Ja då var jag här igen, vi har varit i Spanien över vintern, kom hem för några dagar sen.
Jag har både bra och dåliga minnen från min vistelse där.
Känner mig som på ruta ett, mitt drickande har jag inte kunnat tygla, utan det har snarare eskalerat.
Gråter då jag skäms över mig själv, jag har skämt ut mig inför vänner, blivit rejält packad och
mannen är väldigt bekymrad över mitt beteende och drickandet.
Nu kommer jag att börja läsa här varje dag, ta stöd och hjälp av er andra här.
Jag är bara ledsen och trött.

Nej många tycker att AA är det som passar bäst. Och man ska ge det en chans eller två. Eller fler.

Här i Sthlm är det så fullt på AA mötena att man nästan inte får plats. Här finns även separata kvinnomöten. Jag går helst (om jag går, någon gång ibland) på blandade möten. Jag har lättare att prata med män än kvinnor, öga mot öga. Jag har ingen hemmagrupp utan hoppar in lite där det passar. Inte för att jag behöver prata av mig utan för att påminna mig själv. Sitter mest tyst och lyssnar. Det är en bra påminnelse.

12 stegs boken finns i en mycket bra variant av AA's. 12 steg för hopplösa. Skriven av Olle Carlson, präst och alkoholist.
Först när jag läste den förstod jag vad det handlar om. Den är varm och lättskriven. Men med samma innebörd.

Berätta gärna om ditt öppna möte imorgon.

Kram fina du

MM

Gunda

All hjälp jag kan få just nu. Så AA ska jag verkligen ge en chans.
Som i kväll. Vi får besök av en släkting i morgon och jag lagar maten redan i kväll, en stek i crooc pot och i receptet skulle det vara rött vin. Jag har sparat en alkofri vin inne och korkar upp den häller i det som ska vara i och så tänker jag halsa ur flaskan...... men hejdar mig i sista stund sätter på korken och ställer undan den. Hur fan sårbart är det egentligen, fick ett sånt jäkla sug så även a fritt kan hällas i om man inte passar dig. Har aldrig halsat ur en flaska, men nu skulle jag det ???
Sjuk och beklämmande!!
Det kommer stt ta lång tid innan jag kan vara i närheten av alkohol det är ett som är säkert.
Den boken vill jag läsa var får jag tag i den?
Kram

Gunda

Vaknade för första gången på dessa veckor och är skapligt pigg.
Allergin gör sig påmind med en tätt näsa och torr i munnarna. Men annars mår jag riktigt hyfsat.
Gårdagen var en upplevelse av nya grep för min nykterhet och i dag ska jag utforska den nya vägen jag öppnat.
Jag ska ta hand om mig så bra som jag bara kan och njuta av en nykter fredag.
Jag läste i aa:s stora bok då jag la mig och den ska jag fortsätta läsa i.

Jag ska fixa lunchen åt mannen och hans släkting sen åker jag på det öppna mötet med AA är lite spänd på vem o vilka jag kommer att möta där, då jag hörde att detta möte är välbesökt. Dessutom hur och vad det blir för intryck från det mötet.
När jag var en liten tös så hade jag en komps som vars mamma var frällsnings soldat och jag följde med henne på mötena. Då var det nära att jag hade kunnat fastna där. Som ung och redan sökande för att hitta min identitet, jag hade ju en periodare till pappa och en osäker mamma, inte mycket stöd hade jag i hemmet för att utvecklas till en självständig människa.
Nu som vuxen är jag inte lika sökande som då, inte lika påverkbar heller.
Vet inte vad jag vill med mitt skrivande heller just nu, men bara reflekterar och drar lite paralleller till situationen i dag.
Ny dag och nya möjligheter.
Ha en fin dag alla som kämpar!

Sannah

En ny dag och nya möjligheter! Låter klokt att ta hand om sig! Du gör saker som hjälper dig fram! Lycka till på AA mötet!
kram?

