Dricker allt oftare och dricker alltid för att bli onykter. Orsaken till att jag dricker är att dels tycker jag om lugnet som innefinner sig efter en stund. Går ofta på krogen för att jag är så ensam och vill ha sällskap. Det oroar mig och framförallt att det händer flera gånger i veckan. Lyckligtvis har jag jobb och barn och en hobby som innebär att drickandet begränsas! Livrädd att tappa kontrollen. Vill heller inte våra ensam jämt! Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare? Är ju så social!

Det är lätt att fira när det går Bra! Min stora lycka är att jag inte kan dricka två dagar på raken. Är så trött efter första dagen. Får jag bara sova en natt så kan jag dricka igen! Men ska försöka hålla den vita vägen!

Tänkte efter fredags att nu klipper jag igen. Nu har det gått 3 dagar och idag kändes det på eftermiddagen att det skulle vara gott med en öl! Lyckligtvis var jag uppbokad och var tvungen att köra. Imorgon är det nya beslut att ta men det är då! Ta hand om er!

Tofslan

Ibland är det skönt med planer för då behöver man inte ens vela om man ska dricka eller inte.

Valde medvetet att köpa en flaska vin som jag drack upp plus 4 öl på krogen. Drack vätskeersättning mellan varven för att inte bli så bakis. Det fungerar, men varför i all världen anstränger jag mig så för att kunna dricka i veckan och komma upp och jobba? Inser ju mer jag tänker på det att det saknas något i livet. Sen är jag väldigt orolig överlag och då hjälper alkoholen i början. Vägrar dock ge upp! Det måste gå att förändra beteenden och saker som inte är bra i livet.

Tofslan

Ja, varför anstränger man sig så mycket för att dricka och bli full? Det är väl frågan. Har du något mål just nu? Tycker du ska bestämma dig för ett datum och sen inte dricka tills dess. Det funkar för mig. Jag bestämde mig för 1 augusti, tills dess kommer det bli lite över 3 veckor nykter för mig, sen tar jag nästa beslut. Ett bra sätt att rensa ut kroppen.

Här är din lista som du skrev för ett tag sen:
Negativt med alkohol:
Sover dåligt ( tar 30-35 Tim att återhämta mig).
Kostar mycket pengar!
Får värdelöshetskänslor.
Kan oftast inte begränsa intaget.
Ångest över vad jag sagt och gjort.
Svettas och fryser när jag är bakis.
Blir deprimerad.
Förändras personlighets mässigt.
Dåligt impulskontroll.
Utsätter mig för risker.
Minnesluckor.

Läs och kom ihåg!

Kram

Det är så lätt att glömma eller välja att inte komma ihåg. Nu är det tredje dagen utan alkohol och det känns Bra! Helg med nya utmaningar!

Har inte skrivit på ett tag! Har druckit var tredje dag men det har inte spårat ur. Det blir 6-8 öl oftast och ibland 10 st. Är väldigt bestämd att det inte blir på tok för mycket så att jag får minnesluckor. Vill dock i förlängningen förändra mitt förhållande till alkohol. Vet att jag är i riskzonen!!

Du är medveten om riskzonen Varför inte trappa ner lite igen!? Det är inte lätt att förändra, det vet jag men du har ju lyckats så bra med det tidigare! Glöm inte bort att du mådde så mycket bättre då. Var rädd om både din kropp och själ! Kram

Du har så rätt Manda! Det är förrädiskt att tro att det går att bli normaldrickare ( vad det nu är ? ). Det kan fungera i långa perioder men till slut så blir det för mycket och då är jag tillbaka på ruta 1 igen. Tack så hemskt mycket för ditt inlägg Manda! Dina råd ska jag tänka på och försöka sänka konsumtionen ytterligare!

Drack 7 öl på en pub efter jobbet. Det var jättetrevligt och många intressanta diskussioner. Hade som plan att bara dricka 4-6 öl. Håller på och halkar tillbaka i gamla fotspår. Så svårt att begränsa intaget! Imorse var det inte lika kul att gå upp och cykla iväg till jobbet. Ska verkligen försöka uppdatera min lista för och emot att dricka. Kanske ha en lapp i plånboken! Blir mest så otroligt trött efter att varit ute!

Hur går det för dej? Jag menade inte att "komma med pekpinnar", har ju haft så svårt att dra ner på drickandet själv. Men man får inte ge upp! Hoppas du mår bra. Kram

Dricker mindre nu än tidigare. Det blev några öl i måndags men ändå hanterbart. Vet att det inte går att slå sig till ro. Då är jag där igen. Nu kan jag träna igen efter att ha fått hjärtat undersökt och är friskförklarad! Ska försöka använda det till något positivt. Tacksam att du bryr dig Manda!!

Just när jag " tror " att jag kan hantera alkoholen så dricker jag 10 öl! Utan att ens äta mat! Ännu en lördag bakfull och besviken. Så svårt att ta sig upp och så otroligt lätt att falla!

Ja, det är så lätt att falla. Jag vet ju hur besviken man blir på sej själv. Men det går att ta sej upp och ur alkoholens klor. Ge inte upp!! Kram ?

Det är så sant det du säger! Lätt att säga till andra att komma igen vid återfall! Värre att säga det till sig själv! Bra träning!!

Känner mig så otroligt nöjd med att ha avstått öl och tränat istället. Men det var en inre kamp och denna gång valde jag rätt! Men! Det går inte att slå sig till ro bara för att en dag gått Bra! Nya tag imorgon!

Mönstret med öl var tredje dag kvarstår. Jag har lyckats hålla en rimlig nivå med upp till 6-7 öl varje gång. Tycker det är läskigt att det är mer regel än undantag att det blir öl i veckorna. Mår trots allt bra! Men det gnager att konsumtionen stannat på en ganska hög nivå. Än så länge gör jag allt jag ska!

Emma73

Jag har skapat en hemsk vana med 2 glas vin och 3 st (3.5) öl varje kväll!!!. Så fruktansvärt och att deta blivit en hemsk vana. Måste kämpa nu kämpa varje minut för att motivera till att sluta...??