Ja då var jag här igen, vi har varit i Spanien över vintern, kom hem för några dagar sen.
Jag har både bra och dåliga minnen från min vistelse där.
Känner mig som på ruta ett, mitt drickande har jag inte kunnat tygla, utan det har snarare eskalerat.
Gråter då jag skäms över mig själv, jag har skämt ut mig inför vänner, blivit rejält packad och
mannen är väldigt bekymrad över mitt beteende och drickandet.
Nu kommer jag att börja läsa här varje dag, ta stöd och hjälp av er andra här.
Jag är bara ledsen och trött.

skogsfrun

Attans vad modig du är. Det du gjort genom att berätta är ett väldigt betydelsefullt steg i rätt riktning. Du stärker också beslutet inom dig genom att berätta, det blir mer "på riktigt". Fundera på om det finns något mer skulle kunna hjälpa eller stödja dig i ditt tillfrisknande?

Fortsätt skriv!

skogsfrun

Attans vad modig du är. Det du gjort genom att berätta är ett väldigt betydelsefullt steg i rätt riktning. Du stärker också beslutet inom dig genom att berätta, det blir mer "på riktigt". Fundera på om det finns något mer skulle kunna hjälpa eller stödja dig i ditt tillfrisknande?

Fortsätt skriv!

innebär 'att nykterheten är ens egen' att en väljer nykterhet för sin egen skull. Att det är ett personligt och medvetet val. Jag är ju, som så många på anhörigsidan, gift med en man som drack för mycket. Till slut var det för min del alldeles för mycket. Och i likhet med andra talade jag om det för honom; tjatade, bönade och bad och hotade att lämna honom om han inte drog ner. Jag fattade inte att det inte skulle fungera. Till slut gick jag i avsikt att lämna. Då lovade han sluta om jag kom tillbaka. Efter ett par gånger av gemensamt överenskommet 'socialt drickande' där han fortsatte följande dag krävde jag total nykterhet. Under ca ett år var han i huvudsak nykter med korta återfall då han drack nån öl eller GT. Så fort jag märkte och påtalade det slutade han. Han var oerhört trött (vilket många verkar vara i ny-nykterheten) och ville inte delta i nånting som han tidigare varit road av. Familjesammankomster där det förekom alkohol till maten var ansträngda. I efterhand förstod jag att detta var nykterhet med s.k vita knogar, påtvingad av omständigheter. Jag ansåg inte då att han var nykter "för min skull", jag var alltid noga med att säga "du väljer själv". Det slutade i alla fall så att han tog ett rejält återfall, drack sig uppenbart berusad på ett par timmar i ett sammanhang när barn, barnbarn och gäster var närvarande. Han lämnade festen, gick till sängs och skämdes som en hund följande dag. Det blev också vändpunkten! Efter detta tog han kontakt med företagshälsovården, gick till AA och i därmed blev nykterheten blev hans egen.

Återfallet var på Valborgsmässoafton. Två månader senare, en kväll i början av juli, kom han hem och sa att han känner sig fri. "Jag satt i hamnen i solen och insåg att jag har allt kvar utom alkoholen och den kan jag avstå ifrån." Detta räknar han som sin födelsedag som nykter. Faktiskt - där och just där började också mitt verkliga arbete med att släppa taget. Då fick jag istället börja granska och reflektera över mig själv. Hela denna resa finns i min tråd i Det vidare livet. Resan fortsätter, närmast åker vi till AAs och Alanons landsmöte nästa helg.

Hoppas jag kunde ge några pusselbitar till innebörden i att vara nykter för sin egen skull!
Kram till dig och mannen din och allt gott till er båda! / mt

Gunda

För er stöttning.
Jag har en väninna som jag kan prata med som gått igenom ungefär samma som jag. Jag har även pratat lite med en av döttrarna. Jag har också tagit kontakt med sjukvården för ett tag sedan så jag har personer runt mig som förstår lyssnar och stöttar.
Känns som att det är som mer på riktigt nu när även mannen vet.
Nu förstår jag mer vad det betyder att nykterheten är ens egen, tack för stt du förklarade mulletant. Det viktiga nu är att jag börjar min inre resa. För att det ska bli min nykterhet. Jag vet nu äntligen att jag kommer att bli nykter jag har en annan inre känsla i dag än jag haft tidigare. Tack även till dig MM hade inte du dragit igång mig så hade jag inte varit där jag är nu.
Livet har fått en annan mening på nått sätt.
Jag kommer att klara detta jag är övertygad om det. Nu har jag viljan som inte fanns förut.
Tack ni fina!

Sinnituss

du beskriver så bra det där med en annan inre känsla. Jag känner också precis så. Det finns ingen tveksamhet längre. Det är självklart att vi klarar det här.
Tack för att du delar med dej av din resa roligt att få vara med på den.

