Ja då var jag här igen, vi har varit i Spanien över vintern, kom hem för några dagar sen.
Jag har både bra och dåliga minnen från min vistelse där.
Känner mig som på ruta ett, mitt drickande har jag inte kunnat tygla, utan det har snarare eskalerat.
Gråter då jag skäms över mig själv, jag har skämt ut mig inför vänner, blivit rejält packad och
mannen är väldigt bekymrad över mitt beteende och drickandet.
Nu kommer jag att börja läsa här varje dag, ta stöd och hjälp av er andra här.
Jag är bara ledsen och trött.

anonym11208

Två veckor är ju en mycket bra början, men det blir bättre och tänk vad dina organ får vila nu och de tackar dig för att du tar hand om dig! Kramar och ha en finfin onsdag!!

Gunda

Dina ord värmer och jag behövde dem verkligen just nu. Vist är det så att kroppen får vila, men jag är ändå rätt orolig.
Men ändå blev kvällen rätt ok i alla fall, jag la mig med en lyssnarbok, den Dionysa skrev om och den är riktigt bra.
"Slumpen är ingen tillfällighet" av Jan Cederqvist. Tankevärt och väldigt intressant.
Så jag domnade bort en stund på slutet, men så tog jag bort lurarna och somnade skönt.
Men nattens drömmar har åter igen varit jätteotäcka. Drömde att min älskade hund blev ihjälbiten av en varghund och jag hörde
hennes hemska skrik blev nästan verkligt igen, hennes skrik ligger kvar i kroppen på mig.
Vet inte om det är mitt eget förtvivlade inombords skrik som jag överförde till hunden i natt?
I dag har jag fixat så jag har nått att göra och förhoppningsvis behöver jag inte tänka så mycket på mig själv.
Ha en bra dag alla kämpare.

Sinnituss

Känner igen mig i att mest känna ångest i nykterheten. Jag hoppas och tror att detta kommer att ge med sig, men det gör det inte mindre jobbigt just nu.
Drömmarna känner jag också igen och känslan de lämnar kvar när man väl vaknar.
Jag sökte hjälp via vården just för att slippa prata för mycket med min man. Jag vill inte bli övervakad hemma men det är ganska skönt att ha någon utomstående som håller lite koll. Jag var också orolig för att alla organ tagit skada och det är skönt att få det kontrollerat så att man vet. Kanske är det ju en helt obefogad oro.
Önskar dej en trevlig dag!

Gunda

Skönt att höra att det finn fler som känner så här, det är så jobbigt när man inte kan få må bra inte ens då man slutat ta A.
Hoppas jag också att detta snart ska gå över.
Drömmarna är så fruktansvärt jobbiga och jag förstår ju att det undermedvetna vill säga en del till en själv, det är nog viktigt att försöka lyssna och lära.
Just nu har jag fruktansvärt ont i njurarna, vet inte vad det står för, har haft det i några dagar, är nog dags att jag söker för det om det inte går över under de närmaste dagarna.
Ja hoppas verkligen det är obefogad rädsla.

Något som är positivt i alla fall, är att jag har börjat komma ur den förlamande känslan som jag haft stort sett sen vi kom hem från Spanien, jag har börjat kunna skriva här igen på ett djupare plan, trodde aldrig att jag skulle klara det. Har sån stor skam och skuld i kroppen så jag trodde inte att jag skulle kunna vara till någon hjälp för andra då jag inte ens kunde hjälpa mig själv.
Sinnituss nu jobbar vi på och önskar dig också en fin dag.

Rövarkulan2

Jag känner igen mig i mycket av det du skriver. Tänker vänta ett tag till innan jag vill genomgå en besiktning av hur kroppen egentligen mår. Jag vill helst låta de läka så länge som möjligt.

Mina drömmar har inte varit direkt hemska men helt snurriga. Lite som Alice i underlandet och jag har varit som ett frågetecken när jag har vaknat och inte förstått ett smack av vad detta skulle vara bra för. Antagligen så har min hjärna verkligen varit marinerad och behövdes tvättad ur. Undrar om inte mina organ har varit det också.