Jag förstår. Får ju inte länka till köpsidan för böckerna så jag länkar till Kyrkoherde Olle.C's sida. (Olle Carlsson)
Och boken heter livsstegen. (Länk borttagen då den leder till försäljningssida. Med vänlig hälsning /Admin)

Artikel i Aftonbladet om denna fantastiska människa om sitt missbruk.
http://www.aftonbladet.se/wendela/article12063012.ab

Det där att inte vara påverkbar är bra, man ska vara öppen men kritisk.
:)

Gunda

Frukosten är avklarad, sängkläder på vädring, tvättmaskinen igång, nyduschad och halva köket städat ?? var fick jag energin ifrån ? ?
Ja nu är det min tid som kommer.
Mannen stöttar mig i mina AA besök, känner nog att det är skönt stt få stöd han också i mitt tillfrisknande från olika håll, då behöver inte han dra hela lasset.
Tack för boktipsen och Aftonbladet ska gå in och läsa där.
Det är viktigt i det här läget att jag är observant på mina reaktioner, är nog också en all in människa på många sätt men jag vet också att när jag känner att jag kört järnet och inte får nått mer ur det så tröttnar jag. Ska ta det lugnt och försöka sansa mig. Som du skrev MM vara kritisk och inte gå på allt med hull och hår.
Nu sitter jag och tar en god kopp Java ? Inte alls fel det heller. En fin dag önskar jag er alla.
Kram

Härligt och inspirerande att läsa om dina framsteg! Jag tycker också det är starkt av dej att gå på AA-möten. Hur är det man säjer.. (?).."stänger man en dörr, så öppnar sej nya..!" Nu kör vi vidare med nya möjligheter. Ha en riktigt fin helg! ?

Tigerlilja

... att få dela dina upplevelser på mötena och hur dom känns. Bifaller i de andras hejarop!! Bra Gunda!

Trevlig helg, Kram på dig

Gunda

Ett väldigt bra möte med många fina människor, en tjej hade tre års nykterhet som satte spår i mig. En fin människa både ut o invändigt. Sen alla de andra var också fina med sina berättelser. Jag var rätt slut efter det mötet men nöjd.
En fin fredag kväll önskar jag er alla.

Bedrövadsambo

Jag känner på mig att du Gunda blir en sådan klippa på AA-möten framöver ? En "veteran" som inger nykomlingar hopp och tillit. Min erfarenhet är att om man får hjälp i svåra stunder så känns det oerhört rätt och naturligt att i sin tur ge hjälp till någon annan som behöver. Då sprider det sig som ringar på vattnet. Kram ❤️

Gunda

Vi tacklar situationen efter vår egen förmåga.
Vissa människor kan ha en dörr lite på glänt andra måste låsa med dubbla lås.
Jag vet ännu inte vem jag är så min dörr har dubbla lås just nu.
Jag satsar på att jag ska må så bra jag kan. På AA sa de i går att man skulle ha 24 timmars regel och inte lägga målet för långt bort. Alldeles innan jag gick in där sa jag till en kompis att jag tänker ge detta ett år, sen får vi se.
Jag tror det är rätt att inte sätta för långa mål, då känns det för mig att de vita knogarna kommer fram dem vill jag inte ha. Jag vill fortsätta att bara vara i nuet och just nu är jag nykter har inga planer på att dricka, är inte heller euforisk över nykterheten, jag bara är.
Njuter av att bara vara!!
I går hade vi besök och jag bjöd på räkor med tilltugg. Bjöd inte på vin utan mannen o släktingen tog sig några öl, jag tyckte det var gott med a-fri cider.
Somnade nykter vaknade nykter.
Kaffet smakade riktigt gott???

Tigerlilja

Jag blir såå glad av det du säger. Dag 5 för mig. Mår en aning bättre dag för dag.
Läser och ska också ta fasta på 24-timmars regeln.

Ska jobba igen. Kramar till dig <3

Vad skönt det är, som du säger Gunda, att somna nykter och vakna nykter. Gillar din beskrivning av att du bara är. Så känner jag också just nu idag. Min man är ute på krogen med vänner och jag är inte avundsjuk. Ha en fin helg

Lim

Vad imponerad jag blir av dig att du gått på AA!! Så coolt! Hoppas det ger dig mycket gott ❤