Gunda

Tack för dina fina ord.
Tack Sinnituss att du följer min resa, utan alla er hade jag inte varit där jag är nu. I början var jag bara rädd både för min egna fyllor mitt smygande och mitt destruktiva beteende. Jag var livrädd att mannen skulle komma på mig med fingrarna i syltburken. Jag skyllde på vårt förhållande och på mannen att jag drack. Var jobbig när jag drack drog upp gamla oförätter och tillkortakommanden, allt var hans fel. I nyktert tillstånd så blev det ångest och fasa för vad jag håller på med.
Det har verkligen tagit tid att komma hit, startade denna tråd i höstas innan vi åkte till Spanien där allt eskalerade. Sen tillbaka hem, försöka börja ta ansvar och det genom att läsa här. Jag sa många gånger i början att någon där uppe ledde mig till denna sida och jag fortsätter säga så. Hade jag inte hamnat här så hade jag inte kommit till denna insikt heller. Ni fina människor här har hjälpt mig på många, många sätt. Alla era historier har gett mig så mycket att fundera på, så mycket att känna sorg över och relatera till mig själv. Att läsa och begrunda sörja och glädjas med era historier har gett mig så otroligt mycket. Vad är viktigare än mina relationer med nära och kära, det finns ingen alkohol som kan ersätta dem.
Ja något annat har infunnit sig i mig som jag inte känt förut. Jag har ett lugn som infunnit sig, vet
inte riktigt om jag kan sätta ord på det men jag försöker, men det viktiga är att jag känner den.
Känner ingen eufori över nykterheten inte heller några vita knogar. Är bara stilla i mig och har
ett välbehag. Nu vet jag att jag kommer att klara det.
Kram

Gunda

att jag stod i ett vägskäl, bilar rusade fram och jag skulle över vägen. Jag tog några steg åt vänster
där var vägen svart och det visade sig att den var hal och jag fick gå jätte försiktigt
för att ta mig tillbaka till utgångspunkten. Där stod jag ett tag till och så var det ok att
gå över, vägen var svart där också, men inte hal, jag sprang med lätta fötter
över på andra sidan. Tänkte i drömmen att vad konstigt så lätt har jag inte sprungit
på länge, vad har hänt med mina ben. på andra sidan var det grönt och vackert, blommor
i diket.
Ja drömmar kan säga mer än många ord.

intressanta Gunda.

Din dröm innebär nog att du vill gå den nyktra vägen. Den med blommor, fågelsång o blå himmel.

Följ den Gunda!

Gunda

Jag blev ju så besviken på mig även om alkoholintaget inte blev så stor mängd. Det var inte så att jag drack mig full utan tog två små glas till kaffet av nått sött.
Men varför jag blev så ledsen på mig var stt jag bestämt att jag inte skulle. Så i sammanhanget att det var lite så har det ingen betydelse utan att jag gjorde det.
Men jag tror på någotsätt att det var meningen att det skulle bli så. Hade jag inte gjort det så hade bakdörren fortfarande varit öppen och min man hade inget vetat mer än sina egna misstankar.
Så någonstans är jag glad för vad som hände och resultatet av det.
Jag är fullt och fast besluten att det var en viktigt och nödvändig händelse i min nykterhet. I dag är det 5 veckor minus en dag på min nykterhet.
❤️❤️❤️

Bedrövadsambo

Du verkar väldigt stabil i ditt beslut, och fördelarna radar upp sig på rad. Keep up the good work!

Gunda

Berättade jag för dottern att jag berättat hela den krassa sanningen för mannen.
Mannen hörde också vad jag sa till henne och det gjorde jag bara för att om
han skulle behöva prata med någon så kan han göra det med henne.
Jag vet att det inte är bra att dra in barnen i problemen, men när de börjar närma sig
de är över 40 så är de ju inte barn längre. Lika om hon vill prata om det så kan hon
nu prata med honom utan att jag är med. Jag förstår ju att båda mina käraste har
känt av mitt drickande och de båda har ju på nära håll varit med men på sidan om.
Så det där gjorde jag bara för att hjälpa dem i vår relation, vad det ger får tiden utvisa.
Annars har natten varit rätt bra, lite svårt att somna men sen sovit gott.
Livet känns ganska bra just nu, inga triggers av att ha a tillgängligt är så skönt att slippa.
I dag ska jag börja skriva en lista över för och emot för alkohol och även skriva om jag kommer
på vad det är som triggar igång mitt sug.
Ha en skön dag alla kämpare!

Rövarkulan2

Att prata öppet med familjen är mycket bra och har hjälpt mig väldigt mycket. Stödet från min familj betyder så mycket.

Lycka till!

