Nu är jag här igen efter att ha lyckats med att spärra mitt andra konto. Jag är fortfarande nykter efter gårdagen som var ganska tuff. Följeslagaren var hack i häl hela tiden och det var nära att jag körde av vägen, men lyckades hålla mig kvar. Nu är jag riktigt arg på mig själv att jag lyckades klanta till det så att allt spärrades. Fråga mig inte hur, men nu kom suget igen.

Attack mot något för att skingra tankarna igen

Rövarkulan2

Tack miss lyckad för dina ord. Du har helt rätt! Blev glad över vad du har skrivit. Det behövdes verkligen.

Idag är jag faktiskt inte sugen på alkohol, än så länge. Nu gäller det bara att hålla fast vid den känslan också och inte falla till föga.

Full fart igen mot en dag utan berusningsdryck.

Rövarkulan2

Jag klarade dagen idag och kommer att vakna nykter i morgon. Det känns skönt!

Tydligen måste jag komma över tröskeln eller hur jag ska uttrycka mig för att klara av kvällen utan alkohol. Det funkade idag och förhoppningsvis i morgon också. Tar som sagt en dag i taget eftersom jag inte litar ett dugg på mig själv ang begäret eller behovet eller vad det nu är.

Lev väl där ute

Rövarkulan2

Yes! Vaknade nykter efter en riktig skitnatt med dålig sömn, men det gör ingenting för konstigt nog har jag inte haft något sug efter alkohol under morgonen.

Det ska bli spännande att se hur resten av dagen blir. Studentfest ikväll, men jag ska köra hem och lägga mig nykter pga jobb i morgon bitti.

Attack mot en ny alkoholfri dag

Rövarkulan2

Suget kom som en snyting när jag gick förbi en uteservering där glada människor satt med en iskall öl eller ett glas vin. Det såg så härligt ut och jag hade nästan lust att hoppa över staketet och hälla en av ölen rakt ner i halsen, men istället gick jag förbi och svor tyst för mig själv igen. Hur fan kunde jag hamna i denna situationen? Men, men, har jag satt fan i båten så får jag ro honom i land. Punkt slut!

Strax bär det iväg mot förmodligen en ny alkoholfrestelse. Studentfest! Som sagt det är bara till att gå till motanfall. Framåt marsch mot en nykter kväll!!!

Evigt ung

...känner jag igen. Håller på att bli tokig just nu. Sitter och läser febrilt här nu och har väntat ut tiden...Systemet har äntligen stängt!!! Räddad!
Bra jobbat med att gå förbi uteserveringarna.
Hoppas att du tänker klokt ikväll på studentfesten.
Kämpa på!

Rövarkulan2

Hej Evigt ung! Japp jag klarade det och det var faktiskt inga problem. Intressant att studera andra människor och då framförallt kvinnor och deras alkoholintag. Tittade lite i smyg hur rörelser och röster ändras efter några glas. Jag klappar inte mig själv på bröstet för jag var/är en av dem. Hur som helst så gick det bra.

Nu får jag väl springa upp på toa halva natten tack vare allt vatten som jag drack, men det är det värt eftersom jag kommer att vakna nykter i morgon.

AL

Dryckes-"konsten" är intressant att skåda när man själv är nykter. Då är det lätt att tänka - aldrig mer ska jag ingå i denna skara.

Rövarkulan2

Hej AL! Visst är det lätt att tänka så, men man får inte bli för kaxig inför sådana tankar. Kanske är det min tur nästa gång, fast jag inte vill.

Rövarkulan2

Dessa nätter med dålig sömn gör mig snart knäpp. Funderar på om jag har missat något som ska kunna hjälpa mig att sova utan tabletter. Mörkläggningsgardiner, svalt sovrum, tyst, borstat tänderna, inte druckit kaffe på flera timmar, katt i sängen, en älskad make som inte snarkar. Trots detta sover jag dåligt, eller nästan inte alls. När jag väl lyckas sova några timmar så känner jag mig helt överkörd, bakis fast jag är nykter. Konstigt! Jag har även provat att lyssna på avslappnande musik, dokumentärer, ljudböcker, men det hjälper inte. Detta har gjort att jag ligger och funderar på både det ena och det andra. Löser världsproblem, planerar inför kommande dag, varför bensinen är så dyr, alkohol, varför Flaggeländet bara ska bråka med mig osv osv

Jag sitter sällan ner mer än fem minuter i taget, motionerar på promemadbandet och rör mig hela tiden. Kanske tar jag i för lite för att sedan kunna sova på natten? Vägrar gå in på ett svettigt gym och slita häcken av mig, avskyr att cykla, helt ok att simma. Sen är det stop!