Jag önskar dig en god natts sömn utan drömmar

Malta

Så att du slipper oroa dig. Be dom kolla allt från Ca-värden, B-vitamin, lever och andra värden. Mina värden är bra idag. Men jag fick operera bort en växande bisköldkörtel som ställde till det med humör och kroppslig smärta. Idag har jag bara missbruken kvar :/ Det behöver ju inte vara att kroppen är skadad, men för oss som är känsliga påverkas sinnet också. En hälsokontroll behövde jag som tur inte be om just nu. Men, har gått på flera läkarbesök innan jag blev tagen på allvar. Knasigt egentligen, när det enda som krävs är ett litet blodprov (avskyr bli stucken) och det är mkt bättre för pat. o läkare att få en helhetssyn gällande hormoner o vitaminer. Jag hejar på dig -gör testen och få ett lugn efteråt, när det gäller dig själv! Om t ex levervärden skulle vara dåliga, så läker dem. Om de är bra, så behöver du fortsätta på den väg du redan stakat ut för dig själv. Eller hur? Jag själv hade en rädsla om att jag kanske tog det som ett tecken att kunna fortsätta dricka. Jaaa, så klart jag gjorde. Jag var en "normaldrinkare". Men en normaldrinkare behöver ju inte tänka på när, hur ofta och ev hur mycket som ska inmundigas. För egen del är det just nu när och hur ofta. Mängden har jag släppt. Får enorm ångest oavsett mängd. Styrkekramar o ta proverna, så att du slipper oroa dig!

Gunda

och jag tackar min skapare för att den här sidan finns. I går kväll så planerade hjärnan att nu vore det väll dags
att ta sig lite vin, jag skulle må rätt bra av det. Mitt planerande gick så långt att jag satt uppe då mannen gått och
lagt sig, det är då jag faller. Men så gick jag in hit och började läsa, det tog 10 minuter så stängde jag ner datorn
nästan flydde upp i sängen, tog med mig telefonen och satte på boken som jag lyssnar på och räddade mig ur situationen!!!
Men att alkoholen ska ha sånt fruktansvärd dragningskraft, det är hemskt.
Men jag klarade mig och jag sitter här fruktansvärt trött men ingen bakis. HUUURRRRA!!!
Nu har jag dessutom tagit tag i det här med proverna. Tack Malta för dina ord det värmer så att du skrivit här i min tråd.
Jag tog dig på orden och har nu fixat så jag får en tid på mail. Du har helt rätt, varför ska jag gå och oroa mig, det är bättre att ta
reda på så vet man. Blundar man för något så kan det ju vara en orsak att man tar till alkoholen för att döva känslan.

Drömmarna har inte varit så svåra, men röriga, huset var total kaos, grejer överallt och diskbänksavloppet var det stopp i och lortvattnet
stod ända upp i översta kanten, jag fick stoppa ner handen och gräva uppepå sifonen för det var som en kaka där som gjorde det tätt.
Ska nog ta mig en funderare på vad det kan stå för, kan nog nästan gissa redan, men ska nog ändå lägga lite fundering på det,
Ha en fin dag vänner!

anonym11208

Ha en fin torsdag, vi kör ännu en nykter dag! Lika bra, för det är så trist att må dåligt :-)

Gunda

Blir alltid så glad då jag ser att ni skriver i min tråd, kännes som att jag är lite viktig i alla fall.
Ja vi kör en dag i taget, så får det bli, önskar bara att mitt mående vore bättre än det är just nu.

