt värde istället för 1, 23, eller (måste kolla nu) 1478 dagar.
Min app räknar också ut vad jag har ”tjänat” men de pengarna har jag förslösat på livet och njutit av, skämt bort barn och mig själv.
Jag ska åka på ridläger i vår- bestämde mig i veckan. En gammal hobby som jag inte utövat på så många år. Idag tänkte jag att jag nästan är ett skämt med mina ”snart 60” år, körsång och trädgårdspyssel, katter och småbarn. Precis som alla andra. Och precis som alla andra- en känsla av att jag gör det på mitt sätt, men inte ens det är så betydelsefullt längre.
Att göra det på ett mänskligt sätt- sakta ner steget lite, gräva i jorden, hjälpa små människoplantor upp i ljuset med näring och tid. Hjälpa en gammal människoplanta- mamma- att vara i ro med sitt liv, och se till att det också blir roligt och fint, det som återstår.
Det fyller min dag just idag. Kram 🌸

@Se klart Kul att du tänkte åka på ridläger! Man anpassar bara ridningen efter de förutsättningar man har i vår ålder. Precis som att jag inte springer milen längre på en bra tid. Jag går istället. Men jag har umgåtts med tanken att kanske börja med löpträningen igen. Blir kanske Döden i Diket, när man inser att man inte orkar. Precis som du kanske undrar om du överhuvudtaget kan rida utan att ramla eller få en obarmhärtig träningsvärk av det.

God Morgon!
Hjärtat är satt i kalendern för dagen. Tänkte att det är jättebra att ha dem där. För tänk om jag rätt var det är börjar dricka alkohol igen? Då kan jag gå tillbaka och se;
Jaha, ja. Januari var jag nykter och det blev hjärtan i kalendern. Vad snäll jag var mot mig själv då!!

I denna självsnällhet börjar jag min dag, och jag behöver den.
Ska lämna hunden hos exmannen i eftermiddag och det brukar bli jobbigt att åka till hans hus, där jag många gånger var så olycklig. Samtidigt närde jag hopp om att relationen ändå skulle bli bra till slut. Huset där jag började dricka alldeles för mycket. Innan var jag måttlig med alkohol, men i det huset tappade jag det.

Skönt att jag är en nykter Nästanalkis idag och att jag tar hand om mig själv.

@Denlillamänniskan Önskar dig en bra dag❤️Det kommer så mycket klokheter från dig! Det märks så tydligt att du varit med ett tag, du vet galoppen! Hur länge har din längsta nyktra period varit? Och hur länge har du försökt bli nykter? Kram

@Himmelellerhelvette Processen har varit lång. Längsta uppehållet var i april 2019 efter att jag flyttat ut från exmannen. Vi var gifta ett tag till.

Jag har ju tyckt att jag inte har så stora problem med alkoholen, och den där nykterheten i april 2019 var tre veckor. Det var väldigt enkelt att hålla sig nykter vad jag minns. Signade in på Forum här och körde min utmätta tid. Hade en halv flaska rosevin i kylen, bara för att göra saken tydligt för mig själv. Dricker jag ur den så är det dåligt. Dricker jag inte ur den så har jag inte så stora problem. Flaskan låg där under hela den bestämda perioden.

Men sen gick det upp och ned de senaste åren, med försök att hålla mig måttlig, varvat med några dagar utan alkohol däremellan.

Brytpunkten kom i våras. Det var då jag började tänka lite i andra banor. Hade märkt att jag faktiskt är rätt sugen på att dricka, och att det gärna blev för mycket. Hade börjat dricka på ett sätt, som jag tyckte var lite sunkigt.

Beställde hem böcker av Annie Grace och William Porter. Läste också en hel del zenbuddistisk litteratur. Började vandra och valde medvetet nyktra sociala sammanhang. Hade sedan en tid återupptagit meditation och var/är mycket inspirerad till att leva ett enkelt och sant liv. Bra kost, ingen onödig konsumtion. Började läsa på forum igen, men skrev inget. Sedan två månader har jag slagit in på den nyktra vägen. Fram tills årsskiftet har jag förberett mig, sen har jag varit nykter utom en dag. Så min väg har varit lång vad gäller förberedelser och sluta försöka lura mig själv. Själva steget in i nykterheten var delvis en lättnad. Drack sista vinet den 4 Januari. Tog fyra glas och sen hällde jag ut resten. Det var som det sista kvittot på att mitt liv inte blir bättre med alkohol.

Tillägg;
Var nykter två veckor i augusti. Det var två rätt sköna veckor som jag under hösten kunde tänka tillbaka till och minnas att jag faktiskt mådde rätt bra. Resten av hösten gick åt till att inse att jag måste förändra mitt liv i grunden. Slutade med att jag blev sjukskriven för depression (Var mycket annat i livet som krävde insatser och mental styrka).

När jag var på Akuta Öppenvårdspsyk frågade läkaren mig; Vad tror du själv att du skulle behöva? Jag svarade; Jag vill gå i kloster och började gråta. Varför just det? frågade han mig vidare. För att jag får vila och att alla är snälla där. Klart de inte kan remittera patienter till kloster. Men jag fick några lätta lugnande tabletter med hem och en insikt att jag behövde tid för att finna en ny väg i livet.

Fick sedan sjukskrivning via min fantastiska husläkare som tidigare tagit hand om mig efter en period av somatisk sjukdom för ett år sedan. Fick träffa en psykolog som jag har förtroende för. För övrigt har jag faktiskt "gått i kloster". Nykterhet, kontemplation och tidiga morgnar. Mycket vistelse i naturen och fysiskt arbete utomhus som gagnar andra. Tid att läsa. Tid att känna efter och sörja. Nykterhet har varit en förutsättning för att bana upp en ny stig i livet.

Det där med datum och dagar (som ju egentligen inte är så viktiga för mig);

Jag upplevde en stor andlig händelse den 17 december 2023.
Var på fjärilshuset med yngsta dottern och barnbarnet. Som avslutning var vi med runt dammen med Koi. Man fick en liten näve fiskpellets i handen och sedan skulle man önska sig något. Man skulle hålla önskan hemlig och den 17 Januari 2024 skulle det slå in. Karparna simmade runt i dammen. En stor orange fisk kom upp till ytan framför mig. Jag smekte den på huvudet. Den stod kvar vid ytan och tittade på mig (matens magi!!). Jag önskade att jag skulle vara kvar på den väg som jag påbörjat mot inre utveckling. Önskan var faktiskt en motivation att fortsätta och här är jag. Önskan blev verklighet.

Jag ville bli marinbiolog när jag var yngre. Men livet kom emellan med familjebildning. Valde därför ett mycket tråkigare men säkrare jobb. Har som kompensation ägnat mig åt akvaristik och älskar elementet vatten. Det vet ni som läst om Simhallen. I min tidigare tråd använde jag liknelser från segling.

Vad en enkel fråga om alkohol och nykterhet kan släppa fram tankar och reflektioner. Det är en av de bästa sakerna med forum- Genom att läsa vad andra skriver får man syn på sig själv. Vi har ju samma ansikte.

Tack.