Gunda

Tack fina ni. ❤️
Jo det där att vars i nuet känns så skönt jag bara är. Jag behöver inte gå bakom ryggen på mannen och smygdricker. Inte vakta på tillfällen då jag kan smyga in där bib står och snabbt hälla i mig ett glas då han inte ser. Jag behöver inte smyga iväg flaskor till återvinningen när jag säger att jag åker och handlar.
Jag behöver inte räkna ut timmarna då jag kan ta sista glaset så stt jag kan köra dagen därpå.
Jag behöver inte ligga och fundera på natten när jag vaknar om jag städade undan vinglaset så han inte avskölja mig på morgonen då han går upp före mig.
Jag kan räkna upp massor mer som jag inte behöver, jag är nykter!!!
Jag kan slappna av och bara vara!
Jag tar mina 24 timmar dom jag beslutar stt vara nykter.
AA verkar vara modellen för mig.
I dag erkände jag att jag är alkoholist.
Jag vilar i det och just nu känns det som jag aldrig vill dricka mer, men jag tar inget för givet utan de 24 timmarna.
Finaste ni jag hoppas vi alla vaknar nyktra i morgon.
Kram.

Sannah

Känslan att inte ha något att dölja! Den är underbar! Skönt att ta 24 timmar i taget, det gör det hela greppbart och hanterbart!
Du gör detta så bra!
Kram ?

joeli

Det känns tryggt att läsa om dig.Hur du hjälper dig själv och finner nya vägar. Härligt att du kan njuta trots upp och nedgångar. Du blir en förebild och jag önskar dig en fin dag. Kram

Gunda

Ni fina, om ni viste vad varmt det blir i hjärtat av det ni skriver.
Inte kunde jag tänka att jag skulle bli en förebild och kanske kunna stötta andra med samma problem som mig.

Jag har två sätt att räkna, ett är då Mondey Morning och jag började vårt kämpande, du MM med socker och jag med mitt. Vilken resa för oss båda!!
Andra datumet är efter återfallet.
Så på tisdag har det gått 6 veckor och den andra är 8 dagar efter återfall.
Båda dessa datum är otroligt viktiga för mig.
Dessutom har jag också fått en till dag som äv super viktig och det var när jag till sist vågade kliva in genom dörren till ett AA möte, den 3.8.2017.
Mina milstolpar!!
Mitt huve surrar och jag är både ledsen och glad. Ledsen att jag lät det gå så långt, men samtidigt glad mest av all för att jag hittade hit till alla er som gett mig så mycket och att jag tog mod till mig att ta min alkoholism ett steg längre. Jag ser en ljusning i horisonten ser mig själv som den nyktra Gunda.
Jag kommer dit jag vet det, jag har inte brottom det tar den tid det tar.
Jag är!!
En fin söndag önskar jag er alla ❤️❤️❤️❤️

Jag utläser tydligt hur glad och nöjd du är för att du nu hittat rätt väg, fått tillräcklig kraft och tänker de rätta tankarna för att bygga en bra plattform, eller grund, att kunna gå vidare i nykterheten.

Det här att vara ledsen och ångra hur det varit, ja det ska man nog inte älta för mycket. Man kan ju inte ändra på det som varit. Dessutom kan man inte rå för att man mentalt och/eller genetiskt är så funtad att man kan utveckla alkoholism. Kanske kan man rå för att man druckit för mycket någon gång vid fel tillfälle, men inte att samhälle, kultur och seder gjort alkoholen lättillgänglig, och i vissa situationer nästan ett måste.

Det som varit kan man använda vid tillfällen när konsekvenstänkande behövs som ett extra skydd, t.ex. vid sug eller i frestande situationer.

Så du gör rätt Gunda, som i huvudsak känner glädje för det du nu har startat. Att lägga grunden för ett nyktert liv, i frihet.

Önskar dig en fortsatt glad söndag Gunda. Du är!

Gunda

Ja Pi, jag är glad att min väg börjar öppna sig, jag vågar så mycket mer nu. Denna känsla har jag inte känt på länge, att jag bara vågar vila i mig.
Jag kan ju inte säga att det är enkelt på ett sätt, jag menar att svårigheten är att rannsaka sig själv. Men på ett annat sätt är det verkligen enkelt, då jag känner att jag bara är och vilar i mig.
Mitt jobb med min nykterhet har bara börjat men jag är så nyfiken på vem jag är egentligen, vem jag kommer att möta. Känner jag igen henne eller är det någon ny bekantskap.
Men jag njuter att vara i detta tillstånd, där jag bara är.
Allt kommer att komma i små eller stora portioner, det som kommer får komma.
Jag bara är ❤️❤️❤️