Det är återkopplingstid för mig på gbp mottagningen för mig och jag har fått hem ett stort kompendium där
jag ska fylla i massor med frågor, b.la om alkohol användandet. Jag var inte helt ärlig, kunde inte. men så kom
en fråga om jag fått några problem av operationen, så skrev jag att min alko intag har ökat, skyndade mig att fylla i
resten och stoppa in allt i kuvertet och klistra igen, så jag inte kunde ångra det jag skrev. Det är första gången jag
erkänner för någon om hur det är, vi får se vart det tar mig, om de bryr sig om det eller om de bara struntar i det, återstår att se.
Just i dag är jag så vansinnigt trött, har ont i kroppen och mår verkligen inte bra, vill nog gärna lägga mig och dra täcket över mig, men har ett företag att ta hand om, momsen ska in i morgon och jag har inte gjort nått åt det så nu är det nog bråda tider egentligen, hur ska jag få inspiration att fixa det.
Tittar på mina frön som jag petade ner för några veckor sen de växer så det knakar, skulle ha bytt jord åt dem för länge sen, men orkar inte. De stackarna håller på att växa sig ur krukorna och jag bryr mig inte.
Ska på ett föreningsmöte i dag men vet inte om jag orkar det heller.
Nu är det deppigt här. Tror jag ska sätta på boken jag lyssnar på den säger mig så vettiga saker, kan kanske ge mig lite energi.
Kram alla kämpare.
En dag i taget!

Rövarkulan2

Du är väldigt viktig för många här inne och för mig. Du har peppat mig flertalet gånger och nu vill jag ge tillbaka.

Jag önskar dig allt gott och hoppas du känner dig piggare nu än i morse och att ditt onda är bättre. Plantera om dina plantor om du orkar, det känns så skönt efteråt både i händerna och i själen. Gläd dig sedan av att växterna mår bra. Ta hand om dig!

Gunda

...för dina fina ord, det värmer, jag förstår inte riktigt hur jag kan vara viktig för någon men jag måste nog försöka jobba med mitt självförtroende och försöka lära mig tycka om mig.

Var på mötet och det är ju alltid upplyftande att träffa lite folk.
Jag mår något bättre men ändå inte bra, men har ändå fått ändan ur vagnen och köpte jord så jag kan plantera om plantorna.
Blommorna jag beställt hade kommit så jag hämtade dem, men momsen är inte fixad och den ska va inne i morgon. Tror jag nollar och spar allt till nästa månad, jag sa det till mannen och han hade lite protester men såg väll hur jag såg ut så han sa att det går säkert bra. En sak vore ju om det vore en stor firma men den är på väg att läggas ner så det är inte så mycket ut och in i den längre, så ingen större skada skedd. Jag tänker att i juni då momsen ska in igen så mår jag säkert mycket bättre och då är jag mer rustad för att ta tag i saken.
Nu tog mannen med sig kuvertet till posten som jag skulle skicka till gbp mottagningen, så loppet är kört för att ändra det nu, nu är det bara att låta allt ske och hänga med.
På torsdag ska jag på provtagning som sen ska utvärderas av gbp, är ju orolig för att det har hänt med min lever jag hoppas verkligen att det inte blivit nått fel på den.
Nu är det lite matlagning och sen soffhörnet med en kopp kaffe och stickningen.
En dag i taget!

Rövarkulan2

Det låter mysigt med din soffhörna. Jag virkade mattor i början av min "prova på att vara nykter period" och det gick bra i början, men nu har jag för mycket myror i byxorna för att kunna sitta stilla.

Härligt att du har köpt jord till dina gröna små kamrater. Lycka till och njut av helgen

Gunda

Jo min soffhörnan är min tillflyktsort då jag får ont i kroppen och inte orkar hålla på, då har jag alltid något i händerna. Sätter på en lyssnar bok och njuter.
I dag kommer barn och barnbarn hit för att grilla lite, jag har köpt hem både alkoholfritt vin och öl om det är någon som vill ha, vet inte om jag dricker vatten eller om jag tar ett glas av alkofritt vin, vi får se.
När de åkt hem så ska jag nog börja skola om plantor för att få ut dem så fort bara det blir lite varmare.
Helgen går sin gilla gång, i går kolla vi letts dans, rätt person vann tyckte vi :)
Kram på er vänner och ha en fin helg.

