Ja då var jag här igen, vi har varit i Spanien över vintern, kom hem för några dagar sen.
Jag har både bra och dåliga minnen från min vistelse där.
Känner mig som på ruta ett, mitt drickande har jag inte kunnat tygla, utan det har snarare eskalerat.
Gråter då jag skäms över mig själv, jag har skämt ut mig inför vänner, blivit rejält packad och
mannen är väldigt bekymrad över mitt beteende och drickandet.
Nu kommer jag att börja läsa här varje dag, ta stöd och hjälp av er andra här.
Jag är bara ledsen och trött.

Vad häftigt!!! Helt enormt att jag ser att du skriver så. Jag blir SÅ glad och varm och lycklig.

Och det kommer en dag - när man vant sig av med att dricka, när nykterheten blir vardag - när man undrar vad man har hållit på med i alla år....Då man inte fattar hur man har kunnat leva under dessa förutsättningar. Missbruk är en otrolig stress att leva under.
Kanske är det de du upplever nu? Lugn för att du accepterar och inte kämpar emot....

Och när vi inte dricker, det är ju så vi är. Egentligen. Vi föddes ju nyktra. Nakna och nyktra.
Så fortsätt att bara vara du, det är så bra så. Det gillar vi.
:)

att den känslan att kunna vila i sig själv, kommer av det lugn man får när man accepterar sin situation?
Jag känner ju också detta. Att jag är här och nu. Jag kan vila i mig själv. Ibland väldigt uppåt ibland ledsen
och ibland tom. Men alltid lugn och utan ångest.

Innan - när jag sprattlade och spottade för att jag var tvingad att vara nykter - så hade jag aldrig detta lugn.
Jag vet ju att det är så här, jag kan inte dricka, så jag behöver inte kämpa emot längre.

Lugnet i själen infinner sig.

Gunda

Vaknar fortfarande med huvudvärk som jag vaknar med varenda morgon, tror att det är min allergi som är boven. Men det släpper snart.
MM du har nog helt rätt i att när man kapitulerat och erkänt att man inte kan eller inte vill dricka mer, då infinner sig lugnet.
Jag är fast besluten att jag ska vars nykter och i alla fall 24 timmar framåt.
Råkade sätta på radion och ur den spelas det en bit av Casanovas. Orden löd.
"Jag vill veta hur man njuter av livet, var hittar jag kraft och inspiration, jag vill stå för mina beslut"
Det var ord rakt till mig. Jag vill utforska livet utan att ha huvudet i dimma utan att a styr mig, i dag känns det som aldrig mer!
Jag är glad nöjd och jag måste säga, stolt över mig och mina beslut.
Äntligen är jag på väg!!

Ibland styr nått annat över oss.
Jag varken kan eller vill dricka mer.
Ett nytt liv har börjat.
Ha en skön dag ni fina som finns här.
❤️❤️❤️❤️?

Gunda

Blev jag så vansinnigt trött, åkte hem och hade tänkt lägga ner tid på att läsa i stora boken, men somnade halvliggande i fotöljen, sov när mannen kom hem, vi fixad mat åt oss men orkade knappt äta.
Undrar om detta är en reaktion på den senaste veckans händelser. Fem AA möten på raken, en extra hund hemma, besök av en släkting som bott här över helgen. (Ha ha svaret på tröttheten fick jag med mitt eget skrivande ?)
I dag teman som diskuterades på mötetoch man får tänka till på mötet.
Men ändå käns allt så bra, trots tröttheten.
I morgon hoppas jag att tröttheten har gett vika och jag åter fungerar.
Kram

tröttheten och låt kroppen läka !
Ett friskhetstecken är det att vara trött och njuta av att kroppen får vila och ta lite plats istället för att vara tvungen med allt städarbete efter alkoholen !

Gunda

Under den gågna veckan har jag varit på möten 5 gånger och i dag blir det min 6:te .
Jag har fått tre erbjudanden från medlemmar på AA att få hjälp med att börja jobba i den stora boken, så i dag ska jag träffa en person som är en av de tre som erbjudit sig.
Ska bli spännande att ta ett steg till i min nykterhet.
Ha en fin dag!!

