Ja då var jag här igen, vi har varit i Spanien över vintern, kom hem för några dagar sen.
Jag har både bra och dåliga minnen från min vistelse där.
Känner mig som på ruta ett, mitt drickande har jag inte kunnat tygla, utan det har snarare eskalerat.
Gråter då jag skäms över mig själv, jag har skämt ut mig inför vänner, blivit rejält packad och
mannen är väldigt bekymrad över mitt beteende och drickandet.
Nu kommer jag att börja läsa här varje dag, ta stöd och hjälp av er andra här.
Jag är bara ledsen och trött.

Rastlösåledsen

Känner mig jätteglad över att det stärker dig att veta att du har hjälpt mig. Det stärker mig att veta att du finns!! Att man inte är ensam...
Jag tar nu nya tag efter bakslag i lördags. Är så arg och besviken på mig själv. Skjuter allt framför mig hela tiden...
Jag ska börja skriva här imorgon. Nu är det natt. Men inte kan jag sova... Har ångest.
Så glad att läsa om din fina, nyktra helg!
Kram Gunda!

Gunda

Hej och så roligt att se att du skriver igen Rastlösåledsen. Jag har tänkt mycket på dig och undrat vart du tog vägen sen du skrev i min tråd förra gången. Nu har du tagit ett stort steg och börjat skriva här.
Skriv din egen tråd och du ska se att du får stöd från fler än mig. Vi hjälps åt, ingen har pekpinnar eller dömande här, vi alla är här för att vi har ett beroende som inte är sunt.
Nu är jag på dag 10 av min nyktra period och jag ser fram emot en nykter vecka.
kram på dig Rastlösåledsen och alla andra, "En dag i taget"

Gunda

...I mitt drickande har jag börjat komma underfund om. Jag har så svårt att säga nej till människor. Jag har sagt nej till en vän i går
kväll, en som ville att jag skulle vara barnvakt en speciell dag nu i sommar. Det är en hemvändarhelg och massor med folk i stan sådana man inte träffat på länge och vi får dessutom besök av vänner. Jag vill inte vara barnvakt just den dagen, jag är gärna barnvakt när som helst men inte just den dagen. Jag fick så dåligt samvete när jag sagt nej, jag såg hur mamman blev ledsen på mig, men jag stod ändå på mig.
Då kom mitt sug, det var så starkt och det var verkligen inte långt ifrån att jag hade fallit, men jag lärde mig något!! Det är jätte svårt för mig att säga nej till människor att såra och låta mina egna behov gå före andras. Känner att det här är nått att jobba på.

att säga nej till alkoholen vid sug i början på nykterheten. Men det lyckades du också med Gunda.
Så du sa nej i dubbel bemärkelse.

Jättebra att du upptäcker vad som triggar och vad du behöver jobba med hos dig själv.

Hoppas du får en bra dag. Kramar!

Gunda

Ja det är verkligen inte det lättaste att säga nej både till andra och till A.
Men att jag ska klara det är jag helt besluten med. Även om jag faller så tänker jag inte
ge upp, för gör jag det då har jag skrivit på min undergång.
Min dag har varit så bra, vi har haft möte här i kväll och det mötet blev både roligt och nyttigt.
Vi bjöd på kaffe och kaka, inget alkohol alltså. :-)
Hoppas du har haft en skön dag du också.!
Kram

Gunda

...natten i natt var hemsk. Drömde hemskheter hörde ljud människor som pratade massor med personer runt mig. Trodde jag var vaken men troligen sov jag. Är det någon som varit med om liknande??

slutanu

Drömmer ofta mardrömmar... Men nu tror ni att jag är knäpp men jag tror på det övernaturliga också. Ibland tror jag att andevärlden kommer till oss på natten. Tror att människor som dött lever vidare efter de lämnade jordelivet. Och att de ibland kommer tillbaka och pratar med oss. För mig är det en tröst när jag sörjer min pappa.

Hoppas att du mår bra nu Gunda ❤

en bit in i nykterheten. Det är väl hjärnans drömmekanism som ska rättas till efter drickandet, då man inte drömmer normalt.

Min knäppaste dröm, som jag hade någon månad ut i min förra långa nykterhet, var riktigt komisk.
Jag drömde att jag hade en reversibel, alltså omvänd, fylla. Jag var först bakfull, sedan blev jag berusad, då började jag dricka, och blev slutligen helt nykter. Jag skrattade gott åt denna dröm.

Tänk bara vad knasigt det skulle bli i detta forum om det fungerade som i min gamla dröm. Man skulle uppmana folk att dricka alkohol kontinuerligt för att bevara nykterheten!?