Malta

Tack för värmande kommentar och så bra gjort av dig att boka tid för provtagning och att skicka in pappret med en kommentar om A! Så starkt :)
Det betyder jättemycket för mig att du och andra skriver här. För det finns alltid något jag kan relatera till. Jag känner mig mindre ensam, när jag får hänga här med er. Just nu försöker jag lära mig att bli viktig för mig själv. Hos oss har alltid barnen kommit först, sen mannen, därefter allt o alla och sist jag. Det är inte helt lätt att vända tänket. Ha en härlig helg Gunda! Kram

Gunda

Tack för dina fina ord, jag blir så glad då jag ser att ni skrivit i min tråd.
Tack för att du fick mig att ta tag i proverna och kompendiet, nu är bollen i rullning, så får vi se hur det blir.
På något sätt så vill jag bli avslöjad med mitt drickande samtidigt så är jag livrädd för vart det kan föra mig.
Jag känner liksom du att det är jätte bra att vi skriver hos varandra och i egen tråd, det ger så mycket tillbaka då
man läser hur det är för andra, det har räddat mig från att falla många gånger.
Det är så skönt att känna att jag inte är ensam i mitt beroende och att vi stöttar varandra.
Det där du säger om din plats i familjen, det där känner jag verkligen igen, känner en sorg för att vi inte värdesätter oss själva på rätt sätt.
Jag har alltid satt alla andras behov i första rummet, preses som du, sen medlat mellan människor,
hur idiotiskt är inte det, då får ju inte människor ta ansvar för sina dumheter själva,utan jag har alltid förklarat bort andras dåliga beteende,
sen är det jag som fått skiten i alla fall. Det är ett starkt medberoendebettende hot mig.
Inte undra på att vi sen tar på oss ett missbruk också, det är väll många gånger för att fly från allt.
Ta verkligen hand om dig, för som dr phil säger, att man ska ta hand om sig själv för att kunna ta hand om de sina
på ett bra sätt.
Ha en skön helg vännen.

Jättebra Gunda, att du tagit tag i blodprover och hälsoundersökningen! För drygt ett år sen berättade jag till slut, om mitt alkoholproblem i samband med en hälsoundersökning via jobbet. För min del var det så otroligt befriande att äntligen våga berätta om det för sjukvården. Mina leverprover var lätt förhöjda men de kan ju bli bättre om man avstår alkohol en längre tid. "Avslöjandet" ledde till att jag fick möjlighet att prata med en kurator. Hon tipsade mej bl a. om detta forumet. Och det är jag så glad över att jag hittade! Jag har dock inte berättat på jobbet, ej heller fortsatt nån längre tid med kuratorkontakt. Men nu vet jag att det finns mer hjälp att få, om jag behöver det i framtiden.
Trevlig fortsatt helg! ?

Malta

Allt detta med provtagning etc har du fixat :) Det är verkligen att ta hand om sig själv. Nya tag för egen del idag och förhoppningsvis litet träning. Ha en härlig söndag!

Rövarkulan2

Sätt dig själv i första rummet idag och njut av livet. Önskar dig en bra söndag.

Gunda

Vist är det skönt att ha börjat ta tjuren vid hornet och få provtagningen undanstökad, sen får jag ta resten som det kommer.
I går hade vi barn och barnbarn här och alla körde kom från olika håll alla, så det blev ingen alkohol alls det var skönt.
Men när de åkte så var jag nog så känslodriven på nått sätt, så jag drack ett par glas vin. Men ändå inte så jag blev påverkad.
Men då bröt jag ju trenden med nyktra dagar.
Jag har ändå lite ångest även om jag känner att jag inte behövde ha det, så förhållandet jag och alkohol har en tråkigt förhållande.
Men just nu tänker jag kasta det över axeln och gå vidare.
Dagen i dag har varit bra, vi har fixat ute i trädgården satte potatis och flyttat lite lök ämnen fixat och donat. Så dagen känns bra.
Ha en skön dag och för mig blir den alko fri!

Malta

Bort med det som hindrar det positiva tänket! Ny vecka och nya tag. Det blir bättre med den inställningen och den enorma vilja du verkar besitta. Sov gott!