Kanske kan det vara avsaknaden av alkohol i kroppen som stör sömnen? Själv har jag ingen aning?

Tänk positivt

Är du fullt fysiskt frisk, f.öv? Värden ok? Provat typ meditation? Gör du något speciellt för att varva ned på kvällen?

Det finns lugnande på apoteket, typ Valeriana och liknande. Det funkade bra på mig.
Fick dock Propavan av läkare, i början av min nykterhet vilket hjälpt mig att få sova igenom de värsta sugen.

Annars säger jag det igen: bästa av allt för att lugna, skapa endorfiner, somna in är en Shakti spikmatta.
Där är det ZzZzZzzZZzzz på ett par röda minuter. (jag somnar på min och sliter bort den under natten)

AL

det är jag absolut inte då jag trillat dit i min ensamhet....men i grupp kan jag se på...tror det är självbevarelsedrift...att ingen ska få vet vad jag gör.

AL

För mej funkar spikmattan....om jag är riktigt orolig måste jag stålsätta mej i 5 min att ligga kvar....sen kommer lugnet. Funkar varje gång....tror det bor en självplågare i mej.

Jag är beroende av min. Kan inte sova utan, så tack o lov är den lätt att ta med på resor.
+ att den lindrar onda ryggar.
Alla med lindrig oro borde ha en. Älska Spikmatta <3 Tihi!

Rövarkulan2

Fullt frisk mig veterligt! Min husläkare tyckte det såg bra ut vid förra besöket. Meditera har jag försökt med hjälp av bl.a. Relax musik.

Varvar ner gör jag i en skön dusch en stund innan läggdags. Äter inte sent det ska störa nattsömnen. Ge mig gärna tips!

Tror att vi är många som får sömnproblem när vi varit alkoholmissbrukare. Hjärnan är så van vid att slockna av alkohol så det blir svårt utan. Nu är hjärnan "vaken" på ett annat sätt. För egen del har jag bara väntat in sömnen. Tänkt att okey, jag klarar en dag på jobbet med lite sömn. Då somnar jag oftast. Men visst händer det att jag ligger och löser världsproblem, tänker på missbruk, arbetskamrater osv. Spikmatta är bra. Det blir som "akupunktur". Kroppen blir avslappnad efter en stund. Jag äter frukt innan läggdax, gärna banan. Jag tycker du har klarat dig jättebra Rövarkulan. Duktiga dej <3 Konsekvenstänkande är nog en av de bästa metoderna för mig. Dvs spela hela filmen. Från första glaset... Kan jag stanna där.. Nä, jag måste ha mer och mer tills jag blir full. Vad händer då? Ledsna barn, fyllegräl, elände, morgonångest osv osv.Finns absolut ingen Glamour över det. Jag måste inse fakta. Ett glas är för lite, och beroendedjävulen sitter inkapslad i min hjärna och bara väntar på tillfället...Detta är livslångt. Jag dör inte av att vara nykter, utan jag blir sjuk och dör av att vara full.. Kramar <3

Rövarkulan2

Aj, funkar det? Hur som helst så ska jag prova det. Kan ju inte vara värre än att sätta sig på en katt. Tack för tipset!

Har provat Propavan en gång och aldrig mer. Mina ben fick ett eget liv så det blev ingen sömn där inte. Har pratat med husläkaren och han ska skriva ut något annat om det fortsätter så här.

Valerina provade jag för många år sedan när jag jobbade för mycket och det fungerade bra till en början, men sen kom värsta drömmarna. Det var tydligen johannesörten som spökade där.

Tusen tack för dina tips!

Rövarkulan2

Så rätt Du har i att alkoholen har gjort så jag har sovit som en stock. Det är starkt av sig att invänta sömnen vilket är precis tvärt om med mig.

Jag håller på att kolla runt efter en spikmatta nu och tänker göra ett försök.

Tack för tipset.

..som är ett kroppseget hormon har hjälpt mig, har problem att sova när jag reser och bor på hotell etc. I många länder klassas det
som ett kosttillskott och säljs på apotek, dock inte i Sverige. Tror dock att det går att få på recept.

De där insomningstabletterna kan vara luriga, av t.ex Imovane (zopiklon) har jag fått minnesluckor vilket är sjukt obehagligt!

Spikmatta & melatonin är en bra kombo!