Hoppas du får många trevliga och mysiga drömmar framöver Gunda. Och att du redan i dag får en strålande dag!

Gunda

... att jag fått delirium Så det var riktigt skrämmande. Men jag mår bra nu. En skön lördag till er.

Jag har exakt sådana upplevelser och det kallas sömnparalys. Det är motsatsen till att gå i sömnen då kroppen är vaken - hjärnan sover. Vid sömnparalys så sover hjärnan men kroppen är vaken. Det ÄR vidrigt. Men inte farligt. Varken demoner eller hjärnsjukdom, utan något som drabbar många under stress (jag får det mer ofta under stressiga perioder)

Jag har lärt mig att kunna vakna när det händer.
Googla så hittar du att läsa om det.

Kram

Gunda

Det var bra info, för vidrigt var det. Nu ska jag googla på det.

Värsta tillståndet. Man tror man är med i en skräckfilm för man ser och hör människor runt om som "mummlar" och ger konstiga ljud ifrån sig. Fast man vet att man är i sitt sovrum. Man känner sig ju vaken. Och när man kan vakna på riktigt så är det knäpptyst. Det är riktigt otäckt.

Min dotter har haft den en gång och hon var livrädd.
Men som sagt, helt normalt (?) och inte farligt.

Gunda

googlat om det och jag förstår nu att det inte är farligt, men det var verkligen otäckt.
Men skönt att få veta vad det är. Tack för att du skrev och få lite perspektiv till det.
Jag har haft en massa konstiga drömmar de senaste två åren så jag trodde att det var
pga alkoholen men så här galet har jag nog aldrig drömt förut.
kram

Ågrenskan

Du ska verkligen vara stolt över ditt kämpande. Den underbara stolta känslan när man vaknar på morgonen och har "klarat sig" är fantastiskt. Jag är ny här och det är inte många dagar den senaste tiden jag har kännt den känslan men dom dagarna är det underbart att vakna. Hoppas du får en fin vecka och glöm inte att känna dig stolt.
Kram

Gunda

Tack för dina ord, de värmer.
Jag vet inte riktigt om jag känner mig stolt över mig själv ännu, men det kommer kanske med tiden. Allt snubblandet och alla gånger jag gjort bort mig skämt ut mig, sitter fortfarande kvar som ett ont moln i mig, skäms över mitt beteende. Skäms för att mannen fått ta hand om mig när jag varit
så berusad att jag inte har tagit mig hem om jag inte hängt på hans arm. Så där vill jag aldrig mer behöva bli eller vara. Så kämpandet går vidare och
jag ska en dag vara fri från missbruket.
Du skriver att du är ny, välkommen hit här finns det massor med värme och medkänsla. Vi sitter i liknande båtar alla. En del har rott långt andra kort en del har kommit fram på stranden andra har kanske åkt baklänges. Men det vi har gemensamt är att vi kämpar.
Ska kolla om du har en tråd, då vill jag gärna läsa dem.
Kram på dig och hoppas du får en fin vecka också!

Gunda

Känner att min värld rasar lite i kväll, mitt självförtroende är i botten och jag
har sånt sug, fattar inte varför det kommer igen och igen hela tiden.
Mår dåligt över hur jag har betet mig och hur jag har förnedrat mig själv och mina nära.
Tur jag inte har barn som bor hemma så de vet inget ännu hur det varit med mig, mer än
min dotter som jag berättade för innan vi åkte till Spanien.
Varför kommer denna ångest just nu, vad är det som styr detta.
Jag vet ju att jag har problem för att jag gjort min gbp för 5 år sedan och att det var den
som triggade igång detta helvete, för 2 ½ år sedan började jag spåra ur.
Hur i helvete ska jag klara detta, vill inte svära vill inte må så här skit.
Vill inte prata med mannen om hur det är heller, gör jag det så blir jag fullständigt
kontrolierad och det kommer att göra saken ännu värre.
Jag är nykter, det har jag varit snart i 2 veckor med några fallgropar, känner ingen
glädje i nykterheten utan bara en massa ångest.
Känns som jag inte har någon att prata med förutom här.
Jag är dessutom skiträdd att kroppen tagit skada, magen bara växer och det känns som levern
är förstorad, hur ser min blodbild ut ja alla organ i kroppen. Skulle egentligen ha varit
och tagit prover på hur organen mår, men vågar inte då jag är rädd att jag via dem blir
avslöjad. Även om det egentligen vore det allra bästa, för då kanske jag fick hjälp via sjukvården
utan att behöva berätta så mycket för mannen.
Är bara så trött på allt detta.
God natt kämpar.