Gunda

I går. En av tjejerna träffade jag innan mötet och vi pratade ihop oss.
Tror nog att jag kan bli trygg tillsammans med henne och börja mitt arbete med de tolv stegen.
Många som pratar om att det är så religiöst, jag måste säga att jag absolut inte uppfattar det så. Vist finns Gud med i en del tex men det är absolut inget som pådyvlas utan alla får ha sin tro som den vill. Inget av vad de gör är måsten utan förslag till hjälp för att tillfriskna.
Jag har hamnat helt rätt, gemenskapen går inte stt ta miste på, ödmjukheten likaså.
Min natt har varit så där, min allergi blir bara värre och värre ögonen var igenvarade och näsan är täppt när jag vaknade. Annars är det en fin morgon och en ny dag har börjat. Nu ska jag hoppa i duschen sen blir det frukost.
Fina Sannah, tack för att du skrev, det värmer.
Ha en fin dag mina kämpar vänner.

Gunda

Att jag stänger dörrar, och det gör jag ju. Det ät viktigt att göra så.
Men jag öppnar även dörrar och det är ju lika viktigt. Jag öppnar dörrar för livet för att kunna njut och må gott i alla mina relationer både till mig själv och till familj och vänner!
Insikter kommer ????

Gunda

Har varit trevlig, jag och en väninna har varit på loppis och jag har
varit till en bokhandel och fick tag i en jättefin bok som jag ska jobba i då jag jobba
med mina 12 steg.
Jag har haft en lugn och skön dag, inga tankar på alkohol alls, det har varit så skönt.
Läser handarbetar och jag har varit ut i min trädgård och tagit in spenaten som höll på att
växa mig över huvet.
I dag har jag inte mycket att skriva, jag bara är just nu, det är så skönt.
Ha en fin dag alla fina.
Kram

Gunda

Så värmande då jag ser att du finns med mig hela tiden ❤️❤️❤️ Du finns i mina tankar också.❤️

I natt har det varit svårt att sova. Jag har haft nerv värk i foten och det är så förbaskat jobbigt. Det blir som elstötar med jämna mellanrum det är så obehagligt. Jag har stora problem med fötterna och har special skor och ilägg men när jag går lite för mycket så slår detta till.
Jag som ska stötta en kompis i dag hon ska på lasarettet för en operation. Men jag får ändra mina planer lite då ska det nog funka. Kör henne till porten så väntar jag i bilen då behöver jag inte gå, då funkar det.
Det är så jobbigt att kroppen inte vill det jag vill.
Det har varit en låååång vaken natt.
En fin dag önskar jag er fina kämpar. ❤️?

Gunda

Har det infunnit sig en konstig ångest känsla. Ångest över som om jag sagt eller gjort något fel. Jag vet stt den här känslan har jag haft förr när jag var yngre. Men i min alko period har den varit borta dövad med a.
Får kramp i magen och jag har ingen aning om varför eller varifrån den kommer.
Men inget sug efter alkohol.
Nu sover jag på saken så hoppas jag stt den känslan har släppt under natten.
Sov gott. ???

Gunda

Jävla dåligt. Bara gråter och gråter vet egentligen inte varför. Men jag är nykter och jag kommer att vars nykter.
Men skit mår jag.

Sinnituss

Tråkigt att läsa att du inte mår bra. Bra att du är nykter iallafall. Starkt Gunda.
Kram med förhoppning att det känns bättre snart❤️

Ellan

Hej Gunda,
Vill skicka en stor styrkekram till dig. Tillåt dig själv att vara där du är. Det krävs mod men det har du inom dig. Det är helt ok att må skit och gråta. Det är långt ifrån roligt men jag tycker att det är ett friskhetstecken när vi vågar vara kvar i känslan. Att helt enkelt acceptera att ha en dålig dag. Sorgen behöver tas hand om den oxå. Jag brukar tänka att det gör ont att tillfriskna men det är ett steg i rätt riktning varje gång vi tar oss igenom en tung period.
Ta hand om dig och var snäll mot dig själv.
Stor kram
Ellan

Rövarkulan2

Hoppas verkligen att du får sova gott och mår bättre i morgon.

Inte kul att må dåligt, men det är många med mig som skulle behöva gråta ut ordentligt. Gråten renar. På mig har det liksom fastnat känns det som. Jag tror det är bra för dig att gråta. Du/vi har nog mycket känslor som vill ut. Besvikelse, skam, skuld, övergivenhet, mm. Stor Kram Det känns nog bättre imorgon <3

Vill bara skicka stryrkekram till dej. Livet är en trasslig väg ibland. Hoppas att du mår bättre snart! ❤️ Kram