Gunda

Som jag känner nu. Det går inte att jobba med sitt missbruk ensam,
en omöjlighet för att kunna komma vidare utan hjälp.
Att ha mannen som en trygghet är guld värt.
Vi pratar inte så mycket om det just nu, men tar jag upp något så hänger
han på. Jag känner att han ärligt tänker efter sina svar och tankegång, det är
otroligt viktigt att han inte säger saker till mig som han tror att jag vill höra, utan
är ärlig. Det ger trygghet.

Jag köpte Situation Stockholm av en kille som flyttat hit från storstaden. Jag har
brukat köpa den då jag åker till storstaden och någon står utanför T-centralen och säljer.
Nu har vi möjlighet att köpa den här också det är bra.
Det var som en fingervisning till mig att se den här killen som ser rätt fräsch ut men som
också visar att han har en historia bakom sig.
Alkoholdjävulen ska inte ta mig, jag ska bli nykter det finns inget annat, om jag inte blir det
så kommer jag inte att ha min man kvar hos mig, han kommer inte att orka, han säger inte
det men jag vet ju att det kommer att bli så, det är iså fall mitt val av mitt vidare liv som kommer
att påverka det.
Ha en bra kväll!

i ditt försvar mot alkoholen Gunda. Stark, enträgen och målmedveten har du varit när du kämpat för att kunna nå en nykter tillvaro.
Jättebra, och modigt, att du nu involverar dina närmaste i din kamp.

Det har varit intressant att följa din resa och kamp Gunda, och det är glädjande att du nått så långt.
Du har också gjort helt rätt som fortsatt att kämpa även när det varit tungt och motigt.
Det är så man ska göra, fortsätta kampen även om det kommer motgångar och bakslag.
Till slut når man målet. Till slut vinner man slaget. Mot den farligaste och fulaste motståndare vi beroendemänniskor har.
Friheten och lättnaden när vi klarar att leva nyktra är stor.

Bra kämpat Gunda. Kramar!

Det känns som du har hamnat så rätt i ditt tänkande nu.
Ser det allvarliga i situationen. Lägger man inte ner så
riskerar man att förlora allt fint man har i livet.
Precis allt.

Och jag har förståelse för att våra nära och kära
inte orkar hur länge som helst. Jag skulle inte stannat
hos mig själv under de förutsättningar som fanns tidigare.

Kämpa på Fina Gunda

Gunda

Dina ord värmer. Ja jag har kämpat och jag kommer att få fortsätta kämpa
länge än. Förstår ju att suget avtar med tiden, men att garden måste vara
uppe även om suget är borta, det kan vara en falsk trygghet och återfallet
kan vara nära.
I kväll satt jag och läste om AA möten här omkring och var nära att ta bilen
i kväll till ett möte, men vågade inte, det tar tydligen tid innan jag vågar ta det
steget. Men jag kommer att göra det, jag tror jag behöver även den hjälpen.
Jag är så glad att du och andra följer mig och ger mig stöd, vi alla här tror jag
har ett bekräftelsebehov, bli sedda få stöd och hejade på.
Ensam är inte stark, det har jag verkligen känt av här hemma. Jag har ju
kämpat ensam, gömt mitt missbruk med näbbar och klor för att inte bli avslöjad.
Att ha pratat med mannen och dottern har verkligen tagit ifrån mig ensamheten
och även smygandet.
Nu är det bara härifrån och framåt, det är det enda viktiga i min strävan att bli nykter.
En dag i taget är verklighet för mig nu!
Kram!

När vi började prata här för 8 - 9 (?) månader sedan, så var du helt emot att: Ta hjälp. Söka hjälp. Berätta om dina problem för dina fina nära. Och all min respekt för det, det är inte lätt. Du kände för mycket skam och skuld. Jag tror att när vi vågar anförtro oss så släpper väldigt mycket av skammen från våra axlar. Tror du snart är då du kan våga säga: Nej tack, jag kan inte dricka. Jag kan inte.

Se tillbaks - hur långt du har kommit på din väg. En väldigt bra lång bit.
Igen - var stolt över dig själv. Jag är väldigt stolt över dig.

Gunda

Dina ord värmer.
Ja jag känner verkligen att jag kommit en bit på väg, du är en av dem som
hjälpt mig hit! Du drog med mig och vi hjälpte varandra, det känns så fint för mig,
du hjälpte mig att ta ett stort kliv!
Ja jag har verkligen inte velat ta hjälp utan jag skulle fixa det, jag kan ju se nu
att det hade flera syften. Dels skammen att ha hamnat i träsket, sen även egot
att kunna ha bakdörren lite på glänt och att inte vilja bli kontrollerad.
Men nu har jag kommit en bit på väg och jag är så oerhört glad för mannen
och dottern, de stöttar mig till fullo.
Älskar min fina familj och känner verkligen stor tacksamhet till alla er fina här.
